نجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند این هفته برگزار می‌شود استارت آپی برای کارآفرینی جوانان

استارت‌آپ ویکند رویداد کارآفرینی است که در مدت ۳ روز برگزار می شود و جوانان با ارائه ایده‌های خود گامی به سوی تحقق ایده ها و فکرهایشان برمی دارند. دیروز برای برنامه ریزی برگزاری پنجمین استارت‌آپ ویکند بیرجند نشست خبری با حضور رئیس پارک علم و فناوری استان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند برگزار شد.
دانشگاه‌ها کارآفرین محور شوند
رئیس دانشگاه بیرجند در این جلسه با بیان اینکه از جمله کارهای اصلی دانشگاه ها برگزاری چنین رویدادهایی است، عنوان کرد: امیدواریم این استارت‌آپ ویکند شروع یک حرکت ادامه‌دار در دانشگاه باشد. احمد خامسان افزود: رشد و ارتقای برگزاری این رویدادها باعث می‌شود به اهداف بالادستی برسیم و دانشگاه‌ها را از آموزش و پژوهش محور بودن خارج و به سمت کارآفرین محوری ببرند.
اشتغال‌زایی پایداردر حوزه فناوری و ارتباطات
رئیس پارک علم و فناوری استان هم گفت: وظیفه پارک‌ها حمایت و هدایت هسته‌های فناور و توانمندسازی آنها است و اینکه نقش کوچکی در اشتغال‌زایی جوانان داشته باشیم. محمدعلی ناصری تصریح کرد: پارک علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری کارهای خوبی در هدایت و بسترسازی مناسبی در حوزه دانشجویی داشته‌اند و برای شناسایی صاحبان ایده واسطه‌ای مانند دانشگاه‌ها نیاز است. وی ادامه داد: برای این کار دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرینی بروند و ما هم این افراد را هدایت و حمایت کنیم تا مشکلاتی که در بخش های دولتی دارند به حداقل برسد. او با اشاره به استارت‌آپ ویکندی که در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود هم عنوان کرد: ایده‌های برتر این رویداد به پارک، مراکز رشد و مرکز نوآوری در دانشگاه معرفی می‌شوند و امیدواریم شاهد این باشیم که حدود ۳ سال دیگر خود این افراد شرکت‌های موفقی را راه اندازی کرده باشند و باعث اشتغال چندین جوان دیگر شوند. این مقام مسئول با اشاره به کمبود آب در استان و بعد مسافت از مرکز کشور تاکید کرد: به این دلایل سرمایه‌گذاران قوی مانند دیگر استان‌ها جذب خراسان جنوبی نمی‌شوند و به نوعی تنها راه اشتغال‌زایی پایدار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
ایجاد تحول در تمام رشته‌ها
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان هم در نشست خبری عنوان کرد: بخش ICT نه تنها در حوزه خود خدمات ارائه می‌کند بلکه در دیگر بخش‌ها و رشته‌ها تحول ایجاد کرده است. علی دلگیر با اشاره به مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا گفت: با افتتاح این مرکز تلاش شده است در چنین رویدادهایی، اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و اعضاء هیئت علمی را وارد این فضاها کنیم. وی ادامه داد: امروزه دیگر زیبنده نیست اعضای هیئت علمی فقط به چند مقاله بسنده کنند و  باید وارد این نوع فضاها شوند تا دانشجوها را هم جذب و علاقمند به این بخش کنند. دلگیر اعلام کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هم برای کارآفرینان برنامه‌های خوبی در نظر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به آموزش‌های تخصصی IT به علاقمندان، جذب در شرکت‌های استانی در صورت نیاز  و حمایت‌های مالی و معنوی در اعزام شرکت‌های استان به نمایشگاه‌های ملی و بین المللی اشاره کرد. او ادامه داد: از جمله این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه ارمنستان در تیرماه و نمایشگاه افغانستان در شهریور است که در راستای معرفی، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان استان بر پا می شود.
دعوت استانداربه استارت آپ
مدیرگروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیرجند هم در این جلسه با اشاره به استارت‌آپ ویکند گفت: برای برگزاری این رویداد بزرگ ۴ پیش رویداد برگزار شده است تا دانشجویان و شرکت‌کنندگان آمادگی لازم را کسب کنند. ناصر ولی‌پورمطلق افزود: این پیش رویدادها شامل همایش انگیزشی با ۷۰۰ شرکت‌کننده، ایده شو با ۱۰۰ ایده، کارگاه کار تیمی و بوت کمپ بود که با استقبال خیلی خوب دانشجویان مواجه شد که این نشان‌دهنده علاقه آنها به این بخش است و گویای این موضوع که فقط باید اطلاع‌رسانی و هدایت انجام شود تا دانشجویان بتوانند کارهای بزرگی انجام دهند. وی درمورد استارت‌آپ ویکند توضیح داد: این رویداد در ۳ روز برگزار می شود که روز اول ایده‌ها مطرح و ایده‌های برتر انتخاب و تشکیل تیم می‌دهند، در روز دوم و سوم هم ایده خود را به کمک مربیان پرورش می‌دهند و در پایان روز سوم ایده ها مطرح و ۳ ایده برتر معرفی می‌شوند. به گفته وی در برگزاری این رویداد حمایت های دیگر دستگاه ها معنوی بوده تا مادی و از نظر مادی فقط ۳ دستگاه حاضر در جلسه کمک کردند. وی تصریح کرد: به تمام مسئولان و مقامات استانی دعوت نامه ارسال شده و از استاندار حضوری دعوت شده است و امیدواریم حتما شرکت کنند، با اتاق بازرگانی هم که علاقه زیادی در شرکت کردن و سرمایه‌گذاری در این استارت آپ ها داشتند صحبت کرده ایم اما هنوز جواب قطعی نداده‌اند.
۵ مربی ملی و بین المللی از خارج استان
عضو کمیته کسب و کارهای نوپا (فاوا) در استان هم در این جلسه عنوان کرد: حدود ۱۰۰ نفر در استارت‌آپ ثبت‌نام کرده اند و ثبت نام هنوز ادامه دارد. ۸۰ نفر به شکل مربی، داور و تیم اجرایی به این افراد خدمات دهی می‌کنند.‌ اسماعیل هوشیارمقدم تصریح کرد: ۱۰ مشاور و یک تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است که ۵ نفر از این مربیان ملی و بین المللی از خارج استان هستند و ۵ مربی دیگر از خراسان جنوبی و از برترین و موفق‌ترین افراد در حوزه استارت‌آپ‌ها هستند. وی یادآور شد: یکی دیگر از هدف‌های ما در این نوع رویدادها آشنایی دانشجویان با کلیدواژه‌‌های استارت‌آپی است. به گفتۀ وی حتی از دیگر استان‌ها تقاضای شرکت‌ داشته‌ایم و محل اسکان برای آنها در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*