اخبار خراسان جنوبی/

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی:
🔸فرمان بخش عمده ای از فرهنگ، در دست فضای مجازی است

🔹معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: فرمان بخش عمده ای از فرهنگ جامعه در دست فضای مجازی است که نتیجه آن را این روزها می بینیم.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ سید محمد رضا طالبی با بیان این مطلب در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه های اجرایی بیشتر به استانداری با نگاه پول و کارهای عمرانی می نگرند.
🔹وی متذکر شد: در جلسات کمتر به مباحث فرهنگی پرداخته می شود و بیشتر به مباحث اعتباری و پروژه های عمرانی توجه می شود.
🔹معاون سیاسی استاندار با بیان این که بیشتر کتابفروشی ها به دلیل مشکلات موجود در این حوزه تعطیل شده اند، گفت: وقتی زیرساخت ها در حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم می شود باید در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی هم کار گسترده ای صورت گیرد.
🔹طالبی با اشاره به فروش کتاب در مکان های عمومی توسط بعضی از افراد، افزود: این در حالی است که بعضی از کتاب های عرضه شده توسط این افراد شاید مجوز انتشار نداشته باشند .

پیام تشکر استاندار خراسان جنوبی از حضور حداکثری مردم در یادواره شهدای استانداری

🔸هوالشاهد

🔹”من عقیده راسخ دارم بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگهداشتن نام شهدا است… بزرگداشت شهدا برای آینده این کشور، حیاتی و ضروری است”. مقام معظم رهبری، حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)

🔹بی شک زنده نگهداشتن یاد و خاطره رشادت ها و جانفشانی های آیه ‏های مجسم ایثار و اخلاص و نیز تکریم و تجلیل خانواده های دلسوخته آنها که بهترین سرمایه های زندگی خود را در راه حراست از کیان میهن و اسلام به جهاد فی سبیل الله اعزام نمودند، لیاقتی است که به برکت خون پرستوهای عاشق ، نصیب و روزی ما جاماندگان از قافله عاشوراییان می شود و بدون تردید بارش الطاف و نعمات لایزال الهی را بر این سرزمین لاله خیز به دنبال خواهد داشت.
🔹بسی مایه مباهات است که توفیق حاصل شد و توانستیم به لطف ایزد منان و تحت توجهات قطب عالم امکان حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و با استمداد از ارواح مطهر شهدای گرانقدر، با همدلی و هم افزایی دستگاه های اجرایی و گروه های مردمی، نخستین یادواره شهدای استانداری، فرمانداری ها و بخشداری های استان را میزبانی کنیم و مراسمی فاخر و در خور شأن روح ملکوتی این عزیزان با استقبال بی نظیر مردم فرهیخته و ولایتمدار برگزار نماییم.
🔹برخود لازم می دانم به عنوان خادم یادواره شهدای استانداری، فرمانداری ها و بخشداری ها از خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان، حضرت آیت الله عبادی نماینده معزز ولی فقیه در استان خراسان جنوبی، آقای دکتر جلیلی نماینده محترم مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، مداح بزرگوار آقای رمضانی عزیز، هیئت رزمندگان اسلام، گروه سرود ۳۱۳ نفر دانش آموزی، خدام آستان قدس رضوی، اعضای محترم شورای تأمین و اداری استان، روحانیت معظم، قاریان برجسته قرآنی، کلیه نیروهای نظامی، انتظامی، سیاسی و فرهنگی و نیز اقشار مختلف مردم بویژه جوانان که با حضور پررنگ خود، زینت افزای این مراسم معنوی بودند، نهایت تقدیر و تشکر را تقدیم دارم.
🔹همچنین از همت والای صدا و سیمای استان در پخش زنده تلویزیونی مراسم و اصحاب رسانه در اطلاع رسانی و انعکاس این یادواره فاخر صمیمانه سپاسگزاری می نمایم.
🔹امید که نصیب و روزی تک تک ما از خوان کرم شهدا، شفای در روز قیامت و عاقبت بخیری در دنیا و عقبی باشد.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

در جلسه هماهنگی مسابقات ورزشی کارمندان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی عنوان شد

 

امکان هزینه کرد یک درصد اعتبارات در حوزه ورزش

 

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از برگزاری چهارمین دوره مسابقات ورزشی کارمندان دستگاه های اجرایی استان خبر داد و گفت: دستگاه های اجرایی مجاز به هزینه کرد، یک درصد از اعتبارات خود در حوزه ورزش هستند.

در راستای توسعه ورزش همگانی و تحرکات جسمانی کارمندان سازمانی و اداری خراسان‌جنوبی چهارمین دوره مسابقات ورزشی کارکنان دستگاه های اجرایی استان برگزار می‌شود.

محمدحسین خسروی، سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: مسابقات ورزشی کارکنان دستگاههای اجرایی استان امسال با شعار «کارمند تندرست-خدمت بهتر» با مشارکت همه سازمان ها و ظرفیت‌های بین بخشی انجام می‌شود.

وی افزود: دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی از ظرفیت‌های ساختاری و امکاناتی خوبی برخوردار هستند و در راستای بهتر برگزار کردن این رویداد ورزشی تاکنون جلسات هم‌افزایی و مشورتی‌ برگزار شده است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: بزودی شورای ورزشی استان به ریاست استاندار و حضور همه مدیران کل دستگاهای اجرایی تشکیل و نسبت با هزینه‌ کرد یک درصد از اعتبارات کل سازمانها در حوزه ورزش تصمیمات خوبی گرفته خواهد شد.

خسروی یادآور شد: ۶۰ درصد از اعتبارات تخصیص یافته دستگاههای اجرایی در حوزه ورزش به فعالیت‌های ورزشی و ارتقا سلامت کارمندان همان سازمان برگشت داده می‌شود و ۴۰ درصد باقی مانده به فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش و توسعه زیرساخت‌ها و بهسازی اماکن ورزشی زیر مجموعه اداره‌کل ورزش و جوانان استان اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاههای اجرایی خراسان جنوبی هیچگونه محدودیتی در هزینه کرد برای انجام فعالیت‌های ورزشی و اعزام تیم‌ها به مسابقات قهرمانی استانی، منطقه‌ای و کشوری ندارند.

