اخبار خراسان جنوبی

برش یک تخته فرش ۶ متری اهدایی به عتبات عالیات در آرین شهر

هفتمین فرش بافته شده توسط بانوان قالیباف و عاشق اباعبدالله الحسین(ع) آرین شهر جهت تحویل به ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات این شهرستان بُرش خورد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی دکتر محمدی فرمانداردر این مراسم مردم شریف شهرستان قائنات را پیشگام در کمک به بازسازی عتبات عالیات دانست و گفت: مجموعه ی دولت در شهرستان قائنات نیز حامی و پشتیبان ستاد بازسازی عتبات عالیات می باشد.

اعزام کاروان پیک امید به مناطق کم برخوردار خراسان جنوبی

کاروان پیک امید از ابتدای هفته ی ملی کودک به مناطق کم برخوردار خراسان جنوبی اعزام می شوند .

مدیر کل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان در گفتگو با خبرنگار صدا و اعزام کاروان پیک امید به کانون های کم برخوردار خراسان جنوبیسیما استان گفت : این کاروان به ۱۲ روستا و مناطق کم برخوردار اعزام می شوند.

حمیدی با اشاره به اینکه کاروان پیک امید تاکنون در روستاهای علی آباد بیرجند ،دو‌روستا در شهر مود ،عشق آباد طبس و دو روستای ماژان حضور یافتند، افزود : پیک امید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی برای کودکان و نوجوانان به اجرای برنامه های فرهنگی و هنری پرداختند.

وی گفت : اجرای برنامه های نمایش عروسکی ،قصه گویی ،کتاب خوانی ،مسابقه بومی و محلی واهدای جوایز از جمله مهترین برنامه های این کاروان در روستاهاست .

کاروان پیک امید قرار است در روستاهای مرک ،افین ،قلعه فورگ حضور داشته باشند .

 

پیش بیئی تولید ۳۰ تُن زعفران خشک/۲

پیش بینی می‌شود امسال ۳۰ تُن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شود.

شایسته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۳۴ تُن زعفران خشک در استان تولید شده که امسال به دلیل کاهش بارندگی و گرمای زودرس تابستان، پیش بینی می‌شود تولید زعفران ۱۵ درصد کاهش داشته و ۳۰ تن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شود.

او سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار عنوان کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان مربوط به شهرستان قائنات با ۵ هزار و ۲۶۰ هکتار است.

شایسته اظهار کرد: برداشت زعفران در خراسان جنوبی از اواخر مهر شروع و و تا اوایل آذر ادامه دارد.

خراسان جنوبی ۳۲ هزار و ۲۰۰ خانوار بهره بردار زعفران دارد.

 

۱۶۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند سربیشه توزیع می‌شود/۲

۱۶۰ بسته لوازم التحریر فردا به همت هیئت عاشقان اهل بیت بین دانش آموزان نیازمند سربیشه توزیع می‌شود.

خراشادی سرپرست گروه جهادی هیئت عاشقان اهل بیت گفت: ۱۶۰ بسته لوازم التحریر جمعا به ارزش ۱۶ میلیون تومان در گروه جهادی هیئت عاشقان اهل بیت تهیه شده است.

او افزود: این بسته‌ها که شامل دفتر، مداد، مداد رنگی، جامدادی، مداد تراش، پاک کن و خط کش است با کمک گروه جهادی جوانان رضوی تهیه شده است.

خراشادی بیان کرد: ارزش هر بسته لوازم التحریر ۱۰۰ هزار تومان است.

 

 

 

 

اضافه شدن ۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان درون شهری بیرجند/۲

۱۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوس درون شهری شهرستان بیرجند خریداری شده و برای ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان، مراحل اداری در حال طی شدن است.

حسینی سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: برای خرید هر دستگاه اتوبوس شهرداری موظف به پرداخت ۲۵ درصد از هزینه هر اتوبوس است و مابقی آن که ۷۵ درصد است را وزارت کشور پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: سهم شهرداری برای خرید هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد و دویست میلیون تومان است که پول ۱۰ دستگاه واریز شده است و در مراحل اداری به سر می‌برد و تا دو ماه آینده وارد ناوگان درون شهری بیرجند می‌شود.

 

 

آزادی ۱۲ زندانی غیر عمد خراسان جنوبی/۲

زمینه آزادی ۱۲ زندانی جرایم غیر عمد خراسان جنوبی در جلسه ستاد دیه استان فراهم شد.

 رئیس ستاد دیه  استان در جلسه امروز که با حضور رییس کل دادگستری و آزادی ۱۲ زندانی غیر عمد خراسان جنوبیاعضای هیات امنای ستاد دیه برگزار شد، گفت: امروز پرونده ۱۲ زندانی جرایم غیر عمد مورد بررسی قرار گرفت.
حسین پور افزود: مبلغ بدهی  این زندانیان ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون با رضایت شاکی،۷ میلیارد و  ۷۰۰ میلیون  تومان احصار و مابقی توسط ستاد دیه استان، کشور و خیران پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه از این ۱۲ زندانی ۳ پرونده مالی و ۹ پرونده مهریه بوده است، گفت: این زندانیان تا ولادت حضرت محمد (ص) به آغوش خانواده برمیگردند.

دستیابی دو ومیدانی کاران خراسان جنوبی به ۳ مدال مسابقات قهرمانی پیشکسوتان کشور/۷

رئیس هیئت دو ومیدانی خراسان جنوبی گفت: در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دو ومیدانی پیشکسوتان کشور انتخابی تیم ملی ایران اعزامی به رقابت‌های جهانی و آسیایی ورزشکاران شایسته استان ۳ مدال رنگارنگ این ماراتن ملی را کسب کردند.

محبوبه اعتصامی رئیس هیئت دو ومیدانی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دوومیدانی پیشکسوتان کشور انتخابی اعزامی به رقابت‌های جهانی و آسیایی ورزشکاران شایسته استان خوش درخشیدند.

وی افزود: در این ماراتن ملی برترین‌های دو ومیدانی‌کاران رشته‌های پرتابی و پرش کشور به میزبانی گرگان در استادیوم ورزشی شهدای گلستان (کریم‌آباد) به رقابت پرداختند.

رئیس هیئت دو ومیدانی خراسان جنوبی تصریح کرد: سمیه شخمگر در رقابت‌های ماده پرتاب وزنه رده سنی ۳۵ تا ۳۹ سال پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی پیشکسوتان بانوان کشور با گردن‌آویز طلا بر سکوی نخست ایستاد‌.

اعتصامی یادآور شد: مهدی امیرآبادی‌ از خراسان جنوبی در ماده پرتاب نیزه رده سنی ۴۵ تا ۴۹ با کسب مدال نقره در جایگاه دوم این رویداد ورزش ملی انتخابی مسابقات قهرمانی دو ومیدانی پیشکسوتان جهانی و آسیایی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: رضا خسروی از خراسان‌جنوبی در ماده پرتاب وزنه رده سنی ۴۵ تا ۴۹ سال پنجمین دوره مسابقات قهرمانی دو ومیدانی پیشکسوتان کشور انتخابی تیم ملی ایران اعزامی به رقابت‌های جهانی و آسیایی به نشان برنز و مقام سوم این ماراتن نفس‌گیر رسید.

 

 

حمایت کمیته امداد از نخبه های علمی خراسان جنوبی

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: این نهاد از ۱۶۲ نفر نخبه و استعداد درخشان در سطح استان حمایت می‌کند.

حمایت کمیته امداد از نخبه های علمی خراسان جنوبی

محمد عرب مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نهاد از  نخبه تحت حمایت کمیته امداد استان حمایت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی در این دیدار و حضور در منازل خانواده مددجویان نسبت به حل مشکلات نخبه‌های تحت پوشش تاکید دارد.

  مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی تصریح کرد: این نهاد تعداد ۱۶۲ نفر نخبه و استعداد درخشان  را در سطح استان حمایت می‌کند.

عرب یادآور شد: کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی خدمات ویژه‌ای شامل کمکهای بلاعوض، تسهیلات قرض الحسنه و خدمات مشاوره‌ای رایگان را به نخبگان ارائه می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی نیز مشکلات مددجویان نخبه تحت حمایت امداد را با نگاه ویژه بررسی و رفع می‌کند.

 

ووشوی خراسان‌ جنوبی بر سکوی نایب قهرمانی کشور

تیم ووشوی خراسان‌ جنوبی در مسابقات قهرمانی ووشو رده‌های پایه کشور مقام دوم را کسب کرد.

ووشوی خراسان‌ جنوبی بر سکوی نایب قهرمانی کشوررئیس هیئت ووشو خراسان جنوبی گفت: مسابقات قهرمانی ووشو رده‌های پایه کشور با شرکت  ۱۵۹ ووشوکار در کرمان برگزار شد.

خرمشاد افزود: در این مسابقات ورزشکاران استان ۱۱ مدال رنگی به ارمغان آوردند.

وی گفت: در این رویداد ورزش ملی محمد معین هاشمی‌پور، محمد براتی، زین العابدین اصفهانی و امیررضا احمدی مدال طلای رده‌های سنی مختلف برا به دست آوردند.

رئیس هیئت ووشو خراسان جنوبی گفت: محمد عرفان علی پور، امیرعلی سلیمانی، احسان جمالی و سید محمدجواد موسوی هم مدال نقره رده‌های سنتی گوناگون را کسب کردند.

