اخبار خراسان جنوبی

 

چولی قزک بارون کن

در گذشته آن هنگام که چشمه‌های آسمان کمتر می‌جوشید و زمین تنشه و سله بسته تمنای باران داشت آیین ها و رسوم باران خواهی در نقاط مختلف خراسان‌جنوبی به اجرا درمی‌آمد.

به گزارش فارس سال هاست که کمتر بغض ابرها در آسمان خراسان جنوبی می شکند به همین واسطه زمین تشنه و سله بسته این خطه از ایران زمین بیش از همه جا باران را برای رفع عطش تمنا می کند.

آن هنگام که روستاییان خود را در برابر طبیعت بی سلاح می دیدند رو به آیین ها و رسومی آوردند تا باران را از خدای باران تمنا کنند.

اگر کمی در فرهنگ عامه مردم خراسان جنوبی تعمق کنیم باروها و آیین های بسیار می‌یابیم که در ریشه در قهر طبیعت و طلب برای باران دارد و اغلب این رسم و رسوم نیز رنگ و بوی مذهبی دارد.

 در این برهه حساس و آن طور که کارشناسان می گویند امسال خشکسال ترین سال در نیم اخیر است به همین واسطه با یکی از پژوهشگران حوزه فرهنگ خراسان جنوبی همکلام می شویم تا کمی از آیین های باران خواهی در این خطه برایمان بگوید.

رنگ بوی مذهبی تمنای باران

آن طور که دکتر مفید شاطری، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفت وگو با خبرنگار فارس از این شهرستان اظهارداشت: با مطالعه فرهنگ عامه استان افسانه ها،باورها وآیین های بسیاری را می توان یافت که ریشه در خشکسالی این  سرزمین وطلب باران ازسوی مردم دارد.

به گفته وی بیشتر مراسم های مربوط به تمنای باران رنگ و بوی مذهبی دارد و با راز و نیاز به پیشگاه خداوند برگزار می شود.

وی ادامه داد: مردم در این آیین ها، واسطه ای بین خود وخدا قرار می دهند تا از این طریق رحمت خداوند شامل حالشان شود.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ خراسان جنوبی در ادامه اضافه کرد:این آیین ها در استان با خواندن اشعار و ترانه هایی به شکل دسته جمعی همراه است که در بیشتر مواقع از زبان حیوانات و مترسک هایی که خود ساخته اند بیان می شود.

همچنین در قدیم این مراسم را زنان و بچه ها اجرا می کردند و شاید علت آن گرایش بیشتر زنان به بعضی از باورها باشد.

شاطری با اشاره به این که اجرای آداب و رسوم مربوط به طلب باران در میان ملل دیگر هم وجود دارد، خاطرنشان می کند: ترس از خشکسالی سبب شده تا برپایی مراسم مربوط به تمنای باران در خراسان جنوبی از دیگر نقاط کشور رواج بیشتری داشته باشد.

 

نماز طلب باران

به گفته وی، نماز ودعای طلب باران(نماز استسقاء) هم از جمله این مراسم است که وقتی باران نبارد و هیچ تدبیر دیگری برای این امر موثر واقع نشود، نیایش و درخواست نزول باران از درگاه خداوند متعال در قالب اقامه نماز و دعای باران عملی می شود.

عضوهیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان این که به خواندن نماز باران در منابع دینی نیز سفارش شده است افزود: در طول تاریخ موارد بسیاری را می توان یافت که با خواندن نماز و دعا به درگاه خداوند و درخواست مردم برای نزول باران در مدت کوتاهی دیدگانشان با ریزش باران پر از اشک شوق شده است.

شاطری نماز طلب باران را از اعمال مستحبی می داند که سه روز قبل از انجام  مراسم مردم روزه می گیرند وروز سوم که بهتر است روز جمعه باشد با پای برهنه به صحرا می روند و نماز طلب باران را به جماعت برپا می کنند. در پایان نماز همه مردم دعای مخصوص باران را از صحیفه سجادیه قرائت می کنند.

مراسم باران خواهی

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: مسجد دعای باران قاین و میدان تمنای باران بیرجند نمادهایی از آیین مربوط به تمنای باران در سرزمین کویری خراسان جنوبی است و پختن غلور یکی از شایع ترین مراسم باران خواهی در استان است.

برای انجام این کار تعدادی از افراد داوطلب با مراجعه به خانه افراد مواد مورد نیاز برای پخت غلور را جمع آوری می کنند. پس از پخت غلور از خداوند طلب باران کرده و سپس نذر خود را بین حاضران تقسیم می کنند.

 

چولی قزک

 شاطری در ادامه با بیان این که پختن غلور در مناطق مختلف استان با تفاوت های اندکی انجام می شود، می گوید: اجرای مراسم «چولی قزک» یکی دیگر ازمراسم باران خواهی خراسان جنوبی است که با ساخت عروسک وخواندن ترانه های باران و در واقع خواسته کشاورزان و دامداران برای بارش باران بیان می شود.

چولی قزک عروسک چوبی به شکل صلیب است و با پوشاندن لباس بر آن، بچه ها به طور دسته جمعی می خوانند:

چولی قزک بارون کن
بارون بی پایون کن
گندم به زیر خاکه
از تشنگی هلاکه
گل های سرخ لاله
زتشنگی مناله
چولی قزک، بیا بیا
با ابری سیا سیا
بارون بیا جر جر
تو نودنا شر شر

به گفته وی، در این اشعار، روزی افراد وابسته به باران رحمت خداوند است و به این طریق کودکان با خواندن این اشعار به در خانه ها می روند و صاحبان خانه ها به آن ها شیرینی وآجیل می دهند وروی چولی قزک آب می پاشند. کودکان شیرینی هایی را که جمع آوری کرده اند را در پایان میان خود و نیازمندان تقسیم و برای بارش باران دعا می‌کنند.

وی با اشاره به این که در اشعار عامه ابیاتی برای طلب باران وجود دارد گفت: شعر «ا… بده توبارون» یکی از این اشعار است.

ا… بده تو بارون/ به ما گندم کارون

به حق شاه مردون/ یارب بده توبارون

ماها که دیمه کاریم/ آبی به جو نداریم/ از تشنگی هلاکیم
ای خدا بارش بده/ بارش بی پایون بده

گندم که سینه چاکه/ شش ماه زیر خاکه/ از تشنگی هلاکه

 

مراسم اَتَلو

سیداحمد برآبادی، یکی دیگر از پژوهشگران حوزه میراث و فرهنگ خراسان جنوبی هم با تاکید براین نکته که به دلایل مختلفی آداب و رسوم و به طور کلی فرهنگ این منطقه دچار تغییرات زیادی نشده است گفت: بعضی از این مراسم جنبه موردی دارند و به طور مستمر در طول سال برگزار نمی شوند که آداب و رسوم طلب باران از جمله  این مراسم است که خاص خراسان جنوبی نیست و حتی در شهرهای شمال کشور که نسبت به سال های گذشته کمتر باران دارد، نیز اجرا می شود.

وی مهم ترین آداب ورسوم طلب باران را درخراسان جنوبی «اتلو» اعلام و خاطرنشان کرد: این مراسم در گذشته بیشتر در استان انجام می شد و در حال حاضر منسوخ شده است.

