سرمقاله/مبارزه ای که همه جانبه نیست …!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
یکی از مهمترین و در عین حال پرقدرت ترین موتور محرکه های مبارزه با فساد از هر نوع اش اراده ای است که باید مسئولین و مدیران در انجام آن از خود بروز دهند.
مبارزه با فساد اینک در شرایطی قرار گرفته که بستر لازم و ابزار کار و اراده ای که بتوان بر آن مبنا جنگی خستگی ناپذیر و بی وقفه و برگشت ناپذیر را تدارک دید، دیده نمی شود.
این که سیستم مدیریتی، مبارزه را معطوف به اندک نمادهای آن کند، کاری است که تاکنون نه این که جواب نداده که بر عکس خودش تبدیل شده است.
مبارزه بافساد و خصوصا با ناهنجاری های اجتماعی تخصصی می خواهد که در آن نمود فرهنگی بسیار بیشتر از نمود پلیسی و امنیتی به چشم آید، در روزهای اخیر شاهد موجی نو و عجیب از اعتراض به حجاب بودیم که پرمعناست، نمی شود چون همیشه و بدون تفکر و تعمق مهر اعتیاد و فساد اخلاقی و تحت تاثیر خارج نشینی را به آن زد، مفهوم این حرکات را باید در عملکرد دستوری که با تمام امکانات در حال انجام بوده است دانست!!
اگر قرار است صورت مساله را پاک کنیم که دیگر بحث و تحقیق درباره چرایی آن، کار بی نتیجه ای خواهد بود، همچنانکه نیاز به تحلیل های جدی و پژوهشهایی است که به دنبال ریشه های اعتراضات مردم در آن ابعاد گردید.
اگر قرار است مبارزه بیشتر از دریچه حجاب انجام پذیرد و حداکثر وقت و نیرو برای آن صرف شود پس مبارزه با سایر فسادهای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی چه زمانی به انجام خواهد رسید؟
چه خوب می بود که مبازه با اختلاس و رانت و رابطه و پولشویی و کلاهبرداری های کلان و دست و دلبازی برخی از آقایان برای ریخت و پاش های اغوا کننده، شفافیت در جذب و هزینه کرد مبالغ کلان در زمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری توسط نامزدهای تایید صلاحیت شده، بودجه ریزی های دولت برای تمامی ارگان ها و موسسات ریز و درشتی که حتی مردم نام شان را نیز نمی دانند همراه با میزان بودجه و هزینه کرد آن را نیز علنی و در محضر افکار عمومی قرار می دادند !!!
باید قبول کنیم که در راه مبارزه با تمام عواملی که باعث اش برخی مدیران شناسنامه دار و با اسم و رسم در این چند دهه بوده اند، کوتاهی های معنا داری انجام شده که نه قابل قبول است و نه قابل توجیه و نه قابل دفاع، ما هنوز از نام بردن عوامل بوجود آمدن وضع موجود ابا داریم و همین عاملی است که مبارزه این چنینی هیچگاه به نتیجه درستی نرسیده و هر روز با تمام تلاشی که برای جلوگیری از لو رفتن فسادی نو و جدید می شود، این موج آنقدر محکم و پر سروصداست که امکان پیشگیری از آن دیگر وجود ندارد.
با تکذیب و کتمان کردن و آسمان و ریسمان کردن نمی شود از گردابی چنین دهشتناک که دراصل مردم نگون بخت را می بلعد فرار کرد و توپ را در زمین این و آن انداخت.
متاسفانه گاه شرایط به نوعی است که مردم و حتی خود مدیران خرد و کلان به این باور رسیده اند که بدون بی قانونی و دورزدن قانون و…نمی شود کاری انجام داد!! و این مفهوم اش یعنی انفجار از درون و تکه تکه شدن اعتماد عمومی و افول شعارهایی که درحد شعار باقی ماندند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*