گزارش/ بی توجهی بانک‌ها به اولویت دولت رئیسی/ نهضت ملی مسکن چشم انتظار پرداخت وام است، اما بانک‌ها درگیر ساختمان سازی و ملاکی!

نوجوانی؛ سفر دور و دراز کودکی تا بزرگسالی

نوجوانی؛ سفر دور و دراز کودکی تا بزرگسالی

بد نیست با هم یک بار چالش‌های مهم این بازه سنی خصوصا بلوغ و ابعاد آن را مرور کنیم.

گروه ایرنا زندگی – آغاز سفر از یک کودک مطیع و باب میل خانواده به یک نوجوان آشفته و مقاوم در برابر نظرات و رسیدن او به مقصد استقلال، هم برای خود نوجوان دشوار است و هم برای خانواده و مدرسه و حتی جامعه. سفری که تا چند سال گذشته کمتر کسی با ویژگی‌ها و زیست آن آشنا بود و حالا در قالب جلسات روانشناس با والدین در مدارس و تولیدات فرهنگی در این حوزه، شناخت نسبی و اهمیت بالای این دوره برای همه روشن است. اما بد نیست با هم یک بار چالش‌های مهم این بازه سنی خصوصا بلوغ و ابعاد آن را مرور کنیم.

نوجوانی؛ سفر دور و دراز کودکی تا بزرگسالی

اهمیت نوجوانی

نوجوانی به لحاظ سنی دو بخش دارد. نوجوانی دوره اول و دوم که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. از نظر برخی روانشناسان نوجوانی از حوالی ۹ یا ۱۰ سالگی خصوصا در دختران شروع شده و به خاطر بالا رفتن سن استقلال چه از منظر شکل‌گیری ابعاد هویت فردی و بلوغ و چه از منظر ازدواج و توانایی زندگی مجزا از خانواده، ممکن است تا ۲۴ سالگی هم طول بکشد.

یک دوران گذار از احساس امنیت و شادی در کودکی که تبدیل به سوال بزرگ «من کیستم» و تغییرات اساسی روحی شده که گاه برای نوجوان بسیار سخت است. نقطه شروع این تغییرات را به طور کلی بلوغ می‌گوییم که بخش زیادی از نوجوانی دوره اول را در بر می‌گیرد و نمودهای زیادی در ظاهر و رفتار دارد. از چالش جوش صورت گرفته تا بروز خشم و مخالفت‌های بیش از حد با خانواده و واکنش‌های عجولانه با معلمین در مدارس. اما هرچه نوجوان از دوره اول و چالش‌هایش عبور می‌کند، دغدغه‌هایش هم بزرگتر وعمیق‌تر می‌شود و از چالش زیبایی به دلشوره‌هایی درباره آینده تکمیل می‌شود.

نوجوانی؛ سفر دور و دراز کودکی تا بزرگسالی

هرچه در نوجوانی دوره اول تا بازه سنی ۱۳ یا ۱۵ سالگی در فرزند کاشته شود همان در زمان دوره نوجوانی دوم حوالی ۱۵تا۲۱ سالگی کشت می‌شود. اگر نوجوان دوره کودکی اصولی را گذرانده باشد و نوجوانی دوره اول را هم درست پشت سر گذاشته باشد طبیعتا زودتر به بلوغ فردی و تکمیل شخصیت می‌رسد. پس قبل از زدن جوالدوز به نوجوان باید یک سوزن به خودمان بزنیم.

نوجوانی؛ سفر دور و دراز کودکی تا بزرگسالی

تقسیم بندی سنی از منظر های متفاوت 

پیامبر اکرم(ص) در یک نگاه عالمانه بر اساس آن تقسیم بندی رفتاری نسبت به سن فرزندان برای پدران و مادران و افرادی که مسئول تعلیم و تربیت هستند، سه نوع رفتار متفاوت مقاطع مختلف سنی را لازم می‌دانند. از پیامبر اکرم حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده است: اَلوَلَدُ سَیِّدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ و َوَزیرٌ سَبعَ سِنینَ؛
فرزند هفت سال سروَر، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزیر است (مکارم الأخلاق، ص ۲۲۲)

با این تفسیر سن نوجوانی از ۱۴ تا ۲۱ سالگی بوده و سن وزارت فرزند است و می‌شود با او مشورت کرد و کارهای بسیاری را به او سپرد در حالیکه اغلب خانواده‌ها هنوز با نوجوان شان کودکانه رفتار می‌کنند؛ یا فردی می‌بینند که چون نمی‌شود با او دو کلام صحبت کرد پس احتمالا باید به حال خود رهایش کرد، زیادی با او رفاقت کرد، یا بیش از اندازه او را تحت کنترل قرار داد.

یونیسف اما نظر دیگری در خصوص بازه سنی نوجوان دارد. از نگاه سازمان حمایت از کودکان، سن نوجوانی از همان حوالی ۱۰ تا ۲۴ سالگی ادامه دارد و اصطلاحا نوجوان تازه در ۲۴ سالگی نوجوان به پختگی مطلوب می‌رسد.

نوجوانی؛ سفر دور و دراز کودکی تا بزرگسالی

سن خودشناسی

به گزارش وب گاه تبیان، سن نوجوانی چالش‌های فراوانی دارد و اگر بشود یک اسم دیگر روی آن گذاشت احتمالا سن خودشناسی است. مقطعی که نوجوان با رشد در ابعاد جسمی، فردی و اجتماعی با گیجی و آشفتگی دوست نداشتنی درگیر است و همچنانی که میل به بزرگسال دیده شدن دارد اما هنوز خلق و خوی کودکی را حفظ کرده است و به همین دلیل در مواجهه با مسائل و اتفاقات پیرامونش واکنش های غیر منطقی بروز می‌دهد. همچنین او در این مقطع حساس نیازمند به توجه و درک شدن دارد به همین خاطر مهم است چه در بستر مدارس و چه در دل خانواده آدم‌های امن و تاثیرگذار او باشیم.

 

بلاتکلیفی ادامه‌دار مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس/ سوداگرانی که همچنان منتفع می‌شوند

تهران- ایرنا- یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از مجلس به دلیل تعلل در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: تصویب نشدن این مالیات سبب رونق سوداگری و بازارسازی دلالان خواهد شد و سوداگران و سفته‌بازان از تصویب نشدن آن منتفع می‌شوند.

به گزارش ایرنا، مالیات بر عایدی سرمایه از جمله طرح‌هایی است که باهدف کاهش سوداگری و کاهش التهاب بازارها در بخش‌های مختلف از مسکن گرفته تا ارز و خودرو و برای سوق‌دادن سرمایه‌ها به بخش مولد، چند سال است که مطرح شده اما تصویب آن در مجلس شورای اسلامی همچنان بلاتکلیف مانده است.

این طرح در سوم تیرماه سال ۱۳۹۹ از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول و آخرین اصلاحات کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در آن طرح انجام شد اما در سال ۱۴۰۱ به صحن علنی مجلس راه یافت. طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اواخر دی ماه و بهمن ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که نام آن به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی تغییر کرد.

نمایندگان مجلس بررسی مواد ۲۷گانه طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در روز ۱۷ بهمن ماه سال گذشته و پس از برگزاری چند جلسه به پایان رساندند، اما ۴ ماده از این طرح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد که باید منتظر بررسی مواد ارجاع شده به کمیسیون و بازگشت آن به صحن علنی مجلس باشیم تا پس از بررسی و تصویب آن مواد جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شود؛ اما همچنان برای تصویب نهایی معطل مانده است.

هدف مالیات بر عایدی سرمایه، مقابله با سوداگری است

«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به نقش بازدارندگی مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: در واقع تصویب چنین طرح‌هایی برای کسب درآمد نیست و دولت نیز به درآمد به‌دست‌آمده در این بخش دل نمی‌بندد، بلکه مهم‌ترین هدف از تصویب آن بازدارندگی، کاهش التهابات بازار و از رونق انداختن سوداگری است.

آلبرت بغزیان افزود: اگر چه از همان ابتدا مشخص بود که در ارتباط با چند نوع مالیات از جمله مالیات بر خانه‌های خالی، خودروهای لوکس و بر عایدی سرمایه، خواهانی در پیگیری و تعیین تکلیف آن وجود ندارد، اما مالیات بر خانه و خودرو یک موضوع بخشی و مالیات بر عایدی سرمایه یک حوزه کلی است و هر آنچه که خرید و فروش می‌شود، را دولت می‌تواند بر آن نظارت و مشمول مالیات قرار بگیرد.

منافع سبب جلوگیری از تصویب مالیات بر عایدی سرمایه شده است

وی با بیان اینکه منافعی که خرید و فروش‌ها وجود دارد، سبب شده تا شاهد معطلی در تصویب این طرح باشیم، تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه از جمله طرح‌هایی است که تاکنون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه عده‌ای تورم را دلیل اصلی تصویب نشدن این طرح عنوان می‌کنند، گفت: عده‌ای بر این باور هستند که باید تورم را از خریدوفروش انجام شده خارج و از عایدی واقعی ایجاد شده مالیات بگیرند و تعدادی نیز می‌گویند که این اختلاف حتی اگر از تورم ایجاد شده باشد نیز باید مشمول مالیات شود.

سود سوداگران از تعلل مجلس در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه

بغزیان با بیان اینکه احتکارکنندگان در بخش‌هایی از جمله مسکن و خودرو بیشترین منفعت را از تصویب‌نشدن مالیات بر عایدی سرمایه می‌برند، افزود: کالاهایی که احتکار می‌شوند، اکنون اختلاف قیمت زیادی پیدا کرده و نمی‌توان گفت که ناشی از تورم بوده است در واقع تصویب این طرح موجب می‌شود تا کالاهای احتکاری هر چه سریع‌تر به بازار عرضه شوند.

وی گفت: تصویب‌نشدن مالیات بر عایدی سرمایه سبب می‌شود تا سوداگری حفظ و از سوی دیگر شاهد بازارسازی باشیم و افرادی که به‌قصد سوداگری وارد بازارها می‌شوند، از تصویب و قانون نشدن مالیات بر عایدی سرمایه منتفع شوند.

