وقتی خرمای خراسان جنوبی با برند استان‌های دیگر به فروش می‌رسد

با وجود آنکه تولید محصول خرما در خراسان جنوبی حرفی برای گفتن دارد و یک هزار و۶۰۰ بهره‌بردار در استان مشغول فعالیت هستند اما سال‌هاست که این محصول پربرکت به دیگر استانها ارسال شده و با برند استان‌های دیگر به فروش می‌رسد.

وقتی خرمای خراسان جنوبی با برند استان‌های دیگر به فروش می‌رسد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،کشت خرما در شهرستان طبس به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مناسب از سابقه بسیار طولانی برخوردار است و مردم این شهرستان همواره نگاه ویژه‌ای به تولید این محصول داشته ‌اند.

یکی از نخل‌داران استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با بیان اینکه مراحل کاشت، داشت و برداشت خرما در نخلستان‌های خراسان جنوبی به شکل سنتی است گفت: این روش سودآوری کمتری نصیب کشاورز می‌کند.

عمده مشکلات نخل‌داران استان نبود مکان مناسبی برای نگهداری خرما است

عبدالهی عمده مشکلات نخل‌داران استان را نبود مکان مناسبی برای نگهداری خرما دانست و افزود: خرمای طبس با نام این شهرستان به فروش نمی‌رسد چون بسته‌بندی مناسبی ندارد و نبود یک نام تجاری برای محصول خرما در استان سبب شده تا محصول با کیفیت این شهرستان به نام دیگر استان‌ها به فروش رسد.

وی گفت: نبود صنایع ‌تبدیلی خرما در استان به ویژه در طبس سبب شده تا سودآوری این محصول با ارزش به سایر استانها برود و کشاورزان زحمتکش این استان از عواید آن محروم بمانند.

نبود سردخانه از دیگر مشکلات نخل داران شهرستان طبس است

این بهره‌بردار خرما بیان کرد: نبود سردخانه نیز از دیگر مشکلات نخل داران شهرستان طبس است که عدم وجود آن موجب شده تا محصول با کیفیت این شهرستان به صورت تازه خوری در بازار مصرف شود و یا کشاورزان عمده محصول خود را به دیگر استان‌ها برای فروش ببرند.

عبداللهی گفت: مسئولان می‌توانند با ایجاد بازار مناسب برای فروش خرما نقش بسیار مهمی را در افزایش تولید خرما و توسعه اقتصادی استان با حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این زمینه ایفا کنند و این حمایت‌ها در سطح منطقه‌ای باعث افزایش کیفیت خرمای عرضه شده و تشویق نخل‌داران برای توسعه و تولید این محصول با ارزش خواهد بود.

وجود ۱۸۰ هزار نفر نخل در سطح شهرستان طبس

رئیس جهاد کشاورزی طبس نیز در گفتگو با تسنیم با اشاره به برداشت خرما در این شهرستان اظهار داشت: برداشت خرما در طبس از اواخر مرداد ماه آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد.

داوود بخشایی با بیان اینکه سطح زیرکشت نخل‌های طبس یک هزار و ۱۹۸ هکتار است که شامل ۸۵۳ هکتار بارده و ۳۴۵ هکتار نهال است افزود: ۸۸۱ هکتار از نخل‌های طبس و معادل ۷۰درصد آن اصلاح شده و ۳۱۷ هکتار بومی است.

به گفته وی بیش از ۱۸۰ هزار نفر نخل در سطح شهرستان وجود دارد و حدود ۴۰۰۹ تن خرمای اصلاح شده و بومی از سطح ۸۵۳ هکتار نخیلات بارور شهرستان برداشت می‌شود.

صادرات ۳۰۰ تن خرما از طبس

رئیس جهاد کشاورزی طبس از صادرات خرما به خارج از استان خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان صادرات خرما ۳۰۰ تن باشد.

به گفته وی نخلستان‌های طبس برای ۴۰۰ نفر اشتغال فراهم کرده است اما با توجه به روند رو به افزایش تولید خرما انتخاب نام تجاری خاص برای محصول تولیدی و ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی و فرآوری خرما در شهرستان ضروری است.