خرمشاد گفت: سید عماد حسینی، حمید اندیش و محمد حامد آهنی نیز مدال برنز مسابقات قهرمانی ووشو کشور را از آن خود کردند.

وی گفت: در رده بندی تیمی مسابقات قهرمانی ووشو رده‌های پایه‌ای کشور، ورزشکاران خراسان‌جنوبی با کسب ۴ مدال طلا، ۴ نقره و ۳ برنز بر سکوی دوم رقابت‌ها ایستادند.

قدردانی از سربازان ساعی و برتر خراسان جنوبی

به مناسبت ششمین روز از هفته نیروی انتظامی، ۴۳ نفر از سربازان برتر استان تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،فرمانده انتظامی خراسان جنوبی  در این مراسم با اشاره به اینکه خدمت مقدسقدردانی از سربازان ساعی و برتر خراسان جنوبی سربازی یکی از مهمترین رویداد‌ها در زندگی جوانان است گفت: ما بعنوان سرباز، وظیفه حفظ و تامین امنیت مردم را داریم و در سایه امنیت است که توسعه و پیشرفت ممکن می‌شود.

سردار فرشید با اشاره به اینکه خدمت سربازی مقدس و با ارزش است افزود : افتخار ما این است که در یک نظام الهی خدمت می کنیم و مردم قدر دان زحمات هستند .

همچنین امروز تالار پردیس با هدف ارائه خدمات رفاهی به کارکنان و خانواده‌های فرماندهی انتظامی با هزینه ۴۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

این تالار در ۲ طبقه و با زیر بنای ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع در  ۴ سالن ویژه خواهران و برادران تعبیه شده است.

درب‌های پلاستیکی بطری، ویلچر می‌شود/۲

عواید حاصل از جمع آوری درب بطری‌های پلاستیکی در خراسان جنوبی،  برای خرید ویلچر معلولان هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  کوچکترین زباله خشک، ویلچر می‌شودپویش جمع آوری درب‌های پلاستیکی بطری  با هدف حفظ محیط زیست و تامین هزینه  ویلچر برای معلولان از سال ۹۴ در خراسان جنوبی  راه اندازی شد.

در یک سال گذشته ۸۰۰ کیلوگرم درب بطری پلاستیکی با تلاش اعضای این پویش، جمع آوری شد که با هزینه جمع آوری این درب بطری‌ها دو ویلچر برای معلولان بشرویه و روستای معدن قلعه زری خوسف خریداری و اهدا شد.

در بیرجند ۱۵ مرکز جمع آوری درب‌های بطری وجود دارد و کتابخانه امام رضا، خوارزمی، اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و توانبخشی علی اکبر از جمله مکان‌هایی است که شهروندان می‌توانند درب‌های بطری پلاستیکی خود را برای این امر خیر خواهانه اهدا کنند.

افتتاح چند کارگاه تولیدی و آموزشی در شهرستان نهبندان/۲

کارگاه‌های تولید سفال، تولید زیورآلات سنتی و آموزش تولید گلیم سوزنی از جمله واحدهایی بود که افتتاح شد .

این کارگاهها  به مناسبتافتتاح چند کارگاه تولیدی و آموزشی در شهرستان نهبندان هفته گردشگری و با اعتبارات مشاغل خانگی بنیاد برکت در شهرستان نهبندان  افتتاح شد.

برای کارگاه تولید سفال ۳۰۰ میلیون تومان،  زیور آلات سنتی ۱۵۰ میلیون تومان و برای کارگاه تولید گلیم سوزنی ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

زیورآلات در خانه تاریخی هدایت نهبندان ،کارگاه تولید سفال در روستای خونیک،   و گلیم سوزنی در شهر نهبندان افتتاح شده است.

این کارگاه‌ها هر کدام ظرفیت پذیرش حدود ۲۵  هنرآموز را دارد.

 

کشف ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در محور بیرجند – قاین/۴

کشف ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در محور بیرجند - قاین

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی در بازرسی از ۲ دستگاه تریلی کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی بیرجند – قاین به ۲ دستگاه تریلی کشنده حامل سوخت مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از ۲ دستگاه تریلی که با پلمب جعلی قصد عزیمت به مرز ماهیرود را داشتند، ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در این رابطه ۲ دستگاه خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی تاکید کرد: مبارزه با قاچاق سوخت به‌طور ویژه در دستور کار پلیس قرار دارد و از شهروندان می‌خواهیم هر گونه اخبار و اطلاعات از فعالیت قاچاقچیان را با شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

دادستان بیرجند: رعایت استانداردها از مصادیق حقوق عامه است

دادستان بیرجند: رعایت استانداردها از مصادیق حقوق عامه است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: رعایت استانداردهای اجباری در بخش‌های مختلف از مصادیق حقوق عامه است و با هر گونه ترک فعل در این زمینه با جدیت برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام علی نسایی زهان روز دوشنبه در حاشیه نشست کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در جمع خبرنگاران افزود: رعایت استانداردهای اجباری در صیانت از حقوق مصرف‌کننده ضرورت جدی است و ترک فعل در این زمینه توسط متولیان پیگرد قانونی دارد.

وی گفت: ماهیت اقدامات اداره کل استاندارد باید بازدارنده و پیشگیرانه باشد زیرا نقش مهمی در پیشگیری از وقوع حوادث در محیط‌های مختلف دارد.

دادستان بیرجند ادامه داد: یکی از موارد مهم در این حوزه سنجش اوزان و مقیاس‌ها است که برای جلوگیری از کم‌فروشی در پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مکان‌های عرضه باید دستگاه‌های وزن و مقیاس به‌صورت دوره‌ای کنترل شود و برچسب صحت عملکرد داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت باید مستمر و هدفمند باشد گفت: نظارت بر عملکرد جایگاه‌های سوخت مایع و سی ان جی از طریق انجام آزمون نازل‌های سوخت برای کنترل صحت عملکرد آنها و جلوگیری از کم‌فروشی با گشت مشترک ادارات کل استاندارد، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نسایی زهان یادآور شد: نظارت، بازرسی و نمونه‌برداری از مراکز عرضه طلا در استان برای بررسی عیار طلا در راستای حقوق عامه در دستور کار اداره کل استاندارد به عنوان تنها مرجع رسمی کشور برای تعیین عیار مصنوعات فلزی گرانبها باشد.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف مهم اداره کل استاندارد در راستای حقوق عامه حضور در مدارس، باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و سایر مراکز ارایه خدمات و نظارت بر نحوه خدمات‌رسانی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی بازرسی از واحدهای عرضه‌ روغن موتور را از دیگر موضوعات با اهمیت عنوان کرد و افزود: در ارتباط با رعایت حقوق عامه طبق قانون با هر گونه ترک فعل و تخلف در این حوزه برخورد قانونی می‌شود و دستگاه‌های ذیربط باید پاسخگو باشند.

استاندار خراسان جنوبی:

مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در خراسان جنوبی اخذ شد/۲-۳

مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در خراسان جنوبی اخذ شد

استاندار خراسان جنوبی در پی دیدار با معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اخذ مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در این استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد قناعت” روز دوشنبه در دیدار با “سعید کریمی” در محل این وزارتخانه، مسایل و مشکلات حوزه درمان استان را مطرح و پیگیری کرد.

در این جلسه درخصوص کمبود پزشک متخصص، ضرورت ایجاد بیمارستان‌های محلی با توجه به پهناوری استان و بعد مسافت مناطق مختلف تا مراکز شهرستان‌ها، نیاز شهرها به تجهیزات درمانی بحث و تبادل نظر شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: قول مساعد معاون وزیر بهداشت در مورد افزایش سهمیه پزشکان متخصص که به‌زودی توزیع می‌شوند و تامین تجهیزات درمانی از مهمترین نتایج این دیدار بود.

قناعت افزود: در این دیدار مجوز احداث بیمارستان‌های محلی اخذ شد و با این مجوز، عملیات اجرایی مراکز “درمان بستر” در برخی مناطق استان به‌زودی آغاز می‌شود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، رئیس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این دیدار حضور داشتند.

۱۰ مرکز خرید زرشک در خراسان جنوبی فعال است

۱۰ مرکز خرید زرشک در خراسان جنوبی فعال است

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ مرکز خرید در پنج شهرستان عمده زرشک‌خیز استان تجهیز شده و آماده دریافت زرشک از کشاورزان است.

سید حسن رضوی افزود: امسال تقاضا برای خرید زرشک زیاد و از طرفی محصول تولیدی استان کمتر است لذا مردم کمتر برای تحویل زرشک تازه مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای خرید توافقی زرشک افزود: به دلیل اینکه در چند سال اخیر فضاهای خوبی برای خشک کردن و فرآوری زرشک ایجاد شده بیشتر کشاورزان، زرشک را خشک، فرآوری و بعد به بازار عرضه می‌کنند.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک گفت: محصول زرشک کمتر به‌صورت تازه عرضه می‌شود اما اگر کسی قصد داشته باشد زرشک تازه را عرضه کند مراکز خرید آماده دریافت هستند.

وی با بیان اینکه زرشک اکنون جایگاه خود را پیدا کرده است افزود: جشنواره زرشک نیز معرفی خوبی از این محصول ارائه خواهد داد و به دنبال این هستیم که زرشک ارزش افزوده بیشتری پیدا کند و حوزه فرآوری و تنوع محصولات تولیدی آن افزایش یابد.

