اخبار خراسان جنوبی

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی اعلام کرد:

۶۰۰ هزار نفر در خراسان جنوبی صاحب سهام عدالت

۶۰۰ هزار نفر در خراسان جنوبی صاحب سهام عدالت

قاسمی گفت: ۶۶۷ هزاو ۴۰۹ نفر از شهروندان خراسان جنوبی سهام دار سهام عدالت هستند.

 بهروز قاسمی- مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی امروز شنبه (۲۵ آذر) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۶۶۷ هزار و ۴۰۹ نفر از مردم خراسان جنوبی سهام دار سهام عدالت هستند، اظهار کرد: در سال ۸۵ مردم بر اساس ۱۳ دهک رتبه‌بندی شدند و از این تعداد ۱۸۴ هزار و ۵۶۳ نفر (۲۹ درصد) به صورت مستقیم و ۴۸۲ هزار و ۸۴۶ نفر (۷۱ درصد) هم به صورت غیرمستقیم مدیریت سهام خود را به عهده گرفتند.

وی گریزی به شایعات مبنی بر ثبت نام سهام عدالت برای فرزندان زد و با بیان اینگه هیچ‌گونه سامانه‌ای برای ثبت نام سهام عدالت باز نیست، افزود: در کشور سه میلیون و ۷۰۰ نفر جامانده از سهام عدالت و در استان حدود ۶۰۰ نفر شناسایی شده‌اند اما هنوز برای واریز سهام زمانی تعیین نشده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی با بیان اینکه سهام خراسان جنوبی به عنوان اولین استان با نماد «وِس خراج» از سال ۹۹ وارد بورس شده است، یادآور شد: در گذشته حدود ۹۰ درصد و در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت استان، حدود  ۸۴ درصد جمعیت استان مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند.

به گفته وی واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ از ۲۳ آذر ماه جاری آغاز شده و تا شب یلدا ادامه دارد، گفت: مرحله دوم واریز سود سهام هم از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی سود سهام عدالت را بین ۶۲۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان اعلام کرد و علت تأخیر در واریز سود سهام عدالت برخی افراد را داشتن حساب بانکی مشترک، ادغام بانک‌ها و اشکال در شماره شبای بانکی، حساب راکد، حساب‌های مسدود شده و ارزی عنوان کرد.

قاسمی با بیان اینکه درحال حاضر ثبت‌نام سهام عدالت برای هیچ سن و قشری اعم از فرزند جدید انجام‌ نمی‌شود، یادآور شد: برای افراد متوفی هم باید پس از انحصار وراثت مدارک، برای تعیین تکلیف سهام و واریز آن به حساب خانواده و فرزندان به برخی کارگزاری‌های بورس ماننده مفید، آگاه و… مراجعه کنند.

به گفته وی شماره شبا مهم‌ترین ابزار برای دریافت سود سهام عدالت است و افراد دارنده سهام، باید تا پایان سال جاری نسبت به ثبت شماره شبا خود در سامانه سجام و یا سامانه سهام عدالت اقدام  کنند.

فرماندار نهبندان:

نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس در هیات نظارت نیمه دوم دی‌ اعلام می‌شود

نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس در هیات نظارت نیمه دوم دی‌ اعلام می‌شود

ایروانی با اشاره به اینکه قانون انتخابات امسال تغییر کرد و عدم احراز صلاحیت در قانون جدید انتخابات برای اولین بار پیش بینی شد، گفت: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس در هیات نظارت نیمه دوم دی‌ اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی فرمانداری نهبندان، ابوالفضل ایروانی در جمع مردم روستای رأی اظهار داشت: هرگاه شورای نگهبان و هیئت نظارت مهر تایید را بر داوطلبین انتخابات داشته باشد حجت بر همه تمام است.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه معتمدین شهرستان به سلیقه فرماندار در جریان انتخابات معرفی و یا حذف نمی شوند، گفت: در جامعه توسط افراد مغرض شبهه شده است که مجریان انتخابات هیچ سابقه ای در برگزاری انتخابات ندارند، اما اینگونه نیست.

 

وی با اشاره به اینکه قانون انتخابات امسال تغییر کرد و عدم احراز صلاحیت در قانون جدید انتخابات برای اولین بار پیش بینی شد، گفت: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس در هیات نظارت نیمه دوم دی‌ اعلام می‌شود.

