روزهای سخت والدین برای فرستادن جوانان به خانه بخت / جهیزیه چند آب می خورد

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / در بازار جهیزیه به اصطلاح قدیم ترها باید کفش آهنی به پا کرد و در شرایط گرانی های فعلی، پرسان پرسان کالایی خوب ولی مناسب را خرید. در این میان با یک حساب سر انگشتی برای خرید لوازم اصلی زندگی مانند اجاق گاز، یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، فرش و … که پیشانی جهیزیه محسوب می شوند حداقل باید ۹ تا ۱۲ میلیون تومان کنار گذاشت. با عروس و دامادهای جوان و فروشندگان لوازم خانگی در بازار همراه شدیم تا ببینیم این روزها خرید جهیزیه برای خانواده عروس و داماد چقدر آب می خورد. برخی فقط قیمت می پرسیدند و به هم خیره می شدند و برخی هم کارت فروشگاه را گرفته و گروهی هم سفارش خرید می دادند.
خوشحالم که بیشتر جهیزیه ام را ۷ ماه پیش خریده ام
با یکی از عروس خانم های بیرجندی که مجلس عروسیش ۱۲ اسفند ماه است و حدود یکسال هم از تاریخ عقدش می گذرد و در حال حاضر همراه مادرش در خیابان منتظری بدنبال خرید برخی از لوازم جهیزیه اش از این مغازه به آن مغازه می رود تا شاید بتواند آنچه نیاز دارد را با قیمت پایین تری تهیه کند ، به خبرنگار ما گفت : خدا را شکر می کنم که ۷ ماه پیش بیشتر جهیزیه ام را خریده ام وگرنه با قیمت های سرسام آور فعلی مگر می شود خرید کرد.
حسنیه محمدی می گوید : من بیشتر لوازم برقی را خریده ام و الان که دوباره همان اجناس را قیمت می کنم حدود دو تا سه برابر شده و ای کاش خرده ریزهای جهیزیه ام را هم همان موقع می خریدم بطور مثال سرویس پلاستیک ، سرویس آشپزخانه و سرویس قاشق و چنگالم را هنوز نخریده ام و مجبورم سرویس قاشقی که چند ماه پیش به گفته فروشندگان ۳۶۰ یا ۴۴۰ هزار تومان بوده را به بیش از ۹۰۰ هزار تومان بخرم.
مادر این عروس خانم بیرجندی هم می گوید: یکی از دخترانم حدود ۴ سال پیش ازدواج کرده و آن موقع من با حدود ۱۵ میلیون تومان توانستم جهیزیه تقریبا خوبی برایش تهیه کنم ولی برای این دخترم با وجود اینکه بیشتر لوازمش را تهیه کرده ایم ولی هنوز سرویس چوب و برخی از خرده ریزها مانده که برای همین لوازم باقی مانده باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کنیم.
ماشین لباسشویی از ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۳ میلیون تومان
در ادامه گشت و گذار در بازار لوازم خانگی با یکی دیگر از عروس خانم های بیرجندی گفت و گو کردیم که در حال قیمت گرفتن ماشین لباسشویی از یک فروشنده است. نرگس خانی که پدرش بازنشسته شرکت تعاونی یکی از روستاهای اطراف بیرجند است و قرار است عید مجلس عروسی بگیرند، به خبرنگار ما گفت: ماشین لباسشویی‌هایی با نمونه های مختلف ایرانی و خارجی را در بازار قیمت گرفتم که یک ماشین لباس‌شویی ایرانی ۶ کیلوگرمی سه میلیون و ۸۷۵ هزار تومان قیمت داشت و یک ماشین لباسشویی خارجی هشت کیلوگرمی هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و یک نمونه خارجی دیگر با همین ظرفیت و قابلیت‌های بیشتر ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود.

