گزارش / کوتاهی دولتها در راه اندازی «اَبَر آزمایشگاه ملی»

 

خیال مستاجرها راحت شد؛ تمدید خودکار قرارداد اجاره البته با شش مورد استثناء

جزئیات بسته سیاستی مصوب در جلسه شورای‌عالی سران قوا اعلام شد که بر همین اساس، افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران و سایر کلانشهرها ۲۵ درصد و در سایر شهرها حداکثر ۲۰ درصد است.

روز شنبه ۲۸ خردادماه جلسه ای با حضور سران قوا و به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار و  بسته سیاستی مصوب در جلسه شورای عالی سران قوان ـ که شامل تعیین افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ است ـ  تصویب شد. در نشست فوق، سران سه قوه تاکید کردند، سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن سریع‌تر اجرایی شود و همزمان طرح دوفوریتی مطرح در مجلس شورای اسلامی نیز در اولویت تصویب قرار گیرد.

بنابراین، با توجه به افزایش قابل توجه رشد اجاره واحدهای مسکونی در بهار ۱۴۰۱ و چشم‌انداز رشد آن در ادامه سال جاری و با توجه به فرارسیدن فصل نقل و انتقال مستاجران و عدم تمکن مالی کافی جامعه مستاجران در شرایط بحرانی اقتصادی کشور، تعیین سقف اجاره‌بها، استثنائات و مشوقات مربوطه به شرح زیر پیشنهاد می‌شود.

ماده ۱- کلیه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه خودکار و به مدت یک سال و حداکثر با نرخ‌های زیر نسبت به قراردادهای موجود تمدید می‌شود.

خیال مستاجرها راحت شد؛ تمدید خودکار قرارداد اجاره البته با شش مورد استثناء

در ماده ۲ نیز آمده است: موارد استثنا شده از تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها به این شرح تعیین می‌شود؛

۱- در صورتی که مالک، ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانیده باشد و قرارداد فروش را در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت نموده و کد رهگیری دریافت کرده باشد و همچنین علاوه بر این اطلاعات ملک را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشد.

۲- اگر مالک برای تخریب، بازسازی نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذی‌ربط اقدام کرده باشد.

۳- در صورتی که مستاجر در دوره اجاره قبلی با تشخصیص مرجع قضایی (شورای حل اختلاف) نسبت به انجام بموقع تکالیف اقدام نکرده باشد.

۴- عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره‌بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر

۵- در صورتی که فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره بر اساس تشخیص مرجع قضایی نیاز داشته باشد.

۶- در صورتی که مالک صرفا دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر موردنظر بوده و نیاز به سکونت وی در آن ملک به تایید مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) رسیده باشد. در مواردی که مالک دارای چند واحد مسکونی در همان شهر باشد، صرفا می‌تواند تقاضای سکونت خود را برای یکی از واحدهای مسکونی در اختیار ارایه کرده و رای مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) صرفا برای همان واحد مسکونی مورد تقاضا صادر خواهد شد.

در تبصره یک نیز آمده است: ملاک رسیدگی و بررسی حقوقی اختلافات اجاره بین موجر و مستاجر در مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) اطلاعات ثبت شده در سامانه کد رهگیری و املاک و اسکان است.

در تبصره ۲ نیز تاکید شده است: مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) مکلفند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی موارد اختلاف و صدور رای اقدام کنند.

 

شاه‌کلید بسته پیشنهادی وزارت راه به روایت آقای وزیر

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز امروز با حضور در شبکه خبر ضمن اشاره به نگرانی مستأجران در موضوع تامین مسکن گفت: امسال به دلایل متعدد نرخ اجاره افزایش قابل توجهی یافته که ما به منظور ساماندهی این مساله بسته پیشنهادی را برای حل مساله به سران قوا و هیات دولت ارائه کردیم.

وزیر راه و شهرسازی در بیان شاه‌کلید بسته پیشنهادی وزارت راه گفت: بر اساس مصوبات قراردادهای مستأجران و موجران، اتوماتیک تمدید می‌شود و سقف نرخ افزایش در تهران و کلانشهرها ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد خواهد بود. وی ادامه داد: هیچ مستأجری واحد مسکونی خود را تخلیه نمی‌کند و قراردادها به طور کلی تمدید خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اینکه ابزار نظارتی برای این بازار در نظر گرفته شده است، گفت: از موجرانی که پیش از مصوبه دولت نسبت به تمدید قرارداد مستاجران خود در سقف اعلام شده اقدام کردند، تشکر می‌کنم و به عنوان خدمتگزار مردم از سایر موجران تقاضا دارم مصوبه دولت را اجرا کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: البته استثنائاتی برای این منظور در نظر گرفته شده است، مثلا اگر موجری بخواهد فرزند تازه ازدواج کرده خود را در واحد مسکونی ساکن کند با مراجعه به شورای حل اختلاف این مسائل رفع خواهد شد. قاسمی در پایان گفت: ابزارهای مهمی طراحی کردیم تا ضمانت اجرای این قانون ارتقا یابد که در روزهای آتی رسانه‌ای خواهد شد.

 

 

 

کوتاهی دولتها در راه اندازی «اَبَر آزمایشگاه ملی»

کوتاهی دولتهای قبل در راه اندازی «اَبَر آزمایشگاه ملی»

طرح ملی «چشمه نور» اَبَر آزمایشگاهی است که پژوهشگران در حوزه های مختلف می توانند از آن برای پیشبرد اهداف علمی استفاده کنند اما مجریان این طرح معتقدند دولتهای قبل در اجرای آن کوتاهی کردند.

به گزارش مهر در حال حاضر بیش از هزار مجموعه آزمایشگاهی در کشور فعال هستند تا نیاز پژوهشگران به تحقیقات در زمینه‌های مختلف را رفع کنند. اما برخی پروژه‌های پیشرفته در آزمایشگاه‌های معمولی به نتیجه نمی رسند و باید با تجهیزات خاصی انجام شوند تا نتیجه مطلوب را داشته باشند لذا پژوهشگران برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف پزشکی هسته‌ای، داروسازی و تصویربرداری از سلول‌ها و غیره نیاز به اَبَر آزمایشگاه‌هایی دارند که متمرکز بر پرتوهای «سنکروترون» یا «پرتوهای نوری بسیار درخشنده» باشد.

در حال حاضر کشورهای اروپای غربی، آمریکا، ژاپن، چین و روسیه توانسته اند این آزمایشگاه برپایه پرتوهای «سنکروترون» را راه اندازی کنند و به سایر کشورها خدمات ارائه دهند.

به دلیل اهمیت این موضوع و دامنه گستره تحقیقات بر پایه این تکنولوژی، تقریباً یک دهه است که پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اقدام به راه اندازی چنین آزمایشگاهی کرده است. این آزمایشگاه، معطوف به پرتوهای نوری بسیار درخشنده است که تحت عنوان پروژه «شتابگر ملی» از سال ۱۳۸۸ در کشور کلید خورد. این طرح یکی از بزرگترین پروژه‌های علمی کشور محسوب می‌شود که یک آزمایشگاه عظیم است و زمینه اجرای تحقیقات رشته‌های مختلف را برای محققان هموار می‌سازد.

به طور دقیق‌تر «شتابگر ملی»، مجتمع بزرگی از شتابگرهای پیچیده، ابزارهای تجربی و آزمایشگاه‌های متنوع است که در دهه‌های آینده نیروی محرکه اصلی برای رسیدن به اهداف علمی و مهندسی مهم کشور خواهد بود. این شتابگر به دلیل تابش فوتونی شدیدی که در آن تولید می‌شود «چشمه نور» نامیده می‌شود.

به همین ترتیب، فعالیت‌های مطالعاتی و انجام طراحی‌های اولیه و مفهومی طرح با تشکیل گروه‌های مختلف علمی، فنی و تخصصی برای انجام طراحی‌های اولیه و مفهومی شروع و پس از آن مشورت‌ها برای ساخت شتابگر سنکروترون الکترون و مطالعات جایابی آغاز شد. برای انتخاب ساختگاه طرح چشمه نور ایران، سه منطقه شامل منطقه ۲۲ تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان و اراضی شمال دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین پیشنهاد شدند. مهمترین معیارهایی که برای انتخاب ساختگاه طرح مورد توجه قرار گرفتند «ایمنی در برابر لرزش‌های زمین»، «آمایش سرزمین»، «دسترسی به محیط‌های صنعتی -دانشگاهی و ریلی- هوایی» بودند. سرانجام با انجام مطالعات زمین شناسی و لرزه نگاری و با در نظر گرفتن سایر عوامل، شهر قزوین به عنوان محل ساخت پروژه بزرگ چشمه نور ایران انتخاب شد.

