تولید ۴۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال۹۴/صادرات ۱۸ میلیون تن به بازارهای جهانی

در سال ۱۳۹۴ حدود ۴۶٫۳۳ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید و ١٨ میلیون و ۶۵٧ هزار تن به بازارهای جهانی صادر شد.

به گزارش ایرنا، مجموع تولیدات صنعت پتروشیمی کشور در اسفندماه سال گذشته سه میلیون و ٨٠٩ هزار و ۵٠٠ تن بوده است.
وزارت نفت گزارش داد، فروش داخلی محصولات پتروشیمی در اسفندماه پارسال، یک میلیون و ٣٠٨ هزار تن به ارزش ١٨ هزار میلیارد و ۶۵٩ میلیون ریال بوده که از این میزان ۶٣٣ هزار تن به ارزش ١١ هزار میلیارد و ١٠٣ میلیون ریال خالص فروش داخلی و ۶٧۵ هزار تن به ارزش هفت هزار میلیارد و ۵۵۶ میلیون ریال فروش بین مجتمعی است.
مجموع فروش داخلی این محصولات پارسال به ١٣ میلیون و ۴٢٢ هزار تن به ارزش ٢٣١ هزار میلیارد و ١٧٨ میلیون ریال رسید. همچنین یک میلیون و ۴٠٠ هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶٧٢ میلیون دلار نیز در اسفندماه پارسال صادر شد.
میزان کل صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته ١٨ میلیون و ۶۵٧ هزار تن به ارزش ٩ میلیارد و ۴٠۴ میلیون دلار بوده است.
برپایه این گزارش، در مجموع در اسفندماه پارسال ٢ میلیون و ٧٠٨ هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش یک میلیارد و ٣٢٧ میلیون دلار به فروش رفته که از این میزان ٢ میلیون و ٣٣ تن محصول به ارزش یک میلیارد و ۶٢ میلیون دلار خالص کل فروش در این ماه بوده است.
براساس این گزارش، مجتمع های قائدبصیر، کربن ایران، رجال، شیرا، تبریز، نوری، پلی نار، لاله، پلی پروپیلن، کرمانشاه، بیستون، مارون، بوعلی سینا، شازند و اهتمام جم، به ترتیب بالاترین عملکرد تولید را در اسفندماه پارسال به خود اختصاص دادند.
براساس این گزارش، مجموع تولید ١٩ مجتمع منطقه ماهشهر بیش از ١٨ میلیون تن، ١٢ مجتمع منطقه عسلویه بیش از ٢٠ میلیون تن و تولید مجتمع های دیگر مناطق نیز بیش از هشت میلیون تن در پارسال بوده است.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور، بیش از ۶۰ میلیون تن در سال است که به دلایل فنی و کمبود خوراک از همه این ظرفیت استفاده نمی شود.
ایران در نظر دارد با تکمیل طرح های نیمه کاره و تعریف پروژه های جدید، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را تا سال ۱۴۰۴ به ۱۸۰ میلیون تن در سال افزایش دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*