این محور استراتژیک را دریابید/جاده ماهیرود- فراه؛ مسیر رونق اقتصادی استان

گذر رسمی ماهیرود در استان خراسان‌جنوبی، کوتاهترین و امن ترین مسیر به استان فراه افغانستان است و از این حیث مسئولین و تجار افغانی نگاه ویژه ای به این گذر رسمی برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی خود با استان و کشور دارند.

سالهاست از طرف مسئولین و تجار افغانستان بحث اصلاح و آسفالت محور ماهیرود- فراه مطرح می شود و در استان نیز برای اجرای این پروژه پیگیری هایی صورت گرفته است.

با توجه به اهمیت انجام عملیات زیر سازی جاده و آسفالت این مسیر و تاثیر زیادی که برافزایش مبادلات تجاری استان خراسان جنوبی با استان فراه افغانستان و مجموعه کشورمان با افغانستان دارد به بررسی وضعیت این محور ترانزیتی پرداخته ایم.

صابری نماینده اسبق مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و اولین مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص سوابق پروژه جاده ماهیرود- فراه، گفت: قبل از تأسیس استان، طرح توسعه شرق کشور مطرح شد که در آن زمان ما سهمی در این طرح نداشتیم و استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان پیگیر موضوع شدند اما پس از شکل گیری استان پیگیری هایی در زمان مدیریت من در راه و ترابری وقت استان صورت گرفت و بحث بازگشایی یک گذر مرزی در مرز استان با افغانستان مطرح شد.

امسال اعتباری برای احداث ۶۰ کیلومتر باقیمانده از مسیرماهیرود- فراه در نظر گرفته شده است

وی افزود: با توجه به کار کارشناسی، ماهیرود بهترین محل برای ایجاد گذر رسمی در مرز استان تشخیص داده شد و مسئولان افغانستان هم موافق بودند. این پروژه حتی در مجلس هشتم ردیف بودجه گرفت و مقرر گردید از محل کمک های ایران به افغانستان، جاده ماهیرود به فراه احداث شود و در همان زمان بحث احداث ۶۰ کیلومتر از مجموع ۱۲۰ کیلومتر جاده ماهیرود- فراه و ایجاد پایانه مرزی در ماهیرود مطرح شد که عملیات اجرایی کار آغاز و ۶۰ کیلومتر از راه ماهیرود- فراه احداث و آسفالت شد و ۶۰ کیلومتر باقی ماند. پایانه مرزی ماهیرود نیز بعدها با تأخیر به بهره برداری رسید.

به گفته صابری متأسفانه پس از آن بحث ۶۰ کیلومتر باقیمانده محور ماهیرود- فراه از ردیف بودجه حذف و به فراموشی سپرده شد.

وی همچنین گفت: امسال و با پیگیری مسئولین استان، اعتباری از محل کمک های ایران به افغانستان برای احداث ۶۰ کیلومتر باقیمانده از جاده ماهیرود- فراه اختصاص یافت و به استان هم ابلاغ شده که کار تکمیل مطالعات و برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار را پیگیری نمایند.

افتتاح رسمی پایانه مرزی ماهیرود

مسئولین و تجار افغانی ماهیرود را در حد یک بندر خشک می دانند

صابری ابراز امیدواری کرد: در اسرع وقت مناقصه مذکور برگزار و پیمانکار مشخص شود و تمامی اعتبار تخصیص یافته راتعهد نمایند تا در ردیف تعهدات دولتی قرار گیرد و در ادامه کار هم ردیفی در بودجه برای آن در نظر گرفته شود.

صابری با بیان اینکه احداث و تکمیل جاده ماهیرود- فراه با توجه به خشکسالی ها و آمار بیکاری جوانان برای توسعه استان و رونق اقتصادی در منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود، اظهار کرد: هدف مسئولین استان و مسئولین افغانستان هم افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی است و تجار و مسئولین افغان، ماهیرود را در حد یک بندر خشک می دانند. ضمن اینکه با توجه به حاصلخیزی اراضی استان فراه افغانستان و منابع آبی این استان ما می توانیم برخی مایحتاج از جمله چغندرقند را در آن سوی مرز تولید و به مصرف کارخانه قند در استان برسانیم.

در مرحله اول احداث یک راه شنی را در ۶۰ کیلومتر باقیمانده پیگیر هستیم

مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان هم با بیان اینکه از سوی وزارت راه و شهرسازی مجوز برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار به راه و شهرسازی استان داده شده، گفت: از آنجا که مسیر ۱۲۰ کیلومتر ماهیرود- فراه در ۶۰ کیلومتر دوم مسیر مشخصی ندارد و خودروهای ترانزیتی از مکان های مختلف در بیابان تردد می کنند و به سمت بازارچه می آیند و اصلاً عملیات راهسازی در آنجا انجام نشده، بر آن شدیم تا در مرحله اول بستری شنی را به عنوان یک راه تثبیت شده ایجاد کنیم و مسیر راه برای تردد مشخص شود که برای این منظور اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برآورد شده است. رجبی افزود: برای آسفالت و تکمیل این مسیر نیز از دو سه روز قبل فراخوان مناقصه را برای انتشار در روزنامه ارسال کرده ایم تا با انتخاب پیمانکار نسبت به آسفالت و تکمیل مسیر اقدام نماییم.

مرمت و لکه گیری ۶۰ کیلومتر اول ماهیرود- فراه در حال اجرا است

به گفته رجبی ۶۰ کیلومتر اولیه مسیر نیز چندین سال پیش احداث و آسفالت شده نیازمند مرمت و لکه‌گیری بود که از سال گذشته پیمانکاری را با مجوز وزارت راه و شهرسازی به کار گرفتیم و قراردادی یک میلیارد تومانی با وی منعقد کردیم که کار لکه گیری را در دست انجام دارد و پیگیر هستیم تا قرارداد دومی نیز به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای ادامه کار لکه گیری در ۶۰ کیلومتر اول جاده ماهیرود –فراه با پیمانکار مربوطه منعقد نماییم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*