اخبار خراسان جنوبی

رئیس جمهور به‌زودی به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند

 

رئیس جمهور به‌زودی به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند

استاندار از سفر قریب‌الوقوع آیت‌الله رئیسی به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: حضور در جمع مردم و بررسی مصوبات سفر نخست رئیس جمهور، از مهمترین برنامه‌های این سفر است.

جواد قناعت در جمع هیئت اندیشه‌ورز، اظهار داشت: بنا به پیگیری‌های صورت گرفته و اعلام آمادگی نهاد ریاست جمهوری، سفر دوم آیت‌الله رئیسی و جمعی از وزرای کابینه به استان، به همین زودی محقق خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: به جهت اهمیت موضوع و بهره‌برداری هر چه بهتر از این سفر، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و در همین راستا از مدیران انتظار می‌رود که برای استفاده از این فرصت، اهتمام لازم را داشته باشند.

به گفته وی، حضور در جمع مردم و بررسی مصوبات سفر نخست رئیس جمهور، از مهمترین برنامه‌های این سفر است.

قناعت به تشریح اقدامات دولت در استان پرداخت و گفت: این موارد باید به درستی تبیین شود تا مردم در جریان این اقدامات که اغلب در راستای تأمین زیرساخت‌های استان صورت گرفته، قرار بگیرند.

استاندار خراسان جنوبی از پیگیری‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات استان گفت و متذکر شد: یکی از این اقدامات کلیدی که ظرف چند روز گذشته صورت گرفت، بحث تأمین پزشک متخصص بود که با توجه به نیاز استان، بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

وی تأکید کرد: بنا به قول وزارت بهداشت، سهم خراسان جنوبی از پزشکان متخصص که به‌زودی توزیع می‌‌شوند، به نسبت سال گذشته به دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گفته قناعت، وعده وزارت بهداشت برای تأمین تجهیزات درمانی و احداث بیمارستان‌های محلی که مشکل عمده برخی مناطق و شهرهای کوچک است نیز از اتفاقات خوب هفته گذشته بود که بدون تردید می‌تواند در دسترسی مردم به خدمات درمانی مؤثر باشد.

سردار سلامی :

مدیریت آشوب‌های اخیر با آمریکا است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمنان در رویداد‌های اخیر، میدان جدیدی برای تاخت و تاز پیدا کرده اند و مدیریت آشوب‌های اخیر با آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سردار سلامی در ارتباط تصویری با فرهنگیان استان که با حضور نمایندهمدیریت آشوب‌های اخیر با آمریکا است ولی فقیه برگزار شد افزود:  غرب از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، دچار شکست‌های مفتضحانه‌ای از نظام جمهوری اسلامی ایران شده است و بدنبال جبران آن است.

وی هدف دشمنان را ، نسل جوان به خصوص دانش آموزان و دانشجویان عنوان کرد و گفت: دشمنان، حربه‌های بسیاری را برای تضعیف نظام، عملی کردند و آخرین آن، فریب جوانان است که این نقشه هم با شکست مواجه می‌شود.

وی نقش معلمان در تربیت نسل جوان را مهم  دانست و افزود: معلمان می‌توانند به عنوان قشر اثرگذار، در هدایت نسل جوان تاثیر بگذارند و اهداف دشمنان را نقش بر آب کنند.

وزیر آموزش و پرورش هم به پیشرفت‌های علمی نسل جوان اشاره کرد و گفت: هدف دشمن، دور کردن نسل جوان از علم آموزی و تحقیق و پژوهش است بنابراین با طراحی فتنه‌های اخیر، قصد دارد دانش آموزان و دانشجویان را به عقب بکشاند.

نوری افزود: دنیا از پیشرفت‌های ایران اسلامی عصبانی است بنابراین دست بدست هم می‌دهیم تا نقشه هایشان را خنثی کنیم.

سردار مهدوی ، فرمانده سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی نیز در این اجتماع با اشاره به اینکه دشمنان تغییر رویکرد داده اند گفت: دشمن به نسل جوان چشم دوخته تا آنان را از بدنه جامعه جدا کند و از طریق آنان به اهدافش برسد که باید هوشیار باشیم .

همچنین امروز در ادامه محکومیت‌های رفتار‌های اغتشاشگران توسط قشر‌های مختلف مردم، بانوان متدین زیرکوه  امروز با راهپیمایی ضمن ابراز انزجار و نفرت خود از آشوبگران، جنایات اخلالگران نظم و امنیت جامعه را محکوم کردند.

 

 

استاندار خراسان جنوبی: کار سرمایه‌گذار نباید معطل بماند

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: اینکه کار یک سرمایه‌گذار بواسطه کمبود منابع و نیاز به تسهیلات معطل بماند، قابل قبول نیست.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار مدیر امور شعب بانک صادرات استان با تاکید بر اهمیت این موضوع از آمادگی خود برای پیگیری جذب تسهیلات و منابع در مرکز گفت.

وی اظهار داشت: اگر از هر فرصتی برای جذب منابع در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران استفاده نکنیم، از بقیه عقب می‌مانیم و این مساله به نفع استان نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نگاه‌های مدیران باید بلند باشد تا کارها به پیشرفت و تعالی استان منتج شود.

وی افزود: همه تلاش ما بر این است که استان از محرومیت و مظلومیت خارج شود لذا هر اقدامی که حتی یک ریال به سرمایه استان اضافه کند، ارزش پیگیری دارد.

قناعت گفت: انتظار ما از مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها این است که با ایجاد پل‌های ارتباطی با مرکز، به جذب اعتبار از محل منابع ملی و نیز اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌ها اهتمام ورزند.

وی اظهار داشت: اهل ریسک بودن، نترسیدن، استفاده از تجربیات موفق دیگران و جدی بودن در امور باید از ویژگی‌های مدیران باشد.

استاندار خراسان جنوبی به نقش بانک‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بانک‌های استان باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای جذب تسهیلات در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران استفاده کنند.

وی افزود: این تکلیف به عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز است که با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، بانک را در جذب تسهیلات همراهی کنند.

قناعت تصریح کرد: جذب اعتبارات و تسهیلات باعث گردش مالی می‌شود و اشتغالزایی به همراه دارد لذا نباید مورد غفلت واقع شود.

مدیر امور شعب بانک صادرات خراسان جنوبی نیز اقدامات این بانک در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران را تشریح کرد.

مسعود عاملی‌نیا افزود: ما در مجموعه بانک صادرات بر این باوریم که هر واحد تولیدی در هر گوشه خراسان جنوبی که فعال شود، کمک به کل استان است و همه از نتایج آن بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به واحدهای صنعتی بزرگ استان اظهار داشت: کارهای ما اگر به راه‌اندازی چند واحد بزرگ همچون کویر تایر منجر شود، به اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاران استان کمک کرده‌ایم.

 دستگیری سارق منازل و اماکن خصوصی در “طبس”

فرمانده انتظامی”طبس” از دستگیری سارق حرفه‌ای منازل و اماکن خصوصی با کشف ۶فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت از منازل و اماکن خصوصی در طبس، موضوع دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران انتظامی شهرستان طبس پس از انجام تحقیقات و بررسی های میدانی، یک سارق حرفه‌¬ای را شناسایی و وی را در مخفیگاهش در یکی از روستاهای اطراف شهرستان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس با بیان این که سارق در بازجوئی های پلیسی به ۶ فقره سرقت منزل و اماکن خصوصی اعتراف کرد؛ تصریح کرد: متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

حمل ۱۰۱ کیلو تریاک با سواری دنا در “نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۰۱ کیلو تریاک در بازرسی از سواری دنا در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار” ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی “سهل آباد” شهرستان “نهبندان” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری دنا که از “ایرانشهر به تهران” در حال حرکت بود مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموارن پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از سواری دنا، ۱۰۱ کیلو گرم تریاک از داخل خودرو کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

دستگیری سارقان دریچه های فاضلاب وگازدرشهرستان”طبس”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” گفت:با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان ، سارقان دریچه های فاضلاب و گاز با ۱۲ فقره سرقت در این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “فاضل مریمی” در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی وقوع چندین فقره سرقت دریچه های فاضلاب وگازدر حاشیه شهرستان “طبس” بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان پلیس در تحقیقات میدانی خود ردپای ۲ نفر از سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار شهرستان که به تازگی از زندان آزاد شده بودند را در چند فقره از سرقت های به وقوع پیوسته مشاهده و بلافاصله با اقدامات اطلاعاتی، مخفیگاه آنها را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در یک اقدام غافلگیرانه حین فروش اموال سرقتی سارقان را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس تصریح کرد: متهمان در تحقیقات تکمیلی کارآگاهان ، به ۱۲ فقره سرقت دریچه های فاضلاب وگاز اعتراف کردندکه تعدادی از اموال مسروقه توسط ماموران درمخفیگاه سارقان کشف گردید.

 

 

اعزام تیم فوتسال ناشنوایان خراسان جنوبی به مسابقات کشوری/۷

تیم فوتسال ناشنوایان استان به مصاف رقیبان کشوری خود می رود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، تیم فوتسال ناشنوایان استان به مسابقات قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی که به میزبانی استان سیستان بلوچستان شهر زاهدان برگزار می‌شود اعزام شدند. مربیگری وسرپرستی تیم اعزامی را علی خراشادی و مرتضی لطفی برعهده دارند.

 

ثبت ۲۲ گل در هفته اول فوتسال دسته یک خراسان جنوبی/۷

امروز خراسان جنوبی-حسینی

رقابت های فوتسال دسته یک استان، با انجام ۴ دیدار و ثبت ۲۲ گل آغاز شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در پایان این رقابت ها، کک طبس ۶ بر ۳ از سد ستارگان درمیان گذشت، ستاره ساز بیرجند ۲ بر یک مبلمان بیرجند را از پیش رو برداشت، بازرگانی شاهان فردوس ۳ بر صفر، در برابر دخیل العباس بشرویه به برتری رسید و نود بیرجند با نتیجه نزدیک ۴ بر ۳، شهرداری فردوس را مغلوب کرد

 

 

اعزام تیم والیبال نونهالان دختر خراسان جنوبی به رقابت های استعداد های برتر/۷

تیم والیبال دختران نونهال استان به المپیاد استعداد های برتر کشور اعزام شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی و به نقل از «رمضانی» رئیس هیئت والیبال استان، اعضای این تیم را ستایش شمس آبادی، نازنین زهرا شمشیری، شریف زاده(قاینات)، ستایش خسروی( درمیان)، زینب سلمانی صفا، فاطمه جعفر زاده(فردوس)، یکتا سلطانی، آتنا زنجانی، مهدیه حجتیان( طبس) و فاطمه حسین پور( زیرکوه) را به عنوان بازیکن، زینب کهنسال و محبوبه قشقایی از بیرجند به عنوان مربی و کمک مربی و عفت محمد نژاد از قاینات به عنوان سپرست تشکیل می دهند.
این رقابت ها در شهر فریدونکار استان مازندران از شنبه آغاز شده است.

