اخبار خراسان جنوبی/ طرح توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه بیرجند اجرا می‌شود

نخستین نوزاد به روش IVF در بیرجند متولد شد

نخستین نوزاد به روش IVF در بیرجند متولد شد

 سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نخستین نوزاد به روش IVF به عنوان یکی از روش‌های موفق در درمان نازایی که به وسیله لقاح آزمایشگاهی بارداری حاصل می‌شود، در مرکز ناباروری بیرجند متولد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر علی‌اکبر اسماعیلی افزود: با حمایت‌های ریاست دانشگاه، در حال حاضر مرکز سطح سه درمان ناباروری رویش در بیرجند و دو کلینیک ناباروری سطح دو در طبس و فردوس به ارائه خدمات به زوجین نابارور می‌پردازند.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه برای تجهیز این مرکز از جذب دو پزشک فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری و دکترای جنین شناسی در دو سال اخیر خبر داد و افزود: امیدواریم تداوم فعالیت این مرکز منشا خدماتی ماندگار باشد و ضمن کمک به درمان خانواده‌های نابارور، از ارجاع بیماران به سایر استان‌های همجوار بکاهد و در روند اقتصادی درمان زوج‌ها بهبودی حاصل شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: تعرفه در مرکز ناباروری رویش بیرجند در مقایسه با مراکز خصوصی بسیار کمتر است و زوج‌های نابارور بابت خدمات لازم تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند.

مسئول فنی مرکز درمان ناباروری رویش هم با بیان اینکه این مرکز، اولین و تنها مرکز سطح سه استان است که خدمات ناباروری به صورت پیشرفته در آن ارائه می‌شود گفت: از زمان راه‌اندازی مرکز تاکنون حدود سه هزار پرونده مراجعه کننده بیمار نابارور داریم که با روش‌های کمک باروری دارو و ای یو ای ۱۳۶ تولد نوزاد داشته‌ایم.

دکتر وجیهه هزاری با اعلام اینکه از آذرماه ۱۴۰۰، انجام لقاح مصنوعی(IVF) در این مرکز کلید خورد افزود: تاکنون ۳۰ مورد بارداری به این روش محقق شده است.

فلوشیپ ناباروری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیماران با مشکلات ناباروری برای آغار درمان می‌توانند به این مرکز ارجاع شوند و از سفرهای غیرضروری به سایر نقاط کشور جلوگیری شودف افزود: در این مرکز اکثر خدمات درمان ناباروری قابل انجام است که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های بیماران شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش بیمه ای خوبی از خدمات ناباروری در حال انجام است، تصریح کرد: پیگیر هستیم تا مباحث تخمک اهدایی، رحم اجاره‌ای و لاپاراسکوپی مرکز راه‌اندازی شود تا برای هیچ عملی نیاز به ارجاع نباشد.

فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و ای وی اف نیز با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال انتظار شیرین این خانواده، نوزاد سالم به دنیا آمد گفت: بخاطر بعد مسافتی مراکز درمان نازایی مجاور استان و هزینه‌های گزافی که بیماران باید پرداخت کنند، خانمی ۴۱ ساله که ۱۰ سال نازایی اولیه داشت، برای اولین بار به بیرجند مراجعه کرد و مورد عمل لقاح مصنوعی آی وی اف قرار گرفت که خوشبختانه بارداری حاصل و بعد از ۳۸ هفته نوزاد متولد شد.

دکتر آزاده خزایی افزود: ای وی اف یا میکرواینجکشن که در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند مطابق استانداردهای کشوری و پروتکل‌های مراکز مجاور انجام می‌شود، یکی از پیشرفته ترین درمان‌های نازایی است که در حال حاضر وجود دارد و تقریباً شامل طیف وسیعی از بیماران نابارور می‌شود.

وی با اعلام اینکه در این مرکز حدود سه هزار پرونده شامل نازایی‌های اولیه و ثانویه بوده که نیازمند این درمان هستندف گفت: خوشبختانه این روش را می‌توانیم به خوبی در این مرکز انجام دهیم.

فلوشیپ فوق تخصصی نازایی افزود: در روش لقاح مصنوعی ما معمولاً به مادر داروهای تحریک تخمک‌گذاری را به صورت تزریقی تجویز می‌کنیم و عمل تخمک کشی مادر در بیهوشی کوتاهی در مرکز ناباروری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین لقاح مصنوعی در محیط آزمایشگاه انجام می‌شود و جنین‌هایی که تشکیل می‌شود طی مراحل مختلف به محیط رحم مادر منتقل می‌شوند.

مادر این نوزاد نیز با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال نازایی، خداوند این فرزند را به من عطا کرد گفت: از آذرماه  ۱۴۰۰ در بیرجند تحت درمان نازایی زیر نظر خانم دکتر خزایی قرار گرفتم و دخترم نرجس روز گذشته به دنیا آمد.

وی بیان کرد: تا آخر عمر مدیون دکترهای این مرکز هستم که مرا به آرزویم رسانند و همچنین در هزینه‌های زایمان تخفیف‌های لازم اعمال کردند.

پرسنل مرکز رویش بیرجند در پایان، با اهدای شیرینی و کارت هدیه، مادر و نوزاد را بدرقه کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی:

حفظ عفاف و حجاب سبب آرامش و تحکیم خانواده می‌شود

حفظ عفاف و حجاب سبب آرامش و تحکیم خانواده می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: حفظ عفاف و حجاب سبب امنیت، آرامش و تحکیم خانواده می‌شود و همه وظیفه داریم نسبت به این مهم حساس باشیم.

 سید محمد رضا طالبی در قرارگاه عفاف و حجاب استان خراسان جنوبی گفت: دشمن در چند سال گذشته تهاجم فرهنگی را آرام دنبال کرده است به طوری که در خیلی از موارد متوجه آن نبوده ایم.

به گفته وی مقام معظم رهبری از دهه ۷۰ موضوع تهاجم فرهنگی دشمن را تذکر داده اند اما چون تهاجم فرهنگی دشمن در قالب حرکت خزنده انجام می‌شود، عفت، حجب و حیا خدشه دار می‌شود.

وی تصریح کرد: حفظ عفاف و حجاب، امنیت، آرامش و تحکیم خانواده را به دنبال دارد و همه ما وظیفه داریم نسبت به این مهم حساسیت داشته باشیم چون همه موضوع‌های دیگر تحت الشعاع آن قرار گرفته است و مبلغین باید در مناسبت‌های مختلف با طرح این موضوع، نسبت به تبیین آن و عواقب بد آن اقدام کنند.

طالبی بیان داشت: هر چند در سال‌های گذشته نسبت به این موضوع کم کاری شده است اما به لحاظ شرعی و عرفی نباید در شرایط فعلی نسبت به آن بی توجه باشیم.

معاون استانداری اظهار کرد: با تشکیل تیمی باید جلوی تولید البسه نامتعارف در استان گرفته شود و اتاق اصناف باید از تولید البسه نامتعارف جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه ناظرین امر به معروف و نهی از منکر در پایانه‌های مسافر ۱ بری حضور پیدا خواهند کرد، ادامه داد: در ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی یکی از شاخص‌های اصلی وضعیت رعایت عفاف و حجاب خواهد بود و علاوه بر برگزاری هفتگی جلسه اخلاق در ادارت، منشور عفاف و حجاب باید در محیط اداری نسب شود.

وی با بیان اینکه از اختلاط کارمندان زن و مرد در یک مکان باید جلوگیری شود، ادامه داد: شهرداری باید برای رعایت عفاف و حجاب در پارک‌ها تدبیر لازم را انجام دهد.

در این جلسه مصوب شد جشنواره استانی مد و لباس برگزار و نشریه تخصصی عفاف و حجاب منتشر و از مسافرخانه‌ها و هتل‌های استان در زمینه رعایت عفاف و حجاب بازدید و گزارش آن در جلسه آینده قرارگاه ارائه شود.

حماقت چیست؟

سمت چپ / طرز لباس پوشیدن صاحب کارخانه تولید شلوار های زاپ دار

سمت راست/مصرف کننده ایرانی که تحت سلطه رسانه ای همون صاحبان ثروت است. و ای کاش این داستان فقط در لباس پوشیدن بود.

 

 

صادرات محصولات تولیدی خراسان جنوبی تسهیل می‌شود

بیرجند – ایرنا – دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان گفت: با توجه به موقعیت مرز و برخورداری خراسان جنوبی از بازارچه‌های مرزی، صادرات محصولات تولیدی استان تسهیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صمد طهماسبی در نشست مشترک کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی افزود: تولیدکنندگان رزمنده جهادی در خط مقدم اقتصادی هستند و در شرایطی که کشور نیاز به کار جهادی دارد با تمام مشکلات پای کار هستند.

وی ادامه داد: مجموعه جهانی بازرگانان مسلمان به پشتیبانی بسیج و نیروهای مسلح برای تسریع و تسهیل صادرات کالا شکل گرفته است.

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان گفت: با توجه به کارشکنی‌هایی که اتحادیه اروپا انجام داده به کشورهای آسیایی و آفریقایی تکیه خواهیم کرد و در بحث اروپا هم اگر نیاز باشد در بحث انرژی و مسایل دیگر توجه خواهیم داشت.

وی اظهار داشت:  دنیا امروز تشنه خدمات جمهوری اسلامی است و اگر در بحث اقتصاد به سمت کشورهای اسلامی برویم کافی است؛ حیف است که این امکانات و ‌بستر را داریم ولی به خوبی استفاده نکنیم.

