محدودیت های فری استایل در استان فضایی در پارک برای تمرین می خواهیم

ورزش کردن در قدیم فقط به این خاطر که باعث افزایش سلامتی ما می شد و به ما کمک می کرد تا بدن سالم تری داشته باشیم، بیشتر مورد توجه قرار می گرفت آن هم تنها با وجود امکانات خاص آن زمان مثل زمین چمن یا راکتی برای بازی های گوناگون. امروزه با پیدا شدن ورزش های جدید، فعالیت و ورزش کردن رنگ و بوی دیگری گرفته است و مردم تمایل بیشتری برای انجام دادن این ورزش های مفرح و هیجان انگیز دارند. فری استایل یکی از رشته های اسکیت نیز یکی از این ورزش های جذابی است که علاوه بر اینکه موجب فعالیت بدنی ورزشکار می شود با تمرکزی که برای حفظ تعادل اسکیت سوار لازم است باعث فعالیت ذهنی او نیز می شود. ورزشکار می تواند به طور هم زمان هم فعالیت خوب بدنی داشته باشد و هم ذهنی و این امر کمتر در ورزش های دیگر به چشم می خورد. اکنون ورزشکاران فری استایل استان فضایی مناسب برای تمرین می خواهند تا بتوانند با نمایش توانمندی های خود برای جذب افراد بیشتر و توسعه این ورزش کاری انجام دهند فضایی مانند داخل پارک های استان که هم فضای خالی دارد و هم جمعیت در آن زیاد می باشد.
کمبود مربی و داور
رئیس کمیته فری استایل هیئت اسکیت استان در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی با بیان اینکه فری استایل یکی از رشته های اسکیت می باشد، گفت: در این رشته هم ۵ زیرشاخه وجود دارد که شامل کلاسیک، اسلاید، اسپید اسلالوم، بتل و فری جامپ است. «مصطفی شبانی» تصریح کرد: این رشته ورزشی در شهرستان های بیرجند، طبس، فردوس و بشرویه فعال است و در زیرکوه و قائن نیز در حال راه اندازی می باشد. وی افزود: افراد در تمام این شهرستان ها زیر نظر مربی آموزش های لازم را می بینند و هر دو ماهی کارگاه آموزشی و مسابقه برگزار می کنیم. او تصریح کرد: جامعه فری استایل استان در مجموع حدود ۷۰ نفر شرکت کننده دارد. به گفتۀ وی رشته فری استایل استان در حوزه داور و مربی با کمبود شدید مواجه است و تنها مربی و داور استان خود من هستم و دیگر افراد به دلیل هزینه ها حاضر به شرکت کردن نیستند.
مدال های جهانی فری استایل استان
این مقام مسئول با بیان اینکه در رشته فری استایل در مسابقات جهانی شرکت کرده ایم، عنوان کرد: در سال های قبل توانسته ایم مقام های ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳ جهانی را به دست آوردیم. «شبانی» تصریح کرد: کار خوب فدراسیون این است که در حاشیه این مسابقات جهانی که برگزار می کند با استفاده از ۲ داور بین المللی کارگاه آموزشی می گذارد هر چند که باید هزینه پرداخت کنیم ولی بازهم خوب است. وی درباره چگونگی شرکت در مسابقات جهانی هم خاطر نشان کرد: ما حدود دوسال است که تحت عنوان تیم آریا و بدون مربی تمرین می کنیم و حتی رئیس هیئت سابق نمی دانست تیم داریم و به مسابقات جهانی اعزام شدیم. او توضیح داد: تیم nstar تهران یکی از تیم های قوی در زمینه فری استایل است و مقام آوران رشته های بتل و کلاسیک در این تیم هستند. به گفتۀ وی طی صحبتی که با عوامل اجرایی این تیم انجام شد، تایم خود و تیم آنها را با هم ترکیب کردیم‌ و الان داریم از مربی گری آنها در این زمینه استفاده می کنیم. «شبانی» تصریح کرد: تیمی که داخل بیرجند زدیم با نام nstar.aria است و برای این تیم از طرف تیم اصلی داخل تهران هر دو ماهی یک مسابقه و کارگاه گذاشته می شود که این تیم به جز بیرجند در شهرهای دیگری مثل قزوین، کاشان و بوشهر هم تیم دارد و زیر نظر تیم اصلی آموزش می بینند.
