اخبار خراسان جنوبی

نجات مرد ۴۳ ساله در کوهای اردکول شهرستان زیرکوه/۵

رئیس جمعیت هلال احمر زیرکوه از پیدا شدن مرد ۴۳ ساله مفقود شده در کوه های اردکول خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، توسلی گفت : برای پیدا شدن این فرد دو تیم امدادی از جمله تیم تخصصینجات مرد ۴۰ ساله در کوهای اردکول شهرستان زیرکوه نجات و یک تیم پشتیبان ۳ نفره هلال احمر برای نقطه یابی و دسترسی به مفقودی به کوه‌های اردکول اعزام شدند.

وی افزود :  در حال برگشت تیم‌ها و فرد گرفتار شده از کو‌های اردکول هستیم.

رئیس جمعیت هلال احمر زیرکوه با اشاره به اینکه این روز‌ها مردم برای برداشت محصولات کوهی بنه به کو‌ها سری می زنند گفت : مردم عزیز از رفتن به نقاط صعب العبور پرهیز کنند.

مغفول ماندن پایانه صادراتی سنگ خراسان‌جنوبی/۵

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: پایانه صادراتی سنگ در منطقه ویژه اقتصادی در سال ١٣٩۵ به بهره‌برداری رسید اما در این سال‌ها مسوولان بخش دولتی حمایت لازم را از این پایانه نکرده‌اند.

مغفول ماندن پایانه صادراتی سنگ خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس حسین زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی امروز در دیدار با سرپرست سازمان صمت خراسان‌جنوبی اظهارداشت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند سال ٩٣ با اعلام رسمی رئیس‌جمهور و عنایت گمرک جمهوری اسلامی ایران راه اندازی و مجهز به توان گمرک شد.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته اولین پایانه سنگ در منطقه ویژه اقتصادی استان ایجاد شد افزود: این پایانه صادراتی سنگ به‌منظور استفاده از ظرفیت نسبی خراسان جنوبی که قابلیت‌های در زمینه سنگ دارد، فراهم شد اما این ظرفیت مغفول مانده است.

وی گفت: با وجود پایانه صادراتی سنگ، مراکز فرآوری به امید این بودند تا بتواند الگو و جهشی برای دوران پسابرجام باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بابیان اینکه پایانه سنگ در منطقه ویژه اقتصادی سال ١٣٩۵ به بهره‌برداری رسید افزود: اما در این سال‌ها مسوولان بخش دولتی حمایت لازم را از این پایانه نکرده‌اند.

به گفته زارعی پایانه صادراتی سنگ به‌دنبال ثبت برند سنگ استان و شرق ایران بود چرا که اولین پایانه صادراتی سنگ وفرآورده‌های معدنی کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که پایانه صادراتی سنگ خراسان جنوبی به‌عنوان مرکز تپنده سنگ شرق کشور می‌توانست محصولات معدنی شرق ایران را معرفی کند تصریح کرد: اما در این سال‌ها از حمایت لازم برخوردار نبوده است.

این مقام مسوول در ادامه خاطرنشان کرد: پایانه صادراتی سنگ وفرآورده‌های معدنی کشور با نگاه مدیریت توسعه بازار در منطقه ویژه اقتصادی تاسیس شد مقرر بود به گونه‌ای عمل کند تا منافع و آثار ان متوجه معدن‌داران و فعالان حوزه معدنی چه در زمینه تولید و چه در زمینه تجارت باشد.

زارعی گریزی به فعالتی‌های بخش خصوصی در خراسان جنوبی زد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اولین وموفق‌ترین منطقه ویژه اقتصادی در بخش خصوصی است که توانسته است از ابتدای فعالیت تاکنون به خوبی بدرخشد اما آنچه این روزها نیاز است حمایت بخش دولتی است بخش دولتی باید بیشتر در کنار بخش خصوصی باشد.

علل حادثه کارخانه کنسانتره آهن زیرکوه در دست بررسی است/۵

علل حادثه کارخانه کنسانتره آهن زیرکوه در دست بررسی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: به جهت اهمیت موضوع، در اسرع وقت گروهی از متخصصان از ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای بررسی علل حادثه کارخانه کنسانتره آهن به زیرکوه اعزام می‌شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی شامگاه جمعه در حاشیه عیادت از کارگران مصدوم این کارخانه در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند گفت: بروز حادثه در خط تولید کارخانه کنسانتره باعث مصدوم شدن ۶ نفر از کارگران این واحد تولیدی شد.

وی افزود: ۶ نفر از کارگران واحد صنعتی کنسانتره آهن شهرستان زیرکوه حین تعمیر یک قطعه در مخزن (عوض کردن کاشی بالمیل) خط تولید واحد که باید پس از مدتی تعمیر شود، به علت پرت شدن قطعات ناشی از آزاد شدن ترمز مخزن دچار سانحه شدند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه حادثه حوالی ظهر جمعه روی داد اظهار داشت: کارگران مصدوم به مراکز درمانی منتقل و پنج نفر آنها به صورت سرپایی درمان شدند.

وی از حال عمومی خوب کارگران مصدوم خبر داد و گفت: یک نفر از این کارگران دچار شکستگی از ناحیه پا شده که تحت مداوای تیم پزشکی است.

 

 

 

 

لزوم ایجاد خط ویژه ارزی برای استان خراسان جنوبی

 

لزوم ایجاد خط ویژه ارزی برای استان خراسان جنوبی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکلات موجود باید خط ویژه ارزی برای استان در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، احمد آریافر در جمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه کمیسیون‌های اتاق اصناف باید فعال‌تر شود، اظهار داشت: از تمامی ظرفیت‌های استان و حتی ظرفیت‌های ملی در راستای توسعه استان خراسان جنوبی کمک می‌گیریم، چرا که بیش از این نمی‌توانیم عقب بمانیم و در این سالها از ظرفیت‌هایی که داشته‌ایم نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید ارزش افزوده مواد معدنی را زیاد کنیم افزود: مشکلات واحدها را رصد می‌کنیم و بنای کار ما حل شدن مشکلات است.

سرپرست سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی با تاکید براینکه شایسته سالاری و عدالت در امور کاری امری بسیار مهم است گفت: باید کادرسازی شود و معادن باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را به صحنه بیاورند.

آریافر با بیان اینکه سازما‌ن‌های استان خراسان جنوبی باید در کنار هم باشند افزود: می‌توانیم قطب طلای کشور باشیم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی گره گشای کارها است افزود: باتوجه به مشکلات موجود باید خط ویژه ارزی برای استان در نظر گرفته شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید براینکه مدیریت می‌تواند تحول ایجاد کند افزود: تغییرات شتاب زده انجام نمی‌دهیم هرکسی که مدیر سالم خوش فکر و خوش اخلاقی باشد عوض نمی‌شود.

سرپرست سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه تنوع معدنی زیادی در این استان داریم ادامه داد: در زغال سنگ، منیزیت، خاک‌های نسوز در کشور جایگاهی خوبی داریم.

آریافر با بیان اینکه واحدهای تولیدی بسیار خوبی نظیر تولید لاستیک، دو واحد سیمان خاکستری، واحدهای تولید کاشی و سرامیک، تولید اتصالات لوله و پلی اتیلن، بسته‌بندی خشکبار و تنها واحد تولید شمش منیزیم در خاورمیانه در استان فعالیت می‌کنند افزود: سنگ‌های تزئینی بسیار خوبی در استان خراسان جنوبی داریم.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ:

اغلب تبلیغات مربوط به «ترید کردن» در فضای مجازی در راستای کلاهبرداری و پولشویی است/۴

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: خرید و فروش ارزهای دیجیتال اگر از صرافی‌های مجاز تعیین‌شده برای این منظور انجام شود، غیرقانونی نیست، ولی اغلب تبلیغاتی که در زمینه «ترید کردن» و تجارت رمزارزها در فضای مجازی دیده می‌شود، در راستای کلاهبرداری و پولشویی است.

اغلب تبلیغات مربوط به «ترید کردن» در فضای مجازی در راستای کلاهبرداری و پولشویی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال‌های اخیر بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان حسابی داغ شده است و کاربران بسیاری از این راه درآمدهای چشمگیر کسب کرده و افراد زیادی هم سرمایه‌های کلانی را از دست داده‌اند. در این میان اما مدتی است که در کنار این مساله، موضوع «ترید کردن» پای خود را به ادبیات فضای مجازی کشورمان باز کرده و شاهد انتشار تبلیغات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی برای آموزش روش‌های ترید کردن و کسب درآمد از این مسیر هستیم و در بسیاری از این تبلیغات، این‌گونه القا می‌شود که «تریدر بودن» می‌تواند شغل اصلی افراد باشد و آورده مالی بالایی را برایشان به همراه داشته باشد.

منظور از ترید کردن، خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا سهام بازارهای مالی خارجی است که آن هم عمدتا با استفاده از رمزارزها انجام می‌شود. در این میان اگرچه خرید و فروش ارز دیجیتال از صرافی‌های مجاز تعیین‌شده قانونی به حساب می‌آید، ولی برخی سودجویان از تجارت «کریپتوکارنسی» یا همان رمزارزها برای پولشویی و کلاهبرداری استفاده می‌کنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای اعتماد برخی کاربران را جلب می‌کنند که صرفا ارزهای دیجیتال پیشنهادی آنها را خریداری کنند یا حتی در برخی موارد، اطلاعات کیف پول دیجیتال کاربران را از آنها می‌گیرند و آنها را شریک جرم پولشویی‌های خود می‌کنند. در واقع، بسیاری از تبلیغ‌کنندگان ترید کردن در فضای مجازی، پول‌های حاصل از کلاهبرداری‌های اینترنتی خود را با سوء استفاده از هویت دیگران به ارز دیجیتال تبدیل می‌کنند.

بیشتر کسانی که ترید کردن را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، به دنبال پولشویی هستند

ترید کردن شاید در ابتدا درآمدهایی را برای کاربران فضای مجازی به همراه داشته باشد، اما در بلندمدت آنها را به ورطه خرید و فروش مداوم ارزهای دیجیتال می‌کشاند و در این میان تبلیغ‌کنندگان این اقدام نیز با استفاده از کلاهبرداری، پولشویی و درگیر کردن کاربران دیگر با موضوع خرید و فروش رمزارزها، پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند و بازنده این ماجرا نیز معمولا کاربران ناآشنایی هستند که با هدف کسب درآمد بالا در کوتاه‌مدت به ترید کردن روی آورده‌اند.