دولت سیزدهم پیگیر تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است

بر اساس این طرح قرار است تا مازاد ارزش دارایی در زمان فروش آن نسبت به ارزش تملکش، مالیات بر عایدی سرمایه محسوب شود و همنوع نقل‌وانتقال دارایی‌های املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی، طلا، شمش طلا، طلای آب شده، زیورآلات از جنس طلا، پلاتین و جواهرآلات و انواع ارز خارجی در زمان انتقال در تمامی مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری اقتصادی و ویژه اقتصادی مشمول مالیات می‌شود.

این طرح طبق اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی و کارشناسان تنها آن دسته از افرادی را شامل شود که کالاهای فوق را به جهت سرمایه‌گذاری و نه مصرف خریداری و نگهداری می‌کنند. کسانی که خودرو را برای استفاده شخصی می‌خرند یا منزلی مسکونی برای سکونت خود دارند، نیازی نیست مالیات پرداخت کنند.

به عقیده کارشناسان، تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه نه‌تنها موجب کوتاه‌شدن دست سوداگران از بازارهای اقتصادی می‌شود؛ بلکه وقتی عموم مردم برای خرید مسکن، خودرو، طلا و ارز مراجعه می‌کنند دیگر با قیمت‌های سرسام‌آوری مواجه نخواهند شد.

دولت سیزدهم از همان ابتدا پیگیر تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه با رویکرد عدالت‌محوری در دریافت مالیات‌ها، مقابله با عملیات سفته‌بازی و تمرکز بر کنترل بی‌ثباتی قیمت‌ها است تا سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان را به سمت تولید سوق می‌دهد.

نخستین روزهای سال ۱۴۰۲ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای همکاری با دولت در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد.

 

 

ثنا چگونه در سه سالگی حافظ قرآن شد؟ + فیلم

تهران- ایرنا- دختر هفت ساله که در سن سه سالگی حافظ کل قرآن شده، با حضور در برنامه تلویزیونی «محفل» باعث بهت و حیرت داوران این برنامه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خانواده نظری از اهالی روستاهای فریدونشهر اصفهان که صاحب سه فرزند هستند، دو گوهر ارزشمند را به جامعه تقدیم کرده تا این خانواده پنج نفره صاحب دو نخبه قرآنی باشد.

ثنا نظری، دختر هفت ساله که تا سه سالگی حافظ کل قرآن کریم شد با حضور در «محفل» گفت: از یک سالگی با گوش کردن به آیات قرآن حفظ این کتاب آسمانی را آغاز کردم و در سه سالگی حافظ کل قرآن شدم. الان چهار سال و نیم است که حافظ قرآن هستم.

حدیث نظری، خواهر ثنا که خودش نیز حافظ قرآن است در ادامه برنامه اظهار داشت: من روزی ۱۰ جز تثبیت می کردم و آیات را برای مادرم می‌خواندم. خواهرم، ثنا در اثر شنیدن قرآن و تلاوت من، بدون این که ما متوجه شویم حافظ قرآن شد. او در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال ۹۸ در سن سه سالگی به عنوان کم سن ترین حافظ قرآن در کل جهان معرفی شد.

در ادامه برنامه داوران از توانایی ثنا در خوانده سوره حمد به پنج زبان مختلف شوکه شدند.

 

حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان، رضوان درویش از کشور سوریه و حسنین حلو از کشور عراق، کارشناسان ایرانی و بین المللی برنامه «محفل» هستند و اجرای این برنامه را رسالت بوذری بر عهده خواهد دارد.

 

جزییات زمان تحویل خودروهای ۴ شرکت خودروسازی اعلام شد/ ۱۰۰ میلیون مسدودی فردا آزاد می‌شود

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزییات نوبت‌دهی و دریافت خودرو، اعلام کرد: از فردا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود و بنام سازمان حمایت مسدود کرده‌اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «امید قالیباف» با اعلام اینکه نوبت‌دهی متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌های سایپا، مدیران خودرو، فردا و ایلیا انجام شده است، اظهار داشت: همه این متقاضیان حداکثر ظرف سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: متقاضیان خودروهای شرکت‌های کرمان موتور و مکث موتور نیز حداکثر در مدت ۶ ماه می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

قالیباف با اشاره به اینکه نوبت‌دهی متقاضیان خودرو از شرکت‌های ایران خودرو، بهمن خودرو و آرین خودرو نیز انجام شده است، گفت: در مورد این سه شرکت باید برنامه تولید با لیست متقاضیان تطبیق داده شود که این کار در حال انجام است و حداکثر تا پایان هفته جاری مشتریان این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه “جزئیات سفارش” از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند.

مشاور وزیر صمت همچنین اعلام کرد: نوبت دوم ثبت‌نام خودرو در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو به غیر از پایان بهار (که پیش‌تر اعلام شده بود) در نیمه اردیبهشت انجام خواهد شد، اما افرادی که در نوبت نخست این طرح ثبت‌نام کرده‌اند تنها در صورتی می‌توانند اقدام به ثبت نام در مرحله دوم خودرو کنند که ابتدا از طرح نخست انصراف داده باشند.

وی تاکید کرد: از فردا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود (بنام سازمان حمایت) مسدود کرده‌اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود و انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند.

قالیباف با تاکید بر اینکه حذف قرعه‌کشی از طریق رشد ۳۹ درصدی تولید خودرو در مدت یک سال موفقیت بزرگی برای دولت محسوب می‌شود، گفت: امیدوارم با استمرار رشد تولید و واردات خودرو تا پایان سال تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو کاملاً حذف شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در هفته جاری خبرهای خوبی در صنعت خودرو خواهیم داشت.

عیدی معلولان پَر!/ مقصران واقعی را اعلام کنید

هرساله سازمان بهزیستی هزینه ای را به عنوان عیدانه معلولان به حساب آنها واریز می‌کرد اما امسال نه تنها این هزینه واریز نشده بلکه هیچ مقام مسئولی نه درباره چرایی عدم واریز پاسخ داده و نه به این ترک فعل اعتراضی کرده است.

عیدی معلولان پَر!/ مقصران واقعی را اعلام کنید

 به گزارش خبرنگار گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، هرساله سازمان بهزیستی هزینه ای معادل یک ماه مستمری را به عنوان عیدانه معلولان به حساب آنها واریز می‌کرد اما امسال نه تنها این هزینه واریز نشده بلکه هیچ مقام مسئولی هم نه درباره چرایی عدم واریز پاسخ داده و نه اعتراضی به این ترک فعل!

با این حال مددجویان پس از گذشت نیمی از فروردین ماه سال ۱۴۰۲ چشم انتظار عیدی ناچیزی هستند که قرار بود سازمان بهزیستی به حساب آن‌ها واریز کند تا بتواند مرحمی اندک بر زخم‌های کهنه آن‌ها باشد.

رسانه‌ها پیش از فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲ در گزارش‌هایی به واریز عیدی مستمری بگیران سازمان بهزیستی پرداختند، کمپین‌های  متعددی در سامانه مردمی خبرگزاری فارس به جریان افتاد تا جویانی زمان دقیق واریز عیدی معلولان باشند اما غافل از آن‌ها که قرار نیست نوروز ۱۴۰۲ عیدی به معلولان پرداخت شود.

باید اعتبار عیدی معلولان را می‌دادند

طبعاً باید سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم برای پرداخت عیدی به مددجویان بهزیستی در اختیار این سازمان قرار می‌داد اما این که چرا این منابع اختصاص نیافته، موضوعی است که سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگوی آن باشند و بهزیستی نیز به عنوان متولی امر معلولان از آن سازمان مذکور مطالبه کند که چنین مطالبه ای هنوز یا صورت نگرفته است و یا جزئیاتی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

سازمان برنامه و بودجه صدای جامعه معلولان را نمی‌شنود

این بی برنامه‌گی و عدم پاسخ‌گویی سازمان‌های متولی تا آنجا پیش رفت که ماجرای عدم پرداخت عیدی معلولان به مجلس کشیده شد، آن طور که عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه ای به رئیس جمهور از عدم پرداخت عیدی به مددجویان سازمان بهزیستی انتقاد کرد.

 عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور از عدم پرداخت عیدی به مددجویان سازمان بهزیستی انتقاد کرد.

مقتدایی در این نامه نوشت:« پیگیری های مکرر اینجانب نشان می دهد که تا روز ۲۸ اسفندماه ، برخلاف تکالیف قانونی، صرفا ۶۱ درصد از منابع سازمان بهزیستی توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرده است.» وی در ادامه این نامه تأکید کرد که «سازمان برنامه و بودجه صدای جامعه معلولان را نمی شنود، لذا مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت بررسی و اقدام لازم بعمل آید و اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات انجام شده مطلع نمایند.»

چشم انتظار عیدی

واکنش‌ها به عدم پرداخت عیدی معلولان ادامه داشته، خبرنگار ما با کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولین ایران درباره چرایی عدم واریز عیدی معلولان گفت‌وگو کرده است، عاروان در این باره به فارس گفت: براساس روال سال‌های پیشین، مستمری یک ماه معلولان به عنوان عیدی باید در نوروز ۱۴۰۲ به حساب آن‌ها واریز می شد که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: در پرداخت عیدی به بعد خانوار توجه می‌شود و در واقع به هر نفر عیدی باید داده می شد که امسال جامعه معلولان از آن محروم ماندند.

مدیر عامل جامعه معلولین ایران درباره نتایج پیگیری ها از مسئولان گفت: وقتی از مسئولان پیگیری می‌کنیم پاسخ می‌دهند سازمان برنامه و بودجه اعتباری را به این امر اختصاص نداده‌ است. امسال متأسفانه بخش اعظمی از بودجه بهزیستی را ندادند و حاصل چنین اقداماتی عدم پرداخت عیدی مددجویان است.

اگر نمی‌توانید بروید!

