اخبار خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

رئیس ستاد انتخابات کشور در شورای اداری خراسان جنوبی:

تمام مدیران برای حضور پرشور مردم در انتخابات تلاش کنند/۵

 

رئیس ستاد انتخابات کشور در شورای اداری خراسان جنوبی تأکید کرد: تمام مدیران برای حضور پرشور مردم در انتخابات تلاش کنند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سید محمد تقی شاهچراغی در شورای اداری استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دشمن با هجمه رسانه ای برای ناامیدی مردم وارد عمل شده و باید در مقابل آن ایستادگی کنیم، گفت: یکی از اصلی ترین محور هجمه دشمن القای ناامیدی در کشور و کاهش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات است.
رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: مشارکت مردم در انتخابات ضامن امنیت و پیشرفت کشور است و مسئولان باید برای برگزاری انتخابات باشکوه با مشارکت حداکثری با تمام توان تلاش کنند.
معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه اجرای خوب انتخابات ضامن سلامت، رقابت و مشارکت حداکثری است، افزود: آنچه که از شما مدیران توقع می رود اجرای دقیق و مطلوب قانون انتخابات است و همواره به رعایت اصل بی طرفی و عدم جانبداری مدیران از کاندیداها تاکید شده است.
شاهچراغی از همه مدیران استانی و شهرستانی خواست برای برگزاری پرشور انتخابات با تمام توان به میدان بیایید و گفت: دو موضوع مهم در قانون انتخابات به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید شده که یکی استفاده از ظرفیت اماکن دولتی و نهادهای عمومی برای استفاده برابر کاندیدها در روزهای تبلیغات انتخاباتی است و دیگری نیز استفاده ستادهای انتخابات از امکانات و تجهیزات و … دستگاه ها در برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند ماه است.
وی با اشاره به راهبرد عدالت تبلیغاتی و تلاش برای فراهم شدن فرصت تبلیغات برابر کاندیدا های انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: رسانه ملی در حال تدارک راه اندازی ۲۰۰ شبکه تلویزیونی در هر حوزه انتخابیه است تا کاندیداها بتوانند از این فرصت برای تبلیغات خود استفاده کنند.

بالا بودن درصد مشارکت مردم در انتخابات، امنیت کشور را تضمین‌ می کند

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: بالا بودن درصد مشارکت مردم در انتخابات، امنیت کشور را تضمین‌ می کند.
جواد قناعت بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و همکاری با مدیران اجرایی، بازرسی و نظارتی انتخابات تأکید کرد و با اعلام آمادگی کامل خراسان جنوبی برای اجرای انتخابات باشکوه در استان، خاطرنشان کرد: تعامل بسیار خوبی بین حوزه اجرا و نظارت در استان وجود دارد و دستگاه‌های اجرایی و مدیران اشرافیت خوبی بر قوانین انتخابات دارند لذا به نفع یا علیه شخص خاصی از امکانات استفاده نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه انتخابات از موضوعات کلیدی کشور است گفت: امسال اولین انتخابات در دولت سیزدهم و بعد از اغتشاشات سال گذشته را برگزار خواهیم کرد.
استاندار تصریح کرد: اگرچه در اطراف کشور ما درگیری‌ها و تلاطم‌هایی نیز وجود دارد اما در داخل از آرامش برخورداریم و برای اینکه جبهه مقاومت سنگرهای آخر دشمن را با محوریت ایران اسلامی فتح کند نیاز به همراهی و همدلی مردم با نظام است.
به گفته وی؛ مردم در ۴۵ سال گذشته سر بزنگاه‌ها به صحنه آمده و حمایت‌های خود را اعلام کردند اما در شرایط خاص عرصه‌های بین المللی و خاورمیانه، دوست و دشمن منتظر هستند که ببینند آیا در داخل ایران مردم همچنان از نظام حمایت می‌کنند.
قناعت یادآور شد: مردم همواره در مناسبت‌های خاص در صحنه‌ها حضور پیدا می‌کنند اما یکی از عرصه ‌هایی که میزان حضور را با عدد مشخص می‌کند درصد مشارکت در انتخابات است که اساس موجودیت نظام بوده و همه برای تحقق آن باید پای کار باشند.
استاندار در ادامه برگزاری انتخابات سالم، رقابتی و با مشارکت بالا را مورد تأکید قرار داد و افزود: مدیران و دستگاه‌های اجرایی نیز تحت نظارت هیأت بازرسی استان هستند لذا نباید به نفع یا علیه کسی کار کنند و حتی در تماس‌های تلفنی هم باید مراقبت شود.
وی متذکر شد: براساس قانون در حد توان و طبق اعلام ستاد پشتیبانی انتخابات، امکانات دستگاه‌ های اجرایی باید در خدمت انتخابات و نظام باشد لذا اصلاً قابل قبول نیست در این زمینه دستگاهی بهانه‌ تراشی کند و اگر چنین موردی مشاهده شود حتماً برخورد خواهد شد.
قناعت با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظفند امکانات خود را در اختیار ستاد انتخابات قرار دهند، عنوان کرد: آرامش مظهر اقتدار است و نشان از توانمندی مدیران دارد لذا مراقب ایجاد حواشی باشید چون نیازمند فضای آرام، با نشاط و همدلی برای برگزاری انتخابات باشکوه هستیم.
به گفته وی؛ اختلافات بین‌بخشی باید رفع و حل شوند و نظارت بر این امر هم به عهده فرمانداران است.
استاندار خواستار اهتمام دستگاه‌های اجرایی در امیدآفرینی در جامعه شد و گفت: در همین راستا باید پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در دهه فجر امسال انجام شود و برخورد شایسته و مناسب با مردم هم مورد انتظار است.
به گفته وی؛ هرچه درصد مشارکت بالا رود نشانه پشتوانه مردمی نظام است و هرچه این مسئله پر رنگ‌تر شود قدرت چانه‌زنی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی هم افزایش خواهد یافت.
قناعت در ادامه بالا بودن درصد مشارکت مردم در انتخابات را تضمین‌کننده امنیت کشور دانست و گفت: مشارکت بالا در انتخابات خباثت‌ها و فتنه‌های دشمن را بی‌اثر می‌کند زیرا نشان‌دهنده همراهی مردم با نظام است آن هم در اوج تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و زمانی که در گوشه و کنار دنیا درگیری و جنگ وجود دارد.
وی به ورود آیت الله رئیسی به عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی اشاره و بر تلاش برای مشارکت حداکثری، امیدآفرینی، تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در آستانه انتخابات تأکید کرد.

 

با تعامل همه حوزه ها، بهترین و پرشورترین انتخابات را در خراسان جنوبی برگزار می کنیم

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: با تعامل همه حوزه ها، بهترین، پرشورترین، امن ترین و سالم ترین انتخابات را در خراسان جنوبی برگزار می کنیم.
سید محمد رضا طالبی اظهار کرد: ادارات کل باید با ستاد انتخابات استان و شهرستان‌ ها و نیر هیأت های اجرایی و نظارت در زمینه تأمین امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز همکاری لازم را داشته باشند.
معاون استاندار با تأکید بر اینکه در این زمینه ماده ۱۳ قانون انتخابات برای همه لازم الاجراست، تصریح کرد: مقامات دولتی و مدیران دستگاه‌های اجرایی بر اساس ماده ۷۵ و ۷۳ قانون انتخابات باید در خصوص داوطلبان انتخابات اصل بیطرفی را رعایت کنند.
وی عدم فعالیت انتخاباتی کارکنان دولت در ساعات اداری و نیز سوء استفاده از جایگاه‌شان را مورد تأکید قرار داد و افزود: برخود قانونی با تخلفات کارکنان دولتی در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده ۲۱ قانون انتخابات انجام خواهد شد.
طالبی با اشاره به اینکه برخورد قانونی با جرائم انتخاباتی طبق ماده ۲۰ قانون انتخابات در شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در سطح استان و کشور صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: باید ادارت کل و دستگاه‌های اجرایی با هیأت استانی بررسی تبلیغات انتخابات همکاری لازم را داشته باشند.
معاون استاندار بر لزوم تبیین خدمات و اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برای مردم به منظور افزایش امید و نشاط و نیز مشارکت سیاسی تأکید کرد و افزود: مدیران در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان باید اهتمام ویژه داشته باشند و از اقداماتی که موجب نارضایتی در جامعه می‌شود، پرهیز کنند.
وی با تأکید بر ضرورت افزایش حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها، بازدید از پروژه‌ها و پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مردمی، گفت: ضمن افزایش برنامه‌های دهگردشی توسط فرمانداران و بخشداران، باید از ظرفیت‌های ملی و مذهبی برای تبیین اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان استفاده شود.
طالبی بیان کرد: باید از فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات در پایان سال جاری برای تبیین اهمیت انتخابات و دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری استفاده لازم صورت گیرد.
معاون استاندار بر ضرورت مطالعه قانون انتخابات توسط مدیران تأکید کرد و افزود: جلوگیری از سوء استفاده داوطلبان مجلس از مقامات استانی و القای حمایت مدیران از آنان باید رعایت و‌ مورد توجه باشد تا هیچ شک و شائبه‌ای به وجود نیاید.
وی افزود: تشویق کارکنان در همکاری با ستاد انتخابات و هیأت‌ های نظارت و لحاظ کردن این همکاری در مؤلفه ارزیابی کارکنان به صراحت در قانون انتخابات اشاره شده که باید دستگاه‌های اداری، سازمان‌ها و نهادها این موضوع را اجرایی کنند تا شاهد برگزاری بهترین، پرشورترین، امن ترین، سالم ترین انتخابات و رقابت خوب در استان خراسان جنوبی باشیم.