این طرح ملی، اولین تسهیلات آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ برای پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در ایران است و انتظار می‌رود پس از تأسیس آزمایشگاه، سالانه هزاران دانشمند و محقق از این آزمایشگاه ملی در تحقیقات خود استفاده کنند. هدف اصلی این طرح ملی، ایجاد اولین آزمایشگاه مقیاس بزرگ برای انجام تحقیقات نانو فناوری و مطالعات بین رشته‌ای در ایران و رفع نیازهای فنی و تخصصی دانشمندان و محققان کشور است.

بخش‌های شتابگر ملی

کوتاهی دولتهای قبل در راه اندازی «اَبَر آزمایشگاه ملی»

روند کار در شتابگر ملی به این صورت است که نخست الکترون‌ها در تفنگ الکترونی تولید شده و وارد شتابگر خطی می‌شوند. در شتابگر خطی (که شامل سه بخش است) انرژی آن‌ها به ۱۵۰MeV رسیده و از طریق خط انتقال Linac to Booster به حلقه بوستر وارد می‌شوند.

انرژی الکترون‌ها در بوستر به ۳GeV می‌رسد و سپس خط انتقال Booster to Storage ring الکترون‌ها را به سوی حلقه انبارش هدایت می‌کند. الکترون‌های انبار شده در این جا با بهره‌گیری از مغناطیس‌های خم‌کننده و ابزارهای الحاقی فوتونهایی در محدوده مادون قرمز تا پرتو ایکس سخت با شدتی میلیون‌ها برابر لامپ پرتو ایکس تولید می‌کنند.

این پرتوها به خطوط باریکه هدایت شده و برای استفاده کاربران آماده می‌شود. برای رسیدن به گسیلندگی بسیار کم، صرفه جویی در انرژی و هزینه، حلقه انبارش چشمه‌ی نور ایران بر پایه میدان مغناطیسی ۰.۷۲T طراحی شده است.

یکی از بخش‌های شتابگر ملی؛ شتابگر خطی

کوتاهی دولتهای قبل در راه اندازی «اَبَر آزمایشگاه ملی»

اجرای این پروژه عظیم اهداف علمی و فناورانه دیگری هم دارد؛ اثبات قدرت علمی ایران با ساخت شتابگر «سنکروترون» به عنوان اولین و برترین کشور در زمینه علوم، پژوهش و فناوری در خاورمیانه و کسب جایگاه شایسته در جهان، از دیگر هدف‌های طرح چشمه نور به شمار می‌روند.

البته پیش بینی شده استفاده از شتابگر به‌عنوان موتور اکتشافات جهت جذب دانشجویان و محققان کارآمد کشور و تأمین محیط و تسهیلات آزمایشگاهی مناسب برای آن‌ها و در نهایت جلوگیری از فرار مغزها از کشور شود.

به واسطه راه اندازی چنین آزمایشگاه مقیاس بزرگی، ارائه و صدور خدمات پژوهشی و تجربی به سایر کشورهای منطقه و محققان و دانشمندان آن‌ها، دستیابی به فناوری طراحی و ساخت شتابگر سنکروترون نسل سوم و ایجاد توانایی در توسعه آن تا رسیدن به مرزهای دانش و فناوری در این رشته از علوم از طریق استفاده حداکثری از نیروهای متخصص داخلی، دستیابی به دانش طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات شتابگر شامل دینامیک باریکه فراهم می‌شود.

طراحی و توسعه مواد و ترکیبات جدید با ساختارهای استراتژیک، طراحی و ساخت داروهای جدید و انجام تحقیقات و آزمایش‌های پزشکی، ساخت بافت‌های مصنوعی و پیوند اندام، نوآوری در صنایع تولید انواع مواد (پلاستیک، لاستیک، فیبر، ابریشم و غیره)، آزمایش و تحقیق در خوردگی فلزات، آلیاژها و انواع مواد غذایی و بهداشتی از اهداف کاربردی هستند که به واسطه شتابگر می‌تواند به نتیجه برسد.

یکی از بخش‌های شتابگر ملی؛ کاواک بسامد رادیویی

کوتاهی دولتهای قبل در راه اندازی «اَبَر آزمایشگاه ملی»

هم‌اکنون و در شروع فعالیت طرح، فیزیکدانان و مهندسان با تخصص‌های مختلف به طور مستقیم در گروه‌های تخصصی این پروژه مشغول به کار هستند. همچنین حدود ۲۰۰ دانشمند، محقق و استاد از دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی کشور و جهان و شرکت‌های صنعتی مختلف بطور مستقیم و غیرمستقیم در این طرح همکاری می‌کنند.

بسیاری از محققان ایرانی مرتبط با تحقیقات سنکروترون که در ایران یا کشورهای دیگر مشغول به تحقیق هستند.

نمی‌خواهیم برای تکمیل پروژه چشمه نور قطعه‌ای از خارج بیاوریم

دکتر محمد جواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی پیش از این در خصوص آخرین وضعیت پروژه به خبرنگار مهر گفت: این پروژه فازهای مختلف اجرایی دارد و برای عملیاتی شدن در حد دو باریکه حداقل ۱۰ سال دیگر زمان می‌برد تا محققان رشته‌های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. فاز اول این پروژه به انجام رسیده که شامل طراحی کلی، مفهومی و زیرساختی می‌شود و فاز دوم پروژه شتابگر ملی نیز که مربوط به تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه می‌شود در چهار – پنج حوزه انجام شده است.

لاریجانی ضمن تاکید به اینکه ما نمی‌خواهیم برای تکمیل پروژه قطعه‌ای از خارج بیاوریم گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری جهشی در پیشرفت پروژه اتفاق افتاده است. البته که قراردادهایی با برخی کشورهای دیگر دنیا و مشاوران بین المللی منعقد کردیم که در بحث شتابگر کمک کنند. امیدواریم روزی که این شتابگر راه بیافتد چندین هزار دانشمند بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در خصوص اعتبارت این پروژه همچنین افزود: از ابتدا تا پایان پروژه تقریباً ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد. شتابگر ملی کاربردهای متعددی در پزشکی، پرتودرمانی، علم فیزیک، الکترونیک و… دارد که به هرکدام از این کاربردها یک باریکه اختصاص پیدا می‌کند. یکی از باریکه‌های این پروژه، «شتابگر خطی» است و اولین قرارداد استفاده از آن با دانشگاه تربیت مدرس منعقد شده است.

به گفته لاریجانی ما در کشور به هفتاد نمونه شتابگر خطی نیاز داریم.

آخرین وضعیت پروژه چشمه نور یا شتابگر ملی

آرش صادقی‌پناه، سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران نیز در گفتگویی به مهر افزود: طرح چشمه نور ایران؛ «شتابگر ملی» یک آزمایشگاه بزرگ بین رشته‌ای مبتنی بر شتاب‌دهنده سنکروترون است که در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اجرا می‌شود. این پروژه از ۱۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون فازهای طراحی مفهومی و طراحی پایه این پروژه در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به اتمام رسیده است.

سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران با بیان اینکه طراحی مفهومی طرح چشمه نور ایران با کمک مشاوران خارجی در قالب کمیته مشورتی، انجام گرفته است، گفت: مشاوران خارجی برجسته از آزمایشگاه‌های مختلف دنیا در این کمیته حضور دارند تا طراحی‌های پروژه با کیفیت و اطمینان‌پذیری بالا پیش رود.

وی با بیان اینکه در حین انجام طراحی‌های مفهومی و پایه، حجم زیادی از تحقیق و توسعه هم در محل پروژه اجرا شده است، گفت: طرح چشمه نور ایران به واسطه ماشین‌ها و تجهیزات مدرن خود می‌تواند تابشی همدوس را تولید کند که در تصویربرداری‌های مختلف پزشکی، داروسازی، عکسبرداری از فعل و انفعالات داخل سلول‌ها، مواد و بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی و غیره کاربرد دارد.

