موافقت خرید ۲۴ اتوبوس و مینی بوس برای ناوگان شهری

دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر بیرجند روز گذشته به بررسی مصوبات و نامه های ارسالی به کمیسیون خدمات شهری پرداخت. یکی ازمهم ترین مسائل مطرح شده که بیشترین وقت جلسه را به خود اختصاص داد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بیرجند و اعلام نظر شورا در معرفی این سازمان به پست بانک برای دریافت تسهیلات  خرید اتوبوس و مینی بوس بود.
فرسودگی ۷۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی بیرجند
رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند وحومه در این جلسه به تشریح وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پرداخت وگفت: از ۷ سال گذشته هیچگونه  نوسازی در ناوگان اتوبوسرانی بیرجند صورت نگرفته و ما با فرسودگی ۷۰ درصدی روبرو هستیم. غلام پور با اشاره به بازدید وزیر کشور از استان های مختلف افزود: دراین بازدیدها با نوسازی ناوگان ۱۸شهر کشور از جمله بیرجند درقالب خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس یا مینی بوس موافقت شده که با همکاری سازمان همیاری شهرداری ها  و معرفی به پست بانک مقرر شده تسهیلات ۴درصدی دراختیار شهرداری قرار گیرد و مابقی سودتسهیلات تا۱۸ درصد را دولت متقبل شود.
وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته در سازمان اتوبوسرانی و بررسی مسیرها عنوان کرد: با توجه به کم بودن تعداد مسافر در برخی مسیرها مانند ۱۷ شهریور، بلوار سجاد و حاشیه های شهر تصمیم براین شد ۱۵ دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه مینی بوس از شرکت های ایران خودرو دیزل و بهمن دیزل خریداری شود.
نوسازی ناوگان با اعتبار بیش از ۱۰ میلیاردی
وی اعتبار مورد نیاز برای خرید این تعداد ناوگان را  بیش از ۱۰ میلیاردتومان اعلام کرد و اذعان داشت: شرایط تسهیلاتی که در حال حاضر پیش بینی شده موقعیت خوبی است که باید از آن استفاده کرد چرا که این تسهیلات در اقساط ۶۰ ماهه با ۸ماه تنفس بازپرداخت خواهد شد و ماهانه حدود ۱۷۰ تا۱۸۰میلیون تومان باید شهرداری قسط بپردازد.
ناوگان اتوبوسرانی از دست خارج شده
وی عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی را ۹ سال اعلام کرد و گفت: با شرایط فعلی ما شرمنده مردمیم و الان ناوگان از دست ما خارج شده است.
عدم پرداخت سوبسید بلیط اتوبوس
در ادامه این جلسه دکتر بهترین از اعضای شورا با طرح این سوال که دولت در خرید این تعداد ناوگان چه حمایتی از شهرداری کرده ، گفت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون دولت ۳۰ درصد سهم خود را ازیارانه بلیط به شهرداری پرداخت نکرده و ما چرا باید از حق خودمان کوتاه بیاییم.
او ادامه داد: در این تسهیلات دولت حدود ۲ میلیارد تومان شهرداری را کمک خواهد کرد و این درقبال عدم پرداخت سهم ۳۰ درصدی فوق رقم چندانی نیست.
رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند در پاسخ به این اظهار نظر گفت: دولت در قالب ارزش افزوده این سهمیه را به ما برمی گرداند. یزدان شناس دیگر عضو شورا با رد این موضوع عنوان کرد: سهم اتوبوسرانی شامل ارزش افزوده نمی شود. بهترین نیز در پاسخ عنوان کرد: دولت بطور متوسط ماهانه ۵۰۰ تا۸۰۰ هزارتومان ارزش افزوده به حساب شهرداری واریز می کند ولی چندین برابر این رقم را سوبسید می دهد بنابراین شهرداری مانده کمک ۲ میلیاردی دولت در نوسازی ناوگان نیست و دولت باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.
مخالفت ۴ عضو شورا با خرید ۱۵ دستگاه مینی بوس
درادامه تعدادی از اعضای شورا با خرید ۱۵ دستگاه مینی بوس و ۱۵ دستگاه اتوبوس مخالفت کردندکه دکتر بهترین در این زمینه اذعان داشت: افق شهر بیرجند در این خرید دیده نشده چرا که فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی بیرجند ۱۷ ساله شده و باید تا پایان سال ۷۰ درصد ناوگان اتوبوس رانی از رده خارج شود.
او از این اقدام شورا در صورت تحقق بعنوان یک اشتباه تاریخی یاد کرد و ادامه داد: سایر شهرها در حال خارج کردن مینی بوس ها از خطوط شهری هستند وما باید توجه کنیم که نمی توان مینی بوس را جایگزین اتوبوس داخل شهری در مسیرهای پرترددی مانند معلم ، غفاری و… کرد.
