اخبار خراسان جنوبی/

یادداشت

توشه آخرت فقط
در مزرعه دنیا تولید می شود
امروز خراسان جنوبی – محمدی
دنیا را مزرعه آخرت خوانده اند. یعنی به هر آنچه می خواهیم در آن دنیا و در حیات ابدی بدان برسیم، باید در همین دنیا فراهم کنیم. همان طور که در این دنیا تا خشت روی خشت نگذاریم، دیواری بالا نخواهد آمد تا سقفی بر آن استوار و خانه ای پدیدار شود، در آن دنیا هم نخواهیم توانست به چیزی برسیم که “پیش فرستِ” خودِ ما نباشد. در فرایند تولید برای آخرت باز هم قواعد کاشت و داشت و برداشت همین دنیا حاکم است. ای بسا کشاورزی که در “کاشت” همت کند اما در “داشت” به غفلت دچار شود. چنین فردی قطعا “برداشت” نخواهد داشت و انبان هایش جز با حسرت پر نخواهد شد. به همین خاطر است که مدام بر فصل داشت تاکید می شود و امروزه با صنعت بیمه هم به یاری شان اقدام می شود. خدا بیامرز، مرحوم حاج اسماعیل دولابی که دلی روشن و ضمیری آگاه داشت به همین زبان با ما سخن گفته است؛ “زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می‌شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.” یعنی بذر های ذکر و عبادت که کاشته ای را مراقب باش. حراست از محصول را جدی بگیر تا بتوانی سفره ای آباد داشته باشی. فکر می کنم بتوان شفاعت را بسان بیمه محصول در نظر داشت. بیمه هم به معنای رها شدن در حوادث نیست بلکه رعایت احتیاط در نگهداشت و قاعده مند سازی مسیر به سلامت رسیدن تولید است. کسی که به مفهوم شفاعت باور داشته باشد هم این احتیاط در نگهداری را توسعه و تعمیق می بخشد. باور به شفاعت، تحکیم قدم ها در مسیر صحیح است نه این که راه را بر عکس بپیماید. کسی که محصول خود را بیمه می کند هرگز خود کبریت به خرمن اش نمی کشد. حراست می کند، مراقبت می کند اما اگر حادثه غیر مترقبه ای واقع شد بیمه را حامی خود دارد. در تولید برای ابدیت خودمان هم همین نگاه را در پیش گیریم و با پارسایی تمام ساحتی دستاورد های خود را حفظ کنیم تا در روز حساب، دستی پر و کتابی خواندنی داشته باشیم. ان شاءا…

کسب مقام اول نجمه خدمتی در مسابقات تیراندازی کشور/۷

 

نجمه خدمتی بانوی تیرانداز خراسان جنوبی و عضو تیم ملی، در مرحله سوم مسابقات آزاد کشور در ماده تفنگ مقام اول را به خود اختصاص داد.

این دوره از مسابقات به میزبانی تهران در مجموعه تیراندازی ورزشگاه آزادی برگزار شد.

 

 

بانوان فوتبالیست خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شدند/۷

مرحله نهایی اردوی استعدادیابی تیم ملی فوتبال بانوان زیر ۱۶سال کشور در سه گروه از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۷ تیرماه به میزبانی استان فارس در مجموعه ورزشی خبرساز ماهان شیراز برگزار می شود و زینب شهابادی، ملیکا عظیمی و محدثه امیرآبادی از بیرجند، دعوت شدگان به این اردو می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در دیدار رییس و اعضای شورای بخش مرکزی بیرجند با مدیرکل تربیت بدنی عنوان شد

زیرساخت‌ها و سرانه ورزشی بیرجند مناسب نیست/ ۱۵۳ پروژه ورزشی ناتمام در سطح استان/۷

 

زیرساخت‌ها و سرانه ورزشی بیرجند مناسب نیست/ 153 پروژه ورزشی ناتمام در سطح استان

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از ۱۵۳ پروژه ورزشی ناتمام در سطح استان خبر داد و گفت: متاسفانه در حوزه زیرساخت‌ها و سرانه ورزشی، مرکز استان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، محمدحسین خسروی صبح امروز در دیدار با رییس و اعضای شورای بخش مرکزی بیرجند به بررسی و پیگیری زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیرجند پرداخت.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: متاسفانه در حوزه زیرساخت‌ها و سرانه ورزشی، مرکز استان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه زیرساخت‌های ورزشی نگاه ما توزیع عادلانه در سطح استان است و با توجه به عقب ماندگی مرکز استان در حوزه زیرساخت‌ها، با نیاز سنجی و اولویت بندی امیدواریم بتوانیم  با کمک و همراهی مجموعه استانداری، سازمان مدیریت و فرمانداری گام‌های موثری را در این راستا برداریم.

خسروی با توجه به رویکرد دولت مبنی بر تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد خاطرنشان کرد: در منطقه مهرشهر سالن چند منظوره ورزشی عملیات ساخت و تکمیل آن در حال انجام است و با بهره‌برداری از این پروژه ورزشی بخشی از نیازها و درخواست‌های منطقه شمال شهر و روستاهای حاشیه شهر بیرجند برطرف می‌شود.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با توجه به هزینه کرد تولیدکنندگان و صنعتگران در حوزه ورزش به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تصریح کرد: در مجموعه ورزش و جوانان استان از صنایعی که به این حوزه ورود کنند حمایت می‌کنیم و باتوجه به بند چ ماده ۷ برنامه ششم توسعه، هزینه‌های آنان در حوزه ورزش به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی لحاظ می‌شود.

وی با توجه به رویکرد دولت اضافه کرد: تجهیزات و امکانات ورزشی و همچنین توسعه زیرساخت‌های ورزشی با نگاه کارشناسی، تخصصی و عادلانه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته توزیع خواهد شد.

خسروی یادآور شد: ۱۵۳ پروژه ورزشی ناتمام در سطح استان وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری به  ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

 

 

کشف ۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

 

جانشین انتظامی”نهبندان” گفت: ماموران این فرماندهی در بازرسی از یک تریلی هوو، ۴ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”رمضان مرادی” اظهار داشت: ماموران ایستگاه بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک تریلی هوو مشکوک شدند که جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.
وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی، ۴ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند.
جانشین انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این خصوص یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

گردشگری کویر، فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار خراسان جنوبی/۳-۲

گردشگری کویر، فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار استان است.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در جلسه کمیسیونگردشگری کویر، فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار خراسان جنوبی نظارت بر امنیت گردشگران  بر ضرورت بسترسازی حضور گردشگران در جغرافیای کویر استان تأکید کرد.