برای اجرای آن جمعی از بچه های دختر وپسر با تکه ای چوب که تعدادی پارچه به دورآن بسته می شود،یک مترسک به نام «اَتَلو» درست می کنند و آن را با لباس های کهنه می پوشانند.یکی از بچه ها به عنوان سردسته اتلو را برداشته و در کوچه ها به راه می افتند و در مقابل هر خانه می خوانند:
اَتَلو، مَتالو
ای خدا بارو کو
بارون اوشارو کو
تلوی ما تشنه شده
ورکوه و ور پشته شده
اوی غدیرش مایه
کمچه شیرش مایه
ای خدا بارو کو
بارون اوشارو کو
ور چوی چوپونو کو
وربیل دهقونو کو ورگز گورونوکو
ای خدا بارو کو
بارون اوشارو کو
ای نیم کو لاله زار
او نیم کو لاله زار
خیمه زده ترک هزار
ای خدا بارو کو
بارون اوشارو کو
چو پو پنیر مایه/ نون پتیر مایه/ سگی خمیر مایه / بزغله، شیر مایه
بزون زرد لاله ای/ هر سال مزایه جَمَلی/ امسال بمرد از تشنگی
ای خدا بارو کو/ بارون اوشارو کو…

به گفته  این پژوهشگر صاحبان خانه ها به نشانه ریزش باران روی مترسک بچه ها آب ریخته و خوراکی هایی مانند آرد، گندم، خرما یا پول به آن ها می دادند و پس از آن بچه ها آن چه را که جمع شده بود را تقسیم و با آرد و حبوبات جمع شده نان و غلور می پختند و بین مردم و نیازمندان تقسیم می کردند. در قاین و فردوس به این مراسم «چولی قزک» نیز می‌گویند.

سنگ درنک درنکو

برآبادی در زمینه دیگر آداب و رسوم طلب باران در خراسان جنوبی ادامه داد: در گذشته در روستاهای خور مراسمی با نام «سنگ درنک درنکو» برای طلب باران انجام می شده است. در این مراسم سنگی در داخل خندق ده بود، اهالی روستا هنگام خشکسالی با سازو دهل به آن محل می رفتند و سنگ درنک درنکو را به ده برمی گرداندند و معتقد بودند که با انجام این کار باران می بارد.

برقراری پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بیرجند/ اعلام تغییرات برنامه پروازی فرودگاه بیرجند/

 

برقراری پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بیرجند/ اعلام تغییرات برنامه پروازی فرودگاه بیرجند

مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: یک پرواز فوق العاده در مسیر تهران – بیرجند – تهران برای هفته جاری برقرار شد.

ایمان صدری  اظهار داشت: طی پیگیری‌های استاندار و اداره کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی، یک پرواز فوق العاده بامداد سه شنبه در مسیر تهران-بیرجند-تهران برقرار شد.

وی گفت: پرواز هواپیمایی پارس ایر بامداد سه شنبه ساعت ۲ از تهران آغاز و ساعت ۳:۱۵ وارد فرودگاه بیرجند شده و ساعت ۴ بیرجند را به مقصد مهرآباد ترک خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی درباره پروازهای هفته جاری افزود: پرواز دوشنبه و پنج شنبه هواپیمایی اروان به دلیل کمبود ناوگان فعلا ابطال می‌باشد و پرواز بیرجند – مشهد – بیرجند هواپیمایی ایران ایر در تاریخ‌های ۱۳ و ۲۰ دی‌ماه به دلیل کمبود ناوگان ابطال شده، اما پرواز روز چهارشنبه هواپیمایی یاد شده در مسیر تهران – بیرجند – تهران از چهارشنبه هفته جاری تا پایان برنامه زمستانی مجدد برقرار شده است.

وی افزود: هواپیمایی پارس ایر پرواز روز چهارشنبه و پنج شنبه در مسیر تهران – بیرجند – تهران را ابطال کرده، اما پرواز روز شنبه هفته آینده این ایرلاین که ابطال شده بود مجدد برقرار شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی درباره پروازهای هواپیمایی ماهان نیز افزود: هواپیمایی ماهان پرواز روزهای سه‌شنبه خود را در مسیر تهران – بیرجند – تهران در آذرماه ابطال کرد که پرواز روز سه شنبه هواپیمایی یادشده از هفته جاری تا پایان برنامه زمستانی مجدد برقرار شده است.

صدری خاطرنشان کرد: طبق پیگیری‌های صورت گرفته توسط این اداره کل مقرر شد یک پرواز در مسیر تهران-بیرجند -تهران توسط هواپیمایی ایرتور از سوم دی‌ماه برقرار شود که متأسفانه به دلیل عدم بازگشت هواپیمای شرکت یادشده از چک فنی در تاریخ اعلام شده توسط این اداره کل، برقرار نشد.

وی ضمن پوزش از همشهریان بابت عدم برقراری پرواز طبق برنامه اعلام شده افزود: با پیگیری‌های مجدد پرواز هواپیمایی ایرتور از یکشنبه ۱۷ دی‌ماه به برنامه پروازی فرودگاه شهید کاوه بیرجند افزوده خواهد شد. پرواز بوینگ ام دی شرکت هواپیمایی ایرتور ساعت ۶:۱۵ از تهران آغاز ساعت ۸ وارد فرودگاه بیرجند و ساعت ۹ بیرجند را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: پیگیری جهت برقراری پروازها توسط استاندار و این اداره کل در حال انجام می‌باشد، اما متأسفانه اکثر شرکت‌های هواپیمایی با کمبود ناوگان رو به رو هستند و پروازهای بسیاری از شهرهای کشور به همین دلیل ابطال شده و این کمبود بلیط هواپیما در تمامی شهرهای کشور ملموس است.

صدری یادآور شد: در صورت رفع کمبود ناوگان شرکت هواپیمایی اروان، مشکل تهیه بلیط در مرکز استان کمتر خواهد شد که امیدواریم در هفته سوم دی‌ماه شاهد برقراری مجدد پروازهای ایرلاین یادشده باشیم.

 

 

خانه تکانی مستمر کتابخانه‌های عمومی در خراسان جنوبی

رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: امسال بیش از ۷ هزار کتاب برای بروزرسانی کتابخانه‌ها وجین شده است.ارمنجی رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وجین کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی با هدف به روزرسانی مجموعه این کتابخانه‌ها انجام می‌شود، گفت: ۷ هزار و ۱۴۷ نسخه کتاب در ۹ ماه گذشته در کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی وجین شده است.

او افزود: از این تعداد ۳ هزار و ۴۳۸ نسخه کتاب به دلیل فرسودگی ظاهری و ۲ هزار و ۸۰ نسخه کتاب به دلیل منسوخ شدن محتوایی از قفسه کتابخانه ها خارج شده است.

نارمنجی اظهار کرد: هزار و ۳۹۹ نسخه کتاب نیز به دلیل نداشتن مخاطب و ۲۳۰ نسخه کتاب به دلیل تکراری بودن وجین شده اند.

رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی عنوان کرد: به جز کتاب‌هایی که به دلیل فرسودگی ظاهری قابلیت استفاده ندارند و باید در فرایند بازیافت قرار گیرند، سایر کتاب‌ها در اختیار مرکز مبادله کتاب این اداره کل قرار می‌گیرد تا در اختیار سایر کتابخانه‌های عمومی یا سایر نهاد‌های درخواست کننده کتاب قرار گیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:

نمایش میراث فرهنگی خراسان جنوبی در وزارت امور خارجه /۳-۷

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آثار برگزیده جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی در وزارت امور خارجه کشور به نمایش گذاشته شود.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، ناصر کنعانی چافی امروز یکشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی از نمایشگاه دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار در محل نمایندگی وزارت امور خارجه استان بازدید کرد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: خراسان جنوبی مهد تمدن و فرهنگ کهن ایران است و در این نمایشگاه تصاویری بسیار زیبا از غنایی فرهنگی، تمدنی و تاریخی خراسان جنوبی به نمایش گذاشته شده بود.
کنعانی چافی جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی را کاریی بزرگ و ماندگار دانست و گفت: در اولین فرصت آثار برگزیده این جشنواره در محل وزارت امور خارجه کشور به نمایش گذاشته شود و خراسان جنوبی آغاز کننده معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و صنایع‌دستی خود در محل این وزارتخانه باشد تا رویکردی برای ادامه از سوی سایر استان‌ها شود.
او افزود: ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، صنایع‌دستی، تاریخی و فرهنگ و آداب و رسوم خطه خراسان جنوبی به خوبی در این نمایشگاه عکس معرفی شده است که با برگزاری این نمایشگاه در وزارت امور خارجه کشور، این ظرفیت‌ها به هیأت‌ها، سفرا و دیپلمات‌‌های خارجی معرفی و زمینه‌ای برای جذب گردشگران خارجی فراهم خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه در بازدید از نمایشگاه، گردشگری کویر را فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار خراسان جنوبی دانست و گفت: کویر استان فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری، جذب گردشگر و نیز رونق بخش اقتصادی است.
کنعانی چافی بیان کرد: جاذبه‌های تاریخی استان خراسان جنوبی در نوع خود بی‌نظیر است و باید ضمن حفظ، مرمت و نگه‌داری، به خوبی و بیش از پیش معرفی شوند.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان جنوبی:

برگزاری تمرینات تخصصی حوادث فرضی جهت سنجش آمادگی پایگاه امداد و نجات/۴-۷

 

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری تمرینات تخصصی حوادث فرضی جهت سنجش آمادگی پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان خبر داد.

 

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، برگزاری تمرینات تخصصی حوادث فرضی با هدف خدمات رسانی سریع و به موقع به مصدومان و حادثه دیدگان سوانح مختلف در شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اعلام این خبر، گفت: این تمرینات بر اساس یک حادثه فرضی در هر یک از شهرستان‌ها و با توجه به موقعیت و حوادث آن شهرستان برگزار می‌شود.

.

اکبری‌ با بیان اینکه آمادگی نیروهای امدادی برای پیشگیری از افزایش تلفات انسانی در سوانح جاده ای از مهمترین اهداف این مانور است، افزود: این مانور با همت اداره عملیات جمعیت هلال احمر استان و با هماهنگی در پایگاه‌ها و مراکز عملیاتی (کشیک شعب و EOC) انجام می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه در تمرینات حادثه فرضی عامل زمان و اعزام سریع نیروهای امدادی به محل حادثه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تمامی نیروها با آمادگی کامل و با تجهیزات مورد نیاز آن حادثه باید در سریع‌ترین زمان به محل حادثه حضور یابند.

 

لازم به ذکر است تیم های عملیاتی، علاوه بر افزایش توان و سنجش آمادگی خود برای حضور به موقع در سوانح، نکات آموزشی و ایمنی لازم را فرا می‌گیرند.

 

 

ابتلای ۸۱ نفر در خراسان جنوبی به سرطان روده/۳

سالانه ۸۱ نفر در خراسان جنوبی درگیر سرطان روده می‌شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سالانه ۸۱ مورد جدید ابتلا به سرطان روده بزرگ در استان شناسایی می شوند که این تعداد از متوسط کشوری کمتر است.

مجید شایسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح غربالگری سرطان روده بزرگ از ۶ سال قبل در خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۶۴ هزار نفر در این طرح شرکت کردند و از این بین ۱۰ هزار و ۴۴۶ نفر برای ارزیابی‌های تکمیلی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

وی گفت: با توجه به اهمیت تشخیص زودرس این بیماری، برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان در حال اجرا است و به افراد گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال توصیه می‌شود که در این غربالگری شرکت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین از آنجا که زمینه ارثی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد، شرکت اطرافیان درجه یک و ۲ افراد مبتلا به سرطان یا پولیپ یا بیماری التهابی روده بزرگ، در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ با مراجعه فرد به واحدهای بهداشتی، مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت و یا خانه های بهداشت، یک تست خون مخفی در مدفوع برای فرد انجام می شود و همچنین علایم بالینی شامل دیدن خون واضح در مدفوع، تغییر در اجابت مزاج مانند یبوست یا اسهال، کاهش وزن و وضعیت سوابق فردی و خانوادگی از نظر سابقه سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده یا بیماری التهابی روده بزرگ، مورد بررسی قرار می گیرد.

شایسته اضافه کرد: در صورت مثبت بودن هر کدام از موارد فوق فرد توسط پزشک عمومی مرکز خدمات جامع سلامت ویزیت شده و در صورت نیاز به ارزیابی‌های تکمیلی، به مراکز تخصصی ارجاع می‌شود.

وی گفت: انجام تست فیت در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود و اقدامات تشخیصی تکمیلی مانند کولونوسکوپی با تعرفه دولتی صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری و تهاجم به سایر قسمت‌های بدن شده و از تحمیل هزینه‌های سنگین مالی و عاطفی به خانواده‌ها جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: مهم ترین علائم بالینی بیماری، خونریزی مقعد، کاهش وزن، درد شکم و تغییر اجابت مزاج بوده و مهمترین علائم آزمایشگاهی وجود خون در مدفوع و کم خونی است.

وی گفت: براساس مطالعات سبب شناسی، افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارای گوشت و چربی کمتر، غلات، میوه و لبنیات بیشتر، قطع مصرف سیگار و الکل می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

شایسته با بیان اینکه سرطان روده بزرگ، تکثیر کنترل ناپذیر سلول‌های این عضو است یادآور شد: روده بزرگ در انسان شامل بخش‌های سکوم، کولون صعودی، کولون عرضی، بخش نزولی، سیگموئید، رکتوم و کانال مقعدی است و سرطان‌های روده بزرگ طی دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله و به طور عمده از رشد پولیپ به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ یکی از بیماری‌هایی است که براساس مطالعات انجام شده مهمترین عامل مرگ و میر به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال محسوب می‌شود افزود: سرطان روده بزرگ در ردیف چهار تا پنج سرطان شایع دنیا قرار دارد که مصرف زیاد غذاهای آماده، استفاده از گوشت قرمز بیش از حد نیاز بدن و مواد فرآوری شده، ابتلا به این بیماری را در جوانان افزایش داده است.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی جمعیت ۸۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد و بیمارستان رادیوتراپی و انکولوژی ایران مهر در مرکز استان فعال است.