رضوی اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری جشنواره زرشک، این محصول مجالی برای عرضه به بازارهای بین‌المللی و یافتن جایگاه واقعی خود پیدا کند تا علاوه بر کمیت، کیفیت آن نیز ارتقا یابد زیرا یکی از چالش‌های مهم، توجه به کیفیت و رعایت استانداردهای بازارهای جهانی است.

وی گفت: کمیته تشکل‌ها و بخش خصوصی با بکارگیری بخش خصوصی و افزایش سهم آنان به نمایندگی از مردم در جشنواره ملی زرشک فعال است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون جلساتی با حضور همه اعضای کمیته برگزار شده است افزود: با کیفیت برگزار شدن جشنواره، ایجاد بازار برای  فروش زرشک و ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهداف این کمیته است.

وی با اعلام اینکه امکان بازدید سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از صنایع فرآوری، باغات زرشک و بارگاه‌های زرشک فراهم شده است گفت: بازاریابی خوب و یافتن مشتری‌های جدید در داخل و خارج هدف‌گذاری شده است.

رضوی با بیان اینکه آموزش کشاورزان در اولویت است تصریح کرد: لازم است از شروع احداث یک باغ تا مرحله بهره‌برداری زرشک همه موارد تحت نظارت کارشناسان باشد و استانداردهای تولید به کشاورزان آموزش داده شود تا بتوان محصول با کیفیت که مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی است، تولید کرد.

وی گفت: اگر این امر محقق شود جای نگرانی برای عرضه محصول با قیمت بسیار مناسب نیست و پیش‌بینی می‌شود تقاضای امسال روند افزایشی داشته باشد.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک افزود: رعایت برخی استانداردها هزینه دارد اما اگر کشاورزان بدانند ارزش افزوده زیادی به همراه دارد، به این سمت می‌روند.

وی بیان کرد: قیمت زرشک در بازار اکنون منطقی است اما پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد.

رضوی گفت: توصیه می‌شود کشاورزان از بخش‌های آموزشی که با همت جهاد کشاورزی یا تعاون روستایی برگزار می‌شود، استقبال کنند تا بتوانیم زرشک را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه واقع در روستای افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

کسب سه رتبه برترکشوردراجرای برنامه‌های حوزه سلامت و تندرستی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب سه رتبه برترکشوردراجرای محورهای حوزه سلامت و تندرستی و برنامه‌های، آموزش ایمنی و حفاظت از محیط زیست، اجرای برنامه سفیران سلامت و سرگروه های آموزشی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی گلدانی مقدم با بیان این خبر،  کسب این جایگاه را حاصل تلاش های بی ادعای کارشناسان و دست‌اندرکاران، مراقبین و فعالان حوزه سلامت و تندرستی استان دانست و اظهار کرد: براساس ارزیابی دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش؛ اداره سلامت و تندرستی استان در راستای اجرای برنامه ها و فعالیت های ابلاغی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با هدف سلامت و تندرستی دانش آموزان در سال تحصیلی در سال گذشته به این افتخار نائل آمد.

وی با اشاره به موزش ۲۳ هزار نفر دانش آموز و سرگروه های آموزشی برای ۳ منطقه استان در اجرای طرح  سفیران سلامت تصریح کرد: طرح  سفیران سلامت با محوریت مدرسه برای اجرای برنامه های ارتقای سلامت و آگاهی بخشی به عموم مردم برای انجام راهکارهای خود مراقبتی در سراسر کشور اجرا می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تأکید بر ترویج و توسعه ی برنامه ملی خود مراقبتی در آموزش و پرورش استان، عنوان کرد:هدف از اجرای طرح سفیران تقویت مدیریت سلامت محور در مدارس، آموزش مفاهیم سلامت و توانمندسازی دانش آموزان، افزایش گرایش دانش آموزان به مشارکت درامور مربوط به پیشگیری و خود مراقبتی و جلب مشارکت اولیا است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی ازدانش آموزان استان به عنوان پرچمداران انتقال پیام های بهداشتی از مدرسه به خانه و جامعه یادکردو افزود: جشنواره سفیران سلامت با هدف شناسایی،رشدو شکوفایی قابلیت های دانش آموزان درمحورهای تغذیه سالم، ایمنی و بهداشت محیط مدرسه، بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری های واگیردار، غیر واگیردار، بهداشت دهان و دندان،حفظ محیط زیست، تفکیک و بازیافت زباله برگزار می شود.

گلدانی با بیان این که  طرح دادرس یکی دیگر از برنامه های حوزه سلامت این معاونت به شمار می رود، ابراز داشت: در این طرح، دانش آموزان ضمن آشنایی کامل با جمعیت هلال احمر، ۸ آیتم امدادی را به صورت تئوری و عملی فرامی گیرندو باتشکیل گروه های۱۴نفره  سرفصل های آموزشی مخاطرات طبیعی،ایمنی،ارزیابی وکنترل علائم حیاتی،احیای قلبی و ریوی،آسیب های بافت نرم، اسکلتی و مفصلی، اطفاء حریق،اسکان اضطراری،انتقال و حمل مصدوم،رادرکارگروهی تمرین می کنند.

 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی:
ستاد راهبری علم و فناوری در خراسان جنوبی تشکیل شود

ایمانی گفت: ستاد راهبری علم و فناوری باید در استان شکل بگیرد و ظرفیت های مجموعه های مرتبط تجمیع شود تا نخبگان این حوزه برای گرفتن تسهیلات، تسهیل گری و ثبت اختراع و تجاری سازی دچار سردرگمی نباشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، هادی ایمانی صبح امروز (۱۸ مهر) در نشست خبری اظهار کرد: در بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی سعی کردیم به ظرفیت های حوزه دانش بنیان و شرکت های فناور استان که شناخته نشده و یا کمتر به آنان توجه شده است، بپردازیم و نهادها و دستگاه های مختلف را پای کار بیاوریم تا برای آنان تسهیل گری و رفع موانع و مشکلات اتفاق بیافتد.

 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه در دیدار با معاون اشتغال وزارت تعاون مصوب شد تا محدود سقف تسهیلات برای استان به لحاظ تعداد برداشته شود، افزود: همچنین طی دیدار با مدیر شبکه سه صدا وسیما مقرر شد ظرفیت های استان در حوزه علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و خلاق در قالب مستند یا کلیپ های کوتاه آماده و برای پخش ارسال شود و در هفته آینده تهیه کننده برنامه میدون به خراسان جنوبی سفر خواهند کرد تا از این برنامه هم برای معرفی ظرفیت ها استفاده شود.

 

ایمانی به محورهای نقشه راه بسیج علمی استان اشاره و تصریح کرد: یکی از این محورها حوزه تحول علوم انسانی و اسلامی  است که به شدت در استان مغفول مانده و می طلبد در سطح دانشگاه و حوزه‌های علمیه این موضوع را فعال کنند.

 

به گفته وی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی نقش پشتیبانی و تسهیل گری و حمایت از نخبگان در این حوزه را با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، کرسی های ترویجی و مباحث پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اسلامی انجام خواهیم داد.

 

عملیاتی کردن اطلس زن و خانواده در دستور کار است

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی از تدوین و عملیاتی کردن اطلس زن و خانواده در دستور کار است، ادامه داد: یکی دیگر از محورها، اقتصاد دانش بنیان است که در استان مغفول مانده و متاسفانه شرکت های که در حوزه علم و فناوری فعالیت می کنند در سطح پژوهشی و نمونه اولیه باقی مانده اند اما برای تجاری سازی که به حوزه بازار وصل شوند اتفاق خاصی نیفتاده است.

 

ایمانی به مشکل ورود به بازار شرکت های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: با اینکه سوله های خالی بسیاری در شهرک صنعتی وجود دارد اما به مجموعه های دانش بنیان با هزینه های سرسام آور اجاره می دهند که درخواست داریم شرکت شهرک های صنعتی و استانداری برای تسهیل این امر کمک کنند تا حداقل برای مدتی این مکان ها به صورت رایگان به این شرکت ها واگذار شود و سپس در مباحث بازار با آنها مشارکت داشته باشند تا از این طریق بحث های مالی را پیگیری کنند.

 

پیگیری برای راه اندازی کارخانه علم و فناوری در استان

وی در ادامه از پیگیری برای راه اندازی کارخانه علم و فناوری با استفاده از ظرفیت سپاه به عنوان پایلوت اولیه خبر داد و گفت: همچنین علوم بدیع و نوظهور، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز استانی و ملی، آموزش، شبکه سازی و توانمندسازی، گفتمان‌سازی جهاد علمی و دانش بنیان کردن بسیج از دیگر محورهای نقشه راه این سازمان است.

 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه ستاد راهبری علم و فناوری باید در استان شکل بگیرد، متذکر شد: هم اکنون نخبگان در این حوزه برای گرفتن تسهیلات، تسهیل گری و ثبت اختراع و تجاری سازی دچار سردرگمی هستند و شاهد موازی کاری در برخی مجموعه ها هستیم که هم این ظرفیت ها باید تجمیع شوند.

