اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

در راستای پاسخگویی سریع به حوادث؛

 

اشتغال حدود ۶۰۰ نفر در معادن مس خراسان جنوبی

زمینه اشتغال برای  ۵۷۱ نفر در معادن مس خراسان جنوبی فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: بیشترین اشتغالزاییاشتغال حدود ۶۰۰ نفر در معادن مس خراسان جنوبی   در معادن مس استان مربوط به معدن مس قلعه زری در خوسف با ۳۲۵ نفر است.

عباس جرجانی افزود: ذخیره قطعی ماده معدنی مس به عنوان یکی از مواد معدنی شاخص و راهبردی در خراسان جنوبی بیش از ۲۷ میلیون تن است که بیشترین آن در معدن نهبندان با ۱۵ میلیون تن است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۶ معدن مس در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: از این تعداد ۲۰ معدن فعال است که بیشترین معادن از لحاظ تعداد مربوط به شهرستان قائنات با ۸ معدن مس است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: استخراج سالانه معادن مس استان یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن در سطح ۳۰۱ کیلومتر مربع است که در این معادن بیش از ۸۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه صورت گرفته است.

جرجانی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه کنسانتره مس سولفیدی در شهرستان فردوس افزود: سیاست و اولویت حوزه صمت استان، ایجاد واحد‌های فرآوری و صنایع معدنی و جلوگیری از خام فروشی بخصوص برای مواد معدنی شاخص استان است.

وی گفت: زنجیره تولید و ارزش افزوده ماده معدنی مس در استان کامل شده و در حال حاضر مس کاتد به عنوان محصول نهایی مس در یکی از مجتمع‌های معدنی در قاین در حال تولید است.

وی گفت: مس کاتدی که پس از فرآوری کانسنگ مس حاصل می‌شود به علت خلوص بالا، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

مس بیشترین کاربرد را در صنعت برق و الکترونیک دارد و از کاتد مس برای تولید مس و مفتول مس و همچنین در ساخت ورق‌ها و لوله‌های مسی استفاده‌ می شود .

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود:با توجه به مزیت خراسان جنوبی در بخش معدن و اهمیت فرآوری مواد معدنی در داخل استان، در شورای معادن مصوب کردیم که ظرف ۳ سال آینده هیچگونه ماده خامی از استان خارج نشود.

 

 

 

۴ شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلا به کرونا

در شبانه روز گذشته، ۴ شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلا به کرونا بوده است.

۵ شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلا به کرونابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۲۶ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۳ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بیرجند، ۱ مورد از بشرویه، ۱ مورد از سربیشه، ۱ مورد از خوسف، ۱ مورد از طبس، ۳ مورد از قاینات و ۲ مورد از فردوس شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۲ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند

 

 

 

 

رنج نخل کاران به دلیل نبود صنایع فرآوری

نیاز نخل کاران خراسان جنوبی به ۱۵ سردخانه نگهداری خرما

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شهرستان‌های طبس ونهبندان به ۱۵ واحد سردخانه نگهداری خرما نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، شایسته در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما استان گفت: پیش بینی می شودنیاز هزار و ۶۰۰ خانوار نخل کار خراسان جنوبی به ۱۵ سردخانه نگهداری خرما امسال  ۳ هزار و ۵۰۰ تن خرما با تلاش هزار و ۶۰۰ نخل کار خراسان جنوبی از نخلستان‌های استان برداشت شود.

وی  با اشاره به اینکه نخل کاران هر کیلو خرما را  ۴۰ هزار تومان به فروش می رسانند گفت : تمامی تولید خرما به صورت فله ای به فروش می رسد .

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود : هم اکنون نخل کاران در شهرستان‌های نهبندان وطبس در حال برداشت خرما هستند، خرمایی که متاسفانه در نبود سردخانه و بسته بندی به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد.

شایسته با اشاره به اینکه مشکل بزرگ نخل کاران خراسان جنوبی بسته بندی مناسب ونبود سردخانه نگهداری این محصول ارزشمند است افزود: این موضوع زمینه گلایه کشاورزان و نخل داران را به وجود آورده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متقاضیان این استان خواستارایجاد سردخانه‌های کوچک با ظرفیت زیر ۵ تن هستند گفت: متاسفانه برای سردخانه‌های کوچک با ظرفیت زیر ۵ تن مجوز صادر نمی‌شود و همچنین تسهیلاتی نیز ارائه نمی‌شود.

شایسته افزود: با توجه به اینکه این شهرستان‌ها سردخانه نگهداری خرما ندارد برای همین در زمینه بسته بندی نیز مغفول مانده است.

وی گفت: ارزش  تولیدات خرمای امسال ۱۳۰ میلیارد تومان است که این میزان تولیدات نسبت به سال گذشته به دلیل گرمای زودرس و عوامل طبیعی  ۲۰ درصد کاهش داشته است.

شایسته تعداد بهره برداران خرما را هزار و ۶۰۰ خانوار عنوان کرد و افزود: ارقام تجاری این محصول کبکاب، مضافتی، زاهدی و ارقام محلی خاره خُش و پُرکو است.

 

 

 

 

 

شناسایی مزیت‌های اقتصادی ۲۴۴ روستا در خراسان جنوبی

سند توسعه اقتصادی و اشتغال زایی ۲۴۴ روستای خراسان جنوبی تدوین شد.

شناسایی مزیت‌های اقتصادی ۲۴۴ روستا در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در دو فاز طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستا‌های استان، ۲۴۴ روستا مورد بررسی قرار گرفت.

ابراهیمی افزود: دومین فاز از طرح مطالعاتی تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغال زایی با مسئولیت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی و با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و با استفاده از مشارکت و تعامل موثر فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در اولین فاز از اجرای این طرح مطالعاتی برای ۱۰۹ روستا از شهرستان های قائنات، طبس، فردوس، سرایان و بشرویه اسناد توسعه اقتصادی و اشتغال زایی ارائه شده بود، گفت: در فاز دوم نیز ۱۳۵ روستای دیگر از این شهرستان ها مورد مطالعه قرار گرفتند.

سرپرست جهاددانشگاهی استان گفت: در فاز دوم این طرح ۵۳ روستا از شهرستان قائنات، ۴۲ روستا از شهرستان طبس، ۱۸ روستا از شهرستان فردوس، ۱۲ روستا از شهرستان بشرویه و ۱۰ روستا از شهرستان سرایان بررسی شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه در تدوین این اسناد مزیت‌های اقتصادی روستا با محور‌های کشاورزی و گیاهان دارویی، صنعت، معدن، خدمات و گردشگری، مورد بررسی قرار گرفته اند، افزود: اسناد تهیه شده برای شناخت دقیق و جامع مناطق روستایی به همراه مزیت ها و پتانسیل های توسعه، به عنوان ابزاری برای سهولت تصمیم گیری مدیران ارشد استان قابل استفاده و بهره گیری است.

