تأکید بر فرهنگ سازی برای ایمن سازی آسانسورها در استان هشدار برای آسانسورها

روز گذشته در کارگروه استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالا و خدمات استان موضوع مهم و دستور جلسه درباره الزام مردم به بازرسی دوره ای از آسانسورها بود چرا که حداقل هر سال یک بار باید آسانسورها از نظر ایمنی مورد بررسی قرار گیرند ولی در خراسان جنوبی هنوز این موضوع فرهنگ سازی نشده است.مدیرکل استاندارد استان در این جلسه عنوان کرد: انجام آزمون ها و بررسی های ادواری برای آسانسورهای برقی پس از هر تغییر عمده نظیر تعویض قطعات اصلی و یا بعد از هر حادثه الزامی است و زمان این آزمون های دوره‌ای حداقل یکسال می باشد. اما متأسفانه نبود ضمانت‌های اجرایی و محدودیت های موجود در ورود به حریم خصوصی استفاده‌کنندگان از آسانسور از یک سو و نبود فرهنگ بازرسی ادواری در سطح جامعه از دیگر سو، منجر به تحقق نیافتن اجرای بازرسی‌های ادواری شده است. مروی مقدم افزود : آسانسورهای بازرسی شده در استان مشکلاتی چون تأمین نشدن شرایط ایمنی در دسترسی به موتورخانه، شرایط ایمنی در چاه و چاهک، شرایط ایمنی در کابین و تأمین نشدن شرایط استاندارد در طراحی آسانسور را دارند. او با بیان اینکه در سال گذشته ۴۹۰ مورد درخواست بازرسی آسانسور به اداره کل استاندارد واصل شده است، ادامه داد: در مجموع تعداد یک هزار و ۴۷۰ مورد بازرسی انجام شده که نسبت به سال قبل از آن تعداد بازرسی‌ها ۱۶۰ درصد رشد داشته است و همچنین از این تعداد بازدید ۵۹خرابی توسط آتش نشانی عنوان شده است که ۱۲ درصد افزایش داشته ایم. وی با تأکید بر اینکه سال گذشته آسانسورهای ۴۷ دستگاه اجرایی استان مورد بازرسی قرار گرفته، عنوان کرد: از این تعداد ۱۷ دستگاه در حال رفع نقص بودند و پنج دستگاه اجرایی برای رفع نقص هیچ همکاری و اقدامی انجام ندادند.
ایمنی آسانسورها قبل، حین و بعد عملیات ساختمانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: باید با تدبیر عاقلانه اقداماتی قبل، حین و در زمان اتمام عملیات ساختمانی انجام شود. علوی مقدم بر آموزش ضوابط و مقررات به سازندگان آسانسور و مالکان قبل از عملیات ساختمانی تأکید کرد و افزود: در حین عملیات ساختمانی باید ناظران و مهندسان، کنترل های لازم را انجام دهند و بعد از اتمام عملیات ساختمانی نیز باید بازرسی های دوره ای انجام شود. وی با اشاره به اینکه باید مجوزهای سازنده ها و نصاب آسانسور کنترل شود، گفت: قبل از بهره برداری، مالکان ساختمان موظف به عقد قرارداد با شرکت بازرسی آسانسور شوند که حداقل یکسال ضمانت داشته باشد. او بیان کرد: باید زیرساخت های اولیه کنترل و بازرسی در این خصوص انجام شود و ظرف یک ماهه آینده دستگاه های اجرایی  که آسانسور خراب دارند برا ی تعویض اقدام کنند و تا سه ماه آینده نیز آسانسورهای غیر استاندارد دستگاه ها تعویض شود.
الزام مهدکودک‌ها به استانداردسازی زمین بازی
مدیرکل استاندارد استان در صورت جلسه بعدی این کارگروه به ایمنی وسایل شهربازی و مهدکودک ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته از وسایل تفریحی ۷۵ مهدکودک و ۲۷ زمین بازی استان بازدید شده است. مروی مقدم  با بیان اینکه تجهیزات زمین‌های بازی مستقر در پارک ها و مدارس باید استاندارد باشد، عنوان کرد: نبود ایمنی فضای داخلی مهدکودک‌های مورد بازرسی قرار گرفته ۷۳درصد بوده است و از بهزیستی و ‌آموزش و پرورش می خواهیم مهدکودک ها را ملزم به رعایت استاندارد تجهیزات زمین بازی کنند. وی با اشاره به اینکه ایمن نبودن فضای داخلی مهدکودک‌های مورد بارزسی قرار گرفته ۷۳ درصد بوده است، ادامه داد: همچنین نبود انطباق‌های مربوط به تعمیر و نگهداری مهدکودک ها ۴۱ درصد بوده و انطباق  نصب وسایل گازسوز با استانداردها ۱۳ درصد بوده است.
مسئولیت اصلی شهربازی ها بر عهده شهرداری
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این زمینه هم گفت : تجهیزات و زمین های بازی باید استاندادهای لازم را داشته باشند و اگر نقصی مشاهده شد بلافاصله از گردونه استفاده خارج شود. علوی مقدم با اشاره به رعایت استانداردها در شهربازی ها و زمین های بازی، گفت: در این راستا شهردار نسبت به کل مجموعه شهربازی مسئولیت اصلی را برعهده دارد و نباید به دلیل اینکه شهربازی ها مسئول دارد شهرداری از مسئولیت خود شانه خالی کند. به گفته وی تجهیزات و ساختمان مهدکودک ها و زمین های بازی باید استانداردهای لازم را داشته باشند و اگر نقصی مشاهده شد بلافاصله از گردونه استفاده خارج شود .به علاوه  این موارد به زمان واگذار نشود چرا که بحث جان کودکان مطرح است و همچنین بیمه مسئولیت بدون نام به شهرداران ابلاغ شود تا برای پوشش آسیب دیدگان احتمالی آماده باشند. او همچنین از آموزش و پرورش خواست از آنجا که خراسان جنوبی جزو مناطق زلزله خیز است، درباره ایمنی مدارس توجه زیادی داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*