تخلفات گسترده پروژه هلال

 

پلمپ مجتمع هلال به کجا رسید؟

ادامه ساخت و سازهای مجتمع هلال سه سال و نیم بدون پروانه/ پایان مهلت های پی در پی هلال و خواب شهرداری برای پلمپ/ دلگرمی هلالی ها به دست های پشت پرده

متاسفانه هم اکنون حدود سه سال و نیم است که پروژه هلال بدون پروانه ساخت فعالیت می کند و علی رغم تخلفات میلیاردی، همچنان به کار خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار خاورستان، دوم بهمن ماه سال گذشته بود که خبری با عنوان ” تخلفات بزرگ و میلیونی پروژه هلال بیرجند به پشت گرمی یک عضو شورای شهر/ این پروژه باید ۸ آذر پلمپ می‌شد” بر روی سایت خاورستان قرار گرفت.
طی این خبر دکتر رضا حسنی صفت، عضو شورای شهر بیرجند، گفت: در سال ۸۷، برای ساخت مجتمع اداری و تجاری هلال بیرجند بین ظاهر رستمی دبیرکل هلال احمر ایران و قائم موهبتی مدیر پروژه هلال قراردادی بسته شد. طی این توافق مقرر شد ۲۵ درصد پارکینگ در محل پروژه و مابقی آن در محدوده خیابان طالقانی صرفا در بلوک و کوچه تامین شود.
وی اضافه کرد: همچنین مقرر شده عوارض شهرداری تعلق گرفته به این پروژه ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد که اصلا معلوم نیست چرا اینگونه تخفیفی درنظر گرفته شده است؛ زمان ساخت این پروژه هم ۳۰ ماه تعیین شده و در صورتی که پروژه ظرف ۳۰ ماه ساخته نشود، قرار تخفیف عوارض لغو خواهد شد.
عضو شورای شهر بیرجند گفت: در کنار زمین هلال، ملکی وجود دارد که در طرح تفصیلی شهرداری به عنوان پارکینگ و برای استفاده عموم مردم بیرجند انتخاب شده است اما موهبتی از شورا خواسته است تا در این خصوص مداخله کند تا ملک را برای تامین پارکینگ مجتمع به قیمت دلخواه از مالک آن خریداری کند اما این پارکینگ باید برای همه مردم باشد نه تنها برای مجتمع هلال.
حسنی صفت با اشاره به اینکه پروژه هلال دارای تخلف زیربنایی، کسری پارکینگ، عدم تامین پارکینگ و حذف آن به لحاظ سازه ای بوده و هم اکنون برای تمدید پروانه درخواست کرده است بیان کرد: طی این مدت بارها شورای شهر نامه تعیین تکلیف پروژه را ارسال کرده و در ۸ خرداد سال ۹۵ شورا مصوب کرد که پروژه هلال به دلیل تخلفات پلمپ شود اما دو هفته پس از پلمپ موهبتی سراسیمه به صحن شورا آمد و قول داد که ظرف مدت شش ماه نسبت به تامین پارکینگ عمل کند که در این خصوص پلمپ شکسته و شش ماه مهلت داده شد.
این عضو شورای شهر بیرجند اظهارکرد: مهلت شش ماه شورا تا ۸ آذر ۹۵ بوده که هم اکنون حدود دو ماه از این مهلت گذشته اما این پروژه هنوز هم در حال فعالیت است و در حالی که هیچ اقدامی برای تامین پارکینگ نکرده هنوز پلمپ نشده است.
حسنی صفت افزود: شورا در ۸ دی ماه جاری از شهرداری خواسته است که با توجه به اتمام مهلت تعیین شده برای پروژه هلال، شورا را از اقدامات پروژه باخبر کند که شهردار در همین روز در نامه ای به شورا نوشته است که مدیرعامل پروژه اعلام کرده که برای تامین پارکینگ ساختمان معاونت درمان هلال که در پشت پروژه واقع شده و وقفی است را از اوقاف خریداری و نسبت به اخذ پروانه اقدام کرده است.
وی ادامه داد: اما این درحالی است که هنوز سندی از انتقال این ملک به نام پروژه هلال ارائه نشده است و تا خریدی صورت نگیرد و سندی ارائه نشود دلیلی ندارد که شهرداری معطل بماند و این پروژه باید در ۸ آذرماه جاری پلمپ می شد.
این عضو شورای شهر بیرجند خاطرنشان کرد: هم اکنون این پروژه تخلف ساختمانی دارد که اگر تمدید پروانه هم بگیرد، تخلفات آن همچنان وجود دارد چرا که از آذرماه سال ۹۲ بدون پروانه فعالیت می کند و مصوبه بخشودگی ۵۰ درصد عوارض شهرداری هم از اعتبار افتاده است.