طالبی گفت : باید با تسهیل فرآیند‌های گردشگری، زمینه برای حضور گردشگران در کویر استان فراهم شود.

وی ضرورت توجه به پیوست‌های فرهنگی در تور‌های گردشگری را امری لازم دانست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت : متولیان امور فرهنگی باید با ارائه باید‌های فرهنگی در گردشگری کویر، از فرصت حضور گردشگران بهره برداری نمایند.

به گفته طالبی ؛ لازم است با استفاده از هر فرصتی، فرهنگ غنی استان به گردشگران معرفی شود.

وی بر محدوده بندی کویر از حیث حضور گردشگران نیز تأکید کرد و افزود : حضور گردشگران نیز باید با اطلاع و هماهنگی استان صورت گیرد تا تهدیدی متوجه گردشگران نشود.

کارگاه عفاف و حجاب برای کودکان و نوجوانان قاین برگزار شد/۲

کارگاه عفاف و حجاب مرکز فرهنگی هنری و فراگیر کانون پرورش فکری قاین برگزار شد

هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته عفاف و حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قاین با مشارکت امور بانوان فرمانداری شهرستان قاینات کارگاه عفاف و حجاب را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این کارگاه به‌مناسبت هفته بزرگ‌داشت عفاف و حجاب و با هدف شناخت و تبیین اهمیت عفاف و حجاب، حجاب در نماز، تشویق اعضای محجبه در محل مرکز فرهنگی و هنری و فراگیر کانون قاین شد.

 در برنامه «طوبی طاهری» کارشناس امور زنان و خانواده فرمانداری قاینات نیز طی بحث و گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان به تشریح دلایل رعایت حجاب و عفاف پرداخت.

در پایان این برنامه از جمعی از اعضای محجبه مرکز تقدیر شد.

 

 

 

 

مسابقه نقاشی غدیر در سرایان برگزار شد/۲

 مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان سرایان با مشارکت فرمانداری، بسیج، مدیریت آموزش و پرورش و هلال احمراین شهرستان و با هدف معرفی شخصیت امام علی (ع) و واقعه بزرگ غدیر خم، مسابقه نقاشی غدیر را در این شهرستان برگزار می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این مسابقه با موضوعات، غدیر خم، امام علی(ع)، کمک مومنانه و موضوعات آزاد پیش بینی شده است و علاقه‌مندان به شرکت می‌توانند آثار خود را به مرکز فرهنگی و هنری کانون به آدرس سرایان، انتهای خیابان ۷ تیر تحویل نمایند.

این گزارش می‌افزاید برگزیدگان این رویداد هنری در جشن محوری عید غدیر که در محل مسجد غدیر شهر سرایان برگزار می‌شود معرفی و به صاحبان آثار برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

 

 

 

کشف ۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان/۴

ماموران فرماندهی انتظامی در بازرسی از یک تریلی هوو، ۴ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جانشین انتظامی نهبندان گفت: ماموران ایستگاه بازرسی سهل آباد شهرستان نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک تریلی هوو مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ مرادی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی، ۴ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورد‌های نفتی کشف کردند.

 

وی گفت: مأموران در این خصوص یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

نامگذاری بیش از ۴۶ هزار نفر در خراسان جنوبی به نام علی/۲

بیش از ۴۶ هزار نفر در خراسان جنوبی به نام مبارک امام علی علیه السلام نامگذاری شده اند.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۴۶ هزار و ۴۱۱ نفر در خراسان جنوبی به نام مبارک امام علی علیه السلام، نامگذاری شده‌اند.

مهرآور افزود: در سال جاری هم تاکنون ۶۳ مورد نامگذاری به نام این امام همام در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری، چهار هزار و ۵۲۴ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد دو هزار و ۲۳۸ مورد پسر بوده‌اند.

 

 

 

 

 

۹ مصدوم در تصادف درون شهری در مهرشهر بیرجند/۴

در تصادف دو دستگاه خودرو در مهرشهر بیرجند ۹ نفر مصدوم شدند.

۹ مصدوم در تصادف درون شهری در مهرشهر بیرجند رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند گفت: بر اثر برخورد دو دستگاه سواری پژو در خیابان جنت مهرشهر ، ۹نفر مصدوم و توسط اورژانس به مراکز درمانی اعزام شدند که ۳نفر از آنها به صورت سطحی آسیب دیده اند.
سرهنگ محمد رضا خسروی علت این تصادف را انحراف به چپ یکی از خودروها اعلام و از رانندگان خواست جهت جلوگیری از حوادث مشابه،از عجله و شتاب بی مورد خودداری نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از یک وقفه دو ساله.

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و کاردانی مرکز علمی کاربردی هلال احمر خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از تمدید مهلت پذیرش دانشجو بدون آزمون در مقاطع کاردانی و کارشناسی پس از یک وقفه دو ساله در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رضایی با اعلام این خبر افزود : این مرکز برای ترم جدید در رشته‌هایپذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و کاردانی مرکز علمی کاربردی هلال احمر خراسان جنوبی امدادسوانح، امداد و نجات شهری، مدیریت سرپرستی توزیع کالا، مدیریت لجستیک و زنجیره تامین، تربیت بدنی گرایش آمادگی جسمانی وتربیت بدنی گرایش پرورش اندام در مقطع کاردانی دانشجو می‌پذیرد.

وی افزود: همچنین در مقطع کارشناسی رشته‌های مدیریت امدادسوانح، مدیریت عملیات امداد و نجات، تربیت بدنی گرایش آمادگی جسمانی، تربیت بدنی گرایش مربیگری پرورش اندام و تربیت بدنی گرایش داوری ورزش‌های قدرتی از دیگر رشته‌های آموزشی در این مرکز است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای ادامه تحصیل در رشته‌های مرکز علمی کاربردی محدودیتی برای سن و نوع مدرک دیپلم وجود ندارد، گفت : پذیرش بدون کنکور و صرفا بر مبنای معدل دیپلم است.

رضایی  با اشاره به اینکه دانش آموختگان این مرکز از وزارت علوم و تحقیقات مدرک پایان تحصیلات خود را اخذ می‌کنند افزود : علاقمندان می‌توانند به صورت مراجعه حضوری و یا از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی گفت :  ثبت نام از ۲۹ خرداد آغاز شده و تا ۲۶ تیر تمدید شده است و  متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توانند  با شماره ۳۲۳۵۸۳۱۴_ ۰۵۶ تماس بگیرند.