 

درخواست طلاق به خاطر چالش‌های اینستاگرام/۴

زن جوان که از وقت‌گذرانی شوهرش در اینستاگرام و راه انداختن چالش‌های مختلف و ارتباط  با زنان و دختران ناشناس در فضای مجازی خسته شده بود با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق داد.

 شوهرم به من خیانت کرده است، او همیشه در اینستاگرام به‌دنبال زنان و دختران است و به آنها پیام می‌دهد.

قاضی رو به مرد جوان کرد و گفت، پسرم همسرت درست می‌گوید؟

– نه جناب قاضی این‌طور نیست. من مدتی قبل در اینستاگرام یک چالش گذاشته بودم که با همسرم غزاله هم در آن چالش آشنا شدم و کار به ازدواج رسید.
تقریباً چند ماه دوست بودیم و بعد هم عقد کردیم.

اوایل زندگی خوبی داشتیم تا اینکه کم کم غزاله شروع کرد به بهانه‌گیری و اینکه چرا من وقتم را در اینستاگرام می‌گذرانم یا اینکه چرا دختران غریبه در اینستاگرام برای من پیام می‌گذارند. هرچه به او می‌گفتم من کاری با آنها ندارم، باورش نمی‌شد و کم کم به من بی‌اعتماد شد. هر بار من باید قسم می‌خوردم تا او باور کند من خیانت نکرده‌ام. ارتباط من با دختران در اینستاگرام فقط در حد چند تا پیام ساده است و من نمی‌دانم چرا غزاله این‌طور رفتار می‌کند.

غزاله گفت: آقای قاضی ارتباط آنها ساده نیست، دائم با آنها بگو و بخند می‌کند.

کیوان سریع پاسخ داد: من در اینستاگرام پست‌های خنده‌دار و چالشی و شاد می‌گذارم و طبیعی است که افراد برایم پیام‌های مختلفی می‌گذارند اینکه دلیل بر خیانت یا ارتباط عاشقانه با کسی نیست. این روابط در فضای مجازی امری طبیعی و عادی است.

زن جوان که از شنیدن این حرف‌ها عصبانی شده بود، گفت: آقای قاضی من باور نمی‌کنم فقط یک ارتباط ساده باشد. باور کنید خودم دیدم پیام‌های عاشقانه می‌فرستد. او با همین حرف‌ها و پیام‌ها مرا خام خودش کرد و باعث شد من به خواستگاری‌اش جواب بله بدهم. اصلاً اگر راست می‌گوید چرا گوشی موبایلش را نمی‌دهد من پیام‌هایشان را بخوانم؟

کیوان در پاسخ گفت: چک کردن تلفن همراه دیگران کار درستی نیست چون یک وسیله شخصی است. ضمن اینکه ندادن موبایلم به او دلیل نمی‌شود که من در حال خیانت کردن باشم. من از روز اول همین بودم و او خودش با علم به اینکه من چه عادات و شخصیت و رفتاری دارم با من ازدواج کرد. اما انگار او دچار بیماری بدبینی شده زیرا هم خودش را آزار می‌دهد و هم مرا.

زن جوان گفت: اگر من بیمارم پس طلاقم بده تا هر دو از دست همدیگر راحت شویم.

قاضی وقتی متوجه شد گفت‌و‌گوی آنها در حال تبدیل شدن به یک مشاجره شدید است با معرفی آنها به مشاور، ختم جلسه را اعلام و وقت جلسه بعدی را برای دو ماه آینده تعیین کرد.

۲۶میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در توقیف پلیس خراسان جنوبی/۴

جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف انواع کالای قاچاق و سوخت خبر داد و گفت: در این رابطه ۴۲ دستگاه خودرو توقیف شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “سید مرتضی موسوی ” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالاوارز ، این طرح را به مدت ۳ روز در سطح استان اجرایی کردند.

وی بیان داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان با انجام ایست و بازرسی های مقطعی وکنترل محورهای مواصلاتی به ۴۲ دستگاه خودرو مشکوک شدند و آنها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی ازخودروها، مقدار ۳۰ هزار لیتر سوخت و فرآورده نفتی، انواع وسایل خانگی قاچاق و همچنین انواع داروی غیر مجاز کشف کردند که ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال برآورد شده است.

سرهنگ موسوی با بیان این که در این رابطه ۲۵ متهم دستگیر شده است؛ تصریح کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

اعمال قانون بیش از ۶۰۰ دستگاه خودروی متخلف در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس راه استان از اجرای طرح کنترلی ناوگان مسافربری در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در این طرح ۶۵۶ راننده متخلف اعمال قانون شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: به منظور کنترل رانندگان و ناوگان عمومی مسافربری با هدف انضباط بخشی و پیشگیری از وقوع تصادفات، طرح تشدید اقدامات کنترلی به مدت ۲۴ ساعت در محورهای مواصلاتی استان خراسان جنوبی به اجرا درآمد.

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی بیان داشت: این طرح با حضور ۱۶ تیم از گشت های پلیس راه سطح استان در مسیرهای اصلی اجرایی شد و ماموران پلیس راه نسبت به کنترل ناوگان مسافربری خصوصا در ساعات پایانی شب اقدام کردند.

 

کشف ۳ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۳ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین عرب” اظهار داشت: ماموران انتظامی نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور های فرعی این شهرستان به ۳ دستگاه خودروی سواری و یک دستگاه اتوبوس مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها، ۳ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.

 

کشف هزار و ۹۰۰ قطعه مرغ زنده قاچاق در”سرایان”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”سرایان” از کشف هزار و ۹۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”مهدی شکوهی راد” اظهار داشت: برابر اخبار و اطلاعات واصله مبنی بر تردد یک دستگاه کامیون حامل مرغ زنده فاقد مجوز؛ بلافاصله شناسایی و توقیف خودرو در دستور کار ماموران انتظامی شهرستان سرایان قرار گرفت.

وی بیان داشت: ماموران هنگام گشت زنی در محور های مواصلاتی به یک دستگاه کامیون مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، هزار و ۹۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوزهای بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظر کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال برآورد شد.

قرص های ترامادول قاچاق در”نهبندان” کشف شد/۴

‎ فرمانده انتظامی شهرستان “نهبندان” از کشف ۴ هزارو ۴۰۰ عدد قرص ترامادول قاچاق و غیر مجاز در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “حسین عرب” اظهار داشت: ماموران ایستگاه بازرسی “سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یکدستگاه سواری پژو ۴۰۵ که از مبداء زاهدان به مقصد مشهد در حرکت بوده مشکوک و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو، تعداد ۴ هزار و ۴۰۰ عدد قرص ترامادول قاچاق و غیر مجاز کشف کردند.