طهماسبی اذعان داشت: با تشکیل دولت جهادی و مردمی مدیران برای ایجاد اشتغال و ثبات اقتصادی تلاش می‌کنند که این مهم باید مضاعف شود.

وی تاکید کرد: بستر مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی وجود دارد در کشورهای هدف افغانستان، عراق، سوریه و یمن می‌توان محصولات این استان را به خوبی ارایه کرد.

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان گفت: در سه ماه دیگر نمایشگاهی با مدیریت مرکز تجارت در روسیه فعال خواهد شد که فرصت مناسبی برای معرفی محصولات است.

وی ادامه داد: در مجمع جهانی بازرگانان در چند جهت می‌توانیم به بازرگانان کمک کنیم و همه صنعت‌ها را زیرمجموعه قرار دهیم و هر صنعتی در این استان شکل گرفته آماده‌ایم در بازارهای بین المللی به معرض فروش برسانیم و بتوانیم دغدغه بستر مالی استان را در زمینه صادرات کاهش دهیم.

طهماسبی اذعان داشت: قرارگاه اقتصادی معین که سیاستش مانع زدایی در بحث صادرات است، واگذار به مجمع بازرگانان مسلمان شده که این مهم کارگروه‌های اقتصادی صادرات را مدیریت می‌کند که فرصت خوبی برای تسهیل موانع است.

وی تاکید کرد: آفریقا بازار تشنه‌ای برای کالای ایرانی دارد که در معرفی این کالاها به این بازار می‌توانیم از تولید کننده و صادرکننده حمایت کنیم.

طهماسبی گفت: درخصوص بازارچه مرزی بنا به ورود داریم زیرا یکی از سیاست‌های ما این است که نماینده در بازارچه‌های مرزی داشته باشیم که مشکلات در این زمینه تسهیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست خواستار استقرار نمایندگی مجمع جهانی بازرگانان مسلمان در استان شد.

جواد اشرفی اظهار داشت: اتاق بازرگانی خراسان جنوبی درخواست استقرار نمایندگی را به مجمع بدهد تا این مرکز در اتاق بازرگانی استان مستقر شود.

وی یادآور شد: اتاق بازرگانی استان به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید در ترجمه کاتالوگ‌های اقتصادی استان به سه زبان پیشگام باشد تا در معرفی محصولات استان با مشکلی مواجه نباشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ترتیبی اتخاذ شود که پایانه‌های مرزی استان محدوده‌ای برای تناژ صادرات به کشور افغانستان نداشته باشند زیرا کشور افغانستان در این زمینه مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: تصمیمات خوبی در حوزه مرز نشینان در شورای ساماندهی کشور گرفته شده که تسهیلی در روند کالاهای کولبری برای استان‌های مرزی همچون خراسان جنوبی و۶۲ قلم کالا صورت گیرد که در صورت تحقق تحول خوبی در حوزه خرده فروشی در مرز رقم خواهد خورد.

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان در سفر یک روزه به خراسان جنوبی از چند واحد تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، چند واحد کشاورزی، کارگاه پارچه‌بافی و نساجی بیرجند بازدید کرد.

 

پیرامون صادرات تنها معطوف به اروپا نباشیم/مانع زدایی از صادرات

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان با اشاره به اینکه برای صادرات باید بر روی کشورهای هدفی چون آفریقا و آسیای میانه تمرکز کنیم، گفت: پیرامون صادرات کالا تنها معطوف به اروپا نباشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، طهماسبی عصر یکشنبه در کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی اظهار کرد: مجمع جهانی بازرگانان مسلمان با پیشنهاد ستاد کل شکل گرفته است.

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان بیان کرد: مجمع جهانی بازرگانان مسلمان به پشتوانه حوزه بین‌الملل بسیج شکل گرفته و توافقاتی مبنی بر تسهیل گری صادرات کالا نیز داریم.

طهماسبی با اشاره به اینکه برای صادرات باید بر روی کشورهای هدفی چون آفریقا و آسیای میانه تمرکز کنیم، گفت: پیرامون صادرات کالا تنها معطوف بر اروپا نباشیم.

وی گفت: اروپا نیز اگر دچار مشکلاتی به ویژه در حوزه انرژی شود دوباره به سمت تبادلات تجاری با ایران برمی‌گردد.

معاون اجرایی و دبیر بین‌الملل قرارگاه اقتصادی معین اظهار کرد: اگر در تبادلات تجاری به سمت مسلمانان و کشورهای اسلامی برویم به واسط ارادت آنان به ایران به موفقیت‌های خوبی خواهیم رسید.

طهماسبی با اشاره به اینکه کشورهای هدف ما عراق، لبنان، سوریه و یمن و آسیای میانه و … هستند، ادامه‌داد: با تشکیل دولت جهادی، مدیران در مرکز به دنبال کار برای ایجاد اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی هستند.

وی اظهار کرد: در مورد تجارت با افغانستان ما سه میلیارد دلار کالا صادر می‌کنیم ولی برگشت تعهد ارزی کار را سخت کرده است.

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان با اشاره به اینکه در ۴۰ کشور نمایندگی رسمی داریم، بیان کرد: از این ظرفیت می‌توانیم برای گره گشایی در امر صادرات کالا و کمک به بازرگانان استفاده کنیم.

طهماسبی با تأکید بر اینکه ما منبع درآمدی از هیچ شرکتی نخواهیم داشت و تنها تسهیل گر هستیم، گفت: قرارگاه اقتصادی معین نیز به دنبال مانع زدایی برای صادرات و کمک به صادر کنندگان است.

وی گفت: در حوزه بازارچه‌های مرزی نیز بنا بر ورود و ایجاد نمایندگی در این بازارچه‌ها داریم.

 

۴ مدال رنگی رهاورد اسکیت‌بازان خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

رئیس هیئت اسکیت خراسان‌جنوبی گفت: اسکیت‌بازان استان در مسابقات قهرمانی فری‌استایل‌ کشور چهار مدال رنگی را به گردن آویختند.

۴ مدال رنگی رهاورد اسکیت‌بازان خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور

بهروز آدینانی رئیس هیئت اسکیت خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: پرونده مسابقات اسکیت فری استایل ان استار قهرمانی کشور با معرفی مدال آوران این رشته در تهران بسته شد.

وی افزود: در این ماراتن ملی اسکیت‌بازان خراسان‌جنوبی در دو بخش بانوان و آقایان با مربیگری باران چهکندی مصطفی شبانی هماورد برترین‌های ایران شدند.

 رئیس هیئت اسکیت خراسان جنوبی تصریح کرد: مصطفی شبانی و امیر محمد سادسی با گردن‌آویز نقره در شاخه پیرکلاسیک‌ مسابقات اسکیت فری‌آستایل‌ کشور بر سکوی نایب قهرمانی ایستادند.

آدینانی یادآور شد: در بخش بانوان این ماراتن ملی نیز رومینا آدینانی و هدیه زهرا فرزانه با کسب نشان برنز به مقام سوم این مسابقات دست پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: در مسابقات اسکیت فری استایل‌ شاخه پیر کلاسیک قهرمانی کشور قریب‌ بر ۲۵۰ ورزشکار از سراسر به میزبانی تهران با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مسجدی با دو قبله؛ مسجد جامع قائن خراسان‌جنوبی یک شاهکار۱۱۰۰ ساله معماری

مسجد جامع قائن خراسان‌جنوبی با قدمت ۱۱۰۰ ساله به‌عنوان بلندترین عمارت قائن و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی – اسلامی شناخته می‌شود.

مسجدی با دو قبله؛ مسجد جامع قائن خراسان‌جنوبی یک شاهکار۱۱۰۰ ساله معماری

خبرگزاری فارس، بیرجند، مریم ستوده، خراسان جنوبی، سرزمینی کهن با ابنیه و آثار تاریخی فراوانی است که حکایت از اصالت تمدنی این دیار دارد.

مسجد در میان‌ معماری‌ اسلامی‌، حایز اهمیت است چرا که از گذشته های دور از این مکان مذهبی علاوه بر عبادت، برگزاری مراسم مختلف، اقامه نماز و… برای حل و فصل مشکلات اهالی هر منطقه نیز مورد توجه و استفاده قرار می گرفت به همین علت معماران و صنعتگران از دیرباز با توجه به اهمیت مساجد سعی بر احداث بناهایی تاریخی و… داشتند و در این راه موفق هم بوده اند.

خراسان جنوبی مهد مساجد کهن و قدیمی بسیاری است که علاوه برجاذبه‌های هنری، معماری و تاریخی نشان از فرهنگ، ایمان و باور مردم این خطه دارد.

وجود مساجد تاریخی مانند مسجد جامع علوی، مسجد جامع خضری، مسجد عاشورا خانه نهبندان، مسجد جامع هندوالان و مسجد دو حصاران و… در این استان نشان از بندگی و عمق ایمان مردم دارد.

مسجد جامع قائن خراسان‌جنوبی با قدمت ۱۱۰۰ ساله به‌عنوان بلندترین عمارت قائن و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی – اسلامی شناخته می‌شود.

در مورد تاریخ احداث اولیه مسجد، نظرات مختلفی است به‌طوری‌که برخی معتقدند این مسجد بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی ساخته شده است و برخی همانند ناصر خسرو زمان احداث آن را اوایل قرن پنجم هجری ذکر کرده‌‌اند.