حسنی صفت گفت: این ادعا که پروژه هلال مربوط به هلال احمر است فقط حرف است و سود آن به جیب هلال احمر نمی رود. اگر اینگونه بود باید مدیرعامل این پروژه را می ساخت و تحویل هلال احمر می داد، نه اینکه هم اکنون مدیرعامل و حتی پیمانکار پروژه در حال فروش واحدهای این مجتمع هستند.
همچنین مدیح شهردار بیرجند هم ۹ بهمن ماه سال گذشته نسبت به سوال حسنی صفت در این خصوص در جلسه شورای شهر اظهارکرد: شورا در خردادماه فرصت شش ماهه ای را برای تامین پارکینگ پروژه هلال تعیین کرد که این فرصت در آذرماه به پایان رسید و شهرداری در دی ماه این پروژه را به مدت ۱۰ روز پلمپ کرد.
وی افزود: اما متولیان این پروژه به شهرداری مراجعه کردند و زمین یک هزار متری را برای پارکینگ معرفی کردند که هنوز اسناد آن بنام پروژه هلال منتقل نشده است. هم اکنون کار پروژه هلال در شهرداری در حال انجام است و درخواست صدور پروانه کرده اند و شهرداری هم اعلام کرده است اگر تا اول اسفندماه اقدامات لازم را انجام ندهند پروژه را پلمپ خواهد کرد.
مدیح با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۱۶۰ نفر کارگر در این پروژه مشغول هستند افزود: به همین دلیل ما با هلال مدارا می کنیم ولی شهرداری تابع دستورات و مصوبات شورا است.
وی بیان کرد: همچنین در خصوص تخلفات پروژه هلال هم کمیسیون ماده ۱۰۰ ، ۵۰۰ میلیون تومان جریمه تعیین کرده است که شهرداری نسبت به این مبلغ اعتراض کرده است.
در حالی که مهلت شش ماهه شهرداری به پروژه هلال در ۸ آذرماه به پایان رسید و متولیان این مجتمع هیچ اقدامی برای تامین پارکینگ انجام ندادند، اما دوباره شهرداری تا اول اسفندماه مهلت دیگری داد.
اما متاسفانه هم اکنون بیش از یک سال از مهلت اولیه و شش ماه از اتمام مهلت قبلی می گذرد و هنوز هم خبری مبنی بر تامین پارکینگ توسط این مجتمع داده نشده و شهرداری هم در این خصوص صحبتی نکرده است.
طی تماس های تلفنی پی درپی با شهردار، موفق به انجام مصاحبه نشدیم و یکی از اعای هیئت رئیسه شورای شهر هم به دلیل درگیری برای امتحانات فعلا از پاسخگویی در این خصوص امتناع کرد.
با توجه به اینکه این پروژه تا ۱۱ آذر سال ۹۲ دارای پروانه بوده است و باید این پروژه تا این تاریخ ساخته و تحویل می شد، اما متاسفانه این پروژه تاکنون و پس از گذشت حدود سه سال و نیم از تاریخ پروانه هنوز ساخته نشده و در واقع پروژه از آذرماه سال ۹۲ تاکنون پروانه ساخت ندارد.
اما آنچه که مطرح است این است که علت تعلل شورای شهر و شهرداری بیرجند در پیگیری این تخلف است، و در حالی که شهرداری با تخلفات ساختمانی شهروندان به صورت فوری برخورد می کند، چگونه است که درخصوص تخلفات بزرگ و مدت دار این پروژه برخورد نمی شود و این سوال مطرح می شود که آیا دست های پشت پرده ای وجود دارد که در برابر قانون عمل نمی شود؟ آیا اینکه پسر یکی از اعضای شورای شهر مسئول امور حقوقی این مجتمع است، مایه دلگرمی و پشت گرمی است؟
در این بین برخی از مسئولین این عدم پیگیری را مبنی بر حمایت از سرمایه گذار عنوان می کنند و برخی دیگر هم مدعی این هستند که پروژه هلال مربوط به هلال احمر نیست و سود آن به جیب هلال احمر و مردم نمی رود و با توجه به جانمایی این مجتمع در خیابان طالقانی و همچنین پیش بینی نشدن پارکینگ برای آن، بار ترافیکی مرکز شهر بالا خواهد رفت.
متاسفانه هم اکنون حدود سه سال و نیم است که پروژه هلال بدون پروانه ساخت فعالیت می کند و علی رغم تخلفات میلیاردی، همچنان به کار خود ادامه می دهد، اما برخی از مسئولین به بهانه های مختلف از اجرای قانون سرباز می زنند و در سویی دیگر برای اندک تخلفی که شاید هیچ تاثیر مخربی در فضای شهر نداشته باشد، سرسختانه مجری قانون می شوند.

