در ۸ ماهه امسال صورت گرفت؛ تولید ۱۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: در ۸ ماهه امسال حدود ۱۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش ریالی بیش از ۴۵ میلیارد تومان تولید شده است.

«محمد حسین کامیابی مسک» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده در خراسان جنوبی به صورت تمام وقت پاره وقت و فصلی فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال حدود ۱۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش ریالی بیش از ۴۵ میلیارد تومان تولید شده است، تصریح کرد: در طی این مدت ۷۰ هزار متر مربع فرش دستباف به ارزش تقریبی پنج میلیون دلار از خراسان جنوبی صادر شده است.

وی ادامه داد: عمده صادرات فرش خراسان جنوبی به کشورهای آلمان، آمریکا، امارات، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی بوده است.

کامیابی مسک افزود: میزان تولید فرش دستباف در استان در ٨ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش و میزان صادرات به لحاظ متراژ ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ درصد بافندگان فرش دستباف استان تحت پوشش بیمه قرار دارند، یادآور شد: از دو سال گذشته بحث بیمه بافندگان متوقف شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه موضوع بیمه یکی از مشکلات اساسی بافندگان خراسان جنوبی است، افزود: امید است دولت در بودجه سال آینده موضوع بیمه بافندگان را دیده تا مشکل بافندگان در این حوزه رفع شود.

کامیابی مسک اضافه کرد: بیش از ۲۵ درصد فرش صادراتی استان به آمریکا صادر می گردد که با توجه به تحریم‌های اعمال شده در آینده در امر صادرات استان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی های پی در پی در استان در برخی از روستاها تنها ممر درآمدی بافت فرش است، گفت: همچنین با توجه به محرومیت استان صنعت، کشاورزی و دامپروری کم بوده و بافت فرش سبب جلوگیری از خالی از سکنه شدن روستاها می شود.

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به اینکه میزان تقاضا برای فرش دستباف کم شده بطور قطع باید تولید پایین آید اما به دلیل اینکه اشتغال دیگری در استان وجود ندارد افراد به صورت اجبار به این حرفه روی آورده اند بنابراین باید دولت به این قشر توجه ویژه نماید.

کامیابی مسک خاطرنشان کرد: فرش جزو کالاهای صادراتی بوده و در حال حاضر کالاهای صادراتی دچار مشکل شده و باید دولت به این امر کمک کند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*