 

برگزاری یادواره شهدای نخبه خراسان جنوبی

ایمانی به برگزاری یادواره شهدای نخبه خراسان جنوبی با محوریت شهید دکتر رحیمی طی یک‌ماه آینده اشاره کرد و گفت: همچنین امسال رویداد جهادگران علم و فناوری با شیوه بهتری برگزار می شود و از ظرفیت های سایر نهادهای استفاده خواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: در رویداد جهادگران علم و فناوری تسهیلات خوبی برای ساخت نمونه اولیه و تجاری سازی محصول پیش بینی شده است.

 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی بیان کرد: خانه‌های خلاق و نوآور در حوزه های فرهنگی و هویت‌ساز با حمایت بسیج علمی و همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی در سطح استان تأسیس خواهد شد.

 

اجرای طرح آموزش رایگان هنر در خراسان جنوبی آغاز شد/۲-۳

اجرای طرح آموزش رایگان هنر در خراسان جنوبی آغاز شد

اجرای طرح آموزش “هنر برای همه” با هدف شناسایی استعدادها و صیانت از هنرهای ملی در مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ثبت‌نام طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم و شهرهای مرزی استان از ۱۶ مهر آغاز شد و تا ۳۰ مهر ماه جاری ادامه دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم اضافه کرد: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به نشانی https://amoozeshehonar.farhang.gov.ir ثبت‌نام کنند.

وی اظهار داشت: طرح آموزش «هنر برای همه» در مناطق کمتر توسعه‌یافته با هدف دستیابی به توسعه اقتصاد هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی به‌صورت آموزش رایگان در رشته‌های مختلف هنری اجرا می‌شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در تداوم تلاش‌های صورت گرفته و با توجه به شکل‌گیری قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگی و هنری ویژه مناطق محروم، کم‌برخوردار و مرزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش دوم ثبت‌نام از متقاضیان این طرح آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در ۲ شاخه مهارت‌های عمومی و اختصاصی شامل مهارت‌های بومی، محلی و سنتی اجرا می‌شود افزود: دوره‌های آموزشی در زمان ثبت‌نام به ۲ صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود و متقاضی براساس شرایط و علاقه‌مندی خود یکی از مراحل را انتخاب می‌کند.

زمزم حداقل سن برای ثبت‌نام را ۱۵ سال تمام عنوان کرد و گفت: افرادی که دوره گذشته در سامانه ثبت‌نام کرده و به هر دلیلی در دوره‌ها شرکت نکرده‌اند، در بخش ویرایش در سامانه وارد شده و نسبت به انتخاب رشته مورد نظر اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه متقاضی باید در شهر و منطقه مورد تقاضا ساکن باشد ادامه داد: برای هنرجویانی که دوره‌های سطح مقدماتی و پیشرفته را با موفقیت سپری کنند، مدرک گواهی معتبر ایسکو صادر می‌شود.

 

حمایت کمیته امداد از ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش‌آموز خراسان جنوبی/

حمایت کمیته امداد از ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش‌آموز خراسان جنوبی

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی شمار دانش‌آموزان تحت حمایت این نهاد را ۲۰ هزار و ۲۰۷ نفر اعلام کرد و گفت: کمک به دانش‌آموزان نیازمند تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد عرب افزود: مردم استان ۳۲ میلیارد ریال به پویش ملی شور عاطفه‌ها در سال جاری کمک کردند و جمع‌آوری کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: از این مبلغ هشت میلیارد ریال نقدی و ۲۴ میلیارد ریال غیرنقدی بوده که برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی تعداد کل پایگاه‌های شور عاطفه‌ها را بیش از سه هزار پایگاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد هزار و ۲۳۷ پایگاه ثابت و سیار و بیش از ۲ هزار پایگاه در مدارس مستقر بوده‌اند.

وی بیان کرد: هزار و ۱۰۰ دانشجو و طلبه هم زیر پوشش حمایت‌های کمیته امداد قرار دارند و امسال ۱۰۹ هزار پاکت در مدارس استان توزیع  شد.

عرب با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از هشت هزار و ۷۳ بسته تحصیلی بین دانش‌آموزان نیازمند استان توزیع شد گفت: تا پایان سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی توسط کمیته امداد و مراکز در سطح استان جمع‌آوری و توزیع شده است که امیدواریم امسال با همراهی مردم سخاوتمند این کمک‌ها افزایش یابد.

وی اظهار داشت: ترویج فرهنگ و سنت حسنه انفاق، نیکوکاری، خیر و احسان در جامعه اسلامی، فراهم‌سازی فرصت حضور و مشارکت آحاد مردم در کمک، انفاق و نیکوکاری برای تحصیل دانش‌آموزان، مهمترین هدف برگزاری این پویش ملی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با اشاره به برنامه زمان‌بندی شور عاطفه‌ها از ۲۴ شهریور تا نیمه مهر امسال گفت: شور عاطفه‌ها پنجشنبه ۲۴ شهریور در معابر اصلی و ورودی شهرها و روستاها، ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری، جمعه ۲۵ شهریور در مصلاهای نماز جمعه و هفته دوم مهر در مدارس استان به همراه نواختن زنگ عاطفه‌ها بوده است.

وی بیان کرد: نیکوکاران می‌توانند تا پایان سال تحصیلی با واریز کمک به شماره حساب ۰۱۱۱۶۷۶۵۱۸۰۰۵ یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ بانک ملی شعبه دادگستری بیرجند در این کار خیر مشارکت کنند.

پرداخت از طریق تلفن همراه با کد دستوری #۱*۵۶۱*۸۸۷۷*، استفاده از نرم‌افزارهای سنا، سکه، بله، ایوا و بام، تلفن گویای ۰۹۶۸۸۷ و مراجعه به ادارات ۲۱ گانه کمیته امداد همچنین ۱۴۹ مرکز نیکوکاری در استان خراسان جنوبی از دیگر روش‌های جمع‌آوری کمک‌های شهروندان است.

 

در آستانه برگزاری جشنواره زرشک بررسی شد؛

دغدغه کشاورزان درمیان؛ از رکود واحدهای فرآوری تا نبود سردخانه زرشک/ دولت تعاونی‌های روستایی را حمایت کند

شهرستان درمیان علی رغم این‌که سومین شهرستان تولید کننده زرشک است اما فاقد سردخانه زرشک بوده و صنایع فرآوری و بسته‌بندی این شهرستان راکد است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، همزمان با آغاز پاییز فصل برداشت زرشک این یاقوت های شفابخش آغاز می‌شود. زرشک یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در خراسان جنوبی است. امسال همزمان با فصل برداشت زرشک جشنواره ملی زرشک در پنج شهرستان خراسان جنوبی که دارای محصول زرشک است برگزار می‌شود.

شهرستان درمیان سومین شهرستان استان در زمینه تولید زرشک بوده و ۲۶ مهرماه امسال میزبان جشنواره ملی زرشک در قلعه تاریخی فورگ است.

سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان ۳ هزار هکتار بوده و ۷ هزار بهره‌بردار در این شهرستان از طریق برداشت زرشک امرار معاش می‌کنند.

رحیمی یکی از بهره‌برداران زرشک در روستای نوغاب شهرستان درمیان در گفت‌و گو با خاورستان، در مورد جشنواره زرشک شهرستان درمیان اظهار کرد: در راستای برگزاری جشنواره زرشک پیشنهاد می‌شود از میدان دارهای بازارهای میوه و تره بار شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز که تا حدودی زرشک از استان خراسان‌جنوبی به این استان‌ها ارسال می‌شود، دعوت کنند که در جشنواره زرشک شرکت کرده و از نزدیک شاهد برداشت و دیدن درختان زرشک و زحمت برداشت باشند و از طرفی این دعوت باعث معرفی بیشتر زرشک و تمایل به خرید بیشتر از سمت بازارهای این استانها می‌شود.

نبود سردخانه زرشک در شهرستان درمیان

وی یکی از مشکلات پیش روی زرشک‌داران در شهرستان درمیان را نبود سردخانه در شهرستان درمیان دانست و عنوان کرد: بیشتر زرشکی که در سردخانه بیرجند نگهداری می‌شود متعلق به شهرستان درمیان است و نبود سردخانه در شهرستان باعث حمل زرشک به بیرجند و هزینه‌های بیشتر روی دست کشاورز شده است.

این بهره‌بردار زرشک اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود دولت در بحث خرید زرشک توسط تعاونی‌ها از نظر نقدینگی تعاون روستایی را بیشتر حمایت کند تا دست آنها برای خرید باز باشد.

رحیمی ادامه داد: وقتی تعاون روستایی به دلیل نداشتن نقدینگی قدرت خرید کمتری داشته باشد، دست دلال برای خرید زرشک با قیمت پایین باز می‌شود که اگر از تعاون روستایی در بحث مالی حمایت شود به نفع کشاورز است.

نیاز به بازاریاب زرشک داریم

وی که از خریداران بخش خصوصی زرشک در شهرستان درمیان نیز است گفت: از دیگر پیشنهادات برای فروش بهتر زرشک این است که در فصل برداشت زرشک، بازاریاب برای فروش و عرضه بهتر به بازار داشته باشیم که کار بازاریابی زرشک را انجام دهند.

