اخبار خراسان جنوبی

تجلیل از برترین‌های جشنواره رشد تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

 

تجلیل از برترین‌های جشنواره رشد تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

در اختتامیه جشنواره رشد تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در زنجیره بنتونیت از ۳ ایده برتر تجلیل شد. این جشنواره  باحضور حامیان مالی و معنوی جشنواره و اساتید دانشگاه و دانشجویان در دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، عباسعلی رضاپور ظهر امروز در این مراسم  با بیان اینکه خراسان جنوبی بهشت معادن کشور است اظهار داشت: هدف اصلی این  جشنواره  این است که با همفکری، مشارکت  و تعامل از خام فروشی جلوگیری کنیم و  امیدواریم این جشنواره به این هدف نزدیک شود.

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: ۲۷ ایده به این جشنواره رسیده که در مرحله اول ۱۰ ایده برتر شناسایی و پس از آن ۳ ایده برتر تجلیل شدند. دانشگاه صنعتی بیرجند همواره تلاش کرده در رسیدن به تعالی و پژوهش دانشجویان گامهای موثری بردارد.

ایده‌هایی برای جلوگیری از خام فروشی بنتونیت 

سید محمود کاظمی نیز در این مراسم با بیان اینکه شروع  کار  جشنواره از ۲۴ آبان آغاز شد، ادامه داد: با توجه به اهمیت استراتژیک بنتونیت در استان و همچنین ماموریت دانشگاه صنعتی بیرجند در تکمیل و توسعه زنجیره ارزش این ماده معدنی گران‌بها، بر آن شدیم تا «رویداد ایده شو بنتونیت» را در خراسان جنوبی برگزار کنیم.

استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه امیدواریم از  دل ایده‌های این رویداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه‌ بنتونیت ایجاد شود و از خام فروشی این ماده معدنی جلوگیری شود، ادامه داد: ایده‌های جدید در این حوزه نیز منجر به «رشد تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در زنجیره ارزش بنتونیت» با همین هدف انجام شده است.

کشاورزی، معدن و گوهرسنگ‌ها اولویت زنجیره‌های ارزش در استان است 

جواد اشرفی نیز با اشاره به اینکه کشاورزی، معدن و گوهرسنگ‌ها اولویت زنجیره‌های ارزش در استان است گفت: ثروت چیزی جز تولید نیست و تولیدی قابلیت رقابت بیشتر را دارد که دانش بنیان باشد.

وی افزود: با توجه به ذخایر غنی بنتونیت در خراسان جنوبی و به‌ویژه سرایان، برای سرمایه‌گذاران و ایده‌پردازان فرش قرمز پهن می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه گوهرسنگ و معدن زنجیره ارزش دارد ارزش مبادله‌ای دارند، ادامه داد: دانشگاه  باید خود را در قبال شهروندان و جامعه مسئول بداند و برای تحقق اهداف جشنواره تلاش کند.

در پایان مراسم از حامیان مالی و معنوی جشنواره و همچنین سه گروه برتر و منتخب جشنواره تجلیل شد.

 

 

 

رسالت سپاه حفاظت و حراست از نظام اسلامی است

 

رسالت سپاه حفاظت و حراست از نظام اسلامی است

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: رسالت سپاه حفاظت و حراست از نظام اسلامی است و حضور سپاه در مجموعه فرودگاه در جهت نیاز نظام اسلامی بوده و برای حراست از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سردار محمدرضا مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی و حجت‌الاسلام کمالی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه خراسان جنوبی ظهر امروز به مناسبت پنجم دی ماه سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی از مجموعه یگان حفاظت هواپیمایی استان بازدید و از پرسنل فعال این مجموعه تقدیر کردند.

سردار مهدوی، مسئولیت حفاظت فرودگاه را بسیار مهم و خطیر دانست و گفت: در کار شما یک غفلت و خطای کوچک بسیار حساس و اثرگذار است؛ هرگونه خلا امنیتی کوچک در سطح بین الملل بازتاب گسترده‌ای را به دنبال دارد.

وی بر برخورداری پرسنل حفاظت سپاه فرودگاه از آمادگی جسمی و روحی تأکید کرد و گفت: کوچک‌ترین خطا، سهل‌انگاری در حفاظت فرودگاه ضربات سنگینی به مجموعه وارد می‌کند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر امروز در عرصه هواپیمایی جمهوری اسلامی هیچ حادثه و نفوذی از دشمنان را شاهد نیستیم به واسطه تیزبینی، هوشیاری و تلاش شما حافظان نظام اسلامی است.

مهدوی گفت: روزی نسل قبل شما این رسالت مهم را بر دوش داشتند و به خوبی آن را ایفا کردند و امروز شما پرچمدار این رسالت هستید و نیاز هست تا همانند گذشتگان این پرچم را بالا نگه داشته و رسالت خود را به خوبی ایفا کنید.

وی با بیان اینکه رسالت سپاه حفاظت و حراست از نظام اسلامی است، گفت: حضور سپاه در مجموعه فرودگاه در جهت نیاز نظام اسلامی بوده و برای حراست از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه لباس و جایگاه سپاه مقدس است، گفت: انتظاری که مردم از مجموعه سپاه دارند بسیار متفاوت‌تر از انتظاری است که از بقیه نهادهای امنیتی و حفاظتی کشور دارند.

وی بر انجام صحیح ماموریت‌های سپاه فرودگاه توسط پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: برای دشمنان هیچ فرقی ندارد که فرودگاه مهرآباد تهران باشد یا فرودگاه شهیدکاوه بیرجند؛ هدف دشمن نفوذ و ضربه زدن به جمهوری اسلامی در هر نقطه و شرایطی هست.

مهدوی بر تازگی مسئولیت حفاظت فرودگاه برای پاسداران این مجموعه تأکید کرد و گفت: در انجام رسالت پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی نهایت توجه، دقت و هوشیاری را داشته باشید تا ضمن خنثی کردن نقشه‌های دشمنان، مانع از نفوذ و ضربه آنها به نظام اسلامی شوید.

