گزارش

موساد؛ پشت پرده مستند «خشکسالی» بی‌بی‌سی فارسی

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در نظر دارد مستندی را درباره خشکسالی در ایران، پخش کند که براساس اطلاعات بدست آمده، موساد در پشت پرده آن قرار داد.

موساد؛ پشت پرده مستند «خشکسالی» بی‌بی‌سی فارسی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس؛ شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در نظر دارد مستندی را در خصوص خشکسالی در ایران، پخش کند که براساس اطلاعات بدست آمده از یک منبع آگاه، موساد در پشت پرده آن قرار داد.

این منبع آگاه به خبرنگار فارس گفت: اطلاعاتی جدید از هک امیل یک افسر موساد به نام «لنی» فاش شده بود که چندی پیش، ارتباط مخفی وی با «جان آیریش» خبرنگار رویترز در پاریس لو رفت که این اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد وی درباره پرداختن به موضوع خشکسالی در ایران با هدف ایجاد نگرانی و ناآرامی در مردم، اطلاعات و مستنداتی را در اختیار «حسین باستانی» از عوامل شبکه بی‌بی‌سی فارسی قرار داده تا بر اساس آن، مستندی تهیه و در تابستان ۱۴۰۱ پخش شود.

بر اساس این گزارش، باستانی نیز مستندات و داده‌های دریافتی از افسر موساد را به منظور ساخت یک مستند تلویزیونی، در اختیار شبکه بی‌بی‌سی فارسی قرار داده و در نهایت در تیرماه امسال، مستند خشکسالی با هدف ایجاد بحران اجتماعی در ایران تهیه و آماده پخش شد.

مقرر شده بود این مستند در روزهای گذشته پخش شود اما به دلیل بارش‌های و سیلاب‌های اخیر در ایران و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر خنک‌شدن و بارش در نیمه جنوبی کشور، پخش آن متوقف شده و گفته می‌شود که در روزهای آینده و با گرم‌تر شدن هوا، در کنداکتور پخش بی‌بی‌سی فارسی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط دو بانک منتشر شد

فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط بانک صادرات ایران و موسسه اعتباری ملل منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی, باتوجه به بخش ۱ از بند «د» تبصره ۱۶قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر لزوم انتشار اطلاعات و جزییات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی توسط هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک «فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» بانک «صادرات» و «موسسه اعتباری ملل» قابل مشاهده است.

گفتنی است، تعیین مصادیق انتشار اطلاعات فوق الذکر با توجه به مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۱/۳/۳۱ شورای پول و اعتبار در این خصوص مبنی بر اینکه مجموع خالص تسهیلات و تعهدات مربوط به هر ذینفع واحد و یا اشخاص مرتبط که میزان آن حداقل معادل یک هزار میلیارد ریال است و به عنوان مصادیق مشمول حکم مقرر در جزء نخست از بند «د» ذیل تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور محسوب می‌شود.

در پایان یادآور می‌شود این بانک در چارچوب احکام قانونی و مصوبات یاد شده، آمار و اطلاعات مربوط به «تسهیلات و تعهدات کلان» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» شبکه بانکی کشور را پس از بررسی، صحت سنجی و استانداردسازی، از طریق درج در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در دسترس عموم قرار می‌دهد.

 

توزیع کالا‌های اساسی با کالابرگ الکترونیک از شهریور

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با آماده شدن زیرساخت‌های لازم، کالا‌های اساسی از شهریور با کالابرگ‌های الکترونیکی توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما موضوع بازگشت کالابرگ‌های الکترونیک  به چرخه توزیع کالا‌ها و افزایش حقوق کار‌مندان و کارکنان کشوری و لشکری در برنامه رادیو گفتگو با حضور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد.

آقای مهدی طغیانی در پاسخ به سوال مجری برنامه که کار احیا مجدد کالابرگ در مجلس به کجا رسیده  گفت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ بحث کالابرگ الکترونیکی و توزیع آن و کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شدند را مصوب کرد. بعد نهاده هایشان با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شد و این که تضمین بشود با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار می‌گیرد این را مصوب کرد. دولت در اجرا بخاطر اتفاقاتی که  در اردیبهشت ماه افتاد و یک مقدار از جهت تامین برنامه‌ای که داشت برای حذف ارز ۴۲۰۰ متناسب با برنامه  اوضاع پیش نرفت یک تغییراتی داد و نقدی شروع کرد و گفت که هنوز زیرساخت کالابرگ الکترونیک آماده نیست آن را در حال آماده سازی هستیم. وعده‌ای که دادند برای شهریورماه است که کالابرگ الکترونیک آماده شود  و این دیگر به عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱  کالا‌های اساسی و ضروری با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برسد.
وی در خصوص  اینکه کدام دسته از مردم مشمول دریافت این کالابرگ‌ها می‌شوند گفت: مشمولین توزیع یارانه ۴۲۰۰ در قانون مشخص شدند شاید اگر بخواهیم دامنه‌ای حساب کنیم،   تقریبا می‌شود همان دامنه‌ای که مشمول یارانه هدفمندی می‌شدند.

*افزایش  حقوق کارکنان کشوری و لشکری در هیئت دولت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع لایحه افزایش ۳۵ درصدی حقوق که این روز‌ها خبرش مطرح است  گفت:  دولت اختیار و امکان اصلاح و تغییر را دارد. زیرا بخشی از قوانینش الان موجود است بخشی هم قوانینی است که ممکن است در بحث اصلاح بودجه اختیاراتی بخواهد که متناسب با آن امکاناتی که در اختیارش هست تسهیلاتی را بوجود بیاورد، افزایش‌هایی را در نظر بگیرد.

وی افزود: این بحث ۳۵ درصد اعداد مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی است. چون بازنشستگان محترم تامین اجتماعی معتقد بودند که متناسب با آن چیزی که در قانون تعیین شده افزایش‌های امسال شان در نظر گرفته نشده است و این اعداد را پیشنهاد میکردند که تغییر انجام شود. در مورد کشوری و لشکری چه کارکنان فعلی دولت و چه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و نیرو‌های مسلح آنها، چون در بودجه تعیین شده، اختیاراتی دولت لازم دارد تا بتواند آن تغییرات را اعمال کند این درخواستش ناظر به آن قسم دوم است بیشتر؛ ولی این طوری که من هم از دست اندرکاران  دولت شنیدم، قراری بر درصدی از افزایش هست که البته مقدارش مشخص نیست.

 

 

 

بازگشت سالانه ۵۰۰ نخبه با مهاجرت معکوس به کشور

با اجرای طرح های حمایتی برای بازگشت و مهاجرت معکوس نخبگان به کشور، سالانه ۵۰۰ نخبه برای فعالیت در کشور جذب می شوند و از خروج همین تعداد از ایران جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: پیرو اجرای سند راهبردی امور نخبگان کشور، معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه بازگشت و جذب نخبگان به داخل کشور را در قالب راه اندازی یک سامانه و ارتباط با نخبگان در ۲۰۰ دانشگاه برتر راه اندازی کرده است.بازگشت سالانه ۵۰۰ نخبه با مهاجرت معکوس به کشور

ناصر باقری مقدم افزود: تاکنون ۱۰ هزار نفر در سامانه یاد شده ثبت نام  و با گذشت پنج سال از آغاز فعالیت این سامانه، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد برای بازگشت به کشور اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: تا زمانی که این نخبگان در بخش هیئت علمی دانشگاه ها جانمایی شوند، حدود یک سال زمان می‌برد و بنیاد ملی نخبگان در این مدت از آنها پشتیبانی مالی می‌کند.

قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت:همچنین در قالب تسهیلات وام مسکن، کمک هزینه های پژوهشی یا پژوهانه برای تحقیق روی یک مسئله خاص علمی به نخبگان مشمول طرح پرداخت می‌شود.

باقری افزود: بخشی از این افراد مشکل سربازی دارند که می‌توانند به جای رفتن به سربازی (بجز بخش آموزشی) در قالب برنامه های پژوهشی دوره خدمت نظام را طی کنند، حتی برخی علاقه داشتند که بتوانند در کشور محل اقامت خود طرح پژوهشی را به جای سربازی انجام دهند که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح با این درخواستها موافقت شده است.

او گفت: عده‌ای از این عزیزان یا علاقه به فعالیت در بخش هیئت علمی ندارند و یا هیئت علمی کشور ظرفیت لازم برای جذب آنها را ندارد، لذا کمک می‌کنیم که این افراد شرکت های استارتاپی ایجاد کنند، از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ نخبه بازگشته به کشور، نیمی از این ها وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شده و یک چهارم از این افراد نیز جذب هیئت علمی دانشگاه می‌شوند.

باقری ادامه داد: با توجه به فضای مسمومی که علیه ایران در دنیا ایجاد شده هنوز برخی برای بازگشت آماده نیستند، لذا علاقه دارند ابتدا پروژه موقتی در کشور محل اقامت خود انجام دهند و سعی می‌شود در قالب “ورکشاب” یا سمیناری زمینه ارتباطشان را با کشور فراهم کنیم، پس از اینکه آنها متوجه شدند فضای کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان رفته در آینده زمینه ورود آنها به کشور فراهم می‌شود، این ارتباط برای بازگشت به کشور به نرمی انجام می‌شود.

قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: از نظر ما نخبگان داخل و خارج کشور با یکدیگر تفاوت ندارند و از طرفی برای همه آنها طرح اشتغالزایی ایجاد شده است، ظرفیت بخش خصوصی برای اشتغال این افراد محدود است و از طرفی در کشوری هستیم که بخش عمده ای از اقتصاد کشور در اختیار شرکتهای دولتی و دستگاه های اجرایی است، لذا با مساعدت دولت مصوبه ای داشتیم که نخبگان با تشخیص بنیاد ملی نخبگان در دستگاه اجرایی جذب شوند، اکنون ثبت نام در این قالب شروع شده و امیدواریم بتوانیم با این روش مشکل اشتغال نخبگان را حل کنیم.

۵۵ هزار نخبه در سطوح دانش آموزی، دانشجویی و پژوهشی و هیئت علمی دانشگاه تحت پوشش بنیاد علمی نخبگان هستند، از این تعداد ۱۰ هزار نفر در خارج از کشور فعالیت دارند.

 

 

حضور زنان در تبلیغات مشکلی ندارد

خزعلی گفت: ما با نگاه ابزاری به زن، مرد و کودک مشکل داریم. اینکه چرا از چهره زن در تبلیغات استفاده ابزاری می‌شود؟

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما بر قوانین مصوب شده وظیفه نظارتی داریم. قانون منع استفاده ابزاری از زن، مرد و کودک در سال ۶۴ مصوب شد و در سال ۸۸ آیین‌نامه‌های آن به تصویب رسید و جلو رفت.