این بهره‌بردار زرشک خاطرنشان کرد: در فصل برداشت، زرشک را با بسته بندی‌های بسیار زیبایی بسته بندی کرده و به بازار عرضه می‌کنیم که مشتری پسند است اما عده‌ای زرشک را به صورت فله‌ای و با قیمت کمتر در بازار عرضه می‌کنند که به مرور بازار فروش زرشک به صورت بسته بندی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

واحدهایی که راکد است

رحیمی در مورد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی زرشک در شهرستان که راکد است، افزود: متاسفانه این واحدها تا زمانی که ساختمان آنها در حال احداث و تکمیل است همه رغبت خوبی برای همکاری دارند اما وقتی به پایان رسید و کار اصلی آغاز می‌شود حمایتی نیست و به نوعی همه بی رغبت برای ادامه کار می‌شوند که این آسیب است و با توجه به ظرفیت تولید زرشک در شهرستان درمیان باید از این واحدها حمایت بیشتری انجام شود.

نبود قیمت ثابت برای زرشک مهمترین مشکل

بهاری یکی از بهره‌برداران زرشک در بخش قهستان شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: مهمترین مشکل بهره‌برداران زرشک در شهرستان درمیان، نبود قیمت ثابت برای خرید زرشک در فصل برداشت است.

وی افزود: هم اکنون که فصل برداشت زرشک است دلال با قیمت پایینی که روی زرشک می‌گذارد ارزش این محصول و قیمت خرید را به شدت کاهش می‌دهد.

این بهره‌بردار زرشک بیان کرد: اگر دولت برای زرشک تازه یک قیمت ثابت مشخص کند و همه موظف به خرید با این قیمت تعیین شده باشند بهتر است.

بهاری عنوان کرد: بهره‌بردار زرشکی که مکانی برای نگهداری زرشک ندارد مجبور به فروش محصول در فصل برداشت به قیمت پایین است که این به ضرر کشاورز است.

وی افزود: زرشک هر ساله نیست و یک سال درمیان محصول دارد و کشاورزی که زرشکِ تَر را به دلیل نداشتن مکان مناسب برای خشک کردن با قیمت پایین به فروش می‌رساند تا دوسال بعد زرشکی برای فروش و درآمد نخواهد داشت و بسیار متضرر می‌شود.

این بهره‌بردار زرشک بیان کرد: تنها درخواست بهره‌بردار زرشک از مسئولان این است که قیمت ثابت و عادلانه‌ای که به نفع کشاورز باشد برای فصل برداشت مشخص و بر خرید این محصول نظارت شود.

جشنواره زرشک بهانه‌ای برای معرفی شهرستان درمیان

مهدی فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد برگزاری جشنواره زرشک، اظهار کرد: شهرستان درمیان برای برگزاری جشنواره زرشک آمادگی کامل را دارد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها انجام و جلسات برگزار شده، افزود: چند باغ زرشک در شهرستان فریز شده که برداشت تا روز برگزاری جشنواره انجام نشود.

فرماندار شهرستان درمیان بیان کرد: برگزاری جشنواره زرشک در شهرستان درمیان بهانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، میراث فرهنگی، تولید زرشک و سایر موارد است.

فرجامی فرد عنوان کرد: از جمله اهداف این جشنواره بیان مشکلات بهره‌برداران زرشک در این شهرستان و خرید توافقی است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف برگزاری جشنواره خروجی گرفتن مناسب از جشنواره و عایدی داشتن برای بهره برداران زرشک شهرستان است.

فرماندار شهرستان درمیان گفت: طبق صحبت‌های انجام شده شرکت تعاونی تولید اسدیه آمادگی خرید توافقی زرشک از کشاورزان را دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام شده ان‌شاءالله امسال مشکلی در مورد خرید محصول زرشک نخواهیم داشت.

محمدحسن جاویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد جشنواره زرشک اظهار کرد: جشنوراه زرشک شهرستان درمیان در دو تاریخ و دو مکان برگزار می‌شود.

وی افزود: ۲۱ مهرماه بازدید مسئولان از باغات زرشک شهر قهستان را خواهیم داشت و ۲۶ مهرماه جشنواره اصلی زرشک در قلعه فورگ برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: جلساتی پیرامون جشنواره زرشک در شهرستان با دستور و ریاست فرماندار شهرستان برگزار شده است.

جاویدی عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های شهرستان موظف شدند که از ظرفیت آنها در راستای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره استفاده شود.

وی اظهار کرد: وظایفی برای تمامی دستگاه‌هایی که موظف به همکاری شدند ابلاغ شده و تمامی مدیران ادارات شهرستان درمیان از اعضای برگزاری جشنواره زرشک شدند که باید همکاری داشته باشند و در هر مجموعه اداری یک دستور کار مشخصی تعریف شده است.

اهداف برگزاری جشنواره زرشک 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان با بیان این‌که هدف از برگزاری جشنواره زرشک تنها بخش کشاورزی نخواهد بود، گفت: معرفی شهرستان در راستای برگزاری این جشنواره از آداب و معاشرت گرفته تا صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، مباحث فرهنگی، ظرفیت و توانایی شهرستان و سایر موارد مورد نظر است و قطعا اثرگذارخواهد بود.

جاویدی افزود: مهمترین هدف از برگزاری جشنواره زرشک در شهرستان درمیان این است که برای محصول استراتژیک زرشک که در شهرستان داریم و فرآوری که در این حوزه می‌تواند تاثیرگذار باشد بتوانیم به جامعه هدف خودمان برسانیم.

وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می‌تواند مباحث حمایتی دولت از محصول زرشک از جمله خریدهای توافقی و تضمینی را در برداشته باشد و اعتباراتی که در این حوزه می‌تواند برای ایجاد مراکز فرآوری، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی تکمیلی ارائه دهند که ما بتوانیم این ظرفیت را در شهرستان بیشتر کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان در خصوص سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان، گفت: در شهرستان درمیان ۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک است که ۲۷۰۰ هکتار بارور و ۳۸۰ هکتار غیر بارور است.

جاویدی افزود: در شهرستان درمیان ۷ هزار بهره‌بردار زرشک داریم و میزان برداشت در هکتار به صورت تَر ۴ تن در هکتار و خشک ۱٫۳تن در هکتار است.

وی در خصوص مشکلات فراروی بهره‌برداران زرشک، عنوان کرد: فروش محصول زرشک مهمترین مشکل زرشک‌کاران است. فرآوری محصول و آفت‌هایی که در این محصول وجود دارد از دیگر مشکلات پیش‌روی بهره‌برداران زرشک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: یکی از اهداف جشنواره زرشک در شهرستان درمیان فروش محصول زرشک و شناسایی، معرفی و فرآوری این محصول است.

جاویدی گفت: زرشک به عنوان یکی از گیاهان دارویی نیز شناخته شده و با برگزاری این جشنواره این محصول به عنوان گیاه دارویی و تاثیراتی که در سلامت مردم دارد نیز معرفی می‌شود.

وی اظهار کرد: از دیگر اهداف این جشنواره انتظار حمایت دولت و بخش خصوصی با ارائه تسهیلات به تعاون روستایی و متقاعد کردن دولت و بخش خصوصی جهت خرید زرشک از بهره برداران است.

رکود صنایع تبدیلی و تکمیلی شهرستان درمیان/کمبود سرمایه در شرکت تعاونی تولید اسدیه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در شهرستان درمیان دو واحد وجود دارد اما متاسفانه علی‌رغم تسهیلاتی که این واحدها دریافت کردند به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش در حال حاضر راکد هستند.

جاویدی خاطرنشان کرد: فقط شرکت تعاونی تولید اسدیه با خرید توافقی هنوز پایدار است و خدمات انبارداری و نگهداری را دارد اما به دلیل کمبود سرمایه، توانایی خرید زرشک قابل توجهی در سطح شهرستان را ندارد.

وی اظهار کرد: اگر شرکت تعاونی تولید اسدیه سرمایه‌ای برای خرید زرشک در سطح شهرستان داشته باشد مانع خرید زرشک توسط دلالان با قیمت کم از زرشک دار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: شرکت‌های تعاونی می‌توانند با خرید توافقی خرید زرشک در شهرستان را پوشش دهند.

جاویدی گفت: از دیگر مشکلاتی که در محصول زرشک، بهره‌بردار را با مشکل مواجه کرده وجود آفت‌هایی در این محصول است که به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی هایی که در کشور و شهرستان وجود دارد برخی بیماری‌های نو ظهور، لکه‌های برگی، زنگ زرشک، سفید شدن زرشک و ریزش محصول در زرشک نهادینه شده و وجود دارد.

وی افزود: مجموعه جهاد کشاورزی اقداماتی را در بحث مبارزه با آفات زرشک انجام داده که شامل شناسایی عامل عارضه، آزمایش‌های کاربردی سموم، برگزاری کلاس های ترویجی و همکاری با مراکز تحقیقاتی برای پیدا کردن روش مبارزه با این آفت ها است و وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی نیز نظارت بر مبارزه همگانی است و از بهره برداران زرشک نیز انتظار داریم در بحث مبارزه با آفات همکاری کنند تا این مشکلات به نحو احسن مدیریت شود.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد؛ نتایج برگزاری این جشنواره در شهرستان درمیان باید حمایت‌ مالی به واحدهای تبدیلی و تکمیلی راکد شهرستان، ایجاد سردخانه زرشک، حمایت مالی از تعاون روستایی، تثبیت بازار فروش در فصل برداشت و توجه به مشکلات بهره‌برداران زرشک شهرستان درمیان باشد.