وی گفت: مجموعه‌های انقلابی همواره مورد لطف و عنایت پروردگار قرار داشته و دارند؛ نیاز هست تا ضمن تلاش و هوشیاری در انجام رسالت خود در پاسداری از نظام اسلامی از لطف و عنایت پروردگار ناامید نباشید.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بر برقراری ارتباط موثرتر با خداوند، قرآن و ادعیه تاکید کرد و ادامه داد: در عمر انقلاب اسلامی هر زمان و هرجا به گره و مشکلی برخوردیم با توسل به پروردگار و ائمه اطهار علیه‌السلام رفع شد.

دشمنان به دنبال ضربه زدن به اهرم‌های قدرت نظام اسلامی است

حجت الاسلام کمالی نیز بر خودسازی تأکید کرد و گفت: شاکله اصلی شخصیت هر فرد در دوران نوجوانی و جوانی شکل می‌گیرد.

وی مجموعه حفاظت هواپیمایی را مانیتورینگ انقلاب اسلامی دانست و گفت: مسئولیت شما بسیار حساس و مهم است و هر گونه مورد و سهل‌انگاری به جهان مخابره می شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) عنوان کرد: بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب دشمنان به دنبال ضربه زدن به اهرم‌های قدرت نظام اسلامی است که یکی از این اهرم ها سپاه پاسداران است.

کمالی هدف دشمن را براندازی نظام اسلامی دانست و گفت: دشمنان به دنبال استحاله فرهنگی در جمهوری اسلامی هستند تا از این طریق اراده و ایمان را از مردم بگیرد. راه مقابله با استحاله فرهنگی دشمن خودسازی و تقویت باورهای دینی است.

 

 

 

 

سربیشه رتبه برتر “ثبت ایده و اقدام” طرح ملی شهریاران را کسب کرد

 

 

سربیشه رتبه برتر "ثبت ایده و اقدام" طرح ملی شهریاران را کسب کرد

فرماندار سربیشه از ثبت بیش از ۹۷۰ ایده و اقدام مردم‌پایه در سامانه شهریاران خبر داد و گفت: شهرستان سربیشه رتبه برتر کشور و مقام نخست خراسان جنوبی در ثبت ایده و اقدام در طرح ملی شهریاران را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سربیشه، محمدرضا لکزائی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شعار، محور و رویکرد اصلی دولت سیزدهم «دولت مردمی ایران قوی» است، اظهار داشت: دولت آیت‌الله رئیسی و دولت‌مردان به این محور و رویکرد ایمان و اعتقاد دارند.

وی با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم مشارکت و همیاری مردم در تمامی سطوح، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را با جدیت دنبال می‌کند، ادامه داد: طرح ملی شهریاران یکی از برنا‌مه‌های مردمی‌سازی دولت محسوب می‌شود.

فرماندار سربیشه با اشاره به اینکه شهریاران طرحی برای حل مشکلات شهر و روستا می‌باشد، تصریح کرد: شهریاران نخستین گام عملیاتی دولت در حوزه مردمی‌سازی است.

لکزایی درباره هدف برنامه شهریاران افزود: شناسایی، الگوگیری، هم‌افزایی و حمایت از طرح‌های دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی و جریانات فعال مردمی به منظور تحقق اولین گام عملیاتی دولت در حوزه مردمی‌سازی برنامه شهریاران طراحی و عملیاتی شده است.

وی اظهار داشت: باید از مردم، کنشگران فعال اجتماعی، گروه‌های مردمی و جهادی، شورا و دهیاران، شهرداران و مسئولان ادارات سطح شهرستان تشکر و قدردانی کرد که با حضور فعال و موثر خود در طرح ملی شهریاران و ثبت بیش از ۹۷۰ ایده و اقدام مردم‌پایه در سامانه شهریاران که شهرستان سربیشه را به عنوان رتبه اول استانی و برتر کشوری در ثبت ایده و اقدام مطرح کردند.

فرماندار سربیشه گفت: از چند روز گذشته برنامه پایش و بررسی ایده‌ها و اقدامات در سطح ملی با حضور کارشناسان خبره در این موضوع آغاز شده و قطعا ایده‌ها و اقدامات برتر پس از بررسی در سطح ملی در مسیر اجرا حمایت و تقدیر خواهد شد.

لکزائی یاداور شد: از آنجایی که مردمی‌سازی یکی از شعارهای اصلی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی است و اعتقاد اینجانب مشارکت دادن مردم و صاحبان خرد در تمام شئون مردمی‌سازی (تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا ) می‌باشد علاوه بر سطح ملی در سطح شهرستانی نیز پس از بررسی و اولویت بندی از ایده‌های شما بزرگواران در مسیر اجرا توسط مجموعه مسئولان دولت و نهادهای حاکمیتی حمایت خواهد شد.

فرماندار سربیشه خاطرنشان کرد: اقدامات برتر علاوه بر الگونمایی مورد تقدیر نیز قرار خواهد گرفت.

 

 

افزایش ۱۰ برابری تولیدات هنری بنیاد شهید کشور

 

افزایش 10 برابری تولیدات هنری بنیاد شهید کشور

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در مراسم بزرگداشت روز تکریم از مادران و همسران شهدا در بیرجند از افزایش ۱۰ برابری تولیدات هنری بنیاد شهید نسبت به گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سید محمدصادق هاشمی صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز تکریم از مادران و همسران شهدا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه سردار شهید سید رضی موسوی گفت: مادران و همسران شهدا مانند حضرت أم‌البنین(س) همواره و در همه شرایط از ولایت دفاع می‌کنند.

وی با بیان این فرمایش مقام معظم رهبری که «اگر می‌خواهید شهید را به درستی معرفی کنید، سبک زندگی شهید و بستری که شهید در آن تربیت شده است را معرفی کنید»، افزود: فرزندان شهدا نعمت هستند و قدر این نعمات را باید به خوبی بدانیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور خاطرنشان کرد: تولیدات هنری بنیاد شهید با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، نسبت به گذشته ۱۰ برابر شده است و در یک سال ۱۰ فیلم سینمایی تولید می کنیم.