سیدحسن عسکری معاون اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته ۳۶ میلیارد ریال به توسعه ورزش همگانی استان کمک شده است.

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال نیز ۴۰ میلیارد ریال به توسعه ورزش همگانی خراسان جنوبی اختصاص یافته که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ درصد رشد دارد

صالحه غلامی مقدم مدیر گروه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: در سومین دوره مسابقات ورزشی کارمندان استان ۴۳ دستگاه اجرایی با حضور ۱۷۰۰ ورزشکار شرکت داشتند که در رقابت‌های کشوری این ماراتن ملی چندین مدال رنگی و مقام‌های برتر را کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه ۸۹ دستگاه اجرایی خراسان جنوبی واجد شرایط در چهارمین دوره مسابقات ورزشی کارمندان استان را دارند، گفت: این مسابقات در ۶ رشته ورزشی شنا، آمادگی جسمانی، دارت، داژبال، مینی‌فوتسال، والیبال و در دو بخش بانوان و آقایان برگزار و تیم‌های برتر به رقابت‌های کشوری اعزام می‌شوند.

اعطای گواهینامه درجه یک هنری در رشته ساز سرنا به «احمد سلم آبادی»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در نشستی با فعالان موسیقی استان، گواهینامه درجه یک هنری معادل مدرک دکترا در رشته ساز سرنا را به هنرمند استانی آقای «احمد سلم آبادی» اعطا کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در نشستی با فعالان موسیقی استان، گواهینامه درجه یک هنری معادل مدرک دکترا در رشته ساز سرنا را به هنرمند استانی آقای «احمد سلم آبادی» اعطا کرد.

وی در این نشست گفت: از هنرمندان دعوت می شود براساس مدارک و مستندات که نسبت به اولویت بندی ها و امتیازات بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی و گواهی شرکت و حضور در مراسم های مختلف تقسیم بندی می شود؛ نسبت به دریافت درجه هنری اقدام کنند، چرا که این امر منجر به معادل سازی سطح تحصیلات شده که مورد تایید وزارت علوم هم می باشد.

گفتنی است؛ درجات هنری هنرمندان دارای پنج سطح بوده که درجه یک هنری هم تراز با مدرک تحصیلی دکترا، درجه دو هنری هم تراز با مدرک تحصیلی فوق لیسانس، درجه سه هنری هم تراز با مدرک تحصیلی لیسانس، درجه چهار هنری هم تراز با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و درجه پنج هنری هم تراز با مدرک تحصیلی دیپلم است.

برگزاری  “اردوگاه‌های اسکان اضطراری” در خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به فرا رسیدن سالروز زلزله سرپل ذهاب از آمادگی خانه‌های هلال استان‎ برای تمرین برپایی اسکان اضطراری با برپایی اردوگاه‌های اسکان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی محمد علی کاوسی با اشاره به آمادگی خانه‌های هلال استان‎ برای تمرین برپایی اسکان اضطراری با برپایی اردوگاه‌های اسکان، اظهار داشت: در بازه زمانی ۲۵ تا ۳۰ آبان امسال، در خانه‌های هلال چه در محیط روستایی و چه در محیط شهری، تمرینی با سناریوی زلزله فرضی به قدرت ۶.۵ ریشتر برگزار می‌‎شود.

وی ادامه داد: در این مانور، برپایی اردوگاه اسکان اضطراری برای حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۵ خانوار توسط اعضای سازمان جوانان با تاکید بر اعضای آموزش‌دیده در طرح یاس، تمرین می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی داشتن محل اسکان مناسب جهت اسکان اضطراری را از مهم ترین اهداف این مانور عنوان کرد و افزود: ترویج فرهنگ استفاده از اردوگاه، نحوه صحیح ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری، هماهنگی با دستگاه‌های مسئول و تمرین اعضای تیم‌های یاس و اعضای سازمان جوانان از دیگر اهداف این مانور به شمار می آید.

سواری پژو با ۹۳ کیلو تریاک در شهرستان”زیرکوه”توقیف شد

 

جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف ۹۳ کیلوگرم تریاک در شهرستان”زیرکوه” خبر داد وگفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی “زیرکوه” با دریافت خبری مبنی بر انتقال محموله مواد مخدر در محورهای مواصلاتی این شهرستان، بلافاصله موضوع را پیگیری و شناسایی و دستگیری سوداگران مرگ را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران انتظامی هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی شهرستان “زیرکوه” به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک شدند که با علایم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست داده و با اقدامات پلیسی خودرو را متوقف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو ۹۳ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود، کشف کردند.

 

کشف محموله های پستی قاچاق در “بیرجند”

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک دستگاه کامیون حامل محموله های پستی در شهرستان”بیرجند” انواع کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری مبنی بر حمل و جابجایی یک محموله پستی قاچاق از سمت “زاهدان به بیرجند” دریافت کردند که بلافاصله ماموران رسیدگی این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی کامیون حامل محموله پستی را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند که در بازرسی از مرسولات پستی داخل خودرو؛ انواع ابزار آلات قاچاق و مواد بهداشتی و خوراکی غیرمجاز، کشف شد که کارشناسان ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده را بالغ بر یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال برآورد کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان تصریح کرد: ماموران در این خصوص پرونده ای تشکیل و جهت رسیدگی و سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال کردند.

 

توقیف کامیون حامل ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ غیر مجاز در”بیرجند”

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند‌” گفت: ماموارن انتظامی در بازرسی از یک کامیون باری ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی به ارزش۷۱۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: ماموران انتظامی پاسگاه”مرک” شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیون ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ قاچاق که فاقد مجوز بهداشتی بود کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۷۱۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

وقوع سرما ویخبندان شبانه در خراسان جنوبی

کاهش دما در برخی شهرستانهای استان موجب سرما ویخبندان شبانه در خراسان جنوبی شد .

کارشناس هواشناسی گفت : مطابق با داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی ۱ تا ۲ درجه افزایش دما در کمینه دمای امروز صبح شهرستان‌ها دیده می‌شد ، گرچه صبح امروز افزایش دما در برخی شهرستانها وجود داشت اما شهرستانهای سربیشه با ۵ درجه زیر صفر، قاین یک درجه زیر صفر، بیرجند ودرمیان صفر درجه سلسیوس گزارش شده است.