 

 

 

 

حاتم بخشی سه میلیاردی شهرداری بیرجند به مجتمع هلال از جیب مردم/ مجتمع هلال وبال گردن

مردمی که با پرداخت عوارض منزل، خودرو و ملک تجاری خود به شهرداری باید از خدمات بهینه شهرداری استفاده کنند، متاسفانه در طول سه سال بدون هیچ مبنای قانونی از جیب شهروندان به این مجتمع یارانه تزریق شده و این یعنی نقض حقوق شهروندی.

به گزارش خبرنگار خاورستان؛ همیشه همه مسئولان در سخنرانی ها و نشست های خود؛ به به و چه چه سر می دهند و خود را مجری عدالت در جامعه عنوان می کنند. اما همیشه در پشت پرده این تعریف و تمجیدها ، بی لیاقتی های بزرگی پنهان است که سبب تبعیض در جامعه و آزرده خاطر کردن مردم می شود.
یکی از بی عدالتی های بزرگی که در شهر بیرجند وجود دارد و مردم نسبت به این موضوع شدیدا گلایه مند هستند، موضوع تخلفات مجتمع اداری- تجاری هلال است. در حالی که مردم این شهر ممکن است به دلیل نداری و یا ندانستن، در ساخت و سازهای خود مرتکب تخلفات کوچکی شوند و برای همین تخلفات جریمه بپردازند؛ اما مجتمع بزرگ هلال چون توسط سرمایه گذار ساخته می شود در قبال تخلفات خود نه تنها پلمپ نمی شود بلکه از بخشودگی عوارض های شهرداری هم بهره می برد.
آقای افضلی که از بی عدالتی های شهرداری گلایه داشت در تماس با خاورستان اظهار کرد: تنها برای اینکه پارکینگ منزلم یک متر این ور تر شده است باید هزینه های زیادی بپردازم. اما عدالت کجا رفته است؛ من برای یک متر جابجایی در ساخت پارکینگ جریمه می شوم اما یک مجتمع بزرگ و پولدار برای نساختن پارکینگ جریمه نمی شود.
دکتر مهدی بهترین؛ عضو شورای شهر بیرجند در خصوص مجتمع هلال بیرجند در گفتگو با خبرنگارخاورستان؛ اظهارکرد: پروژه هلال بیرجند با ۱۴ هزار متر مربع و دارای ۳۸۰ واحد اداری- تجاری در خیابان طالقانی بیرجند واقع شده است.
وی افزود: در توافق نامه بین شهرداری و مجتمع هلال چند بند تصویب شده است.
تامین ۱۰۰ درصد پارکینگ شامل ۲۵ درصد در محل پروژه و ۷۵ درصد در همان بلوک
مدت قرارداد پروانه مجتمع هلال ۳۰ ماه تعیین شده است.
شهرداری در قبال انجام این پروژه ۵۰ درصد بخشودگی عوارض برای مجتمع در نظر می گیرد که این مصوبه برای زیربنای ۱۴ هزار متر مربعی حدود چند میلیارد می شود.
در صورت عدم اجرای پروژه در مدت مقرر، پروانه باطل است.
عضو شورای شهر بیرجند گفت: بر اساس این توافقنامه، اما چند مورد ایراد در پروژه وجود دارد. هم اکنون علاوه بر مدت ۳۰ ماهه تعیین شده برای پروانه، سه سال بیشتر از این مدت می گذرد و این پروزه وارد سال پنجم شده است و بدون پروانه معتبر کار می کند.به همین دلیل نباید ۵۰ درصد عوارض و بخشودگی شامل حال این پروژه شود.
بهترین تصریح کرد: همچنین با گذشت بیش از ۵ سال از عمر پروژه هنوز حتی یک متر پارکینگ هم برای این مجتمع تامین نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به این تخلفات، چهارنفر از اعضای شورای شهر پس از چندین بار صحبت و تذکر کتبی و شفاهی به عوامل مجتمع، مصر بودند تا برای رعایت حقوق شهروندی نسبت به پلمپ فوری این مجتمع اقدام شود و تا زمان حل مشکل اجازه کار داده نشود. اما با رأی اندک و شش نفره شورای شهراین مجتمع مهلت گرفت تا در زمان شش ماه همراه با تمدید پروانه نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.
وی افزود: تعریض خیابان طالقانی به دلیل ترافیک زیاد، یکی از آرزوهای دیرینه مردم است حال با افتتاح مجتمع هلال بدون حتی یک متر پارکینگ، ترافیک در این خیابان واویلا است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مجتمع ۳۸۰ واحد دارد و اگر هم در هر روز هر واحد تنها یک مراجعه کننده داشته باشد؛ حدود ۸۰۰ خودرو ( خودروی مالک و خودروی مراجعه کننده) به ترافیک خیابان طالقانی افزوده می شود.
عضو شورای شهر بیرجند اظهارکرد: در واقع شورای شهر و شهرداری برای تشویق سرمایه گذاری بالغ بر ۸ میلیارد تومان بخشودگی برای پروژه ایجاد کرده است. اما با توجه به گذشت ۳ سال از تاریخ پروانه هنوز این بخشودگی ها ادامه دارد، اگر این مبلغ را با سود متداول بانکی در نظر بگیریم، به طور متوسط شهرداری روزانه ۴ و نیم میلیون تومان و تاکنون ۳ میلیارد تومان از جیب مردم به این پروژه حاتم بخشی کرده است.
بهترین افزود: مردمی که با پرداخت عوارض منزل، خودرو و ملک تجاری خود به شهرداری باید از خدمات بهینه شهرداری استفاده کنند، متاسفانه در طول سه سال بدون هیچ مبنای قانونی از جیب شهروندان به این مجتمع یارانه تزریق شده و این یعنی نقض حقوق شهروندی.
وی گفت: در واقع شهرداری به این مجتمع یارانه پرداخت کرده تا گوشه ای از مشکلات مردم حل شود، اما تاکنون نه تنها این مجتمع مشکلی را از مردم حل نکرده بلکه خودش هم وبال گردن شده است.
بر اساس این گزارش؛ تبعیض بین دست اندرکاران مجتمع هلال و مردم مثل روز برای همه روشن است. مردم هم مخالف سرمایه گذاری در شهرشان نیستند اما از تبعیض های بزرگ رنج می برند. در حالی که این مردم همیشه با کمترین امکانات و باقناعت زندگی کرده اند اما برایشان سنگین است که با وجود همه مشکلاتی که دارند، عوارضی را که برای دریافت خدمات به شهرداری می پردازند، شهرداری آن را به یک مجتمع متخلف یارانه دهد.
امید است که مسئولا در این زمینه لابی گری ها و سیاسی کاری ها را کنارگذاشته و اقدام مناسبی انجام دهند و با اجرای عدالت دل مردم را به دست بیاورند.

