۱۲۴ زندانی غیرعمد استان چشم انتظار آزادی

امدیر نمایندگی ستاد دیه استان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۴ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: از این تعداد ۹۶ زندانی بدهکار مالی، ۲۱ نفر بدهکار مهریه، دو نفر نفقه و دو نفر نیز زندانی دیه هستند.علی اکبر خوئی با اشاره به تشکیل ستاد دیه کشور گفت: در سال ۱۳۶۹ رئیس وقت سازمان زندان ها، شهید والامقام حاج سید اسداله لاجوردی پس از بررسی آمار موجودی زندانیان متوجه شد که اسامی تعدادی از این مددجویان بصورت دائم و هر ماهه در فهرست آمار تکرار می شود و پس از بررسی این موضوع با این واقعیت روبرو شدند که این افراد، بدهکاران جرائم غیر عمد، نظیر جرح و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی و یا بدهکاری مالی غیر کلاهبرداری و یا بدهی بابت مهریه و نفقه می باشند که حق النّاس بر عهده ایشان است و تا این دِین پرداخت نشود در زندان بسر خواهند برد.
وی با بیان اینکه هدف از راه اندازی ستاد دیه شناسایی زندانیان غیر عمد و فراهم کردن زمینه آزادی این زندانیان بود، افزود: در سال ۶۹ این ستاد شکل گرفت و اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان بر پا شد و تعداد زیادی زندانی غیر عمدا آزاد شدند.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان خراسان جنوبی ادامه داد: پایه های این نهاد خیریه با عنوان ستاد دیه سازمان زندان ها شکل گرفت و در سال ۱۳۷۶ با ساختار جدید، بعنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد در راستای کمک به آزادسازی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین ( حق الناس) جرائم غیر دارند ادامه دارد.
وی اظهار کرد: این ستاد در خراسان جنوبی پس از تشکیل استان در سال ۸۳ راه اندازی شده که تاکنون توانسته اقدامات خوبی انجام دهد.
خوئی عنوان کرد: ستاد دیه در سال ۹۵ از ساختار هیئت مدیره به هیئت امنا تغییر کرد و در استان شامل ۷ عضو می باشد که ۳ عضو ثابت رئیس کل دادگستری، مدیرکل زندان ها و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و ۴ نفر غیر ثابت از معتمدین استان در هیئت امنای ستاد دیه حضور دارند.
وی با اشاره به فرآیند شناسایی زندانی های غیر عمد نیازمند گفت: زندانی یک فرم مخصوص را در داخل زندان تکمیل می کند و به همراه مدارک فردی به ستاد دیه ارسال می شود که پس از آن تحقیقات میدانی، محلی، فردی با رعایت تمام موازین و قوانین صورت می گیرد که در صورت تشخیص هیئت امنا پرونده در نوبت پرداخت دیه قرار خواهد گرفت.
به گفته وی آزادی زندانیان غیر عمد از طریق کمک های خیرین، اخذ رضایت طرفین، معرفی به بانک های طرف قرارداد در قالب تسهیلات و از طریق صندوق خسارت بدنی انجام می شود.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان افزود: باهمت نیک اندیشان و نیکوکاران استان و ستاد دیه کشور و تلاش مددکاران زندان‌ها در سال ۹۵ تعداد ۱۱۵ زندانی جرائم غیر عمد در استان آزاد شدند که از این تعداد ۱۳ نفر به جرم دیه ، ۷۴ نفر بدهی مالی، ۲۱ نفر مهریه و ۷ نفر نفقه در حبس بودند.
وی ادامه داد: کل مبلغ بدهی این مددجویان بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که بخشی با رضایت شاکی، بخشی با کمک ستاد دیه کشور، بخشی توسط خیرین، بخشی نیز در قالب تسهیلات و بخشی تحت عنوان اعسار توسط دادگستری پرداخت شده است.
آزادی ۹۵ زندانی غیر عمد از ابتدای سال
خوئی با اشاره به عملکرد این ستاد در سال جاری بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۹۵ نفر زندانی غیر عمد آزاد شدند که شامل ۶۷ نفر بدهی مالی، ۲۱ نفر نفر مهریه، سه نفر نفقه و چهار نفر هم زندانی دیه بودند.وی میزان کل بدهی این افراد را ۸ میلیارد تومان عنوان کرد که بخشی با گذشت شاکی، بخشی از طرف ستاد دیه، بخشی از قانون اعسار دادگستری و بخشی هم از تسهیلات بانکی تامین شده است.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۴ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد، ۹۶ زندانی بدهکار مالی، ۲۱ نفر بدهکار مهریه، دو نفر نفقه و دو نفر نیز زندانی دیه هستند.وی ادامه داد: بدهی این تعداد زندانی قریب به ۱۴ میلیارد تومان بوده که نیازمند کمک های خیران هستیم.
تعهد ۳۰۰ میلیون تومانی خیرین در جشن گلریزان سال جاری
خوئی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان اظهار کرد: در جشن گلریزان سال ۹۵ مبلغ ۹۰ میلیون تومان جمع آوری شد و در جشن گلریزان سال جاری بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خیرین متعهد شدند که تاکنون ۱۷۳ میلیون تومان به ستاد دیه پرداخت شده است.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: همزمان با روز احسان و نیکوکاری جشن گلریزان در شهرستان بشرویه با حضور مهمانان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه صدها زندانی جرائم غیرعمد نگران چگونه زیستن همسر و کودکانشان هستند، عنوان کرد:کمک خیرین و گذشت شاکیان در جرائم غیرعمد باعث پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی برای صدها خانواده زندانی، مددجو و جامعه می شود.
خویی بیان کرد: خیرین می توانند با استفاده از شماره حساب های ۰۱۰۶۳۴۱۹۷۵۰۰۶ نزد بانک ملی و ۰۱۰۶۲۹۴۶۵۲۰۰۸ نزد بانک صادرات کمک های خود را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد واریز کنند.
وی گفت: مردم و خیرین یقین داشته باشند که کمک های آنها قطعا برای کسانی پرداخت خواهد شد که نیازمند کمک و آزادی هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*