 

 

 

 

 

 

به مناسبت عید غدیر خم

برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در بیرجند /۷

همایش پیاده روی خانوادگی امروز  در بیرجند به مناسبت عید غدیر خم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، همایش پیاده روی خانوادگی امروز  با شعار  از غدیر تاظهور برگزار شد. برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در بیرجند 

خانواده‌های بیرجندی در این همایش از انتهای پاسداران تا منطقه گردشگری بند دره بیرجند را پیمودند.

همچنین  همایش پیاده روی خانوادگی بمناسبت دهه امامت و ولایت و هفته بهزیستی در شهر درح برگزار شد .

در این برنامه شهروندان شهر مرزی درح مسیر مزار شهدای گمنام به سمت مزار شاه شیخ ابواسحاق و حسینیه سیدالشهدا(ع) درح را پیمودند.

 

 

 

 

موج سواری کرونا در خراسان جنوبی

قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۴۴۹ نفر رسید/۲-۳

با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا تعداد قربانیان به ۱۴۴۹ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۸۰ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۳۷ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۳ مورد از بیرجند، ۱ مورد از درمیان، ۱ مورد از خوسف، ۹ مورد از زیرکوه، ۱۱ مورد از سرایان، ۱ مورد از سربیشه، ۱۴ مورد از طبس، ۲۰ مورد از فردوس، ۱۶ مورد از قائنات و ۵ مورد از نهبندان شناسایی شدند.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۳۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۷ نفر کرونا مثبتند.

 

 

 

 

قهرمانی تیم اسکواش طبس در لیگ کشور/۷

تیم اسکواش طبس در لیگ کشور قهرمانی شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،سرپرست رئیس هیات اسکواش خراسان جنوبی گفت : مسابقات قهرمانی لیگ‌هایهفته پایانی لیگ‌های اسکواش به پایان رسید اسکواش کشور با حضور تیم‌های باشگاهی بانوان و مردان به میزبانی باشگاه انقلاب در تهران از ۲۱ تیرماه تا ۲۳ تیرماه برگزار شد .

پاکرو با اشاره به اینکه  تیم بانوان اسکواش کویران طبس با کسب بالاترین امتیاز با ۴بازی بدون باخت موفق شد قهرمانی این دوره از مسابقات را کسب کند گفت : همچنین تیم فولاد آلیاژی ایران و مازند اسکواش به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

وی افزود : بازی‌های لیگ در بخش بانوان با پوشش مصوب وزارت ورزش و جوانان برگزار شد .

 

 

 

 

 

۵۹ درصد مدارس خراسان جنوبی، نیازمند بازسازی و مقاوم سازی/۲-۳

۵۹ درصد مدارس خراسان جنوبی معادل حدود هزار و ۸۰۰ مدرسه، نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: خراسان جنوبی حدود ۳۵۹ درصد مدارس خراسان جنوبی، نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هزار مدرسه دارد که ۱۲ درصد این مدارس معادل ۳۶۰ آموزشگاه نیازمند تخریب کامل و بازسازی است.

چاووشان افزود: همچنین ۴۷ درصد مدارس استان معادل هزار و ۴۰۰ آموزشگاه نیازمند مقاوم سازی است.

وی گفت: بیشترین مدارس تخریبی و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی خراسان جنوبی مربوط به شهرستان فردوس است به طوریکه ۲۰ درصد کلاس‌های درس این شهرستان فرسوده است.

سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در خراسان جنوبی، ۶.۵۵ مترمربع است که حدود ۲ متر کمتر از استاندارد تعریف شده در کشور است.

 

استاندارد تعریف شده برای فضای آموزشی مورد نیاز هر دانش آموز در کشور ۸.۳۹ مترمربع است که نرم کشوری نیز هنوز ۵.۲۲ مترمربع است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به سایت آجر به آجر کمک‌های خرد خود را در قالب پویش‌های مختلف برای مدرسه سازی واریز کنند.

همچنین شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۹۶۹۶۴۶۳۳۸ آماده دریافت کمک‌های مردمی برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

وزش باد همراه با گرد وخاک تا اوایل هفته آینده در خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی گفت: براساس خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی تاوزش باد شدید همراه با گرد و خاک در خراسان جنوبی اوایل هفته آینده وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

زارعی افزود: در مرز شرقی و نقاط نیمه جنوبی وقوع طوفان و گرد وخاک قابل پیش بینی است.

وی گفت: به لحاظ دمایی تا اواسط هفته آینده دما افزایش می‌یابد و هوا گرمتر می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

تذکر نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان وخوسف به وزیر راه و شهرسازی/۲-۳

آقای خسروی به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل طرح محور بیرجند – قاین و مسکن مددجویان کمیته امداد در طرح مسکن ملی تذکر داد.

تذکر نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان وخوسف به وزیر راه و شهرسازیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی درتذکری به وزیر راه و شهرسازی از دولت خواست برای مددجویان کمیته امداد در طرح مسکن ملی چاره اندیشی کنند.
آقای خسروی در تذکر خود آورده است: با توجه به آورده ۴۰ میلیون تومانی برای شرکت در نهضت ملی مسکن و عدم امکان تامین این مبلغ از طرف مددجویان کمیته امداد، پیشنهاد می‌شود مددجویان از آورده نقدی معاف گردند.
وی در تذکر دیگری خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به پیگیری‌های مکرر و قول چندین ساله مسئولین محترم مبنی بر اتمام پروژه پروژه جاده قاین بیرجند، هنوز حدود ۱۶ کیلومتر آن باقی مانده است لذا به دلیل افزایش همه ساله هزینه‌ها و جلوگیری از تصادفات و افزایش اعتماد مردم به مسئولین، اقدام عاجل برای تکمیل این پروژه صورت گیرد.

 

 

 

 

سرپرست فرمانداری خوسف:
اعتبارات تملک دارایی های خوسف ۳۷ درصد افزایش یافت
ایمانی گفت: اعتبارات تملک دارایی های شهرستان خوسف نسبت به سال گذشته بیش از ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است لذا قنات روستای کلاته شمس با همکاری بسیج سازندگی احیا و مرمت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «محمدعلی ایمانی» امروز (۲۳ تیر) در بازدید از روستای کلاته شمس با اشاره به اینکه دولت مردمی، انقلابی و جهادی سیزدهم برای رفع مشکلات مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود، اظهار کرد: همه دستگاه های اجرایی مکلف هستند برای رفع محرومیت از شهرستان تمام تلاش خود را به کار گیرند.