 

 

به نقل از «دانا»
ادامه ساخت و سازهای پروژه هلال بیرجند ۴ سال پس از اتمام پروانه/رسیدگی به پرونده هلال یک سال در حال تجدید نظر
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۰۲۷۶

در حالی که تخلفات پروژه هلال همچنان به قوت خود باقی است و پروانه ساختمانی آن هم به اتمام رسیده است، این پروژه همچنان در حال کار است و کمیسیون تجدید نظر پس از حدود یک سال، هنوز درخصوص این پروژه رأیی نداده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، پروژه اداری- تجاری هلال، یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی بیرجند است که شاید به دلیل تخلفات ساختمانی گسترده، مشهورترین پروژه رسانه ای هم هست.

توافق ساخت این مجتمع در سال ۸۷ و فی ما بین دبیرکل هلال احمر ایران و مدیر پروژه هلال انجام و زمان ۳۰ ماهه ای برای ساخت آن تعیین شد؛ اما پروانه این پروژه در آذرماه سال ۹۲ به پایان رسیده و هنوز این مجتمع به بهره برداری نرسیده است و اکنون هم دارای تخلفاتی از جمله زیربنایی، کسری پارکینگ، عدم تامین پارکینگ و حذف آن به لحاظ سازه ای است.

 

علی رغم هشدار مسئولان برای پلمپ، این پروژه تنها به مدت دو هفته در خردادماه سال ۹۵ و ۱۰ روز در دی ماه ۹۵ پلمپ شد که به دلیل وعده و وعیدهای مسئولان پروژه هر بار پلمپ رفع شد.

اخرین هشدار پلمپ این پروژه هم مربوط به شهردار وقت بیرجند بود که گفت: متولیان این پروژه به شهرداری مراجعه کردند و زمین یک هزار متری را برای پارکینگ معرفی کردند که هنوز اسناد آن بنام پروژه هلال منتقل نشده است. هم اکنون کار پروژه هلال در شهرداری در حال انجام است و درخواست صدور پروانه کرده اند و شهرداری هم اعلام کرده است اگر تا اول اسفندماه اقدامات لازم را انجام ندهند پروژه را پلمپ خواهد کرد.