وی گفت: این برنامه نقشه راهی برای تولید ثروت و توسعه کسب و کار و کارآفرینی در سطح روستا‌ها خواهد بود.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی، بهره برداری از ظرفیت‌های موجود در روستاها، ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستا‌ها در اقتصاد ملی، از اهداف اصلی تدوین و تصویب اسناد توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی است.

 

 

 

 

 

جرایم سایبری در خراسان جنوبی ۲۸ درصد افزایش یافت/۴

جرایم سایبری در خراسان جنوبی ۲۸ درصد افزایش یافت

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: جرایم‌ سایبری در پنج ماه نخست امسال نسبت‌ به‌ مدت مشابه‌ سال‌ قبل‌ در این استان ۲۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ قدرت الوانی اظهار داشت:‌ بیشترین‌ جرایم‌ سایبری‌ استان به ترتیب در زمینه‌ کلاهبرداری‌های‌ رایانه‌ای، برداشت‌های‌ اینترنتی‌ غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک‌ حیثیت‌ و نشر اکاذیب، جرایم علیه صحت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای، مزاحمت‌های‌ اینترنتی و تهدید است.

وی با اشاره‌ به‌ اینکه‌ ۴۹ درصد جرایم‌ سایبری‌ مربوط‌ به‌ کلاهبرداری رایانه‌ای‌ است‌ افزود: کلاهبرداری‌ با شگرد فروش‌ کالا با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن همچنین دریافت بیعانه در سایت‌‎های‌ ثبت‌ آگهی‌ رایگان‌ و شبکه‌های‌ اجتماعی،‌ از رایج‌ترین‌ روش‌های‌ کلاهبرداری‌ در فضای‌ مجازی‌ است‌.

رییس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان تصریح کرد: ۲۱ درصد از جرایم سایبری استان مربوط به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران بوده که برداشت غیرمجاز از طریق ارسال پیامک جعلی با عناوینی نظیر ابلاغیه قضایی، سامانه ثنا همچنین ارسال پیامک جعلی با عنوان برنده شدن در قرعه کشی‌ها از ترفندهای مجرمان سایبری در فضای مجازی است.

وی گفت: شهروندان می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری از کارشناسان پلیس فتا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های ‌موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس‌ فتا www.cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

فرصتی دوباره برای تجدید شدگان آزمون های خوشنویسی؛

آزمون دوره فوق ممتاز انجمن خوشنویسان برگزار می شود/۲-۳

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: آزمون فوق ممتاز برای هنرجویانی که در آزمون های فوق ممتاز تیرماه ۱۴۰۱ موفق به اخذ نمره قبولی نشده اند، در دیماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان اینکه امروز خوشنویسی از جایگاه بالایی در بین هنرمندان برخوردار است، اظهار کرد: همچنین امروزه هنرمندان این رشته توانایی های هنری خود را به همراه قابلیت های هنر خطاطی و نقاشی به مخاطبان و علاقه مندان هنر نشان می دهند.

زمزم با اشاره به برگزاری آزمون های مختلف توسط انجمن خوشنویسان اظهار کرد: انجمن خوشنویسان ایران به منظور فرصت و انگیزه بیشتر برای هنرجویانی که در آزمون های فوق ممتاز تیرماه ۱۴۰۱ موفق به اخذ نمره قبولی نشده اند، همزمان با آزمون های مجدد حضوری نویسی استادی، در دیماه ۱۴۰۱ آزمون دوره فوق ممتاز را برگزار می کند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: آزمون میاندوره ای فوق ممتاز انجمن خوشنویسان ایران منحصرا برای آن دسته از هنرجویانی که در تیرماه سال ۱۴۰۱ حائز رتبه قبولی نشده اند، برگزار می شود.

 

 

 

درخشش دانش آموزان خراسان جنوبی در جشنواره نوجوان خوارزمی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از درخشش تیم ۱۷ نفره دانش آموزان استان در مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، موسوی نژاد، با اشاره به اینکه  در این تیم، ۱۱ دختر و ۶ پسر حضور داشتند افزوددرخششدانش آموزان خراسان جنوبی در جشنواره نوجوان خوارزمی :  دانش آموزان خراسان جنوبی، در ۹ رشته دست سازه، ریاضیات، ادبیات فارسی، کد نویسی، مناظره علمی، بازارچه کسب وکاردانش آموزی، پژوهش، فعالیت‌های آزمایشگاهی وزبان خارجی در این جشنواره شرکت کرده بودند.

وی با بیان این که در تیم ۱۷ نفره خراسان جنوبی دانش آموزانی از شهرستان‌های بیرجند، خوسف، فردوس و نهبندان در مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی بودند؛ گفت :  تمامی شرکت کنندگان موفق به دریافت تندیس جشنواره نوجوان خوارزمی، لوح تقدیر گواهینامه اثر برگزیده جشنواره نوجوان خوارزمی، کارت هدیه ده میلیون ریالی و هدایای غیرنقدی دیگر شدند.

خراسان جنوبی تنها استانی بود که از یک دبیرستان روستایی نمایندگانی را به بزرگ‌ترین رویداد علمی تربیتی نوجوانان کشور اعزام کرده بود و از این نظر نیز مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

افزایش ۲۷ درصدی تولیدات عشایر خراسان جنوبی/۲-۳

افزایش ۲۷ درصدی تولیدات عشایر خراسان جنوبی

 سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: تولیدات عشایر این استان از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، “محمد ابراهیم ابراهیمی” افزود: به دلیل بارندگی‌های مناسب در اسفند سال گذشته و فروردین امسال میزان تولیدات عشایر خراسان جنوبی بیشتر شده است.

وی افزود: عشایر استان از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزار و ۹۰۰ تن شیر، ۶۰۰ تن پشم و ۳ هزار و ۶۷۰ تن گوشت قرمز تولید کردند و این میزان تولیدات ۶۵۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عاید عشایر منطقه کرده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همچنین ۲۵ درصد صنایع دستی تولیدی استان توسط بانوان عشایر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: این استان هفت درصد عشایر کشور را به خود اختصاص داده و از این حیث چهارمین استان عشایری است.

خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار خانوار عشایر دارد.