 

وی افزود: تمامی شعب انتخاباتی نهبندان مشخص شدند و طبق برنامه ناظرین و مجریان مشخص خواهند شد.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه رفراندوم در ابتدای پیروزی انقلاب شکوه مند ایران اسلامی توسط مردم انجام شد، گفت: در هیچ کشوری به جزو ایران، حکومت، مشروعیت خود را از مردم نگرفته است.

 

ایروانی گریزی به مطالبات مردم روستای رأی زد و افزود: دولت سیزدهم فرصتی به نهبندان داد تا طرح توسعه نهبندان دوباره مطرح شود که بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای نهبندان و سربیشه مصوب شد.

 

وی از اختصاص بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای آسفالت و روکش معابر روستایی خبر داد و گفت: منابع طرح توسعه نهبندان در کمتر از دو سال آینده تزریق خواهد شد.

 

فرماندار نهبندان تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان در شهرستان هزینه شده است، ۱۵۷ میلیارد تومان هم تسهیلات اشتغالزایی به گروه های هدف پرداخت شده است.

 

وی تصریح کرد: آنتن دهی اولویت ما در شهرستان است و مقرر شده تا ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری انجام شود.

 

ایروانی از تنش آبی ۹۰ روستای نهبندان خبر داد و افزود: سه هزار و ۶۰۰ قطعه زمین را در کمتر از دو سال واگذار کرده ایم که معادل ۲۰ سال گذشته است.

 

وی در پایان با بیان اینکه انقلاب ما مردم پایه است، گفت: انتظار است مردم انقلابی و ولایی ما در انتخابات پیش رو با مشارکت بالا نقشه های شوم دشمن را نقش بر آب کنند.

 

 

 

 

فرماندار نهبندان اعلام کرد:

نارضایتی مردم نهبندان از عملکرد بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن

نارضایتی مردم نهبندان از عملکرد بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن

ایروانی گفت: مردم از عملکرد بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن ناراضی هستند،  لذا نظام بانکی باید گزارش قوی در این خصوص ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ابوالفضل ایروانی امروز (۲۷ آذر) در شورای اداری شهرستان نهبندان اظهار داشت: قانون انتخابات مردادماه امسال تغییر اساسی داشت و یک هیئت مستقل مردمی تشکیل شده است.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه فرماندار ۳۰ نفر معتمد را معرفی می کند اما هیئت نظارت آنها را نظارت و تغییر می دهد، افزود: برای اولین بار در قانون انتخابات کشور واژه عدم احراز در کنار تایید و عدم تایید صلاحیت داریم.

 

ایروانی با اشاره به اینکه انتخابات امسال الکترونیکی شده است، ادامه داد: رقابت و مشارکت انتخابات دو اصلی است که مردم در آن نقش دارند، لذا انتظار داریم مردم بار دیگر حماسه آفرینی کنند.

 

وی با اشاره به شعار سال، افزود: کارنامه دولت سیزدهم در نهبندان درخشان است و هزار میلیارد تومان در بخش تولید سرمایه گذاری داریم.

 

فرماندار نهبندان یکی از ضعف های نهبندان را تبیین گری دانست و گفت: آب و جاده مطالبه اصلی مردم بوده و اولویت ما نیز هست.

 

ایروانی با بیان اینکه به دنبال اهداف تمدن ساز هستیم، ادامه داد: دنیا در رقابت سختی با ما است و رسیدن به اهداف انقلابی و تمدن ساز نیاز به صبر انقلابی دارد، ما شاهد تحول عظیمی در نهبندان خواهیم بود چراکه تفکر انقلابی در حال ریل گذاری اقدامات است.

 

وی به انتقال خط گاز، راه آهن، انتقال آب به نهبندان اشاره کرد و گفت: ما در یک جنگ شناختی هستیم و دشمن اهداف ما را هدف گذاری کرده است و با ایجاد شک و تردید قصد برهم زدن فضا دارد.

 

فرماندار نهبندان با اشاره به حمله هکری به جایگاه های سوخت، گفت: ما باید به شبکه ملی اطلاعات وصل شویم، ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری در نهبندان اجرا می کنیم.

