اخبار خراسان جنوبی/بازگشایی ارگ کلاه فرنگی همچنان در حصار وعده‌ها

قول معاون رئیس جمهور برای احداث ‌۱۱ پارک بانوان در خراسان جنوبی

قول معاون رئیس جمهور برای احداث ‌11 پارک بانوان در خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ساخت ۱۱  پارک بانوان و همچنین احداث ۱۱ بازارچه دائمی ویژه بانوان از مصوبات این سفر بود.

به گزارش تسنیم، فرشته اسدزاده ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به خراسان جنوبی اظهار داشت: خانم خزعلی پس از ورود به خراسان جنوبی با توجه به پیشینه فرهنگی استان خراسان جنوبی درخواست سفر به یکی از روستاهای ثبت جهانی را داشت که با توجه به نزدیکی به مرکز استان روستای خراشاد انتخاب شد.

وی با بیان اینکه مشخصه خانواده محوری اقتصاد بانوان در روستای خراشاد در این سفر بسیار مورد توجه قرار گرفت که الگوی دیگر استان‌ها شود گفت: یکی از قول‌های مساعد معاون رئیس جمهور رفع موانع و مشکلاتی است که در راستای تحقق مصوبات قبلی وجود داشت موضوعاتی مانند بازارچه خراشاد که به نوعی بین دو دستگاه در تعیین تکلیف نهایی معطل مانده و از سوی این معاونت در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیر تصحیح تاثیر نرخ باروری در گزینش آموزش و پرورش هستیم ادامه داد: در حال حاضرملاک نرخ باروری استان برای شهرستان بیرجند است که حق و حقوق تعداد زیادی از شهروندان تضییع شده که پیگیر هستیم تا ۳۰ تیرماه نرخ باروری ۲.۸ به ۲.۳۳ تصحیح شود.

اسدزاده با اشاره به مصوبات دیگر سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: احداث ۱۱ بازارچه دائمی ویژه بانوان در ۱۱ شهرستان یکی از مصوبات سفر معاون رئیس جمهور به خراسان جنوبی است که مشروط به تامین زمین اجرایی می‌شود و شهرستان نهبندان اولین شهرستانی بود که برای این موضوع زمین را تامین کرده است.

وی با بیان اینکه در شهر بیرجند قول مساعد از سوی شورای شهر اخذ شده تا زمینی در مرکز شهر با دسترسی عام و رعایت تمامی شئونات کسب کار بانوان تامین شود گفت: این بازارچه علاوه بر صنایع دستی و میراث فرهنگی مشمول تولیدات کشاورزی و باغی خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از قول مساعد معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای ساخت ۱۱ پارک بانوان در شهرستان‌های مختلف استان نیز خبر داد و گفت: پارک بانوان برای شهرستان بیرجند در شمال شهر که منطقه کمتر برخوردار است ساخته خواهد شد البته مصوبه ساخت پارک بانوان در منطقه شمال شهر مربوط به دوران گذشته بوده که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

اسدزاده بیان کرد: با توجه به وسعت زیاد استان و نبود امکان سفر معاون رئیس جمهور به شهرستان‌های مختلف، با برپایی نمایشگاهی از توانمندی‌های بانوان سراسر استان در بیرجند توانستیم دستاوردهای خوبی در معرفی ظرفیت‌های اشتغال و کارآفرینی داشته باشیم افزود: هماهنگی برپایی نمایشگاه “ایده، خانه و فن‌بازار” در کمتر از یک هفته با همکاری فرمانداران، ادارات کل میراث فرهنگی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی انجام شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به برپایی ۱۸۷ غرفه در این نمایشگاه گفت: بازدید معاون رئیس جمهور از این نمایشگاه منجر به معرفی ظرفیت‌های بالقوه علمی، فرهنگی و اقتصادی استان شد.

وی از قول مساعد “انسیه خزعلی” برای رفع موانع فروش محصولات تولیدی بانوان خبر داد و افزود: در این سفر قول مساعد برای ارزیابی موضوع از طریق وزارت صمت داده شد.

اسدزاده مهمترین مصوبه سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده را  مربوط به حوزه درمان دانست و افزود: با توجه به قول مساعد یک خیر، دستگاه ماموگرافی و سونوگرافی تا قبل از سفر دوم رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد.

یادداشت روز

چین های وجود
را باز کنیم
امروز خراسان جنوبی –  محمدی
شده شما احساس کنید در خودتان آوار می شوید؟ این حس را داشته اید که ارگ بمِ وجودتان به لحظه ای فرو ریزد؟ قصه پلاسکو چطور؟ فرو ریخته اید در آتش؟ فکر کنم جواب همه مان مثبت باشد به پرسش هایی از این دست. منتهی تعداد ماجرا متفاوت خواهد بود. من خود زیاد گرفتار این حس می شوم. گاه حتی عامل نزدیک ماجرا را هم نمی توانم مشخص کنم اما فرو می ریزم. ناگهان آوار می شوم. از دیگران هم بسیار شنیده ام در باره این آوار و چین خوردگی هایی که بعد آن به وجود می آید. هرکس هم به شکلی خود را از زیر این آوار بیرون می کشاند. هرکس به نوعی دوباره برمی خیزد اما بهترین نوع برخاستن را به خودسازی پرداختن می دانم. این کلام خدابیامرز حاج اسماعیل دولابی را هم بسیار می پسندم که؛ ” هر وقت غصه‌دار شدید، برای خودتان و برای همه مؤمنین و مؤمنات از زنده‌ها و مرده‌ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین‌ها باز می‌شود.” استغفار راه دوباره برخاستن را هم هموار می کند. اصلا سبک می شود آدم. به این می ماند که کوهی را از شانه اش زمین گذاشته باشد. سبک بار که شویم، سبکبال هم می شویم و این امکان پریدن را فراهم می کند در آسمانی بی دست انداز و مانع. استغفار کنیم نه فقط به زبان بلکه این زبان باید قاصد دل باشد در پی قصد دورشدن از مقاصدی که منزلگاه فساد است. باید برخیزیم حتی اگر بر خاکستر افتاده باشیم. برخیزیم و خود را بسازیم، خشت به خشت و لحظه به لحظه. به خشیت و امید هم توجه کنیم که راه به سلامت ماندن از کوچه ای می گذرد که این دو، دیوار های دو سویش را ساخته باشند. زندگی مومن، حرکت بین خوف و رجا است. خوف از چالش های پیش رو و غفلتی که چشم را می بندد و رجا به لطف حضرت غفار که دست افتاده می گیرد. دست می گیرد و آدمی را بلند می کند و بعد هم می بخشد چنان که اصلا از یاد برده است. معنای “کریم الصفح” همین است؛ هم می بخشد و هم از یاد می برد تا به اندازه یادآوری هم شرمنده نشود انسان. استغفار کنیم بر درگاه بزرگی که به بهانه استغفار هم بهای وجودی ما را صد چندان می کند. یعط الکثیر بالقلیل است و کاهِ بندگی را به کوهِ بخشایش جواب می دهد. طلب ببخشیم همه را و طلب بخشایش کنیم برای خود، برای دیگران. تا سبک شود بارمان و پر از حس طراوت شویم ما آدم هایی که به اندک غمی که برسد، آوار می شویم….

