آخرین وضعیت توزیع اقلام اساسی در استان گران ترین روزهای سال

دغدغه خرید عید این روزها، بسیاری را در تب و تاب انداخته است و برای تامین نیازشان روانه بازار شده اند و اما آنچه با همیشه متفاوت است قیمت هایی است که تا همین چند وقت قبل پایین تر بود و حالا دست بر هر چه می گذاری انگار طلاست. و امان از خود طلا که نرخش سر به فلک کشیده است. مردم از گران تر شدن ها می گویند و مسئولان از آن نسخه ای که برای فروکش تب بازار تجویز کرده اند. یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار ما با انتقاد از وضعیت گرانی بازار، گفت: قیمت‌ها در بازار ثبات ندارد و یک کالای مشابه در چندین مغازه با نرخ های متفاوت ارائه می‌شود و کسی مراعات حال مردم را نمی کند. اکبری افزود: یک جفت کفش را دو ماه پیش ۴۰ هزار تومان قیمت گرفتم ولی امروز همین کفش ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت گذاری می شود و از طرف دیگر همان کفش با جنسیت مشابه در چند مغازه با قیمت بسیار متفاوت نرخ گذاری شده است.یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که بدنبال خرید پوشاک برای عید است هم گفت: برای خرید یک مانتو مغازه های زیادی را گشته ام متاسفانه قیمت ها بسیار بالاست و تا ۱۴۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ تومان هم قیمت گذاری می شود.از نظر او نظارت بر قیمت گذاری کالاها کافی نیست چرا که طی ماه اخیر قیمت اجناس افزایش قابل توجهی داشته و مردم هم یا بطور کلی از خرید منصرف می شوند و یا اینکه مجبورند اجناس بی کیفیت تری را با قیمت پایین خریداری کنند. شهروندی هم به افزایش قیمت آجیل در بازار اشاره کرد و گفت : همین پسته ای که الان ۴۷ هزار تومان قیمت گذاری شده دو ماه پیش ۳۵ تومان خریداری کرده ام و به نظر من در بازار شب عید، قیمت‌ها با جیب مردم همخوانی ندارد و بیشتر مردم برای تماشا آمده اند تا خرید.
گران فروشی یعنی چه ؟
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در مورد وضعیت قیمت گذاری کالا و خدمات در بازار گفت: اصناف بر اساس مصوبه سازمان حمایت، سود تعیین شده را از کالا و خدمات دریافت می کنند که این قیمت گذاری شامل هزینه حمل و سایر ضرایب می شود.مرتضی یزدان شناس افزایش نرخ ارز را در افزایش قیمت ها بسیار مؤثر دانست و افزود: اگر فروشنده ای بر اساس این مصوبه سودی را به کالا اضافه کند گران فروشی به شمار نمی آید.
افزایش قیمت کالاهای داخلی ممنوع
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری از ۳ هزار واحد صنفی بازدید به عمل آمده و ۱۵۰ پرونده که بدلیل گرانفروشی و نداشتن برچسب قیمتی تشکیل شد، به تعزیرات رفت.وی با اشاره به اینکه فروشندگان کالاهای داخل استان ازهرگونه افزایش قیمتی تا پایان فروردین ماه منع شده اند، بیان کرد: طی بخشنامه ای این موضوع به همه اتحادیه ها ابلاغ شده که در صورت تخلف برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد. وی از فعالیت گشت نظارتی ویژه ایام عید از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه در سطح اصناف خبر داد.
نرخ اقلام تنظیم بازار نوروزی
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در مورد نرخ های اقلام تنظیم بازار شب عید به خبرنگار ماگفت: برنج هندی ۱۱۲۱ به نرخ هر کیلو ۵۲۰۰ تومان بین عاملین فروش توزیع شده و حداکثر به نرخ ۵۶۰۰ تومان ، برنج هندی PR11 نیز به نرخ ۲۳۰۰ تومان بین عاملین فروش توزیع و حداکثر تا ۲۶۰۰ تومان در دورترین نقاط استان و برنج هومالی تایلندی نیز به نرخ ۳۶۰۰ تومان بین عاملین فروش توزیع شده و حداکثر به نرخ ۳۹۰۰ تومان در نقاط مختلف استان به فروش می رسد .محمد علی بیجاری افزود: مرغ منجمد نیز به نرخ ۵۸۰۰ تومان بین عاملین فروش توزیع شده و در بیرجند به نرخ ۶۱۵۰ و در دورترین نقاط استان تا نرخ ۶۲۰۰ تومان به فروش می رسد. وی به توزیع گوشت قرمز منجمد برزیلی در بازار اشاره کرد و ادامه داد: ران به نرخ هر کیلو ۲۳ هزار تومان بین عاملین فروش توزیع و حداکثر به نرخ ۲۴۲۰۰ و سردست نیز به نرخ ۲۲ هزار تومان بین عاملین فروش توزیع شده و حداکثر به نرخ ۲۳۲۰۰ تومان در بازار به فروش می رسد.
ذخایر اقلام تنظیم بازار در وضعیت عالی
وی قیمت هر کیلو شکر عاملین فروش را ۲۷۲۲ تومان و در بازار حداکثر ۳ هزار تومان عنوان کرد و بیان داشت: ذخایر اقلام تنظیم بازار در استان در شرایط عالی قرار دارد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.وی از اتمام مرحله اول توزیع اقلام تنظیم بازار در استان خبر داد و گفت: در این مرحله از هر کدام از سه نوع برنج مذکور ۱۴۰ تن ، مرغ منجمد۳۳۰ تن و گوشت قرمز منجمد نیز ۲۰ تن توزیع شده که این روند در مرحله دوم هم ادامه خواهد داشت .وی از شروع اولین مرحله توزیع شکر در قالب ۳۵۰ تن خبر داد و افزود: در نمایشگاه بهاره قیمت اقلام تنظیم بازار از سطح شهر هم مناسب تر بود چرا که بطور مثال مرغ منجمد به نرخ ۶ هزار تومان عرضه شده است .
توزیع میوه شب عید بزودی
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی از آمادگی این مجموعه برای توزیع میوه شب عید بزودی در سراسر استان خبر داد. غلامرضا قربانی بدون اینکه رقم و قیمتی از میزان ذخیره سازی میوه شب عید بدلیل سوء استفاده در بازار اعلام کند، به خبرنگار ما گفت: بر اساس اعلام نیاز کمیته راهبردی تنظیم بازار استان میزان میوه مورد نیاز استان در انبارها ذخیره سازی شده است .وی اقلام سبد میوه شب عید را پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب و سیب عنوان کرد و افزود: بر اساس مصوبه کمیته راهبردی تنظیم بازار قیمت میوه شب عید در زمان توزیع اعلام خواهد شد. وی با بیان اینکه هیچ نگرانی ای در مورد توزیع میوه شب عید مردم وجود ندارد، ادامه داد: مردم مطمئن باشند میوه تنظیم بازار با کیفیت مناسب و قیمت پایین تر از بازار عرضه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه مراکز عرضه و فروش زیادی در شهرهای استان برای توزیع میوه شب عید در نظر گرفته شده ، گفت: مراکزی برای توزیع انتخاب شده که دسترسی مردم به آنها راحت تر باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*