خزعلی گفت: ما وظیفه پیگیری اجرای قوانین در کشور را داریم؛ اینکه چرا از چهره زن استفاده ابزاری می‌شود؟ باید درنظر گرفت که در نگارش نامه کلمه ابزاری ذکر نشده بوده است؛ بنابراین ما با نگاه ابزاری به زن، مرد و کودک مشکل داریم. اگر بازی مطبوعاتی نبود، شاهد این موضوع در فضای رسانه نبودیم.

پیش از این، دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای با استناد به مواد قانونی مربوط به تبلیغات در کشور، بر ممنوعیت «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان در تبلیغات تاکید کرد و نه آنچه که برخی منابع خبری درباره استفاده از زنان در تبلیغات اشاره کرده‌اند.

 

 

 

هشدار سیل در جنوب کشور صادر شد

طی پنج روز آینده بارش در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

سه شنبه در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی فارس، جزایر خلیج فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده برای نیمه جنوبی فارس و جنوب استان‌های یزد و بوشهر نیز رخ خواهد داد.

پنج شنبه با کاهش شدت ناپایداری‌ها در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان همچنان برای نیمه شمالی این استان و همچنین استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بوریر احمد، چهارمحال و بختیاری و برخی نقاط استان‌های همدان، لرستان و مرکزی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

روز‌های جمعه و شنبه فعالیت این سامانه در جنوب شرق، جنوب و بخش‌هایی از جنوب غرب و مرکز کشور ادامه دارد. طی پنج روز آینده بارش در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

طی پنج روز آینده به طور متناوب برای استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و خراسان شمالی و همچنین روز‌های سه شنبه تا جمعه در دامنه و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان وسمنان در بعضی ساعات بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

طی سه روز آینده در شمال شرق و شرق کشور برخی نقاط استان‌های سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شمال اصفهان وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می‌شود که موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق خواهد شد.

همچنین طی این مدت به سبب وزش باد در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور پدیده گرد و غبار رخ می‌دهد. دریای عمان و تنگه هرمز از سه شنبه تا پایان هفته و نواحی مرکزی و شرق خلیج فارس از سه شنبه تا جمعه مواج است.

 

 

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد

رئیس‌جمهور وزرای کار، صمت و بازرگانی را همزمان به مجلس معرفی می‌کند

رئیس‌جمهور وزرای کار، صمت و بازرگانی را همزمان به مجلس معرفی می‌کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با عدم معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس جمهور گفت: با بررسی که انجام دادیم گفتند که قرار است رئیس جمهور سه وزیر کار، صمت و بازرگانی را با هم به مجلس معرفی کند.

سیدکریم حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با این‌که چه زمانی قرار است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود، اظهار کرد: از نظر قانونی رئیس جمهور سه ماه وقت دارد تا گزینه پیشنهادی خود را معرفی کند.

وی افزود: با پرس و جویی که صورت گرفته و اطلاعی که داریم  گفتند آقای رئیس جمهور می خواهد سه وزیر را با هم معرفی کند، البته بعد از اینکه وضعیت وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی مشخص شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تا تعیین تکلیف وزارت صمت و بازرگانی مهلت معرفی وزیر تعاون به پایان نمی‌رسد، گفت: باید مهلت گذاشت چون دولت هنوز لایحه نیاورده و تکلیف را مشخص نکرده است، همچنین وضعیت وزارت کار هم اگر به این شکل بماند وضعیت مناسبی نیست و تقریبا حالت جمود و سکونی در وزارتخانه و در همه شاخه های آن وجود دارد و تحرکی هم از سوی سرپرست وزارتخانه دیده نمی شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون اجتماعی در این رابطه تذکری داشته است، اظهار کرد: هم رئیس کمیسیون و هم برخی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تذکر شفاهی و تذکر در جلسات دادند که جواب این است که در حال بررسی گزینه ها هستند.

حجت الله عبدالملکی با رای نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شده بود که با استعفای او در ۲۴ خردادماه سال جاری، رئیس جمهور در حکمی محمدهادی زاهدی‌وفا را به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب کرد.

 

 

اوج پیک هفتم تا ۱۰ روز آینده

اوج پیک هفتم تا ۱۰ روز آینده

کارشناسان معتقدند بهترین راه پیشگیری از سویه جدید کرونا تکمیل واکسیناسیون است.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «روزهای خوش غیبت کرونا با واردشدن نام ایران در فهرست جهانی ۱۵ کشور اول درگیر با زیرسویه‌های اُمیکرون به پایان رسید. نکته نگران‌کننده در موج هفتم بیماری آن است که همچنان بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به یکم مرداد ماه ۱۴۰۱ (از ۲۵ تیر تا یک مرداد ماه)، به پایین‌ترین حد خود یعنی بالغ بر ۳۵،۸ درصد رسیده و میزان استفاده از ماسک همچنان پایین و ۲۵ درصد گزارش شده است.

حالا در چنین شرایطی زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 در کشور غالب شده و شناسایی موارد ابتلای روزانه کرونا چهاررقمی و فوتی‌ها نیز هر روز با آمار بالایی همراه است؛ به‌ طوری که در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۳۴ فوتی و ۸۸۳۱ مبتلا به کرونا گزارش شد و طبق تمام پیش‌بینی‌ها، این آمار طی سه هفته آینده چند برابر می‌شود. با وجود این نتیجه جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تأکید بر استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو، اتوبوس و همچنین مکان‌های زیارتی و هیأت‌های مذهبی بود. البته در همین جلسه بر تزریق دوز یادآور واکسن هم تأکید و اعلام شد که مراکز تزریق واکسن باید فعال‌تر شوند و مراقبت‌های مرزی نیز با جدیت دنبال شود. کاستن از میزان محدودیت‌ها در پیک اخیر در مقایسه با پیک‌های قبلی بیماری انتقاد برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را درپی‌داشت.

وزارت بهداشت با آغاز پیک هفتم بیماری با چالشی بزرگ در خصوص واکسیناسیون دوزهای یادآور بخصوص برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مسن مواجه است. عده‌ای نیز معتقدند ستاد ملی باید بسته‌های جامعی را به‌طور ویژه برای موج هفتم بیماری تدوین کند. منتقدان سیاست‌های مدیریتی ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار برقراری محدودیت‌های جدی برای مهار هرچه زودتر زیرسویه‌های جدید کرونا در کشور هستند. این در حالی است که به باور متخصصان اپیدمیولوژیست با ادامه ماندگاری ویروس کرونا جامعه تاب تعطیلی و محدودیت‌های دیگری را در حوزه کسب و کارها و تعطیلی مدارس و دانشگاه ندارد و به‌ طور کلی محدودیت‌های مربوط به پیک‌های قبلی دیگر مخدوش است.

دکتر حمید سوری عضو کمیته علمی مقابله با کرونا به «ایران» می‌گوید که جز چین هیچ کشوری در دنیا برای موج زیرسویه‌های اُمیکرون محدودیت‌های قبلی را بازنگردانده‌ است و توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا کارآمدی لازم را برای مقابله با موج اخیر دارد. هر چند او نسبت به نادیده گرفتن و فراموشی اجرای طرح شهید سلیمانی انتقاد می‌کند و معتقد است وزارت بهداشت باید ضمن بازنگری طرح شهید سلیمانی، آن را اجرا کند و بیماریابی در جامعه فعال شود. در اروپا نیز طی هفته‌های اخیر و به دنبال جولان زیرسویه‌های اُمیکرون، آمار ابتلا به این بیماری رکوردهای تازه‌ای را به جا گذاشته و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس را به صدر جدول مبتلایان در اروپا کشانده است با این حال همه این دولت‌ها به ایجاد محدودیت‌های جدید روی خوش نشان نداده‌اند.

اعمال محدودیت‌های جدید در درازمدت جواب نمی‌دهد

دکتر قباد مرادی پزشک و اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه درباره ضرورت ایجاد بسته جامع و ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی در پیک هفتم بیماری به «ایران» می‌گوید: واقعیت این است که همه پیک‌ها را نمی‌توان با هم مقایسه کرد. در حال حاضر شرایط با پیک‌های قبلی متفاوت شده است و در پیک‌های قبلی بوِیژه در موج‌های اولیه به دلیل نبود واکسن و ناشناخته بودن بیماری، اعمال محدودیت‌ها می‌توانست بیماری را تا حدی کنترل کرده و از انتشار آن جلوگیری کند. هر چند بعضی از پیک‌ها با واکسیناسیون کنترل شد.

دکتر مرادی در ادامه می‌افزاید: سوش اُمیکرون نسبت به سوش‌های قبلی درصد بستری و مرگ و میر کمتری در مبتلایان دارد، از طرفی اغلب یافته‌ها نشان می‌دهد که واکسیناسیون موارد مرگ و میر و بستری را کاهش داده، بنابراین نمی‌توان پیک فعلی را با پیک‌های قبلی بیماری مقایسه کرد. رصد وضعیت بیماری و گزارش‌های منتشر شده از کشورهایی که نظام مراقبت دقیق‌تری دارند و آمارهایشان قابل اعتماد است نشان می‌دهد که در کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان زمان رسیدن به پیک سوش‌های اخیر اُمیکرون بین ۴ تا ۶ هفته طول کشیده است. به نظر می‌رسد تجربه‌ای که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان در آلودگی با سوش اخیر اُمیکرون داشتند در ایران نیز در حال وقوع است. اگر زمان شروع اوج‌گیری بیماری در ایران را ۱۵ تیر بدانیم و با توجه به روند افزایشی انتظار می‌رود در یک هفته تا ۱۰ روز آینده به اوج پیک برسیم. این می‌تواند یک معیار برای مقیاس و پیش‌بینی باشد، هر چند همه شرایط تأثیرگذار بر زمان پیک در این کشورها قابل مقایسه نیست.

این متخصص اپیدمیولوژی  با بیان اینکه رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و تزریق دوز بوستر برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مسن مهم‌ترین توصیه علمی در شرایط فعلی است، عنوان می‌کند: کشور چین سیاست کووید صفر را اعمال کرد و شهر شانگهای بیش از یک ماه تعطیل شد در حالی که همه مردم واکسن زده بودند. در نیوزلند نیز با وجود آمار بالای تزریق سه نوبت واکسن و کنترل‌های مرز، عدد ابتلا و مرگ و میر در پیک هفتم بیماری بسیار بالا بود.