اگر قانع هم باشم کمتر از ۲۰ میلیون تومان نمی توانم جهیزیه بخرم
او قیمت لوازم خانگی در بازار را بخصوص برای کسانی که می خواهند جهیزیه بخرند بسیار بالا عنوان کرد و ادامه داد: برای خرید اجاق گاز فردار باید حدود یک میلیون و۹۵۰ هزار تومان هزینه کنم که نمونه خارجی آن با دو فر چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در می آید بنابراین اگر قانع هم باشم وقتی برای این دو قلم جنس باید ۵ میلیون تومان بپردازم خرید مابقی جهیزیه با ۲۰ میلیون تومان هم دشوار است.
از۶ ماه گذشته تاکنون قیمت لوازم خانگی سه برابر شده
یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان منتظری در گفت وگو با خبرنگار ما گفت : بصورت کلی قیمت لوازم خانگی از ۶ ماه پیش تا الان ۳ برابر شده و این افزایش قیمت ها بیشتر از خرداد ماه بوده چرا که قبل از آن فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد با افزایش روبرو بوده ایم. او به کاهش شدید قدرت خرید مردم در این بازه زمانی اشاره می کند و می گوید : بدون افزایش درآمدها هزینه ها بالا رفته و مردم بدنبال خرید اقساطی لوازم خانگی بخصوص برای تهیه جهیزیه هستند که متأسفانه شرایط خاص حاکم بر بازار مثل گذشته به فروشنده اجازه فروش اقساطی را نمی دهد چرا که خودش بیشتر خریدش را نقد انجام می دهد نه اقساطی.
حذف اقلام غیر ضرور از جهیزیه و اکتفا کردن به حداقلها
او ادامه می دهد : خانواده ها در شرایط فعلی اقلام غیر ضرور را از جهیزیه حذف می کنند و بیشتر لوازم مورد نیاز و درجه یک را خریداری می کنند بطور مثال در گذشته ماشین ظرفشویی در خرید عروس خیلی باب بود که الان در اکثر خریدها حذف شده و یا اینکه در گذشته خانواده ها سرویس مس و ظروف گرانیت را تهیه می کردند که الان فقط به خرید دو تا سه تیکه اکتفا می کنند چرا که ظروف مسی از ۶ ماه پیش تا الان کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و یا اینکه الان خیلی از عروس خانم ها بطور مثال از ۱۰ قلم لوازم برقی فقط ۵ قلم را می خرند و چرخ گوشت، ساندویچ ساز و غذا ساز و .. را حذف می کنند.
جهیزیه با لوازم خیلی معمولی ۱۵ میلیون تومان
او معتقد است می توان با لوازم خیلی معمولی از ۱۵میلیون تومان جهیزیه تهیه کرد و این رقم را بسته به توان مالی تا ۸۰ میلیون و بیشتر هم افزایش داد .
او به قیمت برخی از لوازم خانگی در ۶ ماه گذشته و اکنون اشاره کرد و گفت : سرویس قاشق و چنگالی که ۲۷۰، ۳۶۰ و ۴۴۰ هزار تومان بوده الان زیر ۹۰۰ هزار تومان پیدا نمی شود و قیمت لوازم پلاستیکی هم افزایش زیادی داشته است.
شرایط بازار هر روز متفاوت تر از دیروز
یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در سه راه اسدی بیرجند هم با بکار بردن این عبارت که اگر کسی ۶ ماه پیش جهیزیه اش را نخریده و الان می خواهد اقدام کند خیلی ضرر کرده است، به خبرنگار ما گفت : شرایط بازار هر روز متفاوت می شود و حتی کلی فروشی ها هم به فروشندگان جنس نمی دهند و بنا به عبارتی دیگر اجناس را احتکار می کنند بطور مثال اگر در گذشته در این مغازه ۱۰ مدل و رنگ چای ساز داشته ام الان به ۳ مدل کاهش پیدا کرده و از حق نگذریم که تعدد اجناس ایرانی در بازار بیشتر و اجناس وارداتی کم شده است .
او ادامه می دهد : اگر در گذشته ماشین لباسشویی را می شد با یک میلیون ۵۰۰ تا ۲ تومن خرید الان زیر ۳ میلیون تومان خرید کلی هم نداریم و قیمت این کالا در مدل ها و مارک های مختلف ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان و بیشتر هم وجود دارد.

قیمت فعلی لوازم خانگی بر مبنای دلار ۸ هزار تومان
نه ۱۳ هزار تومان
رئیس اتحادیه لوازم خانگی بیرجند هم به افزایش دو برابری قیمت لوازم خانگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: این قیمت ها بر مبنای دلار۷ الی ۸ هزار تومان است نه دلار ۱۳ و ۱۴ هزار تومان که در این صورت قیمت ها سه تا چهار برابر هم افزایش پیدا می کرد. انصاری فرد به کاهش قدرت خرید مردم و کسادی بازار لوازم خانگی و ثبات قیمت ها از حدود یک ماه پیش اشاره کرد و افزود : فروشندگان لوازم خانگی حقوق کارگرشان را هم نمی توانند کار کنند. وی ادامه داد : این کسادی هم در بازار لوازم خانگی، هم صوتی و تصویری و هم مبلمان اتفاق افتاده و اگر در گذشته فروشنده هم نقد و هم اقساط اقدام به فروش لوازم خانگی می کرد الان چون کلی فروشی ها فقط کارت به کارت کالا را می فروشند خریدار هم مجبور است بصورت نقد به مشتری بفروشد.
چشم و هم چشمی در خرید جهیزیه
واقعیت این است که تهیه جهیزیه، هزینه‌های خاص خود را دارد و برای بسیاری از خانواده ها به دشواری صورت می گیرد مگر طبقه مرفه و خاصی که برایشان افزایش نرخ ها چندان تفاوتی نمی کند اما مسأله ای که اینجا وجود دارد و نباید از آن غافل شد نوع لوازمی است که قرار است در این جهیزیه گنجانده شود و در واقع این امر معضلی است برای خانواده‌ها و متأسفانه چشم و هم‌چشمی‌های موجود و نگرانی از حرف‌های دوست و همسایه بر پیچیدگی آن نیز افزوده است و خانواده‌ها برای اینکه از این قبیل مسائل در امان بمانند و دختر عزیز و دلبند خود را آبرومندانه به خانه بخت بفرستند سنگ تمام می‌گذارند و با قرض و وام، جهیزیه موردنظر خود را تهیه می‌ کنند، هر چند که ناچار شوند ماه‌ها و سال‌ها بعد از رفتن دختر به زندگی جدیدش، قسط‌ های وام را بپردازند و سختی‌های زیادی متحمل شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*