اخبار خراسان جنوبی/

آموزش امدادی ۱۵ هزار نفر در خراسان جنوبی/

خیز خراسان جنوبی در اجرای طرح همتا / آموزش امدادی ۱۵ هزار  نفر

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی اولین استانی بوده که براساس سهمیه اعلام شده طرح ملی همتا، به صورت کامل اعضای خود را در سامانه «هلال من» ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی کاوسی در گفتگو با خبرنگاران آموزش همگانی و اجتماع محور را یکی از مهم‌ترین وظایف هلال احمر دانست و افزود: در این راستا حساس سازی آحاد مردم به ویژه کودکان و نوجوانان و ارتقا سطح آمادگی این افراد در برابر مخاطرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اجرای طرح همتا (هر مربی تربیت ۱۱۲ دانش‌آموز) در سطح مدارس و کانون‌های دانش آموزی هلال احمر، بیان کرد: ۱۵ هزار و ۷۶۴ دانش‌آموز در قالب این طرح آموزش‌های امدادی را فرا گرفته‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه برای اجرای طرح همتا در استان ۵۶۳ دوره آموزشی در نظر گرفته شده و هر مربی آموزش ۱۱۲ دانش‌آموز را بر عهده داشته اند، گفت: همچنین ۱۴۰ مربی جمعیت هلال احمر در ۱۴۰ مدرسه استان در این طرح فعالیت داشته اند.

کاوسی بیان داد: زمینه سازی عضویت علاقه مندان در برابر جمعیت هلال احمر، ارتقا سطح آمادگی محلی در برابر مخاطرات با ایجاد تیم‌های مدرسه محور و حساس سازی و آشنایی کودکان و نوجوانان با مخاطرات از جمله اهداف اجرای این طرح بوده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی اولین استانی بوده که براساس سهمیه اعلام شده طرح ملی همتا به صورت کامل اعضای خود را در سامانه هلال من ثبت کرده است.

جزییات زمان تحویل خودروهای ۴ شرکت خودروسازی اعلام شد/ ۱۰۰ میلیون مسدودی فردا آزاد می‌شود/ستون ۷

جزییات زمان تحویل خودروهای ۴ شرکت خودروسازی اعلام شد/ ۱۰۰ میلیون مسدودی فردا آزاد می‌شود

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزییات نوبت‌دهی و دریافت خودرو، اعلام کرد: از فردا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود و بنام سازمان حمایت مسدود کرده‌اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «امید قالیباف» با اعلام اینکه نوبت‌دهی متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌های سایپا، مدیران خودرو، فردا و ایلیا انجام شده است، اظهار داشت: همه این متقاضیان حداکثر ظرف سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: متقاضیان خودروهای شرکت‌های کرمان موتور و مکث موتور نیز حداکثر در مدت ۶ ماه می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

قالیباف با اشاره به اینکه نوبت‌دهی متقاضیان خودرو از شرکت‌های ایران خودرو، بهمن خودرو و آرین خودرو نیز انجام شده است، گفت: در مورد این سه شرکت باید برنامه تولید با لیست متقاضیان تطبیق داده شود که این کار در حال انجام است و حداکثر تا پایان هفته جاری مشتریان این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه “جزئیات سفارش” از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند.

مشاور وزیر صمت همچنین اعلام کرد: نوبت دوم ثبت‌نام خودرو در قالب طرح یکپارچه تخصیص خودرو به غیر از پایان بهار (که پیش‌تر اعلام شده بود) در نیمه اردیبهشت انجام خواهد شد، اما افرادی که در نوبت نخست این طرح ثبت‌نام کرده‌اند تنها در صورتی می‌توانند اقدام به ثبت نام در مرحله دوم خودرو کنند که ابتدا از طرح نخست انصراف داده باشند.

وی تاکید کرد: از فردا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان که متقاضیان جهت ثبت‌نام در حساب خود (بنام سازمان حمایت) مسدود کرده‌اند با حفظ نوبت تحویل خودرو آزاد می‌شود و انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند.

قالیباف با تاکید بر اینکه حذف قرعه‌کشی از طریق رشد ۳۹ درصدی تولید خودرو در مدت یک سال موفقیت بزرگی برای دولت محسوب می‌شود، گفت: امیدوارم با استمرار رشد تولید و واردات خودرو تا پایان سال تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو کاملاً حذف شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در هفته جاری خبرهای خوبی در صنعت خودرو خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

قرآن باید در متن جامعه فرا گیر شود/۵

قرآن باید در متن جامعه فرا گیر شود

بیرجند_ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تاکید کرد: قرآن باید در متن جامعه و زندگی مردم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرخنده جمعه شب در محفل قرآنی و ادبی رمضان المبارک با اشاره به اجرای طرح جامع «قرآن کتاب زندگی» گفت: اسفند ماه سال گذشته طرح «تقویت هویت ایرانی_اسلامی» در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود در مشهد و رئیس جمهور هم در ابتدای سال ۱۴۰۲ بر تقویت هویت ایرانی_ اسلامی”تاکید کردند، افزود: چشم‌انداز دستگاه‌های فرهنگی خراسان جنوبی را بر اساس «هویت ایرانی_ اسلامی» تدوین و بر این اساس طرح جامع «قرآن کتاب زندگی» را اجرا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: قرآن از خانه‌های قرآن و کرسی‌های تلاوت باید وارد متن جامعه و زندگی مردم شود.

وی تصریح کرد: جایگاه قرآن که کتاب هدایت است تنها در کرسی‌های تلاوت قرآن نیست بلکه با همت تشکل‌های مردمی باید خدمتگزاران خوبی برای مردم در این خصوص باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در این محفل قرآنی تعدادی از کاتبان قرآن استان وجود دارند که در کشور حرفی برای گفتن دارند و در آخرین مورد هم کتابت قرآن توسط استاد نیک بین انجام شده است که به زودی مجوز انتشار آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.