 

 

 

طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند با حضور ۱۲۰ عضو هیأت علمی آغاز به‌کار کرد

 ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۳ کد : ۲۰۰۴۲ اخبار برگزیدهاخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۰
آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند با حضور ۱۲۰ عضو هیأت علمی دانشگاه روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در سالن فرهنگ برگزار شد.
طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند با حضور ۱۲۰ عضو هیأت علمی آغاز به‌کار کرد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با عرض تسلیت ایام عزای اربعین حسینی و تشکر از همکاری صمیمانه ریاست محترم دانشگاه و خیرمقدم به نماینده محترم ولی فقیه در استان و حضار در آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید، گفت: توفیق حاصل شده در اجرای این طرح بدلیل مدیریت دانشگاه در سطح کلان و همکاران مجموعه دفتر نهاد است که لازم است از آقای حسینی مدیر اجرایی نهاد رهبری و دیگر همکاران صمیمانه تشکر نمایم. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند به پیشینه برگزاری این طرح اشاره کرد و گفت: در اواخر خردادماه تصمیم‌گیری در مورد برگزاری طرح ضیافت انجام شد و با توجه به حضوری شدن دانشگاه‌ها موضوعاتی انتخاب شد که برای فرزندان ما دانشجویان مفید باشد. وی چگونگی ثبت‌نام اعضای محترم هیأت علمی در این طرح را بیان کرد و ادامه داد: دوازدهمین دوره طرح ضیافت اندیشه با حضور اساتید برگزیده و توانمند دانشگاه برگزار می‌شود.
وی افزود: در طرح ضیافت اندیشه گفتگوهایی عالمانه برای دانش‌افزایی اساتید و انتقال موضوعات به دانشجویان برگزار می‌شود. مدیر طرح ضیافت اندیشه اساتید با اشاره به عبارتی از زیارت اربعین « ذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وحَیرَهِ الضَّلالَهِ» تأکید کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این مسیر خون دلش را نثار کرد تا انسان‌ها را از جهالت نجات دهد اگر با این ایده سخن را در کلاس درس شروع کنید و بخواهید جوانی را از گرداب دشمن نجات دهید اجر مجاهد را دارد. وی به تهیه کتاب‌هایی با جهت‌گیری الهی در ۲۵ رشته برای ارائه به اساتید اشاره کرد و گفت: یک سوم اساتید دانشگاه بیرجند شامل ۱۲۰ نفر در رتبه‌های علمی استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی در طرح ضیافت اندیشه سال جاری حضور دارند.

 

 

 

مراسم تجلیل از مدال آوران مچ اندازی مسابقات قهرمانی کشور/۷

مراسم تجلیل از مدال آوران مچ اندازی مسابقات قهرمانی کشور

مراسم تجلیل از مدال آوران مچ اندازی مسابقات قهرمانی کشور برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش ، سید مجتبی عابدی سرپرست هیات بدنسازی و پرورش اندام استان ، اعضای هیأت، مربیان و ورزشکاران مراسم تجلیل از قهرمانان مچ اندازی مسابقات قهرمانی کشور برگزار شد.
گفتنی است ؛ آرزو حسینی در مسابقات قهرمانی کشور دست راست و چپ مدال طلا ، محمد رمضانی دست چپ مدال طلا و دست راست برنز و مهرشاد سبزبین دست راست مدال برنز را از آن خود کرد .

سرپرست دانشگاه بیرجند در آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید مطرح کرد:

دانشگاه بیرجند دانشگاهی فضیلت‌ساز و فرهنگی است

 
سرپرست دانشگاه بیرجند همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید، گفت: دانشگاه بیرجند دانشگاهی فضیلت‌ساز، فرهنگی و محل اندیشه‌ورزی، خردورزی، تعمیق باورها، ارزش‌های دینی و تمدن‌ساز است.
دانشگاه بیرجند دانشگاهی فضیلت‌ساز و فرهنگی است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، سرپرست دانشگاه بیرجند در آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید با قدردانی از حضور ارزشمند حضرت آیت الله عبادی، میهمانان و اساتید گرانقدر، روحانیت معزز و خیرمقدم به همکاران عضو هیأت علمی حاضر در این نشست معنوی و فرهنگی از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و در رأس آن از حجت الاسلام والمسلمین جعفری تشکر کرد و گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به مقوله‌های مختلف سه ضلع عضو هیأت علمی، یاوران علمی و دانشجویان نگاه ویژه‌ای دارد.
دکتر لامعی افزود: به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در هفته گذشته شاهد برگزاری طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فکری، فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌های خراسان جنوبی بودیم که با حضور حضرت آیت الله عبادی افتتاح و پس از یک هفته استمرار با حضور استاندار محترم خراسان جنوبی پایان یافت.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه بدون دانشجو هویت ندارد و باید برای دانشجویان سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام شود، ادامه داد: بدون شک اساتید جایگاهی بس والا و تاثیرگذار دارند، اگر دانشجویان ما حداکثر پنج یا شش سال در دانشگاه حضور دارند اعضای فرهیخته هیأت علمی حداقل سی سال در این جایگاه هستند، بنابر این برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌های دانش‌افزایی، همدلی و همفکری در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه لازم است.
سرپرست دانشگاه بیرجند افزود: در آستانه سال تحصیلی جدید و پس از دوسال کرونا دانشجویانی به دانشگاه وارد خواهند شد که در عالم فضای مجازی زیستند و در این مدت با بسیاری از مسائل تربیتی و فرهنگی شاید چندان انس و الفتی نداشته‌اند لذا نگاهمان این است که دانشگاه بیرجند دانشگاهی فضیلت‌ساز  فرهنگی و محل اندیشه‌ورزی، خردورزی، تعمیق باورها، ارزش‌های دینی و تمدن‌ساز است.
وی با استمداد از روح سرو و سالار شهیدان و فکر و اندیشه اساتید بزرگوار ابراز امیدواری کرد: سال تحصیلی جدید سرشار از توفیق و قرین با موفقیت باشد تا بتوانیم به آینده سازان این مرز و بوم خدمات شایسته و بایسته‌ای ارائه گردد.
دکتر لامعی دانشگاه‌های امروز را فراتر از دانشگاه‌های قرن بیستم دانست و گفت: دانشگاه‌ها در ابتدای قرن بیستم آموزش محور و دانشگاه‌های روشنفکران مستقل بودند؛ اما دانشگاه‌های اکنون در قرن بیست و یکم، دانشگاه پژوهشگران است. بنابراین ما به دنبال احیای تمدن اسلامی و ایرانی هستیم و این مهم در سایه مساعدت و پشتیبانی اعضای فرهیخته هیأت علمی محقق و میسر خواهد شد.
طرح ضیافت اندیشه اساتید با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند از روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد و تا روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ادامه دارد.