ناصر خسرو قبادیانی در اواسط قرن پنجم هجری از این شهر دیدن کرده و آن را چنین توصیف کرده‌است: «قائن شهری بزرگ و حصین است گرد شهر خندقی دارد و مسجد آدینه به شهر اندر است و آنجا که مقصوره است تاقی عظیم و بزرگ چنان‌که در خراسان از آن بزرگتر ندیدیم و آن تاق نه در خور مسجداست و عمارت همه شهر به گنبد است».

البته با توجه به زلزله‌خیزی قائن، احتمالاً این مسجد در دوره¬هایی تخریب و مجدداً مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

به استناد کتیبه موجود در ایوان مسجد جامع، این بنا در سال ۷۹۶ هـ. ق به دستور امیر جمشید قارنی بازسازی و تغییرکاربری داده شده‌است؛ اصل بنا در سال های ۶۶۰ تا ۶۷۰ هجری قمری بنا نهاده شده و گویا در ابتدا مرکز حکومتی بوده به همین دلیل مسجد رو به قبله نمی باشد، بنابراین با استناد به کتاب «آثار و ابنیه تاریخی خراسان جنوبی»، مسجد جامع قائن از آثار ساخته شده در دوره ایلخانی می باشد.

در یکی از کتیبه‌های ایوان بسال ۷۹۶ هجری قمری نوشته شده :این بنا به فرمان جمشید قارن از خاندان معروف قارن که در دوره امیر تیمور جهانگشا حاکم قائن و مدتی حاکم ساری و دامغان بود تعمیر و مرمت شد.

لوحی با خط رقاع در داخل رواق پنجم در ضلع شمالی حیاط مسجد می‌باشد و تاریخ آن اول رجب سال ۹۲۱ است.

مضمون کلی آن مربوط به زمان فرمانروایی امیر سلطانی است که در (۹۱۹–۹۲۱) هجری از سوی شاه اسماعیل صفوی در قائن به این مقام منصوب شد. سنگ لوحی در سمت راست ورودی ایوان مسجد به ابعاد ۱۲۰×۵۰ سانتی‌متر و با خط بسیار زیبای رقاع وجود دارد که نوشته: شاه سلیمان صفوی امر به بازسازی مسجد داد بتاریخ ۱۰۸۰ هجری قمری کرده‌است.

در کاوشهای شبستان شمالی به سال ۱۳۵۴ستونهای سنگی با درازا و پهنای یک متر در یک متر از سنگ و لاشه و ملات و ساروج کشف شده که پایه‌های کنونی بر روی آن‌ها بنا گردیده وجود یک ستون چهار قلو در شبستان مشابه ستونهای مسجد جامع اصفهان قدمتی از دوره سلجوقی را نشان می‌دهد که احتمالاً در دوره تیموری تجدید بنا گردیده است.

این مسجد بنایی بسیار قدیمی و با شکوه است که مساحت مسجد ۱۴۷۰ متر و زیربنای ان ۱۰۵۰ مترمربع می‌باشد.

ایوان اصلی آن که از شاهکارهای معماری اسلامی است دارای ۱۸ متر ارتفاع ۱۱ متر عرض و ۲۲ متر طول است.

حیاط مسجد محوطه‌ای به درازای ۳۳ و پهنای ۲۸ متر است، در اطراف حیاط حجره‌هایی به عمق دو متر قرار دارد، از شاهکارهای معماری مسجد ایوان آن است که به طرز با شکوهی به زیبایی مسجد گوهرشاد ساخته شده است.

قبلاً دو مناره در دو سمت ایوان به ارتفاع ۵ متر داشته که باعث زیبایی بیشتر مسجد می‌شد و تا قبل از ویرانی صدای مؤذن از آن بلند بود.

سقف ایوان چهار طاق و سه گنبد دارد که به طرز زیبایی رنگ آمیزی و تزیین شده و معرق کاریهایش بسیار ظریف و زیباست.

نقاشی‌های ایوان به شیوه اصفهانی بوده و در دوره صفویان انجام شده و در زمان‌های بعد روی آن‌ها را رنگ زده‌اند.

دو شبستان در دو سمت ایوان علاوه بر این که در فصل زمستان استفاده خوبی دارند برای جلوگیری از رانش دیوارهای اطراف ایوان تأثیر بسزایی دارند.

این مسجد دو قبله متفاوت دارد. که یکی به سمت بیت‌المقدس و دیگری به سمت کعبه ساخته شده است؛ گرچه این مسجد جزو قدیمی‌ترین مساجد ایرانی می‌باشد ولی محراب های آن ربطی به تغییر قبله از مسجد الاقصی به مکه ندارد؛ احتمالاً یا ناشی از اختلاف اهل سنت و تشیع در محاسبات قبله یابی بوده یا محراب انتهایی ایوان یک نیایشگاه می‌باشد.

ساعت آفتابی توسط استاد توحیدی در میان صحن مسجد برای تعیین ظهر شرعی قائن ساخته شده، دو در مسجد یکی به سوی بازار قدیمی در شرق با دری بزرگ و دیگری به سوی شمال یعنی محل بازار فعلی، باز می‌شود.

در سمت راست ورودی ایوان مسجد لوح بزرگی به صورت عمودی در بدنه دیوار نصب شده و تاریخ آن محرم‌الحرام سال ۱۰۴۶هجری قمری است.

بسیاری معتقدند از قلعه‌ کوه قائن تا دژ مرکزی شهر و مسجد جامع یک تونل زیرزمینی وجود داشته و مورد استفاده بوده است؛ احتمال دارد این معبر با مسیر کاریز جعفر آباد یکی باشد که در نزدیکی قلعه کوه «معبرش» مجزا می‌شود.

این بنا در سال ۱۳۱۶ به شماره ۲۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت و مرمت میراث فرهنگی قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

با حمایت شهرداری

دومین مرکز کانون پرورش فکری در فردوس تاسیس می شود/۲

اعلام آمادگی شهرداری فردوس در خصوص ایجاد دومین مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری

شهردار فردوس در خصوص راه اندازی مرکز شماره دو کانون فکری کودکان در منطقه جوادالائمه(ع) این شهرستان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حسین اکبری شهردار فردوس در دیدار طاهره حمیدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی که در محل شهرداری فردوس برگزار شد، با تاکید بر لزوم گسترش فعالیت‌های کانون فکری کودکان و نوجوانان، در خصوص تامین زمین و همچنین مکان مورد نیاز برای فعالیت کانون در منطقه جوادالائمه(ع) این شهر قول مساعد داد.

در این دیدر مدیرکل کانون فکری کودکان و نوجوانان استان نیز با تشریح ویژه برنامه‌های کانون ضمن با قدردانی از اقدامات شهرداری فردوس در حمایت از فعالیت‌های و برنامه‌های کانون با توجه به گستردگی شهرستان و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان، ایجاد مرکز فرهنگی و هنری شماره دو کانون را در جهت پرورش و رشد استعدادهای آنان را ضروری دانست.

 گفتنی است بر همین اساس ایجاد مرکز فرهنگی وهنری کانون در شهرستان بیرجند در قالب تفاهم نامه همکاری کانون و شهرداری پیگیری خواهد شد.

کسب۷رتبه کشوری توسط دانش آموزان بانیازویژه استان درمسابقات قرآن، عترت و نماز/۳-۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب ۷ رتبه اول تا سوم کشورتوسط دانش آموزان با نیازهای ویژه درمسابقات قرآن، عترت و نماز خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد با بیان این خبر اظهار کرد: ۸ دانش‌آموز دختر با نیاز ویژه استان،جواز حضور در هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت و نماز که به میزبانی  خراسان رضوی برگزار شد را کسب کرده بودندکه ۷ نفر ایشان موفق به کسب رتبه های کشوری شدند.

وی، با اشاره به کسب رتبه اول کشور در رشته های  نهج البلاغه و ترتیل قرآن، به ترتیب  توسط خانم ها افسانه فیضی از آموزشگاه فردین فرزین و مریم تقندیکی آموزشگاه شکوه بیرجند تصریح کرد: فاطمه اردونی و فرشته سارانی از آموزشگاه فردین فرزین  نیز به مقام دوم کشور،در رشته های احکام و صحیفه سجادیه دست یافتند.

به گفته موسوی نژاد؛ خانم هازینب اکبری ومهدیه زراعتی از آموزشگاه فردین فرزین و زینب براتی از آموزشگاه شکوه مقام سوم کشور را به ترتیب در رشته های انشای نماز و احکام کسب کردند.

 

 

 

طنین نوای قاری بین المللی قرآن کریم در مسجد جامع اسدیه/۲

    
طنین نوای قاری بین المللی قرآن کریم در مسجد جامع اسدیه
محفل انس با قرآن کریم با حضور قاری بین المللی حاج حمیدرضا احمدی وفا، در محل مسجد جامع اهل سنت شهر اسدیه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این محفل به مناسبت روز جهانی مساجد و با همت گروه قرآن و عترت این اداره کل، با حضور گسترده مردم اسدیه برگزار شد.

گفتنی است؛ بیست و یکم اوت، مصادف با ۳۰ مرداد ماه، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

 

برپایی موکب فرهنگی اربعین در ۵ روز اول ماه صفر/۷

   
برپایی موکب فرهنگی اربعین در 5 روز اول ماه صفر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برپایی موکب فرهنگی اربعین در ۵ روز اول ماه صفر در بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نشست هم اندیشی پیرامون برپایی موکب فرهنگی اربعین یکشنبه ۳۰ شهریورماه جاری برگزار شد.
علی فرخنده در این نشست با بیان این که موکب فرهنگی اربعین به مدت ۵ شب از ساعت ۱۸ الی ۲۲، در محل پارک شهدای گمنام واقع در خیابان پاسداران برپا خواهد شد، اضافه کرد: اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برای این شب ها پیش بینی شده است.