فرخنده با بیان اینکه ۷۰ مؤسسه قرآنی در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند، گفت: یک سوم این مؤسسه ها از تبلیغات اسلامی و بقیه آنها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه تشکل‌های قرآنی و دارالقرآن بسیج مجوز فعالیت گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: بعد از فردوسی که در حماسه سرایی سرآمد شاعران کشور است، ابن حسام را هم در شعر آئینی در کشور داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جای ناقوس امروز در شعر آئینی خالی است، تصریح کرد: غلامحسین یوسفی متخلص به ناقوس در شعر آئینی حرفی برای گفتن در کشور داشت و ما بر آنیم که سهم شعر آئینی را به خراسان جنوبی بر گردانیم.

به گفته وی در حوزه فعالیت‌های قرآنی چاره‌ای جز هم افزایی دستگاه‌های مسئول در این خصوص نیست که در این راستا باید از تشکل‌های مردمی در این حوزه حمایت کنیم..

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تاکید کرد: با تقویت جریان مردمی در این زمینه باید کار ماندگاری را انجام دهیم.

فرخنده افزود: در حوزه قرآنی باید چشم اندازی را برای خراسان جنوبی تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چشم اندازی را تهیه کرده‌ایم، ادامه داد: برای هر سال هم اولویتی را مشخص کرده‌ایم.

در طرح نهضت ملی مسکن؛

مسکن ویلایی در خراسان جنوبی از میانگین کشوری جلو زد/۴

خراسان جنوبی در ساخت مسکن ویلایی طرح نهضت ملی مسکن جزو چهار استان برتر کشور قرار گرفت.

علیزاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از ۳۱ شهر استان تاکنون در ۳۰ شهر زمین برای ساخت مسکن ویلایی تأمین شده و متوسط هر قطعه ۲۰۰ متر مربع است.

او افزود: هزار و ۲۴۴ هکتار زمین تاکنون در استان برای ساخت مسکن تأمین شده که در ۳۰ شهر این اراضی به مردم واگذار می‌شود تا خودشان مسکن ویلایی را بسازند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: در زمینه ساخت و ساز طرح مسکن ملی، شهرستان طبس پیشرفت بیشتری داشته و سپس بیرجند در رتبه بعدی است.

به گفته علیزاده در شهر بیرجند هم سایت زعفرانیه انتخاب شد که عملیات پی ریزی برای ۲ هزار و ۷۰ واحد انجام شده که به مرحله اسکلت و سقف رسیده و انبوه‌سازان در حال انجام کار هستند.

ساخت مسکن ملی با نصف قیمت کشوری

تاکنون ۳۲۸ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی تحویل متقاضیان شده و تا پایان خرداد ۲۰۰ واحد دیگر تحویل خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: مسکن ملی برای متقاضیان شهرستان بیرجند با قیمت هر متر پنج میلیون و ۷۳۰ هزار تومان به وسیله انبوه‌ساز ساخته می‌شود که حدود نصف قیمت ساخت و ساز کل کشور است.

علیزاده افزود: پیگیری‌ها برای افزایش تسهیلات نیز از سطوح ملی در حال انجام است و نامه‌ای با امضای استاندار خراسان جنوبی به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.

هم اکنون ۳۵۰ میلیون تومان کمک دولت در قالب تسهیلات است و مابقی هزینه‌ها باید به وسیله متقاضی تأمین شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: برای افرادی که نتوانند در مرکز استان با این شرایط سهم آورده خود را تأمین کنند، تدبیر شده با تخصیص زمین در شهر‌های مجاور به شکل ویلایی و خودمالکی بتوانند ساخت و ساز را انجام دهند.

تاکنون ۹۵ هزار و ۹۸۰ نفر در ۳۱ شهر استان برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۹ هزار و ۵۵۲ نفر واجد شرایط چهارگانه بوده و تأیید نهایی شده‌اند.

خراسان جنوبی ۳۱ شهر دارد که بر این اساس واحد‌های مسکونی در ۳۰ شهر استان به صورت ویلایی ساخته می‌شود و فقط در مرکز استان آپارتمان چهار یا پنج طبقه احداث خواهد شد.

سرعت بالای ساخت خانه‌های یک طبقه نسبت به چند طبقه، کاهش هزینه‌های ساخت واحد مسکونی، تعدیل قیمت مسکن، معیشت محور بودن و توسعه مشاغل خانگی از مزایای خانه‌های ویلایی است.

هزار و ۷۷۹ نفر در خراسان جنوبی خون اهدا کردند/۴-۷

هزار و ۷۷۹ نفر در خراسان جنوبی خون اهدا کردند

بیرجند-مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان هزار و ۷۷۹ نفر در خراسان جنوبی خون اهدا کردند.

کامبیز مهدی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دو هزار و ۱۳۰ در طول ماه مبارک رمضان سال جاری برای اهدا خون به پایگاه‌های انتقال خون خراسان جنوبی مراجعه کردند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از این تعداد هزار و ۷۷۹ نفر موفق به اهدای خون شدند، گفت: از این تعداد هزار و ۶۸۰ نفر آقا و ۹۹ نفر خانم بودند.

مهدی زاده با بیان اینکه پویش «مهر سرخ» تا پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر ادامه خواهد داشت، بیان کرد: در این پویش هنرمندان، ورزشکاران و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف در راستای تشویق مردم به اهدای خون در این امر خیر مشارکت می‌کنند.

وی یادآور شد: نیاز بسیاری از بیماران به خون به صورت مستمر است و از این جهت از مردم عزیز خراسان جنوبی درخواست می‌کنیم که هم خود در این کار خیر پیش قدم باشند و هم دیگران را نیز نسبت به این موضوع مهم تشویق کنند.