 

 

طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند با حضور ۱۲۰ عضو هیأت علمی آغاز به‌کار کرد

 ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۳ کد : ۲۰۰۴۲ اخبار برگزیدهاخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۱
آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند با حضور ۱۲۰ عضو هیأت علمی دانشگاه روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در سالن فرهنگ برگزار شد.
طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه بیرجند با حضور ۱۲۰ عضو هیأت علمی آغاز به‌کار کرد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با عرض تسلیت ایام عزای اربعین حسینی و تشکر از همکاری صمیمانه ریاست محترم دانشگاه و خیرمقدم به نماینده محترم ولی فقیه در استان و حضار در آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید، گفت: توفیق حاصل شده در اجرای این طرح بدلیل مدیریت دانشگاه در سطح کلان و همکاران مجموعه دفتر نهاد است که لازم است از آقای حسینی مدیر اجرایی نهاد رهبری و دیگر همکاران صمیمانه تشکر نمایم. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند به پیشینه برگزاری این طرح اشاره کرد و گفت: در اواخر خردادماه تصمیم‌گیری در مورد برگزاری طرح ضیافت انجام شد و با توجه به حضوری شدن دانشگاه‌ها موضوعاتی انتخاب شد که برای فرزندان ما دانشجویان مفید باشد. وی چگونگی ثبت‌نام اعضای محترم هیأت علمی در این طرح را بیان کرد و ادامه داد: دوازدهمین دوره طرح ضیافت اندیشه با حضور اساتید برگزیده و توانمند دانشگاه برگزار می‌شود.
وی افزود: در طرح ضیافت اندیشه گفتگوهایی عالمانه برای دانش‌افزایی اساتید و انتقال موضوعات به دانشجویان برگزار می‌شود. مدیر طرح ضیافت اندیشه اساتید با اشاره به عبارتی از زیارت اربعین « ذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وحَیرَهِ الضَّلالَهِ» تأکید کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این مسیر خون دلش را نثار کرد تا انسان‌ها را از جهالت نجات دهد اگر با این ایده سخن را در کلاس درس شروع کنید و بخواهید جوانی را از گرداب دشمن نجات دهید اجر مجاهد را دارد. وی به تهیه کتاب‌هایی با جهت‌گیری الهی در ۲۵ رشته برای ارائه به اساتید اشاره کرد و گفت: یک سوم اساتید دانشگاه بیرجند شامل ۱۲۰ نفر در رتبه‌های علمی استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی در طرح ضیافت اندیشه سال جاری حضور دارند.

 

 

 

اعزام ۴۰ دستگاه اتوبوس از خراسان جنوبی به مرز مهران/۲-۳

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اربعین حسینی به سمت مرز مهران اعزام شده اند.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جلال زاده افزود: با توجه به آغاز بازگشت زائران از کشور عراق به سمت ایران، ۴۰ دستگاه اتوبوس از دو روز گذشته به سمت مرز اعزام شده اند.

او افزود: از ابتدای اجرای طرح انتقال زائران اربعین حسینی تاکنون، ۱۷۰ دستگاه اتوبوس از استان ۶ هزار و ۳۷۵ زائر را به مرز انتقال داده اند.

جلال زاده اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی آمادگی لازم را برای اعزام بیشتر اتوبوس‌ها به مرز برای بازگشت زائران اربعین حسینی دارد و تمهیدات لازم برای افزایش اتوبوس‌ها اندیشیده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: اتوبوس ها در زمان‌های مشخص و با توجه به موج بازگشت زائران اعزام می‌شوند.

او ادامه داد: از دو روز گذشته ۶ هزار زائر از خراسان جنوبی در حال برگشت به ایران هستند.

 

 

برگزاری مراسم جاماندگان اربعین در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری مراسم جاماندگان اربعین حسینی در تمام شهرستان های استان خبر داد.

 

حجت الاسلام رضایی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: همزمان با روز اربعین حسینی در ۱۳ نقطه از استان، مراسم جاماندگان اربعین برگزار می شود.

او با اشاره به اینکه این مراسم به صورت پیاده روی برگزار می شود، افزود: این مراسم یک مبدأ و یک انتها دارد.

حجت الاسلام رضایی اظهار کرد: مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین در شهرستان بیرجند نیز در روز اربعین ساعت ۹ صبح از میدان آزادی آغاز و در آستان شهدای باقریه به پایان می رسد.

او گفت: در این مراسم حضور برای عموم آزاد است و تعدادی از هیئت ها نیز در این مراسم شرکت می کنند.

 

 

خدمت رسانی موکب امام رضا (ع) قاینات در کربلا/۲

موکب امام رضا (ع) شهرستان قاینات از ۱۳ شهریور با استقرار در ورودی کربلای معلی عمود ۱۳۱۴ پذیرای زائران حسینی است.

 

در موکب امام رضا (ع) شهرستان قاینات خدماتی همچون اسکان، تغذیه، تعمیر کیف و کفش، آرایشگری، خیاطی و بهداشت و درمان به زائران ارائه می‌شود.

روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر از زائران از خدمات بهداشتی و درمانی این موکب شامل درمان سرپایی، مشاوره، پانسمان، دارو و کنترل علائم حیاتی بهره مند می‌شوند.

این موکب از ۱۳ شهریور با استقرار در ورودی کربلای معلی عمود ۱۳۱۴ پذیرای زائران حسینی است.

 

 

 

صادرات بیش از ۱۴ تن پشم گوسفند به خارج از کشور

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از صادرات بیش از ۱۴ تن پشم گوسفند به کشور‌های افغانستان، چین و عراق خبر داد.

 

اصغر زاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال  تاکنون، ۱۴ تن و ۵۰۰ کیلوگرم پشم گوسفند به کشور‌های افغانستان، چین و عراق صادر شده است.

او با اشاره به اینکه در این مدت ۷۲ تن و ۳۳۰ کیلوگرم موی بز طی چهار محموله از استان به خارج از کشور صادر شده است، افزود: همچنین در این مدت یک محموله پودر گوشت به وزن ۲۶ تن راهی آن سوی مرز‌های کشور شده است.

اصغر زاده با بیان اینکه ۱۴۳ هزار و ۶۴۰ پولت تخمگذار در ۲ محموله از استان صادر شده است، اظهار کرد: ۲۰ تن تخم مرغ خوراکی در ۸ محموله نیز صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: در این مدت ۳۸ تن مرغ نطفه دار گوشتی نیز به کشور‌های عراق، افغانستان و چین صادر شده است.