هاشمی با بیان اینکه هر سال یک گنگره برگزار می‌کنیم،گفت: زمینه تحول در فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید را با سپردن کارها به تشکل‌های مردمی فراهم کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تقویت فرزندان شهید از وظایف ما است گفت: امروز کشور بیش از هر روز دیگری به حضور مادران، همسران و فرزندان شهید نیاز دارد و همه موفقیت‌های نظام حاصل خون شهدا است.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: امروز همه ما وظیفه داریم تا مردم را برای حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنیم.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: از خراسان جنوبی با توجه به دوری از میادین جنگ، بیشترین تعداد رزمندگان در دوران دفاع مقدس حضور پیدا کرده‌اند.

ابوالفضل نوفرستی افزود: خانواده‌های شهدا ولی نعمتان ما هستند و ما هر چه داریم به برکت خون شهدا است.

حجت الاسلام اوحدی نماینده ولی فقیه در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: خداوند فرموده  هرکس سبب رضایت و خشنودی خانواده شهدا شود، من هم از او راضی هستم و هر کس آنها را ناراحت کند، من را ناراحت کرده است که این موضوع سند افتخار خانواده شهدا است.

انتهای پیام/۲۵۱/

 

 

 

نقشه زیرساخت‌های معدنی نهبندان در حال رمزگشایی

فرماندار نهبندان گفت: با اجرای پست ۴۰۰ کیلو ولت برق معادن و اجرای خط انتقال گاز دشتک – نهبندان به طور حتم شاهد تحولی عظیم در حوزه زیرساخت‌های معدنی نهبندان خواهیم بود.

نقشه زیرساخت‌های معدنی نهبندان در حال رمزگشایی

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ یکی از گنجینه‌های معدنی خراسان جنوبی، جنوب‌ترین نقطه آن یعنی نهبندان است آن هم با بیش از ۲۷ نوع ماده معدنی و ۱۴۶ معدن. اما آن چه معدن کاران و سرمایه گذاران این گنجینه معدنی استان را بیش از پیش می آزرد و هنوز هم کمی می آزارد بی بهره بودن  پهنه های معدنی آن از زیرساخت هایی چون برق و گاز است.

اما گویا این دولت عزمش را بر تامین این زیرساخت های کلیدی گذاشته به همین واسطه هم ایجاد پست ۴۰۰ کیلو ولت و تامین انرژی پایدار معادن و صنایع این شهرستان آن هم با اجرای فاز اول خط انتقال گاز از دشتک زابل به سمت نهبندان را در دستور کار قرار داده است که با تامین این زیرساخت های حیاتی در حوزه معادن و صنایع معدنی به طور حتم انقلابی رخ خواهد داد.

آن طور که ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: از اقدامات بسیار کلیدی و مؤثر که در حوزه  این شهرستان  به لحاظ زیرساختی نیاز داشتیم ایجاد پست ۴۰۰ کیلو ولت بود چرا که نهبندان بیش از ۲۷ نوع ماده معدنی و ۱۴۶ معدن دارد و چنین ظرفیت معدنی و صنعتی نیاز به برقی متفاوت داشت.

به گفته وی  سال گذشته و همزمان با روز نهبندان، کلنگ این پروژه به زمین زده شد.

وی با اشاره به مشارکتی بودن این پروژه با محوریت استانداری خراسان جنوبی ادامه داد:  ۷۰ میلیارد تجهیزات در همان ابتدا در محل استقرار یافت و به جز ترانس‌ها همه تجهیزات خریداری و پیمانکار مشخص شده و در حال احداث تاسیسات و ساختمان‌ها در حوزه زیرساختی است.

فرماندار نهبندان با بیان این که بیش از ۲۴۰ میلیارد اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی شده است افزود:این رقم با توجه به روند تورم افزایش خواهد یافت که با مشارکت استانداری، ایمیدور، توانیر، شرکت شهرک‌های صنعتی و … تعیین سهم به همین تناسب منابع تامین خواهد شد.

به گفته ایروانی بعد از ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولت می‌توانیم تا حداکثر هفت پست ۱۳۲ در نقاط مختلف شهرستان احداث کنیم که یکی از اتفاقات متفاوت خواهد بود.

بهره برداری از پست ۱۳۲ شاهکوه به زودی

وی خبر خوشی هم داشت و آن هم این بود که به‌زودی شاهد افتتاح پست ۱۳۲ شاهکوه در غرب نهبندان خواهیم بود و با این وارد مدار شدن این پست امکان دسترسی ۱۳۷ معدن به برق فراهم خواهد شد.

مقام عالی دولت در نهبندان با اشاره به این که ماهانه حجم قابل توجهی نفت گاز در بخش معدن شهرستان مصرف می‌شود تصریح کرد: به طور قطع با احداث پست برق شهرستان شاهد حذف بیش از ۳۳ میلیارد تومان هزینه نفت و گاز معادن این منطقه خواهیم بود که حذف آن کمک بزرگی به حوزه انرژی است.

اشتغال زایی صنعتی و معدنی 

ایروانی در ادامه به وجود بیش از ۲۷ نوع ماده معدنی در شهرستان نهبندان اشاره کرد و ادامه داد: اتفاق متفاوتی که از ابتدای دولت سیزدهم در این شهرستان شاهد آن هستیم این است که بیش از ۵۵ پروانه اکتشاف در حوزه معدن  و ۱۶ گواهی کشف و بهره‌برداری برای ۱۱ معدن در نهبندان صادر شده که اشتغال زایی آن برای بیش از ۲ هزار نفر است.

بعلاوه در حوزه صنعت نیز بیش از ۲۳ جواز  و پروانه‌ صنعتی صادر شده که مجموع اشتغال در این حوزه نیز بیش از هزار و ۱۰۰ نفر است.

فرماندار نهبندان با بیان این که در حوزه معدن طلا تاکنون در شهرستان افتتاحیه نداشته ایم افزود: اما خبر خوبی که می توان در حوزه صنعتی استان به نهبندانی ها داد این است صادرات سنگ را از این شهرستان به زودی خواهیم داشت.