مسابقات کشوری خیلی کم است
رئیس کمیته فری استایل استان درباره کارگاه های آموزشی هم بیان کرد: تیم تهران که با آنها همکاری می کنیم کارگاه های آموزشی هم برگزار می کنند که قبلا خصوصی بود و فقط برای اعضا بود ولی با رایزنی هایی که داشتیم توانستیم برای همه آزاد کنیم. «شبانی» تصریح کرد: در این کارگاه ها قانون های جدید، لولبندی ها، امتیازدهی و قوانین داوری آموزش داده می شود و به صورت کلی می توان گفت که به نوعی به روز رسانی ورزشکاران، داوران و مربیان را داریم. وی در زمینه مسابقات کشوری هم گفت: مسابقات فری استایل کشوری خیلی کم برگزار می شود و به همین دلیل مقام های چندانی در این حوزه نداریم و بیشتر مسابقاتی که شرکت کرده ایم جهانی بوده است. به گفتۀ وی از آنجا که کلا رشته فری استایل به ۱۰ سال نمی رسد که وارد ایران شده است هنوز به آن جایگاهی که باید نرسیده و کم کم از آن استقبال زیادی شده و مسئولان توجه می کنند.
مسئولان همکاری نمی کنند
این مقام مسئول درباره سالن اختصاصی برای ورزش اسکیت هم گفت: از زمانی که ریاست جدید هیئت آمده توانستیم سالنی را برای انواع رشته های اسکیت داشته باشیم. «شبانی» افزود: به دلیل اینکه سالن موجود در مهرشهر و حاشیه شهر قرار دارد مردم چندان استقبالی نمی کنند و حتی خیلی از مردم بیرجند نمی دانند که در شهر پیست اختصاصی اسکیت هم داریم. وی بیان کرد: به همین دلایل و جهت معرفی رشته فری استایل به مردم به فضاهای دیگری نیاز داریم و فضای استاندارد پیست فری استایل ۲۵ در ۴۰ متر است که در استان موجود نیست و زمین آن هم باید صاف با کف پوش، پارکت یا موزائیک باشد. او درخواست کرد که در پارک ها فضای مناسبی در اختیار تیم هایی که می خواهند قانونی کار کنند بگذارند، چرا که در تمام پارک ها فضایی برای دوچرخه و اسکیت وجود دارد ولی اجازه ورود و تمرین داده نمی شود. به گفتۀ وی خیلی از فضاهای پارک ها مانند پارک توحید خالی است که می توان در آن پیست فری استایل درست کرد ولی به هر جایی که رفتیم فقط پول خواستند که باید اول این فضا از پارک، بازی و مسکونی یا تجاری خارج شود و مالکیت ورزشی پیدا کند و دیگر گیرهایی که گذاشته اند و تمام هزینه ها را هم ما باید پرداخت کنیم که حدود ۵میلیارد تومان گویا می شود که این غیرممکن است چون بودجه و پولی در این حد نداریم. رئیس کمیته فری استایل با اشاره به اینکه قبلا حتی اجازه ورود به پارک ها را به ما نمی دانند، عنوان کرد: اکنون وضع خیلی بهتر شده است و می توانیم تمرینات کمی داشته باشیم و حتی در مقابل درب بانک ها نیز این تمرینات را داریم تا مردم ما را بشناسند و هم ورزشکاران در فضاهای واقعی تمرین کنند.