 

 

 

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد :

ارائه هزینه های مشاوره ژنتیک بصورت رایگان در خراسان جنوبی/۳

امروز خراسان جنوبی – حمیدی

با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستانها و حضور در مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی از تسهیلات رایگان هزینه های مشاوره ( آزمایشات – ویزیت پزشکان مشاور- سونوگرافی حین بارداری ) بهره مند شوید.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این خبر گفت: ازدواج فامیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می کنیم مرسوم است و برخلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، فرزندان بسیاری از زوجین خویشاوند محکوم به نقص مادرزادی یا مشکلات پزشکی هستند که به راحتی با بررسی ژنتیکی می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.حسن رحیمی به تشریح نحوه انتقال ژن های معیوب در ازدواج فامیلی پرداخت و با بیان اینکه هر فردی برای هر ویژگی ارثی در بدن خود دو ژن دارد،افزود:یک ژن از مادر و دیگری از پدر به ارث می رسد،یک زوج به ظاهر سالم که هر کدام دارای یک ژن اختلال یافته مشترک برای بیماری ژنتیکی مغلوب هستند، آن ها خودشان بیماری را نشان نمی دهند چون ژن دیگر آن ها به طور طبیعی کار می کندو این زوج را “ناقلان سالم” می نامند.وی ادامه داد:این ژن ها در خانواده ها منتقل می شوند، اگر زوجی با هم خویشاوندان خونی و به اصطلاح فامیل باشند و ژن اختلال یافته برای بیماری ژنتیکی مغلوب هم در خانواده آن ها وجود داشته باشد، متاسفانه این زوج شانس بیشتری دارند که هر دو حامل ژن آن اختلال باشند و فرزند آن ها مبتلا شود.وی اذعان داشت: اگر کودک یک ژن اختلال یافته را هم از مادر و هم از پدر خود به ارث ببرد، کودک به بیماری ژنتیکی مبتلا خواهد شد. یک در چهار (۲۵� احتمال این اتفاق وجود دارد.
مشاوره ژنتیکی تنها راه حل پیشگیری

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از بیماری های ژنتیکی چه می توان کرد، اینگونه عنوان کرد که:بیماری ژنتیکی، قابل درمان نیستند بلکه تنها می توان با کمک مشاوره ژنتیکی، بیماری را تشخیص و یا احتمال خطر را پیش بینی کرد و با مشاوره دادن به خانواده احتمال تولد فرزند بیمار را کاهش داد.

پیش از ازدواج بهترین زمان برای مشاوره ژنتیک

رحیمی بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیکی را پیش از ازدواج اعلام کرد و گفت:چنانچه زوجین در این زمان مراجعه نکرده باشند، می‌توانند با مراجعه پیش از بارداری، حین بارداری و یا پس از تولد فرزند مبتلا به اختلال ژنتیکی از مزایای این مشاوره بهره‌ مند شوند.
ضرورت انجام مشاوره ژنتیک چه زمانی است؟
وی در پاسخ به این سوال که مشاوره ژنتیک در چه مواقعی ضروری است، عنوان کرد:پیش از ازدواج های خویشاوندی، حاملگی در سن ۳۵ سال و بالاتر، وجود نقایص مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی یا تاخیر در رشد و نمو، کوتاهی بیش از حد قد و نقایص رشدی، وجود بیماری تکرار شونده و معلولیت در زوجین، فرزند قبلی خانواده و یا بستگان هریک از زوجین، نازایی و سقط های مکرر یا فوت فرزند به دلیل بیماری و عقیمی مردان، بروز ناتوانی های جسمی که در کودکی، نوجوانی و یا بزرگسالی بدون دلیل مشخص شروع شده باشد، اختلالات سوخت و ساز بدن ( بیماری متابولیک )، اختلالات رفتاری، تکرار برخی بیماری ها در خانواده مانند سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت از مواقعی است که ضرورت دارد مشاوره ژنتیک انجام شود.

 

 

 

 

 

دپارتمان ملی معدن در نهبندان بیش از ۶۰ میلیارد تومان تجهیز شد

 

دپارتمان ملی معدن در نهبندان بیش از 60 میلیارد تومان تجهیز شد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه آموزش هدف اصلی فنی و حرفه‌ای است، گفت: دپارتمان ملی آموزش معدن در شهرستان نهبندان با بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش مهارت‌های این حوزه تجهیز شده است.

حسن کامرانی‌فرد صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه دپارتمان ملی معدن نهبندان از روز شنبه میزبان برگزاری دوره‌های تخصصی اپراتوری و‌ سرویس نگهداری ماشین‌آلات سنگین و معدنی با حضور استان‌های مختلف  خواهد بود اظهار داشت: این دوره برای اولین بار در خراسان جنوبی برای افراد علاقه‌مند برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره‌های فشرده که با حضور ۲۵ نفر از سراسر کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: مهارت‌های تخصصی به مدت دو هفته در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌ جنوبی خاطرنشان کرد: آموزش‌های اختصاصی در فنی و حرفه‌ای رایگان است. ۱۹ مرکز آموزش ثابت با بیش از ۱۰۵ کارگاه ثابت و ظرفیت آموزشی سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در استان  فعالیت دارد و ۵۵۰ حرفه آموزشی در بخش خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر به کارآموزان آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی در دستور کار قرار گرفته، ادامه داد: سال گذشته بسیاری از کارگاه‌ها در حوزه اینترنت اشیاء، خانه‌های هوشمند، مرکز تخصصی برق تجهیز شد. در کنار ظرفیت‌ها ‌و‌ محدودیت‌های موجود در حوزه مربیان فنی و حرفه‌ای، امسال توانستیم از توان بیش از ۱۵۰ نفر از مربیان افتخاری نیز بهره‌مند شویم.

کامرانی‌فرد با بیان اینکه متنوع بودن روش‌های اجرای آموزش، ارائه گواهیانه آموزشی با استاندارد جهانی و تطبیق با نیاز بازار کار از ویژگی‌های دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای است، ادامه داد: اردوهای جهای اداره‌ کل آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم در قالب خدمات فنی و مهندسی و آموزش‌های کوتاه‌مدت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  نیازسنجی آموزش مورد نیاز استان از دستگاه‌های اجرایی متولی گرفته می‌شود، یادآور شد: در چند سال اخیر ضریب مهارت‌آموزی در بین دانشجویان افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۹ نفر به مسابقات ملی مهارت اعزام شدند که هشت نفر مدال گرفتند، اظهار داشت: خروجی ما در مسابقات ملی مهارت نشان از ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی دارد.

وی با بیان اینکه با رصدی که از مراکز کاریابی انجام شده، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سهم عمده‌ای در اشتغال افراد داشته است، یادآور شد: امسال طرح تابستانه مهارت با دو هدف راهبری اجرایی شده که شامل توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی و کاهش سن مهارت‌آموزی در بین دانش‌آموزان بوده است.