اتصال به انرژی پایدار

ایروانی در ادامه یکی از شاخص های توسعه را بهره مندی از انژری های پایداری سوختی دانست که خراسان جنوبی تنها در این زمینه به یک نقطه دسترسی داشت و در شهرستان نهبندان نیز قطر لوله گاز به ۱۲ اینچ می رسید اما با پیگیری هایی که در این دولت از سوی استاندار انجام شد اتصال خراسان جنوبی به خط چهارم سراسری دشتک – زابل – نهبندان و سربیشه  در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی پایان سال گذشته عملیات اجرایی بهره مندی از انرژی پایدار سوخت آغاز شد و قطر لوله وارد شده به استان ۳۶ اینچ افزایش یافت که ۵۵ کیلومتر آن در حوزه خراسان‌جنوبی است.

همچنین ایستگاه تقلیل در شهرستان نهبندان جانمایی و نسبت به زیرسازی هم اقدامات لازم انجام شده است و در فاز اول قرار شد تا پایان سال جاری تا شهرستان نهبندان انجام شود البته با لوله‌گذاری، امنیت پایدار گاز به ما داده شده که امکان تزریق گاز به لوله‌ها وجود دارد که در شرایط بحران بتوان از آن استفاده کرد.

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: فلسفه وجودی بنیاد شهید بر پایه فرهنگ است/

امام جمعه بیرجند: فلسفه وجودی بنیاد شهید بر پایه فرهنگ است

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران از نظر اداری و سازمانی موظف است وظایفی را در بخش میدانی انجام دهد اما فلسفه وجودی و هویت آن فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار سید محمد صادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تسلیت شهادت سردار سید رضی موسوی و سالروز رحلت حضرت ام البنین (س) افزود: بنیاد شهید تمام آن حقیقت فرهنگ است.

وی با اشاره به آیه «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم» اظهار کرد: فلسفه خلقت انسان و سایر مخلوقات مقام عبودیت است که کمال انسان است تا مَثَلی از خدا شود، ولی راه دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: قله‌هایی است که باید زیر پا بگذاریم، حقیقت عبودیت این گونه است که انسان از حالت کاسبی خارج شود؛ انسان مشغول کاسبی است، برای هر کاری که بخواهد انجام بدهد اول برای خود می‌سنجد که نفعی دارد یا خیر، بعد کار را انجام می‌دهد که البته این کار ممنوع نیست.

وی افزود: خداوند نیز برای این کاسبی وعده و وعید داده، برخی افراد خدا را برای ترس از عذاب الهی و برخی دیگر خدا را برای وعده‌ها و نعمت‌هایی که داده، عبادت می‌کنند اما این بین راهی است و پایان راه از آن کسانی است که از خود آزاد شده‌اند، دنبال کاسبی نیستند بلکه آزاده هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: حقیقت فرهنگ اینجا به دست می‌آید که عبادت شرط دارد و شرط عبادت اخلاص است، اخلاص زمانی به دست می‌آید که همراه با عشق باشد، دین جز حب و عشق نیست و عاشق دیگر به خود نمی‌پردازد بلکه به معشوق می‌پردازد و اخلاص زمانی حاصل می‌شود که عشق باشد و از همه آنچه دارد بگذرد که شهدا این کار را کردند.

وی گفت: در میدان عملی اگر بخواهیم مصداق اخلاص را نشان دهیم، شهدا را می‌توان نام برد که از همه چیز در راه خدا گذشتند و با اخلاص فدا کردند لذا بنیاد شهید و امور ایثارگران حقیقت معنای آن حقیقت فرهنگ انسانی است.

امام جمعه بیرجند افزود: ملتی که شهادت دارد، اسارت بر شکم، شهوت، پول و مقام ندارد و بیش از آن که به بُعد سازمانی و اداری و وظایف محوله نگاه کنیم باید به بنیاد شهید به این دید نگاه کنیم؛ بنیاد شهید یک نماد است برای فرهنگ حقیقت انسانی در عبودیت و بندگی خدا که ایثار لازمه آن است و اسوه آن نیز کربلاست که در میان همه مردم دنیا پذیرفته شده است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران:

تولیدات فرهنگی ترویج ایثار و شهادت در کشور ۱۰ برابر شد

تولیدات فرهنگی ترویج ایثار و شهادت در کشور ۱۰ برابر شد

بیرجند – ایرنا – معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در دولت سیزدهم تولیدات فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ۱۰ برابر و تلاش شده با ارتقای فعالیت‌های بنیاد، دغدغه‌های مقام معظم رهبری را در این خصوص رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمد صادق هاشمی روز سه‌شنبه در مراسم تکریم مادران و همسران شهدا که در کهف الشهدا بیرجند برگزار شد افزود: رهبر معظم انقلاب در زمینه برگزاری رویدادها و تولیدات فاخر هنری تاکید فراوان دارند و بنیاد شهید به دنبال ایجاد تحول از مسیر مشارکت‌های مردمی است.

وی گفت: تقویت حلقه‌های میانی نیز از تاکیدات مقام معظم رهبری است و فرزندان شهدا در این زمینه بیش از همه اولویت دارند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: مردمی سازی امور در استان‌ها با جدیت دنبال می‌شود زیرا اعتقاد داریم اگر کاری خودجوش و مردمی انجام شود تاتیرات بیشتری خواهد داشت و چه بسا هزینه‌ها نیز کمتر شود.

وی با گرامیداشت ۱۳ جمادی الثانی برابر با ۶ دی ماه سالروز وفات حضرت ام البنین (س) که روز تکریم مادران و همسران شهدا نام دارد، افزود: اتصال خانواده شهدا به اهل بیت (ع) باعث افتخار است و مسوولان در بنیاد شهید باید دست بوس خانواده و فرزندان شهدا باشند.

هاشمی گفت: سیره حضرت ام البنین در ادب به اهل بیت یک الگو است و رشادت‌های این بانوی بزرگ در برپایی عزاداری برای امام حسین (ع) آن هم در شرایط خفقان آن دوران یک اقدام سیاسی مدبرانه و دشمن شناسانه بود.