به گفته دکتر مرادی، با تجربیات دنیا و دانش فعلی نمی‌توان سیاست قرنطینه را به طور کامل و طولانی اعمال کرد و مطمئن بود که بیماری در آینده گسترش نمی‌یابد. انتظار تعطیلی‌های بیش از حد و تعطیلی مراکز آموزشی در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود. اغلب کشورهای دنیا نیز در موج اخیر این سیاست را تاکنون پیش نگرفته‌اند. از همین رو به رسانه‌ها نیز توصیه می‌شود که به جای ایجاد رعب و وحشت و فشار به دولت، روی تزریق دوزهای بوستر افراد مسن و بیماران زمینه‌ای و فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک در محیط‌های سربسته و پرهیز از ازدحام و شرکت در تجمعات بزرگ تأکید کنند. مهم‌ترین توصیه در شرایط فعلی حفاظت و جداسازی افراد آسیب‌پذیر در مقابل این بیماری است.

طرح شهید سلیمانی تنها بسته جامع مدیریت اپیدمی است

دکتر حمید سوری رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با بیان اینکه استفاده از عناوینی همچون پایان اپیدمی از سوی برخی رسانه‌ها و مسئولان کشور منجر به عادی‌انگاری در جامعه شد به «ایران» می‌گوید: تصور اینکه ویروس کرونا نفس‌های آخرش را می‌کشد منجر به تشدید عادی‌انگاری در جامعه شد. در حالی که در پاندمی زمان مهم است چون تغییرات اپیدمی بسیار سریع و دینامیک است و نمی‌توان تصمیماتی که برای دو ماه پیش گرفته‌ایم را برای شرایط فعلی نیز اعمال کنیم.

او با تأکید بر اینکه گاهی بازگرداندن برخی محدودیت‌های قبلی به دلیل نداشتن اثربخشی‌شان می‌تواند برای جامعه مضر باشد، عنوان می‌کند: وزارت بهداشت باید تیم واکسن سریع را فعال کند؛ چرا که جایگاه تیم واکسن سریع فراتر از معاونت درمان بوده و این تیم باید در حوزه معاونت بهداشت و با هدف مداخلات مناسب و بموقع و متناسب با شرایط و به‌سرعت وارد عمل شود. وضعیت نابسامان تست‌های انبوه کرونا نیز ساماندهی شود تا بتوان میزان سطح خطر را در جامعه سنجید و طبق آن برنامه‌ریزی کرد؛ به طوری‌ که معیشت و اقتصاد مردم آسیب نبیند و اثرات زیانبار اپیدمی به حداقل برسد.

او همچنین از توقف طرح شهید سلیمانی گلایه کرده و می‌گوید: آخرین نسخه به‌روزرسانی این طرح مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ است. این طرح باید متناسب با شرایط جامعه به‌روزرسانی شود و اولویت‌ها متناسب با شرایط زمانی شکل بگیرد. از طرفی باید ایرادات و ابهامات طرح بازنگری شود. طرح شهید سلیمانی تنها بسته جامع مدیریت اپیدمی است و تا زمانی که نتوانیم هزینه اثربخشی مداخلات را بسنجیم همچنان با نوسان آمارها مواجه خواهیم بود. برخی مداخلات نشان داده که هیچ تأثیری در کنترل بیماری ندارد بلکه برگشت دوباره آنها هدر دادن منابع است.»

 

 

 

مرز خسروی به مرزهای قابل تردد مراسم اربعین امسال افزوده شد

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزوده شدن مرز خسروی به پایانه‌های عبوری در مراسم پرشکوه اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حمیدرضا شهرکی ثانوی گفت: هرساله تردد زائران اربعین از طریق مرزهای مهران، شلمچه و چذابه انجام می‌شد که امسال بر اساس پیگیری و مذاکرات مقامات ذی ربط کشورمان و اعلام ستاد مرکزی اربعین کشور در نظر است مرز خسروی نیز به پایانه‌های عبوری اربعین اضافه شود.

وی در خصوص اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مناسبت ایام اربعین حسینی گفت: ساماندهی پایانه‌های مرزی از لحاظ امکانات و تجهیزات مورد نیاز، افزایش گیت‌های کنترلی گذرنامه، زیرساخت‌های بهداشتی پایانه‌ها، تأمین آب شرب خنک و سیستم‌های سرمایشی با توجه به فصل گرما، تجهیز نقاط عبوری به سایه‌بان و دستگاه مه پاش و به طور کلی تأمین تمام امکانات کمک کننده حین ازدحام از جمله اقدامات کشورمان برای آسایش و تردد راحت زائران اربعین حسینی است.

شهرکی ثانوی افزود: به منظور ساماندهی سیل انبوه زائرانی که پیش بینی می‌شود امسال از کشور پاکستان به کشور ایران عزیمت کنند، پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان در مرز پاکستان در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: برنامه ریزی برای ایمن سازی و ارتقای سطح ایمنی محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی برای آمادگی جهت سرویس دهی به ترددکنندگان به مقصد مرزهای خروجی به قصد زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) در نظر گرفته شده است.

شهرکی ثانوی گفت: همچنین پیگیری تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی برای بخشی از زائرانی که می‌خواهند بدون وسیله نقلیه شخصی چه در مسیر رفت و چه در مسیر بازگشت در این ایام تردد داشته باشند، بخشی از فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ایام اربعین حسینی است.

وی افزود: حرکت راهپیمایان دو هفته قبل از اربعین حسینی آغاز می‌شود و در روزهای آخر به اوج خود می‌رسد که پیش بینی می‌شود در ایام بازگشت زائران، یک هفته بسیار پر ازدحام داشته باشیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص ثبت نام اینترنتی برای رفت و آمد زائران اربعین حسینی بیان کرد: برای رفت و آمد راحت‌تر زوار بحث ثبت نام اینترنتی توسط سازمان حج و زیارت از طریق سامانه سماح در حال انجام است که به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفر زائران حسینی از اطلاعات این سازمان استفاده خواهیم کرد.

شهرکی ثانوی با اشاره به آمار و اطلاعات سال ۱۳۹۸ همزمان با اوج سفرهای اربعین حسینی گفت: قبل از محدودیت‌های کرونایی، بالغ بر ۳ میلیون جابه جایی در مسیر رفت و ۳ میلیون در مسیر برگشت داشتیم و در سال ۱۳۹۸ یک‌میلیون و ۸۳۰ هزار زائر به صورت رفت و برگشت از حمل و نقل عمومی جاده‌ای استفاده کردند.

وی حداکثر ظرفیت جابه جایی در مسیر جاده‌ای را ۸۰ هزار صندلی در هر ۲۴ ساعت اعلام کرد.

شهرکی ثانوی درباره علت ورود در مقطع زمانی کوتاه به ویژه از طریق مرز مهران در مسیر بازگشت از مرزهای عراق به ایران نیز گفت: همه ساله برای مسیر رفت، برنامه‌ریزی داخلی دقیقی وجود دارد و از دو هفته قبل از مراسم زائران با آرامش و برنامه ریزی از مرزها خارج می‌شوند و خروج زائران از مرزها بر اساس برنامه ریزی و تقسیم بندی استانی، اتفاق می‌افتد به طوری که مشخص شده است زائران هر استان باید از کدام مرز تردد کنند اما هنگام بازگشت همه متقاضی عبور از نزدیک‌ترین مرز هستند و به همین دلیل مرز مهران ازدحام بیشتری دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم از تمامی مرزهای اعلام شده برای بازگشت به خاک ایران استفاده کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این‌که مردم ترجیح می‌دهند از مرز مهران برای ورود به کشور استفاده کنند و ازدحام سنگینی در مرز مهران ایجاد خواهد شد بیان کرد: ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس فعال در سطح کشور وجود دارد و از این تعداد در سال ۱۳۹۸، هشت هزار دستگاه اتوبوس یکتا در مرزها، خدمتگزار زائران اربعین بود اما این تعداد جوابگوی جمعیت حاضر نیست به همین خاطر برای اربعین امسال در کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین و ستاد اصلی اربعین در تلاشیم تا ناوگان مناسبی که در اختیار نیروهای نظامی و سرویس‌های ایاب و ذهاب کارکنان کارخانجات و دستگاه‌های دولتی در اختیار گرفته و ساماندهی کنیم، همچنین از ناوگان مینی بوسی که عمر مناسبی دارند و می‌توانند تردد ایمن داشته باشند ساماندهی شده تا ظرفیت حمل و نقل زمینی برای خدمت به زائران افزایش یابد.

 

 

 

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها خبر داد:

روند انتخاب شهرداران شفاف می شود

روند انتخاب شهرداران شفاف می شود

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از تصویب کلیات طرح انتخاب شهرداران در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا؛ ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه امرور کمیسیون  کلیات طرح انتخاب شهرداران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب کمیسیون رسید. بر اساس این طرح قبل از ثبت نام شوراها، داوطلبان شهرداری باید ثبت نام کنند تا استعلامات لازم انجام شود. در ادامه شوراها به ترتیب سه گزینه برای شهرداری معرفی می‌کنند و بدین ترتیب روند انتخاب شهرداران شفاف خواهد شد.

وی اظهار کرد: بر اساس این طرح مردم ضمن این‌که به شوراها رای می‌دهند، با واسطه شهرداران را هم انتخاب می‌کنند که این مهم موجب رفع برخی نگرانی‌ها و مسائل خواهد شد. با این حرکت مشارکت مردم در انتخاب شهرداران رقم می‌خورد. در جلسات آینده جزییات این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

هوای پدر و مادرهای بازنشسته‌تان را داشته باشید

غریبه که نیستیم! قدیم‌ها وقتی مهمان ناخوانده می‌رسید بزرگ ترها می‌گفتند «آب آبگوشت رو زیاد می‌کنیم و دور هم می‌خوریم!». حالا هم با همان راهبرد پیش برویم . راحت با هم رفت و آمد کنیم و زیاد به خانه بزرگ ترها برویم. با این دست فرمان ضرر که نمی‌کنیم، بهره هم می‌بریم. بچه‌های ما یاد می‌گیرند که می‌توان گاهی غذای کمتر و ساده‌تری خورد، اما از همنشینی با خانواده به خصوص پدربزرگ و مادر‌بزرگ بیشترلذت برد.

هوای پدر و مادرهای بازنشسته‌تان را داشته باشید

گروه زندگی- مینا فرقانی: تا حالا به دنیای شگفت‌انگیز و سحرآمیزی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با نوه‌هایشان دارند، دقت کرده‌اید؟ ظریفی نوشته بود: «نوه موجودی است که وسایلی را نابود می‌کند که اگر تو در کودکی به آنها نزدیک می‌شدی، پدر و مادرت تو را نصف می‌کردند!». دلتان می‌آید این دنیای شیرین را با نگرانی هایی که این روزها دامن همه مان را گرفته به تلخی بکشانیم. بگذارید والدین دست‌کم برای پذیرایی از فرزندان و نوه‌هایشان کمتر به زحمت بیفتند.می‌خواهیم نکاتی را بگوییم که با رعایتشان، ضمن حفظ روابط و رفت‌وآمدها به خانهٔ والدین خودتان و همسرتان، باری را نیز از دوش آنها بردارید.  در این  گزارش هر جا حرف از پدر و مادر زدیم، منظورمان هم پدر و مادر خودتان است، هم پدر و مادر همسرتان. اساساً اگر می‌خواهید شکل دلنشینی از آرامش را در زندگی مشترک تجربه کنید، بین پدر و مادر خودتان و همسرتان فرق نگذارید، مگر در حفظ بیشتر حریم‌ها و ملاحظه‌گری بیشتر نسبت به خانوادهٔ همسرتان.