به گفته سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران، تفاوت اصلی این تابش با اشعه ایکس معمولی در طیف باریکه و تک انرژی بودن آن است درحالی که در تابش‌های معمولی طیف انرژی این تابش پهن است. به همین دلیل تابش با کیفیت آن تأثیر زیادی در دقت خروجی و تشخیص‌ها دارد.

وی با بیان اینکه که پروژه‌های مشابه در سایر کشورها معمولاً در صورت تأمین مالی، در یک بازه زمانی ۵ تا ۶ ساله به بهره‌برداری رسیده‌اند، افزود: البته شتاب‌دهنده‌های سزامی و آلبا، نمونه‌هایی از این پروژه در دنیا هستند که مدت ساخت آنها طولانی‌تر بوده است. پیش بینی می‌شود فاز اول بهره برداری طرح چشمه نور هم با ۷ خط باریکه بعد از تأمین مالی طی ۵-۶ سال به پایان برسد.

به گفته صادقی پناه، آزمایشگاه‌های زیادی در دنیا نظیر سزامی، الترا، آلبا، سرن و … با این پروژه همکاری علمی دارند.

یکی از بخش‌های شتابگر ملی؛ ابزارهای الحاقی

کوتاهی دولتهای قبل در راه اندازی «اَبَر آزمایشگاه ملی»

ساخت شتابدهنده پیشرفته مطابق با نمونه‌های خارجی

صادقی پناه با بیان اینکه تابش تولید شده در این آزمایشگاه به واسطه شتاب‌دهنده سنکروترون، تابشی خاص است که تاکنون در کشور ما وجود نداشته است، گفت: در کل دنیا حدود ۵۰ شتاب‌دهنده سنکروترون وجود دارد که برخی از آنها مانند سزامی قدیمی‌تر هستند. اما حدود ۱۵ شتاب‌دهنده سنکروترون به روز و پیشرفته در دنیا وجود دارد که سنکروترون چشمه نور ایران نیز مشخصاتی نظیر این شتاب‌دهنده‌های پیشرفته خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این شتاب‌دهنده‌ها بیشتر متعلق به کشورهای اروپایی غربی، آمریکا، ژاپن، چین و روسیه اند، گفت: ایران در بسیاری موارد وابسته به این کشور هاست، از این رو اجرای چنین پروژه‌ای بسیار به نفع کشور خواهد بود.

طرح چشمه نور در راستای بومی سازی و سرریز فناوری به صنایع کشور اجرایی می‌شود که به واسطه آن بخش قابل توجهی از صنایع کشورمان به ویژه صنایع دانش‌بنیان ارتقا خواهد یافت

سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران تاکید کرد: این طرح در راستای بومی سازی و سرریز فناوری به صنایع کشور اجرایی می‌شود که به واسطه آن بخش قابل توجهی از صنایع کشورمان به ویژه صنایع دانش‌بنیان ارتقا خواهند یافت.

وی با بیان اینکه البته برخی کشورهای منطقه نظیر امارات متحده عربی، ترکیه و ارمنستان همزمان با ایران به فکر راه اندازی شتابگر سنکروترون هستند، گفت: امارات متحده عربی که کشوری کوچک و بدون صنعتی خاص است نیز به فکر ساخت سنکروترون است و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند که خود نشان دهنده اهمیت بالای این موضوع است. احتمالاً این کشور به دلیل خرید مستقیم تمامی تجهیزات از سایر کشورها و نیز نبود مشکلات مربوط به تحریم‌های سیاسی و اقتصادی، زودتر از ایران به شتاب‌دهنده سنکروترون دست پیدا می‌کند ولی مبنای ما بومی سازی و کسب دانش و فناوری است؛ شاید زمان زیادی بطلبد اما بهره خوبی برای کشور خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ایجاد حدود ۳۰ خط باریکه جز اهداف این پروژه است و در افتتاح اولیه دارای ۷ خط باریکه خواهد بود و راه اندازی کل خطوط باریکه این پروژه طی دوره بهره‌برداری و بنا بر نیاز کاربران انجام خواهد شد. خط باریکه‌ها در واقع آزمایشگاه‌های خاص تصویربرداری مبتنی بر تابش سنکروترون هستند که تابش‌های ایکس تولید شده توسط شتاب‌دهنده سنکروترون وارد آن‌ها شده و برای آزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران گفت: فاز بعد از مطالعات و طراحی پایه، طراحی تفصیلی و ساخت شتاب‌دهنده است که در این فاز، طراحی تجهیزات شتاب‌دهنده سنکروترون دقیق‌تر شده و ساخت آن‌ها انجام می‌گیرد. برای دقیق‌تر کردن طراحی‌ها، نیازمند انجام چندین پروژه تحقیق و توسعه نیز خواهیم بود.

احداث ساختمان‌ها و تأسیسات زیربنایی پروژه از امسال آغاز می‌شود

وی در ادامه گفت: پیرو سفر استانی ریاست جمهوری به قزوین و با نظر مساعد رئیس جمهور و دولت، همراهی استانداری قزوین، احداث ساختمان‌ها و تأسیسات زیربنایی پروژه از امسال آغاز می‌شود که البته سرعت پیشرفت آن وابسته به نحوه تأمین مالی پروژه است.

صادقی‌پناه خاطر نشان کرد: در تمام آزمایشگاه‌های دنیا مرسوم است که برای استفاده از خطوط باریکه با توجه به مشخصات آن‌ها، هزینه‌ای ساعتی از کاربر دریافت می‌شود و این به خودی خود می‌تواند برای این آزمایشگاه درآمدزا باشد. همچنین این خدمات می‌تواند به کاربران سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه ارائه شود.

نقش شتابگر ملی در انجام پروژه‌های دفاعی و محرمانه

سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران با بیان اینکه این آزمایشگاه برای کشور صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت، گفت: کاربران ایرانی هزینه‌های قابل توجهی برای استفاده از خدمات شتاب‌دهنده‌های سنکروترون در کشورهای دیگر پرداخت می‌کنند. به علاوه از این آزمایشگاه می‌توانیم در پروژه‌های دفاعی بهره ببریم در حالیکه دریافت خدمات در این پروژه‌ها از شتاب‌دهنده‌های سنکروترون خارج از کشور میسر نیست.

صادقی پناه در پاسخ به این سوال که ساخت این پروژه چقدر می‌تواند توان علمی ما را در سطح منطقه و کل دنیا نشان بدهد، گفت: این پروژه سطح علمی ما را چند پله ارتقا می‌دهد. ما توانایی تصویربرداری و دیدین برخی جزئیات را نداریم که با راه اندازی آزمایشگاه چشمه نور ایران خودکفا می‌شویم. زیرا از این آزمایشگاه می‌توان به عنوان ابزار تصویربرداری و تشخیصی در تمام علوم و فناوری‌ها بهره برد که این موضوع علوم، فناوری‌ها و صنایع ما را ارتقا و تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایران اکنون به کشورهای دیگر برای برخی آزمایشات وابستگی دارد، گفت: البته کشور ما به دلیل عضویت در پروژه سزامی در کشور اردن امکان استفاده از خط باریکه‌های آن را دارد اما سزامی یک شتاب‌دهنده قدیمی است و خطوط باریکه آن کیفیت پایین‌تری نسبت به شتاب‌دهنده‌های پیشرفته دارد و لذا برای آزمایش‌های ساده‌تر قابل استفاده است.

سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران با بیان اینکه در مباحث استراتژیک و نمونه‌های محرمانه نیز نمی‌توانیم از آزمایشگاه‌های سایر کشورها بهره ببریم، گفت: ما از تابش سنکروترون برای تحقیقات در ساخت قطعات دفاعی محروم هستیم و این کمبود صنایع و تکنولوژی در کشور یکی از دلایل اجرایی شدن چنین پروژه بزرگی است.

ما از تابش سنکروترون برای تحقیقات در ساخت قطعات دفاعی محروم هستیم و این کمبود صنایع و تکنولوژی در کشور یکی از دلایل اجرایی شدن چنین پروژه بزرگی استوی گفت: مراکز علمی برجسته کشورهای کره جنوبی، تایوان، روسیه، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس و… با طرح چشمه نور ایران همکاری علمی دارند و این همکاری‌ها می‌تواند علاوه بر انتقال دانش و تکنولوژی در ساخت این شتاب‌دهنده، به توسعه دیپلماسی علمی کشور نیز کمک می‌کند.

سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران با بیان اینکه این پروژه باب همکاری را با ایرانیان مقیم خارج فراهم کرده است، گفت: ما در حال حاضر با ایرانیان خارج از کشور هم در توسعه کاربردها و هم در ساخت شتاب‌دهنده همکاری داریم.

به گفته وی، این پروژه زمینه همکاری و یا بازگشت آنها را فراهم می‌کند. دانشمندان ایرانی شاغل در سایر آزمایشگاه‌های تحقیقاتی تابش سنکروترون مشاوران خوبی برای این پروژه به شمار می‌روند.

صادقی پناه با بیان اینکه این پروژه در اشتغال زایی محققان به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر می‌گذارد، گفت: حدود ۳۰۰ نفر پرسنل مستقیم پس از راه‌اندازی در این شتاب‌دهنده مشغول به کار خواهند شد و سالانه ۲ تا ۳ هزار متخصص هم به عنوان کاربر از خدمات این شتاب‌دهنده استفاده خواهند کرد. به دلیل اینکه اجرای پروژه چشمه نور ایران به صورت مستقیم در توسعه صنایع مؤثر است می‌تواند اشتغال زایی زیادی برای اهالی صنعت به همراه داشته باشد.

سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران با اشاره به اینکه بخش‌هایی از این پروژه با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان انرژی اتمی ایران پیش رفته است، گفت: قول حمایت از سوی استانداری قزوین و سازمان برنامه و بودجه را نیز برای ادامه مسیر این پروژه دریافت کرده‌ایم.

دلیل کندی پیشرفت طرح چشمه نور

وی با بیان اینکه دولت‌های پیشین در تخصیص بودجه به این پروژه کوتاهی‌هایی داشته‌اند که منجر به کند شدن روند توسعه طرح چشمه نور ایران شده است، افزود: بودجه مورد نیاز برای افتتاح فاز اول شتاب‌دهنده سنکروترون به غیر از هزینه زیرساخت‌ها، در حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

به گفته سرپرست گروه بسامد رادیویی طرح چشمه نور ایران، تاکنون هزینه اجرای طرح چشمه نور ایران توسط سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و منابع داخلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تأمین شده است. تأمین مالی بخشی از طراحی پایه طی تفاهم نامه‌ای بین پژوهشگاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محقق شده است.

به گزارش مهر، اگرچه فرایند ساخت و بهره برداری از پروژه‌های کلان ملی مانند «چشمه نور» در زمان کوتاه میسر نیست اما کمبود اعتبار و نرسیدن به موقع بودجه‌های لازم از سال‌های قبل روند تسریع این پروژه حیاتی را با کندی مواجه کرده به طوریکه هنوز با گذشت بیش از ۱۰ سال از کلید خوردن فاز مطالعاتی، فرایند بهره برداری از پروژه به سرانجام نرسیده است لذا انتظار می‌رود با توجه به اینکه سال ۱۴۰۱ سال دانش بنیان نامگذاری شده دولت سیزدهم برای تسریع در اجرای این ابرپروژه علمی اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

 

 

 

ابهاماتی از مبداء تا مقصد

کالای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ خاک شد!

کالای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ خاک شد!

دو دستگاه تریلی حاوی کنجاله سویا که از بندر خارج و درنهایت با بار خاک به مقصد رسیده، توقیف شده است ولی ابهامات پرونده محموله‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تامین ارز شده مشخص نیست؛ گمرک نیز اعلام کرده که محموله کنجاله را با تائید وزارت جهاد ترخیص کرده ولی مسئولیتی برای رهگیری بعد از آن ندارد.

به گزارش ایسنا، اعلامی که اخیرا دادستانی در رابطه با توقیف یک محموله کالای اساسی داشت، بار دیگر از پرونده فساد در واردات کالای اساسی پرده بر داشت. جباری-دادستان عمومی و انقلاب گالیکش(استان گلستان)- گفته که دو تریلی خاک که به اسم کنجاله سویا وارد گلستان شده بود، توقیف شده است، طبق  بارنامه این دو تریلی، ۵۰ تن کنجاله سویا از بنادر جنوبی خارج ولی در مقصد که گلستان بوده، خاک تحویل شده است.

این محموله برای یکی از دو شرکت دولتی واردکننده کالای اساسی بوده و باید در سیلوی دولتی شهر مقصد تخلیه و در قالب سهمیه کنجاله سویا و با تعرفه دولتی بین دامداران استان توزیع می‌شده ولی در نهایت کنجاله‌ای در کار نبوده است.

دستور دادند سامانه رهگیری گمرک بعد از ترخیص غیر فعال شود/ترخیص با تائید وزارت جهاد بود

اینکه از ابتدا در اظهار کالا تا ترخیص و مسیر حرکت به سمت مقصد چه اتفاقی افتاده که محموله از سویا به خاک تغییر پیدا کرده، مشخص نیست و به توضیح دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت جهاد و وزارت صمت نیاز دارد،  این در حالی است که  پیگیری از گمرک نشان می‌دهد که ترخیص صورت گرفته، کنجاله سویا بوده است.

آن‌طور که لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا گفته، جزئیات این جریان فعلا به گمرک اعلام نشده است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که محموله مورد نظر از زمان اظهار تا ترخیص، کنجاله سویا ثبت شده و با تائید وزارت جهاد و دستگاه‌های ذی‌مدخل مجوز  ترخیص گرفته است، به عبارتی بار تریلی‌های مدنظر که از گمرک و بندر خارج شده، سویا بوده است.

وی گفت که حدود دو سالی است که طبق مصوبه وزارت کشور و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، سامانه‌ای که پس از ترخیص کالا از گمرک، رهگیری از زمان ترخیص به بعد را دنبال می‌کرده، غیر فعال شده و سامانه جامع انبارهای وزارت صمت برای تکمیل فرایند نظارتی جایگزین شده است، بنابراین این سازمان هیچ مسئولیتی درباره پیگیری‌های محموله  بعد از ترخیص ندارد.

سخنگوی گمرک یادآور شد که جریان ترخیص تا وصول کالا در سامانه جامع تجارت قابل رهگیری است و از زمان اظهار کالا با تائید وزارت صمت امکان ترخیص کالا فراهم می‌شود.

مرغداران دنبال کنجاله می‌گردند ولی …

کنجاله سویا از جمله‌ نهاده‌های دامی است که به همراه ذرت و جو بیش از ۵۰ درصد واردات کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را همواره به خود اختصاص داده است ولی به دفعات مرغداران و دامداران از عدم شارژ سامانه بازارگاه برای تامین این اقلام به خصوص کنجاله سویا انتقاد کرده‌اند. اخیرا رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفته بود که یکی از شرکت‌های متعلق به سازمان تعاون روستایی، نهاده دامی را فروردین ماه در سامانه بازارگاه به گاوداران فروخته و پول آن را نیز دریافت کرده، ولی هنوز  به آنها تحویل نداده است.

روغن‌ وارداتی با ۴۲۰۰ هم پوچ درآمد

این اولین ماجرای فساد در ارز ۴۲۰۰ نیست که حتی در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ اعلام معاون وقت فنی گمرک، در سال گذشته نیز نشان داده بود که یک شرکت معتبر با وجود اینکه برای واردات روغن ثبت سفارش دریافت کرده و برای آن هشت تا ۱۶ میلیون یورو تامین ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی انجام داده بود، هیچ روغنی وارد نکرده و محموله مربوطه روغن نبوده است و در حالی که در جریان رفع تعهد ارزی بود با ورود مراجع نظارتی متوقف شد.

چالش‌های بی‌پایان  سامانه‌های حوزه تجارت

به هر صورت این بخشی از گزارش‌هایی درباره تقلب در واردات کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی است که در این جریان، عدم نظارت و رهگیری مناسب و ایرادات سامانه‌های مربوطه در حوزه تجارت سهم قابل توجهی دارند که مسئولان نیز به آن اذعان داشته‌اند، اما ظاهرا اقدام جدی برای ساماندهی این سامانه‌ها و اعمال نظارت دقیق بر آنها صورت نگرفته است، نقصی که می‌تواند بعد از حذف ارز ترجیحی نیز همچنان چنین پرونده‌هایی را در حوزه تجارت باز کند.

