حقوق شهروندی؛ یادآور وظایف دولت

دومین جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان روز گذشته به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد.
بازرسی از دستورالعمل های حقوق شهروندی
و عفاف و حجاب در اسفندماه
در ابتدای این جلسه مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه جلسه قبلی ستاد به ریاست استاندار و با حضور بازرسان ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی برگزار شد، گفت: بازرسان ستاد مرکزی، بند بند دستورالعمل ۹ گانه حقوق شهروندی و ۱۰ گانه عفاف و حجاب استان را با استناد به مستندات ارائه شده از سوی دستگاه های عضو ستاد مورد بررسی دقیق قرار دادند که خوشبختانه در بحث ارزیابی رو سفید بودیم و نقطه ضعفی نداشتیم.
عصمت محمودی افزود: در اسفند ماه سال جاری مجددا این بازرسی با همان حساسیت و دقت نظر قبلی تکرار می شود.
ترویج عفاف و حجاب
وی با اشاره به ابلاغ دستور العمل وزیر کشور در تاریخ ۶/۳/۹۶ در خصوص برنامه های دستگاه های اجرایی با حرمت ماه رمضان، از دستگاه ها خواست تا روز شنبه سوم تیرماه، گزارش عملکرد خود در این زمینه را جمع بندی و به دفتر معاونت سیاسی یا امور اجتماعی ارائه دهند.
وی افزود: از دهم تیرماه نیز کار بازرسی شروع و تا پایان مردادماه ادامه می یابد و در ادامه بازدید میدانی از دستگاه ها را خواهیم داشت. وی با ذکر این نکته که بحث ایجاد ستاد صیانت از سال ۸۸ از سوی وزارت کشور مطرح  و در سال ۹۰دستور العمل های آن تدوین و از سال ۹۳ در استان ها اجرایی شده است، ضمن گلایه از انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر انجام بازرسی از وضعیت حجاب کارکنان دستگاه ها، تصریح کرد: صرفاً بحث ترویج عفاف و حجاب مطرح است و لذا عده ای نباید برداشت های جناحی از این اقدامات ارزشی، سرمایه اجتماعی را بی محابا مورد تاخت و تاز قرار دهند.
منشور حقوق شهروندی یادآوری وظایف دولت است
محمودی همچنین گفت: منشور حقوق شهروندی از سیاست های دولت تدبیر و امید برگرفته از فرمان ۸ ماده ای امام راحل در آذرماه ۶۱و قانون اساسی می باشد که در بند بند آن مرتبا جمله دولت موظف است و دولت مکلف است را می بینیم و در حقیقت یادآوری وظایف دولت است که هم مردم و هم مسئولین باید با رعایت قوانین مربوطه در راستای تحقق آن گام بردارند. وی از دستگاه های مرتبط استان خواست سه چالش مهم را که اعتقاد دارند با رفع آنها رضایتمندی مردم بالا می رود را اعلام نمایند.
نمایشگاه های عفاف و حجاب و حواشی سال گذشته
در ادامه جلسه، مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری با اشاره به در پیش بودن ۲۱ تیرماه زمان برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، برگزاری این نمایشگاه را فرصتی برای معرفی و انعکاس اقدامات صورت گرفته ذکر کرد و گفت: سال گذشته برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب با برخی حواشی روبرو شد و چنانچه فردی در نمایشگاه حجاب خاص مد نظر برخی افراد را نداشت مشکل را به کل نمایشگاه نسبت می دادند حال آنکه این افراد هم از همین استان و خانواده های همین استان بودند. وی افزود: در خراسان جنوبی ممکن است مصداق بدحجابی را داشته باشیم اما مصداق بی حجابی را نداریم. نفیسه نخعی تصریح کرد: با توجه به مشکلات و حواشی سال قبل دستگاه های زیربط در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب امسال نظرات خود را ارائه دهند.