توقیف ۴ سواری شوتی حامل سوخت قاچاق در “بیرجند”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان “بیرجند ” از توقیف ۴ دستگاه سواری شوتی و کشف ۲ هزار و ۷۳۰ لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۴ دستگاه سواری شوتی مشکوک شده و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها؛ مقدار ۲ هزار و ۷۳۰ لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی کشف کردند.

یکصد زمین چمن مصنوعی در خراسان جنوبی در حال ساخت است /۷

 

100 پروژه زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال در خراسان جنوبی در حال ساخت است

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در سطح استان ۱۰۰ باب زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال در حال احداث است و در آینده‌ای نزدیک تکمیل و به عنوان هدیه دولت سیزدهم به مردم ولایت‌مدار مناطق روستایی و مرزی اهدا خواهد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی قناد اظهار داشت: عزم جدی دولت مردمی سیزدهم به تکمیل پروژه‌های ناتمام ورزشی و تبدیل خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی پروژه‌های ورزشی است. با تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات ملی و استانی به پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام استان، اقدامات خوبی در دولت سیزدهم در راستای آبادانی و محرومیت‌زدایی ثبت خواهد شد.

وی بیان کرد: احداث ۱۰۰ پروژه ورزشی زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال در سطح استان در حال اجراست که با تکمیل این پروژه‌ها بخش زیادی از نیازهای زیرساختی حوزه ورزش استان تأمین می‌شود. احداث ۵۰ باب زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال دیگر نیز در سفر ریاست جمهور به خراسان جنوبی مصوب شده که پس از مبادله موافق نامه عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به عزم جدی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی به تکمیل پروژه های ناتمام ورزشی و اینکه خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی پروژه‌های ورزشی تبدیل شده است خاطر نشان کرد: با تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات ملی و استانی به پروژه های ورزشی نیمه تمام استان، اقدامات مبارکی در دولت سیزدهم در راستای آبادانی و محرومیت‌زدایی ثبت خواهد شد. ۵ باب استخر سرپوشیده در حال ساخت و بهسازی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۳ استخر در حال ساخت و ۲ باب استخر دیگر نیز در شهرستان‌های طبس و نهبندان نیاز به تعمیر و بهسازی دارد و با تأمین اعتبار به موقع به‌زودی به چرخه بهره‌برداری و خدمات‌دهی بازخواهند گشت.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: در حوزه ساخت و تکمیل پروژه‌های ناتمام ورزشی استخرهای سرپوسیده شهرستان‌های خوسف و بشرویه از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار هستند و در صورت تأمین و تخصیص منابع اعتباری ملی و استانی استخر سرپوشیده شهرستان خوسف تا دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین با تأمین منابع به موقع استخر شهرستان بشرویه نیز، تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

 

برنامه های دهه بصیرت برای کودکان سربیشه/۲

برگزاری نشست به مناسبت دهه بصیرت در مرکز سربیشه

دهه بصیرت با اجرای نشست های متنوع فرهنگی در مرکز سربیشه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به منظور گرامیداشت دهه بصیرت سه نشست باموضوع های شناخت فضایل اخلاقی سردار دلها، آشنایی با دهه بصیرت وسالروز حماسه نهم دی ماه با همکاری سپاه پاسداران شهر سربیشه با حضور فعالین حوزه بسیج خواهران برای  ۱۰۰ نفر از کودکان سربیشه برگزار شد.

کسب۷۹رتبه اول تا سوم کشور در جشنواره نوجوان خوارزمی/۲

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب ۷۹ رتبه اول تا سوم کشور توسط دانش آموزان استان در نهمین دوره ی جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد اظهار کرد:  ۸۱ دانش آموز دوره متوسطه ی استان در قالب ۴۶ گروه در مرحله کشوری نهمین دوره جشنواره نوججوان خوارزمی شرکت کردند.

وی، با اشاره به کسب رتبه اول کشور توسط ۱۰ دانش آموز در قالب ۶ گروه، افزود: ۳۳ دانش آموز استان موفق به کسب رتبه دوم و ۳۶ نفر نیز رتبه سوم این جشنواره را در قالب ۳۹ گروه دانش آموزی به دست آوردند.

به مناسبت دهه بصیرت صورت پذیرفت؛

سفیران کتاب در نقطه صفر مرزی با افغانستان/۷

امروز خراسان جنوبی _ دهقانی

به مناسبت گرامیداشت دهه بصیرت، طرح سفیر کتاب با همکاری کتابخانه های شهرستان سربیشه و کتابخانه محمدعلی کریم پور شهرستان بیرجند در روستای مرزی ماهیرود در نقطه صفر مرزی با افغانستان برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، همزمان با فرارسیدن دهه بصیرت، چهارمین دوره از طرح سفیر کتاب با مشارکت کتابخانه های استاد عبدالحسین فرزین سربیشه، بصیرت درح و کتابخانه محمدعلی کریم پور بیرجند در روستای مرزی ماهیرود در محل حسینیه روستای ماهیرود برگزار شد.
در این برنامه که با هدف گرامیداشت روز ۹ دی، سالروز شهادت سردار سلیمانی و میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) در جمع پرشور اهالی ماهیرود برگزار شد کتاب حماسه نهم دی ماه شامل بیانات رهبر معظم انقلاب و گزارش حوادث فتنه ۸۸، کتاب حاج قاسم سلیمانی نوشته نرجس شکوریان فرد و کتاب جلوه های رفتاری حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته عذرا انصاری توسط سیدمصطفی عبداللهی کتابدار کتابخانه محمدعلی کریم پور معرفی گردید.
همچنین  جمع خوانی از کتاب “عمو قاسم” نوشته محمدعلی جابری توسط پسران و کتاب “بوی دست های تو” از مجموعه کتاب قصه هایی از بانو حضرت فاطمه(س) توسط دختران کودک و نوجوان انجام شد.
از دیگر برنامه های انجام شده توسط کتابداران می توان به آموزش ساخت سربند “من سلیمانی ام”، آموزش کاردستی با مقوا، نمایش فیلم و بازی های ورزشی گروهی در قالب مسابقه اشاره کرد که با استقبال پرشور بچه ها همراه بود.
گفتنی است در این طرح علاوه بر اهدای ۵۰ نسخه کتاب، جوایزی نیز به کودکان و نوجوانان فعال در برنامه تقدیم شد.

تصویب اولین منطقه حفاظت شده نهبندان در شورای عالی محیط زیست کشور/۲

فرماندار نهبندان گفت: اولین منطقه حفاظت شده این شهرستان در محدوده روستای استند با ۴۰ هزار هکتار در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب شد.

تصویب اولین منطقه حفاظت شده نهبندان در شورای عالی محیط زیست کشور

ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: اولین منطقه حفاظت شده این شهرستان در محدوده روستای استند بخش مرکزی با ۴۰ هزار هکتار در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب شد.

به گفته وی با ارتقاء منطقه شکار ممنوع استند به منطقه حفاظت شده شاهد افزایش حیات وحش، حفظ تنوع زیستی و درختان کهنسال بنه و سیمای طبیعی این منطقه خواهیم بود.