دولت از ماه گذشته و بنا به اختیارات قانون بودجه ۱۴۰۱،‌ نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در واردات کالای اساسی اقدام کرده است. در سال گذشته حدود ۳۰.۹ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی با ارزش ۱۹.۶ میلیارد دلار وارد ایران شد، از این میزان ۲۶.۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار مربوط به هفت قلم کالای اساسی وارداتی با ارز ترجیحی بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۳۳ درصد در وزن و ۷۵ درصد در ارزش افزایش داشت.

انتهای پیام

 

هفت وعده خودرویی فاطمی‌امین که استیضاح را کلید زد

هفت وعده خودرویی فاطمی‌امین که استیضاح را کلید زد

وزیر صمت وعده های متعددی در مورد صنعت خودروسازی از افزایش تیراژ تا بهبود کیفیت و ساماندهی فروش خودرو داده که البته یک بازه زمانی ۲ ساله و ۴ ساله هم برای تحقق این وعده ها در نظر گرفته است.

به گزارش مهر، هیأت رئیسه مجلس پس از مدتها گمانه زنی اعلام کرد که به دلیل عدم مدیریت صحیح صنعت خودروسازی و محقق نشدن وعده‌های وزیر صمت، استیضاح فاطمی امین در صحن مجلس اعلام وصول می‌شود.

مروری بر وعده‌های وزیر صمت در حوزه خودرو نشان می‌دهد که فاطمی امین در هفت محور، به صنعت خودرو ورود و آنطور که بارها تاکید کرده در یک برنامه میان مدت ۲ ساله و یک برنامه بلندمدت ۴ ساله قصد اصلاح رویه‌های غلط صنعت خودروسازی کشور که یادگار بیش از ۴ دهه است را دارد.

اولین قول وزیر؛ افزایش تیراژ تولید

بر این اساس، یکی از اصلی ترین وعده‌های خودرویی وزیر صمت که و از تریبون‌های مختلف به آن اشاره کرده مساله افزایش تیراژ تولید است. وی بارها تاکید کرده که تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی‌توان انتظار ساماندهی بازار را داشت زیرا بازار با یک شکاف در سطح عرضه و تقاضا مواجه است که این خلأ با افزایش تیراژ تولید داخل و واردات پر می‌شود.

فاطمی امین اولین بار در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و پیش از تکیه زدن بر کرسی وزارت این وعده را داده و گفته بود که افزایش مقیاس تولید از مهم‌ترین برنامه‌های وی خواهد بود. البته او به این مساله هم اشاره کرده که یک شبه نمی‌توان مقیاس تولید را بالا برد بلکه ابتدا باید تولید خودروهای ناقص به حداقل برسد و در ادامه تیراژ تولید بالا رود که در همین رابطه برای سال جاری تولید ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو برنامه ریزی شده و تا پایان سال ۱۴۰۴ تولید به ۳ میلیون دستگاه خواهد رسید.

باید اشاره شود که سال گذشته وعده‌های وزیر صمت در مورد به حداقل رسیدن تولید خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید محقق نشد و طبق آمار کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد؛ اما با توجه به آمار مربوط به تولید خودرو از ابتدای سال تا هجدهم خرداد ماه، به نظر می‌رسد که وعده‌های وزیر تا حدودی در حال تحقق است زیرا تولید خودروی ناقص نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۱ درصد کاهش یافته و از حدود ۱۳۷ هزار دستگاه به حدود ۴۰ هزار دستگاه رسیده و از آن طرف نیز تولید خودروی کامل از حدود ۳۶ هزار دستگاهِ پارسال به حدود ۱۲۱ هزار دستگاه در سال جاری رسیده است.

دومین قول وزیر؛ بهبود کیفیت تولید

محور بعدی وعده‌های خودرویی وزیر صمت که بیش از هر مورد دیگری به آن اشاره می‌کند، مساله کیفیت خودروهاست؛ فاطمی امین ضمن تاکید بر برنامه ریزی برای بهبود کیفیت خودروها، اعلام کرده که از دی ماه سال ۱۴۰۱، بهبود کیفیت خودروها برای مردم ملموس خواهد شد اما در بلندمدت و تا سال ۱۴۰۳، با ارتقای کیفیت دیگر تولید خودروهای یک ستاره و دو ستاره ممنوع می‌شود.

همچنین وی در یکی از اظهارات خود گفته بود که «به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره ۲ ساله نیاز دارد تا به طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.»

سومین قول وزیر؛ حذف قرعه کشی و ساماندهی بازار

سومین وعده‌ای که فاطمی امین بارها به آن اشاره کرد و همین وعده تبدیل به یکی از انتقادات بزرگ به وی شد، موضوع قرعه کشی خودرو و وعده حذف این فرایند بود. البته گرچه قرعه کشی خودرو از دولت قبل برای فاطمی امین به ارث مانده است اما با توجه به اینکه وزیر بارها وعده حذف این فرایند را داده بود، همگان انتظار فروش بدون قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ را داشتند اما با ورود به سال جدید وزارت صمت اعلام کرد که به یک بار نمی‌توان قرعه کشی را حذف کرد بلکه ابتدا با تجمیع قرعه کشی و سپس با حذف تدریجی خودروها از فرایند قرعه کشی و افزایش تیراژ تولید، می‌توان این سفره را به طور کامل جمع کرد که به همین دلیل حذف قرعه کشی خودرو به احتمال زیاد تا پاییز یا زمستان امسال به طول خواهد کشید.

چهارمین قول وزیر؛ کاهش قیمت تمام شده خودرو

فاطمی امین البته مانند وعده‌هایی که ذکر شد، چندان مساله کاهش قیمت را در دفتر وعده‌های خود ننوشت اما چند باری موضوع کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ و البته کاهش قیمت خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ و قطع ارتباط قیمت خودرو با دلار را مورد اشاره قرار داده بود.

وی که پارسال چند باری گفته بود «سال آینده قیمت تمام شده خودرو دستکم ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.» امسال این جمله خود را اصلاح کرد و گفت که «قیمت تمام‌شده تولید خودرو در کشور ۱۵ درصد کمتر از افزایش نرخ تورم خواهد بود، اما برداشت درستی از این صحبت انجام نشد و گاهی مورد بازخواست قرار می‌گیریم که کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو چه شد؟!»

با این حال قابل کتمان نیست که وزیر وعده کاهش قیمت را داده بود اما هنوز هیچ اتفاقی در حوزه قیمت به ویژه در بخش کنترل بازار و خروج دلالان نیفتاده است.

پنجمین قول وزیر؛ اصلاح ساختار مدیریتی

فاطمی امین که از همان ابتدا نحوه مدیریت و مشکلات ساختاری صنعت خودرو را مورد انتقاد قرار داده و وعده داده بود که به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی، واگذاری سهام دولت در مجموعه‌های ایران خودرو و سایپا را دنبال خواهد کرد، اسفند سال گذشته با همکاری مرکز کانون وکلای قوه قضائیه موضوع قیمت گذاری اموال این دو گروه خودروسازی را آغاز کرد که آنگونه که اعلام کرده این فرایند تا یکی دو هفته دیگر پایان می‌یابد و همزمان واگذاری آغاز می‌شود.

بنابراین باید منتظر ماند و دید این وعده وزیر در همین بازه زمانی که ذکر کرده، محقق می‌شود یا خیر.

ششمین قول وزیر؛ آزادسازی واردات

مساله بعدی که البته اوایل وزیر به دلیل مشکلات تراز ارزی کشور با آن مخالفت می‌کرد و بعد جزو برنامه‌های خود اعلام کرد، موضوع آزادسازی واردات خودرو بود.

فاطمی امین که اعتقاد دارد میزان تقاضا در بازار خودروی کشور ۱.۵ میلیون دستگاه است و از این رو شکاف عمیقی میان عرضه و تقاضا وجود دارد، وعده داده بود که از خرداد ۱۴۰۱ واردات آزاد می‌شود؛ البته این وعده وزیر تا حدودی محقق شده اما هنوز آئین نامه واردات در دولت به تصویب نرسیده است، بنابراین به احتمال زیاد واردات خودرو تا شهریور یا مهر به طول انجامد.