*دست‌خالی نروید

با دست خالی به خانهٔ پدر و مادر نروید. گاهی میوه‌ای بخرید یا غذایی بپزید و با خود ببرید. اگر از آن خانواده‌هایی هستید که تنقلات جزو ثابت و حذف‌نشدنی دورهمی‌هایتان است، گاهی اوقات تهیهٔ تنقلات را شما به عهده بگیرید.ممکن است بعضی پدر و مادرها دلخور شوند و بگویند «اینجا یه لقمه نون پیدا می‌شد که دور هم بخوریم!». ولی برای این مسأله هم فکر کرده‌ایم؛ یک راهکار ساده که کمی جلوتر می‌گوییم.

اما از این زاویه به موضوع نگاه کنید که پدر و مادر از دیدن استقلال فرزند و اینکه او آنقدر بزرگ شده که دست خالی جایی نمی‌رود، ذوق می‌کنند. پس توجه‌شان را به این نکته جلب کنید تا احساس بدی نداشته باشند و از کار شما معذب نشوند.

*راهکاری برای جلوگیری از دلخوری

اگر پدر و مادر، سفت و سخت بر موضع خودشان ایستاده‌اند و از اینکه شما چیزی با خودتان ببرید دلخور می‌شوند، راهکار ساده این است: صبر نکنید تا دعوتتان کنند و برایتان تدارک ببینند تا به آنها سر بزنید. خودتان بی‌خبر راه بیفتید و به خانه‌شان بروید. آن‌وقت برای اینکه یک وعده غذا یا کمی تنقلات را همراه ببرید، بهانهٔ قرص و محکمی دارید که جلوی دلخور شدنشان را می‌گیرد. مثلاً بگویید «هوس استامبولی کرده بودم. ولی تنهایی خوش نمی‌گذشت. آوردم که دور هم بخوریم.» یا مثلاً «دلم بستنی می‌خواست. سر راه گرفتم.».

البته بی‌خبر و سرزده رفتن، به این معنی نیست که بی‌وقت بروید. هر کسی عادات زندگی والدین خود را می‌شناسد و از برنامهٔ روزمره و ساعات معمول استراحتشان خبر دارد. وقت‌شناس باشید و مزاحمت ایجاد نکنید. حتی برای پدر و مادر خودتان!

*هوس‌هایتان را کنترل کنید

اگر مادرتان از آنهایی است که بنا به هوس شما غذا تدارک می‌بیند، کمی مراعات کنید و هر چه دل تنگتان می‌خواهد سفارش ندهید! غذاهای پرهزینه و پرزحمت را خودتان در خانه بپزید. حتی می‌توانید بیشتر بپزید و به خانهٔ آنها ببرید تا کنار هم صرف کنید. اگر نمی‌توانید در مقابل تمایلات شکمی خود مقاومت کنید و می‌خواهید به مادرتان سفارش پخت غذا بدهید، دست‌کم مواد لازم برای تهیهٔ غذای پرخرجی را که هوس کرده‌اید، خودتان بخرید و زودتر به خانهٔ پدرتان برسانید! اگر در پختنش هم کمک کنید، راه دوری نمی‌رود.

*بچه‌هایتان را توجیه کنید

عشق پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به نوه‌ها را خودشان هم نمی‌توانند توصیف کنند. بارها از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این باره پرسیده‌ام. همگی نقل به مضمون گفته‌اند «یک جور خاصی است! اصلاً شبیه عشق به فرزند نیست. نمی‌توان گفت بیشتر است یا کمتر. عمیق‌تر است انگار و از یک جنس دیگر. خودت که نوه‌دار شدی می‌فهمی.». به هر حال عشق خیلی کارها دست آدم می‌دهد. چه برسد به چنین عشق عجیب و غریبی!

بچه‌هایتان را توجیه کنید که از این عشق سوءاستفاده نکنند و مطالباتشان از شما را از پدر و مادرتان وصول نکنند. پدربزرگ و مادربزرگ معمولاً یک حقوق بازنشستگی مختصر دارند و یک دنیا هزینه در این روزگار پرتورم. پس مراقب درگوشی‌ها و خلوت‌های نوه‌ها با پدربزرگ و مادربزرگشان باشید که با درخواست‌ها و سفارش‌هایشان، جیب بندگان خدا را خالی نکنند.

*یک لشکر منسجم و منعطف باشید

خدا همهٔ پدر و مادرها را حفظ کند که تا وقتی چراغ خانه‌شان روشن است، مقر اصلی خانواده محسوب می‌شود. با خواهر و برادرهایتان قرار بگذارید و دسته‌جمعی به خانهٔ پدر و مادرتان بروید. لشکر شکست‌خورده نباشید. دسته‌جمعی بیشتر خوش می‌گذرد و پدر و مادرتان هم احتمالاً حس بهتری خواهند داشت. شاید فرصت نکنید جداگانه و زود به زود به خانهٔ خواهر و برادرها بروید. در منزل پدری همدیگر را می‌بینید و از حال هم باخبر می‌شوید. زحمت پخت و پز و پذیرایی و سفره انداختن هم یک بار بشود، بهتر است. اصلاً یک‌هو چند نفری هوس نیمرو یا نان و پنیر و سبزی کنید! چه اشکالی دارد؟ همیشه که قرار نیست پلو و چلو بخوریم.

 در آن شلوغی هر کدامتان یک گوشهٔ کار را بگیرید. خودتان بپزید، بخورید، جمع کنید و بروید دنبال کارتان. طوری که وقتی متفرق می‌شوید و به خانه‌هایتان می‌روید، انگار نه خانی آمده باشه، نه خانی رفته باشد.اگر هم چیزی کم و کسر بود، تا جایی که از دستتان برمی‌آید خودتان بخرید و جایش را پر کنید.

*اصل، دیدار و معاشرت است

هدف از رفت‌وآمد شکم‌چرانی و خورد و خوراک نیست. اصل، دیدار است و معاشرت و احوالپرسی. کنار هم بودن آن‌قدر ارزشمند و مهم است و روحیه‌مان را تقویت می‌کند که واقعاً مهم نیست آن لحظه خودمان را با چه غذایی سیر می‌کنیم. غذا فرع است در این ماجرا. لبخند و خوشحالی خانواده و عزیزانتان را ببینید و حظ ببرید. به بازی پدر و مادرتان با فرزندتان چشم بدوزید و کیف کنید. حتی بیاموزید. از پدر و مادرتان تا جایی که می‌توانید یاد بگیرید.

کلید راهگشا، قناعت است

قناعت و دوری از تجمل برای همه ضروری است. هم ما بچه‌ها، هم پدر و مادرهایمان. غریبه که نیستیم! قدیم‌ها وقتی مهمان ناخوانده می‌رسید بزرگترها می‌گفتند «آب آبگوشت رو زیاد می‌کنیم و دور هم می‌خوریم!». حالا هم با همان راهبرد پیش برویم، ضرر که نمی‌کنیم، بهره هم می‌بریم. بچه‌های ما و نسل بعدی، همدلی و از خودگذشتگی را با دیدن همین کارها می‌آموزند. بچه‌ها یاد می‌گیرند که می‌توان گاهی غذای کمتر و ساده‌تری خورد، اما از همنشینی با خانواده و بستگان لذت برد. می‌آموزند که شکم، اصل نیست. از میان همین جمع‌های خانوادگی است که گاهی به مشکل عزیزی پی می‌بریم و دسته‌جمعی برای حل و فصلش تلاش می‌کنیم. بچه‌ها باید بیاموزند که معنای زندگی در خانواده است؛ همین کنار هم بودن‌ها و محبت‌ها و دست‌گیری‌ها.

خودتان را مهمان نبینید

در خانهٔ پدری نه می‌توان گفت مهمان باشید، نه می‌توان گفت صاحب‌خانه‌اید! راحت باشید، اما با ملاحظه‌گری یک مهمان. گذشته از بحث رعایت جیب و اقتصاد خانوادهٔ پدری خودتان و همسرتان، پذیرایی و انجام امور مهمانداری هم جزو موارد مهم هر دورهمی است. پدر و مادرها واقعاً دلتنگ فرزندان و خصوصاً نوه‌هایشان می‌شوند. ولی شاید مثل قبل‌ترها بنیهٔ جسمی پذیرایی و مهمانداری را نداشته باشند. پس لطفاً ضمن اینکه ملاحظهٔ جیب پدر و مادر را می‌کنید، خودتان را مهمان فرض نکنید. بلند شوید تکانی به خودتان بدهید و کمکی کنید! اصلاً کمک یعنی چه؟ خودتان دورهمی را بگردانید و از حاضران پذیرایی کنید. مگر نه اینکه زمانی آنجا خانهٔ خودتان بوده و این کارها وظیفه‌تان؟ حالا هم همان‌طور است، با کمی تفاوت.

 

 

 

گوشی هوشمند؛ اعتیاد فراگیر دنیای مدرن

صفحه نمایش‌ها به بخشی ضروری از زندگی انسان تبدیل شده اند. ترک کردن این ابزار برای بسیاری از انسان‌ها غیرممکن است اما کاهش آن و انجام روش‌هایی برای بالا بردن آرامش در زندگی مورد اهمیت است.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: زندگی در عصر حاضر آلودگی‌های مختص خودش را دارد که مهم‌ترین دلیل آن، پیشرفت تکنولوژی است. همان دلیلی که می‌خواهد زندگی انسان‌ها را با بالاترین کیفیت و بهترین سطح رفاه نشان دهد. اما در بسیاری از موارد، این توهمی بیش نیست. فناوری به تمام جنبه‌های زندگی ما هجوم آورده است و توانسته سبک زندگی‌مان را به طرق مختلف تغییر دهد. از آموزش الکترونیکی گرفته تا پزشکی دیجیتال و کشاورزی دیجیتال و آشپزخانه‌های مجازی. کنار گذاشتن هرکدام از این‌ها برای انسان امروز بسیار دشوار است.

شاید یکی از مهم‌ترین جلوه‌های انقلاب دیجیتال، تلفن‌های هوشمند باشد که وارد تمام جنبه‌های زندگی ما شده و روش‌های زندگی ما را با اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها، وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی تغییر داده است.