 

به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور

گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور به همت روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند و با همکاری روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در سالن شکوه شرق دانشگاه بیرجند برگزار شد.
گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور با حضور دکتر لامعی سرپرست دانشگاه بیرجند، مقامی مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، سارا رستمیان رئیس اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی و لیلی زرین‌کفش رئیس اداره تشریفات و دبیر شورای شورای هماهنگی دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

سرپرست دانشگاه بیرجند: روابط عمومی یکی از ارکان مهم  و مؤثر و چشم بینای هر سازمان و نهادی است
دکتر لامعی با خیرمقدم به مدیران روابط عمومی حاضر در این گردهمایی و اعلام تاریخچه‌ای از دانشگاه بیرجند و استان خراسان جنوبی گفت: یکی از ارکان مهم  و مؤثر در هر سازمان و نهادی روابط عمومی است چرا که بعنوان حلقه‌ی ارتباطی اجزای متشکله آن واحد را انسجام بخشیده و آنها را در مسیر اهداف معین راهبری و رصد می‌کند و در واقع چشم بینای آن سازمان در تمشیت امور است. سرپرست دانشگاه بیرجند اعلام کرد: روابط عمومی دانشگاه بیرجند با توجه به رسالت خویش همواره سعی نموده در اجرای صحیح برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌ها نقش خود را در بازتاب تلاش دانشگاه در راه تعالی علم، اندیشه و خدمت به آینده کشور و و بواقع زبان گویای فعالیت‌هایی مسولان خدوم و پر تلاش دانشگاه بطرز بایسته‌ای به انجام رساند.
دکتر لامعی بیان داشت: برخی در تعریف انسان می‌گویند: “انسان رابطه است”، نخستین بار کارل دوویچ در کتاب “اعصاب حکومت “، فضای ارتباطی سازمان و جامعه را تشریح کرد. کارکردهای نهاد روابط عمومی در دانشگاه را از منظر اجتماعی‌ و حقوقی، می‌توان ذیل عناوین زیر تعریف و طبقه بندی نمود: اعتبار بخشی، ارتقای سازمانی، فرهنگ سازی، پویش برون سازمانی، برهم کنش، هم‌افزا، پایش روندهای چهارگانه‌ی پذیرش، گزینش، گریز و ستیز. روابط عمومی از طریق گسترش پایگاه اجتماعی دانشگاه، فرگشت مسایل و بحران‌های جامعه را پیوسته پایش، بازتعریف، بازنگری و پژوهش می‌نماید. وی در بخش دیگری از سخنانش روابط عمومی را سامانه‌ی سامان تعامل دانشگاه و مردم، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی به شمار آورد و ادامه داد: سامان دهی رفتارها، خواسته‌ها، انتظارات و دریافت بازخوردها، پیشنهادهایی در باره تصحیح و تکمیل و تعدیل سیاست گذاریها در سامانه روابط عمومی تحقق پیدا می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه روابط عمومی پل ارتباط دانشگاه با جهان در بعد بین المللی( فراملی ) و از سوی دیگر با جامعه در بعد ملی است اذعان کرد: روابط عمومی می‌تواند بازتوزیع فرآیند نوآوری‌های دانش و فناوری برآمده از فرآیندهای آموزش و پژوهش بخش‌های گوناگون دانشگاه را به عهده گیرد. پر واضح است که در عصر انقلاب صنعتی چهارم در پرتو هوش مصنوعی، روابط عمومیِ الکترونیک در عصر دیجیتال ، خاستگاهِ فردی، سازمانی را بهبود می‌بخشد. وی گفت: ضرورت حضور در عرصه رقابت جهانی سامانه‌ای را ایجاب می‌کند که بتواند  دانشگاه را با روند شتابان توسعه و جهان شبکه‌ ای و دگردیسی‌های ژرف هماهنگ سازد و فرصت یاب و فرصت ساز گردد.
دکتر سامان فرزین دبیر شورای مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور ضمن خیرمقدم به حاضران در این گردهمایی سخنانی پیرامون مسائل روابط عمومی ها پرداخت.
در ادامه این گردهمایی مقامی مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر راه اندازی شورای هماهنگی خبرگزاری‌ها در استان ها و استفاده از نشریات دانشجویی گفت: در عصر جدید حکمرانی انقلاب اسلامی و جایگاه ویژه انقلاب اسلامی بویژه در حوزه وزارت علوم به مسأله روابط عمومی در تراز انقلاب برمی‌خوریم. وی به حضور دانشجویان بین المللی از کشور افغانستان در دانشگاه بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: کارکردها و گفتمان انقلاب اسلامی در برنامه های فرهنگی، سیاسی و علم و فناوری موفق بوده است. در ادامه این مراسم مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه روابط عمومی ارائه کردند.

برگزاری کارگاه آموزشی
سارا رستمیان رئیس اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدرس کارگاه آموزشی این گردهمایی بود. وی در این کارگاه به مباحث خبر نویسی و چگونگی انتشار اخبار در سایت وزارت متبوع پرداخت.
دومین کارگاه آموزشی ویژه مدیران منطقه ۹ بعدازظهر روز سه‌شنبه در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.
گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

 

 

 

چاپ مقاله دانشجوی دانشگاه بیرجند در معتبر ترین مجله ISI

صفحه ۲-۳

مقاله خانم الهام چمانه پور دانشجوی دکتری علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه بیرجند تحت راهنمایی دکتر محمدحسین صیادی و مشاوره دکتر محمود حاجیانی (اعضای محترم هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه بیرجند) در مجله معتبر Advanced Composites and Hybrid Materials از معتبرترین مجلات ISI در حوزه نانوفناوری با  ضریب تاثیر IF=11.806 و رتبهQ1  به چاپ رسید.  به گزارش امروز خراسان جنوبی این مجله جز ۱۰ درصد ژورنالهای معتبر حوزه نانو تکنولوژی می باشد.
در شرح این پژوهش میتوان بیان نمود که این چارچوب فلزی-آلی سنتز شده نسل جدیدی از نانوکامپوزیت های فتوکاتالیستی است که قادر به حذف دی اکسید کربن به عنوان مهمترین گاز گلخانه ای کره زمین می باشد تا گامی در جهت کاهش و رفع  یکی از بحران های قرن حاضر یعنی گرمایش جهانی، برداشته شود. این نانوکامپوزیت فعال با نور خورشید و دوستدار محیط زیست به دلیل وجود معماری منظم، مساحت سطحی زیاد و پایداری حرارتی و شیمیایی می تواند یک فناوری جایگزینی مقرون ‌به ‌صرفه‌ و سازگار با محیط‌زیست با عملکرد بسیار خوب جهت حذف دی اکسید کربن باشد.