هفتمین قول وزیر؛ مجموعه سازی در صنعت خودرو و قطعه

محور بعدی اظهارت وزیر که البته چند باری به آن اشاره کرده رابطه نادرست خودروساز و قطعه ساز است؛ آنطور که فاطمی امین گفته این رابطه موجب پیچیده شدن مدیریت، سخت شدن کنترل کیفیت قطعات و قیمت‌ها شده است. بنابراین وی وعده داده بود که به دنبال مجموعه‌سازی در صنعت خودرو است تا از این طریق به جای اینکه هر خودروساز با ۷۰۰ تا ۸۰۰ قطعه‌ساز کار کند، با ۷۰ تا ۱۰۰ مجموعه‌ساز کار خواهد کرد.

البته قطعه سازان و فعالان صنعت خودرو این اظهارات وزیر صمت را مصداق دخالت و اجبار دانسته و اعتقاد دارند که در صورت اصلاح رویه‌های مدیریتی و افزایش تیراژ تولید، خود به خود مجموعه سازی نیز در این صنعت شکل می‌گیرد. (جزئیات بیشتر)

به گزارش مهر، نکته قابل توجه آنکه فاطمی امین اگرچه وعده‌های بی شماری در مورد صنعت خودروسازی داده و در این گزارش فقط به محورهای اصلی آن اشاره کردیم اما وی برای تحقق این وعده‌ها، برنامه‌های ۲ ساله و ۴ ساله هم ارائه کرده است؛ در واقع آنطور که فاطمی امین می‌گوید صنعت خودروی ما بیمار است و این بیماری طی ۴ دهه گذشته تشدید شده، بنابراین یک شبه نمی‌توان آسیب‌های این صنعت را رفع کرد و نیاز به برنامه‌های میان مدت و بلندمدت است.

همچنین آنطور که وزیر صمت گفته صنعت خودروسازی کشور درگیر مافیای گسترده است؛ طبق اظهارات فاطمی امین «مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد؛ یعنی ما یک شبکه‌هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی‌دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است.»

 

 

دقیقه به دقیقه با نوشابه‌ انرژی‌ زا؛ این نوشیدنی با بدن شما چه می‌کند؟

دقیقه به دقیقه با نوشابه‌ انرژی‌ زا؛ این نوشیدنی با بدن شما چه می‌کند؟

مصرف نوشیدنی انرژی زا یا نوشابه انرژی زا برای کسانی که به آن معتاد هستند، مانند شهد و نکتار است. این نوع نوشیدنی سرشار از کافئین و شکر بوده و ضربه ای فوری به مغز و بدن وارد می کند.

به گزارش ایرنا نکته مهم اینجاست که مصرف این نوشیدنی ها جای بحث دارد! زیرا برخی از این قوطی‌ها با ۲۱ قاشق چایخوری شکر و همان مقدار کافئین به اندازه سه فنجان قهوه پر شده‌اند؛ مقداری که اصلا برای دور کمر یا سلامتی شما مفید نیست.

کافئین به طور کلی برای مصرف و لذت بردن بی خطر است، اما در دوزهای بزرگتر می تواند مضر باشد.

 

البته، شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی های انرژی زا باید مقدار کافئین را در هر قوطی محدود کنند. زیرا مردم ممکن است چندین بار در روز نوشیدنی انرژی زا بنوشند.

 

الزام ممنوعیت و محدودیت مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا

دولت ولز ایده ممنوعیت فروش نوشابه‌ انرژی‌ زا به افراد زیر ۱۶ سال را مطرح کرده است.

این بخشی از یک استراتژی برای کاهش چاقی فزاینده در ولز است، زیرا از هر چهار کودک یک کودک هنگام شروع مدرسه ابتدایی بسیار سنگین است.

محققان دانشگاه یورک هشدار داده اند که طرفداران جوان نوشیدنی انرژی زا بیشتر از دیگران از سردرد، مشکلات خواب، تحریک پذیری و محرومیت از مدرسه رنج می برند.

آنها با خوردن نوشیدنی های کافئین دار شانس خود را برای مشروب کردن و کشیدن سیگار افزایش می دهند.

اما محققان هشدار داده‌اند که قوطی‌های مواد شیرین گاهی «ارزان‌تر از بطری‌های آب» هستند و برای جوانان جذاب هستند.

وزیران پیشنهاد کردند در سال ۲۰۱۸ فروش نوشیدنی های انرژی زا به افراد زیر ۱۶ سال ممنوع شود، اما هنوز آن را اجرا نکرده اند.

در همین حال، در استرالیا، یک رئیس ساختمان سازی خواستار ممنوعیت نوشابه‌ انرژی‌ زا در محل‌های کاری شده است، زیرا باعث کاهش سرعت کار کارکنان می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت نوشیدنی های انرژی زا را “خطری برای سلامت عمومی” خوانده است.

 

چرا نوشیدنی های انرژی زا اینقدر نگران کننده هستند؟

داده‌های سایت هدیه Personalize نشان می‌دهد که ساعت به ساعت بعد از اتمام یک قوطی و حتی ۱۲ روز بعد دقیقاً چه اتفاقی برای بدن می‌افتد.

این گزارش با استفاده از اطلاعات منابعی از جمله خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و تولید کننده نوشیدنی انرژی زا ردبول ایجاد شده است.

خواندن این مطلب ممکن است باعث شود دوباره به عادت خود فکر کرده و دوباره ارزیابی کنید که آیا نوشیدن نوشابه انرژی زا و بالا و پایین کردن انرژی با یک ضربه سریع ارزش آن را دارد یا خیر.

دقیقه به دقیقه با نوشابه‌ انرژی‌ زا؛ این نوشیدنی با بدن شما چه می‌کند؟

جدول زمانی اتفاقات بدن بعد از مصرف نوشیدنی انرژی زا

ده دقیقه اول

این زمانی است که کافئین شروع به ورود به جریان خون می کند و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود.

۱۵ تا ۴۵ دقیقه

زمانی که سطح کافئین شما به اوج می رسد، باعث می شود احساس هوشیاری کنید و تمرکز را بهبود ببخشید.

۳۰ تا ۵۰ دقیقه

در حال حاضر تمام کافئین جذب شده است و کبد شما اغلب با جذب قند بیشتر واکنش نشان می دهد.

یک ساعت

این زمانی است که احتمال ابتلا به “افت قند” وجود دارد، زمانی که سطح قند خون و کافئین شما کاهش می یابد و ممکن است احساس خستگی کنید.

۵ تا ۶ ساعت

تقریباً ۵ تا ۶ ساعت پس از مصرف، بدن شما محتوای کافئین در جریان خون شما را ۵۰ درصد کاهش می دهد.

۱۲ ساعت

حدود ۱۲ ساعت پس از اتمام نوشیدنی انرژی زا، کافئین از جریان خون اکثر افراد خارج می شود، اما به دلیل سن و فعالیت متفاوت است.

بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت

اگر به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف کرده اید، بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمانی است که علائم ترک را احساس می کنید. بنابراین، ممکن است از سردرد، تحریک پذیری و یبوست رنج ببرید.

۷ تا ۱۲روز

مطالعات نشان داده اند که این مدت زمانی است که بدن در برابر دوز روزانه کافئین شما تحمل می کند. این بدان معناست که اگر سطح را ثابت نگه دارید، بعید است در این مرحله هیچ تأثیری احساس کنید.

در حالی که نوشابه انرژی زا حاوی کافئین هستند، اما با یک قوطی ۲۵۰ میلی‌لیتری حاوی ۸۰ میلی‌گرم، در محدوده ۴۰۰ میلی‌گرم توصیه‌شده قرار دارند.