هزینه های بالا
رئیس کمیته فری استایل اسکیت استان هزینه های بالا را هم یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: شرکت در پایین ترین کلاس های آموزشی مربی گری و داوری حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. «شبانی» خاطر نشان کرد: برای خرید یک اسکیت معمولی نیز ۵۰۰ هزار تومان باید پرداخت کرد هر چند اگر کسی فقط برای تفریح بخواهد می تواند ۲۰۰ هزار تومانی هم پیدا کند، اما برای افرادی که حرفه ای کار می کنند و به مسابقات اعزام می شوند حداقل قیمت اسکیت ۳ میلیون تومان می رسد. وی در همین راستا از مسئولان اداره کل و فدراسیون تقاضا کرد که حداقل نیمی از این هزینه ها را پرداخت کنند تا ورزشکاران بعد از مدتی ناامید از ادامه راه نشوند. او همچنین به نبود اسپانسر در استان اشاره کرد و گفت: در باقی استان ها اسپانسرها ورزشکاران را حمایت می کنند ولی مشخص نیست چرا در بیرجند اسپانسرها علاقه ای به این کار ندارند، شاید نمی دانند چه استعدادهایی در این زمینه داریم و باید فرهنگ سازی و کار شود. به گفتۀ وی فدراسیون می تواند برای کاهش هزینه ها مربی، داور و ورزشکاران حرفه ای کشور را به استان های دیگر بفرستد تا به صورت رایگان آموزش هایی داده شود که این کار را انجام نمی دهد. این مقام مسئول درباره رشته فری استایل گفت: این رشته جزو رشته های ورزشی هیجانی است که آینده خوبی هم دارد. «شبانی» تصریح کرد: هیجان آن به دلیل حرکات با مانع و پرش هایی است که دارد و آینده دار بودن آن هم به دلیل مسابقات جهانی که برگزار می شود و در هر جایی هم با رعایت نکات ایمنی می توان به تمرین پرداخت. وی درباره آسیب دیدگی های این رشته هم بیان کرد: مانند دیگر رشته ها آسیب دیدگی وجود دارد چون با توجه به حرکاتی که انجام می شود زمین خوردن زیاد دارد و این در صورتی است که اگر تمام نکات ایمنی و وسایل مورد نیاز را داشته باشند صدمه ای نمی بینند. او به تمرین زیر نظر مربی تأکید کرد و افزود: خانواده ها باید توجه داشته باشند که در صورت علاقه مندی فرزندشان به این ورزش حتما زیرنظر مربی تمرین و کار کنند تا اصولی آموزش ببینند و از هر نوع آسیب دیدگی هم محافظت شوند.
فری استایل مناسب سنین پایه نیست
رئیس کمیته فری استایل استان در حوزه استعدادیابی هم گفت: به دلیل تکنیک های این رشته ورزشی نمی توان از سنین پایین استفاده کرد و جذب از سنین حدود ۱۳ سال به بالا است. «شبانی» تصریح کرد: دلیل این موضوع نیاز به تعادل بالا و قدرت بدنی خوب در این رشته ورزشی است که سنین پایین متوجه تکنیک ها نمی شوند و آنچنان تعادلی هم ندارند و کم می آورند و خیلی از ورزشکاران ما قبلا رشته دیگری کار کرده اند و تعادل خوبی دارند که می توانند این ورزش را انجام دهند. به گفتۀ وی هر چند این موضوع نسبی است و داشته ایم که کودک ۵ ساله خیلی خوب خود را نشان داده ولی نوجوان ۱۶ ساله از عهده این کار برنیامده است و این موضوع که سنین پایه توانایی ندارند به دلیل قدرت بدنی و تعادل است که اکثریت دارد و موارد محدودی خلاف آن داریم. او خاطر نشان کرد: در مسابقات استانی که برگزار می شود نوعی طرح استعدادیابی هم است تا بتوانیم تیم منتخب هیئت را جمع کنیم چرا که در شهرستان ها تیم هایی را تشکیل داده ایم ولی می خواهیم یک تیم قوی منتخب استانی داشته باشیم تا در مسابقات جهانی آن ها را بفرستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*