 

 

 

دانشجوی بیرجندی به اردوی تیم ملی دعوت شد

 

دانشجویان دانشگاه بیرجند موفق به کسب مقام سوم مسابقات تنیس روی میز در المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور شدند.
کسب مقام سوم مسابقات تنیس روی میز المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور، افسانه حسن‌نژاد و سیده رضوانه رضوی از دانشجویان دانشگاه بیرجند موفق به کسب مقام سومی مسابقات تنیس روی میز شدند. گفتنی است؛  افسانه حسن‌نژاد دانشجوی دانشگاه بیرجند به اردوی تیم ملی دانشجویی( انتخابی مسابقات جهانی) دعوت شد.
پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تیرماه جاری در دانشگاه تبریز برگزار شد.
مربیگری تیم تنیس دوبل دانشگاه برعهده پرویش شیرزایی و  سرپرست آن حمیده مرکی بود.

 

موقوفه بودن اراضی ۵۰ هکتاری شهرک فرهیختگان دانشگاه بیرجند مشکل ساز شد

جلوگیری از ساخت و ساز در شهرک فرهیختگان/۲-۳

رئیس کل دادگستری  خراسان جنوبی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی خراسان جنوبی که با هدف جلوگیری از تصرف‌های غیرمجاز و رعایت حریم رودخانه‌ها برگزار شد،  به مشکلات قانونی در اراضی شهرک فرهیختگان و منطقه بند امیرشاه بیرجند اشاره کرد.

وی درباره دستور کارهای این نشست گفت: درخصوص زمین‌های واگذار شده و به اجاره رفته هتل کوهستان بیرجند ادارات منابع طبیعی و بنیاد مسکن به‌صورت میدانی بررسی کنند و جلوی هرگونه تخلف در این مورد و منطقه گردشگری بند امیرشاه گرفته شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: در قسمتی از هتل که در بستر رودخانه قرار گرفته، شورای حفظ حقوق بیت‌المال اجازه‌ای نسبت به واگذاری ندارد و تعیین حریم و ‌بستر از وظایف دستگاه‌های متولی است.

حجت‌الاسلام موحدی راد تصریح کرد: مالکان هتل کوهستان تا زمانی که قسمت بستر رودخانه را را به لحاظ قانونی در اختیار نگیرند حق هیچ گونه فعالیتی در این قسمت ندارند.

وی درخصوص دستور کار دیگر این نشست گفت: دانشگاه بیرجند که ۵۰ هکتار از اراضی موقوفه واگذار شده به دانشگاه را به کارمندان واگذار کرده است تا اخذ مجوز از هیات دولت حق هیچ گونه ساخت و سازی ندارد و هیچ گونه واگذاری جدید نباید انجام شود.

 

 

 

 

آمار مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی سه رقمی شد/۲-۳

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین گزارش از وضعیت شیوع کرونا طی شبانه‌روز گذشته ۱۵۰ بیمار جدید شناسایی و آمار ابتلا در خراسان جنوبی بار دیگر سه‌رقمی شد.

شریف زاده گفت: روز گذشته ۲۸۷ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۵۰ بیمار جدید شناسایی شد.

وی افزود: از چهارم تیرماه آمار افزایش کرونا را در سطح استان شاهد هستیم و با توجه به آمار روزهای اخیر، در نقطه شروع پیک هفتم قرار داریم.

وی بیان کرد: روند موارد مثبت کرونا از ۱۵ اردیبهشت امسال تا چهارم تیرماه جاری روزانه بطور متوسط کمتر از پنج مورد و دو تا سه مورد بستری مثبت در بیمارستان‌های استان بود که در روزهای اخیر این موارد افزایش چشمگیری داشته است.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۶۱ مورد از بیرجند، ۸ مورد از بشرویه، ۲ مورد از درمیان، ۲ مورد از خوسف، ۱ مورد از زیرکوه، ۱۰ مورد از سرایان، ۱۶ مورد از طبس، ۱۵ مورد از فردوس، ۲ مورد از سربیشه، ۲۵ مورد از قائنات و ۸ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۳۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۳ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با بیان اینکه مورد جدیدی از فوت کرونایی در استان ثبت نشده گفت:تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۴۸ نفر است.

وی تکمیل واکسیناسیون را یکی از راه‌های ثابت نگهداشتن یا کاهش شیوع کرونا اعلام کرد و گفت: از هم استانی‌ها تقاضا داریم برای ادامه روند واکسیناسیون به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

شریف‌زاده افزود: افرادی که از دُز سوم واکسن آنها ۶ ماه گذشته است حتما برای تزریق نوبت چهارم مراجعه کنند، آمارها نشان می‌دهد ۶۰ درصد مردم استان نوبت سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند که باید هر چه سریعتر برای تزریق این نوبت مراجعه کنند.

وی بیان کرد: توصیه دوم استفاده از ماسک در مکان‌های تجمعی و هم باز به خصوص در شهرهای قرمز و نارنجی است که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه زدن ماسک در اماکن سرباز ، سرپوشیده و تجمعی در این شهرها الزامی است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین زدن ماسک در در مکان‌های تجمعی، پرتردد، وسایل نقلیه عمومی و مکان‌های عمومی شهرهای آبی و زرد نیز الزامی است و مردم باید این مهم را جدی بگیرند.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هم‌استانی‌ها، اظهار داشت: با توجه به اینکه عید غدیر و مراسم مختلف را پیش رو داریم مردم باید حتما با ماسک و رعایت پروتکل‌های اجتماعی در این مراسم حاضر شوند.

شریف‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کمتر از ۵۰ درصد و قابل قبول نیست.

 

 

 

 

 

برخورد با تور‌های غیرمجاز گردشگری و گردشگر نما‌ها/۲-۳

با تور‌های غیرمجازگردشگری و گردشگر نما‌ها در خراسان جنوبی برخورد می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در دیدار بابرخورد با تور‌های غیرمجاز گردشگری و گردشگر نما‌ها امام‌جمعه شهر خوسف بااشاره به اینکه گردشگری به هر قیمتی ازنظر این اداره کل موردپذیرش نیست، گفت: بیشترین آسیب فرهنگی ما از تور‌های غیرمجاز گردشگری و گردشگر نماهاست.

شاهوردی افزود : گردشگری باید با رعایت حقوق و قوانین و در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت بالقوه بافت‌های تاریخی شهر خوسف و ماژان، روستا‌های خور.
گارجگان، آرک و دق و کویر اکبرآباد گفت: در شهرستان‌هایی که در حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی کار شده امروزه شاهد
هستیم که درآمد گردشگری جای خود را به کشاورزی داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی خواستار توسعه بوم‌گردی‌ها در شهرستان خوسف شد و افزود: در بخش صنایع‌دستی تلاش می‌کنیم با تأمین اعتباری وحمایت‌های معنوی، هنر‌های مله‌بافی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خور هر چه بیشتر توسعه یابد.