 

قیمت‌های نجومی تفریحات تابستانی کودکان

قیمت‌های نجومی تفریحات تابستانی کودکان/ کلاس شنا؛ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

تابستان‌های کودکان شامل چند تفریح خاطره‌ساز است، اما آیا هنوز خانواده‌ها می‌توانند شرایط چنین تفریحاتی را برای فرزندان‌شان فراهم کنند؟

به گزارش ایرنا هزینه تفریح برای خانوارهای ایرانی در سال گذشته بالا بود و اکنون با افزایش هزینه‌ها این رقم سرسام‌آور شده است. آنقدر که تفریح در خانوار با کاهش روبه‌رو شده و همین امر کودکان را از همان دوران ابتدایی زندگی با اقتصاد و مسائل مالی درگیر کرده است. اما اگر تفریحات تابستانی و پس از تعطیلی مدارس بچه‌ها شامل استخر رفتن، آموزش فوتبال و دوچرخه‌سواری را به‌عنوان محبوب‌ترین و پر بسامدترین تفریح‌های تابستانی بدانیم، چقدر این تفریحات با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و در کل ما چه تفریحی برای فرزندان‌مان درنظر خواهیم گرفت؟

تأثیر تورم بر تفریح

تورم سالانه بخش تفریح و فرهنگ ایران در سال ۱۳۹۸ به ۲.۴۳ و در ۱۳۹۹ به ۱.۹۱ درصد کاهش یافته است. همچنین در خانوارهای روستایی، در سال ۱۳۹۸ افزایش هزینه اتفاق افتاد؛ به‌طوری که سهم تفریح و سرگرمی که در سال ۱۳۹۶، ۱.۸۵ درصد بوده در سال بعد به ۱.۷۹ درصد کاهش پیدا کرد. اما در سال ۱۳۹۸، سهم تفریح و سرگرمی برای خانوارهای روستایی رشد داشت و به ۲.۸۵ درصد رسید، ولی دوباره در سال ۱۳۹۹به ۱.۵۹ درصد کاهش یافت  اما مقادیر تفریح و سرگرمی با افزایش هزینه‌های خوراکی بسیار محدود و حتی حذف شده است.

حال با نزدیک شدن تابستان و روزهای فراغت دانش‌آموزان، بیشتر خانواده‌ها دنبال راهی برای سرگرم کردن فرزندان خود هستند. اما پر طرفدارترین این تفریحات شامل دوچرخه‌سواری و اسکیت، استخر، آموزش فوتبال و… است که ما در این گزارش به افزایش هزینه‌های تفریح خانواده در سال‌های اخیر پرداخته و میزان هزینه تفریح تابستانی این بچه‌ها را بررسی کرده‌ایم.

آموزش شنا یا آب‌تنی‌های میلیونی

قیمت کلاس‌های شنا در تهران متفاوت است. به‌عبارتی قیمت کلاس آموزش شنا در همه استخرها و ازجمله استخرهای شهر تهران شامل دو نوع هزینه حق آب و حق آموزش مربی است و مبلغ پرداختی مجموع این دو هزینه می‌شود. حق آب مبلغی است که هر استخر بابت هر شناآموز از مربی دریافت می‌کند و بسته به نوع استخر از لحاظ ابعاد، تعداد نفرات حاضر در هر سانس و امکانات آموزشی آن استخر متغیر است.

هزینه آموزش شنای خصوصی در تهران نیز با توجه به مربی از لحاظ سابقه و مهارت آموزش و نوع دوره آموزشی معمولا مبلغی بین یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که کمترین مبلغ معمولا برای آموزش مقدماتی تا تکمیلی برای آموزش ۴ رشته معروف شنا بوده و برای دوره‌های اصلاح تکنیک، کاهش رکورد و دوره‌های آمادگی مربیگری و نجات غریق، این مبلغ به‌تدریج افزایش خواهد یافت. مبلغ کلاس‌های نیمه‌خصوصی نیز به‌دلیل افزایش تعداد نفرات تا ۷نفر، تا ۳۰درصد کاهشی است.

دوره‌ها شامل آموزش گروهی (تا ۵ نفر)، خصوصی ۲ نفره و خصوصی تک نفره است. هر ترم ۱۰ جلسه و زمان آموزش در کلاس نیز یک ساعت و ۳۰دقیقه است. با توجه به اینکه شروع فعالیت استخرها نیز در تابستان‌های گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و ایمنی افراد مختل و با تعطیلی همراه بوده است، افزایش این رقم‌ها به مرور رخ نداده و یکباره با ۲ سال پیش مقایسه می‌شود که آموزش‌ها تا ۵۰۰هزار تومان بود.

گُل به‌خودی با هزینه کلاس‌های فوتبال

محبوب‌ترین ورزش جهان، طرفداران زیادی در میان کودکان و نوجوانان دارد. ثبت‌نام کودکان در مدارس فوتبال نیز در این سال‌ها بین خانواده‌ها رقابتی شده است. علاقه‌ و استقبال روزافزون به این ورزش باعث شده که تعداد مدارس فوتبال هم افزایش پیدا کند. اما خانواده هم‌اکنون برای ثبت‌نام کودکان در مدارس فوتبال باید چقدر هزینه کند؟ هزینه لوازم و وسایل جانبی چقدر است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین هزینه ثبت‌نام کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبال یک میلیون تومان است.

حلیمی، یکی از کارشناسان مدارس فوتبال می‌گوید: «کلاس‌ها و جلسات تمرین ۲ بار در هفته برگزار می‌شود. متقاضیان ثبت‌نام باید مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای شهریه پرداخت کنند. تفکیک گروه‌های سنی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، انجام بازی‌های مرتبط و تهیه بعضی پوشاک ورزشی؛ ازجمله نیازهای حضور در مدرسه فوتبال است. همچنین متقاضیان بیمه می‌شوند.»

این در حالی‌است که اپراتور یکی از مدارس جنوب غرب تهران می‌گوید: «شهریه برای هر ترم آموزشی، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. مدت هر ترم ۳ ماه است و کلاس‌ها ۲ روز در هفته برگزار می‌شود.» یکی از مدارس فوتبال در شمال شرق تهران هم هزینه ثبت‌نام برای ۲ روز در هفته (ترم‌ها ۳ ماهه هستند) را ۸۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند. این هزینه به استثنای مبلغی است که افراد برای لباس،  جوراب و گرمکن می‌پردازند که رقمی بین ۳۰۰تا ۵۰۰هزار تومان است. بنابراین ثبت‌نام کودکان در مدارس فوتبال با احتساب شهریه ثبت‌نام، هزینه کلی کلاس‌های فوتبال و نیز پوشاک و هزینه‌های جانبی چیزی در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام خواهد شد.

موسوی که در جنوب تهران پسرش را به یکی از این مدارس فوتبال فرستاده است می‌گوید: «من پسرم را در یک مدرسه معمولی که نسبت به دیگر مدارس در مناطق مختلف ارزان‌قیمت‌تر است ثبت‌نام کرده‌ام. برای این کلاس‌ها باید یک دست لباس می‌خریدیم. ارزان‌ترین لباس با جنس پلاستیک برای حضور در این کلاس‌ها ۳۰۰هزار تومان است. هر ماه نیز ۳۰۰هزار تومان برای کلاس‌ها پرداخت می‌کنم که در اصل شامل ۸جلسه می‌شود. البته تعداد بازیکنان آنقدر زیاد است که گاهی به‌علت همین شلوغی و برای سلامت پسرم در بعضی جلسات شرکت نمی‌کنیم. البته باید این هزینه را به اضافه رفت‌و آمد کرد. بنابراین ثبت‌نام و یک‌ماه کلاس فوتبال برای ما نزدیک به ۸۰۰هزار تومان هزینه برمی‌دارد.»

دوچرخه؛ ‌ کالای لوکس و همیشه گران 

قیمت دوچرخه حاصل جمع تمام هزینه‌هایی است که در طول ساخت توسط تولیدکننده صرف مسائلی از قبیل خرید و نصب قطعات، مواداولیه، طراحی و… می‌شود. این کالا که همیشه به‌عنوان جایزه یک کارنامه خوب محسوب می‌شده و از مهم‌ترین تفریحات تابستانی است، اما در قیمت همواره بالاتر از درآمدهای خانواده برای هزینه‌کرد تفریح بوده است.

مرضیه که مادر پسری ۶ ساله است می‌گوید: «سال گذشته برای پسرم با مبلغ ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان دوچرخه‌ای با سایز ۱۶خریدیم. دوچرخه‌ای چند سایز بزرگ‌تر از او تا بتواند حداقل یک سال بیشتر از آن استفاده کند. امسال همان دوچرخه ۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان شده است. این هزینه‌کرد البته برای یک تا نهایت ۳ سال است و دوباره باید تکرار شود، چون بچه‌ها در مرحله رشدند وآن وسایل خیلی زود برایشان کوچک و بی‌استفاده خواهد شد.»