وی تأکید کرد: در ماجرای معلمان دید که چه شد؟ باید بگوییم اگر کسی نمی‌تواند مسئولیتی را قبول کند باید کنار برود. معلولان و خانواده های آنها روی این عیدی ناچیز برای شب عید حساب ویژه ای باز کرده بودند اما متأسفانه پرداخت نشد.

 اگر کسی نمی‌تواند مسئولیتی را قبول کند باید کنار برود. معلولان روی این عیدی برای شب عید حساب ویژه ای باز کرده بودند.

مدیر عامل جامعه معلولین ایران با اشاره به سکوت سازمان بهزیستی دربرابر عدم واریز عیدی معلولان،تصریح کرد: شاید بهزیستی تلاش‌هایی کرده باشد اما ما شاهد انفعال در سازمان بهزیستی هستیم، باید این سازمان در برابر عدم پرداخت عیدی سکوت نمی‌کرد، شما سایت این سازمان را ببینید آیا یک نوشته ای برای مطالبه عیدی ها می‌بینید؟ این یعنی همان انفعال و نباید در برابر حق معلولان سکوت کرد.

وی همچنین درباره عدم پرداخت شهریه دانشگاه معلولان نیز انتقاد کرد و گفت: بهزیستی تاکنون شهریه دانشگاه معلولان را نیز پرداخت نکرده و بعضاً مجبور شده اند از جیب خودشان پرداخت کنند، مگر این بزرگواران چقدر درآمد دارند؟

عاروان تأکید کرد: عدم پرداخت عیدی معلولان خلاف قانون است و ترک فعل، باید مسئولان در این رابطه پاسخگو باشند و بگویند چرا این عیدی ها را پرداخت نکرده اند؟

فراکسیون ‌حمایت از معلولان بدون واکنش

قانون حمایت از افراد دارای معلولیت همواره بر حمایت از افراد دارای معلولیت تأکید ویژه‌ای دارد، یکی از  محورهای مورد توجه این قانون، توجه نمایندگان مجلس به جامعه معلولان است این در حالی است که نمایندگان مجلس نیز درباره تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان کوتاهی کرده‌اند.

پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی با خبرنگاران فارس از تشکیل فراکسیون حمایت از افراد دارای معلولیت و حتی کمیته‌هایی در حمایت از معلولان خبر داده اند اما در واقع در میدان عمل می‌بینیم معلولان در مجلس هم متولی و حامی جدی ندارند.

سال گذشته محمدعلی محسنی بندپی، رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل فراکسیون حمایت از افراد دارای معلولیت به فارس گفت: فراکسیون حمایت از معلولان با یکسال تأخیر تشکیل شده است، رئیس این فراکسیون نیز آقای فرشادان نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی است و اقدامات مربوطه را پیگیری می‌کند.

وی درباره فعالیت این فراکسیون اظهار کرد:  تا جایی که بنده اطلاع دادم چندین جلسه از سوی این فراکسیون تشکیل شده است، اما به واسطه این‌که مشکلی در فراکسیون معلولان وجود داشت،کمیته‌ای به نام کمیته بهزیستی و توانبخشی را ذیل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل دادیم و منتظر نماندیم تا فراکسیون اقداماتی داشته باشد.

با این حال در عمل دیدیم چه در ماجرای حذف ردیف بودجه قانون معلولان در بودجه۱۴۰۲ و چه عیدی و برخی مطالبات افراد دارای معلولیت، هیچ کدام از اعضای فراکسیون معلولان و کمیته بهزیستی و توانبخشی معلولان واکنشی نشان ندادند.

بی شک، افراد دارای معلولیت در شرایط کنونی، دارای مشکلات عدیده اقتصادی هستند و قانون می‌تواند حامی آن‌ها باشد، نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم باید حمایت‌های جدی از معلولان داشته باشند و اجرای کامل قانون حمایت از معلولان را در دستور کار خود قرار دهند و با ناقضان قانون برخورد کنند.

 

آخرین بازمانده نوروزخوانان بیرجند و استاد رقص‌های آیینی خراسان در گفت‌وگو با ایلنا؛

«لپ‌تاپ» جای «ساز» را گرفته! / رقص‌های آیینی به طراحی‌های جدید نیاز دارند/ مردم به فرهنگشان پشت نمی‌کنند/۴

ابراهیم سلم‌آبادی، نوازنده و سرپرست گروه صحرا معتقد است با اینکه مسئولان از موسیقی آنطور که باید حمایت نمی‌کنند اما مردم فرهنگشان را دوست دارند و همین موضوع است که او را با سن و سال بالا به ادامه فعالیت حرفه‌ای وامی‌دارد. این هنرمند مدرک درجه یک هنری معادل دکترا دارد و با مستمری‌اش فقط یک میلیون و دویست هزار تومان است.

«لپ‌تاپ» جای «ساز» را گرفته! / رقص‌های آیینی به طراحی‌های جدید نیاز دارند/ مردم به فرهنگشان پشت نمی‌کنند

به گزارش خبرنگار ایلنا، در موسیقی نواحی مختلف ایران همواره به فصول سال، بخصوص بهار و تازگی طبیعت توجه شده است. «نوروزخوانی» یکی از آیین‌هایی است که شاید امروز کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ اما این رسم دیرین از گذشته‌های دور در اغلب مناطق ایران مرسوم بوده و تا چندی پیش اجرا می‌شده است. آغاز بهار برای مردمانی که مشاغلی چون کشاورزی، دامداری و باغ‌داری دارند، مصادف با زمان نتیجه‌گیری زحمتی یک‌ساله است.

تعداد مناطقی که به «نوروز»، «نوروزخوانی» و مراسمی از این دست اهمیت می‌دهند آنقدر زیاد است که نمی‌توان به چند شهر و استان بخصوص اشاره کرد؛ اما در میان استان‌های مختلف، خراسان بزرگ در زمینه پیشینه فرهنگی و موسیقایی، یکی از باقدمت‌ترین‌هاست. هنرمندان و مردمان این خطه از ایران همواره به «نوروز» و آیین‌های نوروزی اهمیت داده‌اند. با اینکه امروز مانند گذشته آیین‌های بهاری و نوروزی اجرا نمی‌شود؛ اما «نوروز» و «نوروزخوانی» همچنان برای خراسانی‌های برخی شهرها و روستاهای آن مقوله‌ای مهم و حائز اهمیت است. چوب‌بازی نیز در برخی از شهرهای خراسان همچنان روال است؛ هرچند خیلی درباره آن می‌خوانیم و نمی‌شنویم!

ابراهیم سلم‌آبادی (نوازنده دهل و دایره) را می‌توان یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی موسیقی بیرجند دانست. او که سال‌هاست سرپرستی گروه «صحرا» را به عهده دارد یکی از معدود استادان منطقه است که به رقص‌های محلی و آیینی بیرجند و خراسان اشراف دارد. باید گفت عامه مردم رقص‌های آیینی خراسان را با چوب‌بازی می‌شناسند که تنها بخشی از رسوم خراسانی‌ها است.

ابراهیم سلم‌آبادی که سال قبل از وزارت ارشاد مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) دریافت کرده، به مناسبت فرارسیدن بهار و نوروز ۱۴۰۲ با ایلنا صحبت کرد. او آلبوم آوای صحرا را در کارنامه دارد.

CYMERA_۲۰۲۳۰۳۲۴_۰۹۱۴۰۹

در فصل بهار، آیا هنوز هم آیین‌ها و مراسم مربوط به آن در بیرجند و خراسان مانند گذشته مورد توجه است؟ 

فعالیت‌ها نسبت به قبل کمرنگ شده، اما خب ما تلاش می‌کنیم مشغول کار باشیم. به هرحال هنرمندانی در منطقه‌مان داریم که موسیقی‌ها و آیین‌ها را می‌دانستند و حال سن و سال بالایی دارند. برخی‌ از دنیا رفته‌اند و آن‌هایی که در قید حیات هستند یا توان کار و اجرا ندارند یا خانه‌نشین شده‌اند. در مقابل جوان‌ها هم بیشتر به موسیقی‌ها و سازهای دیگر گرایش دارند.

سازهایی چون سیتی سایزر و ادواتی از این دست آفت موسیقی اصیل ایرانی شده اند. متاسفانه نوجوانان و جوانان با توجه به تعدد آثار ظاهرا پاپ و وارداتی به این دسته از سازها و موسیقی‌ها گرایش دارند. 

کاش فقط همین باشد. من در برنامه‌هایی شاهد بوده‌ام که نوازندگان و اجرا کنندگان دیگر ساز هم ندارند! آن‌ها یک لپ تاپ را با خودشان به محل اجرا می‌برند و آن را به برق می‌زنند و آثاری بی‌قدمت و تکراری را به خورد مردم می‌دهند. اینطور موارد به ضرر موسیقی ماست.

با این حساب شما شاگردانی ندارید که به آن‌ها ساز و دهل اصیل را آموزش دهید. 

البته شاگردانی دارم و هستند کسانی که به یادگیری تمایل دارند، اما متاسفانه آن استقبالی که باید وجود ندارد. آن استقبال و تمایلی که توقع داریم وجود ندارد. خودتان هم بهتر می‌دانید که مسئولان هم آنطور که باید از موسیقی حمایت نمی‌کنند، به این دلیل که وجودش را خوش ندارند. بله درست است آثار تایید می‌شوند و مجوز هم می‌گیرند اما این روند با محدودیت‌هایی همراه است.

20

رقص‌های آیینی خراسان، بخصوص بیرجند را باید یکی از ویژه‌ترین مراسم موسیقایی کشور دانست. آیا این ویژگی را مسئولان، هنرمندان و مخاطبان در خطه شما ارج می‌نهند. 

واقعا در اینباره نمی‌دانم چه بگویم. همین چند روز پیش بود که مسابقات جام بین المللی شطرنج برگزار شد و برنامه‌هایی برای ورزش‌کاران و ورزش دوستان ترتیب داده بودند. فردی به عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت که از استادان شطرنج بود. این فرد در راستای همان برنامه با شبکه صدا و سیمای استانی مصاحبه‌ای انجام داد. این استاد شطرنج اتفاقا از بیرجند تعریف کرد. او به تعریف از رقص‌های بیرجند پرداخت و گفت ما در قلعه بیرجند از رقص آیینی اجرا شده لذت بردیم. مجری برنامه اما سخنان او را قطع کرد و بحث ادامه نیافت.