 

 

نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در بیرجند برگزار می‌شود/۳

امروز خراسان جنوبی – گروه خبر

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته از ۱۹ نا ۲۲ آذرماه در نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند برگزار می‌شود. حسینی افزود: این نمایشگاه در وسعت ۳ هزار مترمربع و با حضور شرکت‌های معتبر استان و استان‌های همجوار به مدت پنج روز در بیرجند برگزار می‌شود.وی با تاکید بر نقش و اهمیت صنعت ساختمان به عنوان پیشران اقتصاد و یکی از ارکان اشتغال‌زایی ادامه داد: هر زمانی صنعت ساختمان در سطح استان فعال می‌شود بخش عظیمی از اشتغال استان فعال می شود.حسینی با اشاره به تجربه موفق اتاق تعاون در برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در دو سال گذشته افزود : برپایی نمایشگاه صنعت ساختمان در استان فرصتی دوباره برای تجلی همه‌ آنچه که متولیان بخشهای مختلف این صنعت به دنبال آن هستند است.وی افزود: این نمایشگاه از ۱۹ آذر ماه به مدت پنج روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای عموم علاقمندان به این صنعت است.

الگوی تامین اقلام توانبخشی در خراسان جنوبی رونمایی شد/۸ویژه

 الگوی چند جانبه تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی اولین بار در خراسان جنوبی همزمان با هفته افراد دارای معلولیت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین رونمایی از الگوی چند جانبه تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی  به مناسبت ۱۲ آذر (روز جهانی افراد دارای معلولیت) با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، دادستان بیرجند و جمعی از مسئولان در بیرجند برگزار شد.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط تصویری با این آیین گفت: الگوی چند جانبه تامین اقلام کمک توانبخشی که برای اولین بار در خراسان جنوبی پیاده سازی شده، نهضت خوبی است که امیدواریم با نام این استان در کشور الگوسازی شود.

زهرا نوع پرست افزود: همکاری‌های فرابخشی در صدور احکام قضایی و جایگزین حبس نیز تاکنون ثمرات خوبی داشته است.

وی گفت: امسال بودجه بهزیستی کشور در حوزه کمک توانبخشی ۲ برابر و بودجه استان خراسان جنوبی با پیگیری‌های انجام شده سه برابر شده، همچنین خراسان جنوبی در حوزه آموزش و توانپزشکی امسال جزو سه استان برتر کشور بوده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی ادامه داد: سالانه از هر ۲۰۰ تولد یک کودک مبتلا به اوتیسم است که به آمار جامعه هدف بهزیستی اضافه می‌شود.

وی گفت: همچنین بیماری‌های غیر واگیر، تصادفات و رشد سالمندی نرخ شیوع معلولیت را در کشور افزایش داده است.

نوع پرست با بیان اینکه ۲۵ درصد جمعیت حداقل در یک مرحله از زندگی به خدمات یا وسایل توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند گفت: دسترسی معلولان به این خدمات در سطوح فردی و اجتماعی حایز اهمیت است که باید به آن توجه شود.

 

بیمه سلامت و تکمیلی برای معلولان خراسان جنوبی در دست اقدام است

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: پوشش بیمه سلامت برای جامعه هدف بهزیستی انجام شده و امید است با هماهنگی‌ از مرکز، بیمه تکمیلی هم شامل معلولان استان شود.

سید محمدرضا طالبی در آیین رونمایی از الگوی چند جانبه تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی که اولین بار در خراسان جنوبی اجرا شد، افزود: ارایه تسهیلات به معلولان و اشتغال آنان هم پیگیری می‌شود از همین رو تلاش کرده‌ایم حق سه درصد قانون استخدامی در دستگاه‌های اجرایی محقق شود.

وی گفت: مناسب سازی معابر برای تردد معلولان ضروری است و تا جایی که امکان داشته، این ضرورت در دستگاه‌های اجرایی و معابر مد نظر قرار گرفته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از محل مصوبات سفر رئیس جمهور ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی به وزارت نفت ابلاغ شده است که باید پیگیری‌های لازم از سوی استان برای تخصیص این اعتبار انجام شود تا بتوان در بخش‌هایی همچون جهیزیه، خرید لوازم توانبخشی و دیگر حمایت‌ها هزینه کرد.

وی گفت: با توجه به مشکلات معیشتی، سرپرستی از این قشر سخت است اما برکت خانواده محسوب می‌شوند لذا عدالت خداوند ایجاب می‌کند اگر نقصی در عضوی باشد در جای دیگر استعداد بیشتری به فرد معلول داده است.

طالبی افزود: تلاش‌های صورت گرفته در بهزیستی استان موجب ارتقای رتبه‌ها شده که قابل تقدیر است اما انتظار می‌رود نسبت به استان خراسان جنوبی با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی رسیدگی و توجهات ملی بیشتر باشد.

 

وی بیان کرد: کارگروه‌های مربوط به بهزیستی به طور مرتب برگزار می‌شود و قانون حمایت از معلولان هم به بحث کشیده شده تا منطبق با وضعیت استان بتوانیم در راستای حمایت از جامعه هدف گام برداریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی باید قانون حمایت از معلولان را اجرایی کنند گفت: آمار معلولیت نسبت به جمعیت استان قابل توجه است لذا انتظار حمایت بیشتری از سطح کشور داریم.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات ملی در حوزه توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود در راستای توانمندی معلولان اقدامات مؤثرتری انجام شود که یک مصداق آن تامین اقلام توانبخشی است.

طالبی گفت: در خراسان جنوبی علیرغم اینکه زیرساخت‌ها ضعیف است و مردم با مشکلات معیشتی رو به رو هستند اما مشارکت‌های مردمی قابل توجه بوده و در کمک به عتبات عالیات رتبه اول کشوری را داریم.

وی افزود: اتوبوس‌های ویژه خدمات معلولان در شهر بیرجند مناسب سازی شده و انعقاد تفاهم نامه‌هایی در حوزه‌های مختلف را برای ارایه خدمات به جامعه هدف داشته ایم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: با وجود حجم زیادی از معلولیت در استان اما شرایط این قشر نشان از تلاش شبانه روزی مدیران و کمک خیران دارد.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان افزود: نظام جمهوری اسلامی خدمات بی شماری به مردم ارایه کرده است که نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست اما باید به خوبی در جهاد تبیین بازگو شود.

 

وی همچنین به اقدامات دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در حوزه راه‌های استان و پرداخت مطالبات پیمانکاران در ۲ سال گذشته اقدامات جهشی انجام شده که موجب پیشرفت پروژه‌ها بوده است.

دادستان بیرجند بر اقدامات موثر در راستای امیدآفرینی تاکید کرد و گفت: در آستانه انتخابات این موضوع بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و همه در این زمینه مسئولیت دارند زیرا وقتی خدمات بازگو نشود دشمن با موج سواری سعی در کمرنگ جلوه دادن دستاوردها دارد.

وی با اشاره به سه برابر شدن بودجه بهزیستی استان در حوزه توانبخشی ادامه داد: سیاست دستگاه قضا بر کمک به نیازمندان استان بوده از همین رو ظرفیت صدور احکام جایگزین حبس برای تامین برخی نیازها به کارگیری شده است.

حجت‌الاسلام نسایی زهان گفت: طرح احکام جایگزین حبس تاکنون در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و نهبندان اجرا شده و در دیگر دادسراهای استان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: الگوی چند جانبه تامین اقلام کمک توانبخشی برای اولین بار در خراسان جنوبی پیاده سازی شده که از این طریق با کمک اعتبارات سازمان بهزیستی، احکام جایگزین حبس، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و خیران توانستیم بخشی از نیازهای جامعه هدف را پوشش دهیم.

حسن شرفی اضافه کرد: این الگو قابلیت تعمیم در دیگر استان‌ها را دارد از همین رو پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه در سطح ملی برای تقویت ظرفیت سازی بین بهزیستی و قوه قضائیه ارایه شده است.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون با اجرای این طرح ۲ هزار قلم وسیال کمک توانبخشی تحویل جامعه هدف شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: اعتباراتی که سازمان بهزیستی در سال‌های قبل به استان‌ها برای تامین اقلام کمک توانبخشی تخصیص می‌داد یک سوم نیاز را تامین می‌کرد اما امسال این اعتبارات با افزایش سه برابری به ۸۰ میلیارد ریال رسید.

وی عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت دستگاه قضایی و احکام جایگزین حبس نیز حدود ۱۰ میلیارد ریال برای تهیه اقلام کمک توانبخشی اختصاص یافت.

شرفی گفت: ویلچر، تشک مواج و سمعک جزو اقلام پر مصرف جامعه هدف است که تلاش شده کمک‌ها به این سمت معطوف شود.

وی با اشاره به وجود ۲۰ هزار و ۲۹۶ معلول در خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد این افراد مستمری بگیر هستند و در حال حاضر پشت نوبتی صفر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی شاخص تعداد معلولان به نسبت جمعیت را در کشور ۲.۱۷ و در خراسان جنوبی ۲.۶۳ اعلام کرد و افزود: بیشترین نوع معلولیت در استان جسمی، حرکتی و ذهنی است.