 

 

زیر پوست شهر
درآمد کم، دل بزرگ!/۴

امروز خراسان جنوبی- سید حسین حسینی
حدود ۴۰ ساله به نظر می رسد.چانه های خمیر را یکی یک تخت کرده و در دستگاه می گذارد، کارگری هم در آن سو در حال درست کردن گرده ها است. البته مسئولیت بیرون آوردن نان های طبخ شده و پاسخ دادن به مشتری هم کاری است که این دو باید انجام دهند. با توجه به این که مدتی است به اینجا نیامده ام موقع پرداخت وجه، با تردید می پرسم : «دانه ای همان ۱۵۰۰ تومان است؟»، با مکث و لبخندی معنی دار پاسخ می دهد:« فرقی نکرده همان است. همه چیز در حال افزایش است،فقط نان است که تغییر قیمت ندارد! بیشتر مشتری ها همین طوری هستند، از بس شاهد افزایش قیمت ها در دیگر بخش ها هستند، هر بار دوباره از قیمت می پرسند!»
او که حالا سفره دلش باز شده بدون این که از او سوالی بپرسم چند بار تکرار می کند:« آقا، زندگی ها خیلی سخت شده، خیلی…» و بعد ادامه می دهد: من دستمزدم درماه ۴ میلیون تومان است، خوشبختانه در طرح مسکن مهر صاحب خانه شدم و اجاره پرداخت نمی کنم. بخشی از خانه را هم به اجاره داده ام که یک میلیون تومان از آن می گیرم، ولی باز هم نمی توانم مخارجم را تامین کنم، به خدا نمی توانم!»
وقتی می خواهم از او در مورد این که چرا با توجه به افزایش اجاره ها اجاره بیشتری نمی گیرد بپرسم، خود شروع به شرح قضیه می کند. از مستاجری می گوید که کارگر روزمزد است، سن و سالش از صاحب خانه بیشتر و صاحب همسر و دو فرزند است: « از ۴ سال قبل مستاجر ماست، امسال گفتم باید خالی کنید. ولی با آن سن و سالش آمد اشک ریخت و گفت همه جا پول پیش می خواهند و من ندارم، با دیدن این شرایط بازهم گفتم با همان اجاره بماند. باور کنید پول پیش دو میلیونی اش هم حساب شده و چند ماه اجاره هم بدهکار است ولی با این وجود دلم نیامد که اصرار بر تخلیه یا افزایش اجاره بکنم، بنده خدا حتی توان پرداخت هزینه قبض ها را هم ندارد….» در دل او را که با وجود درآمد کم ولی دل بزرگش شرایط همنوع گرفتار تر از خود را درک می کند تحسین می کنم.
این روز ها پای صحبت هر کدام از اقشار متوسط جامعه مانند کارمند، بازنشسته وکارگر و ..بنشینی از این گونه درد دل ها زیاد دارند. واقعیت موضوع کاهش شدید قدرت خرید مردم است که هر روز کم تر می شود. هزینه هایی که در بخش های مختلف با نرخ دلار، قیمت منطقه ای و…همتراز می شود و حقوق ها و دستمزد هایی که در برابر افزایش چند صد درصدی برخی کالا های از افزایش های قطره ای مانند ۱۰ درصدی برخوردار می شود. به عبارتی در حال حاضر کارمندان و کارگران با در آمدی در حدود ۲۰۰ دلار و گاه حتی کم تر، خدمات را باید به قیمت کشورهایی دریافت کنند که حداقل حقوق آن ها از ۲۰۰۰ دلار هم بیشر است! یک کارمند با خانواده ۴ یا ۵ نفره اگر مستاجر باشد در شهری مانند بیرجند، این حقوق ها در حال حاضر حد اکثر فقط کفاف یک اجاره مسکن را می دهد. بی شک این شرایط و فقری که روز به روز عیان تر و گسترده تر می شود اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، می تواند تبعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و …را به دنبال داشته باشد

 

 

 

 

 

 

ایستگاه نقاشی کودک و محیط زیست در سرایان بر پا شد/۲

ایستگاه نقاشی کودک و محیط زیست در کانون پرورش فکری سرایان

همزمان با آخرین روز از هفته ملی کودک مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سرایان با مشارکت اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان ایستگاه نقاشی «کودک و محیط زیست» را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دراین برنامه  تعدادی از کودکان با موضوع کودک ومحیط زیست نقاشی های زیبایی خلق کردند.

گفتنی است در پایان این برنامه به تعدادی از صاحبان آثار برگزیده جوایزی اهدا شد.

 

 

 

 

اجرای برنامه پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در جشنواره ملی زرشک

اجرای برنامه پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در جشنواره ملی زرشک

کاروان پیک امید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در حاشیه جشنواره ملی زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه برگزار شد اجرای برنامه داشت که مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ کاروان امداد فرهنگی و پیک امید کانون خراسان جنوبی با حضور در جشنواره ملی زرشک که همزمان با ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ در روستای افین شهرستان زیرکوه برگزار شد به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال خانوادها، کودکان ونوجوانان و همچنین مورد بازدید مسئولان کشوری و استانی حاضر در این جشنواره قرار گرفت.

گفتنی است: اجرای نمایش عروسکی، پخش نماهنگ، مسابقه، کتاب‌خوانی، معرفی خدمات کانون و اهدا جوایز از برنامه‌های اجرا شده توسط پیک امید کانون استان در حاشیه این جشنواره بود.

 

 

 

جشنواره زرشک؛ کورسوی امید و چراغ نجات

بیش از ۹۸ درصد زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می شود اما با این وجود کشاورزان از بی مهری مسئولان انتقاد داشته و از عدم پرداخت تسهیلات، خرید توافقی زرشک با قیمت مناسب و…گلایه دارند و کورسوی امیدی به جشنواره زرشک بسته و در انتظار رفع مشکلات هستند.

زرشک این یاقوت سرخ یکی از مهمترین محصولات مزیت دار خراسان جنوبی است محصولی که با پیدا کردن بازارهای جهانی باعث تحول اقتصادی مردم و منطقه می شود گرچه تا رسیدن به این کورسوی امید فرسنگ‌ها فاصله است اما کشاورزان زحمتکش این خطه کویری به سخنان مسئولان چشم امید بسته و امیدوارند با برگزاری جشنواره زرشک در این استان شاهد رفع مشکلات خود بیش از پیش باشند.

با توجه به این مهم که بیش از ۹۸ درصد زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می شود این روزها در جای جای خراسان جنوبی کشاورزان در حال برداشت زرشک هستند. کشاورزانی که بعد از نماز صبح به باغات خود رفته و کار برداشت زرشک را شروع می کنند. در ایام برداشت این محصول مزیت دار بارها و بارها کشاورزان مورد الطاف درختان زرشک قرار می گیرند گرچه دست و صورتشان با تیغ های پر زهر زرشک زخمی می شود اما نه تنها دست از کار نمی کشند که آن را از لطف خداوند می دانند و با دیدن ثمر یک‌ساله درختان، باز هم لب به شکر می‌گشایند. حال این کشاورزان بی مدعا با مشکلاتی چون نبود بارگاه بهداشتی زرشک، عدم پرداخت تسهیلات، بی توجهی مسئولان و… مواجه هستند و لبخند به بار نشستن محصول در آنها به زهر خندی مبدل شده است.

یکی از زرشک کاران خراسان جنوبی از بخش مرکزی بیرجند که دو هکتار سطح زیر کشت زرشک دارد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می گوید: با توجه به کاهش نزولات آسمانی کشت اکثر محصولات کشاورزی کم شده است و کشاورزان به سمت کاشت درختان زرشک رفته اند.

نبود بارگاه بهداشتی زرشک

محمدرضا رحیمی ضمن انتقاد از مسئولان مربوطه از مشکلات پیش رو به نبود بارگاه بهداشتی زرشک اشاره کرده و می افزاید: با وجود افزایش چشمگیر قیمت کود، سم و نبود بارگاه مناسب برای خشک کردن زرشک، اجاره کردن مکانی برای این مهم هم مشکلی بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

وی گریزی به مخارج و هزینه های جانبی برای تولید زرشک در طول سال می زند و می گوید: سال گذشته فقط برای خرید کود، سم و… حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه کردم و با احتساب هزینه های آب، برق، کارگر و ایاب و ذهاب حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه شد حال آنکه محصول خود را با قیمت یکصد میلیون تومان فروختم.

او با بیان اینکه محصول زرشک به صورت یک سال در میان تولید می شود، می گوید: با این وجود به طور میانگین در هر سال ۵۰ میلیون تومان عایدی برای کشاورز داشته است و با توجه به هزینه های جانبی هیچ توجیهی برای کشاورز ندارد.

اجاره مکان برای خشک کردن زرشک

وی نبود بارگاه بهداشتی زرشک را از دیگر مشکلات اعلام کرده و می گوید: یا باید کشاورز محصول و دسترنج خود را با پایین ترین قیمت در اختیار دلال و واسطه قرار دهد و یا مجبور به اجاره مرغداری و گاوداری های مخروبه، اماکن عمومی بدون استفاده و… با اجاره ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می شود.

وی عدم پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای ساخت بارگاه زرشک، تأمین برق و… را از دیگر مشکلات عنوان کرده و می افزاید: بارگاه های بهداشتی زرشک نیاز به تأمین برق دارند چرا که برای خشک شدن زرشک باید تجهیزات سرمایشی قوی به طور مرتب روشن باشد حال آنکه هزینه دریافت امتیاز برق، خرید ترانس و لوازم جانبی بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که در توان کشاورزان نیست.