فطریه امسال چقدر است؟/۷

فطریه امسال چقدر است؟

تهران- ایرنا-  برخی مراجع تقلید میزان زکات فطره را بر اساس غذایی که بیشتر مصرف می‌شود، از ۶۰ هزار تا ۲۴۰ هزار تومان اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا مراجع تقلید در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با اعلام میزان زکات فطره برای میهمانان ضیافت الهی، میزان کفاره روزه را نیز مشخص کردند. آیت الله حسین نوری همدانی در پیامی مبلغ زکات فطره را برای هر فرد، حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن اعلام کرد که در رساله عملیه ذکر شده و یا باید قیمت آن را پرداخت کنند. بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۰ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۲۴۰ هزار تومان است که عزیزان در پرداخت آن مخیر هستند. در ضمن اگر اجناس ذکر شده در منطقه محل سکونت قیمت دیگری دارد، باید به قیمت منطقه خود محاسبه کنند.

بر اساس نظر آیت الله نوری همدانی کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز ۷۲۰ هزار تومان است.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله ناصر مکارم شیرازی، اعلام کرد: بر اساس نظر این مرجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، ۲۴۰ هزار تومان برای هر نفر اعلام شده است. مومنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

همچنین کفاره روزه غیر عمد، ۱۲ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود و کفاره روزه عمد نیز ۷۲۰ هزار تومان است.

بر اساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریه او به عهده خودش است.

دفتر آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز مبلغ فطریه برای هر نفر را بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلوگرم گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت این اجناس دانست که باید به قیمت روز پرداخت شود.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد، به ازای هر روزه ۱۲ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

تعریف زکات فطره و فدیه
در دین یک ز کات مالی داریم و یک زکات بدنی. زکات مالی به اموال خاص با شرایطش می خورد و زکات بدنی همان زکات فطره است که جزو بدیهیات و ضروریات دین اسلام است و فطره به معنای خلقت است. زکات فطره برای کسی که در لحظه‌ غروب شب عید فطر، عاقل، بالغ و غنی و هوشیار باشد، تکلیف بر عهده‌اش می‌آید.
فدیه، مالی است که بر عهده افراد ۶ گانه‌ای که در زیر توضیح داده‌ایم، می‌آید. این افراد مجاز به افطار روزه هستند ولی به ازای هر روز باید مقدار مالی را به فقرا تملیک کنند.
افرادی که در ماه مبارک رمضان موظف به پرداخت فدیه می‌باشند:
اول. خانم بارداری که زایمانش نزدیک است و احتمال ضرر برای جنین وجود دارد.
دوم. خانم شیرده‌ای که اگر روزه بگیرد، شیرش کم شده و احتمال خطر برای فرزند وجود دارد.
سوم. خانم و آقای مسنّی که روزه برای آنها مشقّت و عسر و حرج دارد.
چهارم. فردی که در ماه رمضان قبل، به دلیل بیماری روزه نگرفته و بیماری او تا ماه رمضان جاری ادامه داشته است.
پنجم. فردی که از ماه رمضان سال قبل روزه‌ قضا بر گردنش بوده و بدون عذر شرعی قضای آن را تا ماه رمضان امسال به جا نیاورده است.
ششم. کسی که مرضی دارد که زیاد تشنه می شود و نمی تواند تشنگی را تحمل کند. (برایش عسر و حرج دارد)

در موارد فدیه حتماً باید طعام (نان، حبوبات و…) تملیک فقیر شود و هزینه‌ آن کافی نیست در حالی که در زکات فطره می توان به جای طعام، قیمت آن را پرداخت کرد. همچنین زکات فطره با کنار گذاشتن، از ملک خارج می شود ولی فدیه تا زمانی که به فقیر، وکیل و یا ولی‌اش تحویل نگردد از ملکِ پرداخت کننده خارج نمی شود.

پرداخت فدیه‌ غیرسادات به سادات بلامانع است ولی پرداخت زکات غیرسادات به سادات صحیح نمی باشد. پرداخت فدیه، واجبِ موسّع (زمان‌دار) است ولی زکات فطره درصورت خواندن نماز عید فطر، قبل از نماز و در غیر این صورت قبل از ظهر عید، باید پرداخت و یا کنار گذاشته شود. در موارد فدیه، فقیر نبودن شرط نیست ولی در زکات فطره درصورت فقر بر او واجب نیست.

مقدار فدیه ۷۵۰ گرم به ازاء هر روز است ولی مقدار زکات فطره سه کیلوگرم غذای متعارف شهر به ازاء هر نفر می‌باشد.

در زکات فطره فرد باید زکات فطره خودش و تمام افرادی که نان خور او هستند را پرداخت کند اما فدیه یا کفاره تأخیر مربوط به خود فرد است. فدیه دیگران بر عهده دیگری نمی‌آید، یعنی بر عهده‌ شوهر یا پدر نیست.