وی گفت: ۶۷ درصد معلولیت‌ها در استان خراسان جنوبی از نوع شدید و متوسط بوده و بیشترین علت معلولیت نیز مربوط به بیماری‌ها، سوانح رانندگی، سوختگی و ژنتیک است.

شرفی افزود: ۸۳۷ نفر از معلولان استان در ۲۴ مرکز شبانه روزی خدمات توانبخشی دریافت می‌کنند، ۱۵ هزار و ۳۹۸ نفر نیز در خانواده‌ها نیازمند دریافت این نوع خدمات هستند.

وی یادآور شد: این احکام به کاهش تبعات اجتماعی زندانی شدن افراد کمک کرده و از طرفی می‌توان نیازهای اقشار آسیب پذیر را نیز تامین کرد.

الگوی چند جانبه تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی اولین بار در خراسان جنوبی همزمان با هفته افراد دارای معلولیت رونمایی شد.

در این آیین تعدادی از اقلام کمک توانبخشی که از طریق الگوی چند جانبه با مشارکت سازمان بهزیستی، دستگاه قضایی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و خیران تهیه شده است، به مددجویان اهدا شد.

 

 

 

درمیان روستای دوستدار کتاب کشور/۲-۷ ویژه

مراسم جشن تقدیر از روستای درمیان به عنوان روستای دوستدار کتاب کشور روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان در این روستا برگزار شد.

در این مراسم‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ضمن تبریک کسب این موفقیت به مردم و مسئولان درمیان، گفت: کتابخوانی در پرورش عقل و سلامت فکری انسان بسیار موثر است. همان طور که در اسلام، حوزه اندیشیدن حتی در مدت زمان کوتاه معادل ۷۰ سال عبادت می‌باشد.

علی فرحنده افزود: اندیشیدن در بستر مطالعات مفید منجر به پی بردن در حقایق خلقت خواهد شد و کمال انسان جز با اندیشه صحیح در بستر مطالعه کتاب‌های با کیفیت به ثمر نمی‌رسد، بنابراین مطالعه هر کتابی بدون توجه به محتوای آن نتیجه‌ای جز گمراهی به ارمغان نخواهد داشت.

وی با تقدیر از مردم فرهنگ دوست و مسئولان فرهنگی این شهرستان که موجبات تحقق این دستاورد شیرین برای روستای درمیان را فراهم آوردند، اظهار داشت: باعث خرسندی است که خراسان جنوبی دارای دو روستا پر بین روستاهای‌کشور است که صاحب مقام برتر در این دوره از جشنواره گردیده‌اند. اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در در این مراسم، گفت: مردم عزیز روستای درمیان به صورت خودجوش مکانی را به عنوان کتابخانه در نظر گرفتند و با اینکه دشواری‌هایی که در منطقه وجود دارد از جایگاه کتاب غافل نگردیده‌اند و این خود اثبات کننده علاقه مردم این دیار به کتاب و کتابخوانی می‌باشد. در ادامه این مراسم از مسئولان و فعالان فرهنگی روستای درمیان که در کسب این موفقیت نقش داشتند، تجلیل شد. لازم به ذکر است روستای درمیان از توابع شهرستان درمیان در سال جاری به عنوان یکی از روستاهای دوستدار کتاب کشور انتخاب شد.جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند.

 

 

زن متهم به آدم ربایی در بیرجند دستگیر شد/ متهم قصد انتقال ‌پسر بچه را به خارج کشور داشت/۴

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی از دستگیری عاملان آدم ربایی پسربچه ۱۴ ساله در شهرستان بیرجند خبر داد.

دستگیری عاملان آدم ربایی در مرکز خراسان‌جنوبی

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ کاظم صادقی، گفت: در پی وقوع یک فقره آدم ربایی در شهرستان بیرجند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد، پسربچه ای ۱۴ساله توسط سرنشین یک خودروی سواری در زمان تعطیلی از مدرسه در یکی از خیابان های شهر بیرجند ربوده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌ است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی افزود: در تحقیقات اولیه کارآگاهان پلیس مشخص شد عامل اصلی آدم ربایی با انگیزه انتقام گیری از پدر کودک، با کمک ۲ نفر از همدستانش اقدام به ربودن پسر بچه کرده و سپس از محل متواری شدند.

سرهنگ صادقی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس با روش های نوین کشف جرم و انجام کارهای اطلاعاتی، بلافاصله ۲ همدست آدم ربا که زن بودند را شناسایی و طی عملیاتی غافلگیرانه آنها را دستگیر کردند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در ادامه با بررسی و انجام اقدامات پلیسی مشخص شد فرد آدم ربا همسر سابق شاکی بوده و قصد انتقال غیر قانونی پسر بچه به خارج از کشور را داشته  است که در کمتر از ۹ ساعت طی یک عملیات غافلگیرانه در محورهای مواصلاتی استان خراسان جنوبی دستگیر شد و پسر بچه به آغوش خانواده بازگشت.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی در پایان خاطر نشان کرد: عامل اصلی آدم ربایی و همدستش با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف هزار لیتر سوخت قاچاق از اتوبوس در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس مسافربری، هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: ماموران انتظامی یگان امداد شهرستان فردوس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک شدند که جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.

 

 

 

 

 

توقیف سواری پژو حامل سوخت قاچاق در”قاین”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”قاین” از کشف هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: ماموران انتظامی بخش”آرین شهر” شهرستان قاین در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.

 

 

 

 

 

دستگیری سارق با ۶ فقره سرقت در”بیرجند”/۴

 

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک نفر سارق را دستگیر و ۶ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۱″ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه سارق را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

 

 

 

 

 

پاتوق فروش ومصرف موادمخدر در “بشرویه” پلمپ شد/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان” بشرویه” از پلمپ یک پاتوق خرده فروش موادمخدر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “نصر الله طاهری “در تشریح این خبر اظهار داشت : با توجه به گزارشات و اخبار واصله مردمی و نارضایتی شهروندان در مورد برپایی پاتوق استعمال موادمخدر و تجمع خرده فروشان در یکی از محله های شهرستان بشرویه ، موضوع جهت بررسی بیشتر در دستورکار پلیس مواد مخدر قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با رصد اطلاعاتی و انجام تحقیقات میدانی، پاتوق استعمال و فروش موادمخدر را شناسائی و با هماهنگی مقام قضائی محل مورد نظر را مورد بازرسی قرار دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه افزود: مأموران در بازرسی تکمیلی از این مکان، یک نفر خرده فروش موادمخدر را دستگیر و مقادیری مواد مخدر نیز کشف کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

 

دستگیری سارق اماکن خصوصی در “فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان “فردوس” از دستگیری سارق سابقه دار اماکن خصوصی در عملیات ماموران پلیس آگاهی این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “علیرضا فولادی” در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی در شهرستان فردوس، دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.

وی بیان داشت: ماموران پلیس آگاهی شهرستان با انجام بررسی های تخصصی و میدانی موفق شدند سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام‌ قضائی وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: سارق دستگیر شده در بازجوئی پلیس به ارتکاب ۵ فقره سرقت از اماکن خصوصی اعتراف کرده که پس از تشکیل پرونده حهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

جاساز بیش از ۴۵ کیلوتریاک در سواری پژو/۴

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت: مأموران در بازرسی از یک سواری پژو، ۴۵ کیلوگرم تریاک کشف و یک متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی “علی آباد” شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو۴۰۵ مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو۴۰۵ ، مقدار ۴۵ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

 

 

 

مدارس سمپاد، مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت/۷

 

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: مدارس سمپاد،مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت هستند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی،عباسعلی مظفری، در آیین تجلیل از ۱۲۰برگزیده  علمی ،پرورشی ،فرهنگی،هنری و ورزشی دبیرستان فرزانگان حضرت زینب«س» بیرجند، اظهار کرد: مهمترین هدف و رسالت مدارس سمپاد گسترش و تقویت فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان است.

وی، با بیان این که مرکز ملی پرورش استعداهای درخشان و دانش پژوهان جوان برنامه های مدونی برای تقویت فعالیت های پژوهشی دارد، عنوان کرد: لازمه ی آموزش روش های صحیح پژوهش و تحقیق به دانش آموزان و رشد و بالندگی علمی دانش آموزان مدارس سمپاد، اتخاذ تمام ساز و کارهای لازم برای انجام فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان است.