امیر کوهستانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان هم با اشاره به این که از سال ۸۳ پیگیری ارتقاء منطقه استند به شکار ممنوع هستیم گفت: بعد از پیگیری های بسیار سال ۹۷ این منطقه جزو مناطق شکار ممنوع شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری ها برای ارتقاء آن به منطقه حفاظت شده در دستور کار قرار گرفت که این اتفاق هم دو هفته قبل در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور افتاد اما هنوز به استان و شهرستان ابلاغ نشده است.

منطقه استند در جنوب شهرستان نهبندان واقع شده است که وجود کوه های صخره ای ، تپه ماهور، دشت و رودخانه های جاری در طول سال، جنگل های بنه، بادامشک و تاغ این منطقه را نسبت به بقیه مناطق شهرستان متمایز کرده است.

 منطقه پیشنهادی شکار ممنوع استند دارای گونه های گیاهی و جانوری متعدد و متنوعی است که از جمله گونه های گیاهی می توان به جنگلهای بنه  اشاره کرد.

 کل و بز، قوچ و میش، جبیر و… و همچنین پرندگانی چون؛ هوبره، کبک، تیهو و زاغ بور را از جمله گونه های جانوری این منطقه  نام برد.

لازم به ذکر است گربه شنی از گونه های کمیاب و حمایت شده در این منطقه است که  از نظر جثه از گربه اهلی کوچک تر و کف دست و پای این گونه جانوری به دلیل رفت و آمد در شن با مو پوشانده شده است.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی:
امنیت کشور به نام نیروی انتظامی گره خورده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تأکید کرد: امنیت به عنوان کالایی گران قیمت به نام نیروی انتظامی گره خورده است.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس زاده ظهر امروز در مراسم بهره برداری از ساختمان اداری ایست و بازرسی علی آباد، خاطرنشان کرد: آنچه از مجموعه نیروی انتظامی به ذهن متبادر می شود، دو مسئله مهم نظم و امنیت است.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی مأموریت اعمال نظم در جامعه را برعهده دارد، افزود: امروز امنیت به عنوان کالایی گران قیمت به نام نیروی انتظامی گره خورده است.
به گفته وی؛ تلاش نیروی انتظامی مقتدر و در خدمتِ مردم، برای تحقق نظم و امنیت در جامعه غیر قابل انکار است.
معاون استاندار ادامه داد: اگر امروز ادعا می کنیم دولت سیزدهم اقدامات چشمگیری در داخل و در سطوح بین المللی داشته، این توفیقات در سایه امنیت پایداری است که نیروی انتظامی مقتدر ایجاد کرده است.
عباس زاده با اشاره به اینکه برنامه اصلی دشمن بر هم زدن امنیت عمومی مردم است،تأکید کرد: نیروی انتظامی در صف مقدم امنیت در حوزه های مختلف پای کار این نظام است.
وی به امنیت حاکم بر استان با توجه به شرایط جغرافیایی و مرز مشترک با افغانستان اشاره کرد و گفت: با وجود این موقعیت ها باید به زیر ساخت های مناسب برای ارتقای سطوح خدمات امنیتی توجه کنیم.
به گفته وی؛ در بحث تردد و حضور اشرار ما مشکلی در استان نداریم ومسئله ما در بحث راه ها و مخاطرات جاده ای بیشتر قاچاق سوخت است.
معاون استاندار با اشاره به آمار بالای قاچاق سوخت در استان، افزود: نیروی انتظامی در حال ارائه خدمات است و چند روز گذشته هم ما شهید امنیت استان را تشییع کردیم و مردم هم قدر این جان برکفان را می دانند.
عباس زاده با بیان اینکه ما تلاش می کنیم زیر ساخت های امنیتی را با حمایت های مختلف استان در اختیار نیروی انتظامی قرار دهیم، افزود: امنیت مایه آرامش و زمینه ارتقای روحی و روانی مردم است.
وی ادامه داد: جغرافیای استان امن ترین نقطه کشور است که در این حیث باید قدردان خدمات دستگاه های امنیتی باشیم که با وجود مرزی بودن استان، خراسان جنوبی جزو امن ترین استان هاست.
به گفته وی؛ مهمترین موضوع کشور امنیت است و نباید در هزینه کرد اعتبارات در این بخش خساست به خرج داد چراکه اگر برای امنیت کم بگذاریم ممکن است در جان باختگان مردم و حتی شهادت همکاران دخیل باشیم.

خشکسالی در خراسان جنوبی باعث تخلیه مرزهای شرقی کشور‌ می‌شود/۲

 

خشکسالی در خراسان جنوبی باعث تخلیه مرزهای شرقی کشور‌ می‌شود

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها گفت: خشکسالی، باعث تخلیه مرزهای شرقی کشور‌ می‌شود و آب‌رسانی به مرز باید در اولویت دولت قرار گیرد.

به گزارش تسنیم ، حسین فنودی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین مشکل استان خراسان جنوبی بحث خشکسالی و کم آبی است، اظهار داشت: بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هشدار داده‌ایم که به خاطر خشکسالی مرز شرقی کشور در حال تخلیه‌ است.

وی افزود: پروژه آب‌رسانی از دریای عمان به خراسان جنوبی در حال انجام است، اما تا زمانی که به نتیجه برسد و مردم بتوانند از آن بهره‌برداری کنند مرزها خالی شده‌اند. بارها به دولت هشدار داده‌ایم که هر خانه در مرز یک پاسگاه انتظامی است و اگر تخلیه شود امنیت ملی کشور به خطر‌ می‌افتد و مرز تا عمق کشور خالی‌ می‌شود.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: مسئله دیگر مهاجرت گسترده است. اگر مردم از جدار مرزی جدا شوند به شهرهای بزرگ و پایتخت مهاجرت‌ می‌کنند و حاشینه‌نشینی اطراف شهرها بیشتر‌ می‌شود. مردمی که با سعه صدر و قناعت و شرافت زندگی خود را‌ می‌گذرانند باید بروند در حاشیه شهر به مشاغل غیررسمی روی بیاورند. از سوی دیگر حق‌آبه ‌هامون از رود هیرمند هم از سوی افغانستان پرداخت نمی‌شود و مذاکرات هم تاکنون نتیجه جدی نداشته و لازم است دولت مذاکرات جدی‌تری را شروع کند.

فنودی گفت: تا زمانی که پروژه انتقال آب از دریای عمان به بهره‌برداری برسد باید به صورت موقت مشکلات را حل کرد. در حال حاضر ۵۰۰ روستا با تانکر آب‌رسانی‌ می‌شود و درخواست ما این است که ۸ تانکر به استان داده شود تا این آب‌رسانی با سرعت بیشتری انجام شود تا مردم سختی کمتری بکشند. هرچند این کار یک مُسکّن موقت است و مشکل را حل نمی‌کند. بنابراین ما باید به فکر راهکار پایدار و چندوجهی باشیم. انتقال آب از دریای عمان، گرفتن حق‌آبه از رود هیرمند و کاهش و مدیریت مصرف آب‌ می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند.