 

 

 

نقره کشوری تیم ووشوی خراسان جنوبی/۷

تیم ووشو خراسان جنوبی در ماراتن سخت و نفس گیر در مسابقات قهرمانی کشور ووشو که میزبانی کرمان برگزار شد با کسب۴مدال طلای محمد معین هاشمی پور، محمد براتی، زین العابدین اصفهانی و امیررضا احمدی و ۴مدال نقره محمد عرفان علی پور، امیرعلی سلیمانی، احسان جمالی و سید محمدجواد موسوی و ۳مدال برنز سید عماد حسینی، حمید اندیش، محمد حامد آهنی توانست در مجموع تیمی مقام دوم مسابقات ووشو قهرمانی کشور را از آن خود کند.

 

 

 

 

دختران سه گانه کار خراسان جنوبی در المپیاد استعداد های برتر کشور/۷

 

 

رئیس هیئت سه گانه خراسان جنوبی گفت: تیم انتخابی دختران سه گانه کار استان در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر کشور در تبریز حضور دارد.

به گفته حسینی ریحانه طاهری، نسترن ایمانی، نگار سادات حسینی، سما حسینی و فاطمه هرمزی به مربی گری زهرا زرین چنگ و سرپرستی زهرا بازدیدی اعضای تیم استان در این رقابت ها را تشکیل می دهند.

 

کشف هزار و ۱۰۰ لیتر نفت سفید قاچاق در زیرکوه/۴

هزار و ۱۰۰ لیتر نفت سفید قاچاق در زیرکوه کشف شد .

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت : ماموران انتظامی شهرستانکشف هزار و ۱۰۰ لیتر نفت سفید قاچاق در زیرکوه زیرکوه در حین کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه خودروی سواری هزار و ۱۰۰ لیتر نفت سفید قاچاق را در دو مشک کشف کردند .

حسین حسن پور افزود :  پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات  موجود در پرونده،  متهم  به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت ۷۲ میلیون  و ۰۰ ۶ هزار تومان  جزای نقدی در حق دولت محکوم شد .

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: بر اساس مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا به  دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی  می شود .

صعود عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند به قله کلیمانجارو/۷

دکتر جواد نوعی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند به ارتفاعات قله کلیمانجارو صعود کرد

 

دکتر جواد نوعی در تاریخ ۲۸ شهریور به ارتفاعات قله کلیمانجارو (بام آفریقا) در ارتفاع ۵۸۹۵ متر صعود کرد.

 

 

صعود نماینده خراسان جنوبی به دور دوم مسابقات المپیاد استعداد های برتر هندبال /۷

نماینده خراسان جنوبی به دور دوم مسابقات المپیاد استعداد های برتر هندبال کشور صعود کرد .

تیم هندبال خردسالان شهر آیسک بعنوان نماینده خراسان جنوبی در دومین دیدار خود صبح امروز با نتیجه ۲۷ بر ۱۸ تیم هیئت هندبال مازندران را شکست داد وبه مرحله دوم مسابقات صعود کرد.

مسابقات هندبال خردسالان کشور در شهر مبارکه‌ی اصفهان درحال برگزاری است وتیم هندبال آیسک که به عنوان نماینده‌ی استان دراین مسابقات حضور یافته با تیم‌های گلستان ومازندران هم گروه است.

 

 

 

 

زنان واقف، جاودانه‌های تاریخ خراسان جنوبی/۷

طبق اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیش از ۵۰۰ سند وقفی به نام زنان ثبت شده که ۲۰۷ مورد خاص واقفان زن است.

به گزارش شبستان اسلام برای زنان و مردان جایگاه و نقش واقعی خودش را تعریف کرده است. درحالی که دنیای غرب به دلیل در نظر نگرفتن جایگاه واقعی و اصلی برای زن در ابعاد مختلف به بن بست رسیده، بانوان مسلمان همواره در زمینه تشویق مردان به امور خیریه و وقف نقش مهمی داشتند کما اینکه خودشان نیز دستی بر آتش وقف داشته اند از همین رو زنان واقف در خراسان جنوبی که شمارشان هم کم نیست جاودانه های تاریخ این استان هستند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد بانوان ایرانی به‌ویژه زنان مسلمان علاوه بر حضور موثر و استقلال عمل در انجام خدمات عام‌المنفعه در حدود هفت درصد اوقات هم به‌ طور مشترک با همسر و یا سایر اعضای خانواده اعم از خواهر یا برادر به شکل‌گیری موقوفات جدید مبادرت می‌کنند.

 

از موضوعاتی که در بررسی اسناد موقوفات و مطالعه وقف نامه‏ ها جلب توجه می‏‌کند موقوفات بانوان است.

 

حضرت فاطمه زهرا (س) نخستین واقف زن در اسلام است. در ایران نیز اولین سند وقفی مربوط به خانم خدیجه بنت ربیعا ثبت شده که نزدیک به هزار سال پیش در قزوین زندگی می‌کرده و قناتی را وقف کرده است.

تا پایان سال ۹۳ نیز، از میان ۲ هزار وقفی که انجام شد، ۳۰۰ وقف از جانب زنان بوده که ۱۵ درصد کل وقف‌ها را شامل می‌شود. این در حالی است که آمار زنان شاغل ۱۲ درصد است. بدیهی است این آمار تنها دربرگیرنده موقوفاتی است که تاکنون شناسایی و ثبت شده و تعداد واقعی بیش از این است.

 

این موقوفات که قدمت برخی از آنها به بیش از ۵۰۰ سال می‏‌رسد. رقبات گوناگونی را از قبیل اراضی مزروعی، دکاکین، تکایا، مساجد، منازل مسکونی، دارالایتام، درمانگاه و سایر مراکز عام‏المنفعه شامل می‏‌شود و هریک دارای مصارف مشخص بوده عواید آنها همه ‏ساله به واسطه متولّی یا سازمان اوقاف صرف اجرای نیات واقفین می‏‌شود.

 

طبق آمار اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیش از ۵۰۰ سند وقفی به زنان ثبت شده که ۲۰۷ مورد خاص واقفان زن است. اسناد وقفی خاص زنان را بیش از ۲۰ درصد شامل می شود و یک سری موقوفات نیز بین زنان و همسران آن ها مشترک است.

 

در این گزارش با استناد به وقف نامه‌های قدیمی موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به معرفی تعدادی از بانوان واقف در خراسان جنوبی پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

 

«خانم سکینه» دختر استاد علی اصغر نوفرستی سال ۱۳۲۴ هجری قمری ۲ فنجان از قنوات ثلاثه روستای نوفرست با تمام متعلقات شرعی و عرفی از ده و دشت به مساحت هشت من بذرافشان در روستای خراشاد را وقف بر مصرف تعزیه داران امام حسین (ع) کرده است.

 

در وقفنامه ای دیگر مربوط به دختر میر ابوطالب به نام «گدا» همسر علی حسین ساکن هاون سفلی یک طاقه از چشمه محسن آباد با کل ملحقات شرعی و فرعی وقف بر حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابطالب (ع) شده است.

 

طبق این وقف نامه باید از عواید موقوفه در شب ۲۱ رمضان عزاداری شود. این موقوفه در ۲۷ ماه صفر سال ۱۳۳۵ به وقوع پیوسته است. این بانو واقف موقوفه دیگری نیز محرم سال ۱۳۱ وقف بر عزاداری امام حسین(ع) کرده که تمام یک طاقه آب از مزرعه خونیک از توابع کوه باقران است.

 

۴ فنجان آب وقف بر مخارج مسجد روستای گل
وقف دیگری توسط عصمت خانم مادر محمداسماعیل خان عرب خزیمه مقداری از مالش را در سال ۱۱۵۱ هجری قمری وقف کرده که تا ظهور امام زمان (عج) به مصرف رد مظالم عالی آرامگاه محمد اسماعیل خان (پدر مرحوم واقف) رسانند.

 

بانوی واقف به نام خیر النساء همسر ملا حسین نیز تمام نیم روز از مزرعه کوشک آباد را که ۱۵ فنجان بوده وقف بر تعزیه داران و مصیبت داران امام حسین (ع) کرده است. این وقف در ۲۸ صفر ۱۳۱۱ انجام گرفته است.

 

«حاجیه فاطمه بیگم» دختر حاجی میر اکبرخان نیز چهار فنجان آب با اراضی از قنوات روستای گل را وقف کرده که صرف روشنایی، تعمیر، فرش و سایر مخارج مسجد جامع و حمام روستا شود. این وقف در ذیقعده سال ۱۲۴۸ به تحریر درآمده است.

 

همچنین این بانوی واقف یک طاقه آب را از مزرعه گیوشاد بر تحصیل علوم دینی وقف نمود که در ذیقعده ۱۲۴۸ این موقوفه به رشته تحریر درآمده است.

 

خانم «زیبا نساء» همسر مرحوم میر محمد معین بیک یک طاقه از مزرعه بورج و نیم روز از مزرعه چهکند عرب را وقف بر مسجد و حمام روشناوند کرده است. این موقوفه در ۸ جمادی الثانی ۱۲۲۴ انجام گرفته است.

