فاصله زیاد صنعت استان خراسان جنوبی از دیگر استانها

اوایل هفته جاری بود که مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه چند تن ازمعاونین خود به خراسان جنوبی  سفر کرد و بازدیدهای کوتاه از معادن نهبندان ، چدن خوسف ، نساجی فردوس و زغال طبس داشت، در این بازدیدها مشکلات و پیشنهاداتی از طرف معدن کاران و صنعتگران استان عنوان شد که وزیر هم صحبت هایی مطرح کرد و امیدهایی به آنان داد، خبرنگار ما در پایان سفر تلاش فراوان کرد تا مصاحبه ای در خصوص دستاوردهای این سفر با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته باشد اما موفق نشد و این مأموریت را به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داد که صبح دیروز مهندس شهرکی در کنفرانس مطبوعاتی دستاوردهای این سفر را تشریح کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گفت: خراسان جنوبی یکی از محدود استانهایی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه معاونین خود سفر کرده و از نزدیک مشکلات صنایع و معادن استان را پیگیری و بازدید های میدانی داشتند. وی با بیان اینکه در طول ۲ روز حضور وزیر بسیاری از طرح های مهم استان در برنامه بازدید قرار گرفت، افزود: این بازدیدها متناسب با طرح ها و برنامه های استانی بود که امیدواریم به موقع برآورده شود و به توسعه استان کمک کند.
فاصله زیاد صنعت استان از دیگر استانها
شهرکی با اشاره به مشکلات صنایع و معادن استان گفت: صنعت استان خراسان جنوبی از دیگر استانها فاصله زیادی دارد و باید کارهایی که در استان انجام می شود فراتر از دیگر استان ها باشد که لازمه آن سرمایه گذاری و حضور بیشتر و جذب سرمایه گذاری است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه راهکار کاهش فاصله صنایع استان خراسان جنوبی با سایر استان ها جذب سرمایه گذار خارج از استان و کشور است، اظهار کرد: نباید به منابع دولتی اکتفا کنیم ومطالبه گری خود را از دستگاه های ذی ربط از جمله بانک ها در رفع موانع تولید داشته باشیم. وی معتعد است، توسعه صنعت تنها با تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر نیست و بخش صنعت با تمامی ادارات در ارتباط است که با تعامل با سایر دستگاه های مربوطه می توان موانع را رفع کرد. شهرکی در ادامه با اشاره به سفر هر کدام از معاونین وزارتخانه به یکی از شهرستان ها گفت: دستاوردهای سفر را می توان در چند بخش مورد توجه قرار داد که یک سری اقدامات در حوزه اکتشاف به عنوان پایه شناسایی ذخایر معدنی است زیرا این استان از معادن غنی و مستعد برخوردار است و این غنا را باید اعلام کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه بر اساس دستور وزیر، مطالعات ژئوفیزیک هوایی در فاز یک، از سال قبل  در استان شروع شد افزود: در این سفر نیز تأکید شد تا نتایج این مطالعات تا پایان سال در اختیارمان قرار گیرد که بر اساس آن ادامه اکتشاف در منابع مستعد را داشته باشیم، وی عنوان کرد: در فاز دوم مطالعات ژئوفیزیک حدود ۴۰ هزار کیلومتر از وسعت استان تحت پوشش قرار گرفت و در حال انجام است که امیدواریم نتایج آن در اوایل سال آینده در اختیار استان قرار گیرد تا بر اساس آن بتوانیم برنامه خود را برای توسعه بخش معدن طرح ریزی و اجرا کنیم. وی گفت: در این سفر وزیر موافقت کرد تا  طرح تکمیل مطالعات و تعیین وضعیت ذخیره معدنی طلا در حوزه جنوب استان با سرمایه گذاری شرکت طرح تولید و مشارکت سازمان زمین شناسی تکمیل گردد که فاز اول آن انجام گرفته است و بر اساس تصمیمات این سفر مقرر شد شرکت طرح تولید مواد معدنی ایران با مجوز استان ده هزار تن جهت تست فرآوری سنگ طلا در کارخانه آزمایش کند و مطابق آن طرح کارخانه و اجرای آن را در استان عملیاتی کند.