پاسکاری ادارات

رحیمی دریافت استعلامات و پاسکاری شدن به ادارات مختلف را خارج از توان کشاورزان دانسته و خواستار اندیشیدن تمهیدات لازم برای حل این مشکل می شود.

یکی دیگر از کشاورزان این منطقه از مشکلات پیش رو به خرید یک ساعت آب با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اشاره کرده و می گوید: اگر زمین کشاورزی آب نداشته باشد خرید و تأمین آب کمر شکن بوده و خرید آب هیچ توجیهی برای کشاورز ندارد.

پایین بودن قیمت توافقی زرشک

علی حسین پور گریزی به قیمت پایین خرید توافقی می زند و می گوید: خرید ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم زرشک با وجود هزینه های جانبی هیچ توجیهی ندارد اما با این وجود تعدادی از کشاورزان منطقه به علت نبود بارگاه زرشک مجبور به فروش محصول خود به صورت تَر آن هم با چک های سه تا ۶ ماهه می شوند.

به گفته وی هر کارتن بسته بندی زرشک در مقیاس ۱۰ کیلوگرم حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است و فروش زرشک تر و یا خشک نیاز به تهیه کارتن دارد و همه این موارد بر کشاورز تحمیل می شود و با سرجمع شدن هزینه‌های انجام شده، کشاورز متوجه شده که نه تنها سودی نکرده بلکه زیان هم داشته است.

وی استفاده از ادوات کشاورزی مانند تراکتور را هم به عنوان یکی دیگر از هزینه ها نام برده و می گوید: متأسفانه پرداخت تسهیلات، ماشین آلات کشاورزی و… دست کشاورز را نگرفته و به واسطه ها پرداخت می شود و گاهی واسطه هم پس از خرید ماشین آلات، آن را در بازار می فروشد و یا در خوش بینانه ترین حالت آن را با کرایه بالا در اختیار کشاورز قرار می دهد.

کاهش میزان آب قابل برداشت از چاهها

وی کم شدن آب چاه را از دیگر مشکلات برشمرده و یادآور می شود: در زمستان چاه غیر فعال شده و نمی توان از آب چاه برای آبیاری استفاده کرد و از یک سو عدم آبیاری درختان و از سوی دیگرکاهش نزولات جوی در زمستان باعث از بین نرفتن آفات و شته ها شده و درختان در زمان باردهی با مشکل آفات مواجه می شود.

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان قاینات با ۸ هکتار زیر کشت، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می گوید: در سال ۵۰ تا ۶۰ تن زرشک تر برداشت می کنیم که امسال به علت سرمازدگی افت محصول داشته و پیش بینی می شود از این سطح زیر کشت ۴ تا ۵ تن زرشک برداشت شود.

هزینه های بالای احداث بارگاه زرشک

قاسم یعقوبی هم از مشکلات پیش رو به نبود بارگاه بهداشتی زرشک اشاره کرده و می گوید : از سالیان گذشته سوله ای برای خشک کردن زرشک تهیه کردم اما این مکان برای خشک کردن زرشک استاندارد نیست و برای احداث بارگاه زرشک با پیگیرهای فراوان مجوزهای لازم صادر شد.

به گفته وی هزینه احداث بارگاه بهداشتی زرشک ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است که تأمین این رقم در توان کشاورز نیست و باید دولت برای حمایت از کشاورز ورود کرده و تسهیلات پرداخت کند.

وی با بیان اینکه حدود ۸ نفر از کشاورزان منطقه زمین برای احداث بارگاه زرشک را تأمین کرده و مجوز لازم را دریافت کردند، ادامه می دهد: این کشاورزان با وجود دریافت مجوز به علت عدم پرداخت تسهیلات از ساخت بارگاه منصرف شدند.

یعقوبی ضمن گلایه از قیمت پایین خرید توافقی زرشک می گوید: امسال قیمت توافقی زرشک بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان بود که پایین بودن قیمت باعث شد کشاورز کمتر رغب فروش داشته باشد.

وی تأکید می کند: برای جلوگیری از ورود واسطه ها و ضرر و زیان کشاوران، رونق اقتصادی منطقه، باید دولت ورود کرده و تسهیلات با کارمزد پایین به صورت بلند مدت به کشاورز پرداخت کند.

این کشاورز قیمت هر کیسه کود کامل در گذشته را ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان عنوان می کند و می گوید: همین کود در حال حاضر با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان تهیه می شود.

کشاورز دیگری از شهرستان آرین شهر با هفت هکتار سطح زیر کشت به خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می گوید: زرشک تولیدی به هیچ عنوان جوابگوی هزینه ها نیست و هزینه های جانبی را از دیگر راهها تأمین می کنم.

قاسم پیرکرشک هم از مشکلات پیش روی کشاورزان زرشک کار به عدم پرداخت تسهیلات برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک، عدم پاسخگویی مناسب بیمه در ضرر و زیان ها و… اشاره می کند و می گوید: برای گرفتن مجوز احداث بارگاه بهداشتی زرشک باید هفت خوان رستم را طی کرد.

وی ضمن انتقاد از سختگیری های پیش رو برای اخذ مجوز ها، استعلامات و … از مسئولان مربوطه می خواهد راههای رسیدن به هدف را کاهش دهند چرا که کشاورز برای دریافت مجوز باید بارها تا قاین یا بیرجند رفته و دست خالی برگردد و همه این موارد باعث دلسردی کشاورز می شود.

کمر کشاورز شکسته است

وی گریزی به قیمت کود می زند و می گوید: سال گذشته قیمت یک کیلوگرم زرشک خشک ۶۰ هزار تومان و قیمت یک کیسه کود یکصد هزار تومان بود در حالی که امسال قیمت یک کیلوگرم زرشک خشک یکصد هزار تومان است اما قیمت یک کیسه کود با بیش از ۱۰ برابر افزایش به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت ها و هزینه های جانبی کمر کشاورز را شکسته است.

وی از دیگر موارد به پایین بودن قیمت توافقی زرشک اشاره کرده و یادآور می شود: با وجود اینکه قیمت توافقی زرشک توسط مسئولان مربوطه اعلام نشده است ولی زرشک تر در این شهرستان بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان خریداری می شود اما با وجود هزینه های جانبی کشاورز رغبتی به فروش زرشک تولیدی خود به صورت تر ندارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان نمی توانند ملک و باغ خود را رها کنند و با هر میزان درآمد و سود و زیان به کار خود ادامه می دهند، تأکید می کند: کشاورز در زمان برداشت با مشکل تأمین نیروی کارگر مواجه می شود و به همین علت حاضر است هر رقمی پرداخت کرده تا بتواند به موقع زرشک درختان را برداشت کند.

تعطیلی تولید زرشک تا ۳ سال دیگر

پیرکرشک، کارمزد کارگر در زمان برداشت محصول را ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرده و با وجود افزایش چشمگیر هزینه ها و پایین بودن قیمت زرشک، تأکید می کند: با این وضعیت فعلی تا سه سال دیگر کشاورزان تولید این محصول مزیت دار را تعطیل می کنند.

به گفته وی، استان خراسان جنوبی با وجود کاهش نزولات آسمانی تک محصولی شده است و برای ماندگاری کشاورزان باید دولت ورود کرده و در زمینه های مختلف پرداخت تسهیلات، تأمین ماشین آلات کشاورزی و… کشاورزان را مورد حمایت قرار دهد.

وی یادآور می شود: برای دریافت تسهیلات نیاز به اخذ ۱۷ استعلام است که همین موضوع باعث سردرگمی و خستگی کشاورز و در نهایت عدم پیگیری برای دریافت وام می شود.

وی از مسئولان می خواهد: برای کشاورزانی که بارگاه بهداشتی زرشک ندارند شرایط دریافت تسهیلات را تسهیل کرده تا کشاورز مجبور به فروش محصول و زحمت کشید یک ساله خود به واسطه و دلال با پایین ترین قیمت نشود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر ۱۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زرشک است، ادامه داد: ۹۸ درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی تولید می شود و سالانه شاهد تولید ۲۲ هزار تُن زرشک خشک در این استان هستیم.

وی با اشاره به شعار جشنواره «زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران» گفت: زرشک یک داروخانه گیاهی است و فواید زیادی دارد و نماد هویت خراسان جنوبی محسوب می شود.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت استان از محصول زرشک امرار معاش دارند، افزود: زرشک به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، سیاسی و جنبه های دیگر حائض اهمیت است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و گفت: آموزش مراحل کاشت، داشت، برداشت، مراحل بازارسازی و بازار یابی، خشک کردن و عرضه به بازار از جمله این اهداف است.

وی در خصوص لزوم توجه به فرآوری زرشک عنوان کرد: سوق دادن شرکت های دانش بنیان به سمت فرآوری زرشک برای ایجاد ارزش افزوده از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

جعفری با اشاره به کلنگ زنی و افتتاحیه ۶ پروژه فرآوری در مدت برگزاری جشنواره زرشک در استان گفت: این پروژه ها در حوزه فرآوری و توریسم مزرعه و کشاورزی خواهند بود.

وی بیان کرد: بازارسازی و ایجاد بازار جدید برای زرشک، معرفی زرشک ایران، افزایش قیمت و تقاضای محصول، توجه ویژه به چرخه زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، توجه دادن جوانان، دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان به سمت زرشک، جذب سرمایه گذار، مردمی کردن موضوع معرفی زرشک از جمله اهداف مهم جشنواره ملی زرشک است.

فعالیت کمیته‌های جشنواره ملی زرشک ادامه می‌یابد

فعالیت کمیته‌های جشنواره ملی زرشک ادامه می‌یابد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: فعالیت کمیته‌های ۹ گانه جشنواره ملی زرشک به‌صورت مستمر ادامه می‌یابد و ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی با ورود به عرصه تجارت محقق می‌شود.

به گزارش امروز، جواد اشرفی روز شنبه در سومین روز این جشنواره که در روستای هریوند شهرستان سربیشه برگزار شد افزود: این جریانی که شروع شده با قوت پیگیری خواهد شد و امید است با برگزاری جشنواره زرشک شاهد افزایش ارزش افزوده این محصول مزیت‌دار استان باشیم.

