قاچاق کالا؛ زخمی بر پیکر تولید داخلی

مقام معظم رهبری با توجه به بررسی های کارشناسانه و بر اساس نیازهای اساسی روز کشور، در ابتدای هر سال نامگذاری های حکیمانه ای دارند که در حقیقت خط و مشی مسئولین را در راستای بهبود اوضاع کشور در حوزه های مختلف مشخص می کند. چند سالی است که مقام عظمای ولایت در این نامگذاری ها بر مباحث اقتصادی و معیشتی تأکید می فرمایند. پس از چند سالی که مقام معظم رهبری واژه اقتصاد مقاومتی، کار، اشتغال و حمایت از تولید ملی را در نامگذاری ها به کار بردند، امسال را تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی نام نهادند. به نظر می رسد بدنه مدیریتی و مسئولین کشور طی سالهای گذشته آنگونه که باید و شاید در تحقق اهداف مدنظر مقام معظم رهبری در مباحث اقتصادی موفق عمل نکرده اند و لذا این بار معظم له با طرح بحث حمایت از کالای ایرانی، علاوه بر مسئولین، مردم را نیز به میدان عمل فراخوانده اند. ضمن اینکه این نامگذاری، وظیفه تولیدکنندگان را نیز در راستای ارتقای کیفی و کمی تولیدات داخلی و توسعه خدمات پس از فروش به منظور ترغیب مردم به خرید این تولیدات سنگین تر می کند.
نامگذاری های مقام معظم رهبری منطبق با نیازهای جامعه
یکی از شهروندان در این باره می گوید: نامگذاری های هر ساله مقام معظم رهبری کاملا براساس وضعیت موجود کشور و نیازهای ضروری جامعه صورت می گیرد و مسئولین تمامی قوا باید برای تحقق اهداف والای این نامگذاری، تلاشی ۱۰۰درصدی داشته باشند.
محمودی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دغدغه اشتغال و معیشت مردم را دارند، می افزاید: نامگذاری های چند سال اخیر نشان می دهد که از نظر مقام معظم رهبری، عملکرد مسئولین کشور در مباحث اقتصادی، اشتغالزایی و بهبود وضع معیشتی مردم قابل قبول نبوده و ایشان به همین خاطر نامگذاری های خود را در حول یک موضوع یعنی اقتصاد متمرکز فرموده اند و لذا باید مسئولین بیش از پیش تلاش کنند و البته تولیدکنندگان داخلی و مردم نیز به وظایف خود در راستای مباحث اقتصادی به درستی عمل نمایند.
همه در حمایت از کالای ایرانی مسئولیت دارند
محمدزاده نیز می گوید: بحث حمایت از کالای ایرانی چند وجه دارد که باید به تمامی وجوه این بحث توجه شود. اولا مسئولین و مردم در خرید کالاها و اقلام موردنیاز خود به کالاهای ایرانی روی آورند. دستگاه های تحت امر مسئولین و مدیران به جای خرید اقلام خارجی، کالاهای تولید داخل را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.
وی ادامه می دهد: مسئولین امر باید از ورود کالاهای خارجی غیر ضروری یا کالاهایی که مشابه داخلی دارند چه از مبادی رسمی و چه به صورت واردات قاچاق با جدیت و بدون اغماض جلوگیری نمایند. وی می افزاید: تولیدکنندگان داخلی نیز باید به کیفیت بیشتر تولیداتشان فکر کنند و در راستای رقابت با تولیدات داخلی، مشتری مداری و ارائه خدمات بهتر به مشتریان را در عمل مدنظر قرار دهند. خدمات پس از فروش در این زمینه خیلی حائز اهمیت است.