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان،خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان مستعد مناطق کم‌برخوردار و روستایی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند، را وظیفه ذاتی این مرکز برشمرد و تصریح کرد: به این منظور؛ طرح «همیار سمپاد»  توسط مرکز ملی پرورش استعداهای درخشان و دانش پژوهان جوان طراحی، تدوین و اجرایی شده است.

کسب۱۰مدال مسابقات کاراته قهرمانی کشور توسط دانش آموزان درمیانی/۷

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی،ازکسب۳مدال طلا، ۲ مدال نقره و۵ مدال برنزتوسط دانش آموزان دختر و پسر شهرستان درمیان در یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور سبک کیوکوشین کاراته ساکاموتو قهرمانی کشور خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سید علیرضا موسوی نژاد با بیان این که یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور سبک کیوکوشین کاراته ساکاموتو، نهم و دهم آذرماه جاری به میزبانی مشهد مقدس، برگزار شد، اظهار کرد: ، تیم کاراته خراسان جنوبی به مربیگری و سرپرستی رحمان خدادادی موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ شد و کسب مقام سوم تیمی را از آن خود کرد.

وی، با اشاه به کسب مدال طلای این دوره از مسابقات توسط محمدامین زرگ زهی و صادق ایوبی،دانش آموز دبستان سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی در بخش پسران و ریحانه بصیری پور از  دبیرستان پروین اعتصامی اسدیه در بخش دختران، گفت: همچنین ابراهیم نهتانی پور دانش آموز دبیرستان شهید باهنر اسدیه، در بخش پسران و حنانه حسن زاده ، دانش آموزدبیرستان پروین اعتصامی اسدیه در بخش دختران،موفق به کسب مدال نقره شدند.

به گفته موسوی نژاد سمانه بصیری پور،دانش آموزدبستان۲۲بهمن اسدیه در بخش دختران و ابوالفضل پیشرو، محمدمهدی غفاری، محمدعادل بهی و سعدی رخشانی، دانش آموزان مدارس شاهدشهید احمدی روشن و ،شهیدباهنراسدیه در بخش پسران به عنوان برنز یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور سبک کیوکوشین کاراته ساکاموتو بسنده کردند.

تشکیل تیم‌های مشورتی کاهش طلاق در سربیشه/۲

فرماندار سربیشه گفت: با تشکیل تیم‌های مشورتی و مشاوره‌ای و اجرای برنامه مدون آموزشی، فرهنگی و روشنگری می‌توانیم در کاهش و حتی صفر شدن میزان طلاق و این پدیده ناخوشایند اجتماعی و فرهنگی در شهرستان موثر باشیم.

تشکیل تیم‌های مشورتی کاهش طلاق در سربیشه

به گزارش فارس از سربیشه محمدرضا لکزایی، فرماندار سربیشه امروز  در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال شهرستان ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونسیتی اظهار داشت: پوشش وقایع حیاتی و ثبت آن در مهلت قانونی و نقش آمارهای جمعیتی در برنامه ریزی ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: با توجه به این امر مهم، نقش سایر ادارات و نهادها در همکاری برای پوشش‌کامل وقایع حیاتی با اداره‌ ثبت احوال الزامی و ضروری می‌باشد.

فرماندار سربیشه افزود: شوراهای اسلامی و دهیاران می‌توانند در زمینه ثبت به موقع وقایع حیاتی نقش مهمی ایفا کنند و همچنین تعامل و همکاری بیشتر اعضای شورای هماهنگی ثبت احوال شهرستان در امر پوشش کامل وقایع حیاتی بسیار مهم و موثر است.

لکزایی با اشاره به نرم فرزندآوری در شهرستان گفت: دولت سیزدهم در زمینه فرزندآوری و تکثیر جمعیت که یکی از دغدغه مقام معظم رهبری می‌باشد مشوق‌های خوبی را در این زمینه در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: با همیاری و همفکری، تمامی مدیران شهرستان تلاش، برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی داشته باشند که ثبت ازدواج و ولادت‌های شهرستان در خود شهرستان سربیشه ثبت شود.

فرماندار سربیشه با بیان اینکه اکثر طلاق‌های ثبت شده در یکی دو سال ابتدایی زندگی مشترک زوجین رقم می‌خورد، یادآورشد: با تشکیل تیم‌های مشورتی و مشاوره‌ای و اجرای برنامه مدون آموزشی، فرهنگی و روشنگری میتوانیم در کاهش و حتی صفر شدن میزان طلاق و این پدیده ناخوشایند اجتماعی و فرهنگی در شهرستان موثر باشیم.

 

 

 

 

خراسان جنوبی آنفولانزای فوق حاد پرندگان ندارد/۲

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس پایش‌های صورت گرفته در خراسان جنوبی هم اکنون هیچ رد پایی از ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان  وجود ندارد.

کرمی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان است.

او افزود: بر اساس پایش های انجام شده ، بر روی  بیش از ۴ هزار نمونه از طیور روستایی و صنعتی در استان ، مشخص شد که در حال حاضر رد پایی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی نداریم ؛ نگرانی از وجود همه گیری وجود ندارد.

کرمی گفت: در موضوع طیور صنعتی، مرغداری‌ها باید خیلی مراقب باشند و مراقبت های امنیت زیستی را انجام دهند تا از ورود عامل بیماری جلوگیری کنند.

وی  در این خصوص از اقداماتی مثل کنترل ورود و خروج افراد، لوازم و مواد در قالب بخشنامه‌های ارسال شده و همچنین کلاس‌هایی برای  آموزش مرغداران  به صورت حضوری و مجازی نام برد.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در مورد طیور غیر صنعتی یا همان طیور بومی که روستاییان و یا افراد در منزل شخصی خود نگه می‌دارند باید حساسیت‌ها  بیشتر شود، زیرا مراقبت در این قسمت کمتر است.

او افزود: بیشتر حساسیت‌ها باید روی افرادی باشد که به عنوان دوره گرد اقدام به فروش طیور می‌کنند که در مطالعات انجام شده ثابت شده ، این افراد در انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان نقش دارند و به هیچ وجه نباید اجازه فعالیت به این دوره گردان داده شود که در این خصوص از مسئولین به ویژه پرسنل نیروی انتظامی می‌خواهیم که در این مسئله ورود پیدا کرده و از این اقدام جلوگیری کنند.

کرمی گفت: در مورد طیور بومی، جدا کردن و فاصله انداختن بین این پرندگان با پرندگانی که تحت کنترل نیستند می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند و در این مواقع ارتباط مستقیم پرندگان آزاد با طیوری که روستاییان یا افراد در خانه‌هایشان نگه می‌دارند باعث انتشار ویروس می‌شود.

 

 

 

 

راه اندازی دستگاه ماموگرافی در بیمارستان امام رضا(ع)بیرجند/۲

با راه اندازی دستگاه ماموگرافی در بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند تمامی کار‌های مربوط به غربالگری و ماموگرافی در این بیمارستان انجام می‌شود.

دکتر محمدی فر متخصص رادیولوژی و سونوگرافی گفت: با راه اندازی این دستگاه جدید و دیجیتال تمامی اقدامات غربالگری از جمله گرفتن تصویر با بزرگ نمایی تصویر با توانایی خاص این دستگاه با انجام کمترین میزان اشعه به انسان انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه این دستگاه در حال حاضر فقط در بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند فعال است افزود: با توجه به اینکه بیماری سرطان پستان یکی از بیماری‌های رایج بین بانوان است همه بانوان می‌توانند از این دستگاه برای شناسایی به موقع بیماری استفاده کنند.

 

 

 

 

امضای تفاهم نامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

امضای تفاهم نامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این تفاهم‌نامه بین سیدمحمدحسین سیدکاشی رئیس جهاددانشگاهی و محمدحسن مجیدی، رئیس پارک علم و فناوری استان امضا شد.

همکاری مشترک پارک و جهاد در تبادل اطلاعات و امکانات، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و فنی، پژوهشی، آموزشی فناوری، ترویجی و قانونی طرفین تفاهم نامه در جهت حمایت از فناوران و صاحبان ایده از جمله موضوعات این تفاهم نامه است.