وی به کشاورزان اطمینان خاطر داد که معرفی محصولات مزیت‌دار استان با همت دستگاه‌های دولتی ادامه خواهد یافت و کشاورزان نیز در راستای تقویت و بهبود مستمر تولید باکیفیت زرشک، پای کار باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: استفاده و فرآوری محصولات وقتی ارزش افزوده دارد که وارد عرصه تجاری شود و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای محصولات کشاورزی کمیته خاصی تعریف شده است.

وی افزود: یکی از کارکردهای شکرگزاری نعمت زرشک، برگزاری جشنواره ملی زرشک برای بسترسازی و زمینه فرآوری و تکمیل زنجیره این محصول است.

اشرفی با اشاره به خواص غذایی و دارویی زرشک گفت: در زمینه محصولات مزیت‌دار استان اسناد علمی زیادی وجود دارد اما هنوز به‌صورت عملیاتی اقدام نشده است.

وی از ارائه منابع علمی درخصوص محصولات کشاورزی مزیت‌دار خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران استقبال کرد و افزود: امسال در گام نخست، جشنواره ملی زرشک برگزار شده است در حالی که باید از سال‌های گذشته به‌صورت ملی به این جشنواره پرداخته می‌شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کشاورزی پیشران اقتصاد این استان گفت: در گام دوم، همایش علمی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود تا براساس آن بتوان آنچه موجب زنجیره ارزش افزوده و فرآوری می‌شود را از طریق دانشگاه‌ها و مقالات علمی ارائه کرد.

فرماندار سربیشه هم گفت: در حال حاضر از جمعیت ۴۱ هزار نفری این شهرستان ۳۰ هزار نفر روستایی و عشایر هستند.

محمدرضا لکزایی به فعالیت ۲ هزار خانوار در قالب هشت هزار بهره‌بردار زرشک در شهرستان سربیشه اشاره کرد و افزود: خرید توافقی زرشک با قیمت مناسب را خواستاریم که زحمات کشاورزان توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه احداث ۲ تا ۳ کارخانه فرآوری زرشک در منطقه آغاز شده است گفت: سالن بزرگی نیز برای فعالیت چند مرکز خرید و بارگاه زرشک پیش‌بینی شده است.

اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه (۲۱ مهر) با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روز گذشته با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در شهرستان قاینات برگزار شد.

این جشنواره در سومین روز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه برپا شد و قرار است در شهرستان‌های درمیان و بیرجند هم برگزار شود.

۳۸ هزار زرشک‌کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار اراضی کشاورزی آغاز کرده‌اند و تا اواخر مهر حدود ۸۵ هزار تن زرشک تر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک را روانه بازار می‌کنند.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

 

شب شعر «حافظ وحی» در بیرجند برگزار شد/۲

شب شعر «حافظ وحی» به مناسبت روز بزرگداشت حافظ با حضور معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از شعرای استان در بیرجند برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام، بیان کرد: در تقویم ایران بیستم مهرماه با عنوان روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه حافظ در حوزه ادبیات و تمدن منطقه و جهان از شهرت بسزایی برخوردار است، گفت: هیچکس همچون حافظ، به درک هنرمندانه از آیات قرآنی نرسیده و نتوانسته سوز و گدازهایش را با آیات الهی آن پیوند دهد.
رمضانی ادامه داد: در خانه اکثر ایرانیان علاوه بر کتاب مقدس قرآن مجید، کتاب دیوان حافظ نیز وجود دارد و این عشق و ارادت مردم ایران را به این شاعر بزرگ می‌رساند.
وی با بیان اینکه حافظ شیرازی اوج قله ادب فارسی است که او را به حق حافظه تاریخی و اعتبار ادبیات فارسی دانسته­‌اند، اظهار کرد: بخش بزرگی از فرهنگ ایران زمین مرهون میراث گران سنگ، بی بدیل، فاخر و ماندگار این شاعر ارزشمند است.
شایان ذکر است؛ حافظ خوانی و اجرای موسیقی سنتی در مدح حضرت محمد (ص) به مناسبت هفته وحدت بخشی از برنامه های این محفل ادبی بود.

۴۵۲ کارگاه اشتغال‌زایی خرد و خانگی در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید/۷

 

با حضور ریاست سازمان بسیج سازندگی کشور ۴۵۲ کارگاه اشتغال‌زای خرد و خانگی در استان به بهره‌برداری رسید تا با افتتاح این طرح‌ها ماندگاری مردم در روستاها بیشتر و سبب مهاجرت معکوس شود.

 سردار محمد زهرایی ظهر امروز در مراسم افتتاح ۴۵۲ کارگاه اشتغال خرد و خانگی که در روستای “تخته‌جان” بخش قهستان شهرستان درمیان افتتاح شد، اظهار داشت: با صداقت، اخلاص، شفاف و بدون شیله پیله در عمل بدون اینکه وابسته باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی کرده و نگاه به دست کسی نکنیم.

وی از فرمانداران خواست برای حل مشکلات آب و آسفالت راه‌های روستایی همکاری بیشتری با بسیج سازندگی داشته باشند، ادامه داد: باید دشمن را خوب شناخته و ببینیم در مقابل جبهه اسلامی چه جبهه و اختلافی شکل گرفته آن را که خوب شناختیم با هم وحدت خواهیم داشت و این وحدت علیه دشمن خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در بحث فرآوری زرشک باید بسیج سازندگی، کمیته امداد، جهاد کشاورزی همه دست به دست هم داده و فرآوری زرشک را که وظیفه ما است، نهادینه کنیم.

زهرایی با بیان اینکه اگر برای فرآوری زرشک‌کاری نشود کوتاهی کردیم، عنوان کرد: زرشک ۱۲ فرآوری دارد که اگر در روستاها انجام شود باعث ماندگاری در روستاها و ارزش افزوده و مهاجرت معکوس خواهد شد.

وی بیان کرد: مسئولان باید با ارائه تسهیلات و تسریع روند اداری طرح‌ها، زمینه‌ساز راه‌اندازی صنایع فرآوری در روستا‌ها شوند تا ماندگاری مردم در روستا‌ها بیشتر شود و مهاجرت معکوس نیز کلید بخورد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود از تبصره ۱۸ که فرمانداری دارد و تسهیلاتی که کمیته امداد دارد و بسیج سازندگی هم تفاهم دارد به ۳۰ درصد غیرمددجوها هم می‌تواند تسهیلات بدهد، لذا متقاضیان شناسایی و لیست شوند تا کارگاه فرآوری زرشک در روستاها راه‌اندازی شود و از این جهت بسیج سازندگی همکاری دارد.

وی بیان کرد: برای ۴۵۲ کارگاه اشتغال‌زایی خرد و خانگی که امروز افتتاح شد، بیش از ۲۲ میلیارد تومان هزینه شد. این گارگاه‌ها در زمینه‌های صنایع دستی، کشاورزی، دامپروری، بسته‌بندی زرشک، اقتصاد مقاومتی، خدماتی و صنایع تبدیلی است که هزینه راه‌اندازی آن به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

 

 

 

حبس در آسانسور، در صدر حوادث شهری غیر حریق در بیرجند/۴

بیشترین حوادث شهری غیر حریق در نیمه نخست امسال در بیرجند، مربوط به حبس افراد در آسانسور بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی بیرجند گفت: در نیمه نخست امسال، ۷۵۳ مورد عملیات برای آتش نشانان بیرجند ثبت شد که ۲۲۰ مورد آن حریق و ۵۳۳ مورد آن دیگر حوادث شهری بود.

حیاتی با بیان اینکه ۶۷۵ مورد از حوادث این مدت در محدوده شهری و ۷۸ مورد آن در خارج از محدوده‌ی شهر بیرجند رخ داد افزود: حبس در آسانسور، تصادفات و ورود حیوانات وحشی به منازل و اماکن شهری به ترتیب بیشترین حوادث شهری نیمه نخست امسال در بیرجند بوده است.

وی گفت: بیشترین موارد حبس در آسانسور نیز در محدوده خیابان‌های شعبانیه و غفاری بیرجند رخ داده است.

رئیس سازمان آتش نشانی بیرجند افزود: در حوادث نیمه نخست امسال در بیرجند و حومه، ۹ نفر فوت و ۱۲۶ نفر مصدوم شدند و ۴۰۱ نفر نیز توسط آتش نشانان نجات یافتند.

حیاتی در خصوص مزاحمت‌های تلفنی برای آتش نشانی بیرجند در این مدت نیز گفت: در نیمه نخست امسال ۱۲ هزار و ۳۱۱ تماس با آتش نشانی بیرجند برقرار شده که متاسفانه ۸ هزار و ۵۴۶ مورد آن، تماس غیر واقعی و مزاحمت بوده است.

 

 

 

 

شناسایی ۲ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/

در شبانه روز گذشته ۲ بیمار کرونا مثبت در استان شناسایی شده و مورد جدیدی از فوت نیز گزارش نشده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۵۱ آزمایش مولکولی و سریع انجام شده ۲ مورد مثبت کرونا شناسایی شده که ۱ مورد مربوط به شهرستان بیرجند و ۱ مورد مربوط به شهرستان خوسف است.
به گفته شریف زاده درحال حاضر ۲۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۷ بیمار آن کرونا مثبتند.
وی گفت: بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری نیست و در این مدت مورد جدید فوت نیز گزارش نشده و مجموع موارد فوت همچنان در عدد ۱۴۷۹ نفر ثابت مانده است.

 

 

 

اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان خراسان جنوبی اغتشاشات اخیر را محکوم کردند

اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان خراسان جنوبی در محکومیت اغتشاشات اخیر و حمایت از بیانات اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیانیه ای صادر کردند.

 در بیانیه جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان خراسان جنوبی در محکومیت اغتشاشات اخیر و حمایت از بیانات اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آمده است: راه‌اندازی اغتشاشات کور و بی‌هدف، به بهانه دروغین دفاع از حقوق زنان، اما در عمل تجزیه‌طلبی، توهین به نوامیس مردم، هتک حرمت مقدسات و ارزش‌های اسلامی همه بیانگر این است که ما به قله‌های رفیع آرمان‌های انقلاب نزدیک می‌شویم و دشمنان ما چشم دیدن این فتوحات عرصه‌های علمی، اقتصادی، دیپلماسی، فرهنگی و امنیتی را ندارند.

