گزارش سازمان نظام پزشکی خراسان جنوبی از تخلفات و شکایت ها پزشکان محکوم ۲۰ پرونده

۴۰ پرونده شکایات از پزشکان در ۷ ماهه گذشته به هیأت بدوی سازمان نظام پزشکی استان ارجاع شده که ۵۲ درصد این تعداد منجر به صدور حکم محکومیت شده است . رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان دیرزو در نشست خبری با اصحاب رسانه به همراه جمعی از اعضای سازمان نظام پزشکی استان به ارائه گزارشی از وضعیت پرونده های پزشکی پرداختند.دکتر کاظم قائمی با بیان اینکه هدف ما شفاف سازی امور در نظام پزشکی استان است از رسانه ها خواست در ارجاعات مردمی یکطرفه به قاضی نروند بلکه اطلاعات پرونده بیمار را از نظام پزشکی بخواهند تا حق کسی در این بین تضییع نشود.وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی هیچ جذبه ای برای حضور پزشکان ندارد، افزود: هر چند در افزایش جاذبه استان برای حضور پزشک تلاش هایی شده اما ما به عقب حرکت می کنیم و مسئولان استان در این زمینه کاری نمی کنند.وی از تأسیس بیمارستان خصوصی در شأن مردم استان با یک فیزیک زیبا در بازه زمانی چند ساله آتی به عنوان یکی از رسالت های دانشگاه یاد کرد و بیان داشت: تأسیس چنین بیمارستانی عامل جذب کننده پزشکان مشهور به استان خواهد بود.
فعالیت نظام پزشکی در ۴ شهرستان استان
قائم مقام سازمان نظام پزشکی استان نیز اعضای نظام پزشکی بیرجند را ۷۷۳ نفر عنوان کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی در شهرستان های قاین، طبس و فردوس هم فعال است که شهرهای هم جوار را پوشش می دهند و در سایر شهرستان ها پرونده های شکایات به مرکز استان ارجاع می شود.دکتر بلالی با بیان اینکه معاونت انتظامی، پشتیبانی و آموزشی در زیر مجموعه سازمان نظام پزشکی فعالیت می کنند، افزود: سنگین ترین معاونت نظام پزشکی معاونت انتظامی است که وظیفه خطیر رسیدگی به شکایات را بر عهده دارد.
مقایسه قصور پزشکی در ایران و انگلستان
وی با بیان اینکه آمار خطاهای پزشکی در کشور ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان رقم پایینی است، ادامه داد: در کشور آمریکا سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر بر اثر خطاهای پزشکی مصدوم می شوند و در کشور انگلیس نیز ۱۵ درصد خدمات پزشکی با قصور همراه است. این در حالی است که این آمار در ایران یک دهم درصد بوده که بعد از فعال شدن سامانه ثبت شکایات این رقم به حدود یک درصد رسیده است.
انصراف از یک سوم شکایات پزشکی
وی با اشاره به اینکه از یک سوم شکایات پزشکی بخاطر عدم اطلاع بیمار از روند درمان صرف نظر می شود ،به روند ارجاع بیمار به نظام پزشکی و تشکیل پرونده شکایات اشاره کرد و گفت : شاکی برای تشکیل پرونده به سازمان نظام پزشکی مراجعه می کند که این شکایت بعد از ثبت به دادستان و سپس به دادیار مربوطه برای بررسی و کار کارشناسی ارجاع می شود.
وی ادامه داد: بعد از تکمیل پرونده، رأی منع تعقیب و یا کیفر خواست صادر می شود که در صورت اول اگر شاکی شکایتی داشته باشد باید ظرف مدت ۲۰ روز اعلام کند تا پرونده به هیات بدوی برود و در غیر این صورت پرونده مختومه می شود.
وی بیان کرد: در صورت صدور کیفرخواست پرونده به هیأت بدوی که متشکل از ۱۳ عضو از جمله قاضی دادگستری و نماینده پزشکی قانونی است ارجاع می شود که بعد از صدور حکم شاکی باز هم ۲۰ روز فرصت دارد اعتراض کند که در این صورت پرونده به هیأت تجدید نظر ارسال می شود و حکم مورد بررسی دوباره قرار می گیرد.
در شکایات پزشکی حقی ضایع نمی شود
وی با تأکید بر اینکه اگر شاکی در این مرحله هم راضی نشد می توان پرونده را به هیأت عالی نظام پزشکی در تهران ارجاع داد، افزود: مردم مطمئن باشند که در رسیدگی به شکایات پزشکی حقی از کسی ضایع نمی شود.
شکایتی بابت زیرمیزی نداشته ایم
وی هم چنین از صدور بیش از ۴۰۵ پروانه پزشکی در استان خبر داد و در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد آمار زیرمیزی پزشکان گفت: شکایتی در این حوزه نداشته ایم ولی آسیب شناسی خواهیم کرد و به نظر می رسد دریافت زیرمیزی در ۵ درصد جامعه پزشکی هم رواج ندارد و ما به دنبال ریشه کن کردن آن هستیم.
رئیس هیات تجدید نظر سازمان نظام پزشکی استان نیز با بیان اینکه بعد از ارجاع پرونده ای به این هیات ظرف یک هفته باید حکم صادر شود، گفت: در ۷ ماهه گذشته ۲۳ پرونده به هیات بدوی ارسال شده که از این تعداد رأی ۱۹ پرونده صادر شده و ۴ پرونده هم در دست بررسی است .
رسانه ها صدای پزشکان را هم منعکس کنند
دکتر شریف از اعضای سازمان نظام پزشکی استان و یکی از پیشکسوتان در این مجموعه نیز از رسانه های استان خواست جامعه پزشکی را از مردم تفکیک نکنند و در ادامه افزود: گاهی در برخی رسانه ها پرونده های پزشکی منعکس می شود که نظر نظام پزشکی در آن نبوده بنابراین نباید یکطرفه به قاضی رفت چرا که اعتماد عموم مردم به این جامعه کمرنگ می شود. وی از رسانه ها خواست در کنار انعکاس صدای مردمی صدای جامعه پزشکی را هم به گوش عموم برسانند.
دکتر لطیفی معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان نیز به ۷۷۳عضو نظام پزشکی بیرجند اشاره کرد و گفت: این اعضا شامل ۱۳۶ متخصص،۱۲ فوق تخصص، ۱۹۳ پزشک عمومی، ۷۱ داروساز، ۱۴۸ کارشناس مامایی، ۱۹ متخصص دندانپزشک، ۱۰۳ کارشناس پروانه دار؛ ۵نفر متخصص علوم آزمایشگاهی و …. می باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*