او گفت: این میزان صادرات به کشور‌های خارجی ۸۱۹ هزار و ۵۰۲ دلار برای خراسان جنوبی ارز آوری داشته است.

 

 

هیئت‌های ورزشی نهبندان چشم انتظار اعتبارات /۷

رئیس اداره ورزش و جوانان نهبندان گفت: از ابتدای امسال تاکنون اعتباری برای هیئت‌های ورزشی نهبندان تخصیص نیافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حق پناه رئیس اداره ورزش و جوانان نهبندان در مراسم تجلیل از مقام آوران مسابقات کشوری در این شهرستان گفت: امسال اعتباری که برای هیئت‌های ورزشی نهبندان اختصاص یافته ۵۰ میلیون تومان است که از این رقم ۶ میلیون تومان به هیئت پاورلیفتینگ شهرستان اختصاص یافته است.

او افزود: ۵۰ میلیون تومان نیز از طریق نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از اعتبارات وزارت خانه به این امر اختصاص یافته است.

حق پناه اظهار کرد: امسال هنوز اعتباری برای هیئت‌های ورزشی این شهرستان تخصیص نیافته است.

بختیاری شهردار نهبندان نیز گفت: ورزش پاورلیفتینگ یک ورزش هزینه بر است و برای پیشرفت جوانان ورزشکار نهبندانی نیاز به

حامی ورزشی داریم و از آن جا که شهرداری نمی‌تواند در این موضوع ورود پیدا کند می‌طلبد تا شرکت‌های صنعتی، معدنی و مجموعه‌های تجاری از این ورزشکاران حمایت کنند.

او گفت: ورزشکاران این رشته با کمترین امکانات در نهبندان فعالیت می‌کنند و در صورتی که امکانات فراهم شود می‌توانند در مسابقات المپیک مقام کسب کنند.

ایروانی فرماندار نهبندان نیز با بیان اینکه ورزشکاران الگوی‌های جامعه هستند، گفت: منابع شهرستان برای حمایت از ورزشکاران کافی نیست، اما می‌تواند با مدیریت درست از منابع محدود به خوبی استفاده کرد.

تجلیل از مقام آوران مسابقات کشوری در نهبندان

در ادامه این مراسم از مقام آوران مسابقات تک پرس و ددلیفت کشوری انتخابی مسابقات جهانی که از نهبندان اعزام شده بودند، تجلیل شد.

امیر حسن هاشمی در رشته تک پرس جوانان در وزن ۶۰ کیلوگرم مقام نایب قهرمانی و در رشته ددلیفت مقام سوم این مسابقات را از آن خود کرد.

محسن شاهکوهی نیز در رشته تک پرس در وزن ۸۲ کیلوگرم مدال نقره این مسابقات را کسب کرد.

ابوالفضل حسینی مقام سوم رشته تک پرس وزن ۶۷ کیلوگرم نوجوانان و مهران داشی پور در رشته تک پرس در وزن ۶۷ کیلوگرم مقام چهارم را بدست آورد.

 

 

کلینیک دوم دندانپزشکی بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس بیرجند راه اندازی می‌شود

مدیر بیمارستان تأمین اجتماعی حضرت ابوالفضل العباس بیرجند از پیگیری راه اندازی کلینیک دوم دندانپزشکی در این بیمارستان خبر داد.

 

هاشمی مدیر بیمارستان تأمین اجتماعی حضرت ابوالفضل العباس بیرجند گفت: با توجه به اینکه مردم استان و شهر بیرجند استقبال زیادی از کلینیک دندانپزشکی این بیمارستان دارند و بیش تر اوقات نوبت‌ها پر می‌شود پیگیر آن هستیم تا بتوانیم کلینیک دوم دندانپزشکی را در بیمارستان میلاد ۳ راه اندازی کنیم.

او با بیان اینکه هم اکنون ویزیت و کشیدن دندان برای افراد تحت حمایت تأمین اجتماعی کاملا رایگان است، افزود: در بحث پر کردن و‌ عصب کشی نیز درصدی از افراد دریافت می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه هم اکنون درمانگاه بیمارستان تأمین اجتماعی در ۲ شیفت صبح و عصر فعالیت است، اظهار کرد: افراد برای نوبت گیری ساعت ۶ صبح روز قبل، با شماره ۳۱۲۱ تماس بگیرند.

فعالیت ۶۶ نیروی متخصص در بیمارستان میلاد ۳

فرخی معاون بیمارستان تأمین اجتماعی میلاد ۳ گفت: در این بیمارستان ۶۶ نیروی متخصص در ۲۰ رشته فعالیت می‌کنند.

او افزود: در این بیمارستان بخش‌هایی مانند ان آی سیو، آی سیو، مراقب‌های ویژه، زنان و زایمان، اطفال و آزمایشگاه در حال فعالیت است.

فرخی اظهار کرد: در این بیمارستان خدماتی مانند سونوگرافی، اکو، رادیولوژی، نوار عصب و عضله، اندوسکوپی، بینایی، شنوایی و تست ورزش نیز برای مراجعه کنندگان انجام می‌شود.

معاون بیمارستان تأمین اجتماعی میلاد ۳ اظهار کرد: در این بیمارستان تمامی عمل‌های مورد نظر بیمار به جز عمل قلب باز انجام می‌شود.

او ادامه داد: هم اکنون ۴ اتاق عمل در این بیمارستان با تجهیزات بروز در حال فعالیت است.

 

 

 

نبود نیروی متخصص سد راه تکمیل مصلی امام علی (ع) نهبندان/۲

فرماندار نهبندان گفت: یکی از عوامل موثر بر روند کند ساخت طرح مصلی امام علی (ع) نهبندان، نبود نیروی متخصص است.

 

ایروانی فرماندار نهبندان در حاشیه بازدید از طرح ساخت مصلی امام علی (ع) نهبندان گفت: بیش از یک دهه از در دست اجرا بودن این طرح می گذرد و امسال ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای ساخت مناره‌ها و پارسال نیز یک میلیارد تومان از محل اعتبارات برای تکمیل گنبد این مصلی اختصاص یافته است.

او افزود: اولویت بندی کار‌ها به هیئت اجرایی مصلی واگذار شده است.

ایروانی با بیان اینکه این طرح باید هرچه سریع‌تر ساخته شود، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که  تاکنون باعث شده این طرح به سرانجام نرسید نبود نیروی متخصص برای ساخت آن است، که با این وجود پیمانکار و نیروی متخصص از خارج استان تعیین شده است.

فرماندار نهبندان تصریح کرد: ساخت این طرح بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد .

 

در بازدید معاون استاندار از مرکز آموزش فنی و حرفه ای عنوان شد

حضور نماینده خراسان جنوبی در رقابت ‌های جهانی مکاترونیک کشور آلمان/۳-۷

بازآموزی صنوف خدماتی باعث افزایش رضایتمندی مردم می‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: اولین بار در تاریخ آموزش‌های مهارتی خراسان جنوبی از ۱۷ تیم شرکت‌کننده از کشور نماینده خراسان جنوبی در رقابت‌های جهانی مهارت در رشته مکاترونیک حضور خواهد داشت.

ناصر ناصری در حاشیه بازدید از فعالیت‌های آموزشی و اردوی آمادگی المپیاد جهانی رشته مکاترونیک که با دیدار منتخبان استانی برای اعزام به مسابقات جهانی مهارت در کشور آلمان همراه بود افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اصناف می‌توانند ضمن هم‌افزایی و برگزاری دوره‌های بازآموزی و مهارت‌افزایی، در افزایش رضایتمندی مردم نقش داشته باشند.

وی گفت: بازآموزی برای برخی صنوف همچون اصناف وابسته به خودرو با توجه به کیفیت خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار است و با توجه به ضرورت به‌روز رسانی مهارت‌ها، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان نسبت به بازآموزی صنوف اقدام کند.

وی بر توجه به نحوه جذب و مشاوره حرفه‌آموزان تاکید کرد و گفت: مشاوره اولیه در شناخت و انتخاب رشته فنی مورد نظر حرفه‌آموز می‌تواند نقش مهمی در ورود افراد به بازار کار داشته باشد که مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای باید این موضوع را به بهترین نحو ممکن در دستور کار داشته باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از حرفه‌آموزان مدارک تحصیلی بالا دارند تصریح کرد: افراد موفق با تحصیلات عالیه فقط به دنبال پشت میزنشینی نیستند بلکه با ورود به بازار کار و مهارت‌آموزی پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه می‌شوند که قابل تقدیر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی امروز از کارگاه برق صنعتی، هوش مصنوعی، خانه هوشمند، مونتاژ رایانه، تعمیر فیبر نوری، مکانیک و برق خودرو، مونتاژ قطعه و میز خدمت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بازدید کرد.

گفتنی است بیش از ۱۴ هزار متقاضی مهارت‌آموزی در استان خراسان جنوبی در ۶ ماه اول امسال داوطلب کسب یک مهارت شدند و در این مدت در مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای ۱۴ هزار و ۵۲۳ نفر در دوره‌های مهارتی شرکت کردند.

 

 

مدیریت مصرف برق از خاموشی در خراسان جنوبی جلوگیری کرد

مدیریت مصرف برق از خاموشی در خراسان جنوبی جلوگیری کرد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از عبور موفق و بدون خاموشی از تابستان ۱۴۰۱ در این استان با اجرای طرح‌های صرفه‌جویی و اعمال مشوق‌های ابلاغی خبر داد.

“مهدی دادگر” افزود: تابستان امسال برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از خاموشی در ساعات پیک بار، طرح‌های تغییر ساعت اداری و تعیین پاداش پنج برابری برای مشترکان خانگی که نسبت به سال گذشته خود کمتر برق مصرف کنند، اجرا شد.

وی با تشکر از همراهی و همکاری خوب مردم برای عبور موفق از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ افزود: اقدامات مدیریت بار در بخش‌های اداری، صنعتی، کشاورزی، روشنایی معابر و به‌کارگیری مولدین دیزلی سبب جلوگیری از خاموشی‌ها در شبکه توزیع برق به‌ویژه در بخش‌های خانگی، تجاری و ادارات شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: هم‌افزایی در سطوح ملی و استانی موجب شد تا ضمن فائق آمدن بر ناترازی تولید و مصرف، گذر موفق از اوج بار تابستان نیز رقم بخورد.

وی به مصوبه هیات دولت درخصوص کاهش ساعت کاری ادارات اشاره کرد و گفت: طرح کاهش ساعت اداری از ۱۶ خرداد تا پنجم شهریور امسال به مدت ۸۲ روز در استان خراسان جنوبی اجرا شد که براساس آن ساعت کاری به بازه زمانی ۷ تا ۱۳:۳۰ تغییر یافت و این تغییر سبب کاهش روزانه ۶ تا ۹ مگاوات برق در ساعات پیک بار و در مجموع صرفه‌جویی بیش از هزار و ۲۰۰ مگاوات ساعت برق در بازه زمانی مذکور شد.

دادگر اظهار داشت: سازمان‌ها و ادارات استان در طرح تابستانه موظف بودند در ساعات اداری ۳۰ درصد و خارج از ساعات اداری ۶۰ درصد مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند.

وی گفت: برای کنترل رعایت این قانون در بازه زمانی نیمه خرداد تا پنجم شهریور، ۴۵۶ اداره در استان توسط کارشناسان برق مورد بازدید قرار گرفت و برای ۱۵۴ اداره اخطاریه صادر شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی این موفقیت را نتیجه فرهنگ بالای مردم و مشترکان استان، همت و تلاش کارکنان صنعت برق، برنامه‌ها و اقدامات شرکت توانیر دانست و گفت: همچنین در طرح پاداش پنج برابری صرفه‌جویی برق، در هر شبانه‌روز حداکثر تا ۵۰ مگاوات برنامه مدیریت مصرف اجرا شد که با اجرای آن تاکنون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پاداش به ۱۵۷ هزار مشترک خانگی پرداخت شده است.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی معافیت مالیاتی دارد/۲-۳

معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی معافیت مالیاتی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: فعالان حوزه صنعت و تولید در صورتی که در پروژه‌های تبلیغاتی خود، ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی را به‌طور همزمان معرفی و تبلیغ کنند به میزان هزینه‌کرد در آن پروژه از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاهوردی در نشستی با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان و نمایندگانی از مجموعه‌های صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی و دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری افزود: تولید محتواهای معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی به زبان‌های خارجی و هزینه‌کرد اعتبارات در تولید محتوای گردشگری به زبان‌های خارجی توسط اشخاص حقوقی به‌صورت ۱۰۰ درصد هزینه‌های قابل قبول مالیاتی حساب می‌شود و در سال جاری به‌طور کامل از پرداخت مالیات معاف است.

وی گفت: براساس بند ۹ تبصره قانونی مشوق‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ هزینه‌کرد اشخاص حقوقی برای تولید محتوای فرهنگی و آموزشی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری به زبان‌های خارجی با هماهنگی و تایید میراث فرهنگی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: سرمایه‌گذاران حقوقی حوزه گردشگری و صنایع دستی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته که از سال ۹۵ به بعد مجوز فعالیت گرفته‌اند، مشمول مالیات با نرخ صفر درصد می‌شوند.

