تقابل نابرابر فروشندگان ثابت و سیار در کسب روزی

در حالی که جعبه های میوه را در گرمای طاقت فرسا در جلوی مغازه مرتب می کند، با مشاهده وانت باری که در نزدیکی مغازه اش متوقف شده و صاحب آن به فروش میوه مشغول است، از کوره در می رود و با عصبانیت شروع به اعتراض می کند و می گوید: این چه وضعی است؟! ما در چارچوب قانون کار و کسبی راه انداخته ایم و عوارض و مالیات می دهیم. حال انصاف است که عده ای خارج از چارچوب قانونی و بدون هیچ تعهد و هزینه ای، در کنار خیابان و مقابل مغازه های کسبه، در رقابتی نا برابر و ناعادلانه کار و کسب ما را کساد کنند و هیچ مرجعی هم جلوی فعالیت غیرقانونی آنها را نگیرد؟
مسئولین امر نسبت به جمع آوری
و ساماندهی فروشندگان سیار اقدام کنند
یک کاسب میوه فروش دیگر نیز به گزارشگر ما می گوید: بارها با این دست فروشها درگیر و دست به یقه شده ایم. البته آنها هم مقصر نیستند و این مسئولین هستند که باید نسبت به جمع آوری یا ساماندهی آنها اقدام نمایند و حداقل مکان مشخصی را برای فعالیت آنها در نظر بگیرند تا هم مشکل مغازه داران مرتفع شود و هم مسایل ترافیکی و سد معبر به وجود نیاید. ضمن اینکه حضور دستفروشان و فروشندگان خودرویی در حاشیه خیابان های اصلی و میادین پر تردد اصلا وجهه و منظره خوبی ندارد.
چند تن از دیگر کاسبان و صاحبان فروشگاههای میوه سطح شهر نیز با بیان صحبت های مشابه خواستار جمع آوری میوه فروشان خودرویی از سطح شهر هستند.
استقرار فروشندگان سیار خارج از
نقاط تعیین شده غیر قانونی است
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در این باره به گزارشگر ما می گوید: بر اساس صورتجلسه کمیسیون تنظیم بازار، چند نقطه در سطح شهر با هماهنگی فرمانداری و پلیس راهور برای استقرار دستفروشان و فروشندگان خودرویی در نظر گرفته شده است که استقرار این افراد در نقاط تعیین شده به لحاظ تردد، ترافیک و سد معبر مشکلی ایجاد نمی کند.
خانزاد می افزاید: استقرار خودروها و دستفروشان خارج از چند نقطه تعیین شده، مجاز نمی باشد و مأموران پلیس راهور و پرسنل واحد سد معبر شهرداری با متخلفین برخورد می کنند. اخیرا حضور خودروها در برخی خیابانها از جمله پاسداران و ۱۵ خرداد زیاد شده که این افراد مجاز به توقف در این  خیابانها نیستند.
آماده سازی مکان هایی در خیابان غفاری
و بلوار مسافر برای استقرار فروشندگان سیار
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهرداری بیرجند نیز با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم بازار استان، می گوید: این کمیسیون چهار نقطه شامل حاشیه باندهای کندروی بلوار شهدای عبادی، بلوار امام رضا(ع)، بلوار عشایر و میدان راه و شهرسازی را برای توقف خودروهای سیار عرضه میوه و خواروبار مشخص کرده و بر این اساس عوامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری برای استقرار خودروهای مذکور در این نقاط در صورتی که برای عبور و مرور مشکل ایجاد نشود اقدام به صدور مجوز می نمایند. عباسی می افزاید: البته سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری با هدف ساماندهی این خودروهای سیار، بازاری را در خیابان غفاری آماده سازی کرده اند و تاکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد خودروهای مذکور را در این مکان مستقر و ساماندهی نموده اند که از جمله می توان به فروشندگان خودرویی و دستفروشان حاشیه خیابان جمهوری اسلامی و بازار اشاره کرد که همگی به این محل انتقال یافته اند و سازمان آمادگی دارد افراد دیگری را نیز در صورت تمایل شان در این مکان استقرار دهد.
فروشندگان سیار به سازمان مراجعه کنند
به گفته وی، علاوه بر این مکان دیگری را نیز در بلوار مسافر در دست آماده سازی داریم تا جمع دیگری از فروشندگان خودرویی سیار و دستفروشان را به آنجا انتقال دهیم و لذا درخواست ما از این افراد این است که قبل از پیگیری قانونی ما از طریق مراجع قضایی، خودشان به سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهرداری مراجعه نموده و به منظور ساماندهی و استقرار در مکانهای در نظر گرفته شده، ثبت نام نمایند و بدون هیچگونه دغدغه ای در این مکانها مستقر و مشغول به کار شوند.
صدور مجوز استقرار در خارج از نقاط تعیین شده
عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیرجند نیز با تأئید صحبت های معاون خدمات شهری شهرداری و مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهرداری، می گوید: البته این امکان وجود دارد که در خارج از نقاط تعیین شده نیز برای برخی مجوز استقرار صادر شود اما اکثر افرادی که در نقاطی خارج از نقاط تعیین شده مستقر می شوند، فاقد مجوز هستند.
برخورد عوامل شهرداری کافی و بازدارنده نیست
دکتر حسنی صفت تصریح می کند: برخورد عوامل شهرداری با متخلفین کافی و بازدارنده نیست. از طرفی هم برخی شهروندان که توان داشتن مغازه ندارند به این صورت قصد کار و کسب دارند و اخیرا تعداد آنها به حدی زیاد شده که حساب کار از دست عوامل شهرداری در رفته و پرسنل راهنمایی و رانندگی هم نمی توانند جلوی آنها را بگیرند. به گفته وی، بخشی از مشکل به معضلات اجتماعی و مسایل اقتصادی بر می گردد اما به هر حال شهرداری موظف به ساماندهی این افراد می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*