وی به برپایی حسینیه اربعین، موکب تخصصص کودکان و پخش زنده حرم امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: هر شب مراسم دمام زنی در محل موکب اجرا خواهد شد.

به گفته وی برپایی غرفه ارائه خدمات بهداشتی، غرفه مشاوره دینی و مذهبی و اجرای مداحی خوانی و شعرخوانی از دیگر برنامه های این شب ها است.

فرخنده با بیان این که دو کمپین «یاران حاج قاسم» و «آزادی زندانیان» نیز برپا می شود، اضافه کرد: از دیگر برنامه ها می توان به برپایی آتلیه اربعین و توزیع هدایای فرهنگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این که این موکب از محل اعتبارات آسیب های اجتماعی برپا می شود، در کنار محور بودن مراسم اربعین در برنامه ها، توجه ویژه ای نیز به مباحث آسیب های اجتماعی خواهد شد.

 

 

 

 

راه‌اندازی کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی در  سه قلعه

رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از راه‌اندازی یک کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سه قلعه خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: «کارگاه تراش سنگ با عنوان شجر جهانی در شهر سه قلعه با ۶ نفر اشتغال در قالب طرح پشتیبان و از محل تسهیلات مشاغل خانگی، توسط یکی از جوانان علاقه‌مند شهر سه قلعه راه‌اندازی شده و به‌زودی به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد.»
رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان افزود: «با توجه به ظرفیت بالای معادن سنگ‌های قیمتی در شهرستان و سنگ شجر در منطقه سه قلعه و استقبال خوب جوانان جویای کار، این رشته و کارگاه‌های تولیدی این رشته در شهرستان توسعه خواهند یافت و تاکنون مجموعاً ۶ کارگاه فعال تراش سنگ به‌صورت تجمیعی در شهرستان راه‌اندازی شده که یک کارگاه در شهر آیسک، سه کارگاه در شهر سرایان و دو کارگاه در شهر سه قلعه بوده است.»
عرب با اشاره به اهمیت توسعه صنایع‌دستی گفت: «ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی در رشد اقتصادی یک منطقه نقش بسزایی دارد و امسال در راستای تحقق شعار سال حداکثر تلاش و حمایت صورت خواهد گرفت و خوشبختانه منابع خوبی نیز در نظر گرفته شده است و امسال اتفاقات خوبی در حوزه صنایع‌دستی شهرستان رقم خواهد خورد.»
او بیان کرد:‌«از ویژگی‌های ارزنده‌ای صنایع‌دستی ملی و غیر وابسته، ‏قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان ‏خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش‌افزوده بالا، عدم نیاز به ‏سرمایه‌گذاری زیاد، بسترساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست‌محیطی، ایجاد درآمد ‏مکمل، قدرت اشتغال‌زایی و … است که بی‌شک یکی از مهم‌ترین محصولات فرهنگی هر قوم یا ملیتی است که امروزه با توسعه گردشگری بسیار موردتوجه گردشگران قرار گرفته است.»

 

 

بازدید گردشگران خارجی از خوسف/۲

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت: «گردشگرانی از جنوب شرق آسیا از بخش‌های مختلف میراث‌فرهنگی‌ و صنایع‌دستی شهرستان خوسف بازدید کردند.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، علی صالحی اظهار کرد: «سه نفر از کشور برونئی به مدت یک روز مهمان شهر خوسف بودند که از کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، کارگاه مله بافی، اقامتگاه بومگردی، بافت تاریخی و مقبره ابن حسام خوسفی دیدن کردند.»
علی صالحی با اشاره به نقش گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: «بخش زیادی از تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان به‌واسطه حضور گردشگران معرفی و بفروش می‌رسد.»

 

 

موکب داران اربعین آموزش های امدادی را فرا گرفتند/۲

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای طرح آموزش موکب داران اربعین توسط جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمد علی کاوسی با اشاره به برنامه‌های آموزش همگانی جمعیت هلال احمر برای زائران اربعین حسینی در سال جاری، اظهار داشت: هلال احمر امسال کمپین آموزشی عمود ۱۱۲ را بر مبنای شماره ملی امداد و نجات جمعیت هلال احمر، راه اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه هدف از برپایی این کمپین، آموزش زائران برای پیشگیری از بروز مخاطرات است، افزود: با توجه به افزایش دما در ایام اربعین در کشور عراق، اولین برنامه آموزشی برای اربعین در زمینه پیشگیری از گرمازدگی است.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: این دوره با حضور چهار مربی حرفه ای و با ارائه آموزش هایی از قبیل مقابله صحیح با گرمازدگی، خفگی ها، گزیدگی حشرات، زخم ها و سایر موارد کمک های اولیه  برگزار شده است.

دوره توان افزایی سیلاب در سربیشه برگزار شد

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سربیشه از برگزاری دوره توان افزایی سیلاب در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، غلامرضا ثانی با اشاره به اهمیت کار هلال احمر در امر امداد و نجات، اظهار داشت: تیم‌های عملیاتی، امدادگران و نجاتگران باید قبل از وقوع حادثه آمادگی‌های لازم برای رویارویی با حوادث را کسب کنند.
 وی با اشاره به برگزاری دوره توان افزایی سیلاب در شهرستان سربیشه، افزود: در این دوره تعداد ۳۰ نجاتگر و پرسنل شرکت داشته اند.
ثانی ادامه داد: این دوره در تاریخ بیست و پنجم مردادماه جاری در محل پارک جنگلی شهرستان سربیشه در راستای ارتقا توان عملیاتی جهت حضور در حوادث طبیعی و غیر طبیعی برگزار شده است.
سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان سربیشه ادامه داد: هدف از برگزاری این برنامه چک و راه اندازی تجهیزات سیلاب و موتور برق های موجود در شعبه، افزایش توانمندی و سرعت عمل نجاتگران مستقر در پایگاه های سطح امداد و نجات  شهرستان برای ارائه خدمات بهتر است.
از ابتدای سال جاری صورت پذیرفت؛

بهره مندی ۱۸۰ هزار مسافر از مجتمع آبگرم هلال در شهرستان فردوس

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از بهره مندی ۱۸۰ هزار مسافر از مجتمع درمانی آبگرم هلال در شهرستان فردوس از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در نشست هیئت مدیره مجتمع آبگرم هلال ایران، با اشاره به اینکه مجتمع آبگرم هلال ایران تنها یک مجتمع گردشگری نیست بلکه مجتمع درمانی و مورد اعتماد مردم است، اظهار داشت: باید هموراه در همه زمینه ها در راستای اهداف اساس نامه جمعیت هلال احمر که تسکین آلام بشری و کمک به هم نوع است، گام برداریم.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۸۰ هزار نفر از مجموعه درمانی و تفریحی هلال فردوس بهره مندشده‌اند، افزود: شناخت اولویت ها و حرکت بر این اساس رضایت عموم خدمات گیرندگان را به همراه خواهد داشت.

 

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فعالیت در هلال احمر باید بر مبنای برنامه محوری و خرد جمعی باشد، گفت: هیچ یک از پیشنهادهای اعضای هیئت مدیره بدون پیوست برنامه ای نباید پذیرفته شود.

 

وی با بیان اینکه عموم نیروهای فعال در این مجموعه از جامعه کارگری هستند،  بیان کرد: متاسفانه اقتصاد امروز تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته لذا انتظار می رود در پرداخت ها نهایت حساسیت را به خرج دهیم.

 

شایان ذکر است؛ بازدید از مجموعه آبگرم به ویژه پروژه های در حال ساخت این مجموعه از دیگر برنامه های سرپرست جمیت هلال احمر خراسان جنوبی بود.

 

 

 

 

 

 

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد:

پیگیری وضعیت اراضی پادگان ۰۴ بیرجند /۲-۳

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی ، موضوع اراضی پادگان ۰۴ بیرجند را پیگیری نمود.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت در دیدار با مهندس فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن کشور ، مسایل و موضوعات استان مرتبط با این معاونت را پیگیری کرد.
در این جلسه، بحث و رایزنی های لازم در خصوص تعیین تکلیف اراضی پادگان ۰۴ بیرجند و تهاتر زمین به منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران صورت گرفت.
شایان ذکر است: این جلسه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهر سازی استان همراه بود.