بر اساس اعلام یک منبع آگاه، هم اکنون پس از گذشت ۹ ماه از آخرین مهلت شهرداری به پروژه هلال، هنوز هم رفع تخلفات ساختمانی این پروژه و قول تامین پارکینگ محقق نشده است.

ابراهیم تقی زاده رئیس شورای شهر بیرجند در خصوص موضوع پروژه هلال در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: با توجه به اینکه دیدگاه های متفاوتی درخصوص مجتمع هلال وجود دارد، قرار است از مدیرعامل پروژه برای حضور در صحن شورا دعوت و موضوع این پروژه بررسی شود، که در این خصوص مدیرعامل اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: در خصوص تامین پارکینگ برای این مجتمع به شورای پنجم اعلام شده که با خرید زمینی این مشکل رفع شده است، اما برای بررسی این موضوع باید متولیان این پروژه به شورا دعوت شوند تا موارد بین شهرداری و مجتمع هلال، مورد شور و بررسی قرار بگیرد.

رئیس شورای شهر بیرجند گفت: در مجتمع هلال برخی از خواسته های شهرداری محقق شده و برخی هم در حال انجام است و مدیریت پروژه آمادگی خود برای رفع سایر موارد و خواسته های شهرداری را اعلام کرده است.

تقی زاده درخصوص پرداخت جریمه تخلفات و پروانه ساختمانی و … این پروژه هم تصریح کرد: پرداخت عوارض و جریمه ها از مواردی است که به شورا ارجاع نمی شود، بلکه اگر ساخت مازاد بر فضای انجام شود، این موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ و با حضور نماینده شورا بررسی می شود.

وی در خصوص تخفیف در جریمه و تخلفات ساختمانی این پروژه هم گفت: امکان تخفیف در عوارض و جریمه ها توسط شورا مطلقا وجود ندارد و امکان ندارد شورا به درخواست مجموعه ای تخفیف دهد؛ مگر در ماه های انتهای سال برای تشویق شهروندان به پرداخت عوارض، اما ممکن است این بدهی یا جریمه به درخواست شهروندان تقسیط شود.

رئیس شورای شهر بیرجند درخصوص پروژه هلال نظری نداد و گفت: باید قبل از احداث این پروژه تمام جهات کارشناسی از جمله ترافیک و عرض خیابان مورد توجه قرار می گرفت، اما اکنون که این بنا احداث شده و اظهارنظر درباره آن تاثیری در ماهیت قضیه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید طوری برخورد کنیم که سبب عدم سرمایه گذاری و ترس و هراس سرمایه گذاران می شود گفت: باید ضمن جلوگیری از تضییع حقوق شهر و شهروندان، سرمایه گذاران را هم تشویق کرد و با حفظ حقوق شهروندان، موانع و آسیبها مدیریت شود و بهره برداری مطلوب و صحیحی صورت بگیرد.

مهدی میری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: نظر ما این نیست که روی هر مجتمع یا ساخت و سازی نظر خاصی ارائه دهیم، وظیفه شورای شهر حفظ حق و حقوق شهرداری است.

وی افزود: هم اکنون پرونده این پروژه در کمیسیون ماده صد در حال بررسی است و اگر تخلفاتی مرتکب شده باید جریمه پرداخت شود یا اگر از نظر فنی ایراد دارد باید برطرف شود.

عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه کاری به مجموعه داخلی پروژه هلال ندارم گفت: اما وظیفه ما اعضای شورا این است که به ساخت مجموعه های بزرگی که آبروی شهر است کمک کنیم و به مسائل حاشیه ای که اصلا به ما ربطی ندارد وارد نشویم و فقط برای شهر قدم برداریم.

میری با بیان اینکه باید پروژه هلال از مباحث مطبوعاتی خارج شود تصریح کرد: وظیفه ما این است که هر گونه بدهی، تخلف، کسری پارکینگ و … مجتمع هلال را مطالبه و اینگونه مجتمع ها را تقویت کنیم تا زودتر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: این پروژه پروانه ساختمانی دارد که باید تمدید شود، اما یک سری تخلفات هم دارد که در کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال بررسی است.

عضو شورای شهر بیرجند اظهارکرد: باید این پروژه نسبت به تامین کسری پارکینگ، پرداخت بدهی و جریمه اقدام کند و موضوع پروانه ساختمانی آن هم مانند سایر پروانه های ساختمانی بررسی و حق و حقوق دولت و مردم از این پروژه دریافت شود.