نخعی افزود : روند تغیرات دما تا صبح جمعه افزایشی است .

وی با اشاره به اینکه  پایان هفته از شدت سرمای هوا کاسته می‌شود گفت : شرایط جوی تا پنج شنبه یکنواخت است .

کارشناس هواشناسی افزود : از عصر پنج شنبه تا اواخر جمعه توده هوای ناپایدار جوی منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نخعی افزود : به شرط تثبیت الگوی نقشه‌ها برای استان در نیمه شمالی ، روز جمعه بارش‌های خفیفی قابل پیش بینی است

 

سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد تومانی برای معادن خاک‌های نسوز خراسان جنوبی

خراسان جنوبی ۲۵ معدن خاک نسوز دارد که برای این معادن ۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری اولیه صورت گرفته است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استانسرمایه گذاری اولیه ۱۳۰ میلیارد تومانی برای معادن خاک‌های نسوز خراسان جنوبی  گفت: از ۲۵ معدن خاک نسوز  ۲۱ معدن فعال و ۴ معدن غیر فعال است که بیشترین آن در طبس قرار دارد .

جرجانی  با اشاره به اینکه مساحت معادن خاک‌های نسوز ۳۶۳ کیلومتر مربع است افزود: ذخیره قطعی این معادن ۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تن است.

وی گفت:  این معادن برای ۱۶۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان گفت : سالیانه از این معادن ۱۴۹ هزار تن خاک نسوز استخراج می‌شود.

عمده مصرف تولیدات این معادن در صنعت کاشی و سرامیک و فولادسازی است.

 

جلیلی: نقاط قوت و قدرت ملت ایران نباید پوشانده شود

جلیلی: نقاط قوت و قدرت ملت ایران نباید پوشانده شود

بیرجند – ایرنا – نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: دشمن درصدد ارائه تصویری مملو از پوشاندن نقاط قوت و قدرت ملت است لذا همه کسانی که در این عرصه صاحب‌نظر هستند اجازه این اتفاق را ندهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید جلیلی شامگاه دوشنبه در اولین یادواره ۵۳ شهید استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه خراسان جنوبی که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد اظهار داشت: چون یک وجه جهاد تبیین همین است البته برای نقاط ضعف نیز همه ما باید همت کنیم تا برطرف شود.

وی گفت: دشمن نگران این است که ما متوجه نقاط قوت خود شویم و نقاط ضعف را همین ملت و جوانان برطرف کنند لذا امروز دو وظیفه مهم داریم اینکه نقاط قوت را نباید فراموش کنیم چون کفر بوده و دشمن به دنبال همین است که به جوان بگوید ببین چقدر بیچاره شده‌ای.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه برطرف کردن ضعف‌ها نیازمند حرکت دسته جمعی است عنوان کرد: ملت ما به نقطه‌ای رسیده که می خواهد اوج گیرد و اگر در سخت‌ترین صحنه‌های جنگ موفقیت‌هایی دارند پس  در عرصه کشاورزی، اقتصاد و صنعت هم می ‌توانند این موفقیت ها را شکل دهند.

وی افزود: چنین جلساتی که به یاد شهدا برگزار می شود از جنبه‌های مختلف حایز اهمیت است آنهم در حوادثی که این روزها کشور با آن روبه رو هستیم و سوال زیادی مطرح می‌شود که این رویدادها برای چیست؟

جلیلی گفت: سوالی که نه برای مردم ما بلکه برای مردم دنیا زیاد مطرح باشد این است که در ایران چه خبر است؟

وی اضافه کرد: این سوال یک سوال طولانی است و بیش از چهل و چند سال است که مردم دنیا در نقاط مختلف وقتی به رسانه‌ها توجه می کنند می بینند صحبت از ایران است چرا؟

جلیلی گفت: قدرت ایران در دفاع مقدس منشا آن کجا بود که مسئولان مربوطه در آمریکا وقتی فشار حداکثری را اعمال کردند تا ایران را تحریم کنند حتی ایران حق نداشت سیم خاردار وارد کند الان کشورهای غربی نگران صادر شدن سلاح پیشرفته از این کشور هستند.

مسیرهای پیشرفت کشور در چند دهه اخیر باید تبیین شود

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ملت ایران در برابر دشمن ایستاد و نترسید گفت: مسیر پیشرفت‌های ملت ایران در این چند دهه گذشته از انقلاب باید تبیین شود که نشان از قدرت داخلی ما دارد.

وی با بیان اینکه دشمن دیگر گزینه‌ای روی میز ندارد گفت: گزینه نظامی اولین اقدام دشمن بود، ترور هم انجام داد و فشار اقتصادی هم به شکل حداکثری بود لذا امروز در این نقطه هستیم که دشمن مستاصل شده است.

جلیلی ادامه داد: در طول تاریخ هم اینگونه بوده هرگاه پشت خیمه دشمن رسیدیم زور دیگر کارآمدی نداشته لذا دشمن به تزویر روی آروده و اینجا باید دقت کرد.

وی افزود: برگزاری چنین یادواره‌هایی اهمیت آن در همین است که توجه دهیم امروز دشمن چه چیزی را روی نیزه خواهد برد و علم خواهد کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز باید بدانیم دشمن چه چیزی را دستاویز کرده تا ملتی را دچار تردید کند  لذا ۴۰ و چند سال است که دنبال چنین برنامه ای بوده آنهم  برای ملتی که انتخابش را انجام داده و با آن قدرت  و اقتدار گرفته و پیشرفت کرده است.

وی اظهار داشت: از همین رو شاهد هستیم دشمن با همه استیصال  دست به تحرکات واقعا مذبوحانه می زند و الان  کسانی که جنگ، ترور، تحریم های فلج کننده را تحمیل کردند شعار زندگی سر می‌دهد.

جلیلی ادامه داد: اگر تاریخ را بررسی کنیم می بینیم در همین کشور سال ۴۳  آمریکا لایحه ای به مجلس برد که اگر یک آمریکایی آمد به ایران و به شهروند یا حتی بالاترین مقام ایرانی تعرض کرد دادگاه ایران حق محاکمه او را ندارد الان همین آمریکا شعار آزادی سر می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه این مسایل را باید برای جوانان و نوجوانان تبیین کرد اظهار داشت: همه ما در این خصوص وظیفه را داریم چون اگر ملتی دچار فراموشی تاریخی شود خسارت می بیند.