سرپرست فرمانداری خوسف با بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی های شهرستان نسبت به سال گذشته بیش از ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: این اعتبارات برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان هزینه خواهد شد.

ایمانی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشاورزی به عنوان شغل اکثر مردم شهرستان است، برای ایجاد ارزش افزوده و احیای و مرمت قنوات کار جهادی لازم است.

سرپرست فرمانداری خوسف در پاسخ به طرح مشکلات مربوط به منطقه حفاظت شده آرک و ایجاد مشکلات برای مردم در جهت الحاق اراضی خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست در راستای چرخه طبیعت حائز اهمیت است و مشکلات مطرح شده با نگاه به حفظ محیط زیست منطقه بررسی خواهد شد.

وی همچنین از پیگیری رفع مشکلات ارتباطی این روستا خبر داد و ادامه داد: با پیگیری از اپراتورهای همراه و اداره کل فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات این موضوعات به زودی مرتفع خواهد شد.

ایمانی با اشاره به ظرفیت بسیج برای رفع محرومیت در شهرستان افزود: کار جهادی نیروهای مخلص بسیج، زمینه افزایش تعداد پروژه و کاهش هزینه های دولت را فراهم کرده است.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی های شهرستان، قنات روستای کلاته شمس با همکاری بسیج سازندگی احیا و مرمت می‌شود.

در این بازدید «مهدی هنری» مسئول بسیج سازندگی استان گفت: اقتصاد مردمی یکی از اهداف سازمان بسیج سازندگی است و در این راستا پروژه ها و طرح های متعددی در روستاها اجرایی می‌شود.

وی از اعلام آمادگی بسیج سازندگی برای احیاء و مرمت قنات و لوله کشی به اراضی کشاورزی روستا خبر داد و ادامه داد: بر اساس نظر جهاد کشاورزی این پروژه قبل از تخصیص اعتبار به صورت دیون اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی و صندوق های مرتبط در اختصاص تسهیلات اشتغالزایی از محل اعتبارات تبصره ۱۶ هیچ محدودیتی ندارد، ادامه داد: سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به این بخش برای استان خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.

هنری ادامه داد: تسهیلات خرید پنل خورشیدی به تعداد دو هزار و ۹۰۰ عدد به خراسان جنوبی تخصیص پیدا کرده است و این تسهیلات به افراد نیازمند در روستاها داده خواهد شد.

هوای نهبندان ناسالم شد/۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان‌ نهبندان در وضعیت ناسالم قرار گرفته و لازم است گروه‌های حساس از منزل خارج نشوند.

اسدالله حاتمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس شاخص کیفیت هوا منتهی به ساعت ۱۱ امروز شهرستان نهبندان با شاخص ۱۲۵ در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

وی اظهار داشت: هنگام آلودگی هوا، همه افراد جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری خودداری کنند و در صورت نیاز به حضور در فضای باز حتما از ماسک استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به تداوم وزش باد شدید در منطقه خیزش گرد و خاک باعث کاهش کیفیت هوا می‌شود و لازم است تمهیدات لازم به کار گرفته شود.

کیفیت هوای شهرستان نهبندان در ۲ روز گذشته وضعیت خطرناک داشت و امروز ناسالم شد.

 

 

 

 

 

۳۰ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره خوارزمی شرکت کردند/۲-۳

۳۰ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره خوارزمی شرکت کردند

 معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در هشتمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی ۳۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره متوسطه اول این استان شرکت کرده‌اند.

 به گزارش خبرنگار ایرنا سید مهدی نبوی ثالث روز پنجشنبه در بازدید از مرحله استانی جشنواره خوارزمی که در دبیرستان کاشی نیلوفر بیرجند برگزار شد افزود: این دانش‌آموزان در قالب ۸۷ هزار و ۲۳۳ نفر رشته در مرحله آموزشگاهی به رقابت می‌پردازند.

وی گفت: از مجموع شرکت‌کنندگان ۲ هزار و ۴۶۲ نفر در مرحله شهرستانی به رقابت پرداختند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به رقابت ۱۹۰ دانش‌آموز دختر و پسر دوره اول متوسطه در مرحله استانی هشتمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی افزود: این مرحله د­ر ۹ محور زبان و ادبیات فارسی، پژوهش، فعالیت‌های آزمایشگاهی، زبان خارجی، بازارچه کسب و کار دانش‌آموزی، برنامه‌نویسی و مناظره علمی و ریاضی برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: از هر محور یک تیم جواز حضور در مسابقات کشوری که به میزبانی استان اصفهان برگزار می‌شود، را دریافت خواهند کرد.

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:

سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد/۴

سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با اشاره به حجم بالای ورودی پرونده‌ها به شعب دادگستری گفت: به دنبال راهکارهای مناسبی هستیم تا دقت و سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را بیش از پیش افزایش دهیم.

به گزارش روز پنجشنبه مدیریت رسانه و روابط عمومی دادگستری کل خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد در بازدید از حوزه قضایی شهرستان قاینات افزود: رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به گستردگی کار دستگاه قضایی گفت: اجرای عدالت در دستگاه قضایی وظیفه سنگین و خطیری بر دوش ما و همکارمان گذاشته که بی‌شک اجر آن در پیشگاه پروردگار محفوظ است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی کار قضایی و مدیریت قضایی را از ویژگی‌های شاخص یک قاضی دانست و ادامه داد: هرگاه یک قاضی این ویژگی‌ها را در خود تقویت کند، بهتر می‌تواند در راه اجرای عدالت گام بردارد و بر حجم بالای کار و مشکلات ناشی از آن فائق آید.

وی در این بازدید روند رسیدگی به پرونده‌ها، تعداد پرونده‌های ورودی و مختومه، مشکلات ناشی از کمبود فضای اداری، نحوه تعیین اوقات احتیاطی و نحوه انجام دستورات قضایی را مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم برای رفع مشکلات موجود را صادر کرد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد در حاشیه این بازدید مشکلات تعدادی از مراجعین را نیز شنید و دستور رسیدگی داد.