برق رسانی به معادن نهبندان نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار
شهرکی با اشاره به سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در نهبندان افزود: پیرو توافقی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با آستان قدس رضوی داشته است قرار شد کارخانه پیشرفته در حوزه نهبندان توسط آستان قدس ایجاد شود که ما نیز آمادگی خود را اعلام کرده ایم که معادن مورد نیاز برای تأمین مواد اولیه کارخانه را در اختیار آستان قدس قرار دهیم. شهرکی در ادامه از توافق برای احداث کارخانه فروسیلیس  در آینده با مشارکت بخش خصوصی و ایمیدرو در حوزه نهبندان خبر داد و اظهار داشت: در بازدید وزیر از معادن شهرستان نهبندان موانع توسعه از جمله زیرساخت ها مورد بررسی قرار گرفت که در صورت تحقق منابع اعتباری بخشی از این موارد را برطرف خواهیم کرد که اگر این منابع به کمک نمایندگان مجلس محقق شود می توانیم برخی از این زیرساخت ها را انجام دهیم. وی در خصوص مشکلات برق رسانی معادن نهبندان که در سفر ریاست جمهوری به استان هم عنوان شده بود، گفت: برای تأمین برق معادن  نهبندان حدود ۴۰ میلیارد تومان نیاز است که اگر محقق گردد در دستور کار سازمان توسعه برای اجرا قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از آزادسازی ۷۰۰ محدوده معدنی راکد در استان از اوایل بهمن ماه خبر داد و گفت: این محدوده ها به مساحت ۲۰ هزار کیلومترمربع از محدوده های راکد در اختیار سازمان است که با حذف و آزادسازی آنها زمینه برای ثبت درخواست جدید توسط متقاضیان در سامانه کاداستر فراهم خواهد شد.
آب و برق  پروژه چدن خوسف در سطح وزارتخانه پیگیری خواهد شد
شهرکی با اشاره به بازدید کوتاه وزیر از چدن خوسف، عنوان کرد : این پروژه از پروژه هایی است که بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی در استان شروع شده است و فاز اول آن که طرح چدن می باشد حکایت از پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و تکمیل این زنجیره تولید چدن به فولاد ضرورت ایجاد فولاد را در کنار خود دارد.  به گفته وی در این بازدید موافقت شد در خصوص تامین زیرساخت‌های شهرک صنعتی خوسف که مورد نیاز این کارخانه است مکاتباتی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نیرو و وزارت نفت برای تامین برق و گاز انجام شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به سفر وزیر به شهرستان فردوس هم اشاره کرد و گفت: در این بازدید از کارخانه نساجی فردوس بازدید شد و در این سفرچند طرح صنعتی دیگر استان ازجمله سنگ آهک، اجرای طرح فروسیلیس در حوزه شهرستان طبس و فرآوری بنتونیت در حوزه شهرستان های طبس، فردوس و بشرویه مورد بررسی قرار گرفت که این امکان سنجی ها اگر منجر به ارزیابی اقتصادی شود توسط سازمان های توسعه مانند ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی در این شهرستان ها برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.
طرح مطالعه تولید pvc از زغال طبس انجام می شود
وی افزود: روز دوم سفر بازدید از مجموعه معادن زغال و زغال شویی طبس بود، که در این حوزه فعالیت های خوبی از جمله احداث واحد های زغالی انجام گرفته که بخشی از آن در اختیار سازمان توسعه برای توسعه ظرفیت استخراج و شناسایی ذخایر جدید می باشد و بخش عمده آن در اختیار بخش خصوصی است که به خوبی فعالیت کرده اند.
شهرکی عنوان کرد: در بازدید وزیر از معادن زغال دستوری مبنی برمطالعه امکان سنجی تولید pvc، از زغال صادر کردند که مقررشد دفتر تحقیقات و پژوهشگاه پتروشیمی دنبال کند که اگر توجیهات لازم را داشت علاوه بر تولیدات فرآوری صنایع دیگری را بر پایه زغال در طبس داشته باشیم که باید پیگیری های لازم در آینده صورت گیرد.