محفل قرآنی، ادبی “رمضان المبارک” برگزار گردید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در نشست صمیمی با فعالان قرآنی که با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولین برگزار شد، اظهار کرد: مردمی سازی برنامه ها منجر به تداوم رویدادهای فرهنگی و ایجاد نهایت بازخورد در جامعه می شود.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ دکتر جواد قناعت در این نشست با تأکید بر این مطلب در محفل قرآنی و ادبی رمضان المبارک در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند که با حضور جمعی از قاریان، حافظان، اساتید قرآن و شاعران آئینی اهل تسنن و شیعه استان همراه بود، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) شهدای انقلاب اسلامی و شهدای خراسان جنوبی ، به تشریح روایت”علی مع القرآن و القرآن مع علی” از پیامبر اسلام (ص) پرداخت و بیان داشت:  آیت الله بهجت این حدیث را از اسرار شیعه دانسته و معتقد است که این دو از هم جدا نمی شوند.
وی با بیان اینکه بر اساس سخن آیت الله بهجت اگر کسی مراقبت کند، همواره قرآن را در کنارش می تواند داشته باشد، تصریح کرد: اگر افراد به این باور برسند که این دو از هم جدا شدنی نیستند، همواره خود را در محضر قرآن احساس می کنند.
به گفته وی؛ قرائت های دلنشین قرآن، نشانگر آن است که قاری آیات کلام وحی، به این باور رسیده که قرآن و حضرت علی (ع) همواره با هم هستند و از هم جدا نمی شوند.
استاندار با اشاره به حضور با شکوه ملت ایران در روز جهانی قدس اظهار کرد: امروز مردم در همه نقاط کشور و در مرکز خراسان جنوبی و دیگر شهرستان های آن حماسه ای بی نظیر خلق کردند.
به گفته وی؛ سیگنال های مثبتی را که این روزها می بینیم، نشانگر آغاز فرآیند از هم پاشیدن رژیم صهیونیستی اسرائیل است.
وی گفت: امروز نه تنها ملت ها بلکه دولت های جهان اسلام هم حمایت خود را از ملت فلسطین اعلام می کنند و این در حالی است که هنوز استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در کشور های آنها حضور دارد.
قناعت تصریح کرد: این موضوع نشانگر آن است که ملت ها، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند و این مهم مدیون رهبری های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است
به گفته وی؛ امروز با رهبری های امامین انقلاب، برکت خون شهدا، تحمل سختی ها، مشکلات اقتصادی و ترورهای گروهک های ضد انقلاب توسط مردم، جبهه مقاومت با محوریت ایران اسلامی رو به اقتدار و جبهه استکبار رو به اضمحلال است.
وی با تأکید بر اینکه اکنون در موضعی بسیار ارزشمند در جهان هستیم، تصریح کرد: برای مذاکره بین ایران و عربستان، ابتدا عربستان و بعد امارات و قطر پیشنهاد شدند اما ایران اعلام کرد تنها در چین حاضر به گفتگو در این خصوص هستیم.
استاندار با اشاره به وجود برخی ضعف ها در داخل کشور، متذکر شد: مشکلات موجود را باید با همدلی رفع کنیم.
قناعت با اشاره به درگذشت ناقوس شعر خراسان جنوبی، از چندین ملاقات خود با وی گفت و  از خداوند متعال خواست که مرحوم ناقوس را با شهید این ماه  محشور کند.
علی فرخنده در محفل قرآنی و ادبی رمضان المبارک در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند که با حضور استاندار و جمعی از قاریان، حافظان، اساتید قرآن و شاعران آئینی اهل تسنن و شیعه استان برگزار گردید، با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار خوبی که در زمینه قرآنی استان وجود دارد اظهار کرد: با استفاده از صحیح و ساماندهی فعالان قرآنی می‌توان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نهایت بازخورد این کتاب ارزشمند الهی را در جامعه شاهد باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این، هدف از تشکیل این گونه برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، افزایش هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف به منظور برگزاری برنامه‌های واحد و ارائه حداکثر بازخورد در جامعه است.
وی با اشاره به لزوم مردمی‌سازی رویدادها، خاطرنشان کرد: تاریخ به ما آموخته که هرکاری به مردم سپرده شود و حضور جامعه در آن پررنگ باشد نهایت بازخورد مثبت خود را خواهد گذاشت؛ همچنان که مردم همیشه در صحنه ثابت قدم هستند و تغییرات سیاسی و جابجایی مسئولین منجر به خطر افتادن برنامه‌های مردمی نمی‌شود.
گفتنی است؛ در این محفل قرآنی و ادبی مهرور، سازنده و چوپانی آیاتی از کلام وحی را تلاوت کردند و حسامی، حاجی پور، طوبی یوسفی و پیام یوسفی از شعرای استان هم اشعار خود را درخصوص فلسطین، حضرت علی (ع) و رمضان قرائت نمودند.
گروه تواشیح ” دعوت الحق ” قاین هم برنامه خود را اجرا کردند، علی عسکری از حافظان قرآن کریم اهل تسنن هم به سئوال های حاضران پاسخ گفت و علیرضا اقبالی نیز در لحظات پایانی این محفل معنوی ، مناجات خوانی کرد.
در رنگ بندی کرونا

کاهش شهرستان های نارنجی رنگ در خراسان جنوبی/۲

شهرستان نهبندان در جدیدترین نقشه رنگ بندی کرونا از نارنجی به زرد تغییر رنگ داد.

کاهش شهرستان های نارنجی رنگ در خراسان جنوبی بر این اساس سه شهرستان فردوس، سرایان و بیرجند نارنجی هستند و شهرستان خوسف همچنان آبی رنگ است.

 

سایر شهرستان های استان شامل سربیشه، درمیان، زیرکوه، قاینات، طبس، نهبندان و بشرویه در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 

 

 

 

 

 

اعلام اولویت‌های جدید اسناد حج تمتع خراسان جنوبی/۲

حج و زیارت خراسان جنوبی برای تکمیل ظرفیت کاروانها، اولویت جدید اعلام کرد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: پیرو اعلام اولویت‌های قبلی اعلام شده برای تکمیلاعلام اولویت‌های جدید اسناد حج تمتع خراسان جنوبی ظرفیت کاروانها، اولویت‌های اسناد حج تمتع تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۸۶ اعلام گردید لذا از متقاضیان واجد شرایط در خواست می‌شود

حسین دستگردی افزود: از روز شنبه مورخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ برای ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۲ استان به سامانه reserve.haj.ir یا به دفاتر وشرکت‌های زیارتی استان مراجعه کنند.

 

 

 

افزایش ۵ برابری مهار رواناب در خراسان جنوبی/۲-۳

در بارندگی های فروردین بیش از ۵ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری استان استحصال شد.

افزایش ۵ برابری مهار رواناب در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون باتوجه به بارندگی‌های صورت گرفته بیش از ۵ میلیون متر مکعب رواناب توسط سازه‌های آبخیزداری استان در شهرستان‌های زیرکوه، قاین، درمیان، سرایان، بشرویه و فردوس استحصال شده است.
نصرآبادی افزود:در مدت مشابه پارسال بیش از یک میلیون متر مکعب آبگیری توسط سازه‌های آبخیزداری استان داشته ایم.