 

 

 

انتخابات انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی برگزار شد/۲-۳

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری انتخابات انجمن خوشنویسان استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: انتخابات انجمن خوشنویسان استان سه شنبه ۲۱ تیرماه با حضور استاد حسن حسین نژاد، ناظر دفتر مرکزی و بازرس انجمن خوشنویسان کشور و یاسین براتی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وی با اشاره به این که پس از تبادل نظر و ارائه گزارش مدیران، بازرسان و مسئول امور مالی انجمن، انتخابات انجام گرفت، اضافه کرد: ۳۲ نفر از هنرمندان خوشنویس استان در این انتخاب شرکت کردند.

به گفته وی در نتیجه آرا، مهدی اسماعیلی مود، علیرضا سالاری، علی نورمحمدی، مجتبی ابراهیمی به عنوان اعضای اصلی شورا، عبدالرضا مصلحی و محمد حاجی آبادی به عنوان اعضای علی البدل، امیرحسین نبوی به عنوان بازرس اصلی و فاطمه باقری به عنوان عضو علی البدل بازرسی انتخاب شدند.

 

 

 

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغل/۲-۳

مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغل تا پایان تیرماه امسال تمدید شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: به موجب مصوبات یکصد و هجدهمین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کووید ۱۹، مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغل تا پایان تیرماه امسال  تمدید شده است.

احسانی مهربا اشاره به اینکه   مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری تیرماه  است  گفت:  این مهلت تمدید نمی‌شود.

وی  با اشاره به مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۱ نیز گفت:  بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی تا ۲۶ تیرماه تمدید شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه  مؤدیانی که هنوز نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام ننموده‌اند گفت: بایستی  برای  بهره‌مندی از معافیت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی و عدم تعلق جرایم قانونی غیرقابل بخشش، از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir در این خصوص اقدام نمایند.

احسانی مهر به  مودیان توصیه کرد:   این امر را به روز‌های پایانی مهلت مقرر موکول نکنند  و در صورت داشتن هر گونه سئوال و ابهام قبل از تأیید اطلاعات، به ادارات امور مالیاتی استان مراجعه کنند.

 

 

 

اولین مسابقات «کن ست» دانش آموزی در فردوس برگزار شد/۷

اولین مسابقات «کن ست» دانش آموزی خراسان جنوبی در فردوس برگزار شد

 برای نخستین بار در کشور مسابقات کن ست دانش آموزی خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان فردوس برگزار شد.

مسئول این مسابقات در حاشیه در گفت و گو با مهر گفت: در این مسابقه هفت تیم از خراسان جنوبی به رقابت پرداختند.

جواد معنوی اضافه کرد: سال گذشته فراخوان اولیه انجام شد که ۳۳ تیم ثبت نام کرده و کلاس‌های آموزشی برای آنان به صورت غیر حضوری برگزار شد.

وی با بیان اینکه پس از گزارش دهی ۱۱ تیم انتخاب که در مرحله نهایی ۹ تیم اعلام آمادگی کردند، افزود: در مرحله تست دهی هفت تیم شامل دو تیم از بیرجند، یک تیم از نهبندان، دو تیم از قاین و سه تیم از فردوس به رقابت پرداختند.

بنا به گفته معنوی، هدف از برگزاری این مسابقات تلفیق علم، عمل، ذوق و خلاقیت توسط دانش آموزان بوده که نتیجه نیز کاربردی هست.

وی کن را به معنی قوطی نوشابه و ست را به معنی ماهواره برشمرد و گفت: این ماهواره کوچک می‌تواند در ارتفاعات پایین پارامترهایی مانند دما، رطوبت، فشار و موقعیت را در خود ذخیره کرده و پس از فرود به سیستم منتقل کند.

مسئول این مسابقات گفت: این مسابقات در بخش دانشجویی در سطح کشور و بین‌المللی در حال برگزاری است.

 

اخبار زورگیری در شهرستان بیرجند تکذیب شد/۴

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی مطالبی را که بتازگی در فضای رسانه‌ای استان درخصوص زورگیری منتشر شده است، تکذیب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ کاظم صادقی اظهار داشت: اخیرا مطلبی با موضوع “تجربه‌های تلخی که امنیت استان را مشوش می‌کند” در فضای رسانه‌ای خراسان جنوبی انتشار یافته و این در حالی است که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این موضوع صحت نداشته است.

وی افزود: تعداد معدودی از بسترهای خبری موجود در فضای مجازی نیز بدون توجه به منبع خبر همچنین کسب اطلاع از اقدامات فرماندهی انتظامی این خبر را بازنشر داده و باعث تشویش اذهان عمومی شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با تکذیب این اخبار بیان کرد: ممکن است مردم به‌صورت ناخواسته این اخبار را دریافت کنند و از روی ناآگاهی باز نشر دهند که به شهروندان توصیه می‌شود اخبار صحیح و دقیق را از منابع رسمی و معتبر همچنین کانال خبری پلیس در پیام‌رسان سروش به نشانی police_khj@ پیگیری کنند.

وی گفت: افرادی که در فضای مجازی به منظور جذب مخاطب مطلبی را نشر می‌دهند و موجب تشویش اذهان عمومی شهروندان می‌شوند، اقدام آنها از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