این نکته‌ای است که سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: خرید و فروش ارزهای دیجیتال اگر از صرافی‌های مجاز تعیین‌شده برای این منظور انجام شود، غیرقانونی نیست، ولی اغلب تبلیغاتی که در زمینه ترید کردن و تجارت رمزارزها در فضای مجازی دیده می‌شود، در راستای کلاهبرداری و پولشویی است؛ یعنی کسانی که این تبلیغات را انجام می‌دهند، عمدتا شیادانی هستند که به دنبال جلب اعتماد جوانانی می‌روند که غالبا شغلی ندارند یا از درآمد کافی برخوردار نیستند و گمان می‌کنند می‌توان با خرید و فروش ارزهای دیجیتال ناگهان به درآمدهای بالایی رسید.

وی افزود: بیشتر کسانی که در فضای مجازی ترید کردن را تبلیغ می‌کنند، به دنبال پولشویی هستند و از طریق خرید و فروش ارزهای دیجیتال و درگیر کردن کاربران دیگر با این اقدام، می‌خواهند اموالی را که به صورت غیرقانونی به دست آورده‌اند به اموال غیرقابل ردیابی تبدیل کنند. این افراد در این مسیر از هویت دیگران سوء استفاده می‌کنند و به همین دلیل، به دنبال کسانی هستند که با سودای ثروتمند شدن به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌روند. در این شرایط نیز برخی کاربران، اطلاعات هویتی نظیر شناسه و رمز ورود کیف پول دیجیتال خود را در اختیار این کلاهبرداران قرار می‌دهند.

مواظب باشید ناخواسته در فرآیند پولشویی و سرقت اینترنتی دیگران قرار نگیرید 

معظمی گودرزی در توضیح بیشتر گفت: برخی کسانی که به تبلیغات ترید کردن می‌پردازند یا دیگران را ترغیب به انجام این کار می‌کنند، به کاربران فضای مجازی اعلام می‌کنند که لازم نیست کار خاصی انجام دهید، فقط باید یک پروفایل را در یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد کنید و رمزارزهایی را که ما به شما می‌گوییم، جابه‌جا کنید و درصد مشخصی از این معاملات نیز به خود شما می‌رسد. در چنین شرایطی، کاربرانی که به این کلاهبرداران اعتماد می‌کنند، به صورت ناخواسته در یک فرآیند پولشویی و سرقت اینترنتی قرار می‌گیرند.

این مقام انتظامی حوزه سایبری ادامه داد: اصل خرید و فروش ارزهای دیجیتال اگر از طریق صرافی‌های مجاز انجام شود، مشکلی ندارد، ولی مشکل مهمی که درباره ترید کردن و تبلیغات مربوط به آن وجود دارد، این است که اغلب کسانی که ترید کردن را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، افرادی هستند که کلاهبرداری یا سرقت‌های اینترنتی انجام می‌دهند و درآمدهای خود را به رمزارز تبدیل می‌کنند. این سودجویان با هدف جذب جوانان و کسانی که درآمد کافی ندارند، به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که اعتماد دیگران را به خود جلب کنند تا بتوانند در خرید و فروش ارزهای دیجیتال از هویت کاربران دیگر سوءاستفاده کنند. در این شرایط نیز کابران به صورت ناخواسته به یکی از مولفه‌های وقوع جرم تبدیل می‌شوند و به پولشویی و کلاهبرداری سودجویان کمک می‌کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد: به کاربران فضای مجازی بخصوص جوانان توصیه می‌کنیم که فریب تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در حوزه ترید کردن را نخورند، زیرا تبلیغ‌کنندگان این کار، عمدتا به دنبال پولشویی و سوءاستفاده از هویت دیگران هستند و تمام تلاش آنها این است که کاربران دیگر را به دام بیندازند.

وی در پایان تصریح کرد: کاربرانی که بدون اطلاع قبلی و با اعتماد به این سودجویان در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند، معمولا وقتی دستگیر می‌شوند، تازه متوجه می‌شوند که میلیون‌ها یا میلیاردها تومان به اسم آنها کلاهبرداری شده است و متهمان اصلی نیز با ارائه کیف پول‌های دیجیتال، سهم خود را برداشته و دیگران را گیر انداخته‌اند.

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند

برخی مسئولان اعتقادی به اجرای قانون ندارند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: پیگیری اجرای قانون و قانون مداری توسط برخی از اعضای شورای شهر از نظر برخی مسئولان استان نباید انجام شود و از آن به عنوان ویروس یاد می‌کنند. دکتر رضا حسنی صفت با اشاره  به صحبت‌های معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی در خصوص وضعیت شورای شهر بیرجند افزود :برخی از اعضای شورای شهر نسبت به تایید صلاحیت شهردار بیرجند معترض و اعلام می‌داشتند که انتصاب شهردار بیرجند در این پست غیرقانونی و بر خلاف نص صریح قانون است و خواستار اجرای قانون در این زمینه بودند. عضو شورای اسلامی شهرستان بیرجند گفت: اعضای شورا معتقدند که شهردار با ۵ رای موافق و ۴ رای مخالف به سمت شهردار منصوب شده و اکنون برخی اعضا به این نتیجه رسیده ‌اند که وی صلاحیت قانونی تصدی این پست را ندارد و با ۵ رای موافق و چهار رای مخالف به عدم صلاحیت وی  رای داده اند.وی ادامه داد: اما متولیان امر در فرمانداری‌ و‌ استانداری  از اجرای قانون شانه خالی می‌کنند.  وی با بیان اینکه همه باید خود را ملزم به اجرای قانون بدانیم تصریح کرد: مسئولان باید از پیشگامان اجرای قانون باشند و افرادی که به دنبال اجرای قانون هستند و آن را بر منافع شخصی خود ترجیح می‌دهند حمایت کنند. وی یادآور شد :چگونه مسئولان از مردم می‌خواهند قانون را رعایت و به شئونات پایبند باشند ولی خودشان قانون را زیر پا گذاشته و در اجرای قانون خود را به کوچه علی چپ می‌زنند .وی در پایان با بیان اینکه اجرای قانون باید سرلوحه امور باشد تاکید کرد :همه باید مجری قانون باشیم و خود را بالاتر از قانون ندانیم

توده هوای گرم در خراسان جنوبی ماندگار است/۵-۴

توده هوای گرم در خراسان جنوبی ماندگار است

 رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: دمای هوا در این استان روند افزایشی دارد و توده هوای گرم تا روزهای پایانی هفته ماندگار است.

جواد نخعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دمای هوا طی امروز تا فردا روند افزایشی دارد و افزایش دما محسوس خواهد بود.

وی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌ها و داده‌های هواشناختی تا سه‌شنبه هفته جاری شرایط جوی پایدار و یکنواخت در اغلب ساعات قابل پیش بینی است.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: روز چهارشنبه افزایش سرعت وزش باد می‌تواند سبب خیزش گرد و خاک در منطقه شود.

براساس داده‌های هواشناسی در روزهای گذشته سربیشه خنک‌ترین، طبس و دهسلم نهبندان گرم‌ترین نقاط استان بودند.

 

نمایشگاه ملی فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان روستایی و عشایر/۵-۴

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: حضور پررنگ و موثر تولیدکنندگان در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر در تهران فرصتی برای معرفی محصولاتشان است.

عباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جلسه برنامه‌ریزی حضور در نمایشگاه روز ملی روستا و عشایر گفت: پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر به مناسبت ۱۵ مهر روز روستا و عشایر از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه در مصلای بزرگ تهران برگزار خواهد شد.

او افزود: حداقل ۳۰ غرفه نمایشگاه به استان خراسان جنوبی اختصاص یافته است، اما در صورت استقبال فعالان این حوزه می‌توان تعداد غرفه‌ها را افزایش داد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: فرصتی به تمامی تولیدکنندگان و بهره برداران داده شده تا محصولات و تولیدات خود را به نمایش و فروش برسانند.

او تصریح کرد: مهمترین دغدغه شرکت کنندگان در نمایشگاه تهران ایاب و ذهاب و اجاره غرفه است که امیدواریم با تمهیدات به موقع بتوان حضور حداکثری عشایر و روستائیان را شاهد باشیم.

عباس‌زاده اظهار کرد: هزینه اجازه هر غرفه ۱۲۰ میلیون ریال بوده که تاکنون برای ۵۱ غرفه از خراسان جنوبی ثبت نام انجام شده است و ۱۷ تولیدکننده نیز حضور خود را قطعی اعلام کردند.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: وام قرضه الحسنه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات ۱۰ میلیارد ریالی به غرفه‌های برتر از مشوق‌های پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه امسال سه تعاونی استان در جمع ۱۰ شرکت تعاونی روستایی نمونه ملی قرار گرفتند، انتظار می‌رود تعاونی‌های نمونه ملی در نمایشگاه شرکت کنند.

عباس زاده با اشاره به نقش پررنگ شرکت‌های دانش بنیان در زمینه حضور در نمایشگاه ملی روستا و عشایر ادامه داد: ۶ شرکت دانش بنیان مدنظر است که پارک علم و فناوری در زمینه اسکان این شرکت کنندگان همکاری می‌کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حمایت از شرکت کنندگان به خصوص روستائیان و عشایر الزامی است تا هزینه‌ها کاهش یابد گفت: از همه ظرفیت در اختیار استان اعم از حمل و نقل و اسکان باید استفاده کنیم تا هزینه شرکت در نمایشگاه ملی روستا و عشایر کاهش یابد و تولید کنندگان استان حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشند.

او افزود: انتظار می‌رود فعالان بخش صنایع دستی، گردشگری و تولیدات روستا و عشایر از فرصت این نمایشگاه استفاده کنند و ضمن ارائه توانمندی‌های خود، به معرفی خراسان جنوبی در سطح ملی بپردازند.

عباس زاده  بیان کرد: برپایی سیاه چادر از عشایر استان هم می‌تواند به معرفی جاذبه‌های نمایشگاه کمک کند و با توجه به اینکه استان عشایری هستیم این حضور در ارائه توانمندی‌های استان موثر است.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: تاکنون شرکت‌های دانش بنیان و فعالان حوزه میراث فرهنگی حضور خوبی داشته‌اند، اما از عشایر هم باید چند غرفه داشته باشیم.