آخرین آمارهای بین المللی نشان از اهمیت این گوشی‌ها در زندگی ما دارد، طبق پ لتفرم «Statista»، تعداد فعلی کاربران تلفن‌های هوشمند در جهان امروز ۶.۶۴۸ میلیارد نفر است و این موضوع به این معناست که ۸۳.۷۲ درصد از جمعیت جهان صاحب تلفن هستند. یک تلفن هوشمند! نکته مورد اهمیت این‌جاست که این تعداد به طور چشمگیری رو به افزایش است. حتی بیشتر ازآمار مربوط به سال ۲۰۱۶، زمانی که تنها ۳.۶۶۸ میلیارد کاربر، ۴۹.۴۰ درصد از جمعیت جهان به‌عنوان کاربر تلفن همراه در آن سال وجود داشت.

اعتیاد به صفحه نمایش

دلایل زیادی پشت این افزایش عظیم وجود دارد و شاید یکی از مهم‌ترین آنها، شرکت‌های بزرگ فناوری با ابزارها، مکانیسم‌ها و صنعت قدرتمندی باشد که محصولاتی با طراحی خاص را برای ایجاد اعتیاد ارائه می‌دهد آن‌هم در جامعه‌ای که تا حد زیادی تسلیم استانداردها، اضطرارها و انتظارات امروزی شده است که توسط این همه گوشی و صفحه نمایش شکل گرفته است.

مایه تأسف این‌که اعتیاد به نمایشگرها که در بزرگ‌ترین جلوه‌اش، همین گوشی‌های هوشمند است، در همه سنین از بزرگسالان گرفته تا جوانان، نوجوانان و حتی کودکان گسترش یافته است.

گوشی هوشمند؛ اعتیاد فراگیر دنیای مدرن

واشنگتن پست گزارش داد: یک روان‌شناس که عمدتاً با دانش‌آموزان دبیرستانی کار می‌کند، سبک کارش را این‌گونه توصیف می‌کند: «در طول کار به طور معمول از مراجعان جدید می‌خواهم قفل تلفن‌های خود را باز کنند و نشان دهند که هر روز چقدر زمان را در مقابل یک صفحه نمایش می‌گذرانند. نتایج قابل پیش‌بینی دیده می‌شود.»

که در ادامه تکمیل کرده: «من به ندرت پیدا می‌کنم که یکی از این افراد کمتر از ۹ ساعت را با تلفن همراه خود سپری کند. این افراد بیشتر از زمان خوابشان، با تلفن همراه خود وقت می‌گذرانند.

آیا می‌توانیم از تلفن‌های خود دور باشیم؟

یک خانم ۳۶ ساله در پایان سال گذشته تصمیم گرفت که کار مهمی انجام دهد. او به این فکر افتاد که خلاص شدن از شر تلفنش سلامت روانش را بهبود می بخشد و زندگی او را نجات می‌دهد. از ایشان در مورد دلیل این تصمیمش پرس و جو شد و گفت: «به‌خاطر کار با گوشی در حال دیوانه شدن بودم. بنابراین، در سال نو، به خانواده و دوستانم گفتم که گوشی هوشمند خود را از این به بعد ترک خواهم کرد و به استفاده از یک دستگاه قدیمی غیرهوشمند که تنها می‌توانم با آن تماس بگیرم و پیامک برقرار کنم و دریافت کنم، بازخواهم گشت.»

او گفت: «یکی از لحظات مهمی که منجر به تصمیمم شد، گذراندن یک روز در پارک با دو فرزند ۶ و ۳ ساله‌ام بود. آن روز وقتی اطراف را مشاهده کردم، در یک آن دیدم ۲۰ نفر به تلفن‌های‌شان خیره شده‌اند و به فرزندان خود و کارهایی که انجام می‌دهند توجهی نمی‌کنند و با فرزندان خود بازی نمی‌کنند. ناگهان به خودم آمدم، گوشی را کنار گذاشتم و فکر کردم که چه زمانی این اتفاق افتاد؟ در این دنیایی که همه دلتنگ زندگی واقعی هستند! در دنیای دیگری زندگی می‌کنند که کاملاً دور از واقعیت است. از خودم پرسیدم: «اگر به بستر مرگ برسم آیا از خودم راضی‌ام که باید این روش زندگی می‌کرده‌ام؟ این‌که زمان بیشتری را در توئیتر صرف کردم یا اخبار بیشتری را به صورت آنلاین بخوانم یا فیلم‌های بیشتری را در سایت‌ها تماشا کنم، من را راضی می‌کند؟»

سوال مطرح شده بسیار مهم است، شاید حتی مهم‌ترین آن این بود:

«آیا توئیتر، اینستاگرام و سایت‌ها و محتواهی‌شان را در آخرین لحظات زندگی خود به یاد خواهیم آورد؟ یا به زندگی ای که جلوی نمایشگرها از دست دادیم فکر خواهیم کرد؟»

او با تصمیم «دوری از تلفن‌های هوشمند» یک بار برای همیشه! سلامت روان و سپس زندگی خود را نجات داد.

می‌خواهیم با مرور ۵ دلیل، به ضرورت فکر کردن به چنین تصمیم در زندگی هر شخص بیاندیشیم:

پلتفرم «innerdrive» بر اساس یک مطالعه علم ی که جدیداً انجام پذیرفته است، در مورد این موضوع نشان می‌دهد که تلفن‌های هوشمند باعث اختلالات روانی بسیاری می‌شوند که به شدت بر روی بدن انسان تأثیر می‌گذارد. سلامتی و آسایش روانی انسان‌ها از جمله:

۱- عدم تمرکز و ترس

استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند منجر به کاهش تمرکز می‌شود. بیرون آوردن تلفن هنگام مطالعه، کار یا انجام تکالیف می‌تواند عملکرد را ۲۰ درصد کاهش یابد. محققان تاکید می‌کنند که «حضور یک تلفن همراه ممکن است به مقدار قابل توجهی حواس‌تان را پرت کند که به کار یا مطالعه شما آسیب برساند.»

بسیاری از افراد پیر و جوان، در اثر بارهای سنگین روانی زندگی دچار ترس می‌شوند و این مشکل در بین جوانان و دانش آموزان مدارس و دانشگاه‌ها نیز شایع است که بخشی از آن به دلیل حس بلاتکلیفی‌ایست که با مرحله نوجوانی و آغاز جوانی همراه است. این‌که این افراد اغلب تلفن‌های خود را به طور مکرر چک می‌کنند، چه در حین مطالعه برای جوانان و چه در حین کار برای بزرگسالان نیز در تشدید این استرس بسیار موثر است.

گوشی هوشمند؛ اعتیاد فراگیر دنیای مدرن

خود بررسی مکرر گوشی، نتیجه اضطراب و تنش است که انگار کسی منتظر پیامی است که او را از تنش و اضطراب نجات دهد و وجود تلفن‌های هوشمند این پدیده را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای غلبه بر این نوع استرس ارائه شده است مانند تمرکز بر لحظه حال، اجتناب از انجام چندین کار به طور همزمان و کاهش زمان اختصاص داده شده به حضور در شبکه‌های اجتماعی.

۲- فراموشی

پیام‌های تلفنی و اعلان‌ها هم علت حواس پرتی است و هم معلول آن! والدین اغلب از فرزندان خود می‌خواهند که کاری را انجام دهند، اما از این‌که دختر یا پسرشان به طور کامل خواسته‌های او را فراموش کرده‌اند تعجب می‌کنند.

گوشی هوشمند؛ اعتیاد فراگیر دنیای مدرن

برخی مطالعات نشان می‌دهد که فراموشی و حافظه کم تا حدی به دلیل امواج ساطع شده از تلفن همراه است که مشکل فراموشی بسیاری از افراد معتاد به تلفن و تلفن همراه را توجیه می‌کند.

۳- نگاه تحریف شده

اگر نگوییم همه، اکثر معتادان به گوشی‌های هوشمند، به مرور به رسانه‌های اجتماعی مختلف نیز معتاد می‌شوند. گزارش الجزیره در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۱ اعلام می‌کند که مطالعات ثابت کرده است که این ابزارها دیدگاهی مخدوش از واقعیت ارائه می‌دهند. هیچ کس به اندازه‌ای که در فیس بوک شاد ظاهر می‌شود خوشحال نیست یا به اندازه‌ای که در توئیتر نشان می‌دهد عاقل نیست و ما طبیعتاً زندگی و واقعیت خود را با این حقایق نادرست و با افرادی که فکر می‌کنیم شاد وعاقل هستند مقایسه می‌کنیم. مقایسه‌ای که روانی و ذهنی خسته کننده است و باعث ناراحتی و احساس حقارت می‌شود و ترس از شکست را تقویت می‌کند.

۴- سلامت روانی

نظریات بسیاری از روانشناسان بر این گذاره صحه می‌گذارند که استفاده بیش از حد تلفن همراه برای سلامت روان مضر است و منجر به افزایش اضطراب، تنهایی و کاهش عزت نفس می‌شود. همچنین اتکا به تلفن همراه در صورت عدم استفاده از آن می‌تواند منجر به ناامیدی و بی حوصلگی می‌شود.

۵- بی خوابی و کم خوابی

محمد سنگله در گزارش خود گفته است: «استفاده روزانه از تلفن به مدت بیش از ۲۰ دقیقه در یک زمان منجر به کاهش نامطلوب کیفیت و مدت زمان خواب می‌شود و کسانی که تلفن همراه خود را (مخصوصاً) شب‌ها در اتاق خواب نگه می‌دارند نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند زمان کمتری می‌خوابند که یکی از دلایل آن این است که روشنایی نور پس زمینه روشن است. استفاده از تلفن و نگاه کردن به صفحه نمایش در شما ترشح هورمون خواب ملاتونین را به تأخیر می‌اندازد و شما را برای مدت طولانی بیدار نگه می‌دارد.

گوشی هوشمند؛ اعتیاد فراگیر دنیای مدرن

برای راحت خوابیدن توصیه می‌شود برنامه خواب منظمی داشته باشید. دو ساعت قبل از خواب ورزش کنید یا دوش آب گرم بگیرید. از همه مهم‌تر قبل از خواب از استفاده از نمایشگرها از جمله موبایل خودداری کنید. قرار دادن گوشی در مکانی خارج از اتاق خواب نیز بهترین کار است.»

شاید بهترین کار این باشد که مانند خانم کاولینگ از این تلفن‌ها صرف نظر کنیم، اما آیا می‌توانیم؟

دانشگاه های ایرانی در علوم پایه کجای جهان ایستاده اند

پیشرفت علمی بدون رشد و توسعه در علوم پایه امکان پذیر نیست و بررسی جایگاه دانشگاه های ایرانی در سال های اخیر نشان از کسب رتبه در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در حوزه رشته های علوم پایه می دهد.

خبرگزاری مهر – گروه حوزه و دانشگاه؛ علوم پایه منشأ و زمینه ساز پیشرفت در دیگر زمینه‌های علمی است و هرگونه پیشرفت در فناوری‌ها بدون رشد و توسعه در علوم پایه امکانپذیر نیست.