در جلسه قرارگاه عفاف و حجاب خراسان جنوبی عنوان شد

برخورد با توزیع کنندگان البسه نامناسب/۴

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دشمن عفاف و حجاب را نشانه رفته تا غیرت دینی ما را سلب نماید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمدرضا طالبی با بیان این مطلب در جلسه قرارگاه عفاف و حجاب و در روز ملی عفاف و حجاب خاطرنشان کرد:ما که مسلمان هستیم تابع دستورات الهی، قرآن کریم ،روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) می باشیم و چنانچه از این مسیر فاصله بگیریم دچار خسران جبران ناپذیری خواهیم شد.
وی متذکر شد: عفاف و حجاب یکی از موضوعاتی است که در آیات و روایات،سیره پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع)، علما، شهدا و…مورد تأکید قرار گرفته و برای مردان و زنان جامعه ما مهم است لذا ضرورت دارد نسبت به این موضوع توجه ویژه و خاصی داشته باشیم.
معاون استاندار ادامه داد: دشمن عفاف و حجاب را نشانه رفته و با تهاجم فرهنگی و تبلیغات سوء خود در فضای مجازی و رسانه ای در حال دشمنی برضد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
طالبی تأکید کرد: با توجه به حجم بالای هجمه و فضاسازی ضد فرهنگی نظام سلطه باید بر اساس عرق مذهبی به این موضوع مهم توجه ویژه و خاصی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هر اقدام و عمل مؤثر در زمینه عفاف و حجاب، اجر دنیوی و اخروی را به دنبال خواهد داشت لذا اهتمام ویژه و خاصی به این موضوع داریم و این فعالیت ها محدود به هفته عفاف و حجاب نخواهد بود.
معاون استاندار گفت: بر اساس جدول زمان بندی تعریف شده، موضوع عفاف و حجاب ابتدا از دستگاه های اجرایی شروع شده و در ادامه در نهادهای غیر دولتی و اماکن عمومی نیز تداوم خواهد یافت تا دشمن را در این زمینه مأیوس نماییم.
طالبی اظهار داشت: نظارت های محسوس و غیر محسوس همچون گذشته ادامه خواهد داشت لذا بازخورد این نظارت ها به دستگاه های اجرایی اعلام خواهد گردید.
وی ادامه داد: در هفته عفاف و حجاب در تفرجگاه ها، پارک ها و… به طور محسوس تیم های تذکر لسانی راه اندازی شود.
معاون استاندار متذکر شد: در تخلفات و موارد قبح شکنی که منجر به جرم می شود، ضابطین قضایی گزارش را به همراه مستندات به مراجع قضایی تحویل داده و رونوشتی از آن را به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ارائه نمایند.
طالبی تصریح کرد: اصناف ،اتحادیه ها و پلیس اماکن مرحله اول به تولید کنندگان و توزیع کنندگان البسه نامناسب تذکر و در مرحله دوم برخورد قانونی صورت دهند.
به گفته وی؛بازرسی و نظارت جدی بر رعایت عفاف و حجاب در شرکت های نیمه دولتی و خصوصی نظیر دفاتر پیشخوان دولت ،بانک ها ، آموزشگاه های هنری و فرهنگی و شرکت های دارای مجوز از صنعت، معدن و تجارت توسط دستگاه های متولی این بخش ها صورت گیرد.
وی افزود: بازرسی و نظارت جدی بر رعایت عفاف و حجاب در کلیه مراکز اقامتی نظیر هتل ها،مسافرخانه ها بومگردی ها ، پایانه های مسافربری، مراکز حمل و نقل عمومی درون شهری تاکسی و اتوبوس واحد و اماکن و واحدهای صنفی و مراکز خرید و فروش، رستوران ها ،فروشگاه های زنجیره ای کافی شاپ ها و… صورت خواهد پذیرفت.
طالبی در پایان افزود: با افرادی که در معابر عمومی نظیر پارک ها و مراکز فرهنگی و تاریخی اقدام به کشف حجاب نموده و آن را در فضای مجازی منتشر می کنند نیز برخورد خواهد شد.

 

 

 

در شورای استانی امر به معروف و نهی از منکر

هدف دشمن تغییر فرهنگ و سبک زندگی است

کار امروز دشمن، تهاجم به فرهنگ و حجاب است/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت:کار امروز دشمن، تهاجم به فرهنگ و حجاب است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ آیت الله عبادی با بیان این مطلب در شورای استانی امر به معروف و نهی از منکر که با حضور استاندار برگزار شد، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سایر فرایض دینی همچون دریا به قطره و حتی بیشتر از این است.
به گفته وی؛ دشمن تهاجم می کند و لذا این یک جبهه است و باید همه ساز و کارهای لازم از سخت افزار و نیروی انسانی در این زمینه استفاده شوند.
وی اظهار امیدواری کرد: در این فریضه مهم، به بهترین شکل مسئولیت انسانی و اسلامی خود را انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: این مسئله یک قانون است و در هر کشوری هم اینگونه نیست که تمام فلسفه یک قانون را برای تک تک افراد باز کرد، وقتی قانون است باید برای همه رعایت شود.
آیت الله عبادی تصریح کرد: چه خوب است که از جهت نرم افزاری و منطق و فلسفه عملی یک عده در کنار زحماتی که می کشند در بعد تبلیغاتی و محتوایی به گونه ای دست مبلغ و تذکر دهنده را پر کنند تا منطق قوی داشته باشد.
وی گفت: رسانه های ملی و مکتوب از نوع محتوا، شعار و فلسفه اجتماعی و حقوقی با مردم صحبت کنند.
به گفته وی؛ مردم بیش از آن که در جهت اقتصادی محرومند و ۲۰۰ سال تحت تأثیر بیگانه بوده اند، در مسایل فرهنگی مظلوم واقع شده اند که باید مردم را یاری کنیم.

ترویج مسائل فرهنگی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: وظیفه دستگاه‌های اجرایی استان است که ترویج مسائل فرهنگی از جمله موضوع عفاف و حجاب، رعایت شئونات اسلامی و نماز اول وقت را در دستور کار خود قرار دهند.
دکتر قناعت اظهار داشت: اگر مدیران ما در ترویج مسائل فرهنگی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر دغدغه‌مند شوند، قطعاً در این امر موفق‌تر خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه باید از فضای همدلی بین سه قوه در کشور بیشترین استفاده را جهت ترویج مسائل فرهنگی، عفاف و حجاب و نیز امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم، اضافه کرد: در این خصوص باید سرعتی قابل قبول و منطقی داشته باشیم و از جهتی هم دچار خطا و اشتباه نشویم.
استاندار با بیان اینکه تحول‌گرایی در دستور کار جدی دولت سیزدهم قرار دارد، تصریح کرد: این تحول فقط در حوزه معیشت و اقتصاد نیست، هر چند در این زمینه دولت جراحی‌ های بزرگ اقتصادی را در دستور کار دارد.
قناعت افزود: در کنار تحول اقتصادی، دولت در حوزه‌های فرهنگی هم بسیار دغدغه‌مند است و در سطح کشور قرارگاه عفاف و حجاب تشکیل و شرح وظایف آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نموده است.
وی با تأکید بر اینکه وظیفه دستگاه‌های اجرایی استان است که ترویج مسائل فرهنگی از جمله موضوع عفاف و حجاب، رعایت شئونات اسلامی و نماز اول وقت را در دستورکار خود قرار دهند، اضافه کرد: اگر مدیران ما در این زمینه دغدغه‌مند شوند، قطعاً در این امر موفق‌تر خواهیم بود.
استاندار خاطرنشان کرد: قرارگاه حجاب و عفاف استان از نظر آیتم‌های مختلف از قرارگاه‌های برتر کشور است.
قناعت با اشاره به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر براساس آموزه‌های دینی از حدیث مولا علی(ع) در این زمینه گفت و اظهار داشت: اگر از این موضوع غفلت کنیم قطعاً مشکلات فراوانی در جهت رو به جلو و پیشرفت و تعالی نظام اسلامی ایجاد خواهد شد.
وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز می‌فرمایند بحث امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی، دینی و سیاسی است، لذا تکلیف ما در این زمینه مشخص می باشد.

