سهم اندک کالاهای داخلی در بازار مشهد خودنمایی هنر و ظرفیت های خراسان جنوبی در نوروزگاه ایران در مشهد

در نمایشگاه نوروزگاه امکان ارتباط با تجار ایرانی و خارجی برای کارآفرینان خراسان جنوبی ایجاد شد.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌جنوبی در مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع دستی استان در مشهد بیان کرد: این نمایشگاه به مساحت چهار هزار و ۴۰۰ مترمربع با ۱۷۹ غرفه و در ۱۳۰ نوع شغل و صنف در اختیار خراسان‌جنوبی قرار گرفت.
اخلاقی پور با بیان اینکه این نمایشگاه با هدف معرفی توانمندی های استان برگزار شده است، افزود: همچنین این نمایشگاه فرصتی مناسب برای انتقال ظرفیت های استان به گردشگران خارجی و داخلی است.
وی نمایشگاه را محلی برای ارتباط با بازارهای جهانی دانست و اظهار کرد: حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد فرصت مغتنمی است تا برای نخستین‌بار انسجام خود را نشان دهد.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌جنوبی بیان کرد:۱۱ سیاه چادر از استان در این نمایشگاه وجود داشته که به ارائه توانمندی‌ها و تولیدات صنایع دستی و فرآورده‌های کشاورزی و دامپروری می‌پردازند.
وی افزود: حمایت از کالای ایرانی به معنای واقعی خود، تولید با کیفیت و وضعیت مطلوب و با استانداردهای بین‌المللی است.
مشاور امور بانکی، سرمایه گذاری و تامین منابع مالی استانداری خراسان جنوبی هم اظهار کرد: امروزه شاهد خلا بسیار بزرگی در بازار مشهد هستیم چراکه در بازار سوغات مشهد که حداقل هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد سهم کالاهای داخلی اندک است.
دکتر سید حامد حسینی با بیان اینکه مشهد کلکسیون کالاهای مختلف است، گفت: خراسان جنوبی جزو اولین استان هایی بود که این ایده را داده بود و به این منظور سالن عطار را که فکر می کردیم بهترین مکان برای عرضه محصولات است را انتخاب کردیم.
وی با بیان اینکه استقبال خیلی خوبی از این نمایشگاه به عمل آمده است، گفت: تلاش ما بر این بوده که در طول این نمایشگاه بتوانیم با تجار مختلف جهت صادرات کالاهای خراسان جنوبی وارد مذاکره شویم.
مشاور امور بانکی، سرمایه گذاری و تامین منابع مالی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون چندین گروه خارجی در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند، گفت: در طی این حضورها تفاهم نامه هایی نیز به امضا رسیده است.حسینی با اشاره به بازار مناسب موجود در افغانستان، خاطرنشان کرد: ما باید با اقدامات مناسب به خوبی از این بازار در امر صادرات استفاده کنیم.
وی با اشاره به نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه افزود: یکی از نقاط ضعف این است که این نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار نشد و ممکن است بازدید کننده در لحظه ورود با این مورد مواجه شود که چینش غرفه ها مناسب نیست اما چون هدف ما از برگزاری نمایشگاه معرفی پتانسیل های خراسان جنوبی بوده است حسیاسیت چندانی در این خصوص نداشته ایم.
مشاور امور بانکی، سرمایه گذاری و تامین منابع مالی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه غرفه داران باید آموزش های لازم را برای شرکت در نمایشگاه ببینند، گفت: تلاش کرده ایم دوره ای تحت عنوان بازاریابی عمومی برای غرفه داران برگزار کنیم چرا که بازاریابی عامل مهمی است تا غرفه داران بتوانند در نمایشگاه های بعدی خوب اقدام کنند.
حسینی با اشاره به اینکه تلاش داریم این نمایشگاه به صورت مستمر برگزار شود، افزود: انتظار می رود که غرفه داران آمادگی های لازم را کسب کنند و در نمایشگاه دیگر حرفه ای تر عمل کنند.
فرماندار بیرجند هم از اختصاص ۳۸۶ مترمربع از سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد به شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: این شهرستان در نمایشگاه نوروزگاه ایران ۱۵ غرفه داشته است واز این تعداد دو غرفه در حوزه فروش فرش دستبافت و تابلوفرش، چهار غرفه در حوزه شرکت‌های تعاونی، پنج غرفه در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی و چهار غرفه نیز در حوزه تولیدات کشاورزی و جهادکشاورزی بوده است.
