درکارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تأکید شد: نظارت بر ورود تورهای گردشگری به استان/ در حوزه فرهنگی و اجتماعی بشدت ضعیف عمل کرده‌ایم

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / در چهارمین کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی موضوع ساماندهی و نظارت بر تورهای ورودی به استان در ایام و مناسبت‌های مذهبی (ایام عزاداری) بررسی شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این زمینه با بیان اینکه اگر همه اجزای وابسته به صنعت گردشگری از میراث فرهنگی گرفته تا لیدر تور و جامعه محلی با هم هماهنگ نباشند، اتفاقاتی از قبیل اتفاقی که در یک تور گردشگری داخل استان افتاد، غیر قابل پیش بینی خواهد بود، افزود: تشکیل شورای فرهنگی و کمیته فرهنگی منطقه‌ای پیشنهادی است که می‌تواند برای کنترل اینگونه اتفاقات بسیار مؤثر باشد چرا که در این کمیته‌ها موضوعات فرهنگی می‌تواند بررسی و به گردشگران اطلاع رسانی شود.
علوی مقدم ادامه داد: گردشگرانی که از اقصی نقاط کشور، استان ما را برای حضور انتخاب می‌کنند کافر نیستند بلکه این احتمال وجود دارد که ممکن است از تاریخ مناسبت‌ها بی اطلاع باشند که باید این اطلاع رسانی‌ها توسط کمیته‌های فرهنگی صورت گیرد. وی با انتقاد از عدم اظهارنظر کافی و جامع اعضای کارگروه پیرامون این موضوع گفت: انتظار نداریم فقط دو سه نفر در این کار گروه اظهارنظر کنند و این بی تفاوتی پذیرفته نیست.
وی با تاکید بر اینکه روحانیت و حوزه هم باید در اینگونه مسائل صاحب نظر و عمل باشند، گفت: با شعار که نمی‌شود مصادیق دین را حفظ کرد بلکه باید وارد صحنه شد و عمل کرد.
پای ارزش‌های نظام محکم ایستاده‌ایم
معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در دین هیچ بن بستی وجود ندارد، افزود: ما پای ارزش‌های نظام و دین محکم ایستاده‌ایم.
علوی مقدم با اشاره به اینکه ما باید از مردم یک قدم جلوتر باشیم، ادامه داد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی بشدت ضعیف عمل کرده‌ایم.
لیدرهای تورهای گردشگری توجیه شوند
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هم در ادامه به ارائه پیشنهادی مبنی بر برگزاری جلسه توجیهی برای لیدر تورهای گردشگری استان پرداخت و گفت: با هماهنگی و تأمین اعتبار سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌توان از لیدرتورهای گردشگری دعوت کرد تا با حضور دو سه روزه در استان هم از اماکن تفریحی و گردشگری استان دیدن کنند و هم چنین تذکرات لازم به آنها داده شود که این نامه به سازمان مدیریت ارسال شده است.
دفاتر گردشگری فقط یک بار مجوز می‌گیرند
حسن رمضانی با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی صدور مجوز بند ب دفاتر جذب گردشگر بر اساس قانون است، افزود: این دفاتر یک بار این مجوز را دریافت می‌کنند و نیازی نیست در هر بار برگزاری تور این مجوز را دریافت کنند بنابراین ما مطلع نمی‌شویم که بطور مثال فلان دفتر تور گردشگری برگزار کرده مگر تورهای خارجی که از مبدأ تا مقصد کنترل می‌شوند.
وی تأکید کرد: برخی از گردشگران بصورت شخصی و بدون حضور در تور در مناطق گردشگری حضور پیدا می‌کنند که برای کنترل آنها به جوامع محلی و کمک روحانیت، شورا و دهیاران نیاز است.
پرداخت ۵/۲ میلیاردتومان تسهیلات فنی اعتباری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه به بررسی مصوبات جلسه قبل کارگروه پرداخت و گفت: از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات فنی اعتباری که در استان مصوب شده تاکنون ۵/۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و بقیه نیز در مرحله تامین وثایق قرار دارد.

مسئولان بر تورهای گردشگری
نظارت بیشتری داشته باشند
نماینده سازمان تبلیغات اسلامی استان هم در ادامه با بیان اینکه مردم و روحانیت با برگزاری تورهای گردشگری مخالف نیستند، گفت: انتظار می‌رود مسئولان بر تورهای گردشگری نظارت بیشتری داشته باشند و آنها را توجیه کنند که حرمت ایام عزاداری را حفظ کنند. حجت الاسلام والمسلمین سلم آبادی افزود: مردم در سراسر ایران نسبت به مباحث مذهبی حساسیت دارند و این مختص خراسان جنوبی نیست.
اضافه شدن فضای فرهنگی به تأسیسات گردشگری
هم چنین در این جلسه ضوابط استاندارد برای تأسیسات گردشگری فاقد ضوابط که در کارگروه قبلی مصوب و تعیین شده بود مورد بررسی قرار گرفت که اضافه شدن فضای فرهنگی با تأسیسات گردشگری از جمله این موارد بود. ارائه گزارش ایجاد موزه تخصصی در استان با توجه به در اختیار گذاشتن ۵۰ تخته فرش نفیس توسط اوقاف به میراث فرهنگی از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.
رمضانی با بیان اینکه این موزه در باغ اکبریه راه اندازی شده، افزود: اداره کل اوقاف همکاری خوبی در این حوزه داشته است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان هم در ادامه با اشاره به تهیه طرح جامع برای مزار کاهی، مزار آقا سید علی(ع) و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در نهبندان خواستار اعطای تسهیلات کارا برای اتمام بخشی از این طرح‌ها شد. مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری هم از پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کارا به استان خبر داد و گفت: منتظر ابلاغ تسهیلات مرحله دوم هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*