رشته‌های علمی همانند فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، زمین شناسی و زیست شناسی ذیل علوم پایه تعریف می‌شوند، زیرا این علوم به درک اساسی از پدیده‌های طبیعی و فرایندهایی که منابع طبیعی در آنها دگرگون می‌شوند، می‌پردازد.

تحقیقات علوم پایه را پایه و اساس دانش برای علم کاربردی می‌دانند و یادآور می‌شوند که اغلب تحقیقاتی که در علوم پایه انجام می‌شود، به آنها تحقیقات بنیادی یا پایه می‌گویند. به عبارت دیگر تحقیقات بنیادی از نظر دامنه، اعم از علوم پایه است.

اهمیت این دسته از علوم تا جایی بوده است که یونسکو سال ۲۰۲۲ را به عنوان سال «علوم پایه برای توسعه پایدار» نامگذاری کرده است و در توضیح این نامگذاری آمده «علوم پایه نقش مهمی در مقابله با چالش‌هایی مانند دسترسی جهانی به غذا، انرژی، مسائل بهداشتی و فناوری‌های ارتباطی، از بین رفتن لایه ازن، تغییرات آب و هوا، کاهش منابع طبیعی و انقراض گونه‌های زنده دارند. پیشرفت‌های عمده فناوری و تحریک نوآوری براساس دستاوردهای علوم پایه است.»

علوم پایه همانند سایر علوم در کشور، پس از انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشته است. طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۰ روند صعودی کشور در انتشار سند علمی ادامه داشته و با انتشار ۷۴،۴۴۰ سند علمی در جایگاه شانزدهم جهان و اول منطقه قرار گرفته است. در این بین نقش گروه‌های علمی علوم پایه بسیار چشمگیر است.

علوم پایه نه تنها باعث پیشرفت صنعتی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی جوامع می‌شود، بلکه پیشرفت در سایر علوم نیز تا حدودی به علوم پایه وابسته است.

موضوع علوم پایه ازجمله موضوعاتی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید خاصی دارند.

مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها در ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ می‌فرمایند «از جمله چیزهایی که بنده قبلاً هم به آن توجه کردم و امروز هم متخصصین همین را تأیید می‌کنند، اهمیت دادن به علوم پایه است. بنده یک وقتی اینجا تشبیه کردم در بین جمعی از دانشمندان و محققین، گفتم علوم پایه مثل آن ذخیره شما است در بانک که پشتوانه زندگی شما است؛ علوم کاربردی مثل آن پولی است که در جیب تان می‌گذارید خرج می‌کنید، لازم است؛ علوم کاربردی را نمی‌شود از قلم انداخت، باید به آن اهمیت داد لکن اساس کار، علوم پایه است».

بررسی جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در حوزه علوم پایه در رتبه بندی‌های جهانی که به علوم مختلف به صورت موضوعی می‌پردازند و علوم را دسته بندی می‌کنند، نشان می‌دهد که این حوزه در سال‌های اخیر با چه پیشرفتی روبه رو بوده است.

اما پیش از بررسی جایگاه دانشگاه‌های ایرانی می‌توانیم یک گام عقب تر را بنگریم. جایی که دانش آموزان ایرانی در رقابتی تنگانگ و پیش از ورود به دانشگاه در عرصه رقابت المپیادهای جهانی که عمدتاً در حوزه رشته‌های علوم پایه برگزار می‌شود، توانسته اند به مدال‌های رنگارنگ دست یابند. همین دانش آموزان با استعداد با کسب این مدال‌ها به دانشگاه راه می‌یابند و تأثیر آنها در وضعیت دانشگاه‌ها مشهود است.

نگاهی کوتاه به وضعیت رتبه جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای گروه علوم پایه

المپیادهای علمی دنیا در رشته‌هایی مانند فیزیک، نجوم و اختر فیزیک، ریاضی، زیست شناسی، علوم کامپیوتر و شیمی هر ساله برگزار می‌شوند. در سه سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا برخی از این المپیادهای به صورت مجازی برگزار شدند.

نگاهی کوتاه به وضعیت تیم‌های المپیادی ایران نشان می‌دهد که دانش آموزان ایرانی همیشه توانسته اند با کسب مدال‌های رنگارنگ در رده‌های بالای این المپیادها حضور داشته باشند و جز تیم‌های مطرح و صاحب عنوان باشند.

شصت و سه دوره از برگزاری المپیاد جهانی ریاضی می‌گذرد و تیم المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های متمادی مدال کسب کرده است. در ۱۰ سال اخیر این تیم از رده بیست و نهم تا مقام پنجمی را تجربه کرده است.

دانش‌آموزان ایرانی در شصت و سومین دوره برگزاری المپیاد جهانی ریاضی ٢٠٢٢، از میان ١٠۴ کشور شرکت‌کننده مقام هشتم را کسب کردند. کشورمان طی ٣٧ سال حضور در این رقابت‌ها تاکنون ۴٩ مدال طلا، ١٠۶ مدال نقره، ۴۸ مدال برنز، و ۴ دیپلم افتخار کسب کرده است.

در رشته زیست شناسی نیز تیم ملی المیپاد زیست شناسی ایران افتخارات زیادی کسب کرده است. این تیم در سی و سومین المپیاد بین المللی زیست شناسی ۲۰۲۲ توانست با کسب چهار مدال طلا جایگاه نخست جهان را از آن خود کند. به این ترتیب این تیم توانست با کسب ۴ مدال طلا بهترین نتیجه ادوار المپیاد زیست‌شناسی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دهد.

در رشته فیزیک نیز دانش آموزان ایرانی در طی سال‌های شرکت در این رقابت‌های علمی، عناوین متعددی را کسب کرده اند و در المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۲ که به میزبانی سوئیس برگزار شد تیم ایران موفق به کسب دو مدال نقره و سه مدال برنز شد.

رشته شیمی نیز به عنوان یکی از رشته‌های علوم پایه از دیر باز مورد توجه بوده است. تیم ملی المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران نیز در سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی در عرصه‌های جهانی کسب کرده است به طوری که تیم ایران در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی شیمی که موفق به کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره شد و جایگاه پنجم جهان را در میان ۸۴ کشور به خود اختصاص داد.

علوم کامپیوتر به عنوان یکی از علوم زیرمجموعه علوم ریاضی و علم داده نیز مورد توجه گروه علوم پایه است. تیم ملی المپیاد کامپیوتر در سال‌های متمادی در این عرصه جهانی شرکت کرده است و توانسته است به رتبه‌های بالای جهانی دست یابد. جدیدترین دوره مسابقات جهانی المپیاد علوم کامپیوتر در سال ۲۰۲۲ در مردادماه امسال در اندونزی برگزار خواهد شد.

تیم ملی المپیاد کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران تاکنون در مجموع ۲۸ مدال طلا، ۶۱ مدال نقره و ۲۳ مدال برنز از این مسابقات کسب کرده است.

نجوم و اختر فیزیک نیز به عنوان یکی از علوم زیرمجموعه فیزیک به عنوان یکی از المپیادهای نوپا محل رقابت دانش آموزان با استعداد است. تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک در سال‌های اخیر در مجموع ۲۶ مدال طلا، ۴۹ مدال نقره و ۳۴ مدال برنز کسب کرده است.

تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک در سال ۲۰۲۲ به زودی برای شرکت در مسابقات جهانی المپیاد علمی نجوم و اخترفیزیک عازم کشور گرجستان خواهد شد.

وضعیت مدال‌های تیم‌های ملی جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای ریاضی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک

المپیاد سال ۲۰۲۲ سال ۲۰۲۱ سال ۲۰۲۰ سال ۲۰۱۹ سال ۲۰۱۸ سال ۲۰۱۷ سال ۲۰۱۶ سال ۲۰۱۵ سال ۲۰۱۴ سال ۲۰۱۳ سال ۲۰۱۲ سال ۲۰۱۱ سال ۲۰۱۰
المپیاد جهانی ریاضی ۳ طلا و ۳ نقره (هشتم) ۳ نقره و ۳ برنز (بیست و نهم) یک طلا و ۳ نقره و ۲ برنز (هجدهم) یک طلا و ۲ نقره و ۳ برنز (بیست و سوم) یک طلا و ۳ نقره و یک برنز (نوزدهم) ۲ طلا و ۳ نقره و یک برنز (پنجم) ۳ نقره و ۳ برنز (بیست و چهارم) ۳ طلا و ۲ نقره و یک برنز (هفتم) ۴ نقره و ۲ برنز (بیست و یکم) ۲ طلا و ۳ نقره و یک برنز (دهم) ۳ طلا و ۲ نقره و یک برنز (هشتم) ۲ طلا و ۴ نقره (دهم) ۴ نقره و ۲ برنز (شانزدهم)
المپیاد جهانی زیست‌شناسی چهار طلا یک طلا و یک نقره و ۲ برنز ۳ نقره و یک برنز ۳ نقره و یک برنز ۲ طلا و یک نقره و یک برنز ۲ طلا و یک نقره و یک برنز یک نقره و ۳ برنز یک طلا و ۲ نقره و یک برنز یک طلا و ۲ برنز ۲ طلا و ۲ نقره ۳ نقره و یک برنز ۲ نقره و ۲ برنز ۳ نقره و یک برنز
المپیاد جهانی فیزیک ۲ نقره و ۳ برنز ۳ نقره و ۲ برنز ۲ طلا و ۳ نقره ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز ۲ طلا و ۳ نقره ۵ نقره ۳ طلا و یک نقره و یک برنز ۲ نقره و ۳ برنز ۵ نقره یک نقره و ۳ برنز و یک دیپلم افتخار
المپیاد جهانی شیمی ۲ طلا و ۲ نقره ۲ طلا و ۲ نقره یک طلا، ۲ نقره و یک برنز یک طلا، ۲ نقره و یک برنز ۴ نقره ۳ طلا، یک نقره ۲ طلا و ۲ نقره یک طلا، ۲ نقره و یک برنز یک طلا و ۳ نقره ۴ نقره یک طلا و ۳ برنز ۲ طلا، یک نقره و یک برنز یک طلا و ۳ نقره
المپیاد جهانی کامپیوتر یک طلا و ۳ نقره ۳ طلا و یک نقره یک طلا و ۳ نقره یک طلا، ۲ نقره و یک برنز یک طلا و ۳ نقره ۲ طلا و ۲ نقره ۲ طلا و یک نقره و یک برنز ۲ طلا و ۲ نقره یک طلا، ۲ نقره و یک برنز ۲ طلا و ۲ نقره ۳ نقره و یک برنز یک طلا، ۲ نقره و یک برنز
المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

(دارای چند گروه شرکت کننده)

۲ طلا، ۵ نقره، ۲ برنز و یک دیپلم افتخار ۲ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز و ۲ دیپلم افتخار ۷ نقره و ۳ برنز ۶ طلا و ۳ نقره یک طلا، ۳ نقره و یک برنز ۲ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز و یک دیپلم افتخار ۳ طلا، ۴ نقره و ۳ برنز گروه اول: ۳ طلا و ۳ نقره

گروه دوم: ۳ نقره

گروه سوم: یک طلا

۳ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز گروه اول: ۴ نقره و ۳ برنز

گروه دوم: یک طلا، یک نقره و یک برنز

گروه اول: یک نقره و ۳ برنز

گروه دوم: یک طلا، ۳ نقره و ۲ برنز

گروه اول: یک طلا، ۲ نقره و یک برنز

گروه دوم: ۲ نقره و ۳ برنز

این دانش آموزان بر اساس قوانین مرتبط با استعدادهای درخشان به دانشگاه‌های کشور راه می‌یابند و در هر رشته‌ای که مایل باشند ادامه تحصیل می‌دهند. البته اینکه چرا بسیاری از این دانش آموزان موفق در رشته‌های علوم پایه در ادامه، تحصیل رشته‌های مهندسی و پزشکی را انتخاب می‌کنند در مجال دیگری بررسی می‌شود.