فراهم کردن امکان استفاده شرکت‌های پارک علم و فناوری از امکانات و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی، ارائه خدمات داوری طرح‌ها و ایده‌های واحد‌ها و شرکت‌های متقاضی عضویت در پارک و مراکز رشد وابسته به پارک، استفاده پارک از ظرفیت‌های فیزیکی جهاد دانشگاهی (آزمایشگاه‌ها و …)، همکاری لازم در خصوص برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و همایش‌ها و سمینار‌های تخصصی مرتبط، برقراری امکان استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و مزایای قانونی پارک علم و فناوری جهت شرکت‌های فناور جهاد، ارائه راهکار‌های مناسب برای جذب حمایت‌های مالی و معنوی از فناوران و شرکت‌های فناور جهاد و ایجاد زمینه برای برگزاری تور‌های تخصصی در حوزه‌های فناوری از دیگر اقدامات اجرایی این تفاهم نامه است.

 

 

 

 

اجرای مرحله اول تامین زیرساخت برق بافت تاریخی دیهوک طبس

مرحله اول تامین زیرساخت برق بافت تاریخی دیهوک شهرستان طبس اجرا شد.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت:فاز اول اجرای شبکه برق رسانی به بافت تاریخی دیهوک با خرید قسمتی از تیر‌های برق انجام شده است.

محمد عرب افزود:  اجرای شبکه برق و آب بافت تاریخی دیهوک از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به بخش دیهوک بوده که فاز اول اجرای شبکه برق با خرید قسمتی از تیر‌ها به ارزش  دو هزار و ۷۰۰ میلیون ریال انجام شده و ادامه پروژه و اجرای شبکه آب نیازمند تخصیص کامل اعتبار مصوب به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال است.

وی گفت: بافت تاریخی دیهوک با حدود ۱۸ هکتار مساحت با شماره ۳۳۷۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که تاکنون سه اقامتگاه بوم گردی در این بافت تاریخی راه اندازی شده و چندین مورد در حال راه اندازی و متقاضی تبدیل خانه‌های قدیمی بافت روستا به بوم گردی هستند.

به گفته وی این روستای تاریخی با قدمتی چند صد ساله از محله‌های سرچشمه، تلخک، دم دروازه، بنوکوه، اولنگ، چپیله، زیر اسیاب، دم اسیاب، دم مزار و پی کمر تشکیل شده است.

 

 

 

 

 

غلبه امدادگران فوتسالی خراسان‌جنوبی بر سیستان و بلوچستان/۷

تیم نجاتگران پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با نتیجه ۷ بر ۳ تیم سیستان و بلوچستان را در مسابقات فوتسال یادواره شهدای امدادگر منطقه‌ای پشت سرگذاشت.

غلبه امدادگران فوتسالی خراسان‌جنوبی بر سیستان و بلوچستان

به گزارش امروز خراسان جنوبی علی آدینانی، مسوول امور ورزشی جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی اعلام کرد: تیم فوتسال  منتخب نجاتگران پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمراستان به مرحله منطقه ای یادواره شهدای امدادگر اعزام شد.

وی ادامه داد: در مرحله منطقه‌ای جنوب شرق کشور استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد با هم به رقابت می پردازند.

مسوول امور ورزشی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی تصریح کرد: در نخستین روز این بازی ها، تیم فوتسال نجاتگران جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان مقابل تیم خراسان‌جنوبی  شکست خورد.

به گفته آدینانی تیم خراسان جنوبی در روز پایانی مسابقات با تیم کرمان به  رقابت می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سطح مسابقات منطقه ای جنوب شرق کشور که بسیار بالا بوده تیم های قوی دراین مرحله حضوردارند، تیم فوتسال خراسان جنوبی توانست ۷ بر ۳ تیم سیستان و بلوچستان را کنار بگذارد.

لازم به ذکر است برنده تیم خراسان جنوبی و کرمان به  مسابقات کشوری که  چهارم وپنجم دی ماه امسال برگزار می شود، اعزام خواهد شد.

این مسابقات به میزبانی استان کرمان در حال برگزاری است.

 

 

 

بررسی طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند به کارگروه ویژه سپرده شد/۷

 

 

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند از طرح موضوع صنوف آلاینده و انتقال آنها در کارگروه ویژه بررسی پروژه‌های شهرداری خبر داد.

به گزارش تسنیم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار داشت: با توجه به مشکلات چندین ساله صنوف آلاینده و بحث جابجایی این اصناف به سایت اختصاصی و با توجه به بررسی مکرر این مسئله در جلسات شورای شهر بیرجند؛ بررسی بیشتر آن به کارگروه ویژه موکول شد.

ویدا ناصری، منشی شورای شهر نیز در ادامه جلسه به قرائت نامه‌های رسیده پرداخت که در این میان می‌توان به نامه دفتر امور شهری مبنی بر ارسال فهرست مشوق‌های سرمایه‌گذاری مصوب شورا از سال ۱۴۰۰ تاکنون، افزایش تعرفه فروش محصولات سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، همکاری شهرداری با گروه جهادی زمینه‌سازان ظهور در دعوت از کارشناس برجسته مهدویت و بررسی درخواست‌های برخی مساجد سطح شهر اشاره کرد.

در پایان این جلسه مهدی بهترین، شهردار بیرجند از کسب رتبه برتر توسط شهرداری در جشنواره شهید رجایی ۱۴۰۲ خبر داد و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با همدلی شورا و شهرداری به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

همچنین یکی از اعضای شورا ضمن خداقوت به مجموعه شهرداری خواستار اتصال شهرداری به درگاه ملی مجوزها برای رفاه بیشتر شهروندان شد.

 

 

 

۲ درصد جمعیت نهبندان دارای معلولیت هستند/۲

 

2 درصد جمعیت نهبندان دارای معلولیت هستند

فرماندار شهرستان نهبندان گفت: دو درصد جمعیت نهبندان دارای معلولیت هستند، لذا باید اعتبارات این شهرستان نسبت به شهرستان‌های دیگر ویژه دیده شود.

به گزارش تسنیم، ابوالفضل ایروانی در دیدار با رئیس بهزیستی و جمعی از جامعه معلولان شهرستان به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت، اظهار داشت: دو درصد جمعیت نهبندان دارای معلولیت هستند، لذا باید اعتبارات این شهرستان نسبت به شهرستان‌های دیگر ویژه دیده شود. خدماتی خوبی در حوزه معلولان انجام شده است، اما باید اقدامات بیشتری برای این جامعه در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه در این دنیا همسفر هستیم و باید دستگیر همدیگر باشیم، افزود: نباید بدون توجه به اطراف و انسان‌های دیگر زندگی کرد، چرا که بسیاری از توفیقات دنیایی و اخروی در همین توجه به همنوع حاصل می‌شود.

فرماندار شهرستان نهبندان، کار در مجموعه بهزیستی را متفاوت از سایر دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: این اداره باید برای روستاهای پرآسیب نهبندان برنامه ارائه دهد.

وی، خواستار شناسایی افراد دارای معلولیت شهرستان شد و گفت: اقدامات انجام شده باید اطلاع‌رسانی و به گوش مردم برسد.

ایروانی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مستمری‌بگیران جامعه هدف بهزیستی در دولت سیزدهم افزود: بهزیستی می‌تواند سبک زندگی مددجویان را تغییر دهد. مرکز مثبت زندگی، مرکزی است که می‌تواند به مددجویان حُسن خوب تزریق کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

هرس شدن درختان کهنسال زیتون فسون شهرستان خوسف/۲

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت: درختان کهنسال زیتون فسون شهرستان خوسف هرس شدند.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی علی صالحی بیان کرد: با‌هدف حفاظت و مراقبت از این آثار طبیعی، هر ساله میراث‌فرهنگی با مشاوره جهاد کشاورزی نسبت به هرس این درختان اقدام می‌کند تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: درختان فسون دهستان قلعه زری با قدمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال یکی از آثار طبیعی ارزشمند است.
صالحی گفت: مجموعه درختان فسون با ۶ پایه، وسعت تاج ۴۴۶ مترمربع و ارتفاع ۱۱ متر در سال ۸۹ و با شماره ۱۰۵ در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

 

 

 

برگزاری رویداد آوای آسمانی در خراسان جنوبی/۷

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از برگزاری رویداد آوای آسمانی در ۸۷ مدرسه غیر دولتی و هیأت امنایی با مشارکت هزار دانش آموز دختر و پسر دوره های مختلف تحصیلی استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، ظهر امروز در آیین برگزاری رویداد آوای آسمانی که در دبیرستان امام حسین(ع) بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: رویداد «آوای آسمانی» به مناسبت هفته قرآن، عترت و نماز در مدارس غیر دولتی استان برگزار می شود.

