بیرجند میزبان محققان ملی بخش کشاورزی

اولین همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال در شرق کشور با میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می شود .
دانشکده کشاورزی بیرجند به عنوان بزرگترین دانشکده دانشگاه بیرجند و بر خورداری از شصت عضو هیئت علمی برای اولین بار در ایران با هدف توجه به محدودیت های بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای برون رفت از این محدودیت ها به وسیله ظرفیت های موجود در استان اقدام به برگزاری همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال در شرق کشور کرده است.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند زمان برگزاری این همایش را ۲۵ بهمن ماه اعلام کرد و گفت: محدودیت های خاص مانند کاهش مرغوبیت خاک و آب و افزایش شوری این عوامل در خراسان جنوبی و منطقه شرق کشور باعث شد تدبیری اندیشیده شود تا با برگزاری این همایش نسبت به راهکارهای موجود و ارائه آن به سیستم اجرایی کشور اقدام کنیم.
دکتر محمد حسن سیاری با اشاره به بار علمی این دانشکده و نخبه هایی که می توانند راهکار های بسیار ویژه ای را برای برون رفت از معضل شوری آب و خاک با توجه به اقلیم منطقه ارائه دهند افزود: وجود شرایط یکسان در بحث باران و کم آبی حاکم در شرق کشور تصمیم گرفتیم در عنوان این همایش به شرق کشور اشاره شود تا در بعد وسیع تر به آن توجه شود.
وی درصد اشتغال بخش کشاورزی را حتی با توجه به محدودیت های بسیار ویژه در این استان را قابل اهمیت توصیف و تصریح کرد: همه تحقیقات ما نشان می دهد، حتی با وجود شور شدن آب و خاک و کاهش بارندگی باز هم نمی توان کشاورزی را تعطیل کرد . هنوز هم در این استان افرادی هستند که به شاخه های مختلف بخش کشاورزی روی آورده و از این راه کسب روزی می کنند.
وی به شرایط استان در بخش کشاورزی اشاره هایی داشت و از وجود سرمایه گذاری نام برد که با دیدن پتانسیل های این استان قول سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی را داده است البته به شرط شراکت دولت، بر این اساس برگزاری همایش های ملی می تواند زمینه ساز معرفی این افراد به مسئولان کشوری و استانی باشد.
دریافت مجوز از ISC
دبیر همایش نیز در این نشست گفت: برای برگزاری این همایش ملی مجوز رسمی از پایگاه استنادی جهان اسلام گرفته شده که در نوع خود بی نظیر است.
دکتر عباس خاشعی سیوکی افزود: این همایش با توجه به منویات رهبری و همچنین اولین مصوبه جلسات اقتصاد مقاومتی کلید خورده است و امیدواریم گامی موثر برای تولید و افزایش اشتغال در این استان و استان های شرقی کشور که درگیر محدودیت های زیادی هستند برداریم.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ هزار نفر به آمار بیکاران کشور افزوده می شود بخش کشاورزی را از مهمترین بخش هادر دو بخش تولید ناخالص و اشتغال عنوان کرد که باید با تمان علم و توان به آن توجه شود.
وی دعوت شدگان به این همایش ملی را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: عمده مقالات ارسال شده به همایش علاوه بر استان خراسان جنوبی از استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان بوده است .
سیده عاطفه حسینی دبیر علمی این همایش تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش را ۳۱۷ مقاله اعلام کرد که از میان آن ها ۲۹۰ مقاله پذیرفته شده است که ۹۵ داور داخلی و خارجی آن ها را داوری کردند.
وی گفت: ۲۸ درصد از این مقاله ها در حوزه آب و خاک ، ۲۶ درصد علوم زراعی و باغبانی ،۲۳ درصد دام و طیور،۱۴ درصد کارآفرینی و نو آوری و ۸ درصد آن در حوزه گیاه پزشکی بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*