در روزهای گذشته اتفاقات و حوادث ناگواری در کشور عزیزمان ایران اسلامی به وقوع پیوست که قلب همه دوستداران و وفاداران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به درد آورد.

بی‌شک هیچ انسان منصفی اقدامات شرورانه گروه معدودی را که به بهانه درگذشت خانم مهسا امینی، با تعرض به جان و مال هموطنان، امنیت، آرامش و یکپارچگی کشور را مورد هدف قرار دادند، تایید نمی‌کند. هیچ انسان غیوری هتک حرمت به پرچم مقدس کشور عزیزمان که برای به اهتزار درآمدن آن صدها هزار نفر از بهترین‌ها شهید شده‌اند را تاب نمی‌آورد و توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی را هر انسان آزاده‌ای محکوم می‌کند.

اتفاقات اخیر هر چند تلخ و اسفناک بود، اما بار دیگر ماهیت دشمنان واقعی این مرز و بوم را برملا کرد، آنانی که برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ عمل ضدانسانی فروگذار نمی‌کنند. وقایع اخیر و گذشته نشان می‌دهد سیاستی که دشمن در این گونه حوادث از طریق بازوهای رسانه‌ای خود دنبال می‌کند، شبهه افکنی، غبارآلود کردن فضا و سوءاستفاده از احساسات پاک جوانان به منظور ایجاد تقابل درون ملت و نیز بین ملت و حاکمیت است، لذا همگان باید مراقب باشند تا اختلاف دیدگاه‌ها و سلایق موجب ایجاد دوقطبی‌های کاذب و تفرقه‌افکن نشود. مردم بزرگ ایران به خوبی نشان داده‌اند که علی‌رغم اختلاف در قومیت، دین، مذهب، اعتقادات و سلایق، در راستای استقلال، عزت و اعتلای کشور هم زبان و هم قسم هستند.

حضور پرشور اقشار مختلف مردم پس از این اغتشاشات در حمایت از مقدسات اسلامی و مخالفت با اقدامات خرابکارانه گروهی آشوب طلب گواهی بر این مطلب است که ملت بزرگ ایران در مقابل این گونه اقدامات ساختارشکنانه خواهند ایستاد.

بیانات دقیق، عمیق و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای عزیز در زمینه حوادث اخیر بار دیگر نقشه‌های دشمنان را بر ملا کرد.

در این راستا  جمعی از ما اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان خراسان جنوبی ضمن حمایت قاطعانه خود از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تجدید میثاق با آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی و تشکر از حافظان امنیت، اهانت به مقدسات و آشوب طلبی به بهانه‌های واهی را به شدت محکوم کرده و خواستار مقابله با تجزیه‌طلبان، عوامل نفاق، آشوب‌گران و حامیان آنها هستیم که اینان جز با ویرانی ایران عزیز آرام نخواهند گرفت.

 

 

 

بازگشت ۲۲ دستگاه اتوبوس به چرخه سرویس دهی/۴

۲۲ دستگاه اتوبوس فرسوده و نیازمند تعمیر، پس از بازسازی و نوسازی به سامانه حمل و نقل شهر بیرجند اضافه شدند.

امیرآبادی زاده سرپرست امور ماشین آلات شهرداری بیرجند گفت: ۲۲ دستگاه اتوبوس فرسوده که از چرخه سرویس دهی خارج و غیر قابل بهره برداری شده بود که با هزینه یک میلیارد تومان در مدت ۶ ماه بازسازی و راه اندازی شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵ دستگاه اتوبوس بازسازی کامل و ۱۷ دستگاه اتوبوس نیز تعمیر اساسی شدند افزود: تعمیر موتور و گیربکس، رنگ آمیزی، سیم کشی، اتاق سازی و تعویض ورق‌های بیرونی، کف و سقف از جمله خدماتی است که در کارگاه ماشین آلات و توسط تکنسین‌های امور ماشین آلات شهرداری بیرجند برای راه اندازی دوباره اتوبوس‌های فرسوده انجام شد.

امیرآبادی زاده با اشاره به اینکه خرید یک دستگاه اتوبوس نو حدود ۴ میلیارد تومان هزینه دارد گفت: با بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در هزینه‌های حمل و نقل صرفه جویی فراوان می‌شود که در همین خصوص ۱۱ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا پایان سال بازسازی و راه اندازی خواهد شد.

 

 

 

 

رئیس جمهور به‌زودی به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند/۳

 

رئیس جمهور به‌زودی به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند

استاندار از سفر قریب‌الوقوع آیت‌الله رئیسی به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: حضور در جمع مردم و بررسی مصوبات سفر نخست رئیس جمهور، از مهمترین برنامه‌های این سفر است.

جواد قناعت در جمع هیئت اندیشه‌ورز، اظهار داشت: بنا به پیگیری‌های صورت گرفته و اعلام آمادگی نهاد ریاست جمهوری، سفر دوم آیت‌الله رئیسی و جمعی از وزرای کابینه به استان، به همین زودی محقق خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: به جهت اهمیت موضوع و بهره‌برداری هر چه بهتر از این سفر، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و در همین راستا از مدیران انتظار می‌رود که برای استفاده از این فرصت، اهتمام لازم را داشته باشند.

به گفته وی، حضور در جمع مردم و بررسی مصوبات سفر نخست رئیس جمهور، از مهمترین برنامه‌های این سفر است.

قناعت به تشریح اقدامات دولت در استان پرداخت و گفت: این موارد باید به درستی تبیین شود تا مردم در جریان این اقدامات که اغلب در راستای تأمین زیرساخت‌های استان صورت گرفته، قرار بگیرند.

استاندار خراسان جنوبی از پیگیری‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات استان گفت و متذکر شد: یکی از این اقدامات کلیدی که ظرف چند روز گذشته صورت گرفت، بحث تأمین پزشک متخصص بود که با توجه به نیاز استان، بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

وی تأکید کرد: بنا به قول وزارت بهداشت، سهم خراسان جنوبی از پزشکان متخصص که به‌زودی توزیع می‌‌شوند، به نسبت سال گذشته به دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گفته قناعت، وعده وزارت بهداشت برای تأمین تجهیزات درمانی و احداث بیمارستان‌های محلی که مشکل عمده برخی مناطق و شهرهای کوچک است نیز از اتفاقات خوب هفته گذشته بود که بدون تردید می‌تواند در دسترسی مردم به خدمات درمانی مؤثر باشد.

 

 

 

 

 

 

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی در جمع فعالان گردشگری بشرویه:

عدم معرفی دقیق جاذبه‌ها چالش بزرگ گردشگری خراسان جنوبی/۲

عدم معرفی دقیق جاذبه‌ها چالش بزرگ گردشگری خراسان جنوبی

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی گفت: عدم معرفی دقیق جاذبه‌ها چالش بزرگ گردشگری خراسان جنوبی است که با تولید محتوا باید این معضل حل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر شالبافیان در جمع فعالان گردشگری بشرویه اظهار کرد: بافت تاریخی بشرویه یک بافت تاریخی زنده است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: در خراسان جنوبی عقب ماندگی‌ها در حوزه زیر ساخت‌های گردشگری فراوان است و در این زمینه کار زیادی داریم.

شالبافیان بیان کرد: در مورد استمهال وام‌ها آنچه در کرونا رخ داد یک اشتباه بود.

وی ادامه داد: در بسته گردشگری جدیدی که با توجه به شرایط جدید رخ خواهد بسیاری از خواسته‌ها عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و
صنایع دستی در مورد تعطیلی پنج شنبه‌ها، ادامه داد: مصوبه اولیه این است که استانداران اختیار دارند ساعات کاری در پنج روز هفته را به گونه‌ای تنظیم کنند که امکان تعطیلی پنج شنبه وجود داشته باشد.

شالبافیان با تأکید بر اینکه در مورد شیوه استاندارد سازی بوم گردی‌ها معتقدم حق با فعالان حوزه گردشگری است، افزود: ما اگر نمی‌توانیم مسئله‌ای را حل کنیم حدأقل مانع جدید نیز نباید ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ساز و کارهای حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری بسیار کم و ناچیز است، افزود: حمایت‌ها باید بیش از این شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: صیانت و دفاع از حوزه گردشگری در وهله اول باید توسط خود ما و صاحبان اقامتگاه‌های بوم گردی صورت گیرد.

وی ادامه داد: چالش بزرگ حوزه گردشگری خراسان جنوبی عدم معرفی ظرفیت‌ها است.

شالبافیان گفت: امروز باید از خودمان بپرسیم که در این زمینه چه کردیم.

وی اظهار کرد: به شدت معتقدم که باید مسیر را برای تورهای مجاز گردشگری تسهیل کنیم ولی از جهت دیگر تورهای گردشگری نیز چارچوب‌های فرهنگی و مذهبی جوامع بومی را رعایت کنند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی افزود: تورهای گردشگری در ایام عزاداری و شهادت باید ملاحظات را در نظر بگیرند وگرنه به طور طبیعی ستاد امر به معروف ورود پیدا می‌کند.

شالبافیان گفت: از طرف دیگر باور داریم غیر مترقبه اعلام کردن ممنوعیت حضور تورها در یک روز خاص و بستن مسیر تکریم شعائر نیست.

وی افزود: با توجه به مفاخر شهرستان بشرویه چون بدیع الزمان فروزانفر از رویداد گردشگری ادبی در این شهرستان حمایت می‌کنیم.

۹۰ در صد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی مشغول بکار می‌شوند

سر پرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی ازاشتغال ۹۰ درصدی فارغ‌التحصیلان این مرکز در بخش‌های خصوصی و دولتی خبر داد و گفت‌: طی ۲ سال اخیر تعداد دانشجویان این مرکز۳۹ درصد افزایش داشته است.

90 در صد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی مشغول بکار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حبیب آتش‌روز سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد خراسان جنوبی عصر امروز در نشست خبری گرامیداشت سی‌ و یکمین سالروز تاسیس این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی مولود انقلاب اسلامی بعنوان نماد بارز عملی اصل ۱۴۴ قانون اساسی خصوصی‌سازی است که بار مالی بر دوش دولت ندارد.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی در راستای ضرورت‌های مهارت افزایی‌ و آموزش‌ مهارتی‌ باهدف اشتعال‌زایی‌ فارغ‌التحصیلان تاسیس شده است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد خراسان جنوبی تصریح کرد: تعداد ۵۷۱ مرکز جامع علمی و کاربردی در ۹۰۰ رشته تحصیلی با ۲۲۰ هزار دانشجو در کشور فعالیت دارد که بسیاری از ظرفیت‌های خالی بخش خصوصی، عمومی و حاکمیتی را در حوزه آموزش‌های مهارتی پر کرده است.