وی گفت: بیشترین آبگیری صورت گرفته حدود ۲ میلیون متر مکعب بوده که مربوط به شهرستان زیرکوه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت : کمترین آبگیری نیز حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب بوده که مربوط به شهرستان درمیان است.

۲ هزار و ۳۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد.

 

خیران خراسان جنوبی حمایت از ۲۴۰۰ یتیم را برعهده گرفتند/۲-۳

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: خیران در شب‌های قدر امسال حمایت از دو هزار و ۳۸۹ یتیم و فرزند محسنین استان را بر عهده گرفنتند.

خیران خراسان جنوبی حمایت از حدود 2400 یتیم را برعهده گرفتند

عبدالرحیم لطفی افزود: خیران در شب‌های قدر امسال حمایت از دو هزار و ۳۸۹ یتیم و فرزند محسنین استان را بر عهده گرفتند.

وی گفت: در سه شب قدر هزار و ۷۴۶ حامی در طرح‌های حامی یابی ایتام ثبت نام کردند که از این تعداد ۶۵۳ حامی غیربومی و از تهران، قم و مشهد هستند.

وی افزود: ۵۵ پایگاه حامی یابی در شب‌های قدر برپا شد که از این تعداد ۱۲ پایگاه مربوط به تهران، قم و مشهد مقدس بود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی اداره کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۱۳ فرزند بدون حامی زیرپوشش این نهاد است، گفت: فرزندان ایتام و محسنین در استان ۱۱ هزار و ۹۵۲ نفر هستند که از این تعداد ۲هزار و ۴۹۵ نفر فرزند یتیم و ۹ هزار و ۴۵۷ نفر فرزند محسنین هستند.

لطفی افزود: حامیان و خیران می‌توانند از طریق سایت اکرام به نشانی ekram.emdad.ir و همچنین ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ نسبت به ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین اقدام کنند.

 

 

پینگ پنگ بازان طبس نماینده خراسان جنوبی درمسابقات کشوری/۷

امروز خراسان جنوبی_حسینی_ تیم پینگ پنگ استان خراسان جنوبی به رقابت های کشوری اعزام شد.به گزارش امروز خراسان جنوبی تیم استان شامل آقایان مهبد قدیمی و مسعود یعقوب زاده به عنوان بازیکن روح الله یعقوب زاده مربی و حسین قدیمی به عنوان سرپرست همه از شهرستان طبس به این مسابقات که بصورت دوره ای و حذفی در تاریخ ۲۶لغایت۲۸فروردین ماه ۱۴۰۲به میز بانی استان اصفهان برگزار می شود اعزام شدند

 

 

دختران پینگ پنگ باز طبسی در آوردگاه ملی/۷

تیم جوانان دختر پینگ پنگ استان خراسان جنوبی به مسابقات کشوری که در تهران برگزار می شود اعزام شدند. حمیدی، دبیر هیئت پینگ پنگ استانگفت: اعضای تیم اعزامی را زینب شریفی، فاطمه سیما رضایی، نازنین زهرا شریفی، زهرا نورزی به عنوان بازیکن و نرگس طالبی و شریفی به عنوان مربی و سرپرست همگی از شهرستان طبس تشکیل می دهند.مسابقات کشوری طی روز های ۲۶ تا ۲۸ فروردین به میزبانی استان تهران انجام می شود

جشن گلریزان زندانیان جرائم غیر عمد امروز در بیرجند برگزار می شود/۲

نوزدهمین جشن گلریزان زندانیان جرائم غیر عمد خراسان جنوبی فردا یکشنبه ۲۷ فروردین در بیرجند برگزار می‌شود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: این جشن فردا ساعت ۱۶ در سالن غدیر سپاه واقع در ابتدای خیابان پاسداران برگزار می‌شود.

حسین پور افزود: هم اکنون ۵۴ زندانی جرایم مالی با هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی در زندان‌های استان چشم انتظار کمک‌های خیران برای آزادی هستند.

وی از مردم خواست: با هر توان مالی که می‌توانند حتی در مقادیر کم برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مشارکت کنند.

سال گذشته با کمک‌های مردمی ۱۳۷ زندانی جرائم غیر عمد استان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

 

 

 

 

 

آغاز برداشت گل محمدی در خراسان جنوبی/۲-۳

برادشت گل محمدی از سطح ۴۶۲ هکتار از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شد.

 مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استانآغاز برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۲ هکتار از گلستانهای گل محمدی خراسان جنوبی گفت : پیش بینی می شود امسال ۶۸۰ تن گل‌ محمدی در استان برداشت شود . 

 

شایسته بیشترین سطح زیرکشت را  مربوط به شهرستان سربیشه با ۱۴۵ هکتار  عنوان کرد و افزود : شصت پَر کاشان، پُرپَر کرمان و ارقام محلی از جمله ارقام کشت شده در استان است. 

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تعداد بهره برداران گل محمدی را ۳۳۵ خانوار اعلام کرد و گفت : ۵۰ درصد محصول گل محمدی خراسان جنوبی به استانهای های اصفهان، یزد، کرمان و خراسان رضوی برای استحصال گلاب و بصورت گل و غنچه خشک به تعدادی از کشور‌های اروپایی مانند آلمان و انگلیس صادر میشود.

 

نیاز آبی کم، قابلیت کشت نیمه دیم، سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنشهای محیطی، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمینهای فقیر و سنگلاخی از جمله مزیت های کشت گل محمدی در خراسان جنوبی است. 

 

سال گذشته از سطح ۴۲۷ هکتار زیر کاشت گل محمدی در خراسان جنوبی، ۵۷۸ تن گل‌تر برداشت شد.

بیش از هزار خانوار از طرح کالابرگ الکترونیک بهره‌مند شدند/۲-۳

هزار و ۳۲۴ خانوار یارانه بگیر در خراسان جنوبی از طرح کالابرگ الکترونیک (اختیاری) در یک ماه گذشته استفاده کردند.