مشکلات سه طرح سیمان باقران، فولاد قاین وکک طبس پیگیری شد
وی با بیان اینکه در این سفر سه طرح مهم استان ازجمله سیمان باقران ، کک طبس و فولاد قاین مورد بررسی قرار گرفت، افزود: موانع پیش روی جذب اعتبار برای سیمان باقران برداشته شده و اکنون کار در مسیر بانک پیگیری می شود که امیدواریم تا پایان سال شاهد افتتاح این کارخانه باشیم. شهرکی با اشاره به مشکلات کک طبس هم گفت: در این سفر وزیر از نزدیک این پروژه را بازدید کرد و مقرر شد مشکلات این واحد پیگیری شود و بانک توسعه تعاون نیز مبلغی که مصوب شده تزریق کند. به گفته وی انتظار این است که سهامداران بخش خصوصی کک نیز تحرک بیشتری داشته باشند و به هر میزان سهم خود را تأمین کنند تا بانک نیز سهم خود را تزریق کند و این پروژه به فاز عملیاتی سوق پیدا کند و شاهد فعالیت آن در ابتدای سال آینده باشیم.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص مشکلات  فولاد قاین هم گفت: توافقاتی برای تعیین تکلیف سهامداران انجام شده و با توافق سهامداران و هیئت مدیره سال آینده شاهد راه اندازی این واحد هم خواهیم بود. وی با بیان اینکه تنها مشکلات صنایع تولیدی استان پول نیست، گفت: مدیریت واحدها مهم بوده و برخی از صنایع متناسب با مقطع زمانی خاص ایجاد شدند و باید تولید و محصول را متناسب با نیاز  زمان اصلاح کنند.  وی در خصوص مرز ماهیرود هم افزود: مرز ماهیرود یکی از مرزهای فعال کشور است که حدود ۳۰ درصد صادرات به کشور افغانستان از این مرز صورت می گیرد که اگر بخواهیم این میزان را افزایش دهیم باید متناسب با آن زیرساخت ها توسعه یابد.
در استان خراسان جنوبی ۴ خوشه طیور، خشکبار، فرش حوله و جاجیم شناسایی شده است
در ادامه این نشست مهندس جرجانی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گزارشی در خصوص خوشه های تولیدی استان ارائه کرد و گفت: در استان خراسان جنوبی ۴ خوشه طیور، خشکبار، فرش، حوله و جاجیم شناسایی شده است که در حال حاضر خوشه طیور از سه سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است. وی با بیان اینکه خوشه طیور در استان با هدف صادرات به کشور افغانستان پیش بینی شده و تاکنون بخاطر آماده بودن زیرساخت در این خوشه موفقیتی کسب کرده، افزود: اگر مشکلی به وجود نیاید باید خوشه طیور در سال آینده تحویل خود مرغداران و صنعت طیور استان قرار گیرد تا بتوانند چرخه تولید را خود طی کنند. جرجانی با بیان اینکه تا خوشه طیور اجرا نشود اجرا کردن خوشه دیگری با توجه به کمبود اعتبارات سخت است ، عنوان کرد: در جلسات کارگروه های اقتصادی بر روی عناب و زرشک تاکید فراوانی صورت گرفت و بر همین اساس خوشه ای با عنوان خوشه خشکبار تعریف شد که زرشک، عناب و زعفران در درون آن قرار می گیرد.
به گفته وی امکان سنجی این خوشه انجام شده و مطالعات اولیه آن به تأیید ستاد مرکزی در تهران رسیده و در آینده ای نزدیک عامل توسعه آن مشخص می شود تا فعالیت اقتصادی آن در مرحله اجرا قرار گیرد تا بتوانیم چرخه ای غیر از چرخه خوشه طیور را انجام دهیم. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اظهار کرد: به محض اینکه این دو خوشه به نتیجه برسد دو خوشه دیگر که شامل خوشه فرش و خوشه حوله و جاجیم است در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*