بازدید از مجتمع رفاهی دادگستری قاین، بازدید از ساختمان قدیم دادگستری و شورای حل اختلاف از دیگر برنامه‌های رئیس دستگاه قضایی استان در این بازدید بود.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

توانمندسازی موسسات خیریه در خراسان جنوبی ضروری است/۲-۳

توانمندسازی موسسات خیریه در خراسان جنوبی ضروری است

استاندار خراسان جنوبی گفت: موسسات خیریه و نیکوکاری نقش موثری در تامین نیازها و اشتغالزایی جامعه هدف دارند که توانمندسازی این موسسات باید در دستور کار مدیران باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز پنجشنبه در بازدید از کارگاه تولیدی حمایتی دستان پرتوان وابسته به موسسه خیریه حضرت رسول (ص) که به مناسبت هفته بهزیستی در بیرجند انجام شد، افزود: پای مدیران به موسسات خیریه باید بیشتر باز شود و مدیران با سرکشی از این حوزه‌ها مسائل و مشکلات را بررسی کنند.

وی گفت: محصولات این کارگاه‌های حمایتی باید مورد توجه ویژه در زمینه بازاریابی و فروش قرار گیرد و تسهیل در این روند در اولویت باشد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تسهیلات مورد نیاز موسسات خیریه با اولویت پیگیری شود تا خللی در روند اقدامات خیرخواهانه و عام‌المنفعه صورت نگیرد.

وی درباره درخواست کمک به احداث سایت کارگاهی این موسسه که ۳۰ درصد آن توسط خیرین تقبل شده است، قول مساعد و به مدیران مربوطه دستور داد پس از آغاز و تکمیل ۳۰ درصد مورد تقبل خیرین در سایت کارگاهی نسبت به تامین ۷۰ درصد اعتبار مورد نیاز اقدام کنند.

کارگاه تولیدی حمایتی دستان پرتوان در سال ۱۳۸۵ و با اخذ مجوز از کمیسیون صدور پروانه‌های بهزیستی آغاز به کار کرد.

در حال حاضر ۳۲ بانوی دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی در این کارگاه مشغول فعالیت هستند و در بخشی از مجموعه نیز بانوانی از اتباع افغانستان به عنوان زنان نیازمند و سرپرست خانوار با مهارتی که در مجموعه کسب کرده‌اند، فعالیت دارند.

در حال حاضر ۳۲ بانوی دارای معلولیت در این کارگاه‌ها در زمینه تولید لباس کار کارخانجات، فرم مدارس، گیوه، حوله، روپوش‌های بیمارستانی و گبه مشغول فعالیت هستند.

کارگاه دستان پرتوان در زمینه تولید لباس کار کارخانجات، فرم مدارس، گیوه، حوله، روپوش‌های بیمارستانی و گبه فعالیت دارد و درصدی از عایدات حاصل از فروش تولیدات این واحد تولیدی به حساب مددجویان واریز می‌شود.

موسسه خیریه حضرت رسول (ص) دارای چهار شعبه دیگر در زهان، خوسف، مشهد و تهران است و مشابه کارگاه تولیدی حمایتی دستان پرتوان، سه کارگاه دیگر با عناوین کوثر، مبین و سرود زندگی برای اشتغال ۱۱۲ نفر از مددجویان در مرکز استان مشغول فعالیت هستند.

 

 

 

مدیرعامل شرکت پست: امکان فروش بی‌واسطه محصولات روستا فراهم است/۲-۳

مدیرعامل شرکت پست: امکان فروش بی‌واسطه محصولات روستا فراهم است

 مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: با راه‌اندازی سامانه “روستا بازار” در کشور زمینه مناسب فروش بدون واسطه محصولات روستاییان فراهم شده تا به توسعه کسب و کار در این مناطق کمک شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “محمود لیایی” روز پنجشنبه در دیدار با “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی در بیرجند افزود: طرح روستا بازار با کمک پست راه‌اندازی شد تا روستاییان بتوانند بدون واسطه محصولات خود را به دست مشتریان در اقصی نقاط کشور برسانند.

وی تصریح کرد: این طرح اگر به‌درستی اجرا شود کمک خوبی به روستاها خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: پست این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از نیازهای جامعه را با کمترین هزینه‌ها پوشش دهد.

وی افزود: روستاییان در سامانه روستا بازار محصولات خود را معرفی می‌کنند و شبکه پست می‌تواند نقش لجستیکی در فروش و معرفی محصولات داشته باشد.

لیایی خاطرنشان کرد: استفاده از این سامانه به حذف واسطه‌ها و رونق کسب‌ و کارهای اینترنتی در روستاها منجر می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات پستی در دفاتر ICT روستایی گفت: شرکت پست در راستای توسعه اشتغال در روستاها، کمک به جلوگیری از مهاجرت روستاییان و توسعه اشتغال روستایی در فروش تولیدات کالاهای بومی محلی، نسبت به احیا و توسعه دفاتر ICT روستایی اقدام کرده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: افزایش دفاتر ICT روستایی در توسعه تجارت الکترونیک در روستاها نقش بسزایی دارد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: سامانه روستا بازار در راستای توسعه کسب و کار در روستاها است که باید اطلاع‌رسانی لازم درخصوص این طرح انجام شود.

جواد قناعت افزود: طرح ملی روستا بازار باید تبلیغ و اطلاع‌رسانی شود تا روستاییان پای کار بیایند.

وی ارائه خدمات نوین پستی در استان به‌ویژه توزیع محصولات کویر تایر را قابل تحسین برشمرد و گفت: زیرساخت‌های اینترنت و تلفن همراه در روستاها به‌ویژه شهرستان‌های مرزی استان ایجاد تا بسترها برای فروش راحت‌تر محصولات به‌صورت اینترنتی فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ضعف زیرساخت‌ها در این استان ادامه داد: آب، جاده و بهداشت از مهمترین اولویت‌های خراسان جنوبی است که در دست پیگیری قرار دارد.

همکاری در لجستیک پروژه‌های فروش اینترنتی از جمله زعفران قاینات توسط پست از موارد مطرح شده در این دیدار بود.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: فعالان اقتصادی نیاز به حمایت دارند/۳

استاندار خراسان جنوبی: فعالان اقتصادی نیاز به حمایت دارند

 استاندار خراسان جنوبی گفت: در شرایط فعلی که هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح است، واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی و به طور کلی فعالان اقتصادی نیاز به حمایت دارند تا از این مقطع خاص عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی در بیرجند افزود: یکی از موضوعاتی که در این شرایط خاص وجود دارد این است که باید از شرکت‌های فعال و به‌طور کلی فعالان اقتصادی مواظبت و مراقبت شود تا در تکانه‌های اقتصادی و عبور از این مقطع خاص که مرحله اجرایی شدن هدفمندسازی یارانه هاست، زمینگیر نشوند.