عباس‌زاده با بیان اینکه نمایشگاه ملی روستا و عشایرفرصت خوبی برای بازاریابی و انعقاد قرارداد است گفت: محصولات ارگانیک و محلی می‌تواند جاذبه خوبی در نمایشگاه داشته باشد، همچنین گهرسنگ‌ها در نمایشگاه به معرفی استان کمک می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی: نارسایی‌ قانونی در حوزه ایثارگران احصا شود/ ۳-۴

استاندار خراسان جنوبی: نارسایی‌ قانونی در حوزه ایثارگران احصا شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: نارسایی‌های قانونی در حوزه‌های ایثارگری که بیشترین شمولیت را دارد، احصا و پیشنهاد اصلاح آن به رئیس جمهور ارائه شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت روز شنبه در جلسه بررسی دستورات رئیس جمهور در حوزه ایثارگران استان اظهار کرد: انتظار می‌رود موضوعات کلیدی در حوزه ایثارگران که به خاطر نواقص قانونی مورد اعتراض است شناسایی شده و پیشنهاد اصلاح آن طوری ارائه شود که بتوان مشکلی را در سطح کلان کشور حل کرد.

رئیس جمهور که روز چهارشنبه همزمان با اربعین حسینی به خراسان جنوبی سفر کرد، در بازگشت از شهرستان‌های درمیان و فردوس به بیرجند پای صحبت نخبگان خراسان جنوبی نشست و نمایندگان اقشار مختلف از مشکلات، نیازها، ایده‌ها و پیشنهادات خود گفتند که یکی از آنان نماینده جامعه ایثارگران استان بود.

استاندار خراسان جنوبی: نارسایی‌ قانونی در حوزه ایثارگران احصا شود
 سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مشکلات حوزه ایثارگران باید با نگاه عمیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد و برخی موارد که در قانون دیده نشده باید به صورت موردی در کمیته‌ای به ریاست معاون سیاسی استاندار بررسی شود.

تصمیم‌گیری اساسی برای اشتغال خانواده ایثارگران

وی گفت: اشتغال خانواده ایثارگران از موضوعاتی است که باید به طور اساسی درخصوص آن تصمیم‌گیری و حل شود.

قناعت افزود: قانون درخصوص سهم الارث فرزندان ایثارگران نیز باید بررسی و اشکالات وارد بر آن احصا شود و پیشنهاداتی برای اصلاح قانون ارائه کرد.

وی تاکید کرد: تکریم ایثارگران و خانواده‌های آنان نیازمند فرهنگ سازی است و این موضوع باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: در همه نقاط دنیا افرادی که برای دفاع از وطن در جنگ جان خود را از دست می‌دهند به عنوان نماد ایثار مورد توجه هستند، در کشور ما شهدا و ایثارگران زیادی در راه دفاع از حق، از جان و مال گذشتند لذا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: در آموزه‌های غربی هم نگاه به آن دسته افرادی که در جنگ‌ها شرکت می‌کنند حتی اگر به قصد تجاوز به کشور دیگری باشد خاص است در حالی که رزمندگان جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حق به میدان جنگ رفته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی: نارسایی‌ قانونی در حوزه ایثارگران احصا شود
 ملاقات مردمی استاندار خراسان جنوبی

ملاقات مردمی استاندار در اولین روز هفته

استاندار خراسان جنوبی امروز ملاقات مردمی هم داشت که با محوریت پیگیری دیدار مردمی رئیس جمهور در سفر اخیر به استان برگزار شد.

وی در ملاقات عمومی حضوری خود که چهار ساعت به طول انجامید، مشکلات ۱۰ نفر از هم استانی‌ها را بررسی و دستورات لازم را برای مرتفع شدن آنها صادر کرد.

قناعت اولین برنامه کاری خود در این هفته به ملاقات حضوری با جمعی از مردم مناطق و اقشار مختلف استان اختصاص داد و گوش شنوای مسائل و مشکلات مردم به صورت چهره به چهره و با حضور مدیران مربوطه بود.

وی پس از شنیدن مشکلات و دغدغه‌های مردم، در همان جلسه دستور پیگیری و رسیدگی به مدیران و رؤسای ادارات دستور را صادر کرد.

نبود آنتن دهی تلفن در برخی روستاها، مشکلات حوزه قانون جوانی جمعیت و واگذاری زمین، درخواست تسهیلات اشتغالزایی، مشکلات مربوط به حوزه درمان، برخی مشکلات حوزه قنوات و کشاورزی و دامپروری، مشکلات حوزه شورا و دهیاری برخی روستاها و مشکلات حوزه اقتصادی و معیشتی از مهمترین درخواست‌های مردمی از مقام عالی دولت در استان بود.

با دستور ویژه استاندار، مدیران در همین جلسه مکلف به بررسی و پیگیری این درخواست‌ها شدند.

شاهنامه خوانی برای کودکان ونوجوانان بیرجند/۷

شاهنامه خوانی فعالیتی مورد استقبال کودکان ونوجوانان عضو مرکز شماره یک بیرجند

علاقه کودکان ونوجوانان به شاهنامه خوانی، مربیان کانون در مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند را برآن داشته است تا با برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های شاهنامه خوانی فرصت شکوفایی پرورش استعداد های اعضای این مرکز را در این فعالیت بیشتر از گذشته فراهم کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ «متون کهن »مهم ترین گنجینه‌های فرهنگی وفاخرترین اسناد تربیتی ایرانی اسلامی هستند و توجه به این رویکرد علمی تحلیلی موجبات پرورش هرچه بهتر فکری اعضا کودک ونوجوان را فراهم می کند و در کنار آن مهارت های زندگی را برای ورود آنان  به عرصه های اجتماعی  نیز به همراه دارد.

بر همین اساس فعالیت جذاب شاهنامه خوانی در سطح مراکر کانون استان خراسان جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و مورد استقبال اعضا و والدین آنان قرار گرفته است به گونه‌ای که در جشنواره قصه گویی بین المللی کانون نیز همواره قصه گویان استان با الهام از قصه های آموزنده و حماسی شاهنامه به قصه‌گویی و شاهنامه خوانی می پردازند.

مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند با توجه به علاقه کودکان ونوجوانان عضو این مرکز به این فعالیت برنامه‌ریزی مناسبی در جهت برگزار جلسات شاهنامه خوانی با حضور اعضا و والدین را داشته است و بر همین اساس این مرکز برنامه ریزی لازم برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی شاهنامه خوانی را برای فصل پاییز در دستور کار خود دارد

تربیت انقلابی،لازمه صیانت ازفکرواندیشه دانش آموزان/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، لازمه ی صیانت از فکر و اندیشه دانش آموزان و  تربیت انسان تمام ساحتی در چله دوم انقلاب، احیای تربیت انقلابی بر مبنای سند تحول بنیادین در مدارس انقلاب اسلامی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد، در جمع مدیران مدارس شهرستان قاینات، اذعان کرد: تمام خادمین نظام تعلیم و تربیت در بهارستان علم و ادب، از صف تا ستاد موظفیم در گام دوم انقلاب اسلامی، به نظریه«نظام انقلابی» در قاموس نظام تعلیم و تربیت جامعه عمل پوشانده و درسایه تحقق اهداف سند تحول و با«تلاش و مجاهدت» نو جوانان دانش آموز، در مسیر«ایجاد تمدّن نوین اسلامی گام برداریم.

 وی، با بیان این که احیای تربیت اسلامی و انقلابی یکی از راهکارهای لازم برای کسب  آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» است، خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین و دستور العمل جامع مدیریت عالی ترین اسناد در مدیریت و هماهنگ کردن اجزای مختلف نظام تعلیم و تربیت برای نیل به مقصود است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تربیت انسان های اندیشمند، متفکر، خلاق، مومن و متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی ایران را باقی و صالحات معلمان این کهن سرزمین اسلامی به و یژه فرهنگیان دیار طلای سرخ دانست و اضافه کرد: عرضه‌ی بار سنگین امانت‌داری به نوجوانان و جوانان دختر و پسر دانش آموز، برای پیشبرد انقلاب تا ایجاد تمدن نوین اسلامی، تنها با احیای تربیت انقلابی در مدارس انقلاب اسلامی امکان پذیر است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی با اشاره به نقش اجتماع بزرگ اربعین در تربیت دینی جوامع بشری و معرفی اهداف امام حسین«ع»در قیام سرخ فام عاشورا و  جدایی ناپذیری دین از سیاست در منظر اهل بیت«علیهم اسلام»، اظهار کرد: دستاورد تجمع اربعین با الهام از برکات، فلسفه و ماهیت حماسه عاشوراست که پیام آور جامع فرهنگ و تربیت حقیقی و متعالی در حیات بشر،باانگیزه محبت و ایمان است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از راهپیمایی اربعین به عنوان قدرت نرم قیام سید الشهدا«ع»درمسیرمبارزه با طاغوت یزیدی صفتان طول تاریخ یاد کرد و افزود: محرم و صفر بهترین فرصت برای تربیت انقلابی نسل آینده ساز ایران اسلامی و بصیرت افزایی ایشان در برابر توطئه ها،دسیسه هاو وسوسه های شیطانی طاغوتیان و تیرهای نامرئی منافقان است.

به گفته موسوی نژاد، محرم و صفر احیاگرمعرفت دینی و معرف هویت واقعی نهضت حسینی«ع» بوده و مهم ترین محور در تربیت نسلی در تراز اسلام و  نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می رود.

 

 

 

 

با تغییر ساعت کاری ادارات

کاهش ۲۰ درصدی اوج بار مصرف برق در خراسان جنوبی/۲-۷

تغییر ساعت کار ادارات در تابستان امسال، اوج بار مصرف برق را در خراسان جنوبی، ۲۰ درصد کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: با تغییر ساعت کار ادارات بهکاهش ۲۰ درصدی اوج بار مصرف برق در خراسان جنوبی بازه ۶ تا ۱۳ در تابستان، روزانه حدود ۹ تا ۹.۵ مگاوات در مصرف برق استان صرفه جویی شد که این صرفه جویی، کاهش ۲۰ درصدی اوج بار مصرف برق (پیک بار) را در خراسان جنوبی سبب شد.