 

وی در پایان بر تامین سوخت جایگزین با توجه به سرمای شدید، رفع نقص ماشین آلات، همکاری مدیران در مشارکت انتخابات تاکید کرد و گفت: مردم از عملکرد بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن ناراضی هستند، لذا نظام بانکی باید گزارش قوی در این خصوص انجام دهند.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه مسکن خود را مکلف کرده است، گفت: بانک ها باید با مردم همراه باشند تا مردم صاحب مسکن شوند.

 

 

 

 

ناگفته‌هایی از آتش‌سوزی مینی پالایشگاه بیرجند

ناگفته‌هایی از آتش‌سوزی مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

بیرجند – ایرنا – آتش‌سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از حوادث خبرساز هفته گذشته بود که مهار آن بیش از ۴۸ ساعت زمان برد و رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند ناگفته‌هایی از این حادثه را بیان کرد.

به گزارش ایرنا، آتش گرفتن یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی پالایشگاه کوچک مقیاس بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه ۱۹ آذر امسال اعلام و بلافاصله ستاد مدیریت بحران وارد عمل شد.

این مینی پالایشگاه بیش از ۲۲ مخزن داشت که از این تعداد ۱۸ مخزن دارای میعانات گازی بود و به همین دلیل آتش از یک مخزن بتدریج به سایر مخازن سرایت کرد و در ادامه بر اثر شدت حرارت ناشی از سوختن مواد نفتی انفجارهایی را در پی داشت.

بنابر اعلام مسئولان، حدود چهار و نیم میلیون لیتر مواد سوختی در مخازن این واحد تولید هیدروکربن سبک و سنگین وجود داشت و ۱۶ مخزن آن در شعله‌های آتش منفجر شد.

همه امکانات موجود برای اطفای حریق به کار گرفته شد و استاندار خراسان جنوبی روز دوم حادثه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اعلام کرد که فوم‌های سنگین برای مهار آتش در حال انتقال به بیرجند است.

عصر همان روز وزیر کشور به همراه معاون عمرانی خود و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای بررسی ابعاد حادثه و روند عملیات مهار آتش به بیرجند آمد و شامگاه دوشنبه مرحله جدید اطفای حریق از ۲ جبهه شروع شد.

سرانجام شعله‌های آتش در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند صبح سه‌شنبه با تلفیق اطفای حریق زمینی و هوایی فروکش کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند که از لحظات ابتدایی وقوع حادثه در منطقه حضور داشت، ناگفته‌هایی از سه روز جدال با آتش را بیان کرد که در ادامه می‌خوانیم:

علی حیاتی با اشاره به اینکه حادثه در ساعت هشت و ۴۵ دقیقه صبح ۱۹ آذر ماه به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی اعلام شد گفت: با توجه به شناختی که از قبل در مورد محل حادثه داشتیم ابتدا ۲ تیم اعزام کردیم اما به فاصله ۲ دقیقه بعد تیم‌های پشتیبانی هم با تجهیزات لازم به محل رفتند.

ناگفته‌هایی از آتش‌سوزی مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

وی افزود: در عین حال با هماهنگی مدیریت بحران استان، نیروهای هلال احمر، فرودگاه، شرکت نفت، شهرک صنعتی، کویرتایر، نیروی هوایی، ارتش و سپاه هم به کمک آتش‌نشانی آمدند.

انفجار، دقایقی بعد از عقب نشینی نیروها

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند بیان کرد: زمانی که آتش‌نشانی به محل رسید چهار مخزن درگیر حریق بود و ۹۰ درصد آتش مهار شد اما یکی از فلنج‌ها به خاطر حرارت زیاد آزاد شد و چون نشت بالایی داشت حجم حریق گسترده‌تر شد لذا با هماهنگی مدیریت بحران، تیم‌های آتش‌نشانی عقب نشینی کردند زیرا هر لحظه خطر انفجار وجود داشت.

وی گفت: زمانی که تیم‌ها برگشتند بعد از پنج دقیقه انفجار روی داد، حوالی عصر دوباره تیم‌ها برای سردسازی مخازن اقدام کردند اما وقتی آتش گسترده‌تر شد و احتمال انفجار هم می‌رفت بنا بر اعلام تیم تخصصی و ستاد مدیریت بحران، آتش نشانان مجدد به عقب برگشتند و بعد از ۲ دقیقه انفجار دوم شکل گرفت.