با این وجود نمی‌توان منکر تأثیر این استعدادهای برتر در دانشگاه‌های برتر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مهمترین رتبه بندی‌های جهانی در شاخص‌های ارزیابی خود استعدادهای درخشان، توان هیأت علمی و میزان خروجی علمی دانشگاه را مبنای رتبه بندی قرار می‌دهند و از این رو می‌توان این تأثیر را در پیش رو بودن دانشگاه‌ها در گروه علوم پایه مشاهده کرد.

حدود ۱۲ نظام رتبه بندی بین المللی در دنیا وجود دارند که مؤسسات آموزشی و پژوهشی را بر اساس شاخص‌های اعلامی خود رتبه بندی می‌کنند، از این میان پنج نظام رتبه بندی بین المللی، مؤسسات آموزش عالی دنیا را بر اساس موضوع رتبه بندی می‌کنند.

رتبه بندی موضوعی کمک می‌کند تا جایگاه دانشگاه‌های ایرانی را در گروه علوم پایه (مجموعه رشته‌های فیزیک، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی، علوم کامپیوتر، علوم داده، ریاضی و آمار) بررسی کرد.

نظام رتبه بندی شانگهای و حضور ۶ دانشگاه ایرانی در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا

نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد.

نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۲ میلادی برای ششمین سال متوالی، رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) را منتشر کرده است.

این رتبه بندی در سال ۲۰۲۲ در ۵۴ رشته در قالب ۵ حوزه کلی شامل: حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم طبیعی (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفت و اسامی بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه از بین ۵۰۰۰ دانشگاه مورد بررسی از ۹۶ کشور جهان در فهرست نهایی قرار گرفت.

۳۴ دانشگاه از ایران در رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) حضور دارند. در این رتبه بندی منظور از علوم پایه، علوم طبیعی شامل ریاضیات، فیزیک، علم شیمی، علوم زمین، جغرافیا، بوم شناسی، اقیانوس شناسی و علوم جوی هستند.

تنها دانشگاه‌هایی می‌توانند در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی ۲۰۲۰-۲۰۱۶ در پایگاه وب آو ساینس برخوردار بوده‌اند. این حد آستانه در رشته‌های مختلف متفاوت است.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رشته‌های علوم طبیعی در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای

علوم طبیعی دانشگاه‌های ایرانی / رتبه
ریاضیات دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۴۰۱-۵۰۰)
فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان (۴۰۱-۵۰۰)
علم شیمی
علوم زمین دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه کردستان (۳۰۱-۴۰۰) و دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران (۵۰۰-۴۰۱)
جغرافیا
بوم شناسی دانشگاه تهران (۴۰۱-۵۰۰)
اقیانوس شناسی
علوم جوی

رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۲۱ پایگاه رتبه بندی ISC و حضور ۱۹ دانشگاه ایرانی

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری اولین نسخه این رتبه بندی، با نام ISC World University Rankings by Subject برای دانشگاه‌های جهان را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. در رتبه بندی جهانی ISC براساس موضوع، از طرح تقسیم بندی سلسله مراتبی OECD استفاده شده است و حوزه‌های موضوعی در ۶ رده اصلی و ۴۲ زیر رده قرار گرفتند.

۶ رده اصلی در این طرح عبارت از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی است و دانشگاه‌هایی که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو ۷۰۰ دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل ۱۵۰ مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه InCite ثبت شده باشند، در رتبه بندی حضور دارند.

۴۲ دانشگاه از ایران در رتبه بندی موضوعی ISC ۲۰۲۱ حضور دارند و از این تعداد ۱۹ دانشگاه در حوزه علوم طبیعی شامل: ریاضیات، علوم کامپیوتر و اطلاعات، علوم فیزیکی و نجوم، علوم شیمی، زمین و علوم محیطی، علوم زیستی قرار دارند.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رشته‌های علوم طبیعی در رتبه‌بندی موضوعی ISC

علوم طبیعی دانشگاه‌های ایرانی / رتبه
ریاضیات دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۲۰۰)، دانشگاه فردوسی مشهد (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه تهران (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۴۵۱-۵۰۰)، دانشگاه صنعتی شریف (۴۵۱-۵۰۰)، دانشگاه شهید بهشتی (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه تبریز (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه رازی (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه سمنان (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه شهید باهنر کرمان (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه صنعتی شاهرود (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه شیراز (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه تربیت مدرس (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه‌ گیلان (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه‌ اصفهان (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه‌ مازندران (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه‌ یزد (۶۰۱-۷۰۰)
علوم کامپیوتر و اطلاعات دانشگاه تهران (۱۸۷)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۲۵۱-۳۰۰)، دانشگاه صنعتی شریف (۳۰۱-۳۵۰)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۴۵۱-۵۰۰)، دانشگاه فردوسی مشهد (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه شهید بهشتی (۶۰۱-۷۰۰)
علوم فیزیکی و نجوم دانشگاه صنعتی اصفهان (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه تهران (۴۵۱-۵۰۰)، دانشگاه صنعتی شریف (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه شهید بهشتی (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه تبریز (۶۰۱-۷۰۰)
علوم شیمی دانشگاه تهران (۱۴۱)، دانشگاه تربیت مدرس (۳۰۱-۳۵۰)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۳۵۱-۴۰۰)، دانشگاه صنعتی شریف (۳۵۱-۴۰۰)، دانشگاه تبریز (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه علوم پزشکی تهران (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه فردوسی مشهد (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه شیراز (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۵۰۱-۶۰۰، دانشگاه بوعلی سینا همدان (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه شهید بهشتی (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه کاشان (۶۰۱-۷۰۰)
زمین و علوم محیطی دانشگاه تهران (۱۴۰)، دانشگاه تربیت مدرس (۳۵۱-۴۰۰)، دانشگاه شیراز (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه تبریز (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه فردوسی مشهد (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه شهید بهشتی (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه صنعتی شریف (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی تهران (۶۰۱-۷۰۰)
علوم زیستی دانشگاه علوم پزشکی تهران (۴۰۱-۵۰۰)، دانشگاه تهران (۴۰۱-۵۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه تربیت مدرس (۵۰۱-۶۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی ایران (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز (۶۰۱-۷۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۶۰۱-۷۰۰)

حضور دانشگاه‌های ایرانی در ۱۸ حیطه رتبه‌بندی موضوعی «کیواس» ۲۰۲۲

رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی است که توسط مؤسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد. یکی از رتبه بندی‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف است.

پایگاه رتبه بندی کیو اس دوازدهمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان را در ۲۰۲۲ منتشر کرد. در این رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در ۵۱ موضوع ارزیابی شده‌اند که دانشگاه‌های ایران در ۱۸ حوزه موضوعی حضور دارند.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ دانشگاه‌های ایران تنها در یک حوزه موضوعی در این رتبه بندی حضور داشتند پس از آن در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ در ۱۳ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۲۱ در ۱۷ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۲۲ با اضافه شدن حوزه موضوعی علوم محیط زیست به ۱۸ حوزه ارتقا یافته است.

رتبه بندی موضوعی کیو اس بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می‌پذیرد و این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بخشی از اطلاعات از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر از نظرسنجی‌ها به دست می‌آید.

در این رتبه بندی علوم طبیعی شامل شیمی، ژئوفیزیک، علوم دریا و زمین، علوم محیطی، جغرافیا، علم مواد، زمین شناسی، ریاضیات، و فیزیک و نجوم است.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی موضوعی «کیواس» ۲۰۲۲

علوم طبیعی دانشگاه‌های ایرانی / رتبه
ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف (۳۵۱-۴۰۰)، دانشگاه تهران (۴۵۱-۵۰۰)
فیزیک و نجوم دانشگاه تهران (۴۵۱-۵۰۰) و دانشگاه صنعتی شریف (۵۰۱-۵۵۰)
شیمی دانشگاه تهران (۴۰۱-۴۵۰)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۵۵۱-۶۰۰)، دانشگاه آزاد اسلامی (۵۵۱-۶۰۰)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۶۰۱-۶۳۰)، دانشگاه صنعتی شریف (۶۰۱-۶۳۰)
علوم محیطی دانشگاه تهران (۲۵۱-۳۰۰)
علم مواد دانشگاه صنعتی شریف (۲۰۱-۲۵۰)، دانشگاه تهران (۲۵۱-۳۰۰)، دانشگاه علم و صنعت (۳۵۱-۴۰۰)
علوم زمین و دریا
جغرافیا
زمین شناسی
ژئوفیزیک

حضور چشمگیر ۴۰ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۲

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از رتبه بندی‌های مهم جهان است که سالانه به ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف می‌پردازند.

رتبه بندی موضوعی تایمز نیز بر اساس همان ۱۳ شاخص عملکردی رتبه بندی جهانی تایمز انجام می‌شود اما هر کدام از این شاخص‌ها متناسب با هر حوزه موضوعی مجدداً محاسبه می‌شود. این رتبه بندی در ۱۱ حوزه موضوعی کلی که برخی از آنها دارای چندین موضوع فرعی است، دانشگاه‌های برتر جهان را معرفی می‌کند.

شاخص‌هایی از جمله آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی در این رتبه بندی مؤثر هستند.

گروه علوم پایه در رتبه بندی موضوعی تایمز شامل علوم فیزیکی و رشته‌های فیزیک و نجوم، شیمی، زمین شناسی، محیط زیست و علوم دریایی، آمار و ریاضی است.