وی؛ با بیان این که هفته قرآن، عترت و نماز فرصت مناسبی برای تبیین و تبلیغ ابعاد مختلف ظرفیت‌های قرآنی در مدارس است، عنوان کرد: این طرح با هدف شکوفایی استعدادهای قرآنی، تشویق دانش‌آموزان به فعالیت در حوزه های قرآنی، گسترش فرهنگ تلاوت و قرائت قرآن کریم و تجلیل و تقدیر از نخبگان قرآنی دانش‌آموز مدارس غیردولتی و هیئت امنایی اجرا می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به تجلیل از ۷ حافظ و دارندگان رتبه های  برتر کشوری مسابقات قرآن در این مراسم خبرداد و افزود: هفته گرامی داشت قرآن، نماز و عترت ظرفیت خوبی است تا همه دانش‌آموزان، فرهنگیان و والدین ضمن اطلاع از روند گسترش آموزه‌های قرآن، عترت و نماز، اقدامات مؤثری باهدف نشر آموزه‌های  قرآنی کلام وحی،انجام دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سالانه ۶۵ طرح پژوهشی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی انجام می‌شود

 

سالانه 65 طرح پژوهشی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی انجام می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: این مرکز سالانه ۶۵ طرح پژوهشی ملی و استانی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی انجام می‌دهد.

علی مقری‌فریز در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان جنوبی با تشریح دستاورهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار داشت: مهمترین دستاوردهای این مرکز از جمله محصولات کم‌آب‌بر، تحقیقات زراعی مانند انواع سورگم‌ها، ارزن‌ها، غلات سازگار با آب و هوا را به نمایش گذاشته شد. همچنین آخرین دستاوردها که به طور معمول حدود ۵ رقم گندم سازگار با شرایط اقلیمی شرق کشور است، ارایه شد.

وی گفت: گندم‌هایی که در برابر تنش‌های جغرافیای اعم از تنش‌های آخر فصل، تنش خشکی، شوری مقاوم است وهمچنین چهار رقم جو و «پنبه رقم خرداد» نیز برای ترویج و معرفی به نمایش گذاشته شد. پنبه رقم خرداد دو مرحله آبیاری کمتر نیاز دارد و می توان در استان از آن استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی، همچنین به احیای بذر پنبه خودرنگ مله اشاره کرد که منسوخ شده بود، اما دوباره با نشاء احیاء شده و کشت آن توسعه یافته است. علاوه بر این در محصولات باغبانی دو رقم عناب «ماژان» و «سیوجان» هم برای اولین بار در کشور معرفی شد و دو رقم چینی هم سازگار آن با اقلیم در حال بررسی است.

به گفته وی برای اولین بار محصول زرشک در کشور در این مرکز تعیین رقم خواهیم شد، چرا که زرشک بی‌دانه در انحصار خراسان جنوبی است و باید تعیین رقم شود.

مقری‌فریز افزود: این مرکز سالیانه ۵۰ پژوهش ملی و ۱۶ طرح استانی از محل اعتبارات منابع ملی و استانی انجام می‌دهد. سال گذشته در طرح‌های استان ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت که این رقم امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی بیان کرد: در اعتبارات ملی رشد درآمدی خوبی محقق شده و خراسان جنوبی سومین استانی است که بالاترین نرخ درآمدی را در کشور داشته است. به گونه‌ای که در پنج سال اخیر، درآمد این مرکز، از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بالای ۹ میلیارد تومان رسیده است.

مقری‌فریز تأکید کرد: این درآمد از محل تولید محصولات مزیت‌دار، ارقام و بذرهای تولیدی حاصل شده و بخشی از آن یعنی حدود ۳۰ درصد به اعتبارات پژوهشی اختصاص می ‌یابد.

طرح پژوهشی شرکت آب منطقه‌ای؛ قابلیت رصدخانه آب را دارد

حسین فرزانگاندر نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: پروژه دانش‌بنیان در حوزه جمع‌آوری اطلاعات منابع آب استان قابلیت رصدخانه شدن را دارد.

وی به تشریح فناوری‌های این مجموعه در نمایشگاه هفته پژوهش پرداخت و گفت: تجهیزاتی که برای اندازه‌گیری و جمع‌آوری داده‌های منابع آب زیرزمینی و دستگاه‌های حوزه مطالعات منابع آب لازم است و همچنین در حوزه گردشگری و امکاناتی که در این حوزه در حوزه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد به نمایش گذاشته شده است. فیلم‌ها و تصویر برداری سه بُعدی از سدها تهیه شده که برای سرمایه گذاران و بازدیدکنندگان قابل استفاده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، درباره اینکه فناوری‌های شرکت آب منطقه‌ای چقدر متناسب با نیاز استان و موضوع کم آبی است پاسخ داد: از کنتور هوشمند آب و برق، برای اندازه گیری و پایش میزان برداشت آب از چاه‌ها استفاده می‌شود طرح ایجاد سیستم هوشمند متمرکز، برای پایش آنلاین منابع آب در حال پیگیری و انجام است که اطلاعات کنترل را از تمامی نقاط استان جمع آوری می‌کند. این طرح مهم امکان مشاهده برداشت آب از چاه‌ها را به صورت آنلاین فراهم کرده است.

فرزانگان ادامه داد: پروژه دانش بنیانی در حوزه جمع‌آوری اطلاعات منابع آب را در دست اجرا و برای پایش آنلاین است که اطلاعات در ستاد شرکت قابل دسترسی است. در کشور نمونه‌ای مانند خراسان جنوبی برای جمع‌آوری اطلاعات منابع آب وجود نداشت اما در بحث کنتورهای هوشمند، در چند استان اقدام شده است البته سیستم‌های کاری و روش خراسان جنوبی متفاوت و در حال تست است که در صورت رسیدن به سرانجام، به عنوان رصد خانه آب قابل توجه است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در مورد حمایت از پژوهش گران توضیح داد: قراردادهایی با دانشگاه‌ها بر اساس اعتبارات پژوهشی سالانه منعقد و پژوهش انجام می‌شود. همچنین حمایت از پایان نامه های ارشد و دکترا هم اعتباراتی دارد در دوسال گذشته از محل منابع شورای عالی تحقیقات و فناوری هم برای پروژه‌های پژوهشی اعتباری محقق شد.

وی افزود: دو پروژه با دانشگاه بیرجند اجرا شد که سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی داشت، امسال هم ۵۰۰ میلیون تومان به این حوزه اختصاص می‌یابد که به این منظور برنامه سازگاری با کم آبی و تعادل بخشی آب‌ها و پروژه مدیریت مشارکتی منابع آبی زیرزمینی آبخوان دشت بشرویه، با ذی‌نفعان در دستور کار قرار است و برای ورود بهره‌برداران منابع آب‌های زیرزمینی یعنی کشاورزان، صنایع و آب شرب در مدیریت آب زمینه‌سازی شود.

رهایی طناب دار با گذشت اولیای دم در شهرستان بشرویه/۴

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه گفت: اولیای دم مقتول با گذشت از قاتل فرزند جوان خود، حیاتی دوباره به او بخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، احسان خسروی روز دوشنبه بیان کرد: اواخر سال ۱۳۹۹ در شهرستان بشرویه، قتل عمدی روی داد که پس از طی مراحل قانونی، متهم ۴۳ ساله محکوم به قصاص شد.

وی افزود: با تلاش‌های معتمدان محلی، مددکاران زندان و کارکنان واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب بشرویه، با دعوت از اولیای دم در نهایت ۱۲ آذر امسال این پرونده منجر به رضایت اولیای دم شد.

دادستان بشرویه گفت: اولیای دم مقتول به دعوت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه در محل دفتر دادستانی با گذشت از قاتل فرزند جوان ۱۶ ساله خود حیاتی دوباره به او بخشیدند.

وی با اشاره به آیه ۴۰ سوره مبارکه شوری ادامه داد: این گونه اقدامات خداپسندانه که موجب ترویج فرهنگ گذشت در جامعه می‌شود جای بسی تقدیر دارد.

خسروی گفت: از خانواده مقتول که با اعلام گذشت، زندگی مجدد را به محکوم اهدا و از قصاص قاتل صرفنظر کردند، قدردانی می‌کنیم.

 

 

 

 

بهره مندی ۱۰۶۴ مددجوی کمیته‌ امداد از بیمه تأمین اجتماعی

امسال هزار و ۶۴ مددجوی کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) خراسان‌ جنوبی از خدمت بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شدند.

حسینی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با اشاره به  ۱۳ آذر روز بیمه گفت: یکی از این برنامه‌ها واریز حق بیمه برای مددجویان واجد شرایط برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی است که در این خصوص امسال تعداد هزار و ۶۴ مددجوی تحت حمایت از خدمت بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شدند که از این تعداد ۸۴۳ نفر در قالب زنان سرپرست خانوار شهری و ۲۲۱ نفر در قالب مجریان طرح‌های اشتغال و خودکفایی هستند.