البته برخی شبکه‌ها مانند گیلان، مازندران، کردستان و… نگاهشان به موسیقی متفاوت است. 

بله برخی از شبکه‌ها ارتباط بهتری با اهالی موسیقی دارند. مثلا شبکه استانی خراسان شمالی نسبت به صدا و سیمای منطقه ما، برخورد بهتری با موسیقی و اهالی موسیقی دارد. حتی صدا و سیمای سیستان و بلوچستان هم از لحاظ نحوه مواجه با موسیقی بهتر از شبکه «خاوران» است. واقعا نمی‌دانم چرا در بخش صدا و سیما و شبکه‌های استانی، موضع یکسانی نسبت به موسیقی وجود ندارد. به هرحال مسئولانی هستند که سلیقه‌ای عمل می‌کنند.  البته عدم تخصص مسئولان و شناخت کمشان نسبت به موسیقی و هنر اصیل این اوضاع را رقم زده است. متاسفانه ما هم چوب همین موضوع را می‌خوریم.

صدا و سیما و شبکه‌های استانی را چقدر بسط و گسترش موسیقی اصیل و نواحی موثر می‌دانید؟ 

سال ۱۳۷۲ که برای حضور در چند جشنواره به تهران آمده بودیم و اتفاقی افتاد که جالب بود. من حین نوازندگی دهل یکسری حرکات هست که انجام می‌دهم و کارگردانی با دیدن اجرا، از من خواست که تصاویری را ضبط کنیم که این اتفاق افتاد و «نوروز ۷۲» نام گرفت. در نهایت نماهنگ یا فیلم تولید شده لحظه تحویل سال پخش شد. این اثر از آن نوازندگی آقای مهدی‌پور که ضبط و ارائه شده شادتر است. در آن مقطع ابتدا یکی از شبکه‌ها ی داخلی کار را پخش کرد و کم کم شبکه‌های دیگر هم آن را نشان دادند. الان شبکه‌های خارجی بیشتر آن نماهنگ را پخش می‌کنند. به نظرم انجام چنین کارهایی در تلویزیون باعث فرهنگسازی و آشنایی بیشتر مردم با موسیقی اصیل نواحی مختلف کشور خواهد شد.

 موسیقی نواحی صرفا «ساز» و «آواز» نیست؛ بلکه یک فرهنگ است. بی‌شک اطلاع‌رسانی درباره هنر هر منطقه و پرداختن به موسیقی‌ها و آیین‌ها منجر به اتفاقات مثبتی می‌شود.

بله، سالهای گذشته ما ده، پانزده روز به عید مانده در مکان‌های مختلف داخل شهر برنامه داشتیم اما امسال اینطور نبوده است! البته پلاکاردهایی در سطح شهر نصب کردند. جالب اینکه از من هم به عنوان مسئول موسیقی خراسان جنوبی نام بردند، اما نه در اینباره با من صحبتی شده و نه از جزییات ماجرا و اجراها چیزی می‌دانم! حتی در اینباره یک تماس هم با من نگرفته‌اند! آیا من به عنوان متولی و حتی یکی اجراکننده نباید بدانم موضوع چیست و برنامه‌ها کجا قرار است اجرا شوند؟! حتی عکس مرا در حال نوازندگی روی بنرها چاپ کردند بی‌اینکه هماهنگ کنند.

 در کل عدم حمایت‌ هیچگاه شما را از ادامه فعالیت مایوس نکرده است؟ 

به هر حال اهالی موسیقی همواره حال و اوضاع خوبی نداشته‌اند. درچند ماه اخیر هم همانطور که خودتان بهتر می‌دانید اوضاع بلاتکلیفی بر موسیقی حاکم بوده است. من در جشنواره موسیقی نواحی گرگان هم شرکت کردم. در این رویداد هم برخی شبها فضا امنیتی می‌شد. مثلا شبی که آقای اسماعیلی وزیر ارشاد به گرگان آمد و در جشنواره حضور یافت، فضا امنیتی شد به این دلیل که در شهر ایذه اتفاقاتی رخ داده بود. به هرحال همه اینها بر فضای موسیقی و نحوه فعالیت هنرمندان تاثیر می‌گذارد. با همه اینها من همچنان به فعالیت‌هایم با وجود همه سختی‌ها ادامه می‌دهم و اعضای گروهم نیز همینطور هستند.

 

اغلب استادان موسیقی نواحی شغل دیگری جز موسیقی نداشته‌اند و زمانی که از کار افتاده می‌شوند، باید مورد حمایت قرار گیرند. آیا شما مورد چنین حمایت‌هایی هستید؟ 

برای من و آن‌هایی که مدرک درجه یک هنری گرفته‌ایم، ماهانه حدود چهارصد هزارتومانی مستمری واریز می‌شود که البته این مبلغ به یک میلیون و دویست هزارتومان افزایش یافته است. آقای صدری دبیر قبلی جشنواره موسیقی نواحی و یکی از اعضای شورای فعلی این رویداد، مرا راهنمایی کرد و گفت در موسسه هنرمندان پیشکسوت عضو شوم. من هم این کار را انجام دادم و مدارکم را جهت ثبت نام ارائه کرده‌ام؛ اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام و منتظر هستم. دقیقا پس از جشنواره نواحی گرگان بود که در موسسه هنرمندان پیشکسوت ثبت نام کردم و حال حدود سه ماه از این قضیه می‌گذرد و اتفاقی رخ نداده است.

یکی از مقولات مهم در موسیقی خراسان و مناسک مربوط به آن رقص‌های محلی و آیینی است. کمی از این جزییات بگویید. 

به هرحال رقص محلی و آیینی ما ریشه در گذشته‌های دور دارد. من در جشنواره‌های بسیاری حضور یافته‌ام و بر همین اساس باید بگویم یکی از رقص‌های زیبا و مهم نواحی کشور، متعلق به خراسان و منطقه ماست. خودتان می‌دانید که رقص‌های کردی را بسیار متعدد می‌دانند. اما باید بگویم این تنوع نسب رقص‌های بیرجند و خراسان کمتر است. به هرحال من پنجاه سال سابقه نوازندگی دارم و سالهاست مسئول آموزش رقص‌های آیینی هستم و اگر چنین نظری دارم بر اساس تجاربم است.

آیا رقص‌های آیینی منطقه خراسان و شهری چون بیرجند دارای تنوع است یا صرفا به یک یا چند مقوله محدود می‌شود؟ 

بگذارید در اینباره خاطره‌ای بگویم. دو سه سال پیش توسط یکی از دوستان برای اجرای برنامه به تهران دعوت شدیم و اتفاقا گروهی از دوستان کرد هم در آن برنامه حضور داشتند. من در جشنواره‌های مختلف خیلی با کردها مواجه شده‌ام و درست هم هست که رقص‌های کردها تنوع زیادی دارد اما به نظرم تنوع رقص‌های ما بیشتر است. از طرفی خودتان می‌دانید که در مناطق کرد زبان غرب کشور، گروه کرد زیاد داریم. در آن برنامه مثلا ما پنج برنامه اجرا می‌کردیم و دوستان کرد یک نوع رقص را اجرا می‌کردند. حین برگزاری من گفتم ما خیلی انرژی می‌گذاریم و کاش آن‌ها هم رقص‌های دیگری را اجرا کنند. در همین حین، مسئولی که پشت صحنه حضور داشت گفت خواست مردم این است که شما اجرا کنید و خواستار گروه شما هستند. این را هم بگویم که آن گروه کرد بسیار کاربلد و حرفه‌ای بودند، اما خب درخواست مخاطبان این بود ما اجرا داشته باشیم.

به نظرتان رقص‌های آیینی قابل کامل کردن هستند یا صرفا باید به آنچه از گذشته به ما رسیده باید کفایت کرد؟ 

من خودم چنین کاری انجام می‌دهم و دلیل اینکه رقص آیینی را اصطلاحا پخته فرا گرفته ام، همین است. طی سالهای فعالیتم به هر منطقه‌ای که رفته‌ام، اگر حرکت خوبی در رقص اهالی دیده‌ام، آن را برداشته کرده‌ام و به بچه‌های گروه آموزشش داده‌ام. به نظرم برای حفظ آیین‌ها و رقص‌های آیینی انجام چنین کارهایی لازم است.

آیا آن آیین‌های طراحی شده توسط شما ثبت و ضبط شد؟ 

بله خوشبختانه این اتفاق افتاده و آن برنامه‌ها و مواردی که گفتم در قالب مجموعه‌ای درآمده است. این مجموعه شامل سی تا سی و پنج حرکت است که موسیقی‌های جداگانه‌ای دارند. این مجموعه سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شده است.

درباره چوب بازی‌های اهالی خراسان جنوبی و بیرجندی‌ها هم بگویید. آیا این گونه اصیل هم زیرمجموعه همان رقص‌های آیینی است؟ 

بله ما جدا از رقص‌های آیینی، چوب بازی هم داریم که در نوع خود مجموعه‌ای مستقل است و قدمت تاریخی بسیار دارد.

به صورت کلی چوب بازی دارای چه قواعد ویژگی‌های مهمی است؟ منظور فقط بیرجند و خراسان نیست. 

در تمام ایران رقص‌ها در ابتدا آرام و ملایم هستند تا بدن اجرا کنندگان برای اجرا آماده شود. رقص‌ها و حرکات آیینی به توانایی‌های فیزیکی هم نیاز دارند و بدن باید برای حرکات و تحرک بیشتر گرم شود. به هر حال این هم نوعی حرکات ورزشی و جسمی محسوب می‌شود. بنا به همین دلایل چوب بازی ما هم با حرکاتی سنگین شروع می‌شود. در ادامه که اجراکنندگان آماده شدند حرکات سریع‌تر و موسیقی تندتر می‌شود.