 

هواشناسی درباره وزش باد شدید /۲

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی نسبت به وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا تا اوایل هفته آینده هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) صادر کرد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی با تقویت شیو فشاری در منطقه از امروز تا اوایل هفته آینده شاهد وزش باد شدید در اغلب نقاط استان خواهیم بود.

سمیه لطفی ادامه داد: وزش باد شدید سبب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا می‌شود و در مرز شرقی و برخی نقاط نیمه جنوبی استان وقوع طوفان گرد و خاک دور از انتظار نیست.

وی گفت: به لحاظ دمایی در ۲۴ ساعت آینده روند کاهش نسبی دمای هوا ادامه دارد اما از فردا تا اواسط هفته آینده به‌تدریج روند افزایشی دما پیش‌بینی می‌شود و هوا گرمتر خواهد شد.

 

 

 

 

تصویب ایجاد ۱۱ بازارچه‌ دائمی در سفر معاون رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی

تصویب ایجاد ۱۱ بازارچه‌ دائمی در سفر معاون رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی بازارچه دائمی برای فروش محصولات از مهمترین مطالبات بانوان در سفر اخیر معاون رئیس جمهور به خراسان جنوبی بود که مصوب شد اعتبار لازم برای احداث ۱۱ بازارچه دائمی اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرشته اسدزاده روز چهارشنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به خراسان جنوبی که طی روزهای ۱۹ و ۲۰ تیر ماه جاری انجام شد افزود: بنابراین احداث ۱۱ بازارچه دائمی ویژه بانوان در ۱۱ شهرستان استان از مصوبات سفر معاون رئیس جمهور به خراسان جنوبی است که مشروط به تامین زمین اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: شهرستان نهبندان اولین شهرستانی بوده که برای این موضوع زمین مورد نظر را تامین کرده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: در شهر بیرجند نیز قول مساعد از شورای شهر اخذ شده تا زمینی در مرکز شهر با دسترسی عام و رعایت تمامی شئونات کسب و کار بانوان تامین شود.

وی یادآور شد: این بازارچه علاوه بر صنایع دستی و میراث فرهنگی مشمول تولیدات کشاورزی و باغی نیز خواهد بود.

اسدزاده از قول مساعد معاون رئیس جمهمور در امور زنان و خانواده برای ساخت ۱۱ پارک بانوان در شهرستان‌های مختلف استان نیز خبر داد و گفت: پارک بانوان برای شهرستان بیرجند در شمال شهر که منطقه کمتر برخوردار است، ساخته خواهد شد.

وی افزود: البته مصوبه ساخت پارک بانوان در منطقه شمال شهر مربوط به دوران گذشته بوده که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به وسعت زیاد استان و نبود امکان سفر معاون رئیس جمهور به شهرستان‌های مختلف، با برپایی نمایشگاهی از توانمندی‌های بانوان سراسر استان در بیرجند توانستیم دستاوردهای خوبی در معرفی ظرفیت‌های اشتغال و کارآفرینی داشته باشیم.

وی افزود: هماهنگی برپایی نمایشگاه “ایده، خانه و فن‌بازار” در کمتر از یک هفته با همکاری فرمانداران، ادارات کل میراث فرهنگی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی انجام شد.

اسدزاده با اشاره به برپایی ۱۸۷ غرفه در این نمایشگاه گفت: بازدید معاون رئیس جمهور از این نمایشگاه منجر به معرفی ظرفیت‌های بالقوه علمی، فرهنگی و اقتصادی استان شد.

وی از قول مساعد “انسیه خزعلی” برای رفع موانع فروش محصولات تولیدی بانوان خبر داد و افزود: در این سفر قول مساعد برای ارزیابی موضوع از طریق وزارت صمت داده شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی به حضور همزمان مشاور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در سفر معاون رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: این حضور نیز منجر به مصوبات خوبی در حوزه کارگری شد لذا چند مورد از خواسته‌های مطرح شده در نشست اقشار مختلف بانوان امروز در کمیته رفاه و امنیت کارگران بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: مهمترین مصوبه سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مربوط به حوزه درمان است لذا با توجه به قول مساعد یک خیر، دستگاه ماموگرافی و سونوگرافی تا قبل از سفر دوم رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد.

اسدزاده با اشاره به اینکه امکان حضور بانوان تولیدکننده در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی نیز فراهم خواهد شد افزود: با توجه به رایزنی‌های انجام شده محل عرضه محصولات تولیدی بانوان استان در موزه‌های شاخص تهران به‌صورت دائمی احداث می‌شود.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به‌صورت ناگهانی رقم خورد اما قول مساعد رئیس جمهور و معاون اول برای اینکه آنچه به ضرورت تشخیص داده شود، اخذ شده تا مصوبات این سفر با درصد بالا محقق شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: خانم خزعلی پس از ورود به خراسان جنوبی با توجه به پیشینه فرهنگی استان درخواست سفر به یکی از روستاهای ثبت جهانی را داشتند که با توجه به نزدیکی به مرکز استان روستای خراشاد انتخاب شد.

وی اظهار داشت: مشخصه خانواده‌محوری اقتصاد بانوان در روستای خراشاد در این سفر بسیار مورد توجه قرار گرفت که الگوی دیگر استان‌ها شود.

اسدزاده افزود: یکی از قول‌های مساعد معاون رئیس جمهور رفع موانع و مشکلاتی است که در راستای تحقق مصوبات قبلی وجود داشته لذا مسایلی همچون بازارچه خراشاد که به نوعی بین ۲ دستگاه در تعیین تکلیف نهایی معطل مانده از سوی این معاونت در سطح ملی پیگیری می‌شود.

وی رفع ضوابط سختگیرانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بانوان را از دیگر دستاوردهای برپایی نمایشگاه “ایده، خانه و فن‌بازار” عنوان کرد و گفت: با توجه به حضور میدانی مدیران استانی و آشنایی با توانمندی‌های بانوان قول مساعد برای همراهی بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات داده شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی تقدیر از ۵۰ بانوی خبرنگار را از دیگر موارد مطرح شده در این سفر برشمرد و افزود: البته این موضوع جزو مطالبات و مصوبات سفر نبوده اما پیگیر تحقق آن هستیم.

وی گفت: پیگیر تصحیح تاثیر نرخ باروری در گزینش آموزش و پرورش نیز هستیم زیرا در حال حاضر ملاک نرخ باروری استان برای شهرستان بیرجند است که حق و حقوق تعداد زیادی از شهروندان تضییع شد ئ پیگیر هستیم تا ۳۰ تیر ماه نرخ باروری ۲.۸ به ۲.۳۳ تصحیح شود.