 

 

 

معاون استاندار خواستار راه اندازی نمایندگی مجمع بازرگانان مسلمان در خراسان جنوبی شد/۲-۳

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی پیشنهاد داد: نمایندگی مجمع بازرگانان مسلمان در خراسان جنوبی ایجاد شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با ارائه این پیشنهاد در کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خاطرنشان کرد: امروز میزبان دبیر مجمع بازرگانان مسلمان در استان بودیم و بازدیدهایی از ظرفیت ها و بسترهای صادراتی استان صورت گرفت.
به گفته وی؛ نشست فعالان اقتصادی استان نیز با حضور ایشان برگزار شد که به طرح چالش ها در حوزه توسعه صادرات انجامید.
وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های ما این بود که با محوریت سه اتاق بخش خصوصی ( اتاق تعاون، اصناف و بازرگانی) استان بتوانیم نمایندگی مجمع بازرگانان مسلمان را در خراسان جنوبی راه اندازی کنیم.
معاون استاندار بیان‌کرد: می‌خواهیم با راه اندازی این نمایندگی همه تولیدکنندگان کاتولوگ ها و بروشورهای حاوی توانمندی تولیدی خود را به سه زبان در اختیار این مجمع گذاشته و از این ظرفیت برای معرفی استان و تولیدات استفاده کنند.
اشرفی بیان کرد: مجمع بازرگانان مسلمان این آمادگی را دارد که از تجار، حمایت‌های حقوقی و معاضدت های قضائی را در دعاوی بین المللی داشته باشد.
وی یادآور شد: یکی دیگر از درخواست‌ها در راستای رونق صادرات به افغانستان، این است که پایانه حمل و نقل استان محدودیتی برای تناژ قائل نباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اختصاص۳۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره اشتغالزایی به خراسان جنوبی/۲-۳

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در سال جاری ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره اشتغالزایی به استان اختصاص یافت.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با بیان این مطلب در کارگروه تخصصی اشتغال استان خاطرنشان کرد: این ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شامل هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ در راستای اشتغالزایی با نرخ بانکی پایین به استان اعطا می شوو.
وی تصریح کرد: ایجاد فرصت های شغلی و حمایت از اشتغالزایی، خط قرمز ما محسوب می شود زیرا در این کارگروه درخصوص اشتغالزایی اقشار مختلف تصمیم گیری می شود.
به گفته وی؛ غیبت مدیر و یا جانشین وی در کارگروه تخصصی اشتغال استان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست لذا اسامی این مدیران به استحضار استاندار و اداره کل بازرسی و عملکرد استاندای نیز می رسد زیرا هم و غم دولت این است که با تحرک و تحول در این عرصه و اعطای تسهیلات در قالب تبصره ۱۶ ، ۱۸، اشتغال خانگی و… اشتغالزایی افزایش یابد.
معاون استاندار با تقدیر از عملکرد بانک کشاورزی استان در زمینه پرداخت تسهیلات، تصریح کرد: بانک کشاوری با کسب رتبه اول در زمینه پرداخت وام های تبصره ۱۸ و رتبه ۵ دامدار کارت و نیز جذب کامل سهمیه تسهیلات، از بانک های پیشرو در سطح کشور محسوب می شود .
اشرفی افزود: بانک توسعه تعاون ، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک نیر تلاش نمایند تا مابقی اعتبار مانده را در اسرع وقت جذب نمایند.
وی خاطر نشان کرد: اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، میزان اشتغالزایی شهرستان ها را به صورت جدی رصد نماید ضمن آنکه جلسات کارگروه تخصصی اشتغال استان به جای دوماه ،هر ماه تشکیل جلسه دهد.
معاون استاندار ادامه داد: با محوریت دفتر سرمایه گذاری کمیته نظارتی شکل می گیرد تا از انحراف تسهیلات اعطا شده جلوگیری شود.
اشرفی افزود: مدیران حوزه اشتغال باید به صورت میدانی مباحث را پیگیری نمایند.
وی ادامه داد: بسیج سازندگی ،بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی باید در راستای اشتغالزایی بر اساس تفاهم نامه های صورت گرفته عمل نمایند.

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مصوب شد:

تامین اعتبار اجرای یک میلیون هکتار حوزه های آبخیزداری /۳

امروز خراسان جنوبی/ حیدری

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تأمین اعتبار اجرای یک میلیون هکتار از حوزه های آبخیز مطالعه شده استان در بازه زمانی ۳ ساله مصوب شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طی دیدار دکتر قناعت استاندار خراسان جنوبی و دکتر نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، مسایل حوزه منابع طبیعی استان بحث و رایزنی شد.
این دیدار، مصوبات خوبی در راستای توسعه فضای سبز و اجرای طرح های آبخیزداری در خراسان جنوبی به همراه داشت.
قول مساعد معاون وزیر درخصوص تأمین اعتبار طرح های آبخیزداری و بیابان زدایی و احیای ردیف اعتباری طرح های آبخیزداری حوزه مرزی استان از مهمترین نتایج این دیدار بود.
دکتر نوبخت در این دیدار، توسعه فضای سبز پیرامون شهرها و عرصه‌های طبیعی استان را در قالب طرح پویش سبز ایران سرسبز پیشنهاد داد که با موافقت استاندار همراه شد و مقرر گشت؛ این طرح با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرداری، راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده ای و با مشارکت مردم اجرا و توسعه پیدا کند.
شایان ذکر است؛ این دیدار با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام شد.

 

 

 

 

 

 

ورزش خراسان جنوبی قربانی نوسانات مدیریتی

ای که دست می رسد کاری بکن!

امروز خراسان جنوبی/ سید حسین حسینی

ورزش خراسان جنوبی هر چند که در کنار مشکلاتی مانند فاصله زیاد از بسیاری استان ها  ونبود بنگاه های اقتصادی قدرتمند، از محدودیت های مالی هم رنج می برد، و این تبدیل به یکی از اساسی ترین موانع پیش روی توسعه ورزش شده است ولی این مطلبی  است که به گفته دکتر «خادم» معاون سابق امور مجلس وزارت ورزش ، «عمده استان ها با آن دست به گریبان هستند.»

اما مشکلی که طی سال های گذشته ورزش خراسان جنوبی از آن رنج برده و شاید از مشکلات مالی هم در مواقعی اثرگذاری بیشتری داشته است، نوسانات مدیریتی بود که ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره  ورزش استان وارد کرده است.

بلاتکلیفی

پاییز ۹۲ بود که «جعفر قدیری» بعد از ۷ سال مدیریت تشکیلات ورزش استان،  از این سمت کنار رفت. هر چند او هم مانند بسیاری از مدیران دیگر در زمان فعالیت خود منتقدانی  داشت، ولی به عقیده بیشتر مسئولان هیئت های ورزشی در دوران او عمده رشته های ورزشی از روند رشد قابل قبولی برخوردار شد و پای بازیکنانی مانند «مهسا کدخدا» و«نجمه خدمتی»، برادران «علیزاده» و بسیاری دیگر به تیم های ملی باز شد  که سهم مهمی از آن را می توان به ثبات مدیریتی در طول این ۷ سال مربوط دانست.اما کسی تصور نمی کرد که بعد از آن مدیریت ورزش استان چه فراز و نشیب هایی را پشت سر خواهد گذاشت.

اولین مدیر بعد از «قدیری» ،مرحوم« عمیدیان» بود که بعد از ۳ ماه سرپرستی در اسفند ماه ۹۲ از سوی وزارت ورزش و جوانان کشور به عنوان سومین مدیر کل تشکیلات ورزش استان معرفی شد، او هر چند با نیروی جوانی و پشتکار زیاد تلاش زیادی برای خروج ورزش استان از رکود انجام داد و در این زمینه برنامه های زیادی را هم مد نظر داشت، ولی تقدیر برای او چیز دیگری رقم زد و در نتیجه  در شهریور ۹۳ بعد از حدود ۶ ماه مسئولیت به علت بیماری درگذشت.

بعد از آن یک ماه طول کشید که «بهرام عزیز زاده مقدم» از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست معرفی شد، طی این یک ماه تشکیلات ورزش استان در بلاتکلیفی کامل به سر می برد و کسی نبود که در موارد مهم بتواند تصمیم نهایی را بگیرد ، برای مثال رئیس وقت هیئت فوتبال استان یکی از دلایل به سرانجام نرسیدن حضور نماینده استان در لیگ ۲ کشور در آن سال  را شرایط حاکم بر مدیریت اداره کل می عنوان کرد.«عزیز زاده مقدم» اما سه ماه بعد، به عنوان چهارمین مدیر کل ورزش و جوانان معرفی شد. مسئولیتی که بعد از گذشت کمتر از ۲۰ ماه به صورت ناگهانی در اواخر خرداد ماه ۹۵ پایان یافت و  از سوی وزارت ورزش «برومند» پنجمین نفری بود که مدیریت این اداره کل را به عنوان سرپرست بر عهد گرفت. در حالی که زیان دیده ترین افراد از این نوسانات بی اندازه، جامعه ورزش بودند. بعد از آن و در آذر ۹۵ دکتر «افضل پور» از سوی وزارت ورزش به عنوان سکان دار ورزش وجوانان استان معرفی شد. از جمله اتفاقات مهم زمان تصدی گری او می توان به تحویل مجموعه ۱۵ هزار نفری غدیردر فررودین  ۹۶ به اداره کل ورزش و جوانان اشاره کرد  که البته هنوز بخش های زیادی از آن کامل نشده بود.اما هنوز یک سال از زمان تصدی دکتر افضل پور  نگذشته بود که زمزمه هایی مبنی بر رفتن او به گوش رسید تا این که بعد از حدود ۱۵ ماه مسئولیت، در اسفند ۹۵ وی با انتشار مطلبی مبنی بر بازنشسته شدن از مدیریت این تشکیلات خدا حافظی کرد. این باراما  نوبت به «محمدی» از نیروی های آموزش و پرورش که مدتی معاونت اداره کل ورزش وجوانان استان را عهده دار بود رسید که به عنوان سرپرست هدایت مجموعه را بر عهده گیرد.مسئولیتی که حدود دو ماه به طول انجامید.