دادگر افزود: کاهش مصرف برق در خراسان جنوبی، با تغییر ساعت کار ادارت در تابستان، در برخی روز‌ها به ۱۳ مگاوات هم رسید.

وی با بیان اینکه در طرح کنترل مصرف برق ادارات، برق ۸۷۲ مشترک اداری استان با نصب تجهیزات، از راه دور کنترل می‌شود گفت: از نیمه خرداد بیش از ۴۰ گروه از بازرسان شرکت برق استان، ۴ هزار و ۳۰۰ مورد بازدید از ادارات داشته اند و با مشترکان پرمصرف برخورد کرده اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: مردم استان در تابسان امسال در طرح صرفه جویی مصرف برق همکاری خوبی داشته اند که در این خصوص، از میانگین کشوری که ۸۵ درصد است، جلوتر بوده ایم.

 

 

 

۱۹ زندانی جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی آزاد شدند/۲-۳

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: از ابتدای ماه محرم تاکنون ۱۹

 زندانی جرائم غیر عمد زندان‌های استان با کمک خیران و رضایت شکات آزاد شدند.

حسین‌پور افزود: بدهی این زندانیان، حدود ۲۱ میلیارد و ۷۳۱ میلیون تومان بود که حدود ۹۳۲ میلیون تومان آن از سوی ستاد دیه پرداخت شد و حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر را شاکیان بخشیدند.

 

وی گفت: هم اکنون ۶۴ زندانی جرائم عمد در زندان‌های خراسان جنوبی به سر می‌برند که ۲۰ نفر بدهکار مالی اند و ۴۰ نفر برای پرداخت مهریه، ۲ نفر نفقه و ۲ نفر برای پرداخت دیه، در زندان به سر می‌برند.

 

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی افزود: طرح “گذشت به عشق ائمه اطهار” تا پایان ماه صفر ادامه دارد و به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)، زمینه آزادی ۷ زندانی جرایم غیر عمد دیگر فراهم خواهد شد.

خیران خراسان جنوبی فروردین امسال در نوزدهمین جشن گلریزان ویژه آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد استان خراسان جنوبی، بیش از ۱۱ میلیارد تومان کمک کردند.

 

 

کیف پولی که در عراق گم شد، در بیرجند به صاحبش رسید/۴

زائر اربعینی خراسان جنوبی با تلاش چند روزه کیف پول جامانده در خودرو را به صاحبش برگرداند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان زائر فردوسی در مسیر بازگشت از عراق ۹ میلیون تومان را که از یک زائر بیرجندی در خودروی او جامانده بود را پس از تلاشی چند روزه به صاحبش بازگرداند.

در این کیف جز وجه نقد هیچ مشخصاتی از صاحب آن نبود و این شهروند فردوسی تنها با نشانی اینکه همسفرش یکی از اقوام شهید اسماعیلی در بیرجند است موفق شد او را پیدا کند.

 

 

سهمیه هزار و ۲۰۰ نفری  خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری/۲

هزار و ۲۰۰ نفر از خراسان جنوبی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب به تهران عزیمت می‌کنند.

 فرماندار بیرجند گفت: این افراد ظهر یکشنبه با ۳۲ دستگاه اتوبوس راهی این سفر پرخیر و برکت می‌شوند.

فاضلی فرد افزود: تعدادی از مردم خراسان جنوبی به همراه جمعی از مردم سیستان و بلوچستان روز دوشنبه مصادف با ۲۰ شهریورماه با رهبری دیدار می‌کنند.

فاضلی فرد بیان کرد: اقشار مختلف مردم از جمله فرهنگیان، اصناف، بسیجیان، هنرمندان، کارگران، کارمندان، رسانه و سمن‌ها در این دیدار حضور خواهند داشت.

فاضلی فرد خاطرنشان کرد: افرادی که به این دیدار مشرف می‌شوند از طریق دفتر مقام معظم رهبری برایشان کارت‌های ویژه صادر شده و تنها از طریق همین کارت‌ها خواهند توانست در این دیدار حضور یابند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه این دیدار در پی پیگیر‌های نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی محقق شده افزود: زیارت مرقد بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود.

 

 

 

 

ملاقات مردمی استاندار خراسان جنوبی برای حل مشکلات

 

استاندار خراسان جنوبی در ملاقات عمومی حضوری خود، مشکلات ۱۰ نفر از هم استانی ها را بررسی و دستورات لازم را جهت مرتفع شدن آنها صادر کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد قناعت اولین برنامه کاری خود در این هفته را با ملاقات حضوری چهار ساعته با جمعی از مردم از مناطق و اقشار مختلف استان گذاشت و گوش شنوای مشکلات مردم به صورت چهره به چهره و با حضور مدیران مربوطه بود.
استاندار پس از شنیدن مشکلات و دغدغه‌های مردم، در همان جلسه دستور پیگیری و رسیدگی به مدیران و رؤسای ادارات دستور را داد.
عدم آنتن دهی تلفن در برخی روستاها ، مشکلات حوزه قانون جوانی جمعیت و واگذاری زمین، درخواست تسهیلات اشتغالزایی، مشکلات مربوط به حوزه درمان، برخی مشکلات حوزه قنوات و کشاورزی و دامپروری، مشکلات حوزه شورا و دهیاری برخی روستاها و مشکلات حوزه اقتصادی و معیشتی از مهمترین درخواست های مردمی از مقام عالی دولت در استان بود که با دستور ویژه استاندار، مدیران در همان جلسه مکلف به بررسی و پیگیری آنها شدند.
در این ملاقات مردمی که چهار ساعت به طول انجامید، مشکلات ١٠ نفر از هم استانی ها بررسی و پیگیری و دستورات مربوطه صادر شد.

 

 

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی:
حال عمومی کارگران مصدوم کارخانه کنسانتره آهن زیرکوه خوب است

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی از حال عمومی مطلوب کارگران مصدوم کارخانه کنسانتره آهن زیرکوه  خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سید محمدرضا طالبی در جریان عیادت کارگران مصدوم کارخانه کنسانتره زیرکوه که در بیمارستان امام رضا(ع) بستری می باشند، گفت: بروز حادثه در خط تولید کارخانه کنسانتره باعث مصدوم شدن ۶ نفر از کارگران این واحد تولیدی شد.
وی تصریح کرد: شش نفر از کارگران واحد صنعتی کنسانتره آهن شهرستان زیرکوه حین تعمیر یک قطعه در مخزن (عوض کردن کاشی بالمیل ) خط تولید واحد که باید پس از مدتی تعمیر شود، بعلت پرت شدن قطعات ناشی از آزاد شدن ترمز مخزن دچار سانحه شدند.
به گفته وی؛ این حادثه حوالی ساعت ۱۲ امروز جمعه رخ داد.
معاون استاندار اظهار داشت: کارگران مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند که ۵ نفر آنها به صورت سرپایی درمان شدند.
طالبی ادامه داد: یک نفر از این کارگران دچار شکستگی از ناحیه پا شده که تحت مداوای تیم پزشکی است.
وی متذکر شد: به جهت اهمیت موضوع، در اسرع وقت گروهی از متخصصین از ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی علل حادثه به زیرکوه اعزام می شوند

 

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح ۱۳ خرده فروش مواد مخدر دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین عرب” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با خرده فروشان، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌ خیز را اجرایی کردند.

وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی مناطق آلوده و جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: مأموران در این عملیات ۴ پاتوق شناسایی شده را بازرسی کردند که ۶ کیلو و ۳۰۰ گرم انواع مواد مخدر کشف و ۱۳ خرده فروش را دستگیر کردند.

 

 

 

۲۲۰۰ نفر از آموزش های هلال احمر در قاین بهره مند شدند/۲

 

رئیس جمعیت هلال احمر قاین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، دو هزار و ۲۰۰ نفر از آموزش های عمومی و تخصصی هلال احمر بهره مند شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مجتبی اکبری با اشاره به اهمیت ارائه آموزش های هلال احمر به جامعه بیان کرد: آموزش عامل اصلی و محوری در کاهش تلفات جانی و مالی در حوادث مختلف است.

 

اکبری از ارائه آموزش های تخصصی جمعیت هلال احمر به بیش از ۲۰۰ نفر خبر داد و اظهار کرد:شرکت کنندگان در دوره‌ها با مباحث مدیریت صحنه حادثه، ارزیابی حادثه، مدیریت راه‌های تنفس هوایی مصدوم آشنا شدند.

 

رئیس جمعیت هلال احمر قاین افزود: تریاژ در حوادث و آشنایی با علائم و آسیب های روانی در حوادث و سلامت روانی حادثه دیدگان از دیگر مباحث ارائه شده در دوره‌های آموزشی بوده است.

 

بنا به گفته وی، دوره آموزشی تخصصی اقدامات پایه پیش بیمارستانی و حمایت های روانی و اجتماعی در حوادث ۲۴ ساعته با شرکت ۴۵ نفر از امدادگران برادر از دیگر دوره‌های برگزار شده است.

 

 

 

برگزاری مسابقات پرورش اندام در طبس/۷

 

مسابقات قهرمانی پرورش اندام خراسان جنوبی با حضور ۲۲۰ ورزشکار از شهرستان‌های مختلف استان و همچنین استان‌های سمنان، خوزستان، مشهد مقدس و کرمان به میزبانی شهر طبس برگزار شد.

همچنین در حاشیه برگزاری مسابقات از امیری دبیرکل فدراسیون ،دکتر محسن قطبی مدیرکل ورزش و جوانان استان، عراقی سرپرست هیات بدنسازی و پرورش اندام استان و محتشم خزیمه مسئول برگزاری مسابقات و محمدی قهرمان جهان تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

 

 

 

داستان تکراری قطعی آب در روستاهای خراسان‌جنوبی

دلایلی بسیاری در کنار خشکسالی‌ها مستمر از جمله فرسودگی شبکه ها و خطوط انتقال، مسائل فنی و … دست به دست هم می‌دهند تا در فصل گرما سال شاهد قطعی و ساعتی شدن آب روستاهای خراسان‌جنوبی باشیم که تلاش ها برای پایان دادن به این داستان تکراری در حال انجام است.