آیا می‌توان گفت چوب بازی خراسانی‌ها و بیرجندی‌ها از رقص‌های آیینی آن‌ها حماسی‌تر است؟ 

بله با نظرتان موافقم اما خب چوب بازی ما علاوه بر حماسی بودن به نوعی جنگی‌تر هم هست. اینکه معمولا اینطور است که گروهای هشت یا ده نفری دو به دو تقسیم می‌شوند. حرکات هم خیلی رزمی هستند. این حرکات تا آن حد پرجوش و خروش هستند که به آن‌ها حرکات خروس جنگی می‌گوییم.

چوب در آیین چوب بازی نماد چیست؟ 

منطق استفاده از چوب به قدیم بازمی‌گردد که با شمشیر بازی می‌کرده‌اند. الان هم که شمشیر در دسترس نیست اجرا کنندگان با چوب بازی می‌کنند.

آیا می‌توان گفت چوب در چوب بازی به نوعی ساز محسوب می‌شود؟ 

بله به این دلیل که اجراکنندگان به واسطه چوب‌ها، ریتم موسیقی را می‌گیرند و ضربه‌ها هم بر همین اساس است. اگر این ریتم وجود نداشته باشد یا توسط اجراکنندگان مورد توجه قرار نگیرد، آن کلیت موجود به هم می‌ریزد و بخش‌های مختلف موجود از هم جدا می‌شوند. حین اجرا حرکات پا هم اهمیت دارند. حرکات پا با چوب‌ها و ریتمی که توسط نوازنده دهل اجرا می‌شود، هر سه با هم یک کلیت مهم و مرتبط را رقم می‌زنند و هماهنگی‌ها باید بر همین اساس باشد. اگر این ساختار به هم بریزد آن انسجام لازم در چوب بازی از دست خواهد رفت؛ البته این‌هایی که گفتم یک کلیت است و کارهای دیگری هم انجام داده‌ام و بخش‌های دیگری را برای تکامل رقص‌ها طراحی کرده‌ام. مثلا اینکه کشاورزان هنگامی که می‌خواستند محصولشان را برداشت کنند، جشن می‌گرفته‌اند و به پایکوبی و سرور می‌پرداخته اند.

خودتان روی آیینی‌هایی که مربوط به مشاغل هستند و آن‌ها را کارآواها نام نهاده‌اند، کار می‌کنید؟ 

بله. روی کشاورزی کار کرده‌ام. طراحی‌هایی هم در این بخش انجام داده‌ام و روی کلیه حرکات کار کرده‌ام. کشاورزان ابتدا زمین را شخم می‌زنند و بیل می‌زنند و در ادامه کارهای دیگری انجام می‌دهند که من در قالب موسیقی و حرکات بدن، روی این موارد کار کرده‌ام. همه موارد را تنظیم و تدوین کرده‌ام و آن‌ها را حرکات «کاشت و برداشت جشن گندم» نام نهاده‌ام. بچه‌ها و دوستان این حرکات را در جشنواره‌ها اجرا می‌کنند و خداراشکر از این رویه و استقبال‌ها رضایت دارم.

یعنی موسیقی کار را در قالب یک رقص آیینی طراحی و تنظیم کرده‌اید؟ 

بله همینطور است.

آیا روی مشاغل و دیگر کارآواها کار کرده‌‌‌اید؟ 

البته اینجا کاشت و برداشت محصولاتی چون زرشک و زعفران هم مرسوم است و باید روی آن‌ها کار کرد. به هر حال هر کاری قابل انجام است منتهی برنامه‌ریزی می‌خواهد و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

این همه تلاش را چرا در قالب کتاب تالیف و منتشر نمی‌کنید؟

چنین قصدی دارم و نوشتن را شروع کرده‌ام و باید دید چه می‌شود و چه کارهایی می‌توان انجام داد.

اگر ناگفته‌ای مانده درباره‌اش توضیح دهید. 

از شما بابت توجهتان و این گفتگو ممنونم و باید بگویم آنچه برایم بسیار با ارزش است و برایش تلاش کرده‌ام این است که نام نیکی از من به یادگار بماند و امیدوارم همینطور باشد.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل/۵

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

وابستگی به گوشی‌های هوشمند امروزه در اکثر افراد دیده می‌شود. طوری که نمی‌توانند حتی یک دقیقه از موبایل شان دور باشند. اما راهکارهای ساده‌ای برای ترک این وابستگی وجود دارد.

گروه ایرنا زندگی – اعتیاد و وابستگی به موبایل یکی از معضلات جدید زندگی در عصر ارتباطات است که گریبانگیر بسیاری از افراد در رده‌های سنی مختلف شده است. وابستگی به گوشی در برخی افراد به گونه‌ای است که زندگی عادی و روزمره آنان را به طور کامل مختل کرده و کنار گذاشتن آن کار ساده‌ای نیست.  استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی با همه خوبیهای خود در صورتی که از حد متعادل خارج شود، زیانهای فراوانی دارد.

صرف ساعت‌های بسیار در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی نه تنها ساعت‌های مفید زندگی شما را به هدر می‌دهد بلکه با ایجاد مقایسه موجب ناراحتی افسردگی در فرد می‌شود. اگر نمی‌دانید به گوشی هوشمند وابسته هستید یا خیر، این بخش را مطالعه نمایید و با رعایت نکات زیر در ۲۱ روز استفاده از گوشی هوشمند را به حداقل برسانید.

 

علایم وابستگی به گوشی

علائم و نشانه‌های اعتیاد به گوشی و شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

۱- چک کردن شبکه‌های اجتماعی در زمان بیرون بودن با دوستان

۲- استفاده از گوشی در شب و قبل از خواب

۳- تلاش برای چک کردن پیام حین حرکت

۴- مورد سرزنش قرار گرفتن توسط دیگران به خاطر استفاده از گوشی

۵- عدم تحمل چند روزی بدون گوشی و اینترنت

۶- پیامک فرستادن حتی به افراد داخل خانه

۷- بردن تلفن همراه حتی به سرویس بهداشتی

۸- به یاد نیاوردن شماره تلفن دوستان خود

۹- چک کردن دائم لایک و کامنت‌های خود در فضای مجازی

۱۰- استرس گرفتن هنگام دوری از گوشی

۱۱- بردن گوشی و چک کردن آن در جلسات و مهمانی‌ها

۱۲- عدم توجه به فیلم مورد علاقه و تنها غرق در گوشی بودن

۱۳- بازی با گوشی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی حتی در محل کار

۱۴- کم خوابی‌های شبانه به دلیل غرق شدن در شبکه‌های اجتماعی

 

عوارض وابستگی به تلفن همراه

مهمترین عوارض وابستگی به تلفن همراه شامل:

۱- نگاه کردن طولانی مدت به صفحه موبایل می‌تواند باعث خشکی چشم‌ها و حتی تاری دید شود.

۲- استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب و نور ناشی از آن باعث می‌شود که ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن دچار اختلال شود.

۳- استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی احتمال تصادفات را افزایش می‌دهد.

۴- پایین انداختن سر هنگام غرق شدن در دنیای مجازی و استفاده از گوشی به مدت طولانی به مرور زمان باعث تخریب مهره‌های گردن شده و حتی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.

۵- کار با گوشی همراه و تایپ کردن زیاد فشار زیادی به مشت و ساعد وارد می‌کند و درد در مچ و انگشتان و ساعد ایجاد می‌شود.

۶- افرادی که مدت زمان طولانی با تلفن خود مشغول هستند، فعالیت بدنی کمتری دارند و چاقتر از سایر افرادند.

 

چند راهکار ساده برای کاهش وابستگی به تلفن همراه

استفاده از گوشی‌های هوشمند بد نیست و در این زمانه نمی‌توان بدون فناوری‌های ارتباطی نوین زندگی و کسب و کار سالمی داشت اما اگر استفاده از گوشی و شبکه اجتماعی باعث اخلال در زندگی شخصی و حتی تغییر در ساختار مغز و ایجاد وابستگی بیشتر در شما شده است، برای کاهش وابستگی به گوشی و کاهش زمان تلف شده در طول روز برای شما پیشنهادهایی داریم تا بتوانید اختیار زندگی خود را بیشتر در دست داشته باشید.

گوشی همراهتان را به اتاق خواب نیاورید

هرگز گوشی همراه خود را به اتاق خواب نبرید و آن را برای شارژ در اتاق‌های دیگر مثل پذیرایی یا آشپزخانه به برق بزنید و به کنار تختخواب نیاورید. پیش از خواب گوشی‌تان را به شارژ بزنید، قبل از رسیدن به شارژ کامل آن را از برق جدا کرده تا باتری آسیب نبیند و صبح مجددا از آن استفاده کنید.

یک ساعت زنگ دار تهیه کنید

آیا به بهانه گذاشتن گوشی روی ساعت برای بیدارشدن صبح گوشی خود را به اتاق خواب برده و ساعت‌ها قبل از خواب در فضای مجازی غرق می‌شوید. اگر اینگونه است، راحت‌ترین روش برای ترک استفاده از گوشی هراه قبل از خواب تهیه یک ساعت زنگ دار ارزان قیمت و پر سروصدا است که شما را بیدار کند و هم بهانه‌ای برای کار کردن با گوشی پیش از خواب به شما ندهد.

با وسوسه چک کردن گوشی همراه مقابله کنید

مطمئنا اگر به گوشی و فضای مجازی معتاد باشید، تنها شب‌ها از گوشی استفاده نمی‌کنید بلکه روز را نیز با چک کردن گوشی‌های هوشمند آغاز می‌کنید. چنانچه اشاره شده است سعی کنید با وسوسه چک کردن گوشی همراه مقابله کنید و کارهای روزمره صبحگاهی را بدون نگاه کردن به گوشی هوشمند انجام دهید.