اردیبهشت سال ۹۷ اما نوبت به «مهران سرپرست» رسید تا ناخدای کشتی توفان زده ورزش استان شود. جدیت  و نوع مدیریت «سرپرست» باعث روند رو به رشدی در ورزش استان شد. تلاش برای کمک به حضور تیم های رشته های مختلف در لیگ های کشور، تشکیل کارگروه های بررسی عملکرد هیئت های ورزشی، افزایش بودجه هیئت های ورزشی و ادارات شهرستان ها، برگزاری مسابقات انتخابی استعدادهای برتر و تاکید زیاد وی بر حضور فعال همه شهرستان ها و..از جمله مواردی بود که بعد از مدت ها باعث افزایش امیدواری جامعه ورزش شد. اما باز هم حواشی پیش آمده که گویی بخشی جدایی ناپذیر از ورزش خراسان جنوبی شده است، سبب شد تا مدیریت او هم دوامی بیشتر از ۱۵ ماه نیابد و مرداد ۹۸ نوبت به مدیریت  «حسن عزیزی» رسید  که قبل از آن چندین سال به عنوان مسئول روابط عمومی تشکیلات ورزش و جوانان استان فعالیت کرده بود. اما این بار نوبت  تغییرات معکوس بود، بودجه هئیت های ورزشی کاهش پیدا کرد، حمایت ها از ورزش قهرمانی تقریبا به صفر رسید و در نتیجه نارضایتی ها به تدریج افزایش یافت.  با افزایش نارضایتی ها از میانه سال ۴۰۰ و به خصوص بعد از خشک شدن سوال برانگیز چمن ورزشگاه غدیر که حواشی زیادی را هم به دنبال داشت زمزمه های تغییر مدیریت وی هم به گوش رسید تا این که فروردین ماه سال جاری، قرعه صندلی مدیریت ورزش استان البته به صورت سرپرستی به نام «محمسد حسین خسروی» افتاد. ابلاغی که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ روز از می گذرد، و هنوز ابلاغی رسمی برای مدیریت ورزش استان صادر نشده است.

مدیریت سلیقه یا برنامه؟

به طور قطع وقتی در یک حیطه مانند ورزش، ما به طور مداوم شاهد رفتن و آمدن های مختلف باشیم، هر فردی که می آید، به دنبال راهکارهای مخصوص به خود است.بنا براین مشکلی که جدای از تغییرات پی در پی در ورزش خراسان جنوبی داریم، این است که هر کس بر اساس سلیقه های خودش برنامه ریزی می کند. تغییرات پی در پی مدیریتی نشان دهنده خمودگی ورزش استان است و به خاطر همین ورزش ما به خصوص در بخش قهرمانی چشم انداز خوبی ندارد، آن گونه که به خاطر نبود ثبات طی این سال ها نه فقط پیشرفتی نداشته ایم ،بلکه یا درجا زده و یا رو به عقب حرکت کرده ایم.

همواره  و در ابتدای مسئولیت افراد شاهد وعده های بسیار زیادی از جانب مسئولان هستیم ولی در نهایت شاهد اجرای یک برنامه مشخص شده که جهشی همه جانبه در ورزش استان را سبب شود نیستیم. در حالی که نقش مدیریت ها در رشد ورزش به هفته و حتی روز بستگی دارد، با هر تغییر مدیریتی، از زمان سرپرستی تا تعیین مدیر و مسلط شدن بر شرایط حداقل ۶ ماه طول می کشد و این یعنی ۶ ماه بلاتکلیفی.

در حال حاضر وقتی به شرایط ۱۸ ساله پس از تشکیل استان می نگریم، به طور قطع ثبات مدیریتی طی سال های یاد شده به همراه ویژگی های مدیریتی  نقش مهمی در توسعه ورزش داشت.

اما به راستی مقصر به وجود آمدن این شرایط کیست؟ وزارت ورزش؟ نامه نگاری های و لابی های مغرضانه با چاشنی منافع شخصی، گروهی، جناحی و..؟ کسانی که با علم به توان محدود خود قبول مسئولیت می کنند؟ انتخاب مشاوران و همکاران ناکارمد؟ به حاشیه رفتن یا کشاندن افراد دلسوز متخصص؟ و..

شاید همه این ها هر کدام به اندازه خود در ایجاد این شرایط دخیل باشند ولی به هر حال ضرر آن را باید جامعه ورزش به دوش بکشد و  چه ظرفیت ها و استعداد هایی که در این بین به از دست می رود.

در حال حاضر ورزش ما از مشکلات اساسی از جمله نبود زیرساخت های لازم، عدم حضور فعال بخش خصوصی، وجود اختلاف در بسیاری هیئت های ورزشی، بودجه ناچیز هیئت های ورزشی، نداشتن نماینده در لیگ های مطرح کشور در بیشتر رشته ها و بسیاری موارد دیگر رنج می برد که عبور از آن ها نیازمند مدیریتی قوی و جهادی است که با ایجاد اجماع در جامعه ورزش و بهره گیری از همه ظرفیت ها به ویژه حمایت کامل استانداری و … است تا شاهد رشد ورزش و شکوفایی استعدادهای فراوان این دیار باشیم.

لذا امید است که مسئولان وزارت  ورزش، استانداری و همه افراد تاثیر گذار فارغ  از لابی های منفعت طلبانه، وبدور از بده بستان های سیاسی، جناحی و باندی با در نظر گرفتن شرایط حساس ورزش استان و منفعت صاحبان اصلی این تشکیلات یعنی ورزشکاران جوان و نوجوان، به داد ورزش بحران زده استان برسند.

ای که دستت می رسد کاری بکن.

 

 

طرح توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه بیرجند اجرا می‌شود

طرح توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه بیرجند اجرا می‌شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: طرح حامیم با هدف توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان از پنجم شهریور ماه به مدت یک هفته در دانشگاه بیرجند اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام محمدعلی جعفری روز دوشنبه در نشست خبری افزود: مراسم افتتاحیه این طرح پنجم شهریور با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی در تالار ولایت دانشگاه برگزار می‌شود.

وی گفت: طرح حامیم با توجه به حضوری شدن کلاس‌ها و برگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها پس از دو سال شیوع کرونا در راستای لبیک به فرمان مقام‌ معظم رهبری مبنی بر فرصت دادن به جوانان، برگزار می‌شود زیرا در دو سال اخیر هرچند آموزش‌ها به‌صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شد اما نمی‌توانست تامین کننده شناخت جوانان از محیط باشد.

وی بیان کرد: مخاطبان این طرح دانشجویان انقلابی، کنش‌گران و فعالان سیاسی، فرهنگی و مذهبی دانشگاه‌های سراسر استان هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با اشاره به تاکید معظم‌له در جمع دانشجویان، در سال ۹۸ نسبت به توسعه و راه‌اندازی حلقه‌های میانی، اظهار داشت: در این طرح بنا داریم دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه‌ها را به عنوان حلقه‌های میانی و جریان‌ساز تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ای که تحت عنوان حلقه‌های میانی در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند بین حاکمیت، امت و مردم یک واسطه هستند که این می‌تواند برکات زیادی داشته باشد چون کارهای مردمی پیشرفت و برکت بیشتری دارد.

وی ظرفیت این طرح را ۲۵۰ نفر پیش‌بینی کرد و گفت: طرح حامیم و توانمندسازی برای نخستین بار در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود که اکنون در برخی استان‌ها آغاز شده و همزمان با دانشگاه بیرجند در ۱۱ استان دیگر نیز آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام جعفری تاکید کرد: به دو دلیل فعال‌سازی حلقه‌های میانی و کاهش فاصله بین دانشجویان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دانشگاه، طرح حامیم شهریور امسال برگزار می‌شود تا با آغاز دانشگاه‌ها و سال تحصیلی دانشجویان فعال و آماده شوند.

وی با اشاره به سه دهه فعالیت نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: این نهاد رسالت خود را حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی و اسلامی در دانشگاه می‌داند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند افزود: به منظور اینکه دانشجویان و فعالان فرهنگی باید آماده بوده و توانمندی و اطلاعات لازم را داشته باشند لذا تصمیم بر اجرای این حرکت فرهنگی گرفته شد.

وی بیان کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ فعالیت‌های متنوع و مختلفی از جمله عتبات، ستاد ازدواج دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های مشاوره و سایر دارد.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: همچنین فعالیت‌های کلان‌تری از جمله ضیافت اساتید نیز تحت عنوان دانش‌افزایی سالی یک تا دو مرتبه در دانشگاه و با حضور اساتید ویژه و ممتاز برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال همزمان با سوم شهریور ضیافت اساتید در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: برنامه‌های مختلف دیگری از جمله آموزش در سه عنوان اندیشه یک و دو “طرح کلی”، تاریخ “همرزمان امام حسین(ع)”، و انقلاب “خط امام(ره)” نیز دیده شده که دو واحد درسی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری آموزش‌های تکمیلی، تصریح کرد: در این حوزه مباحث معرفتی از قبیل مقایسه تطبیقی حکمرانی امام علی(ع) و جمهوری اسلامی با محوریت بحث ولایت فقیه و تحولات منطقه و جهان از جمله آن است.

حجت‌الاسلام جعفری از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی خبر داد و گفت: مهارت‌های ارتباط موثر، الزامات شبکه‌سازی، تفکر نقادانه، مباحث مربوط به نشریات و مدیریت زمان از جمله این کارگاه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به امتیازاتی که برای طرح حامیم دیده شده است، یادآور شد: دو واحد درسی، کمک هزینه عتبات، اردوی مشهد مقدس برای برگزیدگان، اردوی تکمیلی به صورت کشوری از میان برگزیدگان و توانمندان از جمله این امتیازات است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند افزود: همچنین برنامه‌های متنوع دیگری از جمله اکران فیلم و شبی با شهدا نیز برگزار خواهد شد.