داستان تکراری قطعی آب در روستاهای خراسان‌جنوبی

 تامین آب شرب روستایی یکی از اساسی‌ترین مسائل روز خراسان‌جنوبی است. اهالی خراسان‌جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و هر سال که بر عمر قهر طبیعت در استان افزوده می‌شود از آبدهی منابع آن نیز به همان نسبت کاسته شده و رو به تحلیل می‌رود.

به گزارش فارس کمبود و تنش آبی در برخی از نقاط استان و مجتمع‌های آبرسانی سبب شده اهالی برخی از روستاهای خراسان جنوبی با قطعی چند روزه و چند ساعته آب مواجه باشند.

دلایل قطعی آب

فرسودگی و ترکیدگی خطوط انتقال اصلی آب، سوختن پمپ، تابلوی برق و سایر مسائل فنی از دیگر دلایلی است که علاوه بر خشکسالی مزید بر علت شده و به قطعی آب دامن می‌زند.

در مورد آبرسانی سیار نیز براسای گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیش از ۳۹۰ روستای استان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

یکی از مجتمع‌های بزرگ استان که آب شرب پایدار تعداد قابل توجهی از روستاهای شهرستان درمیان را پاسخ‌گویی و پشتیبانی می‌کند مجتمع فخرود است اما این مجتمع چند سالی است با کاهش و تنش آبی مواجه بوده و به طور معمول نیز هر سال تابستان با قطعی و کمبود آب از خجالت روستاهای زیر پوشش در می‌آید.

اگرچه تابستان امسال شاهد کاهش تعداد روزهای قطعی آب در روستاهای زیر پوشش مجتمع فخرود در شهرستان درمیان بودیم و شرایط نسبت به سال‌های قبل بهتر بود اما اهالی روستاهای درمیان از قطعی آب بی‌نصیب نمانده و ترکیدگی خطوط انتقال و گاهی مسائل فنی و مشکلات پیش‌آمده برای تجهیزات و زیرساخت سبب قطعی چند ساعته آب شد.

براساس گفته اهالی روستاهای شهرستان درمیان که از مجتمع فخرود آبگیری می‌شود طی روزهای پایانی تیر و همزمان با روزهای ابتدایی محرم، چند روز از مرداد و جمعه هفته گذشته قطعی آب در روستاهای درمیان مشهود بود اما به نسبت سال‌های گذشته شرایط مطلوب‌تر بوده است.

 کمبود آب در روستاهای نهبندان

در دیگر شهرستان مرزی خراسان جنوبی؛ نهبندان نیز مردم در روستاها با مشکلات بی‌آبی و قطعی آب مواجه بودند که قطعی و کمبود آب در روستای می‌غان نهبندان گواه این مطلب است.

یکی از اهالی روستای میغان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: اهالی روستای می‌غان ۱۵ سال می‌شود که با تنش آبی رو‌به‌رو هستند.

وی افزود : یک مجتمع آبی و چاه در ۶۰ کیلومتری روستا وجود دارد که آب مورد نیاز روستا از آنجا پمپاژ می‌شود ولی از آنجایی که در طول مسیر حدود ۳۰ روستای دیگر نیز از آب آن بهره می‌برند تا به می‌غان می‌رسد فشار آب به‌شدت پایین می‌آید و قطع می‌شود.

فرسودگی شبکه انتقال آب که یکی از دلایل قطعی آب است در سایر نقاط استان از‌جمله در سربیشه و زیرکوه مشهود بوده و اهالی این شهرستان‌ها خواستار رفع مشکل شدند.

قطعی و کمبود آب در نقاط روستایی و شهری مختص یک یا دو نقطه خراسان جنوبی نیست بلکه از اغلب نقاط استان این موضوع گزارش شده است و مردم آن گلایه داشته و خواستار پیگیری بوده و هستند.

مهدی دوستی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در ایام گرم تابستان مصرف آب چه در مناطق شهری و چه روستایی افزایش می‌یابد و از این جهت تنش آبی بیشتر می‌شود.

 

تنش آبی با گرمای بی‌سابقه نداشتیم

وی افزود : اما با وجود گرمای مستمر و زودرس که در ۱۱ سال اخیر سابقه نداشته با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در هیچ‌کدام از مناطق شهری با تنش آبی یا کمبود فشار مواجه نبودیم.
دوستی در مورد مجتمع فخرود شهرستان درمیان، بیان کرد: این مجتمع به روستاهای زیادی آبرسانی دارد که برخی از روستاها دارای جمعیت بالایی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی به عملیات توسعه شبکه توزیع آب شرب در روستای نوغاب بخش می‌اندشت از مجتمع بزرگ آبرسانی فخرود شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: با توجه به ساخت واحد‌های مسکونی جدید و مراجعه متقاضیان واگذاری انشعاب در شهرک روستای نوغاب، عملیات توسعه شبکه در دستور کار امور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مجتمع‌های شهرستان درمیان مجتمع درمیان و آبرسانی به چند روستای بخش مرکزی است، گفت: اجرای عملیات اصلاح و نوسازی شبکه توزیع آب شرب در روستای درمیان انجام شده است.

دوستی عنوان کرد: به دلیل فرسودگی لوله‌ها و جلوگیری از اتفاقات در شبکه توزیع، ٢٠٠ متر لوله ۶٣ اینچ و ٩۶ متر لوله ١٢۵ پلی اتیلن در روستای درمیان تعویض شده است.

 

مجتمع خوشاب سربیشه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در مورد عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی خوشاب سربیشه برای آبرسانی پایدار به ۱۹ روستای مرزی با جمعیت ۹۴۷ خانوار اشاره و خاطرنشان کرد: این عملیات در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و فاز نخست آن در راستای آبرسانی روستاهای مشوکی و خوشاب مرداد ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: آبرسانی به ۱۳ روستای نوار مرز در فاز سوم این طرح پیش‌بینی شده که در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دوستی با بیان اینکه اکنون تمام این پروژه بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود آبرسانی به روستای لانو تا پایان سال‌جاری و در صورت تامین به موقع اعتبار، فاز سوم از روستای لانو تا هدیه سفلی وارد مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در مورد آبرسانی سیار بیان کرد: آبرسانی سیار براساس سرانه ابلاغی وزارتخانه تامین می‌شود که البته در اکثر روستاهای استان حجم آبرسانی سیار بیش از سرانه است.

وی به اصلاح ٢ کیلومتر خط انتقال پروژه نا‌زدشت سربیشه اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از هدررفت آب انجام شده است.

دوستی به اتمام عملیات توسعه شبکه توزیع آب در روستای چناران شهرستان زیرکوه اشاره کرد و افزود: با تلاش صورت گرفته لوله‌گذاری به طول ۴۰۰ متر انجام شد و مردم از نعمت آب سالم و به بهداشتی بهره‌مند شدند.

اصلاح و بازسازی هزار انشعاب فرسوده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در مجموع اصلاح و بازسازی یک هزار فقره انشعاب فرسوده آب در خراسان جنوبی انجام شده است.

وی از افزایش حجم مخازن ذخیره آب شرب در شهرها و روستاهای استان در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به مشترکین و تامین آب پایدار خبر داد و اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴۵ هزار مترمکعب به حجم مخازن ذخیره آب شرب استان افزوده می‌شود.

دوستی گفت: اکنون در استان ١١ باب مخزن شهری به حجم دو هزار و ۶٠٠ متر‌مکعب در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین ٩٩ باب مخزن ذخیره آب شرب روستایی به حجم ١٩ هزار و ۴٣٠ مترمکعب نیز در دست ساخت است.

وی خاطرنشان کرد : همزمان با هفته دولت ٣٠ پروژه شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با اعتباری بیش از ١٠۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

 

 

۴۵ کاروان پیاده به زیارت امام رضا (ع) می‌روند /۲

۴۵ کاروان پیاده تا دیروز از خراسان جنوبی راهی مشهد مقدس شدند تا در شب رحلت حضرت نبی (ص) و امام حسن مجتبی (ع) مهمان امام رضا (ع) باشند.

حجت الاسلام سالاری مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: طبق آماری که تا دیروز ثبت شده، ۴۵ کاروان پیاده از استان از روز بعد اربعین به سمت مشهد مقدس راهی شده‌اند و حرکت کاروان‌ها نیز هنوز ادامه دارد.

او افزود: قرار است تا همانند پارسال در شب رحلت حضرت نبی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) در صحن قدس حرم رضوی مراسم عزاداری ویژه مردم استان برپا کنیم؛ لذا از  هم استانی‌ها می‌خواهیم تا با حضور خود در صحن قدس شب باشکوهی را رقم بزنند.

حجت الاسلام سالاری بیان کرد: همچنین با توجه به حضور زوار پاکستانی و گذر از استان برای رفتن به شهر مقدس مشهد نیز هم اکنون ۵ موکب در شهرستان‌های استان مستقر داریم و قرار بر این شده است تا چند روز آینده چند مبلّغ اردو زبان پاکستانی  در موکب‌ها  برای راهنمایی زوار پاکستانی مستقر باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین امسال برنامه محله اربعینی برگزار شد و به دنبال آن ۵۰ کاروان زیارتی محله با محوریت امام محله برپا شد و به سمت کربلا رفتند.

 

 

 

 

خدمات دهی به ۵ هزار نفر از دلدادگان اربعین در خراسان جنوبی/۳

 

هلال احمر خراسان جنوبی به بیش از ۵ هزار نفر در روز اربعین به زائران اربعین حسینی در شهر‌ها و روستا‌ها خدمات رسانی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گفت: جمعیت هلال احمرخدمات دهی به بیش از ۵ هزار نفر از جاماندگان اربعین در خراسان جنوبی استان این خدمات را از ایستگاه‌های سلامت در ۱۱ نقطه استان در مناطقی که مراسم اربعین برگزار شد به عزاداران حسینی ارائه کردند.

اکبری افزود: سنجش فشار خون و درمان‌های سرپایی از جمله این خدمات است.

وی گفت: سایر خدمات از جمله ایستگاه‌های صلواتی، ایستگاه دوستیار کودک و توزیع نذورات و… توسط نیرو‌های جمعیت هلال احمر انجام شد.

 

 

 

 

 

فصل چهارم کاوش محوطه کله کوب آیسک آغاز شد/۲

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان از شروع چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه کله کوب آیسک این شهرستان خبر داد.