زمان‌های مشخصی برای استفاده از گوشی همراه تعیین کنید

برای مقابله با اعتیاد به گوشی و کنترل زمان استفاده از گوشی، زمان‌های مشخصی تعیین کنید و سعی کنید در زمان تعیین شده از گوشی استفاده نمایید. می‌توانید گوشی خود را برای بازه‌های زمانی مشخص، سرکار یا در محل تحصیل در حالت Mute یا Do Not Disturb قرار دهید.

از صبحانه لذت ببرید

به جای اینکه در هر وعده غذایی گوشی خود را کنارتان قرار دهید و از آخرین اخبار جهانی و آخرین پیام‌های دوستان اطلاع یابید، به خودتان زمان بدهید و از خوردن صبحانه در کنار خانواده لذت ببرید و پیش از شروع طوفان ایمیل‌ها، نوتیفیکیشن‌ها، پست‌های اینستاگرام و استوری‌های نه چندان دیدنی، زمانی را در آرامش بگذرانید.

 

گوشیتان را خارج از دسترس قرار دهید

در بازه‌های زمانی معین که تعیین نموده‌اید از گوشی استفاده نکنید، گوشی خود را در محلی دورتر و خارج از دسترس – مثل داخل کیف، کمد، یک اتاق دیگر – نگهداری کنید. اگر گوشی در محدوده دید شما نباشد، ذهن خود را برای کارهای دیگر بازتر و فعال‌تر عمل می‌کند و تمرکزتان برای انجام کارهای دیگر بیشتر می‌شود.

قوانینی برای استفاده از گوشی در خانه وضع کنید

می توانید با وضع قوانین ساده محدودیت استفاده از تلفن همراه در خانه و رعایت این قوانین به صورت خانوادگی عادت استفاده از گوشی همراه را کمتر کنید. در صورتی که عادت کنید در ساعت‌های مشخصی از روز گوشی را همراه نداشته باشید، به مرور راحت‌تر می‌توانید در سایر ساعت‌های روز توجه‌تان را به آن کمتر کنید و بیشتر به کارهای مفید بپردازید.

برنامه طولانی مدت داشته باشید

شما نمی‌توانید اعتیاد به گوشی را یک شبه ترک کنید پس برای تغییر عادت‌های تان عزم جدی و برنامه طولانی مدت داشته باشید. ابتدا ساعت استفاده نکردن از گوشی کمتر و به تدریج این ساعات را اضافه کنید. شروع کار با تغییرات کوچک ولی مستمری باعث تغییر رفتار شما در دراز مدت می‌شوند.

 

از برنامه‌های خود گوشی کمک بگیرید

برای ترک وابستگی به گوشی، برنامه‌های محدود کننده را روی گوشی خود نصب نمایید. برخی از بهترین برنامه‌های محدود کننده عبارتند از:

Checky

با استفاده از این برنامه می‌توانید بدانید چند بار در روز قفل گوشی تان را باز کرده‌اید و چقدر از گوشی‌تان استفاده می‌کنید.

AppDetox

این برنامه به شما اجازه می‌دهد زمان استفاده از هر اپلیکیشن را به صورت جدا تعیین کنید. روش دیگر هم انتخاب تعداد دفعاتی است که در هر روز می‌توانید یک اپلیکیشن را اجرا کنید.

Onward

با این برنامه می‌توانید ببینید از خود گوشی و هر یک از اپلیکیشن‌ها چقدر استفاده می‌کنید و برای آنها محدودیت تعیین کنید.

Flipd

این برنامه هم مثل AppDetox، دسترسی شما را به برنامه‌های خاص در بازه‌های زمانی مشخص شده محدود می‌کند.

ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را بی صدا کنید

اگر با رسیدن هر ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی گوشی‌تان سروصدا کند، تمام روزتان را باید برای آن اختصاص می‌دهید پس ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را بی‌صدا کنید. می‌توانید گوشی‌تان را برای زمان‌های مشخصی خاموش کنید، روی حالت هواپیما قرار داده یا آن را کاملا Mute کنید.

با تنظیم گوشی روی حالت «Do Not Disturb» در بازه‌های مشخص زمانی در طول روز، می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را دریافت کنید اما گوشی هیچ صدا یا لرزشی که بخواهد حواس شما را پرت کند ایجاد نکند.

همچنین می‌توانید در بخش تنظیمات سیستم عامل گوشی برخی برنامه‌ها را به طور کلی از نمایش نوتیفیکیشن محروم کنید. کافی است وارد قسمت Apps & Notifications اندروید یا Notifications در iOS شده و برنامه‌هایی را که می‌خواهید حواس‌تان را پرت نکنند، انتخاب کنید.

تم‌های غیر جذاب استفاده کنید

از تم‌های کمتر رنگی و غیر جذاب استفاده کنید تا دائم گوشی خود را بررسی نکنید زیرا استفاده از تم‌های جذاب باعث می‌شود خواه ناخواه مرتب به گوشی خود سر بزنید.

 

برنامه‌های متعدد و غیر ضروری را پاک کنید

کاربران معتاد به استفاده از گوشی، اغلب تنها از چند اپلیکیشن مخصوص به طور مکرر استفاده می‌کنند. می‌توانید این برنامه‌ها را پاک کنید و با پاک کردن اپلیکیشن، کمی اختیار روزتان را در دست بگیرید یا اپلیکیشن‌های دارای استفاده فراوان را در محلی دور از دسترس درون رابط کاربری قرار دهید.

بازی نصب نکنید

برای ترک عادت وابستگی به گوشی بازی نصب نکنید و بازی‌های موجود را هم پاک کنید. بسیاری از افراد وابسته به موبایل خود، زمان زیادی را در بازی‌های استراتژیک غرق می‌شوند و در نتیجه کنترل زمان را از دست می‌دهند.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

ترک کامل وابستگی به گوشی در ۲۱ روز

در بخش انتهایی توصیه می‌کنیم با رعایت نکات زیر در ۲۱ روز استفاده از گوشی هوشمند را به حداقل برسانید و ترک کنید.

هفته اول:

فضاهایی از منزل را به مناطق دور از دسترس تکنولوژی اختصاص دهید.

پس از بیدار شدن تا نیم ساعت به موبایل خود دست نزنید و به فعالیت‌های دیگری بپردازید.

هنگام غذا خوردن گوشی خود را دور از خود قرار دهید و از هم صحبتی با اعضای خانواده لذت ببرید.

قبل از خواب به سراغ گوشی نروید و با کمی مطالعه روز خود را تمام کنید.

برای خود ساعتی مشخص کنید که پس از آن استفاده از گوشی ممنوع باشد.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

هفته دوم:

در تمام طول روز تا زمانی که کار ضروری نداشته باشید به سراغ گوشی نروید.

بهترست که هشدار دهنده و نوتیفیکیشن‌های گوشی خود را غیر فعال کنید تا فقط تلفن و پیام‌های شما مهم باشد.

در مترو، اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی که تا رسیدن به مقصد فرصت دارید از گوشی خود استفاده نکنید.

ساعتی از روز را که تا قبل از این صرف گشت و گذار در اینستاگرام و دنبال کردن دیگران می‌کردید را به فعالیت‌هایی همچون مطالعه و ورزش اختصاص دهید.

هفته سوم:

اگر برای خوردن قرص، تماس تلفنی مهم، یادآوری تاریخ‌های مهم، در گوشی خود آلارم تنظیم کرده‌اید، تمام آنها را غیر فعال کنید.

برخی از نرم افزارها میزان استفاده از گوشی را بررسی می‌کنند. این نرم افزارها توانایی این را دارند که برای هر برنامه تعداد دفعات و زمان مشخصی را تعیین کنید.

به گزارش وب گاه نمناک، از تلفن همراه خود استفاده مفید کنید. به طور مثال در حین انجام کارهای منزل مانند آشپزی، شستن ظروف و … به کتاب‌های صوتی گوش کنید. همچنین هنگام ورزش و پیاده روی از برنامه‌های سلامتی استفاده کنید.

 

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

تقسیم وظایف زن و شوهر علاوه بر این که مانع از فرسودگی ذهنی و روانی زوجین می‌شود، میزان صمیمیت و همدلی بین آنها را افزایش می‌دهد. در این مطلب شما را با نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر و وظایف آن آشنا می‌کنیم.

گروه ایرنا زندگی – براساس پژوهش‌های انجام شده اگر یکی از زوجین در زندگی مسئولیت پذیر نباشد و وظایف مربوط به خودش را انجام ندهد ، همسرش را به سمت فرسودگی روانی و ذهنی یا خستگی بیش از حد پیش می‌برد. زندگی مشترک فقط یک واژه نیست و کسی نمی‌تواند به تنهایی از پس مشکلاتش بر بیاید و فقط به صورت اشتراکی قابل پیشرفت است.

در گذشته وظایف زن و شوهر به صورت جنسیتی تفکیک می‌شد و مردان کارهای بیرون از خانه را انجام می‌دادند و زنان کارهایی داخل خانه را و تقسیم وظایف معنای خاصی نداشت ولی امروزه با گسترش حضور زنان در اجتماع در صورتی که خانواده‌ها به مسئله تقسیم وظایف نگاه سنتی داشته باشند و مردان توقع داشته باشند همسرشان علاوه بر انجام کارهای بیرون از خانه تمام وظایف خانه‌داری و بچه‌داری را به تنهایی به دوش بکشد با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

تفکر سنتی، کار خانه را وظیفه زن می‌داند و کار بیرون از خانه را وظیفه مرد زمانی که به این نقش‌ها به چشم وظایف نگاه کنیم به مرور رابطه به تلخی می‌گراید بنابراین توصیه می‌شود قبل از ازدواج درباره تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک به توافقی نسبی برسید.

نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

مردان باید خانه داری بلد باشند

زندگی در خوابگاه دانشجویی، داشتن خانه مستقل یا سربازی می‌تواند به مردان کمک کند تا حدودی از مسئولیت‌های خانه‌داری آگاه شوند. بزرگترین اشتباه مردان، این است که کار خانه را وظیفه زن می‌دانند و از کار خانه فراری‌اند که علت اصلی آن تربیت خانوادگی و ایجاد تفکیک وظایف مادر بین دختر و پسر است. مادران باید گاهی از دختر، خرید کردن و از پسر شستن ظروف یا کارهای خانه را بخواهند تا فرزندانشان در این زمینه با تبعیض جنسیتی رشد نکنند. مردی که خانه داری بلد باشد می‌تواند در موارد لازم به  همسرش کمک کند و باری از روی دوش او بردارد و رابطه بین خود و همسرش را با این روش تقویت نماید.