حقوق شهروندی بدون رفاه اجتماعی بوجود نمی آید
سپس اصغری استاد و عضو هیات علمی دانشگاه در بحث جایگاه و اهمیت حقوق شهروندی سخن گفت: وی با بیان اینکه حقوق شهروندی یک حق مسلم ایجاد شده برای مردم یک جامعه است که براساس آن شهروند وظایفی دارد که باید انجام دهد و در قبال آن حقوقی دارد که باید در جامعه به آن برسد، اظهار کرد: بین تبعه و شهروند تفاوت است شهروند کسی است که دولت در خدمت اوست و تبعه کسی است که خود در خدمت دولت است.  وی از حقوق شهروندی سیاسی، حقوق شهروندی مدنی و حقوق شهروندی اجتماعی به عنوان سه نوع حق شهروندی نام برد و با بیان اینکه اگر رفاه اجتماعی نباشد، حقوق شهروندی و سیاسی به وجود نمی آید، گفت: حقوق شهروندی متضمن برابری در استفاده از منابع و امکانات است و این به معنای همان عدالت است که از آثار رعایت حقوق شهروندی به شمار می آید.
لزوم اجرای یکسان در همه موارد و برای همه افراد و اقشار
اصغری افزود: حقوق شهروندی جایگزین حقوق فردی و طبقاتی در اروپا شده است و خود به خود یک سیستم نظارتی است که باعث از بین رفتن احساس محرومیت و سیکل تعصب و تبعیض می شود. در حقیقت حقوق شهروندی خط کش قضاوت است.
در صورت اجرای عدالت، حقوق شهروندی بر زمین نمی ماند
فرماندار شهرستان بیرجند هم گفت: باید به گونه ای در جامعه عمل شود که هیچکس احساس برتری بر دیگران نداشته باشد و عدالت در همه موارد و در مورد همه افراد و اقشار به طور یکسان و برابر اجرا گردد که در این صورت حقوق شهروندی هم روی زمین نخواهد ماند.
ناصری افزود: ما مدیران برای یادآوری حقوق مردم به آنها وظیفه سنگینی داریم. ضمن اینکه باید بدانیم که چگونه حقوق شهروندی را به شهروندان و مردم ارائه دهیم.
رعایت حقوق شهروندی را باید از خودمان شروع کنیم
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری نیز در این جلسه با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی و صیانت از آن را باید در همه بخش ها ابتدا از دستگاه های اجرایی و مدیریتی آغاز کنیم، گفت: متأسفانه ما هنوز با شک و تردید به این مباحث می پردازیم حال آنکه هر مستخدمی ملزم به رعایت حداقل ها و کف قوانین محل کارش می باشد و این خواسته ای خارج از عقلانیت و قانون نیست اما ما توجیه نیستیم و رعایت نمی کنیم و  باید این را بپذیریم.
نمایشگاه ها باید با کیفیت و انتقال دهنده پیام باشند
حسینی همچنین گفت: در بحث ارزیابی عملکرد ممکن است دستگاهها مدعی تضییع حق خود باشند که موارد را به منظور بررسی و احیانا اصلاح اعلام نمایند. وی با اشاره به اینکه وضعیت خوب استان ما در بسیاری از شاخص ها به فرهنگ مردم مربوط می شود و نه عملکرد مدیران، اظهار کرد: در بحث نمایشگاه عفاف و حجاب نیز اتفاقا حضور کسانی که حجاب برتر ندارند باید مد نظر باشد تا پیام نمایشگاه را دریافت کنند. البته نمایشگاه نیز باید با کیفیت و انتقال دهنده پیام باشد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در ادامه بر لزوم حضور مدیران در جلسات عمومی که عمدتا فرهنگی و اجتماعی است تأکید کرد و گفت: مدیران مگر در موارد ضروری و آنهم با اعلام قبلی و الا باید شخصا در جلسات کارگروهها شرکت کنند و حضور جانشین در این جلسات قابل قبول نیست و لذا چنانچه مدیران شخصا حاضر نباشند جلسات کارگروه ها را برگزار نخواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*