 

عیدی مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه کله کوب آیسک شهرستان سرایان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به سرپرستی محمد حسین عزیزی خرانقی، عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی، آغاز شد.

او افزود: هدف اصلی کاوش در فصل چهارم، تلاش برای شناسایی لایه‌های برجای از آغاز شهرنشینی در محوطه کله کوب است که با ایجاد گمانه‌هایی در بخش‌های مختلف محوطه، تلاش خواهد شد توالی دقیق تری از فرهنگ‌های پیش از تاریخ این محوطه، ارائه شود.

عیدی بیان کرد: محوطه کله کوب یکی از معدود محوطه‌های پیش از تاریخ خراسان جنوبی است که دارای توالی فرهنگی از دوره مس سنگی (هزاره پنجم پیش از میلاد) تا دوره مفرغ (هزاره دوم پیش از میلاد) است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان عنوان کرد: کاوش‌های این محوطه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و نتایج باستان شناختی بسیار مهمی در خصوص توالی فرهنگ‌های پیش از تاریخی در شرق ایران به همراه داشته است.

او ادامه داد: شناسایی سفال‌های شاخص این دوره شامل سفال لبه واریخته، سینی بانشی و سفال‌های دسته دماغی و لوله اوروکی همگی شواهدی متقن از حضور فرهنگی است که تا قبل از آثار آن تا فلات مرکزی ایران و کرمان، شناسایی شده بود.

عیدی با بیان اینکه شناسایی آثار این فرهنگ در شرق ایران نشان دهنده گستره عظیم آن در فلات ایران در هزاره چهارم پیش از میلاد است،  تصریح کرد: تاکنون علیرغم شناسایی مواد فرهنگی متنوع و متعدد از فرهنگ آغاز ایلامی در کله کوب، هنوز لایه فرهنگی برجایی از این دوره شناسایی نشده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان اظهار کرد: مواد فرهنگی مذکور در بافتی ثانویه به دست آمده و نتایج تاریخ گذاری مطلق صورت گرفته از نمونه‌های ذغال با همکاری دانشگاه توکیو نیز، هنوز تاریخ مطلقی از این دوره ارائه نکرده است.

 

 

 

محموله تریاک با هوشیاری پلیس به مقصد نرسید/۴

 

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی از کشف ۱۲۸ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک در یک عملیات پلیسی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: ماموران پاسگاه”سهل آباد” نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشکوک شدند و و جهت بررسی بیشتر با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده سواری پژو ۴۰۵ به محض مشاهده پلیس از محل متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب و در نهایت راننده خودرو را رها کرده و با استفاده از تاریکی شب و کوهستانی بودن منطقه از دید مأموران خارج و متواری شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودروی رها شده ۱۲۸کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

۸۳ درصد پهنه‌های معدنی خراسان جنوبی بسته است/رپرتاژ

 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه ۸۳ درصد از پهنه‌های معدنی خراسان جنوبی بسته است گفت: اگر خراسان جنوبی را استانی معدنی می‌شناسیم باید پهنه‌های معدنی که قفل است، آزاد شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علی خامه‌زر صبح امروز در دیدار با سرپرست سازمان صمعت معدن تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه حوزه صنعت استان نیازمند تنوع است، اظهار داشت: در اتاق بازرگانی بیرجند ۱۱ کمیسیون داریم که جلسات کمیسیون‌ها به طور مرتب برگزار می‌شود و این کمیسیون‌ها به نوعی بازوی ما هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اتاق بازرگانی بیرجد پویایی لازم را دارد افزود: با ورود شما به حوزه صمت استان، گویی انرژی‌‌های تازه تزریق شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه هر کجا که می‌رویم خراسان جنوبی را با مواد معدنی آن معرفی می‌کنیم افزود: اما متاسفانه ۸۳ درصد از پهنه‌های معدنی استان خراسان جنوبی قفل است و تا آزادسازی نشود در حوزه معادن مشکلات وجود دارد.

خامه‌زر با تاکید براینکه بخشی از پهنه‌های استان درگیر منابع طبیعی، بخشی درگیر محیط زیست و بخش دیگر درگیر مطالعات ایمیدرو است ادامه داد: آن قسمتی که درگیر بخش شرکت‌ها و اشخاصی است که هیچ کاری نکرده‌اند باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه باید جلوی فرار از سرمایه را از استان گرفت گفت: حوزه صمت از حوزه‌های سنگین است اما باتوجه به شناختی که از معدن دارید می‌توانید گام‌های خوبی در این راستا بردارید.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه متاسفانه با وجود دارا بودن معادن زیاد اما تنها ۴درصد ارزش افزوده استان در حوزه معدن است افزود: ۵۸ عنصر معدنی در استان  شناسایی شده و انتظار است اقلام معدنی متنوع اضافه شود.

خامه‌زر با بیان اینکه ما بر روی صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی بحث داریم گفت: انتظار ما از شما زیاد است در حوزه تجارت قدمت استان به بازارچه‌هایی از قبیل مرز ماهیرود، یزدان دوکوهانه و میل ۷۸ برمی‌گردد که در بازده‌ای از زمان حجم صادرات در برخی از بازارچه‌های ما زیاد بود اما چند سالی است که تنها یک بازارچه آن هم بازارچه ماهیرود فعال است و دیگر بازارچه‌ها یکطرفه از سوی افغانستان تعطیل شد.

وی منطقه ویژه اقتصادی را از پتانسیل‌هایی برای استان خراسان جنوبی دانست و افزود: خیلی جاها از آبروی منطقه ویژه برای استان استفاده می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید براینکه در حوزه تجارت خارجی استان را به خوبی یاد داریم و از سویی دیگر رویه‌های گمرکی در مرز داریم افزود: خرده فروشی می‌تواند به رونق مرز کمک کند و در تلاش هستیم تا سایر اقلام از دیگر کشورها در قالب اقلام مرزنشین بیاوریم تا به رونق بازارچه کمک کند.

وی با بیان اینکه واردات از کشور افغانستان را باید پیگیری کنیم، گفت: اگر در این راستا موانعی وجود دارد اینها را شناسایی و رفع کنیم، چرا که کشور افغانستان محصولات سالمی دارد که به کشورهای مختلف ارسال می‌شود و از سویی دیگر حوزه تجارت با کشور افغانستان حوزه‌ای گسترده است اما کشور ما از پتانسیل این کشور به خوبی استفاده نکرده است.

خامه‌زر با تاکید براینکه باید جایگاه کشور افغانستان را در تجارت خارجی تبیین کنیم ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی از اهمیت بازار کشور افغانستان و تنوعی که دارد نمی‌توان گذشت و همه باید تلاش کنیم سهم اقتصاد استان را از اقتصاد کشور افزایش دهیم.

پایانه صادراتی سنگ در منطقه ویژه اقتصادی ظرفیتی مغفول مانده است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ پایانه صادراتی سنگ به عنوان اولین پایانه صادراتی در شرق کشور در منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شد گفت: از همان سال‌های راه اندازی این پایانه سنگ در انتظار حمایت مسئولان و بخش دولتی است.

حسین زارعی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در سال ۹۳ با اعلام رسمی رئیس جمهور و عنایت گمرک جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی و مجهز به توان گمرک شد گفت: در سالیان گذشته  اولین پایانه سنگ در منطقه ویژه اقتصادی استان ایجاد شده که این پایانه صادراتی سنگ به منظور استفاده از ظرفیت نسبی خراسان جنوبی که ظرفیت بزرگی در زمینه سنگ دارد، فراهم شد اما این ظرفیت مغفول مانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بابیان اینکه پایانه سنگ در منطقه ویژه اقتصادی در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید اما در این سالها مسئولان بخش دولتی حمایت لازم را نکردند گفت: پایانه صادراتی سنگ به دنبال ثبت برند سنگ استان و شرق ایران بود چرا که اولین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور به شمار می‌رود.

زارعی با بیان اینکه پایانه صادراتی سنگ خراسان جنوبی به عنوان مرکز تپنده سنگ شرق کشور می‌توانست محصولات معدنی شرق ایران را معرفی کند اما در این سالها از حمایت لازم برخوردار نبود گفت: پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور با نگاه مدیریت توسعه بازار در منطقه ویژه اقتصادی تاسیس شد مقرر بود به گونه‌ای عمل کند تا منافع و آثار آن متوجه معدن داران و فعالان حوزه معدنی چه در زمینه تولید و چه در زمینه تجارت باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان با اشاره به بخش خصوصی و گفت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اولین و موفق‌ترین منطقه وژه اقتصادی در بخش خصوصی است که توانسته از ابتدای فعالیت تاکنون به خوبی بدرخشد اما آنچه این روزها نیاز است حمایت بخش دولتی است بخش دولتی باید بیشتر در کنار بخش خصوصی باشد.

زارعی با اشاره به نمایشگاه‌ها و لزوم حضور استان افزود: نمایشگاه‌های مختلفی در سطح کشور برگزار می‌شود که بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند در تمامی این نمایشگاه‌ها حضور یابد و نیاز است در راستای معرفی ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف، بخش دولتی در کنار بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها حضور یابد.

رئیس اتاق اصناف استان نیز در این جلسه با بیان اینکه ما امروز به عنوان بخش خصوصی استان با یکدگیر هم صدا هستیم افزود: امید است با حضور شما در سازمان صمت استان، فضای منطقی حاکم شود.

علی جعفرپور با بیان اینکه امروز جایگاه شما بسیار تاثیرگذار است افزود: در گذشته افرادی بودند که حوزه معادن استان را به طور کامل قفل کرده بودند حال نیاز است هدف گذاری لازم انجام شود.

وی با تاکید براینکه باید برنامه‌های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت برای مجموعه شما تبیین و تعریف شود افزود: در تصمیمات خود سند بلند مدت داشته باشید چرا که فضای سرمایه گذاری استان شما را رصد می‌کند.