وی یادآور شد: از همین رو این صحنه‌های عزاداری و چشم انتظاری مادران و همسران شهدا آشنا بوده و با حماسه‌ها همراه است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه مادران و همسران شهدا پای مکتب اهل بیت بزرگ شدند و به همین دلیل فرزندانشان را فدای نظام و اهل بیت می‌کنند گفت: تربیت محور بودن حضرت ام البنین (س) از دیگر شباهت‌های مادران و همسران شهدا با این بانو است که باید در جامعه ترویج داده شود.

وی با اشاره به اینکه فرزندان شهدا نعمت هستند که باید قدر دانسته شوند عنوان کرد: بصیرت همراه با ادب مهمترین سیره‌ای است که حضرت ابوالفضل (ع) از مادرش فراگرفته و اکنون هم مورد تاکید است لذا مقام معظم رهبری همواره خواسته‌اند تا سبک زندگی شهدا و محیطی که شهید تربیت شده به جامعه معرفی شود.

هاشمی افزود: امروز بیشتر از هر زمانی کشور نیاز به حضور خانواده شهدا دارد و در همه عرصه‌های اقتصادی، دینی و فرهنگی باید جدی پای نظام و انقلاب ایستاد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات مهمترین وظیفه است و در این زمینه خانواده شهدا مقبولیت، مشروعیت و محبوبیت دارند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به درخواست بنیاد شهید استان در مورد زمین کهف الشهدا بیرجند گفت: در تماس تلفنی با رئیس سازمان املاک بنیاد شهید درخواست شده که فعلا فروش این زمین را متوقف کنند و بدون هماهنگی اقدامی انجام نشود همچنین برای سقف این مکان حمایت و کمک‌هایی خواهد شد تا شاهد وسعت بیشتر آن باشیم.

وی امروز در سفر به بیرجند علاوه بر دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و شرکت در این مراسم، نشست با تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی شاهد و ایثارگر، نشست با اصحاب هنر و مستندسازان، حضور در شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان و بازدید از موزه شهید رئوفی فرد را در برنامه دارد.

 

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران:

تولیدات فاخر هنری از برنامه‌های در دستور کار بنیاد شهید است

تولیدات فاخر هنری از برنامه‌های در دستور کار بنیاد شهید است

بیرجند – ایرنا – معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تولیدات فاخر هنری از برنامه‌های در دستور کار این معاونت در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

به گزارش ایرنا سید محمد صادق هاشمی روز سه‌شنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، بهترین راه ابلاغ پیام شهدا، تولیدات هنری از جمله فیلم، شعر، موسیقی، کتاب، مستند و آثار نقاشی است که ایشان در همه دیدارها و کنگره‌ شهدا بر آن تاکید دارند و باید بگوییم حرکت ما در این حوزه بسیار جدی و رو به رشد بوده است.

وی با اشاره به تولیدات این معاونت در بخش هنری اظهار کرد: امسال پنج فیلم سینمایی را به جشنواره می‌رسانیم و پنج فیلم دیگر برای ادامه کار در حال انعقاد قرارداد است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نه تنها در سطح کشور بلکه در حوزه بین الملل از اصلی‌ترین وظایف در معاونت فرهنگی بنیاد شهید است.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته به واسطه اعوجاجی که در برخی مدیران سطح کشور و بعد در بنیاد وجود داشت، این نهاد مرجعیت خود در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از دست داد و هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم مرجعیت آن بازگشته اما همه تلاش ما بر بازگشت مرجعیت بنیاد در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است تا به این رسالت خود برسیم.

هاشمی گفت: رویدادهایی که در سطح کشور به صورت مردمی برگزار می‌شد مانند یادواره‌ها و کنگره‌های شهدا در واقع بنیاد باید متولی یا جزو متولیان اصلی آن باشد اما فاصله داشت و امروز گزارش می‌دهیم که بنیاد شهید نه تنها در آن ۲ کمیته‌ای که در کنگره‌ها برعهده آن گذاشته شده جزو فعالان کنگره است بلکه در حوزه‌های دیگر هم حضور فعال دارد و از یادواره‌ها حمایت جدی می‌کند.

وی ادامه داد: امروز رویدادهای کلان که اولین بار برگزار می‌شود در بنیاد شهید تعریف شده و برگزاری رویدادهایی هم در دست اقدام است که تاکنون سابقه نداشته از جمله کنگره ملی شهدای غریب اسارت که برخی از خانواده‌های شهدا بعد از ۴۰ سال متوجه شدند شهیدشان در اسارت به شهادت رسیده و برخی کارهای دیگر از جمله روایت زن شهید که سال‌ها مغفول مانده بود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزاری برنامه‌های مختلف اعم از اعیاد و عزاداری‌ها در گلزار شهدا را از دیگر اقدامات این معاونت ذکر کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند امسال برنامه‌ها در گلزارها و حضور مردم در آن جدی بوده است لذا در این زمینه تلاش کردیم برنامه‌ها از سیما به صورت مستقیم پخش شود.

وی افزود: تولید آلبوم‌های موسیقی فاخر که قابل استفاده در یادواره‌های شهدا باشد، حمایت از گروه‌های سرود، تولید آثار نقاشی و برگزاری رویدادهای بزرگ در سطح ملی و بین المللی از دیگر فعالیت‌ها در زمینه تولیدات هنری است و در موضوع غزه هم در پی برگزاری یک جشنواره آرتونیست هستیم که به صورت بین المللی از همه هنرمندان که در این زمینه علیه نظام استکبار فعالیت دارند، استفاده کنیم.