برخی تولیدکنندگان داخلی تنها به منفعت خودشان توجه دارند
یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از برخی تولیدکنندگان داخلی می گوید: به نظر می رسد برخی از تولیدکنندگان داخلی بیش از هر چیز به منفعت و سود خود توجه دارند. اینکه برخی از خودروهای تولیدی کشور در همان ابتدای تحویل به مشتری نقص های فنی دارد چیز تازه ای نیست. متأسفانه در این موارد، تولیدکنندگان ما معمولا پاسخگوی مشتری نیستند و تضامین و تعهدات و خدمات پس از فروش مناسبی ندارند در حالی که خودروسازان بزرگ خارجی حاضرند خسارت چندین برابری را متحمل شوند اما رضایت مشتری را با هیچ چیزی عوض نمی کنند و تولیدکنندگان ما در تمامی بخش ها باید این مشتری مداری را یاد بگیرند.حسینی تصریح می کند: قطعا اگر تولیدات داخلی، کیفیت لازم را داشته باشد و خدمات پس از فروش تولیدکنندگان ما نیز مشتری مدارانه باشد، دلیلی ندارد که مردم به سمت خرید تولیدات خارجی بروند.
واردات کالاهای بنجل و بی کیفیت خارجی به داخل کشور
سیدعبدالحسین خاتمی از پارچه فروشان قدیمی بیرجند با بیان اینکه ۷۰سال است در بازار فعالیت دارد، می گوید: ۵۰سال خیاط بودم و معتقدم کشورمان بهترین پارچه های کت و شلواری دنیا را تولید می کند و به لحاظ صرفه اقتصادی نیز خرید پارچه های داخلی به صرفه تر است. وی می افزاید: کشور ما ۸۰میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می دهند و لذا به پارچه چادر مشکی در حد وسیعی نیاز داریم اما معلوم نیست چرا پارچه چادر مشکی در داخل کشور تولید نمی شود و پارچه های بنجل و بی کیفیت خارجی و به ویژه چینی را وارد می کنیم. به گفته وی برخی تولیدکنندگان داخلی نیز از کیفیت پارچه های تولیدی کاسته اند و بر قیمت افزوده اند و بنابراین اقبال مردم کم شده است و جا دارد جلوی ورود اجناس و کالاهای خارجی به کشور گرفته شود تا تولیدکنندگان داخلی نفس بکشند و در راستای ارتقای سطح کیفی تولیداتشان گام های جدی بردارند.
مارک ها و آرم ها را به راحتی می توان بر روی کالاها چسباند
دادرس از فروشندگان پوشاک شهر بیرجند نیز می گوید: در یکی دو سال اخیر، اقبال مردم به پوشاک داخلی بیشتر شده و ما نیز به عرضه پوشاک تولید داخل روی آورده ایم.
وی می افزاید: با توجه به ارتقای کیفی پارچه های تولیدی داخل نسبت به گذشته و همچنین دوخت های با کیفیت داخلی، پوشاک تولیدی در داخل کشور به لحاظ کیفی و ضمانتی مشکلی ندارد و لذا ما فروشندگان نیز با اطمینان کامل، زمانی را به عنوان ضمانت و گارانتی برای مشتری تعیین می کنیم و مشتری نیز از خرید پوشاک با کیفیت رضایت دارد.
وی به شهروندان توصیه می کند: تحت تأثیر مارک و آرم و نشان قرار نگیرند زیرا این مارک ها و نشان ها را به راحتی می توان بر روی اجناس و اقلام مختلف چسباند.
ضمانت های قلابی بعضا خریداران را با مشکل روبرو می کند
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی شهرستان بیرجند با بیان اینکه در بخش لوازم خانگی، اعتماد مردم به کالای ایرانی در حال حاضر ۵۰ به ۵۰ است، می گوید: بی شک اگر کالاهای با کیفیت و دارای ضمانت در داخل کشور تولید شود استقبال مردم از این تولیدات هم خوب و قابل توجه خواهد بود. انصاری فرد می افزاید: متأسفانه بعضا شاهد هستیم که برخی کالاها با ضمانت های تقلبی و فاقد پشتوانه عرضه می شود و مصرف کننده را با مشکل روبرو می کند و لذا باید در این خصوص نظارت کافی به نفع مصرف کننده، اعمال شود.