دشمن می‌خواهد نسل انقلابی تکثیر نشود

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: امروز اگر می بینید ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای فقط برای ایران برنامه پخش می‌کنند برای پر کردن اوقافت فراغت ملت ما نیست آن هم کسانی که حاضر نیستند پانسمان بیماران پروانه‌ای را بدهند بعد می بینید اینها طرفدار زن شده اند آنهم جوامعی که در رفتارهای غلط نسبت به بانوان به بن‌بست رسیده اند.

وی با تاکید بر اینکه شهدا و رزمندگان عزت، شکوه و قدرت را برای ملت ایران به ارمغان آوردند گفت: تمام تلاش دشمن این است که آن نسل تکثیر نشود لذا تمام توان خود را همین قدرت‌ها در سوریه گذاشتند اما بازهم دهه هفتادی‌های ما آنجا ایستادگی می کنند و شخصیت‌هایی همچون شهید حججی بروز پیدا می‌کند.

جلیلی اظهار داشت: از همین رو است که اوباما از ایران به عنوان مانع جدی یاد می‌کند که در سوریه پیروز نشده است.

وی افزود: الان هم دشمن به دروغ های واضح و  فحش‌های رکیک روی آورده تا نسل انقلابی در ایران تکثیر نشود اما باز هم می‌بینیم شخصیت‌هایی همچون آرمان علی وردی و روح الله عجمیان متولدین دهه هشتاد مقابل دشمن می ایستند و شهید می‌شوند.

قدرت نرم ایران در موفقیت‌ها است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه این جوانان افتخار و قدرت ما هستند گفت: حسرت چنین جوانانی بر دل دشمن می ماند که بدون هیچ وظیفه و ماموریتی در برابر دشمن می ایستند و اینها در محاسبات آنها نیست لذا همه تلاش می‌کند اما می‌بینند با ملت و ایرانی مواجه شده که مملو از ایمان و آرمان است.

وی با بیان اینکه آرمان علی وردی تمام وجودش آرمان و اقتدار ایران بود که در مقابل دشمن ایستاد اظهار داشت: آنها نمی‌توانند این چیزها را درک کنند لذا محاسباتشان دچار اخلال می‌شود.

جلیلی با اشاره به اینکه امروز ابزار دشمن برخی دلقک‌ها هستند تاکید کرد: اگر در جنگ سخت و نیمه سخت توانستیم موفق شویم به اتکای قدرت نرم ما بوده است که به این طریق دشمن را شکست دادیم.

وی عنوان کرد: قدرت نرم ما شامل موفقیت‌هایی است لذا اگر امروز به مرحله ای رسیده‌ایم که این موانع را پشت سر گذاشته‌ایم و از گردنه‌ها عبور کرده‌ایم و دشمن می‌گوید گزینه‌ای ندارد یعنی به مرحله ای رسیده که باید شتاب گیریم.

تفکر بسیجی بر همه جا باید حاکم شود

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: اگر زمان جنگ  موفقیت‌هایی  را داشتیم مرهون یک فرهنگ، تفکر و گفتمان بود که امام فرمود تفکر دلنشین بسیجی بر جامعه حاکم شود و امروز یک وظیفه جدی داریم که این تفکر باید در کوچه، خیابان ادارات، اقتصاد، صنعت ،کشاورزی و سلسله مراتب اداری حاکم شود.

وی با تاکید بر لزوم الهام گرفتن از تفکرات غالب بر روحیه بسیجی در جنگ اظهار داشت: آن زمان اگر کسی در مقام فرمانده بود طوری رفتار می کرد که نیرو انگیزه می‌گرفت و نمونه آن را در شهید سلیمانی، شهید کاوه و همه شهدا می توان سراغ گرفت.

جلیلی یادآور شد: این تفکر تمام محاسبات طرف مقابل را بهم می‌ریزد لذا اگر امروز این فرهنگ  در ادارات حاکم شود ما باید به سراغ مردم بریم و مشکلاتشان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ما وارث چنین میراث گرانقدری هستیم و حفظ آن مجاهدت و کار می خواهد  تصریح کرد: باید چرایی انجام نشدن کارها بررسی شود تا در حد ممکن بتوان انجام داد اگر می‌خواهیم کاری به نتیجه برسد باید هدفی مشخص کنیم و وقتی آرام بگیریم که نتیجه حاصل شود.

انقلاب اسلامی به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: اگر اینجا می نشینیم و با شهدا تجدید عهد و پیمان می کنیم که البته برگزاری چنین مراسم‌هایی جای تشکر دارد اما باید این بحث‌ها را در اقتصاد، کشاورزی و مباحث علمی ترجمه کرد تا سوالات جوانان پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر اینکه افتخار انقلاب اسلامی این است که چه در مبارزه و پیشرفت به حداقل ها اکتفا نمی‌کند افزود: در شرایطی که اولین فشارهای دشمن روی تحریم نظامی بود الان دشمن به دست و پا افتاده که سلاح به کشورهای دیگر ندهیم.

جلیلی گفت: قدرت اصلی همین جوانان و نوجوانان هستند که نباید رها شوند لذا همه ما باید احساس مسوولیت کنیم و بر همین اصل محله به محله، مدرسه به مدرسه، برویم چون جوان و نوجوان در معرض دهها سوال و شبهه قرار دارد.

وی اظهار داشت: البته بشارت را هم خداوند داده است که اگر در چنین جلساتی به یاد شهدا می نشینیم به تعبیر صریح قرآن آنها هم به یاد ما هستند و جامعه ای که همراهی با شهدا دارد نگرانی و ترس نخواهد داشت.

 

بحران‌ها و تهدیدهای دشمن ملت ایران را قوی‌تر می‌کند

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: ملت ایران همواره در بحران‌ها قوی‌تر شده و اگر به هر دلیل با تهدید دشمن روبه‌رو شود، قدرتمند می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت شامگاه دوشنبه در اولین یادواره ۵۳ شهید استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه خراسان جنوبی که با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد افزود: علیرغم همه مشکلاتی که بر کشور تحمیل شده اما هر وقت پنچه در پنجه دشمن انداختیم، قدرتمندتر شدیم.

