نماینده مردم نهبندان و سربیشه هشدار داد: جان قنات های نهبندان در خطر است

قنات های نهبندان یکی بعد از دیگر درحال خشک شدن است. نماینده مردم نهبندان و سربیشه در گفتگو با امروز خراسان جنوبی، این وضعیت را بحرانی دانست و راه چاره را آبخوان داری و تخصیص اعتبارات کافی برای اجرای این پروژه ها در نهبندان عنوان کرد.
آبخوان داری مجموعه ای از عملیات مکانیکی است که با مهار و نفوذ سیلاب بر روی عرصه های آبخوان موجب احیای کمی و کیفی منابع آب و خاک، تقلیل و حتی حذف خسارت های مستقیم و غیرمستقیم و در نتیجه بهینه سازی محیط زیست می شود. آبخوان یا آبخواه عبارتست از مخروط افکنه هایی با رسوبات دانه درشت که به آسانی آب را از خود عبور داده و موجب تغذیه سفره های آب های زیرزمینی می شود و آبخوان داری مدیریت این آبخوان هاست. از این روست که این نماینده مردم و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، راهکار مهم احیای قنوات را آبخوان داری می داند.
نهبندان ۸۵۰ رشته قنات دارد که بیشتر از نصف آن ها خشک است به عنوان مثال قنات خونیک سفلی به عنوان قدیمی ترین قنات به طول ۹ کیلومتر و دبی ۹۰ لیتر در ثانیه از جمله قنات های نهبندان است که وضعیت بحرانی دارد.
دکتر نظر افضلی با اشاره به قنات هایی که از سال ها پیش دچار تخریب، سیل خوردگی و … شده و هم اکنون کم آب و یا به شکلی درآمده است که دیگر نمی توان از آن ها برداشت داشت، افزود: اجرای پروژه های آبخوان داری تنها راهکار این معضل است که باید با تخصیص اعتبارات مناسب آن ها را اجرا و جان قنات ها را نجات داد.
وی با ابراز نگرانی از اعتباراتی که قرار است برای پروژه های آبخوان داری اختصاص یابد یادآور می شود: امسال آمارها حکایت از آن دارد که استان خراسان جنوبی بیشترین میزان کاهش بارندگی را به نسبت سایر استان‌های کشور داشته است. کاش حداقل اعتبارات اجرای این پروژه ها با اینکه گفته می شود افزایش یافته به موقع تخصیص یابد در غیر این صورت روزهای خوبی در انتظار قنات ها و منابع آبی مان نیست.
وی گفت: اشتغال، آب شرب، احیای قنوات و اجرای پروژه های آبخوان داری از مهمترین دغدغه ها برای استان و البته حوزه کاری ام است.
تمام دغدغه نماینده ها به بحث اشتغال و آب می رسد اشتغالی که قولش را دولتی ها می دهند، اما ایجاد نمی شود و آبی که مصرف می شود، اما جایگزین نمی شود.
دشت دهنو- میغان نهبندان ممنوعه شد. هرچند این اتفاق در سال ۹۴ افتاده است اما تبعات آن هنوز هم دامنگیر اهالی نهبندان است تا جایی که آمارهای قنات های بی جان و از دست رفتن زمینه های اشتغال باعث شده نماینده این شهرستان توجه به آبخوان داری را در دستور کارش قرار دهد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت تاکنون به قول هایی که برای ایجاد اشتغال داده است به خوبی جامعه عمل نپوشانده مثل یک و نیم میلیون دلاری که گفتند برای اشتغال روستایی هزینه خواهد شد اما الان هزینه کرد این مبلغ برای بنده روشن نیست.وی از تخصیص های روی کاغذ می گوید و بیان می کند: ادامه روند بیکاری در شهرهای کوچک و البته مهاجرت از روستاها باید اعلام کنم وضعیت استان و البته این شهرستان ها ناامید کننده است.
دکتر نظر افضلی نکاتی درباره بودجه ۹۶ عنوان می کند و اینکه قرار است اصلاحاتی در بودجه روی دهد تا شاید بتوان استان را هم از اعتبارات طرح توسعه مستفیض کرد. گفته می شود این اعتبارت فقط در بحث آبیاری تحت فشار ۳۰۰ میلیون دلار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*