 

 

 

 

تا پایان بهار سال آینده صورت می‌گیرد؛

اتصال کامل شهر ببرجند به فیبر نوری با سرعت یک گیگابایت بر ثانیه/۳ 

 

شهر بیرجند تا پایان بهار سال آینده و سایر شهر‌های خراسان جنوبی تا پایان این دولت به فیبر نوری که قابلیت سرعت یک گیگابایت بر ثانیه را دارد متصل می‌شوند.

 

بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم، توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها با همکاری بخش خصوصی در تمام شهر‌های کشور است که استان ما از این قضیه مستثنی نیست.

او افزود: تأمین پهنای باند کافی، دسترسی به اینترنت پرسرعت، پایداری اینترنت و امنیت بالاتر به دنبال اتصال منازل و کسب و کار‌ها به فیبر نوری اتفاق می‌افتد و برای شهر بیرجند نیز مجری توسعه فیبر نوری مشخص و تعیین شده است و در حال رایزنی با شهرداری هستیم تا این امر مهم را آغاز کنیم.

بهی بیان کرد: با همکاری شهرداری بیرجند تا پایان بهار سال آینده منازل و کسب و کار‌های بیرجند که تاکنون ۶۵ کیلومتر بستر توسعه در نظر گرفته شده به فیبر نوری متصل می‌شوند و سایر شهرستان‌های استان نیز تا پایان دولت از این امکان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: با متصل شدن به فیبر نوری افراد می‌توانند تقاضای سرعت‌های ۹۰۰ مگابایت بر ثانیه و حتی یک گیگابایت بر ثانیه را نیز داشته باشند.

او‌ عنوان کرد: در مورد افزایش سرعت اینترنت‌های همراه در شهر‌ها نیز نیاز به نصب دکل و سایت‌های مخابراتی نزدیک منازل افراد است و از آنجایی که این باور غلط برای مردم به‌وجود آمده که این دکل‌ها برای سلامتی افراد مضر است، گا‌هاً صاحبان منازل از نصب دکل در نزدیک منازلشان اجتناب می‌کنند در حالی که این اطمینان را به افراد می‌دهیم که دکل‌ها برای سلامتی هیچ ضرری ندارد.

۷۰ درصد ظرفیت پهنای باند ورودی به استان خالی است

بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: پهنای باند ورودی به استان ۱۸۰ گیگابایت بر ثانیه تأمین شده و حدود ۳۵ گیگابایت از این میزان قابل بهره‌برداری است.

او افزود: یعنی تمام ظرفیتی که در استان در حال بهره‌ برداری قرار می‌گیرد ۳۵ گیگابیت بر ثانیه است و ۷۰ درصد ظرفیت خالی داریم که می‌توان از آن برای توسعه کسب و کارها، بهره‌برداری در حوزه‌های مختلف سازمانی و آموزشی استفاده کرد و این موضوع یعنی در استان از حیث پهنای باند ورودی مشکلی نداریم.

بهی به اتصال روستاها به اینترنت اشاره و بیان‌ کرد: از ابتدای سال تاکنون با تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی ۳۱۱ روستای بیش از ۲۰ خانوار شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که می‌توان گفت بیش از ۸۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصلند و امیدواریم تا پایان سال این آمار به ۹۵ درصد برسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: پهنای باند اینترنت روستا‌ها ۲۵ تا ۳۰ مگابایت در ثانیه است و آمادگی این را داریم که به افراد آموزش‌هایی بدهیم تا به صورت رایگان به رومینگ ملی وصل شوند.

 

 

کشاورزان کویر ۴۳۵ میلیون تومان زکات پرداخت کردند/۲-۳

همزمان با برداشت محصولات استراتژیک و کشاورزی خراسان جنوبی ۴۳۵ میلیون تومان زکات جمع‌آوری شد.

حجت الاسلام فلسفی رئیس اداره زکات خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار در استان پویش هر کشاورز سه کیلوگرم زکات از محصولات کشاورزی استان برگزار شد.

او افزود: به ترتیب کشاورزان شهر‌های خضری دشت بیاض، بیرجند و قاین بالاترین مشارکت را در این طرح را داشتند که محصولات جمع‌آوری شده شامل زعفران ۱۲۰ مثقال، زرشک ۳.۲ تن، عناب ۷۰۰ کیلوگرم، انار ۴ تن و خرما ۵۰۰ کیلوگرم بوده است.

حجت الاسلام فلسفی بیان کرد: زکات توسط عاملان روستا جمع‌آوری و زیر نظر روحانی و شورای زکات روستا در سبد نیازمندی محرومان روستا هزینه شد.

رئیس اداره زکات خراسان جنوبی عنوان کرد: زکات جمع‌آوری شده براساس اولویت بندی‌ها و نیاز‌های منطقه صرف اجرای طرح‌های عمرانی عام‌المنفعه و رفع نیاز‌های نیازمندان محل جمع‌آوری زکات می‌شود.

او ادامه داد: پرداخت زکات فرصت مناسبی برای رفع نیاز محرومان در بخش‌های جهیزیه، تأمین کمک هزینه بیماران، مسکن و امور آموزشی و فرهنگی است.

حجت الاسلام فلسفی تصریح کرد: زکات از جمله واجبات مالی دین اسلام و از فروع دین است که بر اساس آن مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا شامل گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند را برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند.

 

 

 

 

حضور ۲۱ گروه هنرمند خراسان جنوبی در جشنواره منطقه‌ای تئاتر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۲۱ گروه هنرمند استان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور حضور می‌یابند.

فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: به زودی برای اولین بار چهار گروه نمایش از ۲۱ گروه شرکت کننده در جشنواره تئاتر استان راهی جشنواره منطقه‌ای کشور برای رقابت با گروه‌های نمایش کشوری می‌شوند.

او افزود: پارسال ۶ گروه در این جشنواره در استان شرکت کردند و امسال ۲۱ گروه در این جشنواره مشارکت داشتند.

فرخنده اظهار کرد: گروه های شرکت کننده در جشنواره ۲۵۰ نفر از هنرمندان عرصه نمایش خراسان جنوبی بوده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره ملی عکس و فیلم مستند کویر زندگی به میزبانی شهرستان طبس نیز خبر داد و بیان کرد: هزار و ۳۰۰ اثر از سراسر کشور تاکنون به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه:

فضای روابط با همسایگان در دولت سیزدهم متحول شده است

کنعانی گفت: فضای روابط با همسایگان در این دولت متحول شده است و در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری روابط تجاری ما شتاب خوبی صورت گرفته است.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در دولت سیزدهم روابط خارجی از حوزه مرکزی اکنون به استان‌ها و حتی شهرستان‌ها تسریع پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم سیاست روابط استان‌ها با همسایگان به عنوان یک اصل، دامنه آن‌ها تسریع پیدا کرده و استان‌ها می‌توانند در حوزه سیاست خارجی نقش جدی خود را در حوزه اقتصادی و تجاری ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: نگاه دولت به ارتقای نقش استان‌ها در روابط خارجی به واقع یک نگاه جدی و در تلاش است که این موضوع ارتقا یابد.