آتش روز یاد آور شد: در خراسان جنوبی ۱۰ مرکز علمی کاربردی در ۱۴۶ رشته تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد با ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در شهرستانهای بیرجند یک واحد استانی و ۶ مرکز نظارتی، اسدیه، سرایان و بشرویه دایر است.

وی با تاکید بر اولویت جذب مدرسین خبره و تجربه‌محور در دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد خراسان جنوبی گفت: تعداد مدرسان خبره این دانشگاه از ۵ نفر به ۱۴ نفر افزایش یافته است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تعداد ۳۱۹ عضو هیئت علمی و مدرس بصورت رسمی و یا مدعو از دانشگاه‌های استان در این دانشگاه تدریس دارند.

آتش‌روز با اشاره به کاهش جمعیت دلنشجویی کشور در موسسات آموزش عالی طی سال‌های اخیر متذکر شد: این در حالی‌ است که طی دو سال گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی با اقبال خوب خانواده‌ها قرار گرفته و ۳۹ درصد‌ افزایش دانشجویی داشته است.

وی اظهار داشت: ۵۸ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی در مقطع کاردانی و ۴۲ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند که ۷۰ درصد سرفصل دروس ارائه شده عملی و ۳۰ درصد تئوری می‌باشد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد خراسان‌جنوبی افزود: اشتغال و بازار آفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی از اولویت‌های آموزشی است بطوری که ۵۱۲ ساعت از وقت دانشجویان این مرکز در واحدهای کاربینی، کاورزی ۱ و ۲ می‌گذرد.

آتش‌روز با اشاره به فارغ‌التحصیل ۲۰ هزار دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی تصریح کرد: در پی‌جویی بعمل آمده مشخص شد ۹۰ درصد مشغول بکار بوده که از این تعداد ۳۲ درصد در بخش خصوصی و ۵۸ درصد در بخش دولتی هستند.

 وی یادآور شد: ۴۱ درصد از شاغلین‌ بخش خصوصی بیکار بوده‌اند که پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه جامع‌ علمی کاربردی خراسان جنوبی شاغل شده و ۵۹ درصد نیز ارتقاء شغلی داشته‌اند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد خراسان‌جنوبی خاطر نشان کرد: ۲۵ درصد از فارغ‌التحصیلان جذب شده در بخش دولتی منجر به شغل شده و ۷۲ درصد نیز ارتقاء شغلی داشته اند.

آتش‌روز یادآور شد: در مجموع‌ ۶۷ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی ارتقاء شغلی داشته‌اند و ۲۸ درصد نیز منجر به اشتغالزایی شده است.

وی از برگزاری دوره‌های تک درس و پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: هزار و ۱۰۰ دوره تک درس تدوین شده و در حال اجرا است و ۱۳ دوره جدید تک درس از جمله مشاغل خانگی و محصولات مزیت‌دار کشاورزی زرشک و عناب نیز در کمیسیون برنامه‌ریزی آموزشی استان تصویب شده که برای اخذ مجوز به ستاد ارسال شده است.

 

 

 

قدردانی استاندار خراسان جنوبی از حضور زنان استان در راهپیمایی دفاع از ارزش‌های نظام

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی در پیامی از حضور خودجوش زنان استان در راهپیمایی دفاع از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی در پیامی از حضور خودجوش زنان استان در راهپیمایی دفاع از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد. به گزارش ایسنا، در این پیام آمده است:

بهترین سپاس‌ها شایسته مردم ولایتمداری است که هوشیارانه در لحظات سرنوشت ساز، با احساس تکلیف و حضوری جهادی، ضرباتی مهلک بر پیکر دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کرده و نقشه‌های شوم آن‌ها را بیش از پیش خنثی می‌نمایند.

به گواه تاریخ، مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی همواره پای آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و زنان این دیار شهیدپرور دوشادوش مردان و در برخی شرایط خاص، چند گام جلوتر، در راستای دفاع از کیان میهن، از جان خود مایه گذاشته اند.

این بار و در این برهه حساس تاریخ که برخی اغتشاشگران و عوامل ضد انقلاب، با اقدامات هنجار شکنانه به هتک حرمت به ساحت مقدس اسلام، قرآن و پرچم جمهوری اسلامی ایران دست یازیده و سرمست از خیال‌های باطل خود، با ناامن کردن جامعه سعی در ایجاد تفرقه و شکاف بین مردم و حاکمیت دارند و کمر به از بین بردن آرامش خاطر و سلامت روان مردم بسته اند، زنان این سرزمین با حرکتی خودجوش در اجتماع بزرگ بانوان”زن- عزت- هویت ایرانی” حضور یافتند تا نقشه‌های شوم استکبار و ایادی آن را نقش برآب نمایند.

بدینوسیله از بانوان فهیم خراسان جنوبی که با حضور بصیرانه و حماسی، وحدت و همدلی خود را به رخ معاندان کشیدند، تقدیر و تشکر می‌نمایم، بدون تردید این روز مهم در تاریخ اقتدار خراسان جنوبی برای همیشه ثبت و ضبط خواهد ماند و آیندگان خاطره شکوه قدرت شیرزنان این دیار را به نیکی یاد خواهد کرد.

 

 

از بزرگترین منطقه سنگ آهن خراسان جنوبی

۲۵۰ هزارتن کنسانتره آهن خوراک کارخانه‌های فولادی می‌شود

سالیانه ۲۵۰ هزارتن کنسانتره آهن مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی در معادن سنگ آهن شهرستان طبس تولید می‌شود.

 

مجموعه کنسانتره سنگ آهن تپه طاق در دستگردان طبس، یکی از بزرگترین منطقه‌های سنگ آهن در خراسان جنوبی است.

بابایی کارشناس معدن سنگ آهن تپه طاق گفت: این واحد معدنی قادر است در سال حدود ۲۵۰ هزار تن محصولات سنگ آهن را به کنسانتره تبدیل کند.

تمرکز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در طبس روی کانی‌های فلزی و غیرفلزی است وکل محصول تولیدی این معدن به شهرستان اصفهان ارسال می‌شود.

فقری مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بازدید از این مجموعه گفت:در نظر داریم با توسعه واحد معدن سنگ آهن و احداث واحد جوار معدنی بتوانیم  بیشتر در منطقه باشیم تا اکتشاف و استخراج سنگ آهن افزایش یابد.

او افزود:با افزایش تولید و فرآوری سنگ آهن ارسال می توانیم سنگ آهن بیشتری را در اختیار خطوط تولید فولادسازی کشور قرار دهیم

محمدی مدیرعامل مجموعه صنعتی و معدنی سنگ آهن گفت: با احداث واحد جوار معدنی ، علاوه بر اشتغالزایی و کسب ارزش افزوده می‌تواند باعث مهاجرت معکوس به روستا‌های مجاور معادن نیز شود.

وی افزود: اکنون در این واحد معدنی ۵۰ نفر مشغول به کار هستند که با افزایش ظرفیت کارخانه بالغ بر ۲۵ نفر دیگر در کارخانه و ۵۰ نفر هم در معدن برای استخراج سنگ آهن مشغول خواهند شد.

مدیرعامل این مجموعه همچنین گفت: با عیار بالای ۶۶درصد و دانه بندی ۸۰ میکرون این محصول به طور مستقیم در صنایع فولاد جهت تولید گندله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ۱۷۰ پرونده معدنی در طبس ۱۲۰ معدن آن فعال هستند یکی از این معادن معدن تپه طاق دستگردان در شهرستان طبس است.

در حال حاضر بالغ بر ۸هزار و ۵۰۰ نفر در مجموعه‌های معدنی طبس مشغول به فعالیت اند.

 

 

 

 

 

ناقوس مرگ چنار‌های ۱۵۰ ساله؛

خاطرات سبز گذشته در حال زرد شدن است/۲

حال و روز ناخوش چنار‌های شهر باغستان سبب شده تا مردم از این موضوع نگران باشند و از مسئولین بخواهند برای حفاظت از درختان چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ۲ هزارو ۵۰۰ درخت چنار ۱۵۰ ساله این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد.

این آثار طبیعی میراثی گران بها هستند و قبل از آن که دیر شود باید به فکر راه چاره بود.

باغستان به چنارها معروف است

یکی از شهروندان شهر باغستان گفت: بسیاری از مردم در زیر سایه این درختان خاطرات زیادی دارند و اگر از محصلین قدیمی بپرسیم، می‌گویند ما زیر این درخت‌ها درس خوانده ایم.

او افزود: این چنار‌ها را می‌توان به عنوان شناسنامه باغستان معرفی کرد؛ زیبایی که در باغستان وجود دارد مربوط به همین چنار‌ها است، اما هم اکنون رخ درختان زرد است.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به فعالیت کرم خراط بیان کرد: این کرم‌ها با ورود به درخت و تنه آن، سبب خشک شدن درختان می‌شوند.

او گفت: خیابان‌های باغستان به همین چنار‌ها معروف است و اگر نیاز باشد خود مردم هم همکاری می‌کنند تا بتوان از سرمایه ملی حفاظت کرد.

پاس دادن درختان به مسئولین مختلف

یکی از اعضای شورای شهر باغستان در خصوص مشکلات درختان چنار گفت: حفاظت از این درختان وظیفه میراث فرهنگی است، زیرا متولی حفاظت، این نهاد است.

کرم پور رئیس پایگاه تاریخی تون نیز گفت: ابتدا باید مردم در حفاظت از این سرمایه مشارکت کنند و پس از آن هم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید همکار باشند.

او افزود: این فضا، یک فضای سبز آماده است که شهرداری باید از آن مراقبت کند.

میر خزاعی شهردار باغستان با اشاره به هرس هر ساله درختان اظهار کرد: این شهرداری یک مجموعه نوپا و تازه تأسیس است و برای حفاظت مستمر از درختان نیاز به اعتباراتی است که هر ساله باید داده شود.