 

اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: بیشترین خرید کالا از سوی این خانوار‌ها در طرح کالابرگ الکترونیک مربوط به کالا‌های مرغ و روغن بوده است.

وی تعداد ترمینال‌های فعال (دستگاه‌های کارتخوان) در استان را ۵۸ هزار و ۷۱۶ مورد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان کرد و ادامه داد: تعداد فروشگاه‌های ثبت شده در این طرح هزار و ۷۹ فروشگاه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۴۳ هزار و ۶۸۶ خانوار شهری و ۱۰۰ هزار و ۶۲۷ خانوار روستایی خراسان جنوبی یارانه بگیر هستند که می‌توانند از طرح کالا برگ الکترونیکی _ اختیاری برای خرید کالا‌های مورد نظر استفاده کنند.

او مجموع خانوار‌های یارانه بگیر در استان را ۲۴۴ هزار و ۳۱۳ خانوار اعلام کرد.

اشرفی عنوان کرد: به منظور اجرای این طرح، خانوار‌های یارانه بگیر ده قلم کالا شامل برنج، قند و شکر، روغن، شیر، مرغ و تخم مرغ، ماکارونی و… را می‌توانند از فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی مشارکت کننده در اجرای این طرح خریداری کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: افراد در اجرای این طرح یک ماه زودتر از یارانه خود برای خرید کالا‌های مشخص شده با هر نشان تجاری می‌توانند خریداری کنند.

او اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از احتکار کالا و ایجاد امنیت غذایی و سلامت خانوار‌ها در استفاده از مزایای این طرح است و سازمان جهاد کشاورزی استان باید اقدامات لازم را برای تأمین کالا‌های مورد نظر انجام دهد.

هزینه‌کرد زکات فطریه و کفاره در امور عمرانی ممنوع /۳

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هزینه‌کرد بموقع وجوهات شرعی مؤمنین بر اساس فتوای مراجع تقلید باشد تا به لحاظ شرعی مشکلی ایجاد نشود، گفت: هزینه‌کرد زکات فطریه و کفاره در امور عمرانی ممنوع است که متأسفانه در سنوات گذشته مواردی در این زمینه شاهد بودیم.

سید محمدرضا طالبی در جلسه هماهنگی جمع‌آوری زکات فطریه و کفاره خراسان جنوبی افزود: در بخشنامه‌ ابلاغی شورای زکات کشور نیز بر ممنوعیت هزینه‌کرد این وجوهات در امور عمرانی تأکید شده است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت هماهنگی کامل مؤسسات خیریه و نهادهای عضو دبیرخانه شورای زکات استان، خاطرنشان کرد: هزینه‌کرد بموقع و صحیح وجوهات شرعی از جمله زکات فطریه براساس حکم مراجع ضروری است.

وی با تأکید بر هماهنگی لازم بین مؤسسات خیریه و نهادهای حمایتی در این زمینه، تصریح کرد: بعضی افراد در برخی نقاط با سوء‌ استفاده از این فرصت اقدام به جمع‌آوری زکات فطریه و کفاره مردم می‌کنند که معلوم نیست در جای خود مصرف می‌شود یا خیر، لذا نیاز است این موضوع به شکل صحیح مدیریت شود.

معاون استاندار متذکر شد: ظرف مدت ۷۲ ساعت و بر اساس قوانین مورد تأکید شورای زکات گزارشی از وضعیت درآمدها و هزینه‌کردها برای انعکاس به دبیرخانه شورای زکات کشور، به دبیرخانه شورای زکات استان ارائه شود.

وی با اشاره به لزوم اخذ مجوز توزیع صندوق و دریافت زکات فطریه و کفارات از دبیرخانه شورای زکات مستقر در کمیته امداد امام خمینی(ره)، تصریح کرد: اینگونه نباشد که هر کسی یا مؤسسه‌ای که در راستای کمک به نیازمندان و حوزه درمان فعالیت نمی کند، نسبت به جمع‌آوری این وجوهات شرعی اقدام نماید.

معاون استاندار بر رصد اطلاعاتی فضای مجازی توسط پلیس فتا و نیروهای امنیتی به منظور پیشگیری و برخورد قانونی با افراد سودجویی که با اعلام شماره کارت و حساب شخصی اقدام به دریافت زکات فطریه و کفارات مردم می‌کنند، تأکید کرد.

به گفته وی؛ بر هزینه‌کرد درست وجوهات شرعی به ویژه زکات فطریه و کفارات باید نظارت شود تا این مبالغ در جای خود هزینه گردند.

طالبی بیان کرد: آرم شورای زکات استان باید بر روی تمام صندوق‌های فطریه و کفارات کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و مؤسسات خیریه نصب شود و در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی بر تفکیک مبالغ زکات فطریه و کفارات(عام، سادات، عمد، غیرعمد) در زمان دریافت از مردم تأکید کرد و گفت: مردم روزه‌دار استان نسبت به پرداخت زکات فطریه و کفارات مقید هستند، لذا لازم است به جهت اینکه این مبالغ بموقع به دست نیازمندان واقعی برسد تدابیری اندیشیده شود تا مردم زکات‌های خود را به صندوق‌های مستقر شورای زکات بریزند.

معاون استاندار گفت: طبیعی است که برخی از مردم زکات فطریه خود را به خویشاوندان و همسایگان نیازمند خود که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نیستند، می پردازند که ممکن ایت این افراد از چندین جا زکات و کفاره دریافت کنند. طالبی ادامه داد: برای سازماندهی موضوع و نیز اجرای عدالت، باید این مسئله به نحوی در سطح استان مدیریت شود که مردم وجوهات خود را به صندوق‌های مستقر واریز کنند.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری حداقل زکات ۵۰ درصد جمعیت روزه‌دار خراسان جنوبی گفت: مبالغ جمع‌آوری شده نسبت به جمعیت روزه‌دار استان در سال‌های گذشته پایین بوده و نیاز است امسال برنامه‌ریزی لازم برای افزایش این مبالغ انجام شود.