وی با تاکید بر اینکه عزت نفس ایران اسلامی زیر بار ظلم نرفتن است، گفت: شهادت اوج تعالی انسان است و اگر خون شهدا نبود امروز خبری از اسلام و مکتب توحیدبخش الهی نبود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بالاترین مقام، بزرگترین پیروزی و برترین سعادت رسیدن به فیض شهادت است، افزود: شهادت مرگی از راه کشته شدن است که شهید آگاهانه بخاطر هدف مقدسش آن را انتخاب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر مرگی شهادت محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: شهادت دو اصل دارد و اصل اول آن مرگ همراه با کشته شدن است.

قناعت برای اصل دوم دو شرط عنوان کرد و افزود: شرط اول آگاهانه بودن شهادت و شرط دوم آن فی سبیل الله بودن است.

وی با اشاره به دیدگاه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی نسبت به شهادت گفت: مقدمه شهید شدن، شهید بودن و رعایت شاخص‌های آن است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اطاعت بی چون و چرا از ولایت فقیه، قرار گرفتن خدامحوری در مقابل خودمحوری، درهم آمیختن عقل، عشق و سازش ناپذیری در مقابل دشمن از جمله دستاوردهای شهادت است.

وی با بیان اینکه قدرت در خون شهدا است، افزود: قدرت را خون شهیدان و از خودگذشتگی جانبازان برای کشور ما ایجاد کرده است.

قناعت درخصوص اتفاقات اخیر نیز گفت: این اتفاقات به گفته رهبر معظم انقلاب نشان از حرکت رو به جلو انقلاب دارد و هرکس به وسع خودش باید به میدان بیاید و سکوت در این مورد حرام است.

وی یادآور شد: همه ما در این برهه از زمان امتحان می شویم، لذا باید دقت کنیم در این آزمون الهی و زمان خاص سربلند باشیم.

پای درس ایثار و شهادت

بیرجند – ایرنا – یادواره ۵۳ شهید منتسب به استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های خراسان جنوبی که نخستین بار در این استان برگزار شد، مجالی را فراهم آورد تا قشرهای مختلف مردم و مسوولان ساعاتی پای درس ایثار و شهادت بنشینند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روزگاری نه چندان دور، کوله‌باری سبک از همه آنچه را دارایی‌شان بود، برداشتند و راهی شدند اما پشت سر نگاه‌های نگران همسر و مادر، چشم‌های منتظر فرزند و دعای خیر پدرانشان بدرقه راه بود.

فارغ از همه دلبستگی‌ها، مهرها و دلتنگی‌ها یک هدف داشتند و آن هم دفاع از وطن و ارزش‌ها بود، همانها که امروز به دست ما رسیده است.

این شرق‌نشینان نجیب کیلومترها راه تا جبهه‌های جنگ در غرب و جنوب رفتند چون ایران را یک ارزش والا می‌پنداشتند پس حتی سکونت در دورترین روستاهای مرزی هم آنها را از این هدف بزرگ دور نکرد.

برخی فرماندار بودند، بخشدار، جهادگر یا حتی بسیجی معمولی اما همه مشاغل و مناصب را رها کردند چون رفتن را تکلیف دانستند.

نودامادی، چشم‌روشنی فرزند، پیری پدر و مادر، عروسی دختر هچ کدام پایبندشان نکرد زیرا عزم‌شان در رفتن به جبهه و جهاد راسخ بود با وجود اینکه می‌دانستند شاید برگشتی نباشد.

در مخیله به دنبال هر واژه‌ای که بگردیم غیر از «ایثار» در وصف‌شان نمی‌توان کلمه‌ای یافت و در نخستین یادواره شهدای استانداری خراسان جنوبی، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه جمعی از شهروندان کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد همه و همه در بیست و دومین شب آبان ماه ۱۴۰۱ میهمان شهدا در حسینیه جماران بیرجند شدند تا پای درس ایثار و از خودگذشتگی ۵۳ شهید مجموعه وزارت کشور بنشینند و با آنان تجدید پیمان کنند.

فرق این مهمانی در نوع میزبانی است، میزبانانی که تنها عکسی از آنها را می‌بینی اما عطر حضورشان در عمق جان می‌دود و بار دیگر فضای شهر را عطرآگین کرده است.

یکجا نگاه به نگاه سردار دلها گره می‌خورد که با همان لبخند آشنا در قاب تصویری جا گرفته و در جای دیگر این محفل حضور روحانی شهدا را می‌توان حس کرد که گرداگرد آن شهید گمنام آرمیده در حسینیه جماران چشم انتظار ورود میهمانان هستند.

ساعت ۱۸ دوشنبه همه دعوت بودند اما از دقیاقی قبل حسینیه مملو از جمعیت شده و هر فرد به دنبال جایی است تا ساعاتی را مهمان شهدا شود. غیر از هم‌نسلان و همرزمان شهدا، دهه هفتادی، دهه هشتادی‌، دهه نودی‌ها و حتی متولدان قرن جدید هم به چشم می‌خورند.

از شهدا کمک می‌گیرم

مبینا دانش‌آموز دهه هشتادی است که در این یادواره با کاغذ و قلمش نشسته و در حال به تصویر کشیدن عکس شهید حسن ماژانی است که با او همکلام می‌شوم، او می‌گوید: حس قشنگی است وقتی دارم تصویر یک شهید را می‌کشم.

پای درس ایثار و شهادت

می‌پرسم چرا تصویر شهید را انتخاب کردی که پاسخ می‌دهد: حس می‌کنم وقتی عکس یک شهید را می‌کشم او به من کمک می‌کند و همیشه پدرم همین توصیه را دارد که اگر می‌خواهی در نقاشی موفق شویم عکس شهید را نقاشی کن.

از نظر مبینا شهدا انسان‌های شجاعی هستند که از جان خودشان برای دفاع از کشور گذشتند و ادامه می‌دهد که نسل‌های دیگر هم باید ادامه‌دهنده همین راه باشند.

وی تاکید می‌کند که ایران برای همه عزیز است پس وظیفه داریم به پیشرفت کشور کمک کنیم و البته قدردان خون شهدا هم باشیم که امنیت و آرامش را برای ما به ارمغان آوردند.

دهه هفتادی که به شهادت افتخار می‌کند

مخاطب دیگر ما جوان دهه هفتادی از فرزندان شهید است که ۲۸ سال پیش سایه پدر از زندگی‌اش کم شد اما همچنان به شهادت افتخار می‌کند.