 

 

 

۱۷.۲ درصد تعهد اشتغال خراسان جنوبی در سال جاری محقق شد/۳

۱۷.۲ درصد تعهد اشتغال خراسان جنوبی در سال جاری محقق شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌ جنوبی گفت: مجموع تعهد اشتغال استان در سال جاری ۱۳ هزار و ۶۹۳ نفر بوده که تا امروز ۲ هزار و ۳۶۲ مورد در سامانه اشتغال ثبت و تاکنون ۱۷.۲ درصد تعهد اشتغال محقق شده است.

به گزارش  ایرنا، غلامرضا اشرفی روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: شهرستان سرایان با ۳۱.۱ درصد بیشترین تعهد اشتغال را داشته است و سپس درمیان با ۲۴.۲ درصد، قاینات ۲۳.۷ درصد، بشرویه ۲۳.۳ درصد، فردوس ۱۹.۹ درصد و زیرکوه ۱۵.۸ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی پس از اطمینان از صحت و سقم اشتغال ایجاد شده نسبت به ثبت اطلاعات شاغلان در سامانه رصد به‌صورت مستمر و روزانه اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌ جنوبی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری گفت: مجموع اعتبار ابلاغی استان از این محل چهار هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: این تسهیلات توسط چهار بانک عامل پست بانک، صندوق کارآفرینی امید، کشاورزی و صندوق توسعه تعاون به میزان سه هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال توسط بانک مرکزی ابلاغ شده و سهم بانک‌ها تاکنون ۱۱۲.۳ درصد بوده است.

اشرفی گفت: پست بانک ۱۱۸.۸ درصد، صندوق کارآفرینی امید ۱۱۴.۲ درصد، کشاورزی ۱۱۲ درصد و توسعه تعاون ۱۰۴.۶ درصد تسهیلات را جذب و محقق کرده‌اند.

وی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از مهاجرت روستاییان و عشایر و ماندگاری جوانان در این مناطق است که درخواست داریم مدیران دستگاه‌ها و شعب بانک‌ها اگر طرحی دچار مشکل است را در اسرع وقت اعلام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌ جنوبی گفت: از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان هفت هزار و ۲۷۷ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ طرح به میزان ۹۳۵ میلیون ریال و پیش‌بینی اشتغال هزار و ۲۰۸ نفر در بانک‌ها در حال بررسی است.

اشرفی گفت: در مجموع سه هزار و ۱۴۹ طرح به میزان چهار هزار و ۶۵ میلیارد ریال و اشتغال هفت هزار و ۲۷۹ نفر در خراسان جنوبی مصوب شد و از  این میزان سه هزار و ۱۴۷ طرح به میزان چهار هزار و ۶۴ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال هفت هزار و ۲۷۷ نفر منعقد شده است.

وی تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۶ دستگاه اجرایی از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، صندوق کارآفرینی امید و فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۷۱ مجوز در حوزه‌های مختلف صادر شده که ۴۴۵ مورد افراد مستقل و ۳۶ مورد پشتیبان بوده است.

وی از بسیج سازندگی و اداره‌ کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خواست در اسرع وقت تعهد اشتغال امسال را به دبیرخانه کارگروه تخصصی اعلام کنند.

اشرفی بیان کرد: بانک‌های توسعه تعاون و رفاه نیز در اسرع وقت نسبت به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به طرح‌های معرفی شده اقدام کنند و بانک‌های کشاورزی و پست بانک پیگیری لازم را برای تسریع در ابلاغ اعتبارات و شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی انجام دهند.

وی گفت: بانک‌های عامل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مساعدت لازم به منظور تسریع در روند بررسی و پرداخت تسهیلات به طرح‌های واجد شرایط معرفی شده از سوی کمیته امداد و بهزیستی را در دستور کار قرار دهند و پیگیری برای تسریع در ابلاغ این اعتبارات از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان ضروری است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌ جنوبی هم با ارائه گزارشی از وضعیت ایجاد فرصت‌های شغلی توسط این نهاد گفت: تسهیلات برای احداث نیروگاه خورشیدی به تعداد چهار هزار نیروگاه باید پرداخت شود که مشکل منابع در بانک‌ها داریم.

علی نخعی افزود: این تسهیلات اخیرا از محل تسهیلات تبصره ۱۶ در نظر گرفته شده است و بانک‌های عامل باید به این حوزه توجه جدی داشته باشند.

وی تعهد فرصت شغلی این نهاد در سال جاری را هشت هزار و ۱۹۲ مورد با اعتبار چهار هزار و ۷۲۳ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۶۴۰ نفر برای دریافت ۲ هزار و ۱۷۵ میلیون ریال به بانک معرفی شده‌اند که منجر به ایجاد ۷۴۱ فرصت شغلی شده است.

 

 

افزایش ۳۳ درصدی بارندگی ها در خراسان جنوبی

قاین بشترین بارندگی را در خراسان جنوبی داشته است

بارندگی ها در سال آبی جاری در خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

 کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در سال آبی جاری در استان ۸۱.۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته با ۶۱.۵ میلیمتر افزایش ۳۳ درصدی در بارندگی‌ها ثبت شده در استان را داریم.

نخعی با اشاره به اینکه همچنان علی رغم افزایش بارندگی در سال جاری آبی میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به بلند مدت کاهش داشته است، گفت: میانگین بلندمدت بارندگی در استان ۱۱۳.۳ میلیمتر می‌باشد، که این میزان در مقایسه با سال آبی جاری کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال آبی جاری بیشترین بارندگی‌ها در به ترتیب در شهرستان‌های قائنات با ۱۲۹ میلیمتر، سرایان با ۱۱۵/۷ و فردوس با ۱۱۴/۴ ثبت شده است، گفت:  کمترین بارندگی نیز به ترتیب در شهرستان‌های طبس با ۶۳.۱ میلیمتر، بشرویه با ۷۳.۳ میلمتر و نهبندان با ۷۵ میلیمتر ثبت شده است.

 

 

 

 

آبرسانی سیار به ۴۰۱ روستای خراسان جنوبی/۲-۳

از ابتدای سال تا پایان تیر به ۴۰۱ روستای فاقد شبکه آبرسانی در خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی شد.

آبرسانی سیار به ۴۰۱ روستای خراسان جنوبیمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:۴۰۱ روستا در خراسان جنوبی با ۲۷ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شوند که از ابتدای سال تا پایان تیر ۷۲ هزار و ۵۱۰ متر مکعب آب به این روستا‌ها ارسال شد.

 

امامی افزود:  شهرستان نهبندان با ۸۶ روستا، بیرجند با ۶۷ و  سربیشه با ۶۴ روستا به ترتیب بیشترین روستاهای استان را در آبرسانی سیار دارند.

 

وی گفت:عملیات آبرسانی به روستا‌های فاقد تاسیسات آبرسانی در قالب پروژه‌های محرومیت زدایی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در دست اجرا است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی  گفت: این طرح در راستای آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان جنوبی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است که مدت اجرای آن ۳۰ ماه پیش بینی شده است.

 

امامی افزود: علاوه بر این قرارداد، آبرسانی و پایدارسازی شبکه آب ۶۵ روستا از محل اعتبارات ملی و استانی توسط شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است که با توجه به اولویت اجرایی تعیین شده، در برنامه تکمیل و بهره برداری قرار خواهد گرفت .

 

 

 

 

ثبت یک فوت کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۵۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۲۰ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۸ مورد از بیرجند، ۹ مورد از بشرویه، ۴ مورد از خوسف، ۳ مورد از درمیان، ۲ مورد از زیرکوه، ۴ مورد از سرایان، ۷ مورد از سربیشه، ۱۱ مورد از طبس، ۶ مورد از فردوس، ۱۳ مورد از قائنات و ۳ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۴۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۱ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

 

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

کارکرد مساجد همه امور زندگی مردم را در بر گیرد

کارکرد مساجد همه امور زندگی مردم را در بر گیرد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: کارکرد مساجد باید همه ابعاد زندگی مردم را در بر گیرد.

آیت الله سید علیرضا عبادی صبح دوشنبه در دیدار با اعضای شورای عالی مساجد خراسان جنوبی اظهار کرد: فلسفه وجود تأسیس مسجد جایگاه ارتباط خلق با خالق است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی بیان داشت: مسجد مبتنی بر ایمان جایگاه تقویت تقوی است.

عبادی ادامه‌داد: مسجدی که به نرم افزار آن توجه نشود تبدیل به مسجد ضرار در زمان صدر اسلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت‌های طاغوتی تأکید بر جدایی دین از سیاست دارند، بیان کرد: اولین نشانه نفاق و دروغین بودن این جمله استفاده یک طرفه از آن است و مقصودشان دخالت نکردن اهل ایمان در سیاست است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: اما از طرف دیگر آیا به دخالت نکردن اهل سیاست‌های ظالمانه و استکبار در امور دینی و ایمان نیز معتقدند که پاسخ خیر است.

عبادی ادامه‌داد: از این جهت مساجد طاغوتی زیادی در طول تاریخ وجود داشته که جای خدا، به دین خرافی و طاغوت‌ها دعوت کرده است که نمونه دخالت سیاست بازی‌ها در دین و دین سازی است.

وی یادآور شد: از این جهت در حوزه نرم افزاری مسیر حرکت مسجد باید در ریل دین و ایمان باشد که سیاست حقیقی نیز جزئی از ایمان است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه گویندگان «جدایی دین از سیاست» به دنبال خارج کردن دین از عرصه اجتماع هستند، گفت: استکبار به دنبال مسجدی است که ظلم را توجیه کند.