احساس ارزشمندی به همسرتان بدهید

شاید تصور کنید که کار خانه، وظیفه  یک زن خانه‌دار است ولی اشتباه می‌کنید. بر اساس منطق زمانی که مرد ۸ ساعت بیرون از منزل کار می‌کند و تامین هزینه‌های زندگی بر دوش اوست به همان اندازه و شاید هم بیشتر همسرش در خانه کار می‌کند و هزینه‌های زیادی از این طریق صرفه جویی می‌شود. از جمله نظافت خانه، شستن ظروف، پخت و پز، نگهداری از بچه‌ها و غیره که تقریبا یک کار ۲۴ ساعته بدون مرخصی، حقوق و پاداش است.

یکی از مهمترین نکته‌ها در رابطه زن و شوهری این است که به خاطر لطف‌هایی که در حق هم می‌کنند، از یکدیگر تشکر کنند. مردان و زنان نیاز دارند که زحمات و کارهایشان دیده شود به این ترتیب مرد از تلاش بیرو از خانه رضایت پیدا می‌کند و زن خانه‌دار از کارش در منزل لذت می‌برد و هر دو نفر برای پیشرفت زندگی و رابطه شان تلاش می‌کنند.

زمانی که زن و شوهر احساس خوبی در مورد کارهایشان داشته باشند، اعتماد به نفس و حس ارزشمندیشان افزایش پیدا کرده و ارتباط بهتری با همسرشان خواهند داشت.

نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

زن و شوهر باید به هم کمک کنند

زمانی که زنی شاغل است و در تامین هزینه‌های زندگی به مرد  کمک می‌کند در مقابل مردان هم باید در منزل به همسرشان کمک کنند. ازدواج باید براساس مشارکت و همدلی و صمیمیت باشد و اگر قرار باشد زن و شوهر در انجام امور زندگی حد و مرزهای دقیق مشخص کند هیچوقت نمی‌توانند صمیمتی بینشان ایجاد کنند.

زن و شوهر باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سختی کارها بر دوش یک نفر سنگینی نکند و همراهی همسرشان را در همه امور زندگی به وضوح ببینند. اگر همه کارهای خانه بر دوش یک نفر باشد احساس خدمتکار بودن، بی ارزش بدن و مورد سو استفاده قرار گرفتن پیدا خواهد کرد که می‌تواند زندگی مشترک را با بحران خشم فروخورده روبرو کند.

اگر زنی هستید که همیشه کارهای خانه را انجام می‌دهید هفته‌ای یک روز به خودتان استراحت بدهید و همه کارها را به شوهرتان بسپارید بدون این که خودتان را در خرابکاری‌هایش دخیل کنید مسلما ممکن است شوهرتان کارها را به سرعت و تمیزی شما انجام ندهد ولی به مرور بهتر خواهد شد.

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

به گزارش وب گاه بیتوته، زن و شوهر باید بپذیرند که کارهای منزل برای هر دو آنها است و لیستی از کارهای منزل تهیه کنند سپس هر کدام کاری را که بیشتر نسبت به آن تمایل دارند یا در انجام آن کار بهتر هستند را مشخص کنند.

مثلا مردی ممکن است آشپزی را دوست نداشته باشد ولی استاد پختن کباب و جوجه باشد یا به کار با باربیکیو علاقه داشته باشد در این صورت می‌توانید روزهای جمعه یا تعطیلات از دستپخت آقا لذت ببرید و سایر روزها خانم آشپزی کند. یا اگر مردی شستن ظرف را دوست ندارد یا به درستی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، خانم این وظیفه را بر عهده می‌گیرد یا اگر زنی شستن حمام و سرویس بهداشتی برایش سخت است می‌تواند این وظیفه را به شوهرش بسپارد. در مورد کارهای باقیمانده هم بر اساس رعایت انصاف و رفاقتی به توافق برسید.

نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

برای انجام وظایف خانه داری بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

• سر قول و قرارتان بمانید و در صورت سستی همسرتان با احترام از او بخواهید وظایفش را انجام دهد.

• از کار همسر و فرزندتان ایراد نگیرید و در کارش دخالت نکنید و اجازه دهید وظیفه‌اش را انجام دهد ولی اگر از اشتباه بودن کارش مطمئن بودید به او کمک کنید تا کارش را با موفقیت به پایان برساند.

• به دلیل تنبلی یا ترس از نتوانستن از زیر وظایف در نروید همه می‌توانند هر کاری را به مرور به خوبی یاد بگیرند و انجام دهند.

۵ ترفند موثر برای تقسیم وظایف خانه

• با شریک زندگیتان صحبت کنید: گفتگوی صریح درباره تقسیم کار، روش خوبی برای شروع تغییرات است. هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. این صحبت‌ها در حالت ایده‌آل باید قبل از تصمیم برای فرزندآوری انجام شود و در این موارد  توافق کنید.

• لیست تهیه کنید: شاید نوشتن لیست وظایف خانه برایتان مهم نباشد ولی اگر می‌خواهید هر کسی نقشش را به درستی ایفا کند باید یک لیست مرتب داشته باشید تا زمان انجام کارها و شخصی که قرار است آن کار را انجام دهد مشخص باشند و این لیست را در آخر هر ماه یا آخر هر هفته مورد بازبینی و اصلاح قرار دهید.

زمان انجام وظایف را بر اساس خواسته فرد و به گونه ای که برایش راحت تر باشد  تنظیم کنید. مثلا اگر همسرتان بعد از ورود به منزل تا یک ساعت استراحت میکند نمی‌توانید اصرار کنید که بلافاصله بعد از ورود به منزل دوباره برای خرید به بیرون برود. برای پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی هنگام تقسیم وظایف باید لیست تهیه شده  و زمان انجام آنها را بر اساس خصوصیات و خواسته های طرفین تنظیم کنید.

• برون سپاری کارها: اگر زن و شوهر هر دو شاغلند می‌توانند برای کاهش کارهای خانه از برون سپاری برخی از کارها استفاده کنند. مثلا اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد هفته‌ای یک بار نظافت چی استخدام کنید یا فرزندتان را برای مدتی کوتاه به یکی از اعضای خانواده بسپارید. یا برای رساندن بچه به کلاس با همسایه هماهنگ کنید و نوبتی بچه‌ها را به کلاسشان  ببرید یا حتی هفته‌ای یک شب از بچه‌های هم مراقبت کنید.

• کنترل و محدود سازی را کنار بگذارید: اگر به بهانه این که همسرتان کارش را به درستی انجام نمی‌دهد انجام برخی از کارهای را برای او محدود کرده‌اید، دست از این کار بردارید. مثلا اگر نمی‌گذارید شوهرتان به ماشین لباسشویی دست بزند یا اجازه نمی‌دهید لباس تن بچه ها کند، کاملا در اشتباهید و صرفا کار شما باعث افزایش فشار کاری و روانی روی خودتان خواهد شد.

• اولویت هایتان را مشخص کنید: اگر اولویت های مهم زندگی را برای همسرتان توضیح ندهید ، نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید که باب میل شما رفتار کند و تغییرات مثبتی داشته باشد مثلا اگر از بی‌نظمی و بی‌مسئولیتی همسرتان ناراحتید به جای این که روی تغییر شخصیتش تمرکز کنید ، اولویت‌ها و خواسته‌هایتان را به  صورت گام به گام به او گوشزد کنید تا احتمال اجرایی شدنشان افزایش پیدا کند و به مرور تغییرات پایداری ایجاد شود.

بی توجهی بانک‌ها به اولویت دولت رئیسی/ نهضت ملی مسکن چشم انتظار پرداخت وام است، اما بانک‌ها درگیر ساختمان سازی و ملاکی!/۶

با وجود اینکه قانون از سال ۱۴۰۰ بانک‌ها را مکلف به پرداخت ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی خود به بخش مسکن کرده است، اما آن‌ها همچنان از زیر بار این تکلیف شانه خالی می‌کنند. برخی نیز برای جبران زیان، وارد فعالیت‌های سوداگرانه همچون مسکن می‌شوند.

بی توجهی بانک‌ها به اولویت دولت رئیسی/ نهضت ملی مسکن چشم انتظار پرداخت تسهیلات بانکی است

به گزارش تابناک؛ ساخت و تأمین مسکن مورد نیاز مردم همواره در برنامه دولت‌های مختلف مطرح شده و به دلیل سنگین بودن بار هزینه‌های مسکن بر دوش خانواده‌ها، به عنوان شعار در انتخابات‌ها هم خودنمایی کرده است.

یکی از طرح‌هایی که در این حوزه اجرا شده، طرح مسکن مهر دولت دهم بود که با شدت و ضعف‌هایی اجرا شد و تعداد زیادی را خانه‌دار کرد؛ اما با تمام شدن عمر دولت تقریباً در دولت جدید یعنی دولت یازدهم به فراموشی سپرده شد و تعداد زیادی از متقاضیان که با هزار امید و آرزو در این طرح ثبت‌نام کرده بودند بلاتکلیف رها شدند.

مسکن اجتماعی و مسکن ملی نیز که در دولت یازدهم و دوازدهم مطرح شدند، تغییر چندانی در بخش مسکن ایجاد نکردند و تنها در طرح مسکن ملی، ثبت نامی از متقاضیان انجام شد و متقاضیانی که با سختی و مشقت فراوان آورده‌ای را فراهم کرده بودند را بدون تحویل مسکن رها کردند.

حالا نوبت به دولت سیزدهم و طرح نهضت ملی مسکن رسیده است که قرار است در ۴ سال عمر این دولت، ۴ میلیون واحد مسکن به مردم تحویل دهد و عقب ماندگی‌های قبلی را نیز جبران کند.

