اخبار کوتاه استان/ مبارزه با آفت ها در ۵۶۵ هکتار زمین کشاورزی

قفل سیلاب بر سه مدرسه فردوس
بارندگی و جاری شدن سیل ۳ مدرسه روستایی را در شهرستان فردوس تعطیل کرد. عباس لامعی مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: سیل، راه روستاهای کجه، چاهنو و آبدکی شهرستان فردوس را تخریب کرد که بر اثر آن ارتباط با این روستاها قطع و مدارس آن تعطیل شد.
پیش بینی برداشت ۲۴ تن گل محمدی در سربیشه
مدیر جهادکشاورزی سربیشه از پیش بینی برداشت ۲۴ تن گل محدی از ۳۵ هکتار مزارع این شهرستان خبرداد. مریم جوادی بایگی گفت: برداشت گل محمدی از  ۳۵ هکتار از گلستان های شهرستان سربیشه آغاز شد، امسال برداشت گل محمدی با توجه به گرم شدن هوا در اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه زودتر از سال های گذشته و از  نیمه فروردین ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه مزارع گل محمدی این شهرستان شامل؛ ۲۵ هکتار بارور و ۱۰ هکتار نهال غیر بارور است، افزود: پیش بینی می‌شود ۲۴ تن گل خشک از گلستان های ۳۰ نفر از بهره برداران شهرستان برداشت شود و درآمدی بالغ بر ۷۲۰ میلیون تومان نصیب کشاورزان شود.

تمدید ثبت نام مسابقات سراسری  قرآن کریم
مهلت ثبت نام بخش معارفی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه بزرگسالان تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شد.
حجت الاسلام مهدی عباسی رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: این دوره از مسابقات در رشته‌های معارفی شامل تفسیر و معارف قرآن کریم، حفظ و معارف موضوعی قرآن کریم و حفظ و معارف نهج البلاغه برگزار می ‌شود.

مبارزه با آفت ها در ۵۶۵ هکتار زمین کشاورزی
مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی در ۵۶۵ هکتار از اراضی زیرکشت غلات در خراسان جنوبی انجام شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: فروردین امسال با همت کارشناسان جهادکشاورزی و ناظران گیاه پزشکی، در سطحی معادل ۱۵۸ هکتار مبارزه با سن غلات، ۲۹۹ هکتار مبارزه با انواع آفات و علف‌های هرز مزارع غلات و ۱۰۸ هکتار مبارزه با شته مومی کلزا انجام شد.

آرد نانوایی های خانگی تأمین می شود
سازمان غله خراسان جنوبی، آماده تأمین آرد برای نانوایی های خانگی است. مدیر کل غله استان در شورای آرد و نان شهرستان خوسف با بیان اینکه نانوایی های خانگی می توانند همانند سایر مشاغل خانگی به شرط رعایت تمامی موارد بهداشتی، مجوز دریافت کنند، گفت: این سازمان آمادگی دارد برای این نانوایی ها آرد تأمین کند. اسدالهی با اشاره به فعالیت ۷۶۰ نانوایی در خراسان جنوبی افزود: عملکرد این نانوایی ها ماهیانه بررسی می شود و در خصوص تأمین آرد مورد نیاز این واحدها هیچگونه کمبودی نداریم.

کلزاکاران تسهیلات قرض الحسنه می گیرند
تسهیلات قرض الحسنه به کشاورزان خراسان جنوبی برای کشت کلزا در اراضی کشاورزی پرداخت می شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با هدف حمایت از کشاورزان برای کشت دانه های روغنی کلزا، برای تمام مزارع بالای سه هکتار کشت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ۲۴ ماهه و به ازای هر هکتار سه میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت می شود. ولی پور مطلق افزود: همچنین ۸۰ درصد یارانه خرید بذر کلزا و شارژ اضافه آب برای آبیاری مزارع برای هر هکتار چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب از دیگر مشوق هایی است که در اختیار کشاورز قرار می گیرد. وی گفت: آب مصرفی محصول کلزا ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در هکتار کمتر نسبت به سایر غلات از جمله گندم است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*