وی گفت: برنامه در دستور کار مجموعه مدیران استان است که از واحدهای راکد یا واحدهایی که با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، سرکشی کنیم و جلساتی برگزار می‌شود تا حداکثر ظرفیت آنها به کار گرفته شود و بتوانیم واحدهای راکد را نیز فعال کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: عمده مشکلات شرکت‌ها و فعالان اقتصادی استان، موضوعات بانکی است اگرچه مشکلات دیگری هم وجود دارد و بانک‌ها نیز یکسری دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه قوانین حاکم بر نظام بانکی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند ادامه داد: در عین حال باید در این شرایط خاص دست فعالان اقتصادی را گرفت لذا هدف از این بازدیدها حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی است که بخشی از مشکلات آنها را حل کنیم.

قناعت گفت: عمده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، سرمایه در گردش است که باید بتوانیم با ارایه راهکارهایی نقدینگی مورد نیاز این واحدها را تامین کنیم تا از مرحله خاص فعلی عبور کنند.

وی بیان کرد: جلساتی قبل و بعد از این بازدیدها برگزار می‌شود که امید است منجر به رفع موانع شده و واحدهای تولیدی موفق به اخذ تسهیلات مورد نیاز شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با بازدیدهای امروز نیز جلسه‌ای به منظور پیگیری و رفع مشکلات واحدهای صنعتی با شورای هماهنگی بانک‌ها و دعوت از فعالان اقتصادی برگزار خواهد شد.

قناعت امروز به همراه جمعی از مدیران بانکی و دستگاه‌های اجرایی با حضور در شهرک صنعتی بیرجند، از چند واحد تولیدی و صنعتی بازدید کرد.

در این بازدید که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مسائل و مشکلات شرکت دان و علوفه شرق، شرکت عمران و توسعه رضوی در زمینه تولید بتن سبک، شرکت دانش‌بنیان مهراس کویر با تولید انواع لوله یو پی وی سی، واحد تولیدی انواع روغن‌های گیاهی و یک واحد تولیدی نبات و آب نبات مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

استخراج ۱۲۰ هزار تُن کانسنگ طلا از معدن شادان/۲-۳

۱۲۰ هزار تُن کانسنگ طلا از ابتدای سال تاکنون از معدن شادان خوسف استخراج شده است.

 

ایمان طلب معاون امور معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مجموع ذخایر قطعی ثبت شده  معادن طلای استان حدود  ۳۴  میلیون تُن است که از ابتدای سال تاکنون ۱۷۰ هزار تُن کانسنگ طلا از این معادن استخراج شده است.

او گفت: اشتغالزایی ۶ معدن طلای استان  ۷۰۰ نفر است.

ایمان طلب بیشترین استخراج کانسنگ طلا استان از ابتدای سال تاکنون را مربوط به معدن طلای شادان در خوسف با ۱۲۰ هزار تُن کانسنگ طلا عنوان کرد.

هم اکنون ۶ معدن طلا در خراسان جنوبی وجود دارد که معدن طلای هیرد در نهبندان و معادن شادان، ماهرآباد، کودکان و خونیک در شهرستان خوسف و خدا آفرید در بشرویه واقع شده است.

 

 

قربانی شدن ۳نفر دیگر در کمربندی بیرجند /۴

دیروز ۳ نفر دیگر در کمربندی فرودگاه بیرجند در یک حادثه رانندگی جان باختند، اما با دوبانده سازی این مسیر ۳ کیلومتری می‌توان از بروز حوادث جلوگیری کرد.

به گزارش باشگاههای خبرنگاران جوان کمربندی پل غدیر تا فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند یکی از مسیر‌های پرتردد و خطرناک در بیرجند است.

این مسیر دیروز شاهد تصادفی دیگر بود که طی آن ۳ نفر کشته و یک نفر نیز مصدوم شد.

دوبانده سازی این مسیر ۳ کیلومتری سال‌ها است که مورد بحث قرار گرفته، اما هنوز باند دوم آن تکمیل نشده است که مسئولین شرط آن را تأمین اعتبار می‌دانند.

رانندگان بومی هم سردرگم اند

یکی از رانندگان کامیون گفت: تا الان بالغ بر ۲ الی ۳ تصادف منجر به فوت در این مسیر رخ داده و چندین نفر هم در این حوادث کشته شده اند.

او گفت: به قدری تعیین مسیر در این جاده مشکل است و رانندگان خودرو با سردرگمی مواجه می‌شوند که حتی رانندگان بومی نیز از این معضل ناراضی اند.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز گفت: درست است که در بسیاری از موارد رانندگان نیز مقصر حادثه هستند، اما دوبانده سازی جاده می‌تواند در کاهش تصادفات کمک کننده باشد.

او گفت: باید فکری کرد تا قبل از اینکه خانواده‌ای دیگر داغدار عزیزانش شود این مسیر دوبانده شود؛ ماشین‌های عامل مشغول به کار هستند، اما طرح به اتمام نمی‌رسد.

جداسازی ترافیک در چند ماه آینده

مودی معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ گفته بود این مسیر طی یک سال آینده دوبانده خواهد شد.

داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای دوبانده سازی کامل این مسیر ۳ کیلومتری نیاز به ۴۵ میلیارد تومان اعتبار است که تنها ۱۲ میلیارد تومان آن تأمین شده است.

او گفت: معاون راه و شهرسازی که خبر از اتمام دوبانده سازی مسیر ظرف یک سال داده بود، شرط آن را تأمین اعتبار اعلام کرده، اما اعتبار تأمین نشده است.

داعی گفت: در تلاش هستیم تا با همکاری پلیس راه و راهداری و حمل و نقل جاده ای، جداسازی ترافیک در این مسیر را ظرف ۴ الی ۵ ماه آینده انجام دهیم.

 

 

با اجرای طرح نذر آب ۵

آب آشامیدنی به ۲ روستای سربیشه می‌رسد/۲

تأمین آب شرب ۲ روستای شهرستان سربیشه به زودی در قالب طرح نذر آب ۵ محقق می شود.

رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی به اجرای طرح نذر آب ۵ برای حل مشکلات آب شرب مناطق محروم استان اشاره کرد و گفت: به زودی تأمین آب شرب دو روستای شهرستان سربیشه در قالب این طرح محقق می شود.

او گفت: در سال ۱۴۰۰ با حضور جمعی از خیّران خراسان رضوی اقداماتی برای حل مشکل آب شرب روستا‌های کلاته بلوچ و برقله با همکاری شرکت‌های آبفا و برق استان انجام شد.