 

 

ضرب الاجل دادستان بیرجند برای مجتمع تجاری هلال
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۶۴۱۲Y
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حجت الاسلام نسایی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی صبح امروز در بازدیدی سر زده از مجتمع تجاری هلال بیرجند، از قصور شکل گرفته در تعبیه نکردن پارکینگ برای این مجتمع گلایه کرد و گفت: در صورتی این مجتمع مجوز فعالیت خواهد داشت که مدیران این مجموعه هم پارکینگ چند طبقه برای این مجتمع در نظر بگیرند و هم بدهی ۲۰ میلیاردی خود تحت عنوان عوارض شهرداری را تا ۶ماه آینده با شهرداری تصویه کنند.چند روز پیش هم رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، با اشاره به ظرفیت و حجم مجتمع تجاری هلال در خیابان طالقانی بیرجند از بوجود آمدن ترافیک احتمالی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان در صورت راه اندازی این مجتمع ابراز نگرانی کرده است.

 

 

 

خبر حل شدن مشکلات مجتمع تجاری هلال، شوآف رسانه‌ای است/ تضییع حقوق شهروندان با توافق اخیر

هفته گذشته اخباری از شکسته‌شدن طلسم مجتمع هلال با ورود استاندار، تیتر بیشتر رسانه‌ها خراسان جنوبی شد اما عضو شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: بیان حل مشکلات این مجتمع، شوآف رسانه‌ای و دروغ است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مجتمع هلال از مهم‌ترین پروژه‌های جمعیت هلال احمر در خراسان جنوبی بود که عملیات احداث آن در سال ۱۳۹۰ آغاز شد اما با کش و قوس‌های فراوانی روبرو شده است.

ه مدیر وقت جمعیت هلال احمر استان مدت زمان اجرای طرح را ظرف سه سال اعلام کرده بود اما اکنون با گذشت ۹ سال همچنان در ابهام است و هر چند وقت یک خبری در خصوص حل مشکلات این پروژه به گوش می رسد اما دوباره مسکوت می شود.

شکستن طلسم پروژه هلال به دستور استاندار خراسان جنوبی

هفته گذشته همزمان تیتر اکثر رسانه ها از شکستن طلسم پروژه هلال به دستور استاندار خراسان جنوبی بود و گفته شد دنبال توافق ایجاد شده بین هلال احمر و شهرداری برای تأمین پارکینگ، عملیات احداث طرح آغاز شده و این مهم تا یک سال دیگر به اتمام می‌رسد.

گفته می شود ملانوری طی دیداری با رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به بیان مشکلات پیش روی پروژه‌های نیمه تمام هلال احمر در استان پرداخت تا گره مشکلات گشوده شود.

در ادامه نیز جلسه‌ای با حضور استاندار، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هلال احمر، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان برگزار شد تا روند حل مشکل پیگیری شود.

مشکل حل شد؟

اما گویا اخبار حل مشکلات پروژه هلال ضد و نقیض است که این موضوع را از عضو شورای شهر بیرجند جویا شدیم.

رضا حسنی‌صفت عضو شورای اسلامی شهر بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به مشکلات و تخلفات پروژه مجتمع هلال گفت: در سال ۱۳۸۷ شرکت سرمایه گذاری هلال براساس قیمت‌گذاری صورت گرفته، این زمین را به مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از هلال احمر خریداری کرده که مقرر شد طی هفت سال، آن را پرداخت کند.

عضو شورای شهر بیرجند افزود: در سال ۱۳۹۰ با شهرداری و شورای اسلامی شهر توافقی امضا می کنند که این ملک با این وسعت در طبقات مختلف ساخته شود.

وی با اشاره به تامین پارکینگ مجتمع تجاری هلال افزود: در این توافق شهرداری و شرکت مقرر می شود که ۲۵ درصد پارکینگ در داخل مجتمع و ۷۵ درصد در یک بلوک بیرون مجتمع در فاصله ۱۰۰ متری ظرف ۳۰ ماه ساخته شود.

حسنی‌صفت ادامه داد: در این توافق یک بند «ج» گنجانده می شود که در صورت تامین پارکینگ ۵۰ درصد عوارض شهرداری به شرکت سرمایه گذاری بخشیده شود.
طبقات زیرزمین به جای پارکینگ، واحد تجاری و درمانی شد

به گفته عضو شورای اسلامی شهر بیرجند، آنچه تاکنون اتفاق افتاده این است که طبقات منفی ۱ و منفی ۲ به جای اینکه به پارکینگ اختصاص پیدا کند به واحد های تجاری و درمانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از ۷۵ درصد که باید در بلوک ساخته می شد تاکنون حتی زمین تامین نشده است.

حل مشکل پروژه هلال، دروغ و شو رسانه‌ای است

 

وی با بیان اینکه اکنون گفته می شود مشکل پارکینگ مجتمع هلال برطرف شده که دروغ است، افزود: این اظهارت یک شو رسانه‌ای و دروغ است.