ناگفته‌هایی از آتش‌سوزی مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

حیاتی اظهار کرد: بعد از انفجار دوم، سرد کردن مخازن تا روز بعد (دوشنبه ۲۰ آذر) ادامه داشت تا اینکه وزیر کشور به محل حادثه رسید و بررسی‌های لازم انجام شد و مجدد تصمیم بر آن شد برای اطفای حریق اقدام کنیم که این عملیات به فرماندهی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آغاز شد، حدود ساعت ۲۱ دوشنبه اطفای کامل انجام شد اما با توجه به حجم حریق و حرارت، یک ساعت بعد دوباره آتش شعله‌ور شد.

وی گفت: مجدد سردسازی مخازن اطراف را انجام دادیم و تیم‌ها صبح سه‌شنبه دوباره عملیات اطفا را شروع کردند که موفقیت آمیز بود.

نجات سه مخزن ۶۰۰ هزار لیتری از آتش

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند ادامه داد: از کل مخازن موجود چهار و نیم میلیون لیتر مواد نفتی کاملا سوخت ولی با مدیریت میدانی به هیچ نیروی انسانی آسیبی نرسید.

وی حضور مدیران ارشد استان در صحنه را موجب دلگرمی آتش نشانان دانست و گفت: بیش از ۲ میلیون لیتر مواد سوختی در مخازن اصلی این واحد تولیدی بود که با تلاش آتش نشانان دچار مشکل و حریق نشد.

حیاتی افزود: قسمت اداری و سه مخزن ۶۰۰ هزار لیتری پالایشگاه آسیب جدی ندید ضمن اینکه ۲ نیروی آتش نشان به خاطر مشکلات تنفسی حدود ۲ روز در بیرجند بستری بودند.

وی گفت: در این حادثه، آتش نشانی ورود پیدا کرد اما هیچ اطلاعاتی از آن نداشت از همین رو حتی شیلنگ‌های ما در مقابل حرارت بالا و اسید ۹۸ درصد ذوب شد.

سبقت آتش نشانان برای حضور در عملیات

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند یکی از جلوه‌های این حادثه را سبقت گرفتن نیروهای آتش نشان در اعزام عنوان کرد و گفت: حتی نیروهای بازنشسته آتش نشانی مرتب تماس می‌گرفتند و درخواست حضور برای کمک داشتند لذا اینها نشان از اتحاد، همدلی و تعهد به کار بین نیروهای آتش‌ نشانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی باید اصول ایمنی را رعایت کنند افزود: منطقه ویژه اقتصادی آبروی شهر و استان است و با توجه به اینکه حجم زیادی از اشتغالزایی را دارد انتظار می‌رود در زمینه استانداردهای ایمنی هم الگوی دیگر بخش‌های تولیدی باشد.

ناگفته‌هایی از آتش‌سوزی مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

حیاتی یادآور شد: طبق قانون خودروهای آتش نشانی شهرداری فقط در محدوده خدمات شهری باید ارایه خدمت کنند اما زمانی که ستاد مدیریت بحران تشخیص دهد برای پشتیبانی در حوادث حضور پیدا می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه سرمایه گذاری زیادی در این واحد تولیدی انجام شده و ۱۵۰ کارگر هم مشغول کار بودند وظیفه خود دانستیم که تا پای جان حادثه را مدیریت کنیم.

راهی جز سوختن مواد نبود

وی گفت: تذکراتی که آتش نشانی در مورد ایمنی می‌دهد به خاطر پیشگیری از وقوع چنین حوادثی است و مخازن سوخت هم باید حداقل‌های استاندارد را داشته باشد که دچار مشکل نشود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: در حادثه مینی پالایشگاه بیرجند با مدیریت میدانی و همدلی توانستیم مخازن را به شیوه سردسازی از خطر انفجار و گسترش آتش به سایر واحدهای تولیدی نجات دهیم و راهی جز اینکه اجازه دهیم مواد سوختی بسوزد، نداشتیم.

وی اظهار کرد: به محض اینکه متوجه حجم آتش در منطقه شدیم، از تمامی ظرفیت‌های استان استفاده کردیم و ۱۱ دستگاه اطفای حریق آتش نشانی، لودر شهرداری، چهار تانکر پشتیبانی، موتور پمپ و تانکرهای آب و فاضلاب، تجهیزات هلال احمر، خودروهای نیروی هوایی، سپاه، اورژانس و پشتیبانی اداره گاز همه در کنار هم به مهار آتش کمک کردند.

