سرمقاله/کولبری بد…پولبری خوب…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
عدالت اجتماعی شاه بیت رفاه و آرامش و آسایش مردم در هر جامعه دینی یا لاییک و یا هر مذهب و مرام و دین و عقیده ای است.
وقتی از این اصل مهم دورافتادی دیگر نمی توانی فرصت های شغلی را به یک میزان بین مردم جامعه ات تقسیم کنی، دیگر نمی توانی تقسیم عادلانه ثروت بین اقشار مختلف مردم را به درستی و صداقت به انجام رسانی، وقتی مردم جامعه ات را به دو گروه خودی و غیرخودی تقسیم کردی دیگر ادعای عدالت کردن تبدیل به یک شوخی و طنز تلخی می شود، وقتی از قطار عدالت پیاده شدی دیگر بسیاری از اتفاقاتی که جلوی چشمانت رخ می دهند را نمی توانی با مهره عدالت طلبی و عدالت محوری تبیین کنی، عدالت که نبود برای معترضین به این بی عدالتی باید طرحی داشته باشی که برمبنای آن دیگر کسی هوس عدالت جویی و عدالت خواهی به سرش نزند.
عدالت را که سه طلاقه کردی، خودمحوری می شود همزادت و هر که به غیر تو بگوید و بشنود می شود دشمن ات، پس باید این دشمن را یا سرکوب کرد و یا منزوی.
مفهوم و معنای عدالت را که درک نکردی فاصله طبقاتی در کشورت آنقدر زیاد و زیادتر می شود که حدود یک سوم مردم کشورت در زیر خط فقر مطلق جان خواهند کند.
عدالت اجتماعی را که به زیر پا گذاشتی اعتماد عمومی را که بالاترین پشتوانه هر حکومت است را به راحتی آب خوردن از دست می دهی و اعتمادی که از کف رفت معنایش بسیار تلخ وشوم است.
دو استان مرزی شرق و غرب کشور متاسفانه مثال های روشنی هستند از نبود عدالت اجتماعی و رنجی که بر مردم آن دو دیار تحمیل شده است دچار بحران بزرگ اجتماعی اند، عدم توسعه یافتگی و درصد بسیار بالای بیکاری دراین مناطق شرایطی را بوجود آورده که دولت ها را مجبور کرده تا با نگاه امنیتی به این استان ها بنگرند و مردم را مجبور کنند که برای ارتزاق و زندگی بخور نمیری دست به قاچاق و…بزنند، طبیعی است که برای جلوگیری از این کارها اجبارا باید به نیروی قهریه متوسل شد و این عمل نتیجه و خروجی نبود عدالت اجتماعی است.
«کولبران» کردستان ایران هزاران نفر را شامل می شوند که در طاقت فرساترین شرایط غیر انسانی تن به حمل و نقل بارهایی بسیار سنگین می دهند تا لقمه نانی به کف آرند و به اصطلاح زنده بمانند، وقتی در منطقه کارخانه و شرایط جذب نیروی انسانی و تولید ثروت و کسب مال حلال فراهم نباشد آیا چاره ای جز «کولبری» باقی می ماند؟ «کولبرانی» که گاها هدف تیرهای مأموران مرزی نیز قرار گرفته که یا کشته می شوند و یا زخمی !!!
وقتی عدالت اجتماعی بنایش ساخته نشود نوبت به «پولبران» می رسد که اتفاقا بسیار مرفه و دارای مشاغل لوکس و پرطمطراق هم هستند تا با استفاده از روابط با قدرت های اقتصادی و سیاسی کشور توان «پولبری» را بازیافته و از طریق رانت و اختلاس وکلاهبرداری های عجیب و غریب و آقازادگی و ژن های ناب و خوب چون زالو خون این مردم بی یاور را بمکند و در داخل و خارج به ریش آنان نیز بخندند، بی عدالتی که ریشه دواند تبدیل می شود به یک فضیلت!! تبدیل می شود به دورزدن قانون، تبدیل می شود به فسادهای نهادینه شده اداری و اقتصادی، تبدیل می شود به عاملی برای فروپاشی اجتماعی!!!
ما مردم چقدر «کولبر» بد داریم و به ازایش چقدر «پولبر» خوب…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*