رضایی گفت: امسال تلاش داریم این طرح در قالب طرح نذر آب ۵ به همت خیّرین هلال احمر در شهرستان سربیشه به بهره برداری برسد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: اداره آبفا متعهد شده است نسبت به جانمایی کانکس به منظور استقرار تجهیزات در این ماه  اقدامات لازم را انجام دهد.

او بر تأمین اشتراک برق ۱۲ کیلووات و تجهیزات مورد نیاز در این روستا‌ها تأکید کرد و گفت: خرید همه لوله ها، اتصالات و شیرآلات مورد نیاز در اجرای طرح نیز بر عهده شرکت آبفای استان قرار گرفته است.

رضایی به حفاری و لوله گذاری از مسیر انتقال چاه آب به روستا‌های اطراف از سوی خیران اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان شهریور ماه امسال این طرح  به بهره برداری برسد و مشکل آب شرب این دو روستا محقق شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: روستا‌های محروم شهرستان‌های نهبندان و طبس از دیگر مقاصد هلال احمر در طرح نذرآب ۵ در استان خواهند بود.

 

 

 

 

 

 

آبگرم لوت خوسف پس از مرمت بازگشایی خواهد شد/۷

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به تعطیلی موقت آبگرم معدنی لوت برای مرمت و بازسازی ساختمان آب‌درمانی گفت: اقدامات برای راه‌اندازی مجدد در این مجتمع به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی هادی شاهوردی در نشست بررسی مشکلات مجتمع آب‌درمانی آبگرم لوت که با حضور فرماندار و مسئولان شهرستانی در فرمانداری خوسف برگزار شد، با اشاره به اقدامات این اداره‌ کل و تلاش‌های سرمایه‌گذار درخصوص راه‌اندازی مجتمع آب‌درمانی در سال‌های گذشته اظهار کرد: فعالیت‌های خوبی در این مجتمع آب‌درمانی انجام شده اما برای تکمیل طرح باید از اعتبارات ملی و استانی کمک گرفته شود.

وی گفت: تا زمان تعیین تکلیف ساختمان فعلی، در برنامه کوتاه‌مدت با لوله‌کشی به فضای اقامتی و سوئیت‌ها می‌توان از بخش آب‌درمانی استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: در فاز بعدی سازه و مرمت فعلی زیر نظر سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استحکام‌سازی می‌شود و در فاز سوم یک ساختمان جدید احداث و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

شاهوردی به مشکلات جاده و مخابرات آبگرم معدنی لوت اشاره کرد و افزود: با رایزنی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و موافقت راه و شهرسازی مقرر شد ۱۰ کیلومتر از جاده آبگرم آسفالت شود تا مسافران و گردشگران مجبور به دور زدن کوه و عبور از داخل رودخانه نباشند.

محمدعلی ایمانی، سرپرست فرمانداری خوسف هم با تاکید بر تعامل شهرداری، شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و راه و شهرسازی برای رفع مشکلات این مجتمع گفت: باید با رعایت مسائل بهداشتی و محیطی، افزایش ضریب امنیت و ایمنی، تامین زیرساخت‌ها و آنتن‌دهی تلفن همراه به سمت کیفی‌سازی فعالیت‌ها در این نقطه گردشگری سلامت، قدم برداریم.

ایمانی با اشاره به ظرفیت‌های خاص و گستردگی توانمندی‌های شهرستان خوسف در بخش‌های گردشگری، میراث‌ فرهنگی و صنایع‌ دستی افزود: باید مسوولان استانی به این شهرستان نگاه ویژه داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: با اتمام طرح آسفالت مسیر خوسف به مهاباد یزد نه‌ تنها شاهد رونق گردشگری سلامت در آبگرم معدنی لوت باشیم بلکه ایجاد این مسیر ترانزیتی یک جهش اقتصادی برای منطقه به ارمغان بیاورد.

مجتمع آبگرم لوت در فاصله ۷۵ کیلومتری خوسف مرکز این شهرستان واقع شده و برای بهره‌برداری کامل از این مجموعه نیاز به اقدامات عمرانی است.

همچنین تکمیل جاده خوسف به نایبند از طریق آبگرم لوت، فاصله تا مرکز استان را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.

 

 

 

 

۴۵ مورد سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود انجام شده است

 

45 مورد سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود انجام شده است

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه تکمیل چرخه تبادلات مرزی با نصب دستگاه ایکس ری محقق می‌شود گفت: تاکنون ۴۵ مورد سرمایه گذاری در منطقه انجام شده که ۳۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، حسین زارعی ظهر امروز در بازدید از سایت مرزی ماهیرود اظهار داشت: مرز ماهیرود به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور معرفی شده و در پنج سال گذشته جایگاه این مرز با افغانستان نسبت به دوقارون و میلک بیشتر و پررونق‌تر شده است از طرفی دولت نیز در تامین زیرساخت‌ها کمک زیادی کرده و شرایط استثنایی در مرز ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تبادلات و تفاهم نامه‌هایی که با کشور افغانستان داریم را باید محکم کرد زیرا تاجر و سرمایه‌گذار ورود کرده و در استان سرمایه‌گذاری می‌کند اما بعد از چند ماه با مشکل مواجه می‌شود پس با محکم نکردن تفاهم نامه‌ها، مردم و مرزنشینان تحت الشعاع قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات گمرک در زمینه نبود دستگاه ایکس ری بود که با پیگیری‌های گمرک استان، دستگاه اکنون تامین شده‌ و ترانزیت عام‌ کالا و تبادلات رونق خواهد گرفت.

زارعی با بیان اینکه با نصب دستگاه ایکس ری چرخه تبادلات استان تکمیل می‌شود گفت: به عنوان مثال در ۶ ماه گذشته یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون از مرز تردد کردند که این آمار به ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار دستگاه خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به سایت منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود افزود: تاکنون ۴۵ مورد سرمایه‌گذاری در منطقه انجام شده که ۳۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: یکی از درخواست‌های افغانستان همیشه این بوده که واردات کالا هم داشته باشند این مزیت و فرصت را داریم که کالاها به مرز وارد شده و بعد از فرآوری و تبدیل مجدد به افغانستان صادر شود.

 

 

 

 

 

 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها بهترین بستر برای تصمیم گیری و سیاست گذاری است

    
شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها بهترین بستر برای تصمیم گیری و سیاست گذاری است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بهترین بستر برای تصمیم گیری، سیاست گذاری و راهبری شهرستان را، شورای فرهنگ عمومی دانست و عنوان کرد: اولویت اصلی تعریف شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت هویت ملی و اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، سرپرست فرمانداری شهرستان نهبندان پنجشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱، با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دیدار کرد.