وی گفت: همچنین سرمایه‌گذاران حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ۲ شهرستان سرایان و درمیان از زمان بهره‌برداری پروژه به مدت ۲۰ سال مشمول بخشودگی و معافیت مالیاتی هستند.

شاهوردی اظهار داشت: در حوزه تولید محتوای معرفی ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی به زبان خارجی نیز مقرر شد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، موسسات فرهنگی، هنری و سینمایی دارای رتبه بالا مشخص و از توان آنها برای این منظور استفاده شود.

وی افزود: اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی برای آشنایی فعالان حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی استان در شهرستان‌ها دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی برگزار می‌کند.

 

 

 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

حضور نماینده خراسان جنوبی در رقابت ‌های جهانی مکاترونیک کشور آلمان

 

ناصری گفت: برای نخستین بار در خراسان جنوبی از ۱۷ تیم شرکت‌کننده از کشور، نماینده خراسان جنوبی در رقابت ‌های جهانی مهارت در رشته مکاترونیک حضور خواهد داشت،

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، ناصر ناصری امروز (۲۱ شهریور) از کارگاه برق صنعتی، هوش مصنوعی، خانه هوشمند، مونتاژ رایانه، تعمیر فیبر نوری، مکانیک و برق خودرو، مونتاژ قطعه و میز خدمت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بازدید کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از فعالیت‌های آموزشی و اردوی آمادگی المپیاد جهانی رشته مکاترونیک که با دیدار منتخبان استانی برای اعزام به مسابقات جهانی مهارت در کشور آلمان همراه بود، اظهار کرد: بسیاری از حرفه‌آموزان مدارک تحصیلی بالا دارند که تنها به دنبال پشت میزنشینی نیستند بلکه با ورود به بازار کار و مهارت ‌آموزی پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه هستند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در خراسان جنوبی از ۱۷ تیم شرکت‌کننده از کشور نماینده خراسان جنوبی در رقابت ‌های جهانی مهارت در رشته مکاترونیک حضور خواهد داشت، افزود: بازآموزی برای برخی صنوف همانند اصناف وابسته به خودرو با توجه به کیفیت خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه برای بروز رسانی مهارت‌ها، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان باید نسبت به بازآموزی صنوف اقدام کند، گفت: برای جذب مشاوره حرفه‌آموزان هم باید اقدام شود، مشاوره اولیه در شناخت و انتخاب رشته فنی مورد نظر حرفه‌آموز می‌تواند نقش مهمی در ورود افراد به بازار کار داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اصناف می‌توانند ضمن هم‌افزایی و برگزاری دوره‌های بازآموزی و مهارت‌افزایی، در افزایش رضایتمندی مردم نقش داشته باشند، ادامه داد: مجموعه آموزش فنی و حرفه ‌ای باید این موضوع را به بهترین نحو ممکن در دستور کار داشته باشد.

 

ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/۲-۷

ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: مجموع هزینه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

محمود حاجی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قرارداد واگذاری زمین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی منعقد و هزینه خرید آن نیز پرداخت شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این پروژه آماده آغاز فاز عملیاتی و اجرایی است، بیان کرد: این پروژه در ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر زیر بنا اجرا خواهد شد.

حاجی ادامه داد: مجموع هزینه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

اظهار امیدواری به باز شدن گره کتابخانه مرکزی در سفر رئیس جمهور

وی با اشاره به اینکه برای هزینه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند با استانداری و فرماندار بیرجند مکاتبه کرده‌ایم، افزود: اظهار امیدواری شده است بتوان این پروژه را در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی مطرح و برای آن اعتبار جذب کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: تخصیص اعتبار برای پروژه کتابخانه مرکزی یک استان در سفرهای استانی رئیس جمهور سابقه دارد و در سفر هیئت دولت به اراک این اتفاق صورت گرفته است.

حاجی با اشاره به نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه‌ها، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد که مجتمع‌ها و مصلی‌های بزرگ کشور باید مجهز به کتابخانه باشند و برای تأمین هزینه‌های کتابخانه ها نیز همکاری دارند.

کتابخانه مرکزی نماد هویت فرهنگی شهر است

وی اظهار کرد: اگر پول و هزینه ساخت کتابخانه مرکزی به صورت یکجا تأمین شود آن را در یک فاز به اتمام می‌رسانیم و در غیر این صورت کار به نتیجه رسیدن پروژه در چند فاز طول خواهد کشید.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی نماد هویت فرهنگی شهر است، بیان کرد: پروژه کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی به واسطه سبقه فرهنگی استان یکی از پروژه‌های اولویت دار و شاخص است.

حاجی ادامه‌داد: باید همگی دست به دست هم دهیم تا این پروژه شاخص و سایر نمادهای فرهنگی در شهر و استان ما تقویت شود.

اکران برای صندلی های خالی/هزینه سنگین سینما داری در خراسان جنوبی/۷-۵

اکران برای صندلی های خالی/هزینه سنگین سینما داری در خراسان جنوبی

گیشه های هنر هفتم این روزها در خراسان جنوبی خالی است و فعالان این حوزه با سختی فراوان چراغ سینماها را روشن نگه داشته اند.

به گزارش مهر با قدرت نافذش می‌تواند یک حرکت اجتماعی را رقم بزند. بازیگرانش نام‌آشنای مردم یک سرزمین می‌شوند و پیام‌هایش در لابه لای روزمرگی‌های زندگی شنیده می‌شود.

مقصود سینما است که در تقویم ما بیست و یکمین روز از ششمین ماه سال را به نامش نامگذاری کرده‌اند تا شاید فرصتی برای توجه به هنر و شنیدن مشکلات اهالی این صنف به وجود آید.

در خراسان جنوبی هفت سینما وجود دارد که علی رغم مشکلات عدیده هنوز چراغ هنر هفتم را در این استان روشن نگه داشته‌اند.

با سختی‌های اقتصادی، تعطیلی‌های کرونا، بی توجهی‌ها و گاه عدم استقبال مخاطب رو به رو بوده‌اند ولی ثابت قدم در عرصه هنر باقی مانده‌اند تا همچنان جوانان خراسان جنوبی بتوانند فیلم‌های روز کشور را مشاهده کنند.

حسین واحدی مدیر سینما بهمن بیرجند در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: با شیوع کرونا سالن سینماها خالی و مخاطب از هنر هفتم فاصله گرفت.