بخشایی افزود: جهاد کشاورزی برای صدور مجوزهای لازم و در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی آماده همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی است و تاکنون ۳ مورد مجوز فرآوری تولید شیره و سرکه و بسته‌بندی خرما صادر شده و یک مورد به بهره‌برداری رسیده اما در حال حاضر به علت مشکلات مالی فعال نیست.

طبس قطب تولید خرمای خراسان جنوبی است

رئیس جهاد کشاورزی طبس تصریح کرد: ارقام عمده خرمای اصلاح شده در طبس زاهدی، کبکاب، مضافتی، پیارم و بریم است و هر کیلو خرما به طور متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ هزار ریال ارزش دارد.

وی از شهرستان طبس به عنوان دارنده مقام نخست در تولید خرما استان نام برد و افزود: در حال حاضر نزدیک ۵ هزار اصله نهال کشت بافت خرما برای توسعه نخلستان‌ها در گلخانه سازگاری شهرستان نگهداری می‌شود.

این مقام مسئول فعال نبودن واحدهای فرآوری دارای پروانه بهره‌برداری و نیاز به تامین سرمایه در گردش و تسهیلات ارزان قیمت را از مشکلات پیش روی بهره‌برداران خرما دانست و گفت: تامین نقدینگی لازم، احداث واحدهای دارای جواز تاسیس برای بالا بردن ظرفیت و جذب مواد اولیه از مشکلات بهره‌برداران خرما است.

پیش بینی برداشت ۴۶۷ تن خرما در شهرستان نهبندان

رئیس جهاد کشاورزی نهبندان نیز در گفت‌و گو با تسنیم گفت: سطح زیرکشت خرما در نهبندان ۳۵۸ هکتار است که از این میزان ۱۱۵ هکتار غیربارور و ۲۴۳ هکتار بارور است.

محمد مالکی، تولید خرما در هر هکتار از این شهرستان را ۲ هزار و ۷۵۰کیلوگرم اعلام کرد و از پیش بینی برداشت ۴۶۷ تن خرما در این شهرستان خبر داد که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۰درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فعالیت ۲۵۰ نفر بهره‌بردار خرما در نهبندان

وی طوفان‌های شدید را یکی از عوامل کاهش خرما در این شهرستان دانست و افزود: در شهرستان نهبندان ۲۵۰ نفر بهره‌بردار خرما هستند.

رئیس جهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به مشکلات پیش روی بهره‌برداران خرما در این شهرستان بیان کرد: نبود امکانات بسته بندی و فرآوری یکی از مهمترین مشکلات بهره‌برداران خرما در نهبندان است و این محصول به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و دیگر استاهای همجوار صادر می‌شود.

به گفته وی نخلستان‌های نهبندان در روستاهای دهسلم، بندان و چاهشداشی است و این شهرستان دومین قطب تولیدکننده خرما در استان است.

پیش‌بینی برداشت ۳۹۱۱ تن  خرما از مزارع استان 

مدیر بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم سطح زیرکشت خرما در استان را یک هزار و ۶۰۳ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود سه هزار و ۹۱۱ تن  خرما از مزارع استان برداشت شود.

عصمتی‌پور با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ بهره‌بردار خرما در استان مشغول فعالیت هستند افزود: خرما در طبس و نهبندان بیشترین سطح زیرکشت استان را دارد و انواع مضافتی، زاهدی، برهی، کبکاب و پیاروم موجود است.

کاهش ۱۶ درصدی خرما در استان

وی از کاهش ۱۶ درصدی خرما امسال در استان خبر داد و تصریح کرد: علت کاهش خرما در استان گرد و خاک و گرما است.

حال با وجود آنکه جمعیت زیادی از بهره‌برداران این محصول در استان مشغول به فعالیت هستند و خرمای استان حرفی برای گفتن دارد می‌طلبد که مسئولان نسبت به برندسازی و فرآوری این محصول گام جهادی بردارند و برای ثبت برند و تولید صنعت فرآوری این محصول تلاش کنند تا سود آن نیز به جیب کشاورزان خراسان جنوبی برود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*