مردم بیرجند دود استنشاق می کنند
دکتر بهترین با بکار بردن این عبارت که شماها فقط نوک بینی خود را می بینید و افق شهر رادرنظر ندارید، گفت: مردم شهر بیرجند دود استنشاق می کنند و باید ناوگان اتوبوسرانی بازسازی شود.
سلیم در مقابل این سخنان با بکار بردن این عبارت که چرا مغلطه می کنید و این مباحث به ما ارتباطی ندارد، افزود: سازمان اتوبوسرانی در خرید ناوگان کار کارشناسی کرده و ما باید فقط در معرفی به پست بانک اعلام نظر کنیم.
در ادامه جلسه معرفی شهرداری به پست بانک برای دریافت تسهیلات به رای گذاشته شد که ۴ رای مخالف، ۴ رای موافق و یک رای ممتنع کسب کرد و اعضای شورا همچنان به بحث در این زمینه ادامه دادند تا بتوانند به نتیجه برسند.
سلیم در ادامه با حالت برافروختگی از اینگونه رای دادن  گفت: با خرید ۱۵ دستگاه مینی بوس نمی توان اظهار نظر کرد که افق شهر نادیده گرفته شده یا نه؟
بهترین که هم چنان برنظر خود مصر بود با بیان اینکه شماها با این مصوبه پول مردم را هدر می دهید، افزود:  با این خرید فقط مشکل ۲ سال شهر بیرجند حل می شود.
در نهایت مقرر شد شهرداری برای خرید ۶ دستگاه مینی بوس و ۱۸ دستگاه اتوبوس به پست بانک معرفی شود که این نظریه با حداکثر آرا تصویب شد.
یزدان شناس بعنوان عضو مخالف این مصوبه در ادامه با بیان اینکه ما باید بدانیم چه تعهداتی برای شهرداری ایجاد کرده ایم گفت: میزان تعهدات، مطالبات و بدهی های شهرداری مشخص نیست که باید بعنوان مصوبه این درخواست به شهرداری اعلام شود.
جای خالی نظارت سنواتی شورا بر شهرداری
دکتر بهترین نیز خواستار اعلام میزان اوراق پرداخت شده توسط شهرداری شد و گفت: تا ۲۵ خرداد ماه براساس اسناد و مدارکی که دارم شهرداری بیش از ۱۴ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان بدهی دارد. او ادامه داد: به نظر بودجه سنواتی شهرداری اجرایی نشده پس باید دید نظارت شورا کجاست و من بارها داد زدم که متمم بودجه خلاف است.
بیکاری ۱۳ کارگر بعد از تعطیلی پارک محله ها
در ادامه جلسه نیز رئیس سازمان رفاهی تفریحی شهرداری باحضور در جلسه اعتراض پیمانکار پارکبان های خیابان های سطح شهر را برای تعیین تکلیف به شورا اعلام کرد.
موضوع از این قرار است که شورا به رغم قرارداد این پیمانکار، درسال جاری هزینه پارکبان را از ۵۰۰ به ۳۰۰ تومان به جز خیابان جمهوری که ۵۵۰ تومان است کاهش داده که با مخالفت پیمانکار روبرو شده و گفته این رقم صرفه اقتصادی ندارد و خواستار لغو قرارداد شده است.
در ادامه جلسه اعضای شورا پیرامون این موضوع به بحث پرداختند و گفتند ۱۳ کارگر بخاطر تعطیلی پارکبان محله ها بیکار شده اند و درصورت لغو قرارداد و برگزاری مناقصه بازه زمانی ۳ ماهه لازم است که در این فاصله زمانی شاهد هرج و مرج درشهر خواهیم بود. بنابراین مقرر شد هزینه پارکبان در خیابان جمهوری ۵۵۰ و بقیه خیابان ها ۴۵۰ تومان اخذ شود و از سهم ۴۶ درصدی شهرداری نیز کاسته شود و مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری با اعلام این نظر به پیمانکار و اخذ موافقت نتیجه را به شورا اعلام کند.
درحاشیه :
*در این جلسه قالیبافان نائب رئیس شورای شهر بیرجند حضور نداشت که البته عدم حضور او در شورا به بیش از ۴ جلسه می رسد و هنوز شورای شهر دراین زمینه  اعلام نظری نداشته است.
*قبل از شروع جلسه شورا، یکی از مالکان اراضی در مسیر تعریض بلوار سفیر امید با حضور در جلسه از طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده اش در شورا و شهرداری انتقاد کرد وگفت: دوسال ونیم است که در شورا وشهرداری رفت و آمد دارم. در مورد این پرونده با توجه به اینکه چندین بار به کمیسیون عمران آمده و شورا موافقت های لازم را داشته مقرر شد اعضای شورا بررسی بیشتری داشته باشند.
*سلیم بعد از مشاجره لفظی با دکتر بهترین جلسه را ترک و تا انتهای جلسه بازنگشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*