اما قیمت‌ها از یک تا ۵۰میلیون و بالاتر از آن است. بی‌کیفیت‌ترین دوچرخه‌های سایز ۱۲که برای کودکان استفاده می‌شود از یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این در حالی است که خانواده در خرید دوچرخه حتما باید به این مورد توجه کند که کودک در حال رشد است و باید تا ۲ سال دیگر هم این وسیله برای فرزندش قابل استفاده باشد. از طرفی کیفیت دوچرخه و ایمنی آن هم مهم است. همین باعث می‌شود از وعده تا خریدِ دوچرخه معمولا چند سال به طول بینجامد و این کالا همواره در طول تاریخ لوکس به‌نظر برسد.

محمدی که پدر دختری ۸ساله است می‌گوید هزینه خرید کفش اسکیت و کلاس‌های آن نیز بالاست. او می‌گوید: «یک کفش معمولی نزدیک به ۲میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و برای آموزش بچه‌ها باید هم برای ورودی زمین و هم مربی هزینه کرد. این در حالی است که هر وسیله پوشیدنی پس از مدتی برای بچه‌ها بی‌استفاده می‌شود. بنابراین خیلی از خانواده‌ها برای خرید کفش به سایت فروش اجناس دست دوم هم مراجعه می‌کنند. از طرفی ورودی زمین در پارک‌های خوب برای خانواده بسیار هزینه‌بر است. مثلا در پارک آب و آتش ورودی و آموزش ۲۰۰هزار تومان برای یک ساعت درنظر گرفته شده. این هزینه را به اضافه کفش و وسایل ایمنی اسکیت‌سواری کنید. از طرفی مشخص نیست فرزندتان باید چند جلسه آموزش ببیند تا در سواری مهارت لازم را پیدا کند.»

گرانی روی تفریح‌های حداقلی 

اما برای خوش کردن روزهای تابستان به چه شکل دیگری می‌توان تفریح کرد؟ خرید وسیله بازی، که آن هم دیگر بین خانواده‌ رسم نیست. قیمت بالای وسیله بازی باعث شده خانواده با خرید یک موبایل یا پلی‌استیشن خیال خود را برای چندین و چند سال از نزدیک شدن به فروشگاه‌های بازی راحت کند. محبی که دختری ۷ساله دارد می‌گوید: «اسباب‌بازی‌ها آنقدر با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود که خرید وسیله بازی چندان جایی در سبد خانوار ندارد. مثلا شما برای خرید لِگو -اگر فرزندتان به آن بازی علاقه‌مند باشد- باید پول گزافی بپردازید. معمولا لِگوهایی که کمی مبتدی نباشند از یک میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده و آن دسته که خاصیت رباتیک دارند تا ۵۰میلیون و گاهی بیشتر نیز برای خانواده هزینه‌بر خواهد بود.

بنابراین خانواده‌ها سعی می‌کنند معمولا خود را در موقعیتی قرار ندهند که بخواهند به فرزندشان توضیح دهند چرا قادر به خرید آن وسیله نیستند. من که چند سال است به دخترم قول داده‌ام برای خرید لگو با هم به فروشگاه می‌رویم، هنوز نمی‌توانم او را برای خرید با خودم همراه کنم، چون پس از چند سال اگر وسیله‌ای از من بخواهد نمی‌دانم چطور باید جوابش را بدهم.» این وضعیت البته خانواده را تنها برای خرید وسیله بازی دچار دردسر نمی‌کند، بلکه در دیگر هزینه‌کردها برای تفریح هم قابل بررسی است.

مثلا تصور کنید بخواهید یک وعده فرزندتان را به رستوران ببرید و این را یک برنامه تفریحی درنظر بگیرید. یا اصلا در یک سفر تفریحی او را به موزه عروسک و… ببرید. حداقل هزینه شما ورودی، رفت‌وآمد به آن محل، هزینه خوراکی یا یک وعده غذا و خرید یک کالای فرهنگی است. مثلا هزینه ورودی به موزه عروسک یا هر مکان فرهنگی دیگری کمتر از ۲۰۰تا ۲۵۰هزار تومان نیست. این البته به استثنای زمان‌هایی است که برنامه‌هایی چون پذیرایی و… در جریان باشد. با هزینه رفت‌و آمد و خرید حداقلی از فروشگاه یا کتابفروشی و یک وعده غذا مثل ساندویچ، این گشت‌وگذار برای خانواده ۵۰۰هزار تومان هزینه خواهد داشت. به‌عبارتی پایین‌ترین رقمی که خانواده می‌تواند برای فرزندش هزینه‌ کند نیم میلیون تومان  است.

همین یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد همانقدر که تفریح از برنامه و سبد خانوار حذف می‌شود، باید نگران آسیب‌های آن و فشارهای روانی به فرزندان بود.

 

 

 

 

 

وزارت راه و شهرسازی اعلام‌کرد؛

قراردادهای اجاره به صورت خودکار تمدید می‌شود

قراردادهای اجاره به صورت خودکار تمدید می‌شود

تهران- ایرنا- بر اساس جزئیات بسته سیاسی مصوب شده در جلسه سران قوا، همه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار و به مدت یک‌سال و حداکثر با نرخ‌های اعلام شده تمدید می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، در جلسه سران قوا که روز شنبه (۲۸ خردادماه) با حضور سران قوا و به ریاست آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» برگزار شد، بسته سیاستی مصوب شده در جلسه شورای عالی سران قوان که شامل تعیین افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ بود مورد تصویب قرار گرفت.

در نشست فوق، سران سه قوه تاکید کردند سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن سریع‌تر اجرایی شود و همزمان طرح دو فوریتی مطرح در مجلس شورای اسلامی نیز در اولویت تصویب قرار گیرد.

بر همین اساس با توجه به افزایش قابل توجه رشد اجاره واحدهای مسکونی در بهار ۱۴۰۱ و چشم‌انداز رشد آن در ادامه سال جاری و با توجه به فرا رسیدن فصل نقل و انتقال مستاجران و عدم تمکن مالی کافی جامعه مستاجران در شرایط بحرانی اقتصادی کشور، تعیین سقف اجاره‌بها، استثنائات و مشوق‌های مربوطه به شرح ذیل پیشنهاد می‌شود:

ماده ۱- همه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار و به مدت یک سال و حداکثر با نرخ‌های زیر نسبت به قرادادهای موجود تمدید می‌شود.

شهر تهران و سایر کلانشهرها ۲۵ درصد، سایر نقاط شهری ۲۰ درصد که در تبصره این ماده نیز آمده است که توافق مالک و مستاجر با نرخ‌های کمتر از موارد فوق بلامانع است.

در ماده ۲ نیز آمده است: موارد استثناء شده از تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها به این شرح تعیین می‌شود:

۱- درصورتی که مالک، ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانیده باشد و قرارداد فروش را در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کرده باشد و همچنین علاوه بر این اطلاعات ملک را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشد.

۲- اگر مالک برای تخریب، بازسازی یا تعمیر نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذی‌ربط اقدام کرده باشد.

۳- در صورتی که مستاجر در دوره اجاره قبلی با تشخصیص مرجع قضایی (شورای حل اختلاف) نسبت به انجام به موقع تکالیف اقدام نکرده باشد.

۴- عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره‌بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر.

۵- در صورتی که فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره بر اساس تشخیص مرجع قضایی نیاز داشته باشد.

۶- در صورتی که مالک فقط دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر مورد نظر باشد و نیاز به سکونت وی در آن ملک به تایید مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) رسیده باشد. در مواردی که مالک دارای چند واحد مسکونی در همان شهر باشد فقط می‌تواند تقاضای سکونت خود را برای یکی از واحدهای مسکونی در اختیار ارائه کرده و رای مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) فقط برای همان واحد مسکونی موردتقاضا صادر خواهد شد.

در تبصره یک نیز آمده است: ملاک رسیدگی و بررسی حقوقی اختلافات اجاره بین موجر و مستاجر در مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) اطلاعات ثبت شده در سامانه کد رهگیری و املاک و اسکان است.

در تبصره ۲ نیز تاکید شده است: مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) مکلفند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی موارد اختلاف و صدور رای اقدام کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*