 

«خدیجه بیگم» نیز بانوی واقف از خراسان جنوبی است که به دختر مرحوم علی مردان بیک و همسر خواجه حسین بیک مشهور بوده است. این بانو مجاری یک سهم و نیم روز مزرعه حاتم آباد را وقف بر تعزیت داران امام حسین (ع) کرده است. صیغه این وقف در ۳ رجب ۱۲۹۵ جاری شد.

 

خانم «خدیجه هاشمی خراشاد» نیز تمام یک سهم و نیم از ۹۶۰ سهم قنات خراشاد را وقف کرده که در ایام وفات حضرت فاطمه (س) در روستای خراشاد به مصرف هزینه تعزیه داران برسد. این موقوفه در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۰ به امضاء درآمد.

 

بانو «خدیجه» دختر مرحوم رضا و همسر عباس حسن خداداد تمام یک فنجان آب را از قناتین خنگ با مساحت ۴۰۰ متر مربع وقف بر مصرف دوران حمام خنگ کرد. صیغه این وقف در فروردین ۱۳۲۴ خورشیدی جاری شده است.

 

خانم «نرگس فیروزی» فرزند محمد علی دو دانگ مشاع از یک باب منزل واقع در شهرستان بیرجند را وقف بر حسینیه و مسجد صاحب الزمانی(عج) خیرآباد نو بیرجند کرده است. ( ۴ دانگ دیگر توسط آقای عباس کاویان وقف شده) این وقف در ۶ اسفند ۱۳۶۳ به ثبت رسیده است.

 

۱۰ فنجان آب از قنات روستای سرچاه وقف بر عزاداری امام حسین (ع)
خانم «معصومه» معروف به همسر ملا محسن پیرنجی بر اساس وصیت مرحوم دایی خود ۵ فنجان آب از نهر موسیان به انضمام یک قطعه زمین و آب رود نهر مزبور به میزان ۱۵ سهم واقف بر عزاداری امام حسین(ع) درایام محرم کرده است. این وقف درذیقعده سال ۱۳۲۵ هجری قمری، به وقوع پیوست.

 

خانم «فاطمه» فرزند شفیع ملک آبادی همسر مرحوم محمد علی کربلایی عبد ا… دو فنجان آب از قنات روستای ملک آباد خراشاد با یک قطعه باغ و ۸ فنجان آب از قنات مزرعه چاج با یک قطعه باغ را وقف بر تعزیه داران امام حسین (ع) و مسجد و حمام روستای خراشاد کرده است. این موقوفه در ۲۸ رجب ۱۲۴۷ به وقوع پیوسته است.

 

«حاجی بانو» دختر مرحوم ملا نظر علی ساکن نوقاب تمام آب یک دانگ از قنات نوقاب با زمین را وقف بر عزاداران امام حسین (ع) کرده که در دهه عاشورا هر ساله پای علم نوقاب خرج شود. این وقف در محرم ۱۳۱۸ به تحریر درآمده است.

 

بانوی واقف به نام «خدیجه بیگم» دختر امیر محمد خان عرب خزیمه ۱۰ فنجان آب از روستای موسومه گشو وقف بر فقرا و رد مظالم کرده است. این موقوفه در جمادی الثانی ۱۱۹۹ به وقوع پیوست.

 

خانم «خورشید بیگم» دختر لطفعلی بیک ساکن روستای سرچاه نیز ۱۰ فنجان آب از قنات روستا را وقف کرده که در دهه عاشورا صرف و خرج تعزیه داران امام حسین (ع) کنند. این وقف به ربیع الثانی ۱۲۹۷ به تحریر درآمده است.

 

وقف یک عدد دیگ بزرگ برای هرکس که به آن نیاز داشته باشد

در وقفنامه دیگری آمده که کربلایی «خدیجه» دختر مرحوم حاجی علی اکبر ۳۶ فنجان آب از خرمک و یک باب اطاق با فرش، یک سرانداز، ۶ عدد قلیان با اسباب و ۱۰ عدد گلاب پاش و کاسه  کاشی، ۳۵ عدد سفره، ۶ عدد فراش، یک عدد آب گردان و یک عدد پیه سوز را وقف بر تعزیه داران امام حسین (ع) کرده است. همچنین این بانوی واقف سه فنجان و نیم دیگر از قنات خرمک با اراضی متعلقه و سه فنجان دیگر از نهر وسط با اراضی متعلقه از کشمان دو رده چهار من و نیم زمین را وقف بر مسجد خوسف کرده که صرف تعمیر یا سایر مخارج آن شود. این وقف نیز در ماه ربیع الاول ۱۲۶۱ انجام گرفته است.

 

یک بانوی دیگر به نام «خدیجه خسروی» فرزند مرحوم کربلایی احمد خسروی مهموئی ۱۵ سهم شامل؛ یک دانگ و نیم از مزرعه میریک تکاب شاخن با اراضی تابعه و اشجار متعلقه را وقف بر امام حسین (ع) کرده تا همه ساله در صبح تاسوعا صرف و خرج شود.

 

همچنین این بانوی واقف یک عدد دیگ بزرگ را نیز وقف کرده که پیوسته به هر کس به آن نیاز داشت بدهند. این وقف نیز ۵ فروردین ۱۳۳۱ به وقوع پیوسته است. تقویم وقف خراسان جنوبی در سال جاری نیز با سه وقف از سوی بانوان خیر اندیش گشوده شد.

 

طبق اعلام مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی؛ در همان روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ سه وقف جدید در استان به ثبت رسید که همه آن‌ها توسط بانوان خیراندیش وقف شده است.

 

حجت الاسلام پرویز بخشی پور در این خصوص گفت: این موقوفه‌ها شامل ۲ وقف ثبت سه وقف به همت بانوان خراسان جنوبی در شهرستان قاینات و یک وقف در شهرستان فردوس است.

 

وی افزود: وقف‌های بانوان در قاینات شامل یک باب منزل مسکونی به متراژ ۳۰۰ متر مربع به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان است که توسط بانوی خیراندیش، برای توسعه مهدیه روستای نوغاب وقف شده است.

 

وی گفت: یک بانوی خیر نیز در شهرستان قاینات یک باب منزل مسکونی به متراژ ۶۵ متر مربع به ارزش ۶۵ میلیون تومان را برای توسعه مسجد جامع روستای نوغاب پسکوه وقف کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به ثبت وقف در شهرستان فردوس افزود: این وقف با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز از سوی بانویی به ثبت رسید که ۳.۵ فنجان آب بلده را بر تهیه دارو، درمان و جهیزیه وقف کرده است.

 

حجت‌الاسلام بخشی‌پور گفت: سال گذشته خراسان جنوبی با ثبت ۹۱ موقوفه، رتبه اول کشور در حوزه تعداد وقف‌های جدید را به خود اختصاص داد.

 

استان خراسان جنوبی بیش از ۱۰ هزار و ۸۸ موقوفه و ۲۱ هزار و ۹۸۳ رقبه دارد.

کمک ۳ میلیارد تومانی به دانش آموزان خراسان جنوبی‌ در شور عاطفه ها/۲-۳

مردم خراسان جنوبی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به پویش ملی شور عاطفه‌ها کمک کردند.

 مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان گفت:  ۸۰۰ میلیون تومان از اینکمک بیش از ۳ میلیارد تومانی به دانش آموزان خراسان جنوبی‌ کمک‌ها به صورت نقدی و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به صورت غیر نقدی بوده است.

عرب، با بیان اینکه امسال در شور عاطفه‌ها در مجموع ۳ هزار و ۲۳۷ پایگاه ثابت و سیار برای جمع آوری کمک‌ها فعال بود افزود: امسال ۱۰۹ هزار پاکت هم برای جمع آوری کمک فرهنگیان و دانش آموزان، در مدارس توزیع شد.

وی با اشاره به حمایت کمیته امداد استان از  ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش آموز و هزار و ۱۰۰ دانشجو و طلبه گفت: پارسال بیش از ۸ هزار و ۷۳ بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند استان توزیع و همچنین در طول سال بیش از ۴ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی توسط کمیته امداد و مراکز در سطح استان جمع آوری و توزیع شد که امیدواریم امسال با کمک و همراهی مردم سخاوتمند مان این کمک‌ها افزایش یابد.

مراسم شور عاطفه‌ها ۲۴ شهریور امسال در میادین، معابر اصلی و ورودی شهر‌ها و روستا‌ها، ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری،   ۲۵ شهریور در محل مصلی‌های نماز جمعه و هفته دوم مهر در مدارس خراسان جنوبی برگزار شد.

 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان با تأکید بر این که کمک به دانش آموزان نیازمند همچنان تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد افزود: نیکوکاران ارجمند می‌توانند با واریز به شماره حساب ۰۱۱۱۶۷۶۵۱۸۰۰۵ یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ بانک ملی شعبه دادگستری بیرجند در این امر خیر مشارکت کنند.

به گفته وی پرداخت از طریق تلفن همراه با کد دستوری #۱*۵۶۱*۸۸۷۷*، استفاده از اپلیکیشن‌های سنا، سکه، بله، ایوا، بام و…، تلفن گویای ۰۹۶۸۸۷ و مراجعه به ادارات ۲۱ گانه کمیته امداد و هم چنین ۱۴۹ مرکز نیکوکاری در استان از دیگر روش‌ها برای جمع آوری کمک‌های شهروندان به نیازمندان استان است.

با پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی محقق شد

ایجاد اشتغال برای هزار و ۱۰۰ نفر /۲-۳

پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در خراسان جنوبی، هزار و ۱۰۰ فرصت شغلی در نیمه نخست امسال ایجاد کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان گفت: این تعداد اشتغال با پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به هزار و ۳۲ طرح اشتغالزایی ایجاد شده است.
اکبرنیا با بیان اینکه ۷۰ درصد تسهیلات اشتغالزایی امسال به روستائیان و عشایر پرداخت شده است افزود: بیشترین طرح‌های اشتغالزایی در نیمه نخست امسال مربوط به بخش خدمات و پس از آن صنعت و کشاورزی بوده است.
وی با اشاره به افزایش ۳.۵ برابری پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال گفت: در نیمه نخست پارسال تنها ۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان در خراسان جنوبی پرداخت شد.
سقف تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی ۴ میلیارد تومان است که با بازپرداخت ۷۲ ماهه و کارمزد ۱۰ تا ۱۲ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان افزود: در نیمه نخست امسال همچنین ۶۴۵ میلیون تومان تسهیلات ضروری و رفاهی به ۴۶ پرونده ارجاعی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، بهزیستی، کمیته امداد، میراث فرهنگی، بنیاد برکت و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان پرداخت شده است.

 

 

پیک امید کانون خراسان جنوبی مهمان بچه‌های علی آباد بیرجند شد/۲

پیک امید کانون خراسان جنوبی مهمان بچه‌های علی آباد بیرجند شد

در حاشیه مراسم روز ملی روستا و عشایر که با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان بیرجند در روستای علی آباد بیرجند پیک امید کانون پرورش فکری میهمان کودکان ونوجوانان این روستا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ همزمان  روز ۱۶ مهرماه  روز جهانی کودک و در حاشیه مراسم افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه عمرانی روستایی و عشایری استان و نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر که به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در محل روستای علی آباد بیرجند با حضور استاندار و جمعی از مسئولان برگزار شد پیک امید کانون خراسان جنوبی برای کودکان ونوجوانان حاضر در این نمایشگاه به اجرای برنامه های فرهنگی و هنری پرداختند.

گفتنی است  در این برنامه که با بازدید استاندار از برنامه‌های کانون همراه بود مربیان کانون ضمن تبریک هفته ملی کودک به  کودکان ونوجوانان این روستا به اجرای نمایش عروسکی، مسابقات بومی و محلی پرداختند و در ادامه بیانیه روز جهانی کودک نیز قرائت شد.

 

 

جشن روز جهانی کودک در فردوس برگزار شد/۲

جشن روز جهانی کودک در شهرستان فردوس

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان فردوس با همراهی فرمانداری، شهرداری و تعدادی از دستگاه‌های متولی حوزه کودک و نوجوان، جشن روز جهانی کودک و گرامی‌داشت هفته ملی کودک را در پارک «دل‌گشای » این شهر برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این جشن که با حضور پرشور کودکان ونوجونان مهد کودک‌ها و مدارس این شهر برگزار شد کودکان با در دست داشتن فرفره‌های رنگی«حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» را تجربه کردند.

گفتنی است اجرای برنامه توسط گروه فرهنگی و هنری نبوت، خیر مقدم و تبریک روز جهانی کودک توسط «اشرف دباغ» مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری، تبریک روز جهانی کودک توسط حسین اکبری شهردار فردوس، قرائت بیانیه روز جهانی کودک توسط یکی از اعضای نوجوان کانون از بخش‌های این برنامه بود که با استقبال خوب کودکان و نوجوانان همراه شد.

جشن روز جهانی کودک در شهرستان فردوس

جشن روز جهانی کودک در شهرستان فردوس

جشن روز جهانی کودک در شهرستان فردوس

 

جان مسافران در کف اتوبوس

سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت از سوی یکی از اتوبوس های بین شهری در خراسان جنوبی گلایه شهروندان را در پی داشت.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یکی از شهروندان بیرجندی در خصوص سوار کردن مسافر بیشتر از ظرفیت یکی از اتوبوس‌های بین شهری گلایه کرد و خواستار پیگیری این موضوع از سوی باشگاه خبرنگاران جوان شد.

این شهروند بیرجندی گفت: چند روز گذشته در اتوبوس تهران – بیرجند با آن که ظرفیتش ۲۵ نفر بود ۳۳ نفر سوار شدند و این موضوع سبب نارضایتی و راحت نبودن مسافرین در حین سفر شد.

برای پیگیری بیشتر به سراغ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی رفتیم.

تخلف محرز شود جریمه می‌کنیم

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: هم اکنون پلاک این اتوبوس را در اختیار نداریم و اطلاعی از این که این اتوبوس مربوط به چه شرکتی است نیز نداریم، اما پیگیر این موضوع هستیم.

او افزود: در صورت شناسایی راننده و شرکت و اینکه مشخص شود که این راننده تخلف کرده است و از ظرفیت اتوبوس تعداد مسافر بیشتری سوار کرده است، بدون شک با فرد و شرکت آن اتوبوس برخورد می‌شود و موضوع در کمیسیون تخلف رانندگان پیگیری می‌شود.

 

ایجاد اولین شهرک بارگاهی زرشک در روستای افین/۲

اولین شهرک بارگاهی زرشک همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود.

 

قناعت استاندار خراسان جنوبی در شورای سیاست گذاری جشنواره ملی زرشک در خصوص اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: زرشک، زعفران و عناب از جمله محصولات مزیت دار استان ما است که باید از تولید تا فرآوری محصول چرخه آن در استان وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه هدف دیگر ما تقویت معیشت کشاورزان و ایجاد ارزش افزوده و کمک به بازار سازی محصول زرشک است افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره جذب سرمایه گذاران و تکمیل چرخه تولید تا فرآوری است.

قناعت گفت: با توجه به خواص فراوان زرشک در داروسازی و تغذیه، ضروری است بر روی ابعاد مختلف زرشک کار شود و افراد صاحب نظر و با تجربه به کار گرفته شوند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تولیدات محصولات دانش بنیان هم گفت: یکی از اهداف ما توجه به شرکت‌های دانش بنیان است و از کمیته‌های این جشنواره می‌خواهیم تا برای تحقق اهداف جشنواره فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز گفت: ضروری است جشنواره با مدیریت درست منابع برگزار و برای کشاورزان مزیت داشته باشد.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: این جشنواره ۲۲ مهر در قاینات،۲۳ مهر در سربیشه،۲۴ مهر همایش علمی در بیرجند، ۲۵ مهر جشن برداشت زرشک در بیرجند،۲۶ مهر جشن برداشت زرشک در درمیان و ۲۷ مهر هم اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

او افزود: ایجاد اولین شهرک بارگاهی زرشک در روستای افین، کلنگ زنی شهرک تخصصی زرشک، کلنگ زنی بزرگ‌ترین انبار بورس زرشک و عناب و نشان سازی با موضوع زرشک در شهرستان‌ها از دیگر اقدامات ما در این جشنواره است و شعار ما نیز زرشک خراسان جنوبی برای همه ایران است.

جعفری گفت: افتتاح مرکز توسعه و ترویج زرشک و عناب در قاینات، برگزاری جشنواره غذا و دستپخت در یکی از هتل‌های بیرجند و جشن نیز از دیگر برنامه‌های جشنواره ملی زرشک دربیرجند خواهد بود.

 

جلوگیری از ورود ۶۰ تُن مواد مخدر به خراسان جنوبی/۴

با تلاش مأموران فرماندهی انتظامی از پارسال تاکنون از ورود ۶۰ تُن مواد مخدر به خراسان جنوبی جلوگیری شده است.

سرهنگ فولادی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از پارسال از ورود ۶۰ تُن مواد مخدر به استان جلوگیری شده است، گفت: در این مدت ۹ هزار و ۵۰۰ نفر دستگیر شده اند.

او با بیان اینکه پارسال در سطح کشور ۲۹ مأمور مبارزه با مواد مخدر به فیض شهادت رسیدند افزود: از پارسال جمع آوری معتادین و پاتوق‌ها به صورت ویژه‌ در دست کار قرار گرفته است و تمامی همکاران در مسیر مبارزه با مواد مخدر تلاش خود را انجام می دهند تا با این بلای خانمان سوز مبارزه کنند.

سرهنگ فولادی بیان کرد: در خصوص مرکز ماده ۱۶ که محلی برای نگهداری معتادین است در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم این مرکز را در استان راه اندازی کنیم.

 

 

 

 

سربیشه باز هم سردترین شهر کشور /۲

سربیشه سردترین شهر کشور در ۲۴ ساعت گذشته

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین داده‌های هواشناسی سربیشه در ۲۴ ساعت گذشته با منفی سه درجه سانتیگراد برای سومین روز متوالی سردترین شهر کشور بوده است.

جواد نخعی افزود: در این مدت بیرجند و همدان به‌طور مشترک با کمینه دمای پنج درجه بالای صفر بعد از شهرکرد دومین مرکز استان سرد کشور بوده‌اند.

وی گفت: به لحاظ دمایی تا اواخر هفته جاری وضعیت در این استان پایدار است و از چهارشنبه تا جمعه شاهد افزایش سه درجه‌ای دمای هوا خواهیم بود.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*