 

لزوم ایجاد خط ویژه ارزی برای استان خراسان جنوبی

 

لزوم ایجاد خط ویژه ارزی برای استان خراسان جنوبی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکلات موجود باید خط ویژه ارزی برای استان در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، احمد آریافر صبح امروز در جمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه کمیسیون‌های اتاق اصناف باید فعال‌تر شود، اظهار داشت: از تمامی ظرفیت‌های استان و حتی ظرفیت‌های ملی در راستای توسعه استان خراسان جنوبی کمک می‌گیریم، چرا که بیش از این نمی‌توانیم عقب بمانیم و در این سالها از ظرفیت‌هایی که داشته‌ایم نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید ارزش افزوده مواد معدنی را زیاد کنیم افزود: مشکلات واحدها را رصد می‌کنیم و بنای کار ما حل شدن مشکلات است.

سرپرست سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی با تاکید براینکه شایسته سالاری و عدالت در امور کاری امری بسیار مهم است گفت: باید کادرسازی شود و معادن باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را به صحنه بیاورند.

آریافر با بیان اینکه سازما‌ن‌های استان خراسان جنوبی باید در کنار هم باشند افزود: می‌توانیم قطب طلای کشور باشیم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی گره گشای کارها است افزود: باتوجه به مشکلات موجود باید خط ویژه ارزی برای استان در نظر گرفته شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید براینکه مدیریت می‌تواند تحول ایجاد کند افزود: تغییرات شتاب زده انجام نمی‌دهیم هرکسی که مدیر سالم خوش فکر و خوش اخلاقی باشد عوض نمی‌شود.

سرپرست سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه تنوع معدنی زیادی در این استان داریم ادامه داد: در زغال سنگ، منیزیت، خاک‌های نسوز در کشور جایگاهی خوبی داریم.

آریافر با بیان اینکه واحدهای تولیدی بسیار خوبی نظیر تولید لاستیک، دو واحد سیمان خاکستری، واحدهای تولید کاشی و سرامیک، تولید اتصالات لوله و پلی اتیلن، بسته‌بندی خشکبار و تنها واحد تولید شمش منیزیم در خاورمیانه در استان فعالیت می‌کنند افزود: سنگ‌های تزئینی بسیار خوبی در استان خراسان جنوبی داریم.

 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:

بخش خصوصی در تامین امنیت مکمل نیروی انتظامی است

بخش خصوصی در تامین امنیت مکمل نیروی انتظامی است

بیرجند_رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بخش خصوصی و سربازان جبهه اقتصادی به‌عنوان مکمل نیروی انتظامی و ایجادکننده امنیت در سطوح مختلف نقش آفرین هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خامه زر صبح شنبه در دیدار با فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ضمن تشکر از خدمات نیروی انتظامی جهت برقراری امنیت کشور، اظهار کرد: سربازان جبهه اقتصادی می‌توانند نقش مکمل سربازان امنیت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه در واقع چارت رهبری اتاق بازرگانی هستند، افزود: در حال حاضر ۹ کمیسیون مشورتی و تخصصی ذیل اتاق بازرگانی بیرجند فعالیت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه صدور کارت بازرگانی، گواهی مبدا و تأیید اسناد تجاری از جمله وظایف اتاق بازرگانی است، گفت: اتاق بازرگانی بیرجند در ادوار گذشته حدود ۵۰۰ نفر عضو داشته که با جمع شدن بازارچه‌ها و موضوع تعهدات ارزی این تعداد ریزش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۶۰ نفر عضو اتاق بازرگانی بیرجند هستند، عنوان کرد: متأسفانه امروزه فضای کسب و کار استان مساعد نیست.

خامه زر بیان کرد: عمده تجارت استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان انجام می‌شود و خوشبختانه به عنوان استان مرزی در حوزه امنیت تجارت با کشور افغانستان بسیار عملکرد خوبی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ قلم کالا از ایران به افغانستان صادر می‌شود، افزود: سالانه بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار صادرات از کشور ایران به افغانستان انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه گاهی میزان صادرات به کشور افغانستان حدود دو برابر میزان صادرات به ۱۵ کشور در دنیا است، گفت: امروزه موضوع تعهدات ارزی یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه تجارت خارجی است.

وی با اشاره به اینکه شعار بخش خصوصی این است که اگر نتوانست بالی برای توسعه کشور باشد حداقل باری بر روی دوش آن نباشد، عنوان کرد: در بخش خصوصی همواره تلاش خواهیم کرد نقش مکمل در حوزه برقراری امنیت را داشته باشیم.

شجاعی نسب، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در این دیدار اظهار کرد: موضوع امنیت موضوعی نسبی است و هیچگاه نمی‌توان گفت به صورت مطلق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات موجود به دلیل ایجاد اختلافات در بخش‌های مختلف است، افزود: علی رغم اینکه خراسان جنوبی حدود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد اما خوشبختانه امروز این استان یکی از استان‌های امن در کشور است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش خصوصی با یک تصمیم درست اقتصادی در بخش سوخت می‌تواند امنیت این حوزه را تأمین کند، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۷ نیروی امنیتی جان خود را جهت حفظ امنیت استان از دست داده اند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری استان قطعاً در دستور کار نیروی انتظامی است، عنوان کرد: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی جرایم خشن و سرقت‌های مسلحانه وجود ندارد.

 

 

مراجعه مردم به مراکز اهدای خون کم شده است/۲

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی از کاهش مراجعه به مراکز پایگاه‌های خون استان خبر داد.

مهدی زاده مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش مسافرت‌های مردم در شهریور و کاهش مراجعه برای اهدای خون، ذخیره خون در پایگاه‌ها کاهش یافته است.

او با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است، افزود: با توجه به نیاز مستمر بیماران سرطانی، تالاسمی،  هموفیلی، اعمال جراحی قلب و پیوند کبد، تصادفات و سایر اعمال ضروری، مردم نسبت به همراهی در تأمین خون، اقدام کنند.

مهدی زاده از فعالیت چهار مرکز خونگیری در شهرهای بیرجند، طبس، فردوس و قاین خبر داد و عنوان کرد: مرکز بیرجند در تمام روزهای هفته صبح‌ها و یکشنبه و چهارشنبه عصرها و مرکز فردوس یکشنبه و چهارشنبه و مراکز قاین و طبس از شنبه تا پنجشنبه در خدمت مراجعین هستند.

 

 

 

 

دست پر مهر حامیان بر سر ایتام خراسان جنوبی/۲-۳

حامیان حاضر در عزاداری روز اربعین با حضور در پایگاه‌های طرح اکرام ایتام حمایت مادی و معنوی از ۱۴۲ یتیم و فرزند محسنین برعهده گرفته اند..

 

لطفی معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی، گفت: ۱۱۸ حامی جدید در اربعین حسینی حمایت مادی و معنوی از ایتام و فرزندان محسنین خراسان جنوبی را برعهده گرفتند.

او  افزود: بر اساس اعلام پایگاه‌های جذب حامی در استان، به منظور جذب حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین همزمان با اربعین حسینی ۱۵ پایگاه در سطح استان برپا شد.

به گفته  لطفی از این تعداد، ۴ پایگاه در مرکز استان و ۱۰ پایگاه در شهرستان‌ها برپا شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بیان کرد: با احتساب این آمار از ابتدای ماه صفر ۱۵۹ حامی حمایت از ۱۹۳ فرزند را بر عهده گرفتند که برپایی پایگاه‌های حامی‌یابی در ایام عزاداری پایان ماه صفر هم خواهد بود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان گفت: از این تعداد حامی جذب شده بیشترین تعداد توسط اداره بیرجند مستقر در موکب مزار شهدای باقریه با جذب ۹۱ حامی بوده است.

به گفته لطفی با این تعداد حامی جدید نیز هم اکنون ۳۶ هزار و ۱۴۴ حامی در قالب طرح اکرام ایتام و محسین با این نهاد همکاری دارند که حمایت از ۱۰ هزار و ۹۳ ایتام و فرزند محسنین در استان را برعهده دارند.

لطفی با قدردانی از همراهی کمک‌های خیران و حامیان در این طرح به روش‌های غیرحضوری برای عضویت در طرح اکرام ایتام و محسنین اشاره کرد و گفت: خیران می‌توانند با ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ آمادگی خود را برای شرکت در این طرح و حمایت از یک یا چند یتیم و فرزند محسنین اعلام کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: همچنین مراجعه به سایت ekram.emdad.ir از دیگر روش‌های ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین است.

 

 

یادداشت شهروند

این کار را نکنم، چه کار کنم!؟

 