او افزود: بیمه شدگان تأمین اجتماعی پس از رسیدن به سن ۵۵ سالگی در زنان و سن ۶۰ سالگی در آقایان و با پرداخت حداقل ۱۰ سال پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری بگیری و سایر مزایا نیز بهره‌مند شوند که در همین جهت از ابتدای سال برای ۲۸ نفر از بیمه شدگان، مستمری از سازمان تأمین اجتماعی برقرار شده است.

حسینی با بیان اینکه برای پرداخت حق بیمه‌ اجتماعی زنان سرپرست خانوار از ابتدای سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۹ میلیارد ۵۲۰ میلیون ریال هزینه شده است بیان کرد: هدف از اجرای برنامه بیمه‌های اجتماعی، اجرای صحیح قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر سرمایه گذاری برای  توانمندسازی مددجویان زیرپوشش و تأمین پشتوانه اقتصادی برای این خانواده‌ها که منتج به خروج پایدار از زیرپوشش این نهاد می‌شود خواهد بود.

 

 

 

اهدای عضو نوجوان ۱۳ ساله به ۲ بیمار زندگی دوباره بخشید/۴

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اعضای بدن نوجوان ۱۳ ساله اهل اسفدن امیدبخش زندگی ۲ بیمار دیگر شد.

 

اسماعیلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اهدای اعضای شادروان فاطمه اقتدائی ۱۳ ساله ساکن شهر اسفدن که دچار مرگ مغزی شده بود، به دو بیمار نیازمند پیوند عضو زندگی دوباره بخشید.

او افزود: با اعلام رضایت خانواده مرحومه اقتدائی، زنده یاد از بیمارستان شهدای قاین به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پیوند اعضاء منتصریه مشهد منتقل شد و تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

 

 

 

 

 

مرحله اول تأمین زیرساخت برق بافت تاریخی دیهوک اجرا شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از اجرای مرحله اول تأمین زیرساخت برق بافت تاریخی دیهوک خبر داد.

عرب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: مرحله اول اجرای شبکه برق رسانی به بافت تاریخی دیهوک با خرید قسمتی از تیر‌های برق انجام شده است.

او افزود:  اجرای شبکه برق و آب بافت تاریخی دیهوک از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به بخش دیهوک بوده که مرحله اول اجرای شبکه برق با خرید قسمتی از تیر‌ها به ارزش ۲ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال انجام شده و ادامه طرح و اجرای شبکه آب نیازمند تخصیص کامل اعتبار مصوب به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال است.

عرب بیان کرد: بافت تاریخی دیهوک با حدود ۱۸ هکتار مساحت با شماره ۳۳۷۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که تاکنون ۳ اقامتگاه بوم گردی در این بافت تاریخی راه اندازی شده است و چندین مورد در حال راه اندازی و متقاضی تبدیل خانه‌های قدیمی بافت روستا به بوم گردی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس عنوان کرد: این روستای تاریخی با قدمتی چند صد ساله از محله‌های سرچشمه، تلخک، دم دروازه، بنوکوه، اولنگ، چپیله، زیر اسیاب، دم اسیاب، دم مزار و پی کمر تشکیل شده است.

او ادامه داد: اغلب خانه‌ها از خشت و گل، دو طبقه و به هم پیوسته تشکیل شده‌اند و مردم دیهوک اکنون با مرمت تعدادی از بنا‌های بافت تاریخی، پیشینه کهن خود را پاس می‌دارند و اشتیاق دارند دیهوک قدیم را زنده و پویا سازند.

عرب تصریح کرد: بافت تاریخی ارزشمند دیهوک مربوط به دوره صفوی تا اواخر قاجار است و از جمله بافت‌های مناطق کویری و گرم و خشک به شمار می‌رود که شامل مسجد جامع، قلعه، بازار، آب‌انبار، آرامگاه و فضا‌های مسکونی است.

 

 

 

 

افزایش بیماری هاری در خراسان جنوبی نگران کننده است/۵

افزایش بیماری هاری در خراسان جنوبی نگران کننده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس آمار اداره‌ کل دامپزشکی و نتایج آزمایش‌های انجام شده در سال جاری بیماری هاری در استان رو به افزایش بوده که زنگ خطر جدی است.

به گزارش ایرنا علیرضا عباس‌زاده  در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: موارد ابتلا به بیماری هاری در حیوانات که نتایج آزمایشگاهی آن مثبت بوده از ابتدای سال جاری ۱۴ مورد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

وی گفت: برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مراکز نگهداری این حیوانات در تمامی شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده‌ است‌ با این وجود برخی افراد می‌خواهند زندگی مسالمت آمیز با سگ را در جامعه ترویج کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اثر حیوانات ناقل بیماری بر زندگی انسان مشهود است و مهمترین آنها سگ‌های ولگردی که در سطح روستاها و شهرها پراکنده هستند لذا وظیفه ماست به منظور حفظ و حراست از جان مردم و رعایت بهداشت عمومی این حیوانات را کنترل کنیم و در این خصوص نیازمند مشارکت مردم هستیم.

وی خواستار تسریع در جمع آوری سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌ها شد و گفت: وجود این حیوانات را به دلیل مسایل بهداشتی و امنیت مردم نباید در سکونتگاه‌های انسانی داشته باشیم.

عباس‌زاده تصریح کرد: رهاسازی سگ‌های ولگرد بعد از عقیم سازی در سکونتگاهای شهری اشتباه است و باید در طبیعت رهاسازی شوند.

وی افزود: پیش نویس دستورالعمل ساماندهی سگ‌های ولگرد به دستگاه‌های متولی ارسال می‌شود تا در زمینه اجرای موفق طرح، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

افزایش بیماری هاری در خراسان جنوبی نگران کننده است

افزایش ۲ تا سه برابری موارد مثبت هاری

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای سال جاری ۲۷ نمونه گاز گرفتگی حیوانات در استان انجام شده که ۱۴ مورد مثبت بوده است.

محمدعلی بخشی افزود: تعداد موارد هاری مثبت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲ تا سه برابری داشته است.

وی با اشاره به واکسیناسیون هشت هزار و ۳۱۹ سگ نگهبان و گله همچنین هزار و ۳۶۴ قلاده سگ در پناهگاه‌های شهرداری استان گفت: سال ۱۴۰۰ هیچ موردی از این بیماری در استان نداشتیم ولی سال گذشته ۱۲ مورد شناسایی شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: مهمترین راه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از طریق عقیم سازی است و اگر منابع تغذیه آنها در مناطق شهری جمع آوری شود هرگز ورود سگ‌ها را به شهرها نخواهیم داشت.

وی شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسوها را ناقلان هاری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان این بیماری در جوامع شهری و روستایی عنوان کرد و گفت: سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیش از ۹۵ درصد از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرندگان مهاجر به تالاب کجی نهبندان رسیدند/۲

پرندگان مهاجر به تالاب کجی نهبندان رسیدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پرندگان مهاجر از جمله گونه‌های مرغابی سرسبز، خوتکا و اگرت از حدود یک ماه قبل وارد تالاب کجی نمکزار نهبندان شده‌اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی در تشریح این خبر گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان قرار دارد، توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

وی افزود: این تالاب ملی در فصل‌های پاییز و زمستان آبگیری و به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده، لذا هر سال پذیرای صدها پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی همچنین برخی پرندگان خشک زی بوده که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: تالاب علاوه بر پرندگان ساکن، هر سال میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک سرسبز، کشیم، خوتکا، چنگر، پاشلک و فالاروپ است که در مسیر مهاجرتشان در آبگیرهای استان مستقر می‌شوند.

وی گفت: تقریبا کل پهنه تالاب دارای رطوبت بوده و حدود پنج درصد تالاب آبگیری شده که با مدت مشابه در سال گذشته برابر است.

وی گفت: پرندگان پاییز و زمستان در تالاب به سر می‌برند و با گرم شدن هوا به عرض‌های شمالی مهاجرت می‌کنند؛ در برخی سال‌ها ممکن است تا اردیبهشت هم مهمان تالاب باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: براساس نتایج طرح‌های مطالعاتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی نشان از پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوع در خراسان جنوبی است به طوری که بیش از هزار گونه گیاهی، ۳۰۰ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، ۲۳۰ گونه پرنده، ۵۷ گونه خزنده و سه گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده‌ هستند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*