عبادی با اشاره به اینکه برای مساجد باید نرم افزارهای هدفمند با طرح اسلامی تولید کنیم، اظهار کرد: متأسفانه امروزه بسیاری از مساجد مهم ما چون مسجد القصی تحت سلطه صهیونیست‌ها است که باید از دست کفر خارج کنیم.

وی بیان کرد: برخی از کشورهای اسلامی در گذشته ارتباط خود با اسرائیل و صهیونیست را مخفی می‌کردند ولی امروزه با وقاحت با صهیونیست قرارداد منعقد می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: به عنوان مثال در حج سال جاری خبرنگاران یهودی حضور داشتند که یک رسوایی است.

 

 

 

 

 

 

 

آفریقا بازاری مناسب برای محصولات با کیفیت ایران محسوب می‌شود

 

آفریقا بازاری مناسب برای محصولات با کیفیت ایران محسوب می‌شود

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان با اشاره به اهمیت بازار کشورهای اسلامی برای محصولات ایران  گفت: آفریقا بازار تشنه‌ای برای کالای ایرانی دارد که در معرفی این کالاها به این بازار می‌توانیم از تولید کننده و صادرکننده حمایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، صمد طهماسبی شامگاه یکشنبه در نشست مشترک کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی اظهار داشت: تولیدکنندگان رزمنده جهادی در خط مقدم اقتصادی هستند و در شرایطی که کشور نیاز به کار جهادی دارد با تمام مشکلات پای کار هستند.

وی ادامه داد: مجموعه جهانی بازرگانان مسلمان به پشتیبانی بسیج و نیروهای مسلح برای تسریع و تسهیل صادرات کالا شکل گرفته است.

طهماسبی گفت: در خصوص بازارچه مرزی بنا به ورود داریم، زیرا یکی از سیاست‌های ما این است که نماینده در بازارچه‌های مرزی داشته باشیم که مشکلات در این زمینه تسهیل شود.

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان گفت: با توجه به کارشکنی‌هایی که اتحادیه اروپا انجام داده به کشورهای آسیایی و آفریقایی تکیه خواهیم کرد و در بحث اروپا هم اگر نیاز باشد در بحث انرژی و مسائل دیگر توجه خواهیم داشت.

وی اظهار داشت:  دنیا امروز تشنه خدمات جمهوری اسلامی است و اگر در بحث اقتصاد به سمت کشورهای اسلامی برویم کافی است؛ حیف است که این امکانات و ‌بستر را داریم ولی به خوبی استفاده نکنیم.

طهماسبی اذعان داشت: با تشکیل دولت جهادی و مردمی مدیران برای ایجاد اشتغال و ثبات اقتصادی تلاش می‌کنند که این مهم باید مضاعف شود.

وی تاکید کرد: بستر مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی وجود دارد در کشورهای هدف افغانستان، عراق، سوریه و یمن می‌توان محصولات این استان را به خوبی ارایه کرد.

دبیر مجمع جهانی بازرگانان مسلمان گفت: در سه ماه دیگر نمایشگاهی با مدیریت مرکز تجارت در روسیه فعال خواهد شد که فرصت مناسبی برای معرفی محصولات است.

وی ادامه داد: در مجمع جهانی بازرگانان در چند جهت می‌توانیم به بازرگانان کمک کنیم و همه صنعت‌ها را زیرمجموعه قرار دهیم و هر صنعتی در این استان شکل گرفته آماده‌ایم در بازارهای بین‌المللی به معرض فروش برسانیم و بتوانیم دغدغه بستر مالی استان را در زمینه صادرات کاهش دهیم.

طهماسبی اذعان داشت: قرارگاه اقتصادی معین که سیاستش مانع‌زدایی در بحث صادرات است، واگذار به مجمع بازرگانان مسلمان شده که این مهم کارگروه‌های اقتصادی صادرات را مدیریت می‌کند که فرصت خوبی برای تسهیل موانع است.

وی تاکید کرد: آفریقا بازار تشنه‌ای برای کالای ایرانی دارد که در معرفی این کالاها به این بازار می‌توانیم از تولیدکننده و صادرکننده حمایت کنیم.

طهماسبی گفت: در خصوص بازارچه مرزی بنا به ورود داریم زیرا یکی از سیاست‌های ما این است که نماینده در بازارچه‌های مرزی داشته باشیم که مشکلات در این زمینه تسهیل شود.

 

 

 

در سال آبی جاری ۱۲۹ میلی متر باران در قاین باریده که بیشترین میزان در خراسان جنوبی بوده است.

نخعی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در سال آبی جاری در استان ۸۱.۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده که در مقایسه با پارسال با ۶۱.۵ میلیمتر افزایش ۳۳ درصدی در بارندگی‌ها ثبت شده در استان را داریم.

او با اشاره به اینکه همچنان علی رغم افزایش بارندگی در سال آبی جاری میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به بلند مدت کاهش داشته است، افزود: میانگین بلندمدت بارندگی در استان ۱۱۳.۳ میلیمتر است که این میزان در مقایسه با سال آبی جاری کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

نخعی با بیان اینکه در سال آبی جاری بیشترین بارندگی‌ها در به ترتیب در شهرستان‌های قائنات با ۱۲۹ میلیمتر، سرایان با ۱۱۵.۷ و فردوس با ۱۱۴.۴ ثبت شده است، گفت: کمترین بارندگی نیز به ترتیب در شهرستان‌های طبس با ۶۳.۱ میلیمتر، بشرویه با ۷۳.۳ میلمتر و نهبندان با ۷۵ میلیمتر ثبت شده است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین میزان کاهش بارندگی در مقایسه با بلند مدت در شهرستان زیرکوه اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین بارندگی از ابتدای فصل تابستان در شهرستان‌های بشرویه، طبس و نهبندان بوده است.

 

 

 

۱۲۷ پروژه توزیع برق در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت امسال ۱۲۷ پروژه صنعت برق استان با اعتبار ۱۰۸ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، مهدی دادگر اظهار داشت: یک سال از عمر دولت مردمی سیزدهم گذشت و در این مدت برای رفع محرومیت از استان و توجه ویژه به این منطقه، خدمات و اقدامات خوبی انجام شد.

وی افزود: پروژه‌های قابل افتتاح صنعت برق در حوزه‌های احداث شبکه و تامین برق، ترمیم و اصلاح شبکه، روشنایی معابر، احداث نیروگاه خورشیدی، تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار، توسعه شبکه سایت‌های نهضت ملی مسکن و برق‌رسانی به ۲ روستای جدید در شهرستان درمیان و بشرویه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: برای اجرای این پروژه‌ها ۵۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۴۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۱۵۵ ترانسفورماتور احداث شده است.

وی گفت: با بهره‌برداری از ۱۲۷ پروژه هفته دولت، حدود ۱۸ هزار خانوار از ثمرات و نتایج آن منتفع می‌شوند.

دادگر بیان کرد: وسعت زیاد، کویری و صعب‌العبور بودن برخی مناطق خراسان جنوبی یکی از سختی‌های خدمات‌دهی در حوزه برق است.

وی خدمات صورت گرفته در این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: از تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته برای بهره‌مندی همه مردم خطه پهناور خراسان جنوبی از برق پایدار و باکیفیت قدردانی می‌کنیم.

 

 

 

 

موکب فرهنگی هنری خراسان جنوبی در شهر کاظمین برپا می‌شود

 

موکب فرهنگی هنری خراسان جنوبی در شهر کاظمین برپا می‌شود

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: موکب فرهنگی هنری آل یاسین این استان به منظور ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی به کشور عراق اعزام و در مقابل حرم امامین کاظمین در قالب تولیدات فرهنگی و هنری و رسانه‌ای خدمت‌رسانی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مجید کریمیان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موکب فرهنگی هنری آل‌یاسین خراسان جنوبی به منظور ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی به کشور عراق اعزام می‌شود.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: موکب فرهنگی هنری «آل یاسین» در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است و تمرکز این موکب ارائه خدمات مختلف فرهنگی و هنری در شهر کاظمین است.

وی با بیان اینکه ۸۰ نفر در قالب موکب «آل یاسین» به عراق اعزام می‌شوند گفت: این موکب شامل گروه روحانیون و ذاکرین اهل بیت(ع)، گروه نمایش تعزیه‌خوانی، تئاتر خیابانی و پرده‌خوانی، گروه سرود، گروه کودک و نوجوان، گروه رادیو و تلویزیون و گروه اکران مردمی آثار تجسمی است.

کریمیان در زمینه فعالیت‌های این موکب در سال گذشته عنوان کرد: موکب «آل یاسین» در سال گذشته در اربعین حسینی اقدام به اجرای نمایش خیابانی مدافعان حرم، صبح خاطره و رونمایی از یک کتاب کرده است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی به اهداف برپایی موکب «آل یاسین» اشاره کرد و افزود: از جمله اهداف برپایی این موکب می‌توان به تبیین قیام عاشورا و حرکت اربعین حسینی، تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه محتوای دینی و اعتقادی در قالب هنر اشاره کرد.

وی گفت: موکب «آل یاسین» در خیابان صاحب الزمان در مقابل حرم امامین کاظمین در قالب تولیدات فرهنگی و هنری و رسانه‌ای امسال به خدمت‌رسانی به زائران حسینی خواهد پرداخت.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*