 

 

 

وعده بازگشایی ارگ کلاه فرنگی بیرجند باز هم عملی نشد

بازگشایی ارگ کلاه فرنگی همچنان در حصار وعده‌ها/۷

وعده بازگشایی ارگ کلاه فرنگی بیرجند باز هم عملی نشد

بیرجند- ارگ کلاه فرنگی بیرجند از سال های گذشته در گیر وعده ها برای بازگشایی بوده و با وجود تلاش های انجام شده هنوز حصار وعده ها در این زمینه شکسته نشده است.

به گزارش مهر ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان سرمایه ملی و هویت بیرجند به در مرکز خراسان جنوبی واقع شده و از جایگاه ویژه‌ای در بین آثار ارزشمند تاریخی این دیار کویری برخوردار است.

سال‌ها است که ارگ کلاه فرنگی درگیر وعده‌های عملی نشده برای آزاد سازی است. خبرگزاری مهر در ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در گزارشی با عنوان «ا رگ کلاه فرنگی؛ سرمایه ملی و هویت بیرجند همچنان در حصار وعده‌ها» به بررسی وضعیت فعلی آن و وعده‌های عملی نشده استانداران سابق و همچنین وعده‌های داده شده سال گذشته مدیران فعلی ارشد استان پرداخت.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بعد از انتشار این گزارش به خبرنگار مهر گفت: تاکنون از اعتبار مورد نیاز برای مرمت، بهسازی، نورپردازی و دیوار کشی ارگ کلاه فرنگی بیرجند ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

به گفته علی شریعتی منش، کار مرمت این بنای تاریخی با تخصیص این میزان اعتبار تخصیص یافته از انتهای اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد.

وی با اعلام اینکه برای اتمام این کار حداقل به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است، اظهار کرد: از ۱۴ فروردین سال جاری ادامه کار مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند و جدا سازی و… آغاز شده است.

شریعتی منش با بیان اینکه دیوار کشی اطراف ارگ کلاه فرنگی تا یک ماه آینده انجام خواهد شد، ادامه داد: بر اساس تفاهم انجام شده امکان بازدید هم استانی‌ها، مسافران و گردشگران از در فرمانداری و در کوچه کنار فرمانداری در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

بر آورد دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

با گذشت حدود سه ماه از زمان انتشار گزارش قبلی مهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند از بر آورد حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای محوطه سازی و طراحی ویترین‌ها برای ایجاد موزه تاریخ سیاسی استان در این مکان خبر می‌دهد.

محمد علی جنتی فر بیان کرد: تاکنون در چند مرحله مرمت ارگ کلاه فرنگی انجام شده و مرمت و بازسازی آن در دوره جدید از سال ۱۳۹۹ آغاز و علاوه بر مرمت و اندود نمای بیرونی آن، نورپردازی ارگ انجام شد.

به گفته وی کار مطالعات احیا و تغییر کاربری آن برای تبدیل به موزه تاریخ سیاسی استان آغاز شده و مطالعات مرحله اول آن در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تصویب شده است.

وی اضافه کرد: برای این منظور باید طرح راهبردی محتوایی آن با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوط تهیه و برای تصویب به تهران ارسال شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی بیرجند با اشاره به اینکه مرمت تزئینات و مقرنس‌ها و نقاشی‌ها با تخصیص اعتبار هم زمان با احیای این مجموعه انجام خواهد شد، گفت: برای احیای کل مجموعه ارگ کلاه فرنگی تعاملات خوبی با بخش‌های مختلف انجام شده است.

احیا و بازگشت همه مجموعه

جنتی فر با اشاره به اینکه مالک این مجموعه، فرمانداری بیرجند و بخشی از آن اداری است، اظهار کرد: ارگ در محوطه آن قرار دارد و بازگشت اصالت و احیای آن زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه این مجموعه به میراث فرهنگی واگذار شود.

به گفته وی با همکاری فرمانداری بیرجند به صورت موقت قرار است فضای فرمانداری از ارگ جدا و برای بازدید از ارگ از ورودی شمالی مجموعه استفاده شود.

جنتی فر ادامه داد: برای واگذاری آن به میراث فرهنگی استان موافقت‌های اولیه انجام شده و همه بخش‌های ذی‌نفع مانند استانداری، فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی آماده انجام این کار هستند.

چگونگی واگذاری

وی اظهار کرد: در این مرحله چگونگی واگذاری مجموعه ارگ کلاه فرنگی که یکی از باغ‌های تاریخی بیرجند است به شکل خرید، تهاتر و یا به شکل دیگری باید مشخص شود.

جنتی فر با بیان اینکه کاربری این مجموعه در گذشته برای انجام مراسم‌های خاص بوده است، اظهار کرد: دستگاه‌های تأثیر گذار در این خصوص باید به این نکته توجه جدی داشته باشند که توجیهی برای کارکردهای ارگ بدون باغ وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم بیان کرد: در مرحله جدید مرمت و بهسازی این بنای تاریخی ۹۰۰ میلیون تومان هزینه شده که ۵۰۰ میلیون تومان آن را استانداری و ۴۰۰ میلیون دیگر را میراث فرهنگی استان پرداخت کرده است.

علی شریعتی منش اضافه کرد: برای تخصیص اعتبار از محل بناهای در اختیار دولت، از تهران درخواست اعتبار ملی برای این منظور کرده‌ایم.

 

 

 

بار سنگ آهن که سوخت قاچاق از آب درآمد/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از کشف ۵ هزار لیتر سوخت قاچاق از تریلر حامل بار سنگ آهن خبر داد.

حسن پور گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان قائنات در حین گشت زنی به یک دستگاه تریلر مشکوک شده که بازرسی‌های لازم از آن انجام شد.

او گفت: طی بازدید از تریلر که حامل بار سنگ آهن بود، ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در تانکی جاساز شده زیر بار و ۲۱ بشکه ۲۰۰ لیتری کشف شد.

حسن پور گفت: متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان قائنات معرفی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، متهم را علاوه بر ضبط سوخت‌های کشف شده به پرداخت مبلغ ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون و ۷۰ هزارریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

او گفت: بموجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا، معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می‌شود.

 

 

 

 

ویژه برنامه ی«حجاب برای همه» در بیرجند برگزار شد

ویژه برنامه ی«حجاب برای همه» در کانون پرورش فکری شماره یک و فراگیر بیرجند

به مناسبت گرامی‌داشت ۲۱ تیر ماه و آغاز هفته عفاف و حجاب، ویژه برنامه‌ی حجاب برای همه در مرکز فرهنگی وهنری شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ویژه برنامه‌ی حجاب برای همه با هدف آشنایی اعضا با آموزه‌های دینی، حفظ ارزش‌های دینی و مذهبی در راستای فرهنگ عفاف و حجاب و تحکیم بنیان خانواده هم‌زمان با ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ با دعوت از حجت الاسلام والمسمین یوسفی و با حضور جمعی از کودکان ونوجوانان در محل مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسمین یوسفی ضمن تبریک ایام دهه ولایت و امامت به تشریح واقعه مسجد گوهر شاد پرداخت.

معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) و تبیین فرهنگ عفاف و حجاب بین دختران و زنان در جامعه اسلامی از مواردی بود که مهمان این برنامه به آن پرداخت.

 

 

 

 

نایب قهرمانی نجمه خدمتی در مسابقات تیراندازی دانشجویان کشور/۷

نایب قهرمانی نجمه خدمتی در مسابقات تیراندازی دانشجویان کشور

نجمه خدمتی در مسابقات تیراندازی دانشجویان کشور نایب قهرمان شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، پانزدهمین دوره رقابت های تیراندازی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی تبریز برگزار شد و نجمه خدمتی در این دوره از مسابقات توانست مقام دوم و مدال نقره را از آن خود کند .

برگزاری اردوی آموزشی خلبانان ورزش های هوایی استان خراسان جنوبی/۷

برگزاری اردوی آموزشی خلبانان ورزش های هوایی استان خراسان جنوبی

اردوی آموزشی خلبانان ورزش های هوایی استان خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به همت انجمن ورزش های هوایی خراسان جنوبی و با همکاری انجمن ورزش های هوایی استان گلستان اردوی آموزشی پرواز با پاراگلایدر از دوازدهم تیر ماه در سایت رامیان آغاز شد و با موفقیت و پروازهای مدنظر مسئولان انجمن ورزش های هوایی استان به پایان رسید. در این اردو ،خلبانان رضا هادی نیا ، علیرضا دانشور ، سمیه زنگویی ، سید رضا حسینی کوثر و جواد هادی نیا ضمن کسب آموزش های لازم پروازهای زیبایی زیر نظر استاد مهدی هادی نیا مسول ورزش های هوایی استان انجام دادند.

مدح امیرالمومنین (ع) در شب شعر «همای رحمت»/۲-۳

شب شعر «همای رحمت» به مناسبت دهه امامت و ولایت با هدف ایجاد نشاط اجتماعی در بوستان کاجستان بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این شب شعر که شامگاه سه شنبه ۲۱ تیرماه برگزار شد، عنوان کرد: شعرای گرانقدری در استان داریم که مایه افتخار جامعه هنری خراسان جنوبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در ایام غدیر و دهه امامت و ولایت، توجه به آن ضروری است توصیه نبی اکرم(ص) در سرزمین غدیر خم به عنوان تکلیف برای حجاج بود و این تکلیف بحث ولایت و سرپرستی جامعه اسلامی است که به امام علی (ع) تفویض شد تا جامعه اسلامی بدون سرپرست باقی نماند.

به گفته وی این مهم ترین تکلیف ما در جامعه اسلامی است و امیدوارم همه به آن جامه عمل بپوشانیم.

گفتنی است در این شب شعر، تعدادی از شعرای استان به قرائت اشعار خود در مدح امام علی (ع) پرداختند.

دکلمه خوانی، اجرای موسیقی سنتی و قرعه کشی و اهدای جوایز به ده نفر از حاضرین با نام امام علی (ع) و یا القاب ایشان، از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد:

برخورد با توزیع کنندگان البسه نامناسب/۳

طالبی گفت: اصناف، اتحادیه ها و پلیس اماکن مرحله اول به تولید کنندگان و توزیع کنندگان البسه نامناسب تذکر و در مرحله دوم برخورد قانونی صورت دهند.

«محمدرضا طالبی» در جلسه قرارگاه عفاف و حجاب و در روز ملی عفاف و حجاب اظهار کرد: ما که مسلمان هستیم تابع دستورات الهی، قرآن کریم، روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) می باشیم و چنانچه از این مسیر فاصله بگیریم دچار خسران جبران ناپذیری خواهیم شد.

 

وی متذکر شد: عفاف و حجاب یکی از موضوعاتی است که در آیات و روایات، سیره پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع)، علما، شهدا و… مورد تأکید قرار گرفته و برای مردان و زنان جامعه ما مهم است لذا ضرورت دارد نسبت به این موضوع توجه ویژه و خاصی داشته باشیم.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دشمن عفاف و حجاب را نشانه رفته و با تهاجم فرهنگی و تبلیغات سوء خود در فضای مجازی و رسانه ای در حال دشمنی برضد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

 

طالبی تأکید کرد: با توجه به حجم بالای هجمه و فضاسازی ضد فرهنگی نظام سلطه باید بر اساس عرق مذهبی به این موضوع مهم توجه ویژه و خاصی داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: هر اقدام و عمل مؤثر در زمینه عفاف و حجاب، اجر دنیوی و اخروی را به دنبال خواهد داشت لذا اهتمام ویژه و خاصی به این موضوع داریم و این فعالیت ها محدود به هفته عفاف و حجاب  نخواهد بود.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس جدول زمان بندی تعریف شده، موضوع عفاف و حجاب ابتدا از دستگاه های اجرایی شروع شده و در ادامه در نهادهای غیر دولتی و اماکن عمومی نیز تداوم خواهد یافت تا دشمن را در این زمینه مأیوس کنیم.

 

طالبی اظهار داشت: نظارت های محسوس و غیر محسوس همچون گذشته ادامه خواهد داشت لذا بازخورد این نظارت ها به دستگاه های اجرایی اعلام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در هفته عفاف و حجاب در تفرجگاه ها، پارک ها و…  به طور محسوس تیم های تذکر لسانی راه اندازی شود.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: در تخلفات و موارد قبح شکنی که منجر به جرم می شود، ضابطین قضایی گزارش را به همراه مستندات به مراجع قضایی تحویل داده و رونوشتی از آن را  به  معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ارائه کنند.

 

طالبی تصریح کرد: اصناف، اتحادیه ها و پلیس اماکن مرحله اول به تولید کنندگان و توزیع کنندگان البسه نامناسب تذکر و در مرحله دوم برخورد قانونی صورت دهند.

 

به گفته وی، بازرسی و نظارت جدی بر رعایت عفاف و حجاب در شرکت های نیمه دولتی و خصوصی نظیر دفاتر پیشخوان دولت، بانک ها، آموزشگاه های هنری و فرهنگی و شرکت های دارای مجوز از صنعت، معدن و تجارت توسط دستگاه های  متولی این بخش ها صورت گیرد.

 

وی افزود: بازرسی و نظارت جدی بر رعایت عفاف و حجاب در تمامی مراکز اقامتی نظیر هتل ها، مسافرخانه ها بومگردی ها، پایانه های مسافربری، مراکز حمل و نقل عمومی درون شهری تاکسی و اتوبوس واحد و اماکن و واحدهای صنفی و  مراکز  خرید و فروش، رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای کافی شاپ ها و… صورت خواهد پذیرفت.

 

طالبی افزود: با افرادی که در معابر عمومی نظیر پارک ها و مراکز  فرهنگی و تاریخی اقدام به کشف حجاب کرده و آن را در فضای مجازی منتشر می کنند برخورد خواهد شد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*