علی فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این دیدار عنوان کرد: مردم خراسان جنوبی خصوصا منطقه نهبندان، در حوزه پایبندی به ارزش های انقلاب زبان زد هستند و یکی از شاخص های این ارزیابی، حضور سرداران شهید و جامعه ایثارگری در این منطقه است.

وی با بیان این که نهبندان در دامن خود فرزندانی را تربیت کرده که نه تنها برای آینده این مملکت، بلکه برای بشریت چراغ هدایت هستند، ادامه داد: نگاه لیبرالیسم و غرب به انسان متمدن، نگاهی با شاخص های سطحی است اما از منظر اسلام انسان متمدن همان کسانی هستند که از دل روستاهای دور افتاده پرورش یافتند و از هیچ تلاشی حتی گذشتن از جان خود را برای ارتقاء ارزش های انسانی دریغ نکردند، همانند سردار شهید رجبعلی آهنی که مقام معظم رهبری نیز در سفر خود به نهبندان از این شهید بزرگوار نام بردند.

فرخنده با تاکید بر این که نگاه در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به همین شکل است، ادامه داد: فرمایش رهبری در سفر به نهبندان درخصوص اهمیت مردمی بودن مسئولان، اکنون در دولت سیزدهم تجلی پیدا کرده و معتقدیم تنها راه حل مشکلات، حضور مسئولان در میدان عمل و در کنار مردم است.

وی در ادامه به برخی از ویژگی های مد نظر برای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهبندان اشاره کرد و گفت: فردی که در این پست قرار میگیرد باید تحولی کار کرده و اهل ریسک باشد؛ همچنین با شناخت کافی از مشکلات، پیام محور و مبتنی بر حل مسئله پیش برود. بهره گیری از ظرفیت نیروهای با سابقه و جوانان اهل ایده و خلاقیت و داشتن نگاه تعاملی و هم افزایی با سایر دستگاه های اجرایی از دیگر انتظارات ما است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بهترین بستر تصمیم گیری و سیاست گذاری و راهبری شهرستان را، شورای فرهنگ عمومی نهبندان دانست و اضافه کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ده اولویت فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، اولویت، تقویت هویت ملی و اسلامی قرار گرفت.

فرخنده افزود: هویت ملی همین ظرفیت های نهبندان است، که اگر به آن توجه نکنیم نسل جوان هویت خود را فراموش خواهند کرد.

وی با بیان این که پیشنهاد دادیم در آستانه بازگشایی مدارس، ستادی در شهرستان ها تشکیل و نمایشگاه های نوشت افزار و لوازم التحریر با طرح های ایرانی و اسلامی برگزار شوند، یادآور شد: می توان از ظرفیت چاپخانه های مرکز استان برای چاپ شخصیت ها و ظرفیت های بومی منطقه همچون سردار شهید رجبعلی آهنی، تالاب کجی ، عشایر منطقه و … بر روی لوازم التحریر دانش آموزان استفاده کرد.

 

ایجاد پیوند بین دستگاه ها در بستر شهرستان نهبندان

ابوالفضل ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان در این دیدار با بیان این که مردم این شهرستان بسیار بافرهنگ، قانع و خون گرم هستند، عنوان کرد: ظرفیت ها و استعدادهای متعدد فرهنگی و هنری این شهرستان نیاز به توجه ویژه ای دارند.

وی به اهمیت شعر در بین مردم نهبندان اشاره کرد و گفت: برگزاری شب شعرهای ثابت و تدوین کتاب شعر نهبندان مورد نیاز است.

به گفته وی بزرگترین کتابخانه روستایی کشور در خان شرف نهبندان وجود دارد و به عنوان ظرفیت خاص منطقه می تواند تعریف شود.

ایروانی با اشاره به وجود بقاع مبارکه امام زادگان، جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی شهر به عنوان بسترهای کار فرهنگی در نهبندان، اضافه کرد: از دانشگاه بیرجند درخواست کردیم تا دانشجویان مقطع دکتری و اساتید خود را برای فرصت های مطالعاتی به این منطقه بفرستند؛ زیرا که مورد های مطالعاتی فرهنگی فراوانی در نهبندان مشاهده می شود و بسیار جای کار دارد.

وی با تاکید بر این که به دنبال ایجاد پیوند بین دستگاه ها در بستر شهرستان نهبندان هستیم، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۷۸ هدف از سفر خود به نهبندان را معطوف سازی توجه مسئولان به این منطقه دانستند و با وجود این حساسیت، قطعا ایشان استعدادهایی را در این منطقه دیدند که ما هنوز آن ها را ندیدیم و غافل ماندیم.

سرپرست فرمانداری نهبندان یادآور شد: باید با ورود جدی به مناطق مختلف نهبندان ، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی و با توجه به گستردگی حوزه صنعت در این منطقه، توازن میان پیشرفت صنعتی و فرهنگ سنتی مردم را با کمک دستگاه های فرهنگی و گروه های جهادی برقرار کنیم.

 

عدم فعالیت سینمای نهبندان، مهم ترین دغدغه جوانان شهرستان

محمد لشکری سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این دیدار، به فضاهای فرهنگی سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک مجتمع فرهنگی و پلاتوی نمایش در اختیار اهالی فرهنگ و هنر شهرستان قرار دارد و نگارخانه نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزکی در دست احداث می باشد.

وی با اشاره به این که ۵۵ کانون فرهنگی و هنری مساجد در این شهرستان فعالیت دارند، اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ ، کانون فرهنگی و هنری مسجد امام حسن (ع) به عنوان کانون برتر در کشور معرفی شد و رابطین کانون های مصلی، امام علی (ع) و شهدای گمنام نیز کانون برتر استانی شدند.

لشکری از فعالیت دو چاپخانه، سه کانون آگهی و تبلیغات و دو موسسه قرآنی  در نهبندان خبر داد و گفت: کتاب گویش نهبندان به نویسندگی استاد محمودی به رشته تحریر درآمده است و کتاب ضرب المثل های شهرستان نهبندان نیز در دو جلد در دست اقدام است و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

وی مهم ترین دغدغه فرهنگی جوانان نهبندان را عدم فعالیت سینمای شهرستان عنوان کرد و افزود: به دلیل شرایط کرونایی، طی ۳ سال اخیر فعالیتی در سینما وجود نداشت و قرار شد با حمایت از بخش خصوصی ، دستگاه ها برای آغاز فعالیت بهره بردار بروزرسانی شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*