گویا قرار است کارگروهی در فرمانداری شهرستان فردوس تشکیل شود تا بتوان مشکلات را پیگیری و برای حل آن‌ها اقدام کرد.

 

 

 

جذب دانشجویان بین‌الملل از اولویت‌های دانشگاه بیرجند است/۲

جذب دانشجویان بین‌الملل از اولویت‌های دانشگاه بیرجند است

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: جذب دانشجویان بین‌الملل کیفی از اهداف و اولویت‌های این دانشگاه است و گسترش ارتباطات علمی را در دستور کار داریم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، احمد لامعی گیو در دیدار نمایندگان دانشجویان بین‌الملل این دانشگاه افزود: توجه ویژه و رسیدگی به مسائل دانشجویان افغانستانی به عنوان میهمانان خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند مورد تاکید است.

وی اظهار داشت: دانشگاه تلاش کرده است با اولویت ویژه شرایط را برای دانشجویان بین‌الملل فراهم کند.

رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بیرجند هم در این نشست ضمن برشمردن اقدامات حوزه بین‌الملل دانشگاه در بخش جذب و پذیرش، بر رسیدگی به امور دانشجویان بین‌الملل تاکید کرد.

حسین نویدی‌نیا گفت: صلاحیت ۱۹۵ دانشجو بین‌الملل از طرف گروه‌های آموزشی تایید شده است و این دانشجویان تحصیل خود را از ترم جاری در دانشگاه بیرجند آغاز می‌کنند.

وی بیان کرد: جلسه معارفه دانشجویان خارجی نوورود ۹ آبان‌ امسال برگزار خواهد شد.

دیدار نمایندگان دانشجویان بین‌الملل دانشگاه با رئیس دانشگاه بیرجند با حضور معاون دانشجویی و رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی برگزار شد و در این دیدار نمایندگان دانشجویان پیشنهادات خود را در حوزه‌های دانشجویی و آموزشی بیان کردند.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد و دانشگاه بیرجند به عنوان قطب علمی و آموزشی در شرق کشور شناخته می‌شود.

 

 

 

افزایش ۲۵ درصدی کمک به نیازمندان خراسان جنوبی/۲

امسال در هفته وحدت کمک به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

معاون توسعه مشارکتهای مردمی اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: در هفته وحدت امسال  در مجموع ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک بین نیازمندان تحت پوشش توزیع شده که  نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش داشته است.

لطفی با بیان اینکه  کمکها در قالب جهیزیه، بسته های لبنی و غدای گرم بوده ، افزود:  در این مدت ۷۶۱ سری جهیزیه به ارزش ۲۵ میلیارد تومان با کمک خیران و اعتبارات این اداره تهیه و به نوعروسان اهدا شد، همچنین ۱۲ هزار بسته لبنی نیز با همکاری بنیاد علوی به ارزش ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ۶۰ هزار وعده غذای گرم نیز به ارزش سه میلیارد تومان بین نیازمندان توزیع شده است.

 

 

راه اندازی اولین کافه کتاب در فردوس/۲

 

جلسه انجمن کتابخانه‌های فردوس با حضور روشن فرماندار شهرستان ، مظاهری فر بخشدار اسلامیه ، شهرداران شهرستان، اعضای شورای اسلامی شهر و اعضای حقیقی انجمن های کتابخانه های شهرستان فردوس در محل سالن جلسات شورای اسلامی شهر فردوس تشکیل شد .
در ابتدای جلسه ملیحه اسدی رئیس اداره شهرستان ضمن قرائت دستور کار جلسه برنامه های پیشنهادی در خصوص هفته کتاب و کتابخوانی را بیان کرد و گفت : کتابخانه ها به مثابه یک پایگاه اجتماعی، فرهنگی در تمام مناسبت‌ها برنامه های ترویجی و شاخص اعم از نشست های کتابخوان، جشنواره نقاشی ،جشنواره قصه گویی ، اجرای پویش های ملی و استانی ، مسابقات کتابخوانی برای دانش آموزان و عموم اقشار جامعه ارائه کرده و با توجه به پیش رو بودن هفته کتاب و کتابخوانی انشاالله با همکاری دستگاهها و نهادهای فرهنگی فعالیتهای گسترده و شاخصی را در حوزه کتاب در شهرستان رقم خواهیم زد.
در ادامه جلسه روشن فرماندار و رئیس انجمن گفت: بحث کتاب و کتابخوانی از این جهت حائز اهمیت است که در فرهنگ جامعه تأثیر عمیق دارد.
وی ادامه داد : در حال حاضر با توجه به شرایط نسل نوجوان و جوان به سمت فاضی مجازی کشیده شده اند و متأسفانه تمام محتوای خود را از فضای مجازی اخذ می کنند.
روشن گفت: با توجه به جمله معروف کتاب غذای روح بشر است باید تلاش کنیم کتاب را در فضای خانواده و مدارس وارد کنیم. برای تحقق این مهم باید از تمام ظرفیتها و فرصتها نهایت استفاده را بکنیم .
شهردار فردوس نیز ضمن اعلام تسویه سهم نیم درصد کتابخانه ها تا پایان سال ۱۴۰۰ از واریز مبلغی ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: به جهت تأمین فضای مطالعاتی در بوستان‌ها و پارک‌ها عملیات راه اندازی اولین کافه کتاب در شهرستان فردوس همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در پارک ملت آغاز خواهد شد.
در ادامه جلسه هریک از اعضا پیشنهادات خود را در خصوص برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی ، تامین نیرو با استفاده از ظرفیت کتابدار افتخاری را بیان کردند.
برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب “دوباره فردوس”، رونمایی از آثار نویسندگان فردوسی، گردهمایی فعالان و علاقمندان کتابخوانی، آیین نکوداشت مفاخر و .. از مصوبات جلسه انجمن بود.

 

 

 

 

 

چهارمین مانور سراسری در ۴۰ خانه‌ هلال خراسان جنوبی اجرا شد

 

چهارمین مانور سراسری در 40 خانه‌ هلال خراسان جنوبی اجرا شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری چهارمین مانور سراسری خانه‌های هلال به مناسبت روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی در ۴۰ خانه‌ هلال استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی کاووسی صبح امروز در حاشیه بازدید از مانور خانه هلال روستای بجد شهرستان بیرجند، اظهار داشت: به مناسبت ۱۳ اکتبر مصادف با ۲۱ مهرماه، روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی چهارمین تمرین(مانور) سراسری پناهگیری و خروج ایمن ساعت ۱۰ صبح در خانه های هلال منتخب سطح استان همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در منطقه‌ای زلزله خیز جهان واقع شده و هر ساله زمین لرزه‌های بزرگ و کوچک متعددی در کشور رخ می‌دهد، افزود: در این راستا ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه افزایش تاب‌آوری و ارتقای دانش و مهارت اعضای خانه‌های هلال جهت پیشگیری و کاهش خسارت‌های ناشی از زلزله از اهداف برگزاری این تمرین است گفت: ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع، انتقال فرهنگ ایمنی، آشنایی با نحوه پناهگیری و خروج ایمن در زمان زلزله و انجام عکس العمل‌های مناسب همراه با حفظ خونسردی و سرعت عمل از دیگر اهداف مهم اجرای این مانور است.

کاووسی با اشاره به اینکه از طریق این تمرین می‌توان آموزش‌های امدادی که اعضای خانه‌های هلال فرا گرفته‌اند را بازآموزی، اصلاح و تثبیت کرد گفت: با اجرای این مانور بیش از ۵ هزار نفر در ۴۰ خانه هلال سطح استان آموزش‌های لازم برای هنگام وقوع زلزله را فراگرفتند.

وی ادامه داد: خانه‌های هلال منتخب، آموزش‌ها را از قبل دریافت و در روز مانور حدود دو ساعت بازآموزی از مباحث پناهگیری و خروج ایمن را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه افراد شرکت‌کننده در این مانور بعد از پناهگیری صحیح، خروج ایمن را تمرین می‌کنند، گفت: در پایان نقاط ضعف و قدرت تمرین، توسط مربیان بیان و به سوالات افراد پاسخ داده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

انجام تمرینات تاکتیکی بسیجیان گردان چهارم امام حسین شهرستان سربیشه/۲

تمرینات تاکتیکی بسیجیان گردان چهارم امام حسین شهرستان سربیشه به مدت سه روز در حاشیه یکی از روستا‌های شهرستان برگزار شد.

سردار تناکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری استان در گفتگو با خبرنگار صداانجام تمرینات تاکتیکی بسیجیان گردان چهارم امام حسین شهرستان سربیشه وسیما  گفت: امسال در راستای آمادگی‌های یگانی قرارگاه شهید ناصری و تیپ انصار الرضا خراسان جنوبی و با هدف حفظ آمادگی بسیجیان در برابر هرگونه تهدید احتمالی در نقاط مرزی و کمک به نیرو‌های مرزبانی و ارتش،  هفت گردان از ۱۲ گردان امام حسین تمرینات تاکتیکی را انجام داده اند.

در سومین روز از انجام این تمرینات ، بسیجیان گردان چهارم امام حسین شهرستان سربیشه  پس از انجام صبحگاه مشترک سناریو‌های اجرای کمین، انجام تاخت، دفاع از روستا، و مقابله با آتش‌های مستقیم دشمن فرضی را تمرین کردند.

 

 

 

 

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی:

بسیاری از گره‌های حوزه گردشگری با تعامل قابل باز شدن است

بسیاری از گره‌های حوزه گردشگری با تعامل قابل باز شدن است

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی گفت: با بازدید از طرح‌ها و پروژه‌ها و گفت و شنود با فعالان حوزه گردشگری بسیاری از مشکلات قابل حل است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر شالبافیان عصر جمعه در جمع فعالان حوزه گردشگری شهرستان طبس اظهار کرد: در حوزه گردشگری برنامه‌هایی که در وسع وزارتخانه است را با جدیت انجام می‌دهیم.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با اشاره به ضرورت اطلاع میدانی از پروژه‌های گردشگری گفت: با بازدید از طرح‌ها و پروژه‌ها و گفت و شنود با فعالان حوزه گردشگری می‌توانیم بسیاری از گره‌های در مسیر کسب و کارهای گردشگری را برداریم.