پدرش اسماعیل خزاعی‌نژاد  ۳۵ سال بیشتر نداشت که در درگیری با اشرار به شهادت رسید اما فرزند خود را موظف می‌داند که رهرو راه پدر باشد.

وی همچنین توصیه دارد که نسل جوان آن هم در شرایط حساس کشور باید متوجه باشد دشمن تنها ایران را هدف نگرفته بلکه با اسلام مخالف است.

این فرزند شهید، پشتیبانی از ولایت فقیه را لازم می‌داند و می‌گوید: اگر بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم پشتیبان نظام و اسلام هم خواهیم بود زیرا در وصیت‌نامه شهدا به همین موضوع تاکید شده است.

وی برگزاری چنین یادواره‌ای را ابتکار خوبی برای زنده کردن یاد شهدای منتسب به مجموعه استانداری توصیف می‌کند و می‌افزاید: جای دارد از تمامی دست اندرکاران به خصوص استاندار خراسان جنوبی تقدیر کنیم.

یادواره‌ها بهترین درس ایثار و شهادت

یک همسر شهید نیز معتقد است که برگزاری چنین یادوارده‌هایی می‌تواند بهترین درس ایثار و شهادت برای نسل جوان باشد.

از دید طاهره ملکی همسر سردار جانباز، آزاده و شهید یحیی اسدزاده یادواره‌ها یاد شهدا و آرمان‌هایشان را زنده می‌کند لذا در این برهه از زمان که عده‌ای فرصت طلب می‌خواهند جامعه را به اغتشاش بکشند چنین برنامه‌هایی به نسل جوان نشان می‌دهد برای پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی چه افرادی را از دست داده‌ایم.

وی بر لزوم درس گرفتن از یادواره‌های شهدا تاکید می‌کند و می‌افزاید: برای انقلاب هزینه‌های زیادی شده، افراد مهمی را در این راه از دست داده‌ایم که جوانان باید از این مکتب درس بگیرند.

همسر شهید اضافه می‌کند: برای این انقلاب فرزندان زیادی بی پدر، زنان بی همسر و پدران و مادرانی بی فرزند شدند که این موضوع از درک بدخواهان نظام و منافقین خارج است.

یک تکه استخوان سهم خانواده از بازگشت شهید

یکی دیگر از همسران شهید به روزهایی اشاره می‌کند که پدر خانواده به عنوان مفقودالاثر نبود و فرزندان مدام سراغش را از مادر می‌گرفتند.

پای درس ایثار و شهادت

بانو زینت گوهری در این یادواره به یاد روزهایی می‌افتد که همسر شهیدش علی جان مرادی آخرین بار از او و چهار فرزند خداحافظی کرد و دیگر از جبهه برنگشت.

او به یاد همه خصوصیات خوب همسرش و ۱۳ سال زندگی مشترک به جوانان توصیه می‌کند ادامه دهنده همان راهی باشند که شهدا رفته‌اند چون سعادت در این مسیر است.

وی که همواره از سوی همسرش به صبر توصیه شده عنوان می کند: همسرم همیشه در وصیت‌هایش می‌گفت ما پیروز بر می‌گردیم و الان که پیروزی از آن ما شده نباید به آسانی از کف بدهیم.

سهم این همسر و فرزندانش از مردی که برای دفاع از وطن و دین به جبهه رفت، تنها یک تکه استخوان بوده که بعد از ۱۳ سال فراق  بازگشت و از آن پس همچنان در حسرت یک دیدار به سر می‌برند.

نخستین یادواره شهدای منتسب به استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه خراسان جنوبی شامگاه گذشته با حضور نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی و قشرهای مختلف مردم و مسوولان در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد و در پایان ۵۳ خانواده شهید با اهدای لوح و تندیس، تجلیل شدند.

یادواره ۵۳ شهید با تاکید استاندار خراسان جنوبی شروع به کار فعالیت قرارگاه ایثار و شهادت در این استان است و تا هفته دفاع مقدس سال آینده ۵۰ یادواره شهدا برگزار خواهد شد  تا از دل آن سبک و شیوه زندگی شهدا احصا و در اختیار عموم قرار گیرد.

استان خراسان جنوبی ۲ هزار شهید را تقدیم انقلاب و کشور کرده است.

تعرفه تلفن ثابت در استان خراسان جنوبی تغییری نکرده است

 

تعرفه تلفن ثابت در استان خراسان جنوبی تغییری نکرده است

سرپرست مخابرات منطقه  خراسان جنوبی با بیان اینکه تعرفه تلفن ثابت ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه بوده و در ۱۲ سال گذشته تغییری نکرده است گفت: نرخ مکالمات درون استانی هر دقیقه ۴۵ ریال، بین استانی ۳۳۰ ریال و ارتباط تلفن ثابت با همراه ۶۰۰ ریال است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اسماعیل میری عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تغییر تعرفه‌های مخابراتی که این روزها مطرح شده، اظهار داشت: در سال‌ ۱۳۹۴، طرح هم‌کدسازی به مخابرات ابلاغ شد که مزایایی هم برای مردم داشت.

وی با بیان اینکه پیش از آن، میزان دریافتی ما بر اساس مسافت و میزان پالس بود، افزود: چون با هم‌کدسازی دیر بحث مسافت مطرح نیست، دیگر نرخ پالسی نداریم. آن زمان قرار شد تغییراتی در تعرفه رخ دهد اما این اتفاق نیفتاد.

میری با بیان اینکه درمکالمه رایگان ماحصل تعرفه اجباری تشریح بسته جدید مکالمات تلفن ثابت در استان گفت: براساس مصوبه شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار از شهریورماه امسال تعرفه‌های جدید تلفن ثابت در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستا‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه هرخط تلفن ثابت دارای هزینه‌های پرسنلی، نگهداری و بازسازی است افزود: مبالغ تعیین شده برای خطوط تلفن ثابت در مرکز استان ماهیانه ۱۵ هزار تومان،در شهرستان‌ها ۱۰ هزار تومان و در روستا‌ها طبق تعرفه گذشته است و تغییری نکرده است.

میری با اشاره به کیفی سازی شبکه مخابرات گفت: براساس برنامه پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۳ تمام شبکه مخابراتی استان بازسازی می‌شود.