در حوزه علوم فیزیکی ۴۰ دانشگاه از ایران در میان ۱۲۲۷ دانشگاه برتر جهان در این حوزه دیده می‌شوند که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با قرار گرفتن در بازه رتبه‌ای ۳۰۰-۲۵۱ و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با بازه رتبه‌ای ۴۰۰-۳۰۱ در بین دانشگاه‌های ایران به ترتیب در رتبه اول و رتبه دوم قرار دارند.

همچنین دانشگاه‌های کاشان، کردستان و لرستان با بازه رتبه‌ای ۴۰۱-۵۰۰ قرار دارند و به این ترتیب ۶ دانشگاه در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند.

دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، محقق اردبیلی، صنعتی شریف، تبریز و یاسوج با بازه رتبه‌ای ۶۰۰-۵۰۱ و دانشگاه‌های مراغه، گیلان، صنعتی اصفهان، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، شیراز، صنعتی شیراز و دانشگاه تهران با بازه رتبه‌ای ۸۰۰- ۶۰۱ در این رتبه بندی هستند.

دانشگاه‌های بوعلی سینا، دامغان، فردوسی مشهد، حکیم سبزواری، خواجه نصیرالدین طوسی، مازندران، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، تربیت دبیر شهید رجایی و ارومیه با بازه رتبه‌ای ۱۰۰۰- ۸۰۱ و دانشگاه‌های خلیج فارس، الزهرا، اراک، بیرجند، خوارزمی، سیستان و بلوچستان و دانشگاه یزد با بازه رتبه‌ای +۱۰۰۱ در این فهرست دیده می‌شوند.

وضعیت رتبه ۴۰ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی موضوعی «تایمز» ۲۰۲۲

علوم فیزیکی دانشگاه‌های ایرانی / رتبه
شیمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد (۳۰۰-۲۵۱)
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (۴۰۰-۳۰۱)
دانشگاه‌های کاشان، کردستان و لرستان (۵۰۰-۴۰۱)
دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، محقق اردبیلی، صنعتی شریف، تبریز و یاسوج (۶۰۰-۵۰۱)
دانشگاه‌های مراغه، گیلان، صنعتی اصفهان، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، شیراز، صنعتی شیراز و تهران (۸۰۰-۶۰۱)
دانشگاه‌های بوعلی سینا، دامغان، فردوسی مشهد، حکیم سبزواری، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مازندران، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، تربیت دبیر شهید رجایی و ارومیه (۱۰۰۰-۸۰۱)
دانشگاه‌های الزهرا، اراک، بیرجند، خوارزمی، خلیج فارس، سیستان و بلوچستان و یزد (+۱۰۰۱)
فیزیک و نجوم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد (۳۰۰-۲۵۱)
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (۴۰۰-۳۰۱)
دانشگاه‌های کاشان، کردستان و لرستان (۵۰۰-۴۰۱)
دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، محقق اردبیلی، صنعتی شریف، تبریز و یاسوج (۶۰۰-۵۰۱)
دانشگاه‌های گیلان، صنعتی اصفهان، مراغه، شهید چمران اهواز، صنعتی شاهرود، شیراز، صنعتی شیراز و تهران (۸۰۰-۶۰۱)
دانشگاه‌های بوعلی سینا، دامغان، فردوسی مشهد، حکیم سبزواری، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مازندران، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، تربیت دبیر شهید رجایی و ارومیه (۱۰۰۰-۸۰۱)
دانشگاه‌های الزهرا، اراک، بیرجند، خوارزمی، خلیج فارس، سیستان و بلوچستان و یزد (+۱۰۰۱)
زمین شناسی و محیط زیست و علوم دریایی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد (۳۰۰-۲۵۱)
دانشگاه‌های کاشان، کردستان و لرستان (۵۰۰-۴۰۱)
دانشگاه‌های محقق اردبیلی، تبریز (۶۰۰-۵۰۱)
دانشگاه‌های گیلان، صنعتی اصفهان، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، شیراز، تهران (۸۰۰-۶۰۱)
دانشگاه‌های بوعلی سینا، دامغان، فردوسی مشهد، حکیم سبزواری، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مازندران، رازی، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، تربیت دبیر شهید رجایی و ارومیه (۱۰۰۰-۸۰۱)
دانشگاه‌های بیرجند، خوارزمی، خلیج فارس، سیستان و بلوچستان و یزد (+۱۰۰۱)
آمار و ریاضی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد (۳۰۰-۲۵۱)
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (۴۰۰-۳۰۱)
دانشگاه‌های کاشان، کردستان و لرستان (۵۰۰-۴۰۱)
دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، محقق اردبیلی، صنعتی شریف، تبریز و یاسوج (۶۰۰-۵۰۱)
دانشگاه‌های گیلان، صنعتی اصفهان، مراغه، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، شیراز، صنعتی شیراز و تهران (۸۰۰-۶۰۱)
دانشگاه‌های بوعلی سینا، دامغان، فردوسی مشهد، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مازندران، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، تربیت دبیر شهید رجایی و ارومیه (۱۰۰۰-۸۰۱)
دانشگاه‌های الزهرا، اراک، بیرجند، خوارزمی، خلیج فارس، سیستان و بلوچستان و یزد (+۱۰۰۱)

رتبه بندی موضوعی US News و رتبه ۳۷ یک دانشگاه ایرانی در ریاضی

US News یکی از نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که بهترین دانشگاه‌های جهانی را دسته بندی می‌کند. این نظام رتبه بندی از شاخص‌های کتاب سنجی بر اساس داده‌های وب آو ساینس برای دوره پنج ساله استفاده می‌کند.

وب آو ساینس یک پلتفرم تحقیقاتی مبتنی بر وب است که بیش از ۲۱۱۰۰ مجله علمی تأثیرگذار و معتبر در سراسر جهان در علوم، علوم اجتماعی، و هنر و علوم انسانی را پوشش می‌دهد. ۴۳ زمینه موضوعی مورد استفاده در تجزیه و تحلیل از طرح‌واره‌های موضوعی در Clarivate، که از شاخص‌های محتوا و استناد از Web of Science استفاده می‌کنند، در این رتبه بندی بررسی می‌شوند.

تعداد دانشگاه‌هایی که در US News رتبه بندی شده اند در موضوعات مختلف در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. گروه علوم پایه در این نظام رتبه بندی شامل زیست شناسی و بیوشیمی، شیمی، اکولوژی و محیط زیست، علوم زمین، ریاضی، فیزیک و علوم کامپیوتر است.

بهترین دانشگاه ایرانی در حیطه موضوعی این نظام رتبه بندی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در ریاضیات در رتبه ۳۷ دنیا قرار دارد.

وضعیت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی موضوعی US News

علوم طبیعی دانشگاه‌های ایرانی / رتبه در حیطه موضوعی
ریاضیات دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۳۷)، دانشگاه آزاد اسلامی (۴۵)
علوم کامپیوتر دانشگاه تهران (۱۰۶)، دانشگاه آزاد اسلامی (۱۶۰)، دانشگاه صنعتی شریف (۲۲۶)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۲۵۳)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۴۱۶)، دانشگاه شیراز (۴۳۳)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۴۶۳)
فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی (۲۰۵)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۳۰۴)، دانشگاه تهران (۳۸۸)، دانشگاه صنعتی شریف (۵۸۷)، دانشگاه یزد (۶۲۰)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۶۵۷)، دانشگاه شهید بهشتی (۶۷۱)، دانشگاه شیراز (۷۰۷)
شیمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (۱۳۷)، دانشگاه آزاد اسلامی (۱۴۵)، دانشگاه تهران (۱۷۹)، دانشگاه صنعتی شریف (۲۵۹)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۲۹۵)، دانشگاه تربیت مدرس (۳۰۱)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۳۸۳)، دانشگاه تبریز (۳۹۶)، دانشگاه‌ یاسوج (۴۵۶)، دانشگاه فردوسی مشهد (۵۴۴)، دانشگاه کاشان (۵۴۹)، دانشگاه شهید بهشتی (۵۷۹)، دانشگاه علوم پزشکی تهران (۵۸۴)، دانشگاه شیراز (۶۲۸)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۶۵۴)، دانشگاه رازی (۶۵۴)، دانشگاه پیام نور (۶۷۶)، دانشگاه سمنان (۷۲۲)، دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۷۳۰)، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی (۸۰۳)، دانشگاه بوعلی سینا همدان (۸۱۶)، دانشگاه اصفهان (۸۵۷)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۸۷۰)، دانشگاه صنعتی سهند (۹۳۹)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (۹۴۶)، دانشگاه گیلان (۹۶۷)، دانشگاه لرستان (۹۹۶)
اکولوژی و محیط زیست دانشگاه تهران (۲۵۴)، دانشگاه علوم پزشکی تهران (۳۱۴)، دانشگاه آزاد اسلامی (۳۷۸)، دانشگاه شیراز (۴۱۱)، دانشگاه تربیت مدرس (۴۳۹)، دانشگاه تبریز (۴۶۹)، دانشگاه صنعتی اصفهان (۴۹۵)
زیست شناسی و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران (۲۳۱)، دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۳۳۳)، دانشگاه تهران (۳۴۷)، دانشگاه آزاد اسلامی (۳۷۹)، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی (۳۷۹)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۳۹۴)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز (۴۶۶)
علوم زمین دانشگاه تهران (۲۷۶)، دانشگاه تربیت مدرس (۳۲۵)، دانشگاه شیراز (۳۳۳)، دانشگاه آزاد اسلامی (۳۴۶)

به گزارش مهر، با وجود جایگاه مناسب دانشگاه‌های ایرانی در رشته‌های علوم پایه، باید با اجرای راهبردهای ملی از جمله «تشویق و هدایت مؤسسات علمی و آموزشی در توسعه علوم پایه به
منظور گسترش مرزهای علم و پاسخگویی به نیازهای جامعه» و «افزایش بهره وری نهادها و زیرساخت‌ها در حوزه علوم پایه» بتوان این جایگاه را ارتقا داد.

در این زمینه لازم است اقداماتی از جمله الزام و تشویق طرح‌های مطالعاتی و تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای به هزینه کرد بخشی از اعتبارات خود در پژوهش‌های علوم پایه مرتبط، تشویق نظریه پردازی در علوم پایه برای کشف مسیرهای جدید و میانبر علمی و بازنگری و ارتقای روش‌ها و محتوای آموزش علوم پایه در تمام سطوح تحصیلی صورت گیرد.

تقویت تعامل میان علوم پایه با سایر علوم و شبکه سازی مؤسسات آموزشی و پژوهشی در حوزه علوم پایه به منظور افزایش هماهنگی و همکاری و تقویت تحقیقات بین رشته‌ای از طریق اشتراک امکانات و تجهیزات، تقسیم کارهای پژوهشی و جذب نخبگان علمی از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند به ارتقا این جایگاه کمک کند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*