وی عنوان کرد: تنها اتفاقی که در حد یک صحبت این است که یک زمین متعلق به شهرداری در خیابان مفتح۴ با کاربری آموزشی با وسعت ۱۰۰۰ مترمربع که می‌توان به عنوان پارکینگ استفاده کرد، به شرکت سرمایه گذاری هلال فروخته شود.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند عنوان کرد: اخیرا این موضوع در جلسه مطرح می شود و شهردار بیرجند این صحبت را به شورای شهر منتقل کرد که شخصا به شدت با این موضوع مخالفت کردم.

وی با بیان اینکه تاکنون در این خصوص موافقتی حاصل نشده اظهار کرد: اینکه چرا موافقت حاصل نمی شود دلایل متعدد و خاص خود را دارد که باید به مطالبات مردم توجه شود.

حسنی صفت گفت: خیابان طالقانی که یکی از شلوغ ترین و دارای مراکز حساس از جمله بیمارستان امام رضا(ع) و مطب پزشکان زیادی است و اکنون با معضل ترافیکی شدید روبرو است، اگر این ۳۶۸ واحد در مجتمع هلال شروع به کار کنند، آیا همین مالکین دچار مشکل پارکینگ نخواهد شد؟ در صورتی که برای هر واحد چهار خودرو مراجعه کننده داشته باشد، این معضل به کجا خواهد رسید؟

چرا شرکت هلال، از زمین‌های محدوده خریداری نمی‌کند؟

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند عنوان کرد: چطور می شود زمینی که متعلق به شهرداری است و باید خود شهرداری علاوه بر مجتمع هلال برای مردم در این خیابان و منطقه به دلیل شلوغی، پارکینگ تامین کند، زمین را بفروشد و بگوید در آینده زمین جایگزین خواهد خرید و پارکینگ ساخته خواهد شد؟

به گفته وی، شرکت سرمایه گذاری هلال اگر واقعا هدفش کمک و رفع مشکلات موجود است که زمین در محدوده طالقانی و مفتع موجود است چرا از آن زمین‌ها خرید نمی کند و پارکینگ مجتمع را تامین نمی کند؟

واگذاری زمین شهرداری به شرکت هلال، ضایع‌شدن حق شهروندان است

حسنی صفت با بیان اینکه ما می خواهیم مشکل پروژه هلال برطرف شود اما با چه قیمتی؟ افزود: اگر زمین شهرداری به هلال واگذار شود این حق شهروندان ضایع شده است و باید شهرداری و شورای شهر از حق شهروندان دفاع کنند نه اینکه به هر قیمتی بخواهند مشکل پروژه هلال را حل کنند.

وی گفت: اکنون اگر شهرداری زمین خود را به مجتمع هلال بدهد و شرکت سرمایه گذاری هلال نیز در آینده پارکینگ بسازد، مشکل حل خواهد شد. در صورت موافقت شورای اسلامی شهر در واگذاری زمین شهرداری قسمت ۷۵ درصد پارکینگ حل خواهد شد که این موضوع جفایی بیشتر از نداشتن پارکینگ است چراکه زمین شهرداری با قیمت پایین از دست خواهد رفت.

حسنی صفت با بیان اینکه وی متهم می شود به اینکه با این پروژه مشکل دارد افزود: من با ساخت، اتمام و بهره‌برداری این پروژه مشکل ندارم بلکه تمام هدفم حل مشکلات خیابان طالقانی است نه اینکه با بهره برداری پروژه مجتمع هلال مشکلات چندین برابر شود.

در قبال زمین شهرداری، زمین دیگری در همان محدوده به همان وسعت و ارزش برای شهرداری خریداری شود
راه حل این است که در عوض واگذاری زمین شهرداری به شرکت سرمایه گذاری هلال یک زمین به اندازه و قیمت زمین شهرداری در محدوده طالقانی برای شهرداری خریداری و تهاتر انجام شود و زمین برای شهرداری همچنان بماند و شهرداری اگر بخواهد در آینده پارکینگ بسازد، دارای زمین باشد.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۹۲ بدون پروانه کار می کند و چندین بار نیز پلمپ شده و با فشار و قدرت باز شده اظهار کرد: این پروژه دارای تخلفات دیگری از قبیل نداشتن پله فرار برای تمام طبقات، گرفتن ۲۰ سانتیمتر از خیابان و ۱۶۰۰ متر اضافه بنا دارد.