برداشته شدن مانع کمبود زمین از سر راه نهضت ملی مسکن

حجم زیاد کار و مشکلات اقتصادی کشور باعث شده تا موانعی بر سر راه طرح نهضت ملی مسکن قرار بگیرد. یکی از موانعی که در ابتدا و با شروع کار پیش روی طرح قرار گرفت، بحث تأمین زمین برای این حجم ساخت‌وساز بود‌.

اختلافات ادارات مختلف در استان‌ها در مورد زمین‌های دولتی، تعلل برخی وزارتخانه‌ها در تحویل زمین به وزارت راه و شهرسازی و نیز کمبود زمین در برخی استان‌ها به دلیل مرغوبیت و حاصلخیزی آن‌ها باعث شد که ماه‌ها اجرای طرح معطل تأمین زمین بماند. چنانکه بهمن ماه سال گذشته ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: «هم اکنون برای متقاضیان تایید نهایی شده در سازمان ملی زمین و مسکن ۵۰۳ هزار هکتار کسری زمین وجود دارد که باید با روش‌های مختلف نسبت به تأمین آن اقدام شود.»

با وجود مشکلاتی که بر سر راه تأمین زمین وجود داشت، اواسط اسفندماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، زمین تأمین و آماده شده است.

افزایش رشد اقتصادی با پرداخت تسهیلات بانکی به بخش مسکن

اما یک مانع جدی که در حال حاضر روند پیشرفت کار را کند کرده است، بحث تأمین مالی این طرح است. طبیعتا یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توان برای تأمین مالی این پروژه بزرگ بر روی آن حساب باز کرد، بانک‌ها هستند. بانک‌ها به عنوان واسطه میان سپرده‌گذاران و تسهیلات گیرندگان وظیفه دارند که منابع را در اختیار پروژه‌هایی بگذارند که بیشترین سود را به کل اقتصاد می‌رسانند.

مسکن به عنوان پیشران اقتصاد، توانایی این را دارد که با ایجاد تحرک در بسیاری از حوزه‌ها و ایجاد اشتغال، کمک قابل‌توجهی به رشد اقتصادی کشور کند. مسئله اساسی فعلی این است که در حال حاضر به دلیل تورم و کاهش توان اقتصادی جامعه، بدون کمک و تسهیلات بانکی، ساخت مسکن و خانه‌دار شدن مردم امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل بانک‌ها وظیفه دارند تا به کمک مردم و اقتصاد کشور آمده و با ارائه تسهیلات به بخش مسکن هم باری از دوش خانواده‌ها بردارند و هم رشد اقتصادی واقعی را در کشور رقم بزنند.

هزینه‌های کمرشکن مسکن و بی‌قانونی بانک‌ها

اما آمارها نشان می‌دهد بانک‌ها کاملاً به بخش مسکن بی‌توجه هستند و به جز بانک مسکن که بخش زیادی از تعهد خود در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن را انجام داد، مابقی بانک‌ها به تعهدات خود عمل نکردند.

طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید سالانه معادل ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند؛ اما به گفته روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، تنها ۵ درصد از سهمیه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی وام طرح نهضت ملی مسکن را پرداخت کردند. در سال ۱۴۰۱ نیز این میزان کمتر از ۱۰ درصد بوده است و همان‌طور که گفته شد بخش اعظمی از آن را بانک مسکن پرداخت کرده است.

در حال حاضر هزینه مسکن سهم زیادی در سبد مصرفی خانوار دارد و به گفته خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، ۷۰ درصد هزینه سبد هر خانوار تهرانی را تشکیل می‌دهد که این مسئله در نتیجه‌ی کاهش تولید مسکن و دور شدن مردم از تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن است.

در کنار بی‌توجهی دولت در دهه‌ی گذشته به بخش مسکن، بانک‌ها نیز تسهیلات پرداختی به این بخش را به شدت کاهش داده بودند، به طوری که نسبت تسهیلات اعطایی بخش مسکن به کل تسهیلات در سال ۱۳۹۸، ۰.۴ درصد و در سال ۹۹ ۲.۳ درصد بوده است.

تسهیلات بانکی به جیب چه کسانی می‌رود؟

پاسخ این سؤال که تسهیلات بانک‌ها به چه کسانی پرداخت و در چه بخش‌هایی هزینه شده را می‌توان در فهرست تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط با بانک‌ها و صورت‌های مالی آن‌ها پیدا کرد.

شرکت‌های دولتی و شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها از جمله تسهیلات گیرندگانی هستند که بخش زیادی از منابع بانک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و با عدم بازپرداخت آن نیز هم به بانک و هم به مردم ضرر می‌رسانند.

همچنین برخی بانک‌ها برای جبران زیان خود یا کسب سود بیشتر، وارد فعالیت‌های سوداگرانه همچون بازار سکه، ارز و مسکن می‌شوند و از این طریق نیز به انحراف منابع و دور کردن مردم عادی از تسهیلات بانکی دامن می‌زنند.

در کنار این موارد وام‌دهی بانک‌ها به کارکنان خودشان را هم باید اضافه کرد. جدیدترین داده‌های صورت‌های مالی بانک‌ها نشان می‌دهد مانده تسهیلات کارمندان ۱۵ بانک به ازای هر نفر بالای ۲۰۰ میلیون تومان است که از بین آن‌ها ۶ بانک بالای ۴۰۰ میلیون تومان و ۳ بانک بالای ۶۰۰ میلیون تومان را به ازای هر نفر ثبت کرده‌اند.

رئیس جمهور نیز هفته گذشته در ششمین نشست شورای‌ عالی مسکن اظهار داشت: اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کارها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت.

 

لزوم برگرداندن بانک‌ها به ریل تسهیلات دهی به مردم

این درحالی است که بالاترین مبلغ تسهیلات قابل پرداخت طرح نهضت ملی مسکن که مربوط به تهران است، ۴۵۰ میلیون تومان است و این میزان نیز با توجه به بی‌توجهی بانک‌ها به بخش مسکن به دست همه متقاضیان نمی‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد که منابع بانک‌ها از ریل تسهیلات‌دهی به عموم مردم خارج شده و به سمت شرکت‌های بزرگ و افراد نزدیک به بانک‌ها و مدیران آن‌ها منحرف شده است.

با توجه به اینکه مردم در طرح نهضت ملی مسکن نیاز مبرمی به تسهیلات بانکی دارند و بانک‌ها نیز به تعهدات قانونی خود عمل نکرده‌اند؛ دولت، مجلس و قوه قضاییه باید جدی‌تر با این مسئله برخورد کنند.

 

 

نامه صمت به بانک‌ها؛ مسدودی ۱۰۰ میلیون تومانی حساب‌ وکالتی خرید خودرو را آزاد کنید

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به مدیران عامل ۲۷ بانک و موسسه اعتباری اعلام کرد که رفع مسدودی وجوه حساب‌های وکالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، مربوط به طرح اولویت‌بندی خودروهای تولید داخل انجام شود.

به گزارش ایسنا، حسین فرهیدزاده – معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان – در این نامه با اشاره به انجام اولویت‌بندی طرح متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل از طریق سامانه یکپارچه فروش، تاکید کرده که بر اساس تصمیمات گرفته شده، مقرر شده تمامی بانک‌های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب وکالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، مربوط به طرح فروش خودروهای داخلی به نام این سازمان، اقدام کنند.

بنابراین او از بانک‌ها خواسته ضمن تسریع در رفع مسدودی حساب متقاضیان یاد شده، نسبت به ابلاغ و اطلاع رسانی موضوع به تمام شعب مرتبط اقدام لازم معمول و نتایج به این سازمان منعکس شود.

فرهیدزاده همچنین تاکید کرده که رفع مسدودی مبالغ یاد شده به منزله انصراف و حذف اولویت متقاضی نیست و چنانچه متقاضیان در طرح‌های دیگر فروش خودرو شرکت کنند، می‌توانند در مهلت مقرر و براساس اولویت‌بندی اعلامی و فرآیندهای مربوطه نسبت به خرید خودروی خود اقدام کنند.

گفتنی است متن این نامه برای مدیران عامل بانک‌های سپه، ملی، صادرات، رفاه کارگران، توسعه صادرات، صنعت و معدن، مسکن، توسعه تعاون، سینا، دی، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سرمایه، آینده، شهر، گردشگری، مهر اقتصاد، ملت، ایران زمین، کارآفرین، کشاورزی، رسالت، قرض الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران و موسسات اعتباری نور و ملل ارسال شده است.

پیش از این بانک‌ها ۵۰۰ میلیون تومان مسدود شده‌ تعداد بسیاری از متقاضیان “انصرافی” خودروهای وارداتی را نیز آزاد و پرداخت نکردند و در نهایت قائم مقام وزیر صمت در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی انصراف‌دهندگان خودروهای وارداتی شد. البته در این نامه اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

 

 

 

 

جزئیات لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها/ ساعات کار کارکنان دولت کم می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مشهور به تعطیلی پنجشنبه‌ها، گفت: این لایحه در هفته جاری در مجلس بررسی می‌شود.

 عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مشهور به تعطیلی پنجشنبه‌ها در دستورکار این هفته کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی در ادامه این مطلب آورده است: در این لایحه علاوه بر الزام دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به تعطیلی پنجشنبه‌ها نکات حائز توجه دیگری هم ذکر شده است. ساعات کار کارکنان دولت از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه تقلیل می‌یابد. همچنین کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعات کار روزانه (حداکثر ۱۰ ساعت) تقلیل دهند که البته حقوق و مزایا و محاسبات سوابق خدمتی آنها نیز متناسب با ساعات کار آنها تعیین خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لایحه شامل بخش عملیاتی، مراکز و واحدهای خدمات رسانی نظیر واحدهای ذیربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی نخواهد شد. البته این لایحه موافقین و مخالفینی دارد که طبعاً متن نهایی در صورت هر گونه تغییرات، پس از تصویب اعضای کمیسیون اجتماعی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارجاع خواهد شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*