زنده گیری بره وحشی توسط شهروند ناآگاه

محبت نابجا، به بهای بی مادر شدن بره وحشی انجامید/۴

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیرجند از زنده گیری یک رأس بره وحشی توسط شهروند ناآگاه خبر داد .اکبر گران افزود: پس از تماس تلفنی مبنی بر یافتن بره میش تنها در طبیعت، یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به محل اعزام شدند.گران گفت: متاسفانه این شهروند به خاطر دلسوزی و عدم آگاهی اقدام به زنده گیری نوزاد تازه متولد شده میش وحشی نموده است. وی با اشاره به رواج زنده گیری نوزادان حیات وحش در فصل زاد و ولد اظهار داشت: عموما نوزادان حیات وحش پس از زنده گیری قابلیت بازگشت به عرصه های طبیعی را ندارند. لذا به شهروندان عزیز توصیه می شود در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت هیچ گونه اقدامی جهت لمس و یا زنده گیری آنها انجام نداده و صرفا مراتب را به مأموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در مناطق اطلاع دهند.

محکومیت متخلف شکار صید به ساخت آبشخور در بشرویه/۴

متخلف شکار و صید در شهرستان بشرویه، به ساخت آبشخور برای حیات وحش محکوم شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی یک قاضی دوستدار محیط زیست در شهرستان بشرویه ، متخلف شکار وصید دراین شهرستان را به جرم شکار یک راس آهو به ساخت یک چشمه آبشخور محکوم کرد. یزدان دوست سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بشرویه با اعلام این خبر گفت:در این حکم قاضی  برای متخلفی که اقدام به شکار یک راس آهو کرده بود، علاوه بر جزای نقدی ، متخلف شکار و صید را به ساخت یک چشمه آبشخور برای حیات وحش محکوم کرد.

کشف سوخت قاچاق در بشرویه/۴

 

فرمانده انتظامی” بشرویه ” از کشف هزار و ۸۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است. به گزارش امروز خراسان جنوبی  سرهنگ”نصر الله طاهری ” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان بشرویه در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند. وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از خودرو، هزار و ۸۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: مأموران در این خصوص یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

دستگیری ۵معتاد در خوسف/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”خوسف” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح ۵ نفر معتاد متجاهر دستگیر شدند. به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”محمدحسن اکبری” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “خوسف” به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با خرده فروشان و معتادان موادمخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌ خیز را اجرایی کردند. وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی مناطق آلوده و جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند. فرمانده انتظامی شهرستان خوسف افزود: مأموران در این عملیات پاتوق های شناسایی شده را بازرسی کردند و مقادیری مواد مخدر و ۵ نفر معتاد متجاهر را دستگیر کردند.

 

 

 

توقیف ۴۴۰۰ مرغ بدون مجوز بهداشتی در بیرجند/۴

 

فرمانده انتظامی”بیرجند‌” گفت: ماموارن انتظامی این شهرستان در بازرسی از ۲ دستگاه کامیون باری ۴ هزار و ۴۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در این شهرستان کشف کردند. به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق احشام و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ دستگاه کامیون باری مشکوک شدند و خودرو ها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیون ها ۴ هزار و ۴۰۰ قطعه مرغ قاچاق که فاقد مجوز بهداشتی بود کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شد. فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: ماموران در این رابطه ۲ دستگاه خودرو توقیف و ۲ نفر متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

کشف ۴۸۰۰لیتر سوخت قاچاق در بهبندان/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در این شهرستان خبر داد. به  گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”حسین عرب” اظهار داشت: ماموران انتظامی نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ۲ دستگاه اتوبوس مسافربری و ۲ سواری پژو مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند. وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها مقدار ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این خصوص ۴ دستگاه خودرو توقیف و ۴ متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند. سرهنگ عرب خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا از طریق پیامک با سامانه ۱۱۰۵۶ موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

باخت زغال سنگ در هفته شانزدهم لیگ برتر هندبال/۷

تیم هندبال زغال سنگ پروده طبس در هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر هندبال کشور مغلوب مس کرمان شد.

 

تیم هندبال زغال سنگ پروده طبس در هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر هندبال کشور در مقابل مس کرمان قرار گرفت و با نتیجه ۳۲ و ۲۶ مغلوب نماینده کرمان شد.

زغال سنگ طبس با این باخت در جایگاه ششم جدول رده بندی لیگ برتر هندبال کشور قرار گرفت.

 

 

 

۹۸ درصد صنایع خراسان جنوبی از سوخت پاک برخوردار هستند/۳

۹۸ درصد صنایع خراسان جنوبی از سوخت پاک برخوردار هستند

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۰۲ واحد صنعتی و تولیدی در استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و به عبارتی بیش از ۹۸ درصد صنایع خراسان جنوبی از سوخت پاک استفاده می‌کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رحمان محمودی از تحقق ۲ و نیم برابری هدف گازرسانی به صنایع این استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

وی افزود: ابتدای سال گذشته هدف ما گازرسانی به ۷۰ واحد صنعتی بود که با تلاش کارکنان شرکت گاز در پایان سال با تحقق بیش از ۲ برابری این هدف، ۱۹۹ واحد صنعتی و تولیدی دیگر در استان خراسان جنوبی به شبکه گاز طبیعی متصل شدند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» شرکت گاز استان در سال جاری نگاه ویژه‌ای به بهره‌مندی صنایع از گاز طبیعی در راستای افزایش تولید دارد.

وی با اشاره به مزایای گازرسانی به صنایع گفت: بدون شک گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی تاثیر مستقیم دارد و علاوه بر این، گاز به عنوان یک انرژی ارزان و پایدار موجب کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد رفاه بیشتر و افزایش اشتغال می‌شود.