کنعانی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم در زمینه روابط با همسایگان وضعیت بسیار خوبی را شاهد هستیم، بیان کرد: فضای روابط با همسایگان در این دولت متحول شده و در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری روابط تجاری ما شتاب خوبی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه به شعار روابط با همسایگان جامعه عمل بپوشانیم روابط خوبی را در آسیای مرکزی، قفقاز و جمهوری آذربایجان برقرار کردیم.

کنعانی عنوان کرد: در حوزه‌های خاص اقتصادی و تجاری با شرایط امیدآفرین فاصله‌های قابل توجهی داریم، اما روند ما دلگرم کننده است.

وی با اشاره به اینکه به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ تمدنی قدمت زیادی دارد از ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی متعددی هم برخوردار است، بیان کرد: اتاق‌های تعاون و بازرگانی می‌تواند نقش موثری در توسعه تجارت خارجی استان داشته باشند؛ همچنین میزبانی استان از هیات‌ها، سفرا و دیپلمات‌های خارجی نیز کمک کننده خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این افراد پس از سفر به استان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان را منتقل می‌کنند و از طرفی هم در جذب شرکت‌های خارجی به استان خیلی کمک کننده هستند.

 

 

 

شکل گیری گفتمان‌های مشترک ضد صهیونیستی در جهان

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی گفت: در سایه تلاش های روشنگرایانه امروز شاهد شکل‌گیری گفتمان‌های مشترک ضد صهیونیستی نه تنها در میان کشورهای اسلامی بلکه حتی در میان کشورهای غیر مسلمان هستیم.

شکل گیری گفتمان‌های مشترک ضد صهیونیستی در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، افسانه ابراهیمی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان جنوبی امروز  در آیین افتتاح یادمان ۱۴ شهید ترور جمهوری اسلامی ایران  اظهار داشت: در وزارت امور خارجه همواره ذات و ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی و حامیان دست پرورده آن را به شکل های مختلف در نشست‌های بین المللی و در روابط دوجانبه تشریح کرده ایم.

وی ادامه داد: ما به این موضوع صحه گذاشته‌ایم که رژیم صهیونیستی در طول حیات منحوس خود با نقض مکرر و مداوم مقررات و هنجارهای بین المللی مرتکب انواع جنایت شده است.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز نیز شاهد جنایت تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری این رژیم پوشالی علیه مردم مظلوم اما مقتدر غزه هستیم، افزود: در سایه این تلاش های روشنگرایانه امروز شاهد شکل‌گیری گفتمان‌های مشترک ضد صهیونیستی نه تنها در میان کشورهای اسلامی بلکه حتی در میان کشورهای غیر مسلمان هستیم.

ابراهیمی بیان کرد: در نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان جنوبی علاوه بر کمک به خراسان جنوبی در راستای توسعه اقتصادی، امنیت آفرینی مرزی و تسهیل امور کنسولی مردم استان و اتباع خارجی این رسالت را نیز بر خود لازم دانسته ایم که با هدف تکریم و زنده نگهداشتن یاد این شهدای والامقام، یادمان تعدادی از شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران را در محل نمایندگی وزارت امور خارجه که محل رجوع جمع زیادی از نخبگان داخلی و مراجعان خارجی است جانمایی کنیم تا سهم اندکی در این امر مهم داشته باشیم.

ابراهیمی افزود: به این اعتقاد داریم که شاهدای ترور معظم ترین و والاترین شهیدان و البته مظلوم‌ترین هستند لذا نکوداشت آنها منجر به فراهم آوردن عدالت و منزلتی خواهد شد که مستحق آن هستند.

در این یادمان تصاویری از شهیدان حاج قاسم سلیمانی، سید رضی موسوی، محمد ناصر ناصری، محمد علی رجایی، محمد جواد باهنر، سید محمد بهشتی، مرتضی مطهری، مجید شهریاری، علی محمدی، مصطفی احمدی روشن، داریوش رضایی نژاد، محسن فخری زاده و سپهبد علی صیاد شیرازی نصب شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح یادمان شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران در بیرجند

یادمان شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران در ساختمان نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند با حضور سخنگوی امور خارجه افتتاح شد.

افتتاح یادمان شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران در بیرجند+ تصاویر

 به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، یادمان شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران  امروز با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در ساختمان نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند افتتاح شد.

 این یادمان که شامل تصاویر جمعی از شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران است به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان ایجاد شد.

 

 

 

 

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

یادمان ۱۴ شهید ترور کشور در خراسان جنوبی رونمایی شد

رونمایی از یادمان ۱۴ شهید ترور با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه در بیرجند انجام شد.

ابراهیمی مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه بیرجند در آیین رونمایی از یادمان ۱۴ شهید ترور کشور که با حضور کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: ما در وزارت امور خارجه همواره ذات و ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی و حامیان دست پرورده آن را به شکل‌های مختلف در نشست‌های بین المللی و در روابط دوجانبه تشریح کرده ایم.

او با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در طول حیات منحوس خود با نقض مکرر و مداوم مقررات و هنجار‌های بین المللی مرتکب انواع جنایات شده است، افزود: امروز نیز شاهد جنایت تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری این رژیم پوشالی علیه مردم مظلوم، اما مقتدر غزه هستیم.

ابراهیمی اظهار کرد: در سایه این تلاش‌های روشنگرایانه، امروز شاهد شکل‌گیری گفتمان‌های مشترک ضد صهیونیستی نه تنها در میان کشور‌های اسلامی بلکه حتی در میان کشور‌های غیر مسلمان هستیم.

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه بیرجند گفت: در نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان جنوبی علاوه بر کمک به استان در جهت توسعه اقتصادی، امنیت آفرینی مرزی و تسهیل امور کنسولی مردم استان و اتباع خارجی را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: این رسالت را نیز بر خود دانسته تا با هدف تکریم و زنده نگه داشتن این شهدای والامقام، یادمان تعدادی از شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران را در محل نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان جنوبی که محل رجوع جمع زیادی از نخبگان داخلی و مراجعان خارجی است جانمایی کنیم تا سهم اندکی در این امر مهم داشته باشیم.

ابراهیمی تصریح کرد: اعتقاد داریم شهدای ترور معظم‌ترین و والاترین شهدا و البته مظلوم‌ترین هستند لذا نکوداشت آن‌ها منجر به فراهم آوردن عدالت و منزلتی خواهد شد که مستحق آن هستند.

در این یادمان تصاویری از شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید سید رضی موسوی، شهید محمد ناصر ناصری، شهید محمد جواد باهنر، شهید محمد علی رجایی، شهید سید محمد بهشتی، شهید مرتضی مطهری، شهید مجید شهریاری، شهید علی محمدی، شهید مصطفی احمدی روشن، شهید داریوش رضایی نژاد، شهید محسن فخری زاده و شهید سپهبد علی صیاد شیرازی نصب شده است.

همچنین در حاشیه این رونمایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور از نمایشگاه عکس توانمندی‌های استان در حوزه اقتصاد گردشگری، صنایع دستی و جاذبه‌های طبیعی و بنا‌های تاریخی بازدید کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*