دانستنی های علمی

ارتباط مصرف گوشت قرمز با ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان

تهران-ایرنا- نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز با خطر ابتلا به سرطان قسمت انتهایی روده بزرگ در زنان ارتباط دارد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، نتایج تحقیقات انجام شده در سال های اخیر مصرف گوشت قرمز را با ابتلا به یک سری مشکلات سلامتی مانند نارسایی قلبی، تسریع پیری و ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط داده اند.
اکنون یک مطالعه جدید که توسط محققان انگلیسی صورت گرفته نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به یک نوع سرطان روده بزرگ در زنان ارتباط دارد.
محققان دانشگاه لیدز در انگلیس با بررسی یک مطالعه کوهرت (گونه ای از مطالعات مشاهده ای) درصدد یافتن این موضوع برآمدند که آیا رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی یا رژیم های غذایی گیاه خواری با خطر ابتلا به سرطان کولون و رکتوم (سرطان روده بزرگ) ارتباط دارند یا خیر.
محققان در این مطالعه داده های سلامتی ۳۲ هزار و ۱۴۷ زن انگلیسی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف منظم گوشت قرمز با میزان بالاتر ابتلا به سرطان قسمت انتهایی روده بزرگ در این زنان ارتباط داشت.
همچنین این مطالعه یک خطر کاهش یافته ای را در ابتلا به سرطان قسمت انتهایی روده بزرگ در زنانی نشان داد که رژیم های غذایی فاقد گوشت قرمز داشتند

دیابت قدرت ضد میکروبی بزاق را کاهش می دهد

تهران-ایرنا- مطالعه محققان نشان می دهد، دیابت قدرت بزاق دهان برای مبارزه با میکروب ها را کاهش می دهد و سبب می شود بیماران بیشتر در معرض التهاب و بیماری های جدی لثه قرار گیرند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، مطالعه محققان دانشکده پرستاری دانشگاه نیویورک و دانشگاه کارولینای شمالی بر روی ۲٫۵ میلیون نفر نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به دیابت نسبت به افراد عادی یا پیش‌دیابت، تمایل کمتری برای مراجعه به دندانپزشک دارند.
بیماری‌ پریودنتال که به التهاب مزمن لثه و بافت و استخوان‌های اطراف آن گفته می‌شود، پس از بیماری‌های کلیه، آسیب شبکیه، بیماری قلبی،‌ قطع عضو و بیماری مغزی، ششمین مشکل بیماران مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. از طرفی مطالعات نشان می‌دهد بیماری پریودنتال اثر معکوس بر کنترل قند خون دارد که می‌تواند منجر به بیماری دیابت شود.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، چکاپ منظم دهان و دندان توسط دندانپزشک و مراقبت‌های بهداشتی منظم و حفظ بهداشت دهان و دندان برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است.
پزشکان توصیه می کنند، علاوه بر مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشک، مبتلایان به دیابت از مواد غذایی اسیدی مانند لواشک کمتر استفاده کنند وهنگام استفاده از نخ دندان مراقب باشند تا لثه ها آسیب نبینند.

کمتر از ۲۰ دقیقه در روز ورزش نکنید

ورزش کردن فارن

نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که در طول روز کمتر از ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی دارند بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند.

به گزارش ایسنا، برای بسیاری از بزرگسالان که برنامه کاری فشرده‌ای دارند اختصاص زمانی برای رفتن به باشگاه و ورزش کردن معمولا دشوار است در حالی که نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد ۲۰ دقیقه ورزش کردن در طول روز برای کاهش خطر مرگ و میر و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها ضروری است.

متخصصان همچنین تاکید کردند افراد می‌توانند زمان لازم برای فعالیت‌های بدنی روزانه را تقسیم بندی کرده و آن را در چندین نوبت در طول روز انجام دهند.

در سال ۲۰۰۸ پزشکان آمریکایی دستورالعملی را صادر کردند که بر اساس آن افراد بزرگسال باید حداقل در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش‌های هوازی ملایم تا شدید انجام دهند. همچنین مدت زمان انجام حرکات ورزشی در هر نوبت نباید از ۱۰ دقیقه کمتر باشد زیرا مدت زمان کمتر نمی‌تواند تاثیر مشابه بر سلامتی داشته باشد.