سرپرست مخابرات منطقه  خراسان جنوبی با بیان اینکه در پرداخت این تعرفه افراد می‌توانند از مکالمات رایگان بهره‌مند شوند افزود: در مراکز استان ۳ هزار و ۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و در شهرستان‌ها ۲ هزار و ۶۶۶ دقیقه است.

میری بیان کرد: پس از اجرای هم کدسازی شماره‌های تلفن ثابت نیز برای جبران هزینه‌ها، تعرفه‌های تلفن ثابت در استانهای هم کد شده از ۵۱.۰۳ ریال به ازای هر پالس به ۵۸.۷۱ ریال حدود ۱۵درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در بخش تلفن ثابت از ابتدای سال ۸۲ تاکنون دوبار افزایش تعرفه را در ظاهر به چشم دیده، اما در مجموع با اجرای طرح هم کدی و تغییر ساختار تعرفه ای، به تعرفه های کمتر از سال ۸۲ رسیده است  ادامه داد: در سال ۱۳۸۲ تعرفه های مخابراتی در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد؛ در حالی که در ۱۲ سال گذشته تعرفه های جدید، حالت اجرایی پیدا نکرده و به جای آن طرح تغییر ساختار تعرفه ها مصوب شد.

میری با بیان اینکه براساس دستورالعملی که به ما ابلاغ شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای هر مشترک تلفن ثابت ، حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت ۱۵ هزار تومان درج شده، ادامه داد:  مشترک با پرداخت آن می‌تواند  از ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه شهری رایگان یا ۴۴۴ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۲۳۸ دقیقه مکالمه تلفن همراه بهره‌مند شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای رقابت و ستاد مقررات تنظیم بازار تصمیم گرفتیم تا یک سقف مشخص (همان میزان هزینه نگهداری) مکالمات رایگان باشد، افزود: به طور مثال اگر در مرکز استانی ۱۵ هزار تومان هزینه نگهداری باشد تا این سقف مکالمات رایگان خواهد بود.

سرپرست مخابرات منطقه خراسان جنوبی  یادآور شد: برای سایر شهر‌ها با پرداخت حداقل ۱۰ هزار تومان بصورت ماهانه، مشتری می‌تواند از ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه رایگان شهری یا ۳۵۵ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۱۹۰ دقیقه مکالمه تلفن همراه بهره‌مند شود.

 

 

مدرسه ۱۲ کلاسه در بیرجند به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – مدرسه ۱۲ کلاسه قلم‌چی با زیربنای هزار و ۶۰۰ متر مربع در منطقه مهرشهر بیرجند با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا آیین افتتاح این طرح آموزشی روز سه‌شنبه با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، رئیس بنیاد علمی آموزشی (وقف عام) قلم‌چی، جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در این آیین گفت: این پروژه با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی و بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی (وقف عام) با صرف اعتبار هشت میلیارد تومان در یکی از مناطق کمتربرخوردار شهر بیرجند اجرا و امروز رسما افتتاح شد.

محمود چاوشان افزود: مدرسه ۱۲ کلاسه قلم‌چی هزار و ۶۰۰ متر مربع زیربنای ساختمان آموزشی دارد که در این پروژه ۲۲۰ متر دیوارکشی و هزار و ۹۰۰ متر مربع محوطه‌سازی انجام شده است.

وی بیان کرد: بنیاد قلم‌چی تاکنون برای ساخت ۶ مدرسه در خراسان جنوبی مشارکت داشته است و ۳۶۰ دانش‌آموز ساکن منطقه مهرشهر از فضای آموزشی این مدرسه بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون ۲ هزار مدرسه در این استان ساخته شده که ۴۰۰ مورد آن در شهرستان بیرجند است.

وی با بیان اینکه در بیرجند و حاشیه شهر همچنان ۲۵۰ کلاس درس نیاز است گفت: ۱۰۰ کلاس تا پایان امسال و حداکثر مهر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

چاوشان عنوان کرد: با توجه ویژه استاندار برای خلق منابع، در جشنواره سال گذشته ۸۶ میلیارد تومان از تعهدات خیرین مدرسه‌ساز استان تخصیص یافت که جهش ۷۰ درصدی را شاهد هستیم.

وی افزود: سال گذشته از ردیف اعتبارات دولتی نیز ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۳۲ درصد رشد داشته است امسال هم ۷۸ میلیارد تومان از محل ردیف‌های دولتی تخصیص نقدی اعتبار مدرسه‌سازی برای استان داشته‌ایم.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در استان از ۱۴ سال گذشته تاکنون به ۳۴۳ میلیارد تومان رسیده است و با تعهدات جدید ، ۱۰۰ درصد کلاس‌های درس با مشارکت خیرین ساخته می‌شود.

در این آیین ضمن تجلیل از پیمانکاران و عوامل اجرایی ساخت این مدرسه، بسته‌های لوازم تحریر و لوازم ورزشی به دانش‌آموزان اهدا شد.

 

در چهارمین استان عشایری کشور

آغاز کوچ پائیزه عشایر خراسان جنوبی

عشایر خراسان جنوبی از اواخر آبان ماه کوچ پائیزه خود را آغاز می کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، عشایر استان با توجه به نوع مراتع و وضعیت آب و هوایی هر منطقه کوچآغاز کوچ پائیزه عشایر خراسان جنوبی پاییزه خود را آغاز کرده‌اند و به مناطق گرمتر و دارای علوفه بیشتر، کوچ می‌کنند.

دلیل اصلی کوچ عشایر استفاده از مراتعی است که برای تعلیف دام‌ها و با توجه به شرایط آب و هوایی از سالیان بسیار دور تا کنون نسل به نسل بصورت مستمر انجام شده است.

کوچ گرچه سختی‌هایی دارد اما  در صورتی که شرایط اقلیمی و دسترسی به علوفه مرتعی و منابع آبی و جایگاه نگهداری دام  برای عشایر فراهم باشد کوچ با رقبت بیشتری انجام می‌ شود .