 

 

روند تغییرات دما در خراسان جنوبی کاهشی است/۲

روند تغییرات دما در خراسان جنوبی کاهشی است

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: روند تغییرات دما از امروز تا چهارشنبه کاهشی است و احتمال وقوع یخبندان در مناطق سردسیر و مرتفع وجود دارد.

فاطمه زارعی افزود: با تداوم کاهش دمای هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری وقوع یخبندان در مناطق سردسیر و مرتفع استان قابل پیش‌بینی است.

وی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناختی پدیده غالب در استان تا اواسط هفته جاری وزش باد و افزایش ابر است.

 

 

 

آموزش همگانی هزار سرباز در پادگان آموزشی محمد رسول الله (ص)بیرجند/۲

آموزش همگانی هزار سرباز در پادگان آموزشی محمد رسول الله (ص)بیرجند

 رئیس جمعیت هلال احمر بیرجند از ارائه آموزش همگانی هلال احمر به هزار و ۸۵ سرباز در پادگان آموزشی محمد رسول الله (ص) بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حسین ذاکریان از برگزاری دوره آموزش همگانی در پادگان آموزشی محمد رسول الله (ص) بیرجند خبر داد و افزود: این دوره آموزشی به مناسبت ماه مبارک رمضان و در راستای افزایش سطح توان خود امدادی جامعه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این دوره هزار و ۸۵ سرباز آموزش‌های همگانی هلال احمر را فرا گرفتند، اظهار کرد: همچنین این دوره به مدت سه روز و در قالب ۱۸ کلاس برگزار شد.

رئیس جمعیت هلال احمر بیرجند با بیان اینکه آموزش‌های مد نظر با حضور ۱۰ مربی جمعیت هلال احمر ارائه شده است، گفت: آمادگی در برابر مخاطرات با سرفصل سیل، زلزله و خانواده آماده و مبحث امداد و کمک‌های اولیه با سرفصل اصول اصلی کمک‌های اولیه، CPR، خونریزی، خفگی‌ها برای سربازان وظیفه از جمله محورهای آموزشی این دوره بوده است.

 

 

 

تالاب کجی نهبندان خشک شد/نمک و خاک جای آب را گرفت/۲

تالاب کجی نهبندان خشک شد/نمک و خاک جای آب را گرفت

متأسفانه به واسطه کاهش نزولات جوی در نهبندان تالاب کجی این شهرستان خشک شده و نمک و خاک جای آب را گرفته است.

به گزارش مهر تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از جاذبه‌های بی نظیر شرق کشور و خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در ۷۵ کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد.

با توجه به اینکه در ماه‌هایی از زمستان و بهار تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای آب است، این تالاب محل امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی محسوب می‌شود و هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در آن مأمن و سکنا می‌کنند.

بیش از ۱۴ گونه پرنده اعم از گونه‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی در این تالاب یافت می‌شوند که شامل بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، زاغی، عقاب طلایی، زاغ‌بور، دال، چکاوک کاکلی، هوبره، سبزه‌قبا، جغد کوچک، گنجشک درختی، دم جنبانک، ابلق، هدهد و پرستو است.

خشک شدن تالاب کجی نمکزار نهبندان

اما امسال شرایط برای این تالاب متفاوت بوده و کمبود نزولات جوی و عدم جاری شدن رودخانه‌های اطراف تالاب موجب خشک شدن آن شده است که عواقب زیست محیطی عدیده ای را برای شهرستان به همراه خواهد داشت.

امیر کوهستانی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شده و سطح آن را تنها نمکزار پوشانده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع بی شک تبعات محیط زیستی برای منطقه به همراه دارد، بیان‌کرد: زمانی که تالاب به واسطه کمبود باران آبگیری ندارد به یکی از کانون‌های اصلی ریزگردها در منطقه اطراف خود تبدیل می‌شود.

پاییز تالاب تنها ۱۵ درصد آبگیری شد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: تالاب در آذرماه ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد آبگیری شده بود ولی متأسفانه در بهمن ماه همان مقدار نیز خشک شد در حالی که در سال قبل از آن حدود ۸۰ درصد آبگیری داشت.

کوهستانی با تأکید بر اینکه تالاب کجی نهبندان یک تالاب فصلی است، یادآور شد: در سال‌های پرباران که تالاب آبگیری می‌شود تا اواخر آذرماه پرآب بوده و جلوهای طبیعی زیبایی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: متأسفانه در شهرستان نهبندان باران‌های قابل توجهی در فروردین ما نبارید که زمینه آبگیری تالاب را فراهم کند و از طرف دیگر آبگیری تالاب به جاری شدن رودخانه‌های اطراف آن ارتباط دارد که این مورد نیز رخ نداد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: امیدواریم در سال‌های آتی شاهد بارندگی‌های مطلوبی باشیم که در نتیجه آن آبگیری در تالاب کجی رخ دهد و شاهد حضور گردشگران از نقاط مختلف در این منطقه باشیم.

اعطای ۷۸ میلیارد تسهیلات قرض‌الحسنه به صنایع‌دستی خراسان جنوبی/۳

معاون صنایع‌دستی خراسان جنوبی از اعطای ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به صنعتگران صنایع‌دستی استان خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حسنعلی فولادی گفت: باهدف حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای در حوزه صنایع‌دستی استان، از محل اعتبارات جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به فعالان این حوزه در سطح استان تخصیص داده شده است.
معاون صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: در راستای انجام این مهم که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در دستور کار ادارات کل استان قرار گرفته است تاکنون ۱۱۶ طرح به مبلغ ۷۸ میلیارد ریال برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی‌ شده‌اند.
فولادی گفت: حمایت از توانمندسازی جوامع محلی روستایی و شهری از طریق توسعه صنایع‌دستی، حمایت از واحدهای تولیدی صنایع‌دستی انفرادی و مستقل، توانمندسازی و جذب هنرآموزان صنایع‌دستی در بازار کار و … از اهداف پرداخت این تسهیلات است و این تسهیلات دارای کارمزد ۴ درصد است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*