شرایط اقتصادی مخاطب سینما را کاهش داد

وی با اشاره به اینکه هنوز به شرایط قبل از کرونا بر نگشته‌ایم، بیان کرد: شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نیز در زمینه عدم استقبال آنان از سینما بی تأثیر نبوده است.

مدیر سینما بهمن بیرجند در زمینه حمایت از سینما داران در دوران شیوع کرونا گفت: به ازای هر پرسنل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شد ولی ضمانت‌های آن به شدت سخت بود و حتی سند سینما را نیز قبول نمی‌کردند.

هزینه‌های سینما داری سنگین است

واحدی ادامه داد: سینما داری با توجه به کاهش روز افزون مخاطب به شدت سنگین است به ویژه آنکه بخواهیم تجهیزات سینما را به روز نگه داریم.

وی درباره فیلم‌های پر مخاطبی که در دوران سینما داری خود با آن مواجه شده است، گفت: فیلم محمد رسول الله ساخته آقای مجید مجیدی و فیلم شیار ۱۴۳ کار خانم نرگس آبیار از فیلم‌هایی است که در بیرجند بسیار پر مخاطب بود.

مدیر سینما بهمن بیرجند اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌ها نیاز به حمایت دارند و سینما رفتن باید در سبد خانوار قرار گیرد.

راهکارهایی برای رونق سینما در خراسان جنوبی

واحدی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برنامه‌های رفاهی و تفریحی مختلفی را برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند، بیان کرد: سینما رفتن نیز می‌تواند در سبد برنامه رفاهی و تفریحی ای باشد که دستگاه‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند.

وی ادامه‌داد: ما طرح‌هایی چون طرح بلیط نیم بها در روزهای سه شنبه و نیم بها در نوبت صبح را در نظر گرفتیم تا شاید خانواده‌ها به سمت سینما کشیده شوند.

مدیر سینما بهمن بیرجند گفت: روز سینما نیز از ساعت ۱۰ تا یک بعد از ظهر سینما بهمن باز است و بلیط‌ها نیم بها خواهد بود.

حمایت خاصی در دوران کرونا نداشتیم

احمد تخمکار مدیر سینما فردوسی بیرجند نیز در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه در دوران کرونا مشغول بازسازی سینما بودیم، بیان کرد: تا اردیبهشت ۱۴۰۰ در واقع سینما تعطیل بود و حمایت خاصی نیز در دوران کرونا نداشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مخاطب سینما ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به زمان قبل از کرونا کاهش یافته است که علت اصلی را نه کرونا که مشکلات اقتصادی مردم و نبود فیلم مردم پسند می دانم.

مدیر سینما فردوسی بیرجند درباره فیلم‌های پر بیننده دوران سینماگری خود گفت: زمان پخش فیلم‌های کمدی و به عنوان مثال سه گانه اخراجی‌ها واقعاً سینما شلوغ بود.

سینما در سبد برنامه‌های فرهنگی ادارات قرار گیرد

تخم کار با تأکید بر اینکه جهت رونق سینماها می‌توان بخشی از بودجه فرهنگی هر اداره به اختصاص بلیط سینما برای کارکنان همان اداره اختصاص داده شود، اظهار کرد: همانطور که یک اداره و سازمان سبد معیشتی و برنامه رفاهی برای کارکنان خود در نظر می‌گیرد می‌تواند سبد فرهنگی شامل بلیط سینما و … نیز برای کارمندانش در نظر گیرد.

وی گفت: در راستای این موضوع بارها نامه به استانداری و فرمانداری نوشتیم ولی این نامه‌ها به بایگانی رفت.

سید علی زمرم، معاون امور فرهنگی و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر هفت سینما در استان وجود دارد که به جز سینمای فردوس بقیه فعالیت دارند.

وی درباره مشکل برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی چون درمیان که از نبود سینما رنج می‌برند، بیان کرد: به نظر این مشکل با ایجاد سینمای روباز حل نمی‌شود چون سینمای روباز با توجه به اقلیم استان (گرمای هوا در روز و گرد و خاک در برخی از شب‌ها) با استقبال رو به رو نخواهد شد.

سینماهای کوچک در شهرهای کم جمعیت ایجاد شود

زمزم ادامه داد: در مورد این شهرها به نظر با همکاری بخش خصوصی و شهرداری‌ها می‌توان سینمایی کوچک و با توجه به جمعیت آن شهرستان و با ۶۰-۷۰ صندلی ایجاد کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بنیاد علوی برای محرومیت زدایی از درمیان ورود پیدا کرده است، پیشنهاد دادیم با همکاری بنیاد علوی، شهرداری و بخش خصوصی سینمای کوچکی در این شهرستان ایجاد شود.

معاون امور فرهنگی و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: در صورت ورود بخش خصوصی و بنیاد علوی ما در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حد مقدورات کمک خواهیم کرد.

مراسم بزرگداشت روز سینما در مهرماه برگزار می‌شود

وی درباره بزرگداشت روز ملی سینما در خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به اینکه روز سینما همزمان با ایام عزاداری ماه صفر شده است، قرار بر این است که در بازه زمانی ۶ تا دوازدهم مهر ما برنامه بزرگداشتی برای فعالین این عرصه در استان گرفته شود.

در هر حال آنچه مسلم است حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی خوب نیست و باید همه از دستگاه‌های فرهنگی دولتی تا بخش خصوصی و مردم کمک کنیم تا چراغ سینماها در استان خاموش نشود.

 

 

در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور درحوزه باندهای دوم و راه آهن استان محقق شد

راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی ۸۰ میلیارد تومان  اعتبار گرفت/۲-۳

صدور تضمین برای پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان/

 

با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور درحوزه باندهای دوم و راه آهن بیرجند- قاین – یونسی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این جلسه ضمن ارائه گزارشی جامع از روند اجرای مصوبات و پیشرفت فیزیکی پروژه های مرتبط، راهکارهای شتاب بخشیدن به شرایط موجود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
این جلسه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهر سازی استان برگزار شد، سه مصوبه بسیار مهم به همراه داشت.
صدور تضمین مورد نیاز بانک های عامل عضو کنسرسیوم بانکی جهت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن بیرجند – قائن – یونسی ، اولین مصوبه این نشست بود.
اختصاص مبلغ ۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل قطعه ۱۶ راه آهن بیرجند – قاین – یونسی نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
این دو مصوبه، روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی را شتاب می بخشد.
بر اساس مذاکرات صورت گرفته در این جلسه، بانک مرکزی و سازمان خصوصی سازی مکلف شدند به سرعت نسبت به صدور مجوز های لازم مورد نیاز بانک های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات ماده ۵۶ جهت تکمیل باندهای دوم استان به مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان اقدام نمایند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*