هاشمی گفت: در یک سال گذشته سطح فعالیت‌های بنیاد ارتقا یافته است و به دنبال ایجاد تحول هستیم اما توانسته‌ایم با تغییراتی در حوزه صف، اعتماد به نفس را در نیروها ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: آنچه برای ما بعد از ارتقای فعالیت‌ها در ایجاد تحول مهم بوده، سپردن کار به حلقه‌های میانی است که نگاه دولت هم به مردمی سازی است زیرا بسیاری از اقداماتی که در معاونت فرهنگی صورت می‌گیرد با مشارکت تشکل‌های مردمی خودجوش قابل انجام است لذا باید سعی کنیم کار را به آنها بسپاریم و حمایت مالی هم داشته باشیم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: معتقدیم برنامه‌هایی که توسط مردم برگزار شود موثرتر است به طور مثال برنامه‌ای که توسط یک تشکل مردمی و ایثارگری اجرا می‌شود با جمعیت زیاد و بسیار پرشور است لذا باید از برنامه‌های آنها حمایت جدی کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه بین الملل از برنامه‌های تحولی بنیاد شهید است گفت: اولین بار در این معاونت دبیرخانه بین الملل را ایجاد کردیم که به جز پویش‌ها در حال ارتباط گرفتن با تشکل‌های مردمی فعال در کشورهای جبهه مقاومت هستیم تا اقدامات خوبی در حوزه ترویج فرهتگ ایثار و شهادت داشته باشیم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز در سفر به بیرجند علاوه بر این دیدار، حضور در مراسم بزرگداشت روز تکریم مادران و همسران شهدا، نشست با تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی شاهد و ایثارگر، نشست با اصحاب هنر و مستندسازان، حضور در شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان و بازدید از موزه شهید رئوفی فرد را در برنامه دارد.

 

 

ساخت دستگاه‌ سورتینگ و شست‌وشوی میوه به همت دانش‌بنیان‌ها

ساخت دستگاه‌ سورتینگ و شست‌وشوی میوه به همت دانش‌بنیان‌ها

تهران- ایرنا- فناوران یک شرکت دانش بنیان در استان خراسان جنوبی در راستای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی منطقه موفق به طراحی و ساخت سیستم‌های اتوماسیون، سورتینگ، خشک کن و خطوط شست و شوی میوه‌ شدند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سجاد عباسی مدیرعامل شرکت فراساخت پویا ساینا حوزه فعالیت این شرکت در شهرستان بیرجند را طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی و اتوماسیون خطوط تولید عنوان کرد و گفت: تاکنون چند محصول از جمله نوار نقاله‌های صنعتی، خطوط شست و شو و دستگاه‌های سایزبندی و سورت کردن محصولات کشاورزی به همت متخصصان این شرکت تولید شده است.

وی به حمایت برنامه ملی آبادیران از تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت های بومی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از تولیداتی که در نمایشگاه آبادیران به فروش رساندیم خط شست و شوی زرشک بود که یکی از محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی است. همچنین در این نمایشگاه توانستیم توافقنامه ای در جهت سرمایه‌گذاری برای تولید این محصول به امضا برسانیم که کار خیلی بزرگی برای این استان در راستای آبادنی و پیشرفت است.

این فناور افزود: همچنین در این نمایشگاه، محصولات خود را به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر بازدیدکننده از نمایشگاه معرفی کردیم و برای آنها خیلی جالب بود که چنین محصولاتی در ایران تولید می‌شود. در واقع شناخت اولیه نسبت به این محصولات ایجاد شد و پس از آن توانستیم با ایجاد تعاملات، تبلیغات بهتری انجام دهیم.

ساخت دستگاه سورت عناب با هدف ایجاد ارزش افزوده

وی تصریح کرد: یکی دیگر از محصولات استراتژیک در استان خراسان جنوبی، عناب است که در گذشته به صورت فله ای و کیسه‌ای خرید و فروش می‌شد و عملا ارزش افزوده‌ای که باید، ایجاد نمی‌شد. از همین رو برای اینکه ارزش افزوده به محصول اضافه شود و بازار بهتری داشته باشد، دستگاهی مخصوص عناب طراحی کردیم که می‌تواند این محصول را در هفت سایز از درشت تا ریز با ظرفیت بسیار بالایی دسته‌بندی کند که عملا هم نیاز کشاورز را برطرف می کند و هم ارزش افزوده ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت فراساخت پویا ساینا به انعقاد ۲ قرارداد به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران از طریق موسسه دانشمند اشاره کرد و گفت: در این رویداد قرارداد خط شست و شوی زرشک را با یک شرکت زیر نظر موسسه دانشمند در بیرجند منعقد کردیم و یک قرارداد دیگر هم برای دستگاه سورتینگ عناب به امضا رساندیم.

ساخت نمونه صنعتی برخی دستگاه‌ها نیازمند حمایت مالی است

عباسی با بیان اینکه این شرکت چندین دستگاه مطرح شده دارد که تولید آنها نیازمند حمایت مالی است، اظهار داشت: به دلیل نبود بودجه اولیه برای ساخت نمونه صنعتی، فعلا این طرح‌ها منوقف شده و در صورت وجود سرمایه و حمایت مالی، می‌توانیم این طرح‌ها را به ثمر برسانیم که ضمن اشتغال زایی، از واردات و خروج ارز جلوگیری می کند.

وی در ادامه افزود: برخی از این طرح‌ها و ماشین آلات در حال حاضر از خارج وارد می‌شوند و دانش فنی آنها هم در کشور وجود ندارد که ما در حال کار بر روی آن هستیم. بعضا نمونه اولیه آن ها هم ساخته شده اما از آنجا که تولید نمونه صنعتی هزینه سنگینی دارد، در بخش تامین سرمایه لازم دچار مشکل و چالش هستیم. بنابراین درخواست ما ارائه حمایت های مالی برای تولید این دستگاه ها و ماشین آلات است.

این فناور در خصوص برخی از این دستگاه ها و ماشین آلات توضیح داد : دستگاه سورتینگ که می‌تواند به شکل گسترده ای روی محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد، یکی از آنهاست. همچنین دستگاه تولید غذای زنبور عسل، دستگاه دیگری است که هم اکنون از خارج وارد می‌شود و قیمت آن حدود یک و نیم میلیارد تومان است و ما تقریبا نمونه اولیه آن را تولید کرده و چالش‌های فنی آن را تا حدود زیادی یرطرف کرده ایم. حالا به نقطه ای رسیده ایم که برای ساخت نمونه صنعتی نیازمند سرمایه و حمایت مالی هستیم.