کوچ پائیزه در خراسان جنوبی 

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معمولا کوچ بهاره از ابتدای اسفند ماه شروع و استقرار عشایر تا پایان شهریور ماه ادامه دارد گفت : با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر اکثر نقاط قابل دسترس، حدود ۴ هزار خانوار اقدام به کوچ می‌ کنند و عمدتا درون استانی و حدود هزار خانوار کوچ برون استانی بیشتر به استان های خراسان رضوی و محدودا به استان‌های کرمان و سمنان دارند.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود : کوچ پاییزه نیز معمولا از اواخر آبان ماه شروع و استقرار عشایر تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد  که حدود ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار اقدام به کوچ می‌کنند .

وی گفت : معمولا کوچ پائیزه عشایر درون استانی است؛ و ۶۰۰ خانوار نیز خارج استانی و معمولا به سیستان و بلوچستان است .

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود در شهرستان نهبندان در کوچ پاییزه به شهرستان زابل ، عشایر شهرستان سربیشه در داخل خود شهرستان. ، شهرستان قاینات در داخل شهرستان ، شهرستان زیرکوه در داخل شهرستان ،عشایر شهرستان طبس در  داخل شهرستان ، شهرستان درمیان در درون شهرستانی ،شهرستان خوسف داخل شهرستان ، صورت می گیرد .

تولید بیش از ۱۰ هزار تُن تولیدات دامی در خراسان جنوبی

از ابتدای سال تاکنون در خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۲۱ تُن محصول دامی تولید شده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: عشایر استان از ابتدای سال تاکنون موفق به تولید ۶۰۰ تُن پشم و کرک، ۳ هزار و ۶۷۰ تُن گوشت قرمز و ۵ هزار و ۹۳۱ تُن شیر از دام‌های سبک و سنگین خود شده اند.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود : در مجموع از ابتدای سال تاکنون ۱۰ هزار و ۲۱ تُن محصول دامی به همت عشایر استان تولید شده است.

وی گفت :  هم اکنون عشایر استان ۹۲۱ هزار و ۹۲۸ رأس دام دارند که از این میزان ۸۹۴ هزار و ۵۴۱ رأس دام سبک و ۲۷ هزار و ۳۸۷ رأس دام سنگین هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود : دام‌های سنگین عشایر شامل ۲۳ هزار و ۹۵۷ نفر شتر و ۳ هزار و ۴۳۰ رأس گاو است.

ابراهیمی افزود : بیشترین فرآورده‌های لبنی عشایر در شهرستان نهبندان به دست آمده است، زیرا عشایر این منطقه بیشترین تعداد دام را دارند.

وی گفت : تولیدات دامی در مرحله اول برای مصرف خود عشایر تهیه می‌شوند و در مرحله دوم نیاز شهرستان‌ها را تأمین می‌کنند و مازاد آن به استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

تامین سوخت زمستانه۲۶۰ خانوار عشایر خراسان جنوبی

سوخت زمستانه ۲۶۰ خانوار عشایر خراسان جنوبی  تأمین شد.

سرپرست اداره کل امور عشایری  خراسان جنوبی گفت: سوخت زمستانه تاکنون برای عشایر  ۳ شهرستان قائنات، نهبندان و فردوس تامین شده است.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: برای عشایر این ۳ شهرستان ۲۶ هزار لیتر نفت سفید از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استان در خواست شده که پس از تایید تا سه روز آینده سوخت آن‌ها تامین می‌شود.

وی گفت : برای عشایری که کالابرگ نفت نداشته باشند و در تامین سوخت زمستانه دچار مشکل باشند نفت ارائه می‌شود .

سرپرست اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه توزیع نفت سفید عشایر با نظارت امور عشایر صورت می‌گیرد افزود: سوخت زمستانی عشایر استان با مراجعه به اداره امور عشایر و شرکت تعاونی عشایری و ارائه درخواست و تاییدیه اداره کل امور عشایر تأمین می‌شود.

در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۸۷ خانوار معادل ۷۲ هزار و ۲۶۷ نفر عشایر زندگی می‌کنند که از این حیث چهارمین استان عشایری کشور است.

 

 

 

بحران‌ها و تهدیدهای دشمن ملت ایران را قوی‌تر می‌کند

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: ملت ایران همواره در بحران‌ها قوی‌تر شده و اگر به هر دلیل با تهدید دشمن روبه‌رو شود، قدرتمند می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت شامگاه دوشنبه در اولین یادواره ۵۳ شهید استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه خراسان جنوبی که با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد افزود: علیرغم همه مشکلاتی که بر کشور تحمیل شده اما هر وقت پنچه در پنجه دشمن انداختیم، قدرتمندتر شدیم.

وی با تاکید بر اینکه عزت نفس ایران اسلامی زیر بار ظلم نرفتن است، گفت: شهادت اوج تعالی انسان است و اگر خون شهدا نبود امروز خبری از اسلام و مکتب توحیدبخش الهی نبود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بالاترین مقام، بزرگترین پیروزی و برترین سعادت رسیدن به فیض شهادت است، افزود: شهادت مرگی از راه کشته شدن است که شهید آگاهانه بخاطر هدف مقدسش آن را انتخاب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر مرگی شهادت محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: شهادت دو اصل دارد و اصل اول آن مرگ همراه با کشته شدن است.

قناعت برای اصل دوم دو شرط عنوان کرد و افزود: شرط اول آگاهانه بودن شهادت و شرط دوم آن فی سبیل الله بودن است.

وی با اشاره به دیدگاه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی نسبت به شهادت گفت: مقدمه شهید شدن، شهید بودن و رعایت شاخص‌های آن است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اطاعت بی چون و چرا از ولایت فقیه، قرار گرفتن خدامحوری در مقابل خودمحوری، درهم آمیختن عقل، عشق و سازش ناپذیری در مقابل دشمن از جمله دستاوردهای شهادت است.

وی با بیان اینکه قدرت در خون شهدا است، افزود: قدرت را خون شهیدان و از خودگذشتگی جانبازان برای کشور ما ایجاد کرده است.

قناعت درخصوص اتفاقات اخیر نیز گفت: این اتفاقات به گفته رهبر معظم انقلاب نشان از حرکت رو به جلو انقلاب دارد و هرکس به وسع خودش باید به میدان بیاید و سکوت در این مورد حرام است.

وی یادآور شد: همه ما در این برهه از زمان امتحان می شویم، لذا باید دقت کنیم در این آزمون الهی و زمان خاص سربلند باشیم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*