روحانی: تولید یک میلیون بشکه نفت در میدان های غرب کارون در خوزستان شدنی است

رئیس جمهوری گفت: امید است روزی به تولید ۶۰۰ هزار بشکه و حتی یک میلیون بشکه نفت در مناطق یادآوران، آزادگان و یاران غرب کارون در خوزستان برسیم که امری شدنی است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آئین بهره برداری از سه طرح نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی در غرب کارون در خوزستان، اظهار کرد: غرب کارون از میدان های فعالیت ما پس از دوران جنگ تحمیلی است و ما به خوبی وارد عمل شدیم که قبل از فعالیت دولت یازدهم برخی طرح ها اجرا شد و در این منطقه تا ۶۵ هزار بشکه هم بهره برداری می شد.
وی افزود: امروز ما پس از سه سال از یک رقم بالای ۲۵۰ هزار بشکه ای حرف می زنیم و امروز با توان منطقه یادآوران و آزادگان و یاران در کنار هم، توان ۳۰۰ هزار بشکه تولید نفت و صادرات داریم که باید افزون شود.
روحانی ادامه داد: تولید یک میلیون بشکه نفت در این مناطق، به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد که اگر هر دو را داشته باشیم همه چیز به دست می آید.
رئیس جمهوری گفت: سرمایه ما محدود است بنابراین سرمایه های بزرگ و تکنولوژی برای فازهای بعدی این منطقه نیاز است.
وی ادامه داد: تاکنون هفت میلیارد دلار در این منطقه هزینه شده و برای فازهای بعدی ۱۸ میلیارد دلار سرمایه لازم است.
وی اظهار کرد: همچنین تکنولوژی ضریب بازیافت برای ما مهم است یعنی چقدر از یک چاه یا میدان می توان استفاده کرد.
روحانی اضافه کرد: اینجا اگر یک واحد درصد بتوانیم بازیافت را بالا ببریم با وجود مجموعه مخزن ۶۷ میلیاردی این منطقه، یک درصد ۶۷۰ میلیون بشکه را شامل می شود که رقم بالایی است.
رئیس جمهوری گفت: چاه های نفتی باید جوان باقی بمانند و می خواهیم بلند مدت از آنها استفاده کنیم.
وی افزود: این موضوع به تکنولوژی نیاز دارد؛ چون مدام در حال تغییر و تحول است و برخی از طرح ها، سرمایه های بزرگ و تکنولوژی دقیق می خواهد که به نفع کشور است.
روحانی با اشاره به طرح آبرسانی غدیر به منطقه شرق اهواز و نیز طرح مرکز کنترل ترافیک راه آهن تهران جنوب که امروز در خوزستان افتتاح شد اظهار کرد: در راستای الکترونیکی کردن مسیر ریلی و قطار از تهران تا بندر امام ۷۶ ایستگاه زیر پوشش این پروژه قرار می گیرد.
رئیس جمهوری ادامه داد: سرعت، ایمنی قطارها و اقداماتی که برای بازسازی راه آهن در این مسیر لحاظ شده، و دو خطه کردن از اهواز به بندر امام و در مرحله بعد از اهواز تا دزفول انجام شده است.
وی گفت: بسیار مهم است تا بار ترافیک به دوش راه آهن بیفتد و مردم از مسیر ایمن تر و از محیط زیست سالم تر بهره مند شوند.
روحانی اضافه کرد: این منطقه (غرب کارون) برای من منطقه آشنایی است و در دوران دفاع مقدس قرارگاه های مرکزی خاتم الانبیا(ص) در این مناطق بود؛ این منطقه یادآور روزها و شب های ایستادگی، مقاومت، ایثار و فداکاری جوانان غیور بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، عشایر و همه مردم بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: در همه زمینه ها برای آبادانی کشور تلاش می کنیم و از یادآوران تا آزادگان و یاران، همگی مناطق رزم، دلاوری و ایستادگی بود.
وی خاطرنشان کرد: اینجا سرزمین مقدسی است؛ سرزمین ایستادگی ها، دلاوری ها، شرف و عزت است و به روان پاک شهیدان عزیز، جانبازان و ایثارگران و آزادگان درود می فرستم.
روحانی گفت: امروز در محضر شما هستیم تا از صنعت نفت و کارکنان صنعت نفت و مهندسان و تکنیسین ها و کارگران که برای آبادانی و عزت کشور تلاش می کنند تقدیر می کنم.