استفاده ۷۰۰ هزار لیتر آب برای سردسازی مخازن

حیاتی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار لیتر آب در این حادثه مصرف شد گفت: دغدغه آتش نشانی در آن سه روز فقط منطقه ویژه اقتصادی نبود بلکه باید شهر را هم پوشش می‌دادیم لذا بخشی از ذخایر آب و فوم را در این حادثه استفاده کردیم.

وی افزود: اما از لحاظ نیروی انسانی هیچ کدام از آتش نشانان در این سه روز محل حادثه را ترک نکردند و دور از خانواده سر صحنه حضور داشتند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه ابتدای حادثه، آتش نشانان در ۲۰ متری آتش مشغول کار بودند گفت: آب خودروهای آتش نشانی بعد از ۲ دقیقه تخلیه و باید مجدد شارژ شود از همین رو مدام خودروها در حال شارژ و تخلیه بودند.

وی گفت: در بخشی از حادثه، اسید روی خودروها و نیروهای آتش نشان ریخته شد که ۲ نفر دچار مشکل تنفسی شدند، لباس‌ها و تجهیزات برخی نیروها هم آسیب دید.

حیاتی ادامه داد: تجهیزاتی که اخیرا شهرداری بیرجند به آتش‌نشانی اختصاص داد در این حادثه بسیار کمک کننده بود به خصوص لباس‌های مخصوص آتش‌ نشانان که از بروز صدمات جدی جلوگیری کرد.

وی گفت: خودرویی هم امسال با تجهیزات کامل به آتش نشانی اختصاص یافت که در این حادثه استفاده شد و بسیار کارساز بود.

وعده ۶۰۰ میلیارد ریالی برای زیرساخت‌های امداد شهری

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: با کمک‌هایی که شهرداری در چند سال اخیر به آتش نشانی داشته اکنون از خودروی پشتیبان قوی برخوردار هستیم و در بسیاری از عملیات‌ها موفق‌تر عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به قول مساعد وزیر کشور در سفر اخیر به بیرجند برای تامین خودروی سنگین جدید آتش نشانی افزود: چند سِت نجات، جذب ۱۵ نیرو و یک دستگاه خودرو بالابر از دیگر وعده‌های وزیر بود که امیدواریم محقق شود.

حیاتی یادآور شد: همچنین با توجه به بلند مرتبه سازی در شهر بیرجند داشتن تجهیزات لازم برای امدادرسانی در ارتفاع از ضروریات است.

کمبود نیروی آتش نشان

وی با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته ۳۰ نفر از همکاران آتش نشانی بازنشست شده‌اند عنوان کرد: با وجود کمبود نیروی انسانی اما در حادثه اخیر حوادث احتمالی درون شهری را هم پوشش دادیم و با همه توان و قوا توانستیم آتش‌سوزی پالایشگاه را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند عنوان کرد: اگرچه طبق قانون موظف به خدمات رسانی در محدوده شهری هستیم اما تاکنون هر اتفاقی خارج از شهر افتاده حضور داشتیم حتی در یکی از عملیات‌هایی که چند سال پیش در سد گیوک بود، شهید هم دادیم.

وی گفت: در کنار همه تلخی‌هایی که حادثه آتش‌سوزی مینی پالایشگاه داشت اما وعده ۶۰۰ میلیارد ریالی وزیر کشور برای تکمیل زیرساخت‌های امداد و نجات شهر، شیرین بود که امیدواریم مردم هم طعم آن را بچشند.

 

حیاتی افزود: در سه روز حادثه حدود هفت عملیات آتش نشانی انجام دادیم که طولانی ترین آن شامگاه دومین روز بود و فرماندهی عملیات را رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر عهده داشت.

وی گفت: بعد از آن تا صبح سه‌شنبه نیروهای آتش نشان مخازن را سردسازی کردند تا اینکه فوم‌های سنگین رسید و خودروهای آتش نشانی از ۶ جهت اقدام به خاموش کردن آتش کردند، بعد از آن اطفای حریق هوایی کمک کننده بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*