شالبافیان با اشاره به اینکه هیچگاه وعده غیر قابل اجرا به مردم نخواهیم داد، افزود: برگشت میزان تعرفه‌های حوزه گاز اقامتگاه‌های بوم گردی یک اقدام قابل تقدیر است.

وی اظهار کرد: طبق قانون بودجه هزینه تبلیغات جاذبه‌های گردشگری جزو هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود و صاحبان صنایع می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی گفت: کسب و کارهای حوزه گردشگری خود باید در خط مقدم حراست و صیانت از بحث گردشگری باشند.

شالبافیان با تأکید بر رویکرد مثبت امام جمعه طبس نسبت به مقوله گردشگری بیان کرد: در زمینه مسائل مذهبی جای مسامحه نداریم و بسیاری از بی توجهی‌ها نسبت به موارد دینی توسط تورهای غیر مجاز صورت می‌گیرد.

شالبافیان یادآور شد: مسافران و زائران مشهد الرضا (ع) یک فرصت بی بدیل برای جذب گردشگر به خراسان جنوبی و شهر طبس است.

 

 

به مناسبت ۱۷ ربیع الاول صورت گرفت:
توزیع یک میلیارد تومان کمک مردمی بین مددجویان کمیته امداد طبس/۲

 

مدیر کمیته امداد طبس گفت: به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق (ع)، یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان کمک مردمی در قالب جهیزیه، نوشت افزار و بسته لبنی و معیشتی بین مددجویان طبس توزیع شد.

احمد رفیعی در گفتگو با خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: رزمایش کمک های مومنانه به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق (ع) جهت کمک به مددجویان کمیته امداد و نیازمندان در شهرستان طبس اجرا شد.

 

مدیر کمیته امداد طبس در ادامه بیان کرد: در راستای برگزاری این مرحله از رزمایش کمک های مومنانه در شهرستان طبس یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان کمک مردمی جهت تامین نیازهای مددجویان هزینه شده است.

 

وی با بیان اینکه۲۲ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند طبس در روز ۱۷ ربیع الاول توزیع شد، افزود: ارزش هر سری جهیزیه ۲۵ میلیون تومان است و در مجموع در این راستا اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیون تومان با کمک خیرین هزینه شده است.

 

رفیعی با اشاره به توزیع بسته تحصیلی و نوشت افزار اشاره کرد و گفت: به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق (ع)، یک هزار و ۶۰۰ بسته تحصیلی به ارزش ۶۴۰ میلیون تومان بین دانش آموزان نیازمند طبس توزیع شد.

 

 

 

 

فرماندار قاین خبر داد؛
مقام اول قاین در تولید زرشک خراسان جنوبی/ فعالیت ۱۲ هزار بهره بردار
محمدی با اشاره به اینکه شهرستان قاین با تولید ۴۰ درصد زرشک خراسان جنوبی مقام اول تولید این محصول را دارد، گفت: مسئولان استانی و کشوری باید زمینه بهره وری بهتر از محصول زرشک را در سطح شهرستان فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد محمدی امروز (۲۲ مهر) در مراسم افتتاحیه جشن برداشت زرشک در روستای محمد آباد علم شهرستان قاین اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره ملی زرشک در استان کمک به جذب سرمایه گذار، بازاریابی و فروش محصول، افزایش قیمت فروش، کمک به گردشگری کشاورزی ومعرفی محصولات کشاورزی به جهان است.

 

فرماندار قاین در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان قاینات با داشتن ۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره بردار زرشک و تولید ۴۰ درصد زرشک مقام اول تولید زرشک استان را داراست، گفت: تولید محصولات ارگانیک باید مورد توجه کشاورزان باشد چرا که این موضوع برای مصرف کننده اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

وی با بیان اینکه مسئولان استانی و کشوری باید زمینه بهره وری بهتر از محصول زرشک را در سطح شهرستان فراهم کنند، افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع تولیدات دانش بنیان و با تحقیقات، پژوهش و اقدامات دانشگاه های شهرستان و پارک علمی و فناوری واختراع دستگاه های جدید مشکلات صادرات محصولات ارگانیک حل خواهد شد.

 

محمدی بیان کرد: با افتتاح مرکز ترویج عناب وزرشک در شهرستان زمینه تولید محصولات ارگانیک فراهم خواهد شد که در آینده نتایج آن بیشتر دیده می شود.

 

حجت الاسلام رحمانی، امام جمعه قاین نیز در این جشنواره برداشت زرشک اظهار کرد: سالها پیش، جشنواره زرشک و زعفران در شهرستان قاینات برگزار شد و قرار بود که این محصولات ثبت ملی شود ولی یک مرتبه از شهرهای شمالی قاینات سر درآورد که جای تامل دارد.

 

وی گلایه کرد: زرشک متعلق به قاینات، زیرکوه و درمیان است اما جشنواره بزرگ در مرکز استان برگزار می شود که اینها باعث ناراحتی مردم این شهرها و به خصوص قاینات شده است.

 

امام جمعه قاین گفت: بارها از دولتمردان دولت قبل تقاضا کردیم که سدهایی را در برخی از نقاط شهرستان ایجاد کنند تا با توجه به خشکسالی ها بتوان از ظرفیت آب باران به درستی بهره برداری شود ولی توجهی به این درخواست ها نشد و امیدواریم در دولت آقای رئیسی به این خواسته مردم توجه شود.

 

 

 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس:
طرح های سابق از زعفران و زرشک حمایت نکرد
اسحاقی با اشاره به اینکه طرح های سابق از زعفران و زرشک حمایت نکرد، گفت: اما طرح حمایتی خرید زرشک از کشاورزان مصوب و در حال اجراست چرا که جشنواره‌ها باید تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سلمان اسحاقی امروز جمعه (۲۲ مهر) در مراسم افتتاحیه جشن برداشت زرشک در روستای محمد آباد علم شهرستان قاین اظهار کرد: مردم قاینات در ۲ سال گذشته دغدغه داشتند که چرا نام زعفران قاین در بورس نیست خوشبختانه با پیگیری های مستمر و همکاری یکی از تولید کنندگان شهرستان این امر محقق و نام زعفران قاین در بورس ثبت و باعث افتخار شد.

 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال های گذشته جشنواره های زیادی در شهرستان برگزار شد ولی طرحی که زعفران کار و زرشکار ما منتفع شود داده نشد.

 

وی تصریح کرد: مردم ما نیاز به جشنواره ندارند بلکه می گویند عملکرد دولت، مجلس و قوه قضائیه باید به گونه ای باشد که در اقتصاد و معیشت مردم تاثیر گذار باشد. اگر قرار است جشنواره گرفته شود اول باید با فساد و رانت های پشت پرده که باعث می شوند کشاورزان و زرشکاران و زعفران کاران ذی نفع نباشند مبارزه کرد.

 

اسحاقی بیان کرد: همان سالهایی که جشنواره زعفران در شهرستان قاینات بر گزار شد زعفران ما را کیلویی ۲ میلیون خریداری و در سایر کشور ها به قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون به فروش می رساندند اما امروز به برکت دولت سیزدهم دست رانت و فساد و دست سوءاستفادکنندگان قطع شد و جلوی دلالی یک شرکت که می خواست با فروش ۳۷ تن زعفران نفع شخصی ببرد گرفته شد.

 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس با اشاره به جشنواره زرشک که این روزها در استان در حال برگزاری است گفت: با پیگیری های استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان طرح حمایتی خرید زرشک از کشاورزان مصوب و در حال اجراست چرا که جشنواره ها باید تاثیرگذار باشد.

 

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم به روند برگزاری و شکل گیری کمیته های جشنواره و اقدامات آن ها گریزی زد و با بیان اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک اظهار کرد: شروع این برنامه باعث شده از همان روزهای ابتدایی زرشک به طور چشمگیری افزایش قیمت یافته و جایگاه خود را پیدا کند.

 

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در حوزه زرشک، چند وظیفه سازمانی و ساماندهی شده دارد یکی این که فعالیت و اهداف جشنواره به صورت مدون ادامه یابد تا به شکل جریانی مطالبه گر درآمده و به صورت جدی در مورد آن مطالبه گری شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه افزود: اگر به یکی از دستاوردهای جشنواره اشاره کنیم برای مثال احداث شهرک ۱۲ هکتاری بارگاهی زرشک محقق شود حتی با عملی شدن همین یک مورد، هدف گزاری درستی در حوزه تولید زرشک محقق شده است.

 

جعفری به اهمیت نحوه استفاده از منابع آب و تولید در استان هم اشاره و اضافه کرد: توجه به این موضوع ارتقا کیفی تولیدات خراسان جنوبی را به دنبال دارد در این راستا جشنواره ملی زرشک با تکیه بر نظرات مشورتی کارشناسان و تدابیر استاندار از حدود سه ماه قبل با رصد حوزه های مختلف و مرتبط وقایع خجسته ای در این بخش ها رخ داده است.

 

وی به تشریح برنامه های جشنواره در پنج شهرستان پرداخت و بیان کرد: معرفی محصول در سطح ملی و بین المللی، توریسم کشاورزی و گردشگری مزرعه، آموزش کشاورزان، معرفی ارزش های دارویی و اقتصادی زرشک، جذب سرمایه گذار برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و کمک به بازاریابی از اهداف اصلی جشنواره است.

 

 

 

۲ هزار و ۲۸۵ هکتار آبیاری نوین امسال در خراسان جنوبی اجرا شد/۲

۲ هزار و ۲۸۵ هکتار آبیاری نوین امسال در خراسان جنوبی اجرا شد

 مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال با اجرای ۲ هزار و ۲۸۵ هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی، این استان رتبه سوم کشوری را تا پایان شهریور ماه کسب کرد.

به گزارش امروز خراسان‌ جنوبی، اکبر محمدی افزود: اعتبار هزینه شده برای اجرای این سطح بیش از ۴۲ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم‌فشار حداکثر ۱۵ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۳۷ هزار و ۳۰۵ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی افزود: همچنین در حال حاضر ۱۱ هزار هکتار پروژه سامانه‌های نوین آبیاری در استان در حال اجراست.

محمدی اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ پروژه‌های در حال اجرا و عملکرد کل سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول را تا پایان شهریور امسال در سطح کشور کسب کرده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*