اقبال خوب مردم از تولیدات داخل به شرط کیفیت آنها
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل و مؤسسات حمل و نقل بار و مسافر شهرستان بیرجند هم با اشاره به اینکه استقبال عمومی مردم از تولیدات داخلی نسبت به کیفیت قابل قبول این تولیدات، خیلی خوب است، می گوید: در بخش اتومبیل، بعضا لوازم یدکی موجود در بازار کیفیت خوبی ندارد و دوام آنها به چند ماه نمی رسد. به گفته راعی فر، تولید خودرو و لوازم یدکی با کیفیت و با دوام و ارائه خدمات پس از فروش در جلب رضایت مشتریان و جذب آنان، بسیار حائز اهمیت است و در این صورت مردم راضی نخواهند شد پول خود را برای خرید خودروهای خارجی هزینه کنند.
امسال بخش قابل توجهی از فرمایشات رهبری خطاب به مردم است
مدیرعامل شرکت کویرتایر که در حقیقت بزرگترین کارخانه تولیدی در استان محسوب می شود، نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری در طول سال های گذشته، شعارهایی را به صورت نمادین و سمبولیک در راستای استحکام بنیان اقتصادی کشور مطرح می کنند تا به عنوان الگو مد نظر سازمان های دولتی و متولیان امور اقتصادی و صنعتی کشور برای بهبود وضعیت این بخش ها قرار گیرد، می گوید: با وجود تمامی زحمات دولت برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری، به نظر می رسد خروجی و نتایج کار به گونه مثبتی نبوده و لذا امسال بخش قابل توجهی از صحبت های آقا خطاب به مردم است و ایشان از مردم نیز خواسته اند از کالاها و تولیدات داخلی حمایت کنند.
مهندس سید محمد حسین زینلی با طرح این سوال که چرا باید مشابه کالاهای ایرانی که کیفیت قابل قبولی دارد از خارج وارد شود؟ می افزاید: بعضا تجار ما کالاهای بنجل خارجی را به قیمت ارزان وارد کشور می کنند در حالی که بخش زیادی از این کالاها چه به لحاظ کیفی و چه از نظر قیمت در حد و اندازه کالاهای داخلی نیستند . ضمن اینکه گارانتی و تضامین لازم را نیز ندارند و خرید آنها سر گردانی خریدار را در پی داشته و هیچکس پاسخگوی نقایص احتمالی این کالاهای بی کیفیت خارجی نیست.
کالاهای خارجی از گارانتی و تضامین لازم برخوردار نیستند
وی با اشاره به اینکه در شرکت کویرتایر، ما دهها مرکز خدمات پس از فروش در سراسر کشور داریم، اضافه می کند: تمامی تایرهای تولیدی شرکت کویر تایر از ۴ سال ضمانت برخوردار است و ما کاملا پاسخگوی هرگونه نقص در تولیدات خود هستیم و تایر دارای نقص را تعویض و خسارت وارده به خریداران را جبران می کنیم اما در خصوص تایرهای وارداتی، مرجع ارائه این خدمات مشخص نیست و این تایرها از گارانتی و تضامین لازم برخوردار نمی باشد و خدمات پس از فروش هم ندارد.
مهندس زینلی در ادامه می گوید: تجار ما اگر بناست در حوزه اقتصادی کاری انجام دهند، باید براساس عرق ملی و نیاز مصرف کنندگان، کالاهایی را که تکنولوژی ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد و یا با کمبود آن کالاها مواجه هستیم، وارد کنند تا خلأ موجود پر شود.
وی با بیان اینکه در برخی تولیدات با انباشت انبارها در کشور روبرو هستیم، اظهار می کند: برای فروش این کالاها در بازار با مشکل مواجهیم و نباید نسبت به واردات کالاهای مشابه خارجی اقدام نماییم.
کوتاهی در برابر قاچاق کالا به معنای رقابت با تولید داخلی
مدیرعامل شرکت کویر تایر، قاچاق کالاهای خارجی به کشور را زخمی بر پیکر تولیدکنندگان داخلی دانسته و می افزاید: اینکه قوه قضائیه و نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و گمرکات ما قادر به کنترل مرزها نیستند برای ما قابل قبول نیست و قطعا کسانی که در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور کوتاهی می کنند و دقت لازم را ندارند، رقیب تولیدات داخلی هستند و این در حالی است که مقام معظم رهبری و سایر مسئولین کشور بر حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی تاکید دارند و بنابراین حامیان قاچاق کالا در حقیقت دشمن نظام و انقلابند و باید با آنان برخورد انقلابی شود.