عباسی در خصوص اشتغال زایی این مجموعه هم اظهار داشت: در سه مجموعه کارگاهی زیرمجموعه این شرکت، هفت نفر به صورت مستقیم اشتغال به کار دارند. برخی از کارها را هم برون سپاری کرده ایم که میزان اشتغال آن بسیار بیشتر است. به ازای فروش هر دستگاه سورتینگ عناب به کشاورز هم، حداقل به تعداد ۲ نفر اشتغال ایجاد می‌شود

 

 

 

 

۴۳۸ برنامه در کتابخانه های خراسان جنوبی اجرا می شود

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: جهت بزرگداشت دهه مقاومت و بصیرت و یاد و خاطر شهید سردار قاسم سلیمانی، ۴۳۸ برنامه فرهنگی و هنری در ۷۳ کتابخانه خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

محمود حاجی-مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی-در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: طی دهه مقاومت و بصیرت مقرر شده است که برنامه های فرهنگی و هنری مختلفی در کتابخانه های خراسان جنوبی برگزار شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: جهت بزرگداشت دهه مقاومت و بصیرت و یاد و خاطر شهید سردار قاسم سلیمانی، ۴۳۸ برنامه فرهنگی و هنری در ۷۳ کتابخانه خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

 

حاجی ادامه داد: از جمله برنامه های دهه مقاومت و بصیرت می توان به برگزاری نشست کتابخوان، معرفی کتاب، قصه گویی، برپایی نمایشگاه کتاب در تمام کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای برنامه های خلاقانه طی دهه مقاومت و بصیرت در دستور کار برخی از کتابخانه های استان قرار دارد، افزود: هر کتابخانه به تناسب جمعیت و مراجعه کنندگان برنامه خاص خود را خواهد داشت از جمله می توان به طرح سفیر کتاب اشاره کرد.

 

وی در پایان بیان کرد: بحث اجرای مسابقه نقاشی با موضوع دهه مقاومت و بصیرت و سالروز شهادت سردار دل ها ویژه نوجوانان و کودکان نیز در دستور کار کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی قرار دارد.

 

 

 

 

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

ریل گذاری توسعه خراسان جنوبی از مسیر زیرساخت های تقنینی

ریل گذاری توسعه خراسان جنوبی از مسیر زیرساخت های تقنینی

بیرجند- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه زیرساخت اولیه برای توسعه و جذب سرمایه گذاری ها مقررات قانونی است،گفت:ریل گذاری توسعه استان از مسیر زیرساخت های تقنینی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان ظهر سه شنبه در نشست تخصصی شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری استان که از سوی اندیشکده حکمرانی استان برگزار شد، اظهار کرد: اندیشکده ها در حوزه اقتصادی باید نظام مسائل را احصاء کرده و در این مسیر از افرادی که مبتلا به آن موضوعات هستند برای شناخت مشکل و تدوین راهکارها کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه تقنینی باید منطق فازی را رعایت کنیم، عنوان کرد: باید باتوجه به ظرفیت ها و استعدادهای هر استان و شهروندی قانونگذاری انجام شود که البته این مهم مورد توجه در حوزه قانونگذاری بوده اما در مقام اجرا باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت ها را نباید صرفاً در جاده و فرودگاه و ریل ببینیم، بیان داشت: زیرساخت اولیه برای توسعه و جذب سرمایه گذاری ها مقررات قانونی است که باید مورد توجه باشد چرا اگر این مقررات متناسب با شرایط استان باشد مابقی زیرساخت ها را خواهیم داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به سمت حکمرانی تعاملی در حال حرکت هستیم، بیان کرد: چه خوب است نظرات مردمی که می‌خواهیم برای آنان قانون نویسی داشته باشیم را جویا شویم که اینگونه قوانین بی شک دوام بیشتری خواهد داشت.

وی با اذعان به اینکه در اسناد بالادستی کشور و همچنین بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، مردم نقش مهم و اساسی در نظام جمهوری اسلامی دارند، عنوان کرد: یکی از امتیازات و تمایزات اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران با دیگر نظام‌های رایج دنیا، توجه واقعی به‌نظر مردم و به میدان آوردن مردم در عرصه حکمرانی و کشورداری است.

وی با اشاره به در پیش رو بودن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرصت مناسبی است که با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح بتوانیم نمایندگانی راهی مجلس کنیم تا در حوزه قانونگذاری بتوانند کمک کنند تا ظرفیت های مغفول مانده این استان شکوفا و برای توسعه خراسان جنوبی گام برداریم.

ذاکریان با بیان اینکه یکی از مهمترین موانع و در واقع اولین مشکل در حوزه سرمایه گذاری بحث اخذ مجوزها بوده است، گفت: یک فعال اقتصادی وقتی می‌خواهد پا به عرصه تولید بگذارد در یک ابهام بود که نمی‌دانست برای اخذ مجوز کسب و کار باید در مسیر کاری خود از کجا شروع کند و چه استعلام‌هایی را بگیرد.

درگاه ملی مجوزها؛ دستاورد دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی

وی گفت: سامانه ملی مجوزها یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری در دولت سیزدهم است که این درگاه ملی مجوزها امضاهای طلایی را حذف و به صورت شفاف مسائل را پیش روی افراد قرار می‌دهد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه حذف رانت یکی ثمرات راه اندازی درگاه ملی مجوزها است، اظهار کرد: بر اساس قوانین دیگر نباید مردم را برای دادن یک مجوز سرگردان کنیم و از این اداره به آن اداره بفرستیم بلکه همه مراحل به صورت مجازی صورت می‌گیرد.

ذاکریان گفت: تا انتهای آبان ماه ۱۴۰۲ از طریق سامانه ملی مجوزها یک میلیون و ۷۰۰ هزار درخواست داشته‌ایم که ۸۴۷ هزار مجوز صادر شده و تا به امروز به یک میلیون نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی نیز از طریق سامانه ۱۱ هزار و ۷۰۰ درخواست مجوز داشته‌ایم که پنج هزار و ۷۰۰ مجوز نیز صادر شده است به این معنا است که به ۴۸.۵ درصد منجر به صدور مجوز شده است.