** برجام یعنی فضا و تنفس جدید و بازشدن دریچه ها
رئیس جمهوری در خصوص برجام ادامه داد: بار اصلی برجام در یک مقطعی بر دوش وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود تا طرح به ثمر رسید و دولت، مجلس و حتی شورای نگهبان نیز در این افتخار سهم داشتند.
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب که جای خود دارد و از آغاز راهنما بودند و ملت بزرگ ما در همه مراحل پشتوانه بزرگ و هادی ما بودند که افتخار بزرگی برای ملت ایران بود.
روحانی گفت: برجام یعنی فضا و تنفس جدید و بازشدن دریچه ها که باید از این فضای آزاد استفاده کنیم و هوای تازه برای سلامتی و تحرک ماست که ما گام ها را سریع تر برداریم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از بخش هایی که باید از این فضا خوب استفاده می کرد صنعت نفت و وزارت نفت بود اظهار کرد: همانگونه که برجام اعجاب جهانیان را برانگیخت و در مقابل قدرت های بزرگ دنیا به موفقیت رسیدیم پس از برجام نیز نخستین اعجاب نسبت به صنعت نفت بود.
وی افزود: پس از اجرایی شدن برجام برخی می گفتند سالها طول می کشد تا از صادر کردن یک میلیون بشکه به دو میلیون برسیم و به این زودی ها نمی توانیم به شرایط قبل از تحریم برگردیم.
روحانی گفت: صنعت نفت در عرض چند ماه تحرک عظیم و بزرگی را به انجام رساند و همه می گفتند تصور نمی کردیم در یک دوره و مدت کوتاه کارکنان صنعت نفت بتوانند شرایط ما را تقریبا به قبل از تحریم برگردانند که جای تشکر و سپاس از همه مسئولان و مدیران نفت دارد.
رئیس جمهوری اظهار کرد: مردم می بینند که نفت از فضای به وجود آمده پسابرجام، حداکثر استفاده را کرد و مرحله دوم ورود شرکت ها و قراردادهای بزرگ بود.
وی گفت: بعضی ها می گویند ما خودمان می توانیم کارها را انجام دهیم که البته شکی نیست و ما از عظمت مدیران و ایثار آنها کاملا مطلعیم اما در دنیای امروز باید از جهان علم استفاده کنیم و ما امروز از این فضای مناسب باید به خوبی استفاده کنیم.

** بزرگترین معضل پیش روی ما در امسال و سال های آینده، بیکاری نسل جوان است
روحانی با بیان اینکه باید از فضای امروز برای جذب فناوری و سرمایه برای توسعه کشور و اشتغال جوانان استفاده کرد افزود: بزرگترین موضوع پیش روی ما در امسال و سال های آینده، نسل جوان است که بیشتر آنها تحصیلات عالیه دارند و یا دانش آموخته هستند.
رئیس جمهوری اظهار کرد: باید برای این جوانان شغل ایجاد کنیم که وظیفه ماست و ایجاد شغل با سرمایه و تکنولوژی امکان پذیر است.
وی ادامه داد: یک جوان تحصیلکرده متناسب با تخصص و تحصیلات باید از این فضا استفاده کند؛یکی از بخش های مهم صنعتی نفت ماست که باید به خوبی بهره برداری و شاهد تحول بزرگی باشیم.
روحانی گفت: چهره منطقه نفتی باید چهره رحمت برای مردم منطقه باشد و چهره خشونت برای مردم منطقه نباشد؛ وقتی در یک مکانی میدان نفتی کشف، تولید و استخراج می شود رسیدن دود و سوختن گاز به مردم، چهره خشن صنعتی را نشان می دهد اما اگر فعالیت آنها به ساماندهی خیابان ها و افتتاح بیمارستان ها منجر شود چهره رحمت است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ما باید شرایط زندگی مردم بهتر و اشتغال را برای مردم منطقه ایجاد کنیم اظهارکرد: افراد در یک منطقه صنعتی اولویت دارند و در حد امکان باید از وجود آنها و نیروهای بومی استفاده کنیم.
وی ادامه داد:مناطق اطراف صنعت نفت باید از رحمت صنعت، بهره برداری، و جوانان احساس کنند از وجود آنها با اولویت برای اشتغال استفاده می شود.
به گزارش ایرنا طرح های آزادگان شمالی، یاران شمالی و یادآوران در خوزستان یکشنبه با حضور رئیس جمهوری در میدان یادآوران به صورت رسمی به بهره برداری رسید.
رئیس جمهوری در میدان نفتی یادآوران حضور یافت و همزمان دو طرح یاران شمالی و یادآوران نیز به صورت ویدیوکنفرانس افتتاح شد.
با افتتاح این طرح ها تولید در میادین غرب کارون به ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز می رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*