اما در این مطالعه متخصصان به بررسی این موضوع پرداختند که تا چه حد مدت زمان ورزش کردن بر سلامت طولانی مدت فرد تاثیرگذار است.

به گزارش مدیکال دیلی، یافته‌های بدست آمده نشان داد افرادی که کمتر از ۲۰ دقیقه فعالیت‌های بدنی ملایم تا شدید انجام می‌دهند با بیشترین احتمال خطر مرگ روبرو هستند. این در حالیست که احتمال مرگ در افرادی که ۶۰ تا ۹۹ دقیقه در طول روز ورزش می‌کنند به نصف کاهش پیدا می‌کند

پیشگیری از خونریزی با بانداژ قابل تزریق

تهران-ایرنا- محققان آمریکایی با ترکیب مواد غلظت‌ دهنده خوراکی با نانوذرات، بانداژ قابل تزریقی را ساختند که به سرعت جلوی خونریزی را گرفته و زخم را سریع ترمیم می کند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، ماده‌ای موسوم به ‘کاپاکاراگینان’ که معمولا از علف دریایی سرخ رنگ خوراکی استخراج می‌شود، از چند دهه قبل به عنوان یک ماده غلظت دهنده در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محققان دانشگاه A&M تگزاس، این ماده را با نانوسیلیکات دوبعدی ادغام کردند تا یک هیدروژل قابل تزریق بسازند که به سرعت مانع خونریزی می‌شود. این نانوذرات ظرفیت انعقاد هیدروژل را بهبود می بخشد و فرآیند لخته شدن خون را تسریع می‌کنند.
همچنین می‌توان این نانوذرات را به‌گونه‌ای تغییر داد که مولکول‌های زیستی موردنیاز برای بهبود زخم و ترمیم سریع‌تر بافت‌ها را در اختیار سلول‌های بدن قرار دهد. این ویژگی مهم‌ترین مزیت ژل قابل تزریق در مقایسه با سایر روش‌های جلوگیری از خونریزی است.

نکته سلامت؛

مواد خوراکی مفید برای تسکین معده درد را بشناسیم

شناسهٔ خبر: ۴۲۶۱۷۳۰ –
عادات غذایی ناسالم و مصرف فست فودها می تواند علت اکثر ناراحتی های معده و دل درد باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، معده درد یکی از شایع ترین مشکلات دنیای امروز است. کارشناسان توصیه می کنند افراد باید برای حفظ آرامش سیستم گوارش شان غذاهای سالم مصرف کنند. در ادامه به برخی مواد خوراکی مفید برای تسکین معده درد اشاره می شود.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه سالم است که به گوارش، کاهش التهاب و سوزش معده کمک می کند. نوشیدن یک جرعه آب زنجبیل همراه با چند قطره لیمو بعد از هر وعده غذایی می تواند به تسکین معده درد کمک کند.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها میکروارگانیزم های زنده ای هستند که توانایی پیشگیری و درمان برخی بیماری ها را دارند. ایجاد سیستم گوارش سالم و سیستم ایمنی سالم مهم ترین عملکرد پروبیوتیک هاست. افرادی که می توانند دوز مصرف سالمی از غذاهای نظیر ماست و کفیر را در رژیم غذایی شان بگنجانند، علاوه بر بهره گیری از فواید متعدد سلامت آنها، می توانند از عفونت مجاری ادراری، آلرژی ها و سرماخوردگی هم پیشگیری کنند.

ماست

ماست یکی از بهترین مواد خوراکی برای هضم و گوارش است چراکه سرشار از باکتری های خوب (لاکتوباسیلی) است که نقش مهمی در فرآیند هضم داشته و همچنین بسیاری از مشکلات معده نظیر سوءهاضمه، اسهال، و یبوست را کاهش می دهد.

جو

جو سرشار از فیبر بوده که به حفظ حرکت منظم روده کمک کرده و از یبوست پیشگیری می کند.

پاپایا

مصرف میوه پاپایا موجب بهبود هضم، تسکین سوءهاضمه و کاهش یبوست می شود. وجود آنزیم های پاپاین در این میوه به تجزیه پروتئین ها و تسکین روده از طریق ایجاد یک محیط اسیدی سالم کمک می کند.

موز

موز سرشار از فیبر و یک میوه خوب برای هضم غذاست چراکه از طریق جذب مواد سمی، جمع کردن ماده مدفوع، و تحریک حرکات روده به فرآیند هضم کمک می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*