به گفته وی بخش عمده ای از درخواست های باقی مانده به دلایلی از جمله کامل نبودن مدارک و یا انصراف متقاضی بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: امروزه بازار در یک ثبات نسبی است که علت آن کنترل نقدینگی و موضوعات مربوط به آن است در حالی که در سال گذشته در اواخر پاییز نوسانات ارزی و نوسان قیمت‌ها را داشتیم.

وی درباره چرایی توسعه‌نیافتگی خراسان جنوبی بیان کرد: مبنای توزیع و تقسیم بودجه و اعتبارات جمعیت است که به نظر معیار مناسبی نیست چرا که استانی چون خراسان جنوبی علی رغم جمعیت پایین وسعت بسیاری دارد که به این موارد باید توجه ویژه ای داشت.

ذاکریان با بیان اینکه یکی از مزیت‌های استان مرز است، گفت: مرز ماهیرود صرفاً مرز خراسان جنوبی نیست بلکه مرز ایران با افغانستان است اما موقع اعتبارات می‌گویند از طریق اعتبارات استانی و نه ملی زیرساخت‌های آن را تقویت کنید.

ذاکریان با بیان اینکه انرژی‌های نو و تجدید پذیر از دیگر مزیت‌های خراسان جنوبی است، بیان کرد: در حوزه معدن نیز ما حرف برای گفتن زیاد داریم ولی همیشه خام فروشی داشته‌ایم که موجب می‌شود سود حداکثری این حوزه نصیب استان نشود.

هدفمند سازی مشوق های سرمایه گذاری

وی با بیان اینکه در مباحث توسعه اقتصادی همواره توجه به سمت سرمایه گذاران بوده و کمتر توجه به کارکنان را داشته ایم و بهره وری مورد توجه قرار نگرفته است، عنوان کرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه برای توسعه است که باید در قانونگذاری توجه به این سرمایه ها مورد توجه باشد تا بتوانیم در سایر حوزه ها نیز موفق عمل کنیم.

وی یادآور شد: همواره تأکید داشته‌ام که مشوق‌های برای سرمایه گذاران باید به صورت هدفمند باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم که این مشوق ها را در بازارچه‌های مرزی و شهرک‌های صنعتی نداریم و در زمینه هزینه‌های تأمین مالی صنایع نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی عنوان کرد: بسته مشوق های ویژه سرمایه گذاران افغانستانی در خراسان جنوبی با توجه به مرز مشترک طولانی که داریم را ارائه کرده ایم که باید در قانون گذاری مد نظر قرار گیرد.

ذاکریان با بیان اینکه اقتصاد برای فعالان اقتصادی باید قابل پیش بینی و دارای ثبات باشد، یادآور شد: این درست نیست که یک فعال اقتصادی هر لحظه با یک مقرره و آیین نامه جدید رو به رو شود بلکه باید تلاش شود تا روند جذب سرمایه گذاری ها تسهیل شود.

اختصاص ۳ میلیارد تومان به تعمیر و تجهیز مساجد نهبندان

ایروانی گفت: بیش از ۳ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مساجد در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده ایم چراکه معتقدیم اگر کارکردهای مسجد تقویت شود مسائل و مشکلات محلی توسط مردم رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، ابوالفضل ایروانی شامگاه (۴ دی) در جمع نمازگزاران مسجد الغدیر نهبندان اظهار کرد: مطالبات مطرح شده در این جلسه برای پیگیری صورتجلسه می شود.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه تردد ماشین آلات سنگین در محدوده شهر موضوعی است که در شورای ترافیک هم مطرح شده است، گفت: تنها راه ساماندهی گرفتن عوارضی از این ماشین آلات است.

 

وی از ساماندهی نانوایی های نهبندان بر اساس سهمیه آرد خبر داد و افزود: تعداد مساجد شهرستان زیاد است و بودجه ای از اعتبارات شهرستان به این مهم اختصاص داده ایم، برای اولین بار با همکاری دولت، به مسجد توجه بیشتر شده است.

 

ایروانی افزود: اینکه بیش از سه میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مساجد در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده ایم چراکه معتقدیم اگر کارکردهای مسجد تقویت شود مسائل و مشکلات محلی توسط مردم رفع خواهد شد.

 

فرماندار نهبندان گفت: در سفر استاندار خراسان جنوبی به بخش سرداران به مساجد این بخش ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

 

ایروانی با بیان اینکه توجه به مساجد آسیب های اجتماعی را کم می کند، ادامه داد: باید پیگیر تجهیز و ساخت مساجد در نهبندان باشیم و از ظرفیت معادن و خیرین برای این مهم استفاده کنیم.

 

وی اظهار داشت: زمانی که دولت انقلابی سیاست و تکلیف خود را توجه به پایگاه های اجتماعی یعنی مساجد می داند، مدیر این دولت هم باید به مساجد توجه کند تا جوانان ما به هر طریقی به مسجد جذب شوند.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه امام محله، بسیج و کانون فرهنگی هنری مساجد باید مطالبه گری و امر به معروف و نهی از منکر کنند، گفت: نوع جنس مطالبات مردمی است و امیدواریم در این مدت کوتاه مسئولیت بتوانیم اقدامات اثرگذاری را انجام دهیم.

 

وی در ادامه گریزی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری زد و گفت: پایه و اساس انقلاب مردمی بودن آن است، رابطه بین مردم و مسئولان باید قوی شود تا مردم هم در انتخابات حضور پرشوری داشته باشند.

 

ایروانی گفت: برای نظام ما هر رأی مردم در هر روستا و منطقه ای ارزشمند است، به رای اولی ها توصیه می کنم تا جلودار میدان مشارکت در انتخابات باشند.

 

وی با بیان اینکه در نهبندان مشکل دندانپزشک داریم، افزود: در سایت مسکن ملی فیبرنوری در دستور کار است و برای سرعت آنتن دهی محله الغدیر، شورای شهر باید پیگیری لازم را داشته باشد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*