ناصری افزود: در نمایشگاه نوروزگاه ایران، جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های گردشگری به بازدیدکنندگان معرفی و عناب بیرجند در نمایشگاه عرضه شد.
وی تصریح کرد: عناب بیرجند و زرشک جنوب خراسان به ثبت جهانی رسیده است و این محصولات در نمایشگاه نوروزگاه ایران در معرض دید عموم قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین حوله‌بافی روستای خراشاد به ثبت ملی رسیده و روستاهای هدف گردشگری مانند خراشاد در نمایشگاه معرفی شدند.
نماینده مردم فردوس، سرایان، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «حمایت از کالای ایرانی» بهترین هدیه رهبری به تولیدکنندگان است.
محمدرضا امیر حسنخانی با اشاره به اینکه برای اولین بار بود که خراسان جنوبی در نمایشگاه بین المللی در ایام عید شرکت کرد، اظهار داشت این کاری جدید و بزرگ برای استان بود و در این نمایشگاه بسیاری از عرضه کنندگان درخواست کالا کردند.
وی بیان کرد: تبلیغات برای این نمایشگاه گسترده نبود و اگر تبلیغات گسترده تر باشد، حضور بیشتری در نمایشگاه خواهد بود.
وی با اشاره به نقش رسانه هاگفت: همچنین رسانه های بومی استان باید نقاط ضعف و قوت را احصا کنند.
نماینده مردم فردوس، سرایان، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: غرفه داران باید با کیفیت در بسته بندی در راستای تحقق این شعار تلاش کنند.
در ادامه چند نفر از غرفه داران استان هم از برگزاری این نمایشگاه اظهار خرسندی کردند.
حسن پور مسئول غرفه روستای چنشت گفت: نمایشگاه کار جدیدی بود و دارای کم و کاستی بود که ان شاءا… در نمابشگاه بعدی برطرف شود.
وی با بیان این نمایشگاه برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان خوب بود، افزود: این نمایشگاه تاثیرات خود را داشت و برای اولین بار بود که خراسان جنوبی در ایام عید در نمایشگاه بین المللی شرکت کردن و کالاها را عرضه کردند.
محمدی یکی دیگر از غرفه داران عنوان کرد: فروش محصولات در این نمایشگاه چندان بالا نبود اما همین که بعضی محصولات استان معرفی هم شد جای خوشحالی دارد.
وی با اشاره اینکه باید نقایص نمایشگاه شناسایی و در نمایشگاه های بعدی برطرف شود، گفت: اگر این نمایشگاه ها در سایر استان ها برگزار شود قطعا با حضور تولید کنندگان استان می توانند بیش از این در معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان اقدام شود.
یکی دیگر از غرفه داران هم گفت: استقبال از اولین نمایشگاه نوروزگاه ایران در مشهد خوب بود اما تبلیغات باید افزایش یابد.
خسروی با تاکید بر اینکه باید رسانه ها به تبلیغات گسترده پیرامون نمایشگاه بپردارند، افزود: برگزاری اینگونه نمایشگاه ها خوب است مشروط به اینکه تولیدکنندگان حمایت شوند.
وی با بیان اینکه شرکت در برخی از نمایشگاه ها هزینه هایی را برای تولیدکنندگان در بر دارد، گفت: باید درصد این هزینه ها کاهش یابد تا مشوقی برای شرکت کنندگان باشد.
یکی دیگر از غرفه داران نیز گفت: اینگونه نمایشگاه ها باید در موقعیت های دیگری مانند قبل از عید برگزار شود.
زحمتکش با بیان اینکه باید تبلیغات قوی تری نسبت به برگزاری نمایشگاه انجام شود، افزود: در حال حاضر برای ورود به نمایشگاه مبلغی را اخذ می کنند که صحیح نبوده و میزان حضور بازدیدکننده را کاهش می دهد.
علیزاده از دیگر غرفه داران خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایرانی بیان کرد: استقبال از این نمایشگاه خوب بود اما می توانست بهتر نیز عمل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*