چاره ای جز مقابله با قاچاق کالا نیست
به گفته وی، وقتی در کشور ما هزاران جوان بیکار و جویای کار وجود دارند، چرا به جای تقویت تولید ملی باید در مقابل قاچاقچیان کالا کوتاه آمد و تیشه به ریشه تولیدکنندگان داخلی که در کشور زمینه اشتغال جوانان را فراهم می کنند زد؟ ما از مسئولین امر می خواهیم که پیام رهبری معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی را جدی بگیرند و چاره ای برای مقابله با قاچاق کالا به کشور بیندیشند و به نصب بنر و تهیه پوستر بسنده نکرده و در عمل به میدان بیایند که البته اعلام آمادگی وزیر کشور و سایر دولتمردان برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی امیدوار کننده بود.
لزوم سازماندهی واردات
مهندس زینلی می گوید: برای واردات کالاهای خارجی باید اولویت ها مد نظر قرار گرفته و واردات ساماندهی شود. البته ما تولیدکنندگان داخلی با واردات کالاهای با کیفیت خارجی مخالف نیستیم اما وقتی تایر از چین، هند، اندونزی و … که تایرهای تولید داخل از آنها با کیفیت تر است وارد می شود، برای ما پذیرفتنی نیست زیرا تایر تولیدی ما علاوه بر کیفیت بهتر دارای گارانتی و تضامین لازم می باشد و ما در قبال این تولیدات پاسخگوی خریداران هستیم.
همسویی و همدلی برای تحقق شعار مقام معظم رهبری
وی با ذکر اینکه تقریبا در تمامی خانواده های ایرانی فرزند بیکار داریم، تصریح می کند: تولید کنندگان داخلی باید متعهد به تولیدات با کیفیت باشند و مردم نیز به خرید تولیدات داخلی با کیفیت تعهد نشان دهند تا کارخانجات تولیدی به توسعه و ثبات برسند و چرخه اقتصاد با قدرت ادامه حرکت دهد و برای جوانان بیکار و جویای کار کشور ایجاد اشتغال شود و همه همسو و همدل در راستای تحقق شعار مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و البته تولید کالای با کیفیت و جلوگیری از ورود به رویه و قاچاق کالاهای خارجی به کشور گام برداریم.
کیفیت کالای ایرانی برای رقابت با مشابه خارجی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این باره می گوید: اولین اقدام در راستای حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی، ارتقای نسبی مزیت های کالاهای تولید داخل در بازار رقابت با کالاهای خارجی است زیرا قطعا برای خریدار، قیمت کالا به تنهایی اهمیتی ندارد و کیفیت کالاها نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و لذا کالاهای تولیدی باید کیفیت لازم را برای رقابت با کالاهای مشابه خارجی داشته باشند. مهندس حسین موهبتی با بیان اینکه تولید کنندگان ما باید به سمت تولید کالاهای با کیفیت و مشتری پسند بروند، می افزاید: در این صورت خریداران با توجه به قیمت پایین تر کالاهای داخلی، از کیفیت قابل قبول این کالاها نیز برخوردار خواهند شد. به گفته وی، پس از ارتقای کیفی کالاهای ایرانی، می توان با فرهنگ سازی برای این کالاها بازاریابی کرد زیرا این کالاها هم به لحاظ قیمت و هم از نظر کیفیت، قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارد.
ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی در رقابت با خارجی ها
مهندس موهبتی تصریح کرد: دولت هم باید از تولید کنندگان داخلی در رقابت با تولیدکنندگان خارجی حمایت کند زیرا هزینه های تولید اعم از دستمزدها و … سنگین است و دستمزدها امسال نیز افزایش یافته و کارخانجات نیز به دلیل هزینه های بالای تولید، با ظرفیت تولید پایین تر کار می کنند و یا زمین گیر شده اند و باید مورد حمایت قرار گیرند تا به ظرفیت تولید ۱۰۰ درصدی برسند تا هم سودآوری و هم رقابت ایجاد کند و بتوانیم با فرهنگسازی به سمت خرید کالاهای ایرانی برویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*