امروز خراسان جنوبی-سید حسین حسینی_

« ساعت حدود ۱۱ یک روز تعطیل(اربعین) است. برای کاری به خیابان مدرس می روم. خودور را کناری پارک کرده تا بخشی از مسیر که داخل کوچه است را پیاده بروم. در کنار سطل زباله ای که در آن محدوده قرار دارد مرد جوانی را می بینم که دستکش به دست و در حالی که سر را به داخل سطل زباله کرده با دقت آن را ور انداز می کند زن جوانی که گویا همسرش است هم در حالی که طفلی در بغل دارد همراه اوست.علاوه بر طفل در بغل، یک کودک حدود ۴ ساله هم در کنار پدر نظاره گر است….کمی بعد دستان مرد جوان با چند بطری خالی نوشابه و مقداری مقوا بیرون آمده و آن ها را داخل کیسه بزرگی که همراه دارد قرار می دهد. هم خودش و هم کیسه ای که همراه دارد به نسبت زباله گرد های دیگری که دیده ام تمیز تر به نظر می رسد.تا به حال افراد زیادی از هر سن وسال را در حال زباله گردی مشاهده کرده ام، از کودک ۷ – ۸ ساله گرفته تا افراد مسن، زن تنها، افرادی با موتور سیکلت و یا حتی خودر…اما اولین بار است که نوع خانوادگی آن را می بینمم. بعد از کمی خوش و بش کردن با کودک با احتیاط از مرد جوان در مورد سرانجام این زباله های جمع شده می پرسم. در حالی که اشیاء داخل کیسه را فشرده می کند تا جا برای زباله های بعدی باز شود، می گوید: «مقوا ها را کیلویی ۴ هزار تومان و بطری ها را کیلویی ۱۲ هزار تومان از ما می خرند. ولی از همه بهتر قوطی های رانی است که کیلویی ۴۰ هزار تومان خریدار دارد ولی خب از این قوطی ها کمتر در ظرف زباله ها پیدا می شود» -درآمدت کفاف زندگی را می دهد؟-بد نیست! البته همسرم هم در محلی به عنوان نیروی خدماتی فعالیت می کند و زباله ها آن جا را هم می آوریم! – این کیسه را چه قدر طول کشیده که پرکرده ای؟– از صبح که آمده ایم تا حالا …روزهای تعطیل بهتر است چون در روز های دیگر شهرداری مانع کارمان می شود. امروز هم که رییس جمهور آمده بیرجند کاش می توانستم نامه ای به وی بدهم، شاید مشکلاتمان کمتر شود و شهرداری به کارمان کاری نداشته باشد! آخر نمی گویند کسی که این برای کسب در آمد به سراغ سطل زباله می رود اگر جلویش را بگیریم چه کار بکند؟ برود دزدی!؟ این که چرا بچه های کوجک ویا همسرش را همراه آورده، در چه شرایطی زندگی می کند و خیلی سوال های دیگر ذهنم را درگیر می کند. سوالاتی که پرسیدنش برای من و پاسخش برای او سخت است. بنابراین از خیر پرسیدنش می گذرم.اما جمله آخر او که می پرسد اگر این کار را نکند چه بکند فکرم را حسابی به خود مشغول می کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم عده زیادی، در حال حاضر از این راه کسب معاش می کنند. سال هاست که در مورد ساماندهی آنان سخن گفته می شود. ولی باز هم زباله گردی با چهره خاص خودش اگر نگوییم کوچه به کوچه، ولی محله به محله و خیابان به خیابان وجود دارد. چندی قبل شهردار بیرجند گفته بود که بسیاری از زباله گردها نیازمند نیستند. مطلبی که البته عنوان نشد براساس کدام بررسی و تحقیق مشخص شده است. و اگر بر مبنای تحقیق و اطلاعات دقیق و درستی بوده پس می توان به راحتی این گروه را ساماندهی کرد. به هر حال پاک کردن صورت مسئله مشکلی را حل نمی کند. فقر را نمی توان با چند تا آمار و ارقام پنهان کرد

 

 

 

رکاب زنان خراسان جنوبی بر قله قهرمانی تریال کشور/۷

امروز خراسان جنوبی_حسینی_

تیم دوچرخه‌سواری تریال استان خراسان جنوبی قهرمان مسابقات کشور شد.به گزارش امروز خراسان جنوبی وبه نقل از علوی رئیس هیات دوچرخه سواری استان: مسابقات قهرمانی تریال کشور با حضور ۱۲ تیم و ۶۰ ورزشکار طی روزهای ۱۶ و ۱۷ شهریور در شهر اراک برگزار شد و علی اختر دوچرخه‌سوار این استان در کلاس ۲۶ رده بزرگسالان موفق به کسب مدال نقره این مسابقات گردید.وی افزود: در رده جوانان سجاد بیدخت و مهدی نصرآبادی دیگر دوچرخه‌سواران استان توانستد مقام اول و دوم این دوره از مسابقات را کسب کنند و تیم استان خراسان جنوبی در مجموع امتیازات جایگاه اول کشور قرار گرفت

 

 

 

 

 

ششمین سوگواره عکس “جلوه‌های محرم” تمدید شد/۲-۳

امروزخراسان جنوبی/امیر محمدحیدری

مهلت ارسال آثار به ششمین سوگواره استانی عکس “جلوه‌های محرم “تا ۲۷ شهریور ماه تمدید شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این سوگواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورایی و معارف اسلامی در دو بخش دانش آموزی و آزاد با موضوعات آیین های عزاداری ،سنت‌ها ونذورات محرم در روستاها و شهرهای خراسان جنوبی برگزار می‌شود. این سوگواره که از سوی موسسه مطبوعاتی امروز خراسان جنوبی، سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا برگزار می‌شود و هر عکاس می‌تواند حداکثر ۵ اثر ارسال کند .بر اساس مقررات این سوگواره ‌عکس ها می‌توانند با دوربین‌های حرفه‌ای نیمه حرفه‌ای و موبایلی ثبت و ارسال شود .آثار برتر علاوه بر دریافت ۶۰ میلیون ریال جایزه نقدی در روزنامه امروز خراسان جنوبی چاپ و منتشر خواهد شد .افراد علاقمند می‌توانند آثار خود را از طریق سروش شاد و ایتا به شماره۰۹۱۵۷۲۵۰۰۹۱ ارسال کنند و برای کسب اطلاع بیشتر با شماره تلفن ۳۲۴۵۹۳۰۶ تماس بگیرند

 

 

 

 

 

افزایش کانون‌های فرسایش بادی از ۲۸ به ۳۲ کانون/۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طی ۵ سال، کانون‌های فرسایش بادی در استان از ۲۸ کانون به ۳۲ کانون افزایش یافته است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از مجموع وسعت بیش از ۱۵ میلیون هکتار، حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی بوده و بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی استان است، گفت: از این میزان حدود ۵ میلیون هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی است و بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان هستند.

او افزود: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی بسیار حساس بوده و هیچ گونه فعالیتی نمی‌توان از نظر زیرساختی و عمرانی روی آن انجام داد و صرفاً در بحث احیاء و مراقبت آن باید اقدام شود.

نصرآبادی با بیان اینکه در بازه پنج ساله کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان از ۲۸ کانون به ۳۲ کانون افزایش یافته است، بیان کرد: به شکل ویژه از نظر میزان گستردگی به ترتیب اولویت شهرستان طبس، نهبندان و زیرکوه ۳ شهرستانی بوده که بیشتر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان را دارند.‌

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به شرایط استان در حوزه پدیده ریزگردها، کارگروه ملی گرد و غبار باید ورود پیدا کند، عنوان کرد: طرح مردمی کاشت نهال از سیاست‌های خوب دولت در زمینه افزایش سرانه فضای سبز بوده که حدود ۴ میلیون اصله نهال سهم استان است و با مشارکت دستگاه‌ها اجرایی کاشته خواهد شد.

او گفت: علی رغم اقدامات خوبی که در استان در حوزه مباحث بیابان زدایی صورت گرفته از جمله ایجاد هلالی آبگیر و بذرکاری و کنترل هرزآب‌ها حدود ۲۷۰ هزار هکتار اجرای عملیات مشخص بیابان زدایی انجام شده است؛ در زمینه پیشگیری و مقابله با گسترش این کانون‌ها باید همه ورود یابند و در توسعه به ویژه معادن توجه شود.

 

 

کشف ۶۶میلیارد کالای قاچاق در فردوس/۴

 

کشف میلیاردی انواع کالای خارجی قاچاق در خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی شهرستان فردوس در بازرسی از یک دستگاه تریلی، انواع لوازم خارجی قاچاق به ارزش ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ حسن شجاعی نسب اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی گلشن  شهرستان فردوس در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه تریلی مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی، انواع لوازم خانگی، البسه، لوازم یدکی، اقلام آرایشی خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای مکشوفه بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی بیان کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر که با تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

شجاعی نسب اظهار داشت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا از طریق پیامک با سامانه ۱۱۰۵۶ موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

برنامه ریزی برای کاشت ۱۶ میلیون نهال در خراسان جنوبی /۷

 

کاشت 16 میلیون نهال در خراسان جنوبی در 4 سال

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی سهم استان را از کاشت یک میلیارد نهال در کشور ۱۶ میلیون اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا عباس‌زاده صبح امروز در کارگروه کاشت یک میلیارد نهال، اظهار داشت: در مدت چهار سال باید یک میلیارد نهال در کشور کاشته شود که سهم خراسان جنوبی از آن ۱۶ میلیون نهال است.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس حدود چهار میلیون نهال امسال باید در استان کاشته شود، افزود: کاشت یک میلیارد نهال در کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است و در این راستا هر ایرانی باید سه نهال بکارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دبیرخانه این کارگروه برای اجرای طرح مورد نظر در استان باید فعال‌تر شود، خاطرنشان کرد: باید تقویم اجرای این طرح و مخاطبان آن مشخص شود تا با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: با هدف مقابله با بیابان‌زدایی هر سال چهار میلیون نهال با کمترین میزان نیاز آبی  باید در نقاط مختلف خراسان جنوبی کاشته شود.

وی بیان کرد: برای اینکه وظیفه هریک از دستگا‌های اجرایی در این زمینه مشخص شود، باید به خوبی جزئیات این موضوع را داشته باشیم.

به گفته وی عرصه‌های که برای کاشت نهال مشخص می‌شوند باید به محدوده جمعیتی شهرها نزدیک باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از پویش‌های مردمی برای اجرای این طرح  استفاده شود، گفت: با توجه به ممنوعیت افزایش سطح زیر کشت، باید در قالب اجرای این طرح، از توسعه باغ‌ها جلوگیری شود.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه برنامه اجرایی این طرح در استان باید تدوین شود، متذکر شد: تفاهم نامه‌های مربوط برای هماهنگی هر چه بیشتر در این زمینه با دستگاه‌های مربوط باید در مدت دو هفته منعقد شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در این راستا ۱۰ هزار نهال در حاشیه راه‌ها توسط راهداری و راه و شهرسازی، پنج هزار نهال در اطراف معادن ، ۴۰ هزار در شهرک‌های صنعتی ، ۵۰ هزار نهال در روستاهای استان و یک میلیون و ۵۰۰ نهال هم توسط بخش خصوصی در استان باید کاشته شود.

وی افزود: با توجه به تولید سالانه  حدود دو میلیون نهال توسط منابع طبیعی استان، بقیه نهال مورد نیاز باید توسط بخش خصوصی تامین شود تا با چاله کنی در آبان و آذر، کاشت نهال‌های مورر نظر در ماه‌های دی و بهمن انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی نیز گفت: علاوه بر کاشت چهار میلیون نهال در چهار سال در خراسان جنوبی، در راستای  اجرای طرح جهادی سه میلیون هکتار مقابله با کانون‌های بحرانی در اراضی بیابانی کشور هم باید اقدامات لازم در یک میلیون هکتار از اراضی استان را انجام دهیم.

نصرآبادی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان برای تولید نهال به استان اختصاص یافته است گفت: حدود ۱۰ هزار هکتار عرصه را در خراسان جنوبی برای کاشت نهال شناسایی کرده‌ایم و امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار نهال تولید خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*