بدهی ۳۷ میلیارد تومانی شرکت هلال به شهرداری بیرجند

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با بیان اینکه تکلیف تمام مالکینی که این واحدها را با پارکینگ از شرکت خریداری کرده‌اند و اکنون حتی یک مترمربع پارکینگ موجود نیست، چیست؟ گفت: بدهی این پروژه بابت عوارض شهرداری به نرخ اکنون حدود ۳۷ میلیارد تومان است.

بنابراین گزارش؛ باید منتظر ماند و دید که آیا قدرت، پیروز این پروژه خواهد شد یا حقوق شهروندان و قوانین شهرداری؟ و تا چه زمانی این برج تجاری شوآف برخی رسانه‌ها و مسئولان قرار خواهد گرفت و چه کسی اتمام آن را به نام خود ثبت خواهد کرد؟

 

خط و نشان رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی برای مجتمع هلال بیرجند؛ بدون تأمین پارکینگ اجازه فعالیت ندارید
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۶۳۵۲

خط و نشان رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی برای مجتمع هلال بیرجند؛ بدون تأمین پارکینگ اجازه فعالیت ندارید

گروه استان‌ها- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مجتمع هلال تا زمانی که پارکینگ برای آن اختصاص پیدا نکند اجازه فعالیت نخواهد داشت. – اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ظهر امروز در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقع جرم استان اظهار داشت: وجود ترافیک در برخی خیابان‌های شهر بیرجند از جمله خیابان طالقانی یکی از موارد مهم در مدیریت شهری است که با توجه به احداث مجتمع تجاری اداری هلال در خیابان طالقانی نگرانی‌ها از افزایش ترافیک بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه با ورود شهرداری و توافق هلال احمر مقرر شد که در مجاورت این ساختمان پارکینگ طبقاتی احداث شود و تا زمان تحقق این مصوبه پایان کار برای ساختمان صادر نخواهد شد افزود: این مجتمع تا زمان اختصاص نیافتن پارکینگ برای آن اجازه فعالیت نخواهد داشت.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی همچنین گفت: قرار نیست برای هر مشاور املاک یک پرونده در دادگستری تشکیل شود اما باید از این موضوع پیشگیری کرد که لازمه آن اطلاع‌رسانی، آموزش و اخذ تعهد است. توافق بین خریدار و فروشنده در دفاتر مشاور املاک نباید تبدیل به سند معامله شود که منجر به معاملات معارض، کلاهبرداری و مشکلات دیگر در جامعه خواهد شود.

 

 

 

طلسم ۸ ساله پروژه هلال شکست/وعده یک ساله مسئولان برای اتمام و بهره‌برداری از پروژه

 

طلسم 8 ساله پروژه هلال شکست/وعده یک ساله مسئولان برای اتمام و بهره‌برداری از پروژه

گروه استانها- با رایزنی‌های استاندار خراسان جنوبی و رفع بخشی از مشکلات پیش روی پروژه تجاری- اداری هلال، سکوت طرح در هم شکسته و عملیات اجرا آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی؛ مجتمع تجاری- اداری هلال از مهمترین پروژه‌های جمعیت هلال احمر در خراسان جنوبی بوده که عملیات احداث آن در شش طبقه با زیربنای ۱۵ هزار و ۷۵۰ متر مربع در سال ۹۱ آغاز شد.

اگرچه مدیر وقت جمعیت هلال احمر استان مدت زمان اجرای طرح را ظرف مدت سه سال اعلام کرده بود اما با بروز موانعی و مشکلاتی با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی سکوت اختیار کرده و برای مدت هشت سال بر پیکره نیمه تمامش ماندگار شد.

تاکنون در برهه‌های مختلف در قالب بازدیدهای مسئولان کشوری و برگزاری جلسات، رایزنی‌های زیادی در راستای رفع موانع موجود انجام شده که نتایج قابل قبولی حاصل نشد.

هرچند مسئولان استانی بر اهمیت احداث و اتمام پروژه تاکید دارند اما تاکنون گام‌های برداشته شده در راستای رفع مشکلات پیش روی طرح موثر نبوده و باعث طلسم هشت ساله پروژه شده بود.

گره پروژه باز شد

استاندار خراسان جنوبی در اولین روزهای نشست بر سکوی مدیریتی استان، طی دیداری با رئیس جمعیت هلال احمر  جمهوری اسلامی ایران به بیان مشکلات پیش روی پروژه های نیمه تمام هلال احمر در استان پرداخت تا گره مشکلات گشوده شود.

در طی هفته جاری جلسه‌ای با حضور استاندار، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هلال احمر، شهردار و رئیس شورای شهر بیرجند و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان برگزار شد تا روند حل مشکل به باد فراموشی سپرده نشود.

