تشریح دستاوردهای نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان با حضور وزیر کشور

استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان روز سه شنبه طی نشست با وزیر کشور دستاوردهای همایش دو روزه استانداران مرزی ایران و افغانستان را تشریح کردند.

استاندار خراسان رضوی در این نشست با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی ایران و افغانستان بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های موجود تاکید کرد.
علیرضا رشیدیان گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی آیسسکو فرصت مغتنمی برای توسعه تعاملات با کشورهای اسلامی در قالب دیپلماسی عمومی است.
وی جمعیت قابل توجه مهاجران افغانستانی و رسیدگی به مسائل آنان را از جمله زمینه های مشترک همکاری با ولایات غربی افغانستان دانست و افزود: توجه به حوزه های امنیتی، مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان و افراطی گری و افزایش روابط در بخش های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.
وی اظهار کرد: با افزایش تعاملات بین دولت ها زمینه برای فراهم ساختن زیرساخت ها برای حضور بخش های خصوصی دو کشور در فعالیت های اقتصادی فراهم می شود.
رشیدیان با اشاره به راه اندازی پردیس بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه آزاد اقتصادی دوغارون گفت: همچنین در حوزه توریسم درمانی، تعامل استاد و دانشجو، اعزام پزشک برای انجام عمل های جراحی تخصصی، انتقال تکنولوژی در بخش های عمرانی و فنی و مهندسی، ماشین آلات، کشاورزی، راه اندازی کشت جایگزین، اتمام خط آهن خواف – غوریان، توجه به اقتصاد مرزنشینان، افزایش فعالیت در بازارچه های مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر، کالا و انسان مذاکراتی با طرف های افغانستانی صورت گرفته است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تقویت امنیت در مناطق مرزی گفت: افزایش همکاری های ایران، افغانستان و هندوستان در قالب منطقه آزاد چابهار و راه اندازی دبیرخانه آن در استان زمینه را برای مقابله با ناامنی ها فراهم می کند.
علی اوسط هاشمی پیشنها کرد والیان افغانستان در کمیسیون مشترک ایران و افغانستان که ۱۹ و ۲۰ مرداد ماه در تهران تشکیل می شود، حضور یابند.
وی افزود: مذاکراتی در زمینه احداث پل دوم مرزی در منطقه میلک با والی نیمروز مطرح شد که با راه اندازی آن زمینه برای سهولت ترددها در مرز فراهم می شود.
توجه ویژه به گردشگری منطقه آزاد چابهار در روابط استان های مرزی برای ایجاد جایگاه مستحکم تجارت از طریق اقیانوس هند از دیگر موارد طرح شده توسط استاندار سیستان و بلوچستان بود.
استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست از توافق با والی فراه در زمینه احداث سه کیلومتر از مسیر باقی مانده جاده ماهیرود و ایالت فراه و انجام اقداماتی در حوزه آب و برق با هدف توسعه مرز ماهیرود خبر داد.
علی اکبر پرویزی گفت: تسهیل رفت و آمد در مرز، راه اندازی پایانه مسافربری و باری در منطقه مرزی، تشکیل کمیته مشترک تخصصی برای رفع موانع، رسیدگی به مسائل مرز یزدان و فراهم کردن شرایط برای انتقال زیرساخت ها به افغانستان از جمله موارد مورد بررسی در جلسات تخصصی با والیان افغانستان بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*