در همایش هفته اطلاع رسانی اچ آی وی تأکید شد: انـگ نزنیم

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / همایش هفته اطلاع رسانی اچ آی وی (ایدز) روز گذشته با همکاری مرکز بهداشت بیرجند و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، جلسه‌ای که در آن بر تغییر نگرش جامعه نسبت به مبتلایان به اچ آی وی تأکید شد تا انگ و فشار اجتماعی از این بیماران برای درمان راحت‌تر و مراجعه مستمر برداشته شود. مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم تعداد مبتلایان ایدز شناسایی شده در استان را ۱۴نفر عنوان کرد که ۸ نفر مرد و ۶ نفر زن هستند. دکتر مجید شایسته با تأکید بر اینکه باید عوامل ابتلا به اچ آی وی جدی گرفته شود، افزود: اعتیادهای تزریقی و رفتارهای پر خطر در استان باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد افزایش آمار ایدز نباشیم.
وی به فعالیت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان اشاره کرد و ادامه داد: تست تشخیص ایدز در کمتر از ۱۰دقیقه انجام می‌شود که هزینه‌ای هم دریافت نمی‌شود. پزشک هماهنگ کننده سل و کارشناس اچ آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه هم در حاشیه این مراسم به برنامه‌های هفته اطلاع رسانی اچ آی وی از ۸ الی ۱۴ آذر ماه در استان اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: سه کارگاه منطقه‌ای آموزشی در شهرهای قاین، فردوس و بیرجند برگزار کرده‌ایم. دکتر هدیه شیرازی نیا از چاپ ۲۵ هزار پمفلت و اطلاع رسانی در مورد این بیماری به گروه‌های هدف مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به عنوان دیگر برنامه‌های این هفته یاد کرد و افزود: شعار جهانی امسال روز اچ آی وی «برای آگاهی از سلامت خود من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم» است که در همین راستا کمپینی در کشور با حضور کلیه مسئولین برگزار شد و همگی آنها این تست را انجام دادند تا سایر مردم هم تشویق شوند و برایشان الگوسازی شود و این انگ و فشار اجتماعی از مبتلایان به ایدز برداشته شود.
وی تأکید کرد: مشکل جامعه ما نوع نگرش به مبتلایان به اچ آی وی است که باید این نگرش تغییر کند تا افراد بتوانند تحت درمان مستمر قرار گیرند. پزشک درمانگر ایدز و مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بیرجند هم در حاشیه این جلسه به خبرنگار ما گفت: خدمات ما در این مرکز مشاوره، تشخیص، درمان و آموزش است که کلیه این خدمات رایگان ارائه می‌شود و ۱۰۰ درصد محرمانه است و به جایی این مشخصات ارسال نمی‌شود.
دکتر حسینی هم با انتقاد از فشارهای اجتماعی که به مبتلایان به اچ آی آی وارد می‌شود، افزود: اگر مبتلایان به ایدز مراجعه مستمری برای درمانشان نداشته باشند به بیماری‌های دیگری مانند سل هم مبتلا می‌شوند بنابراین باید این اعتماد در آنها ایجاد شود. وی ادامه داد: این بیماران باید هر سه ماه یکبار برای دریافت دارو به مرکز مراجعه کنند تا از نظر ابتلا به سل بررسی شده و نسبت به تزریق واکسیناسیون آنها اقدام شود و در واقع درمان این بیماران تا پایان عمرشان ادامه دارد که مصرف داروها طول عمر بیمار را در پی دارد و باعث می‌شود انتقال بیماری به سایر افراد تا حد زیادی کاهش پیدا کند. وی بیشترین رنج سنی مراجعه کننده به مرکز مشاوره استان را ۱۵ تا ۴۰ سال عنوان کرد. این مراسم از فعالان در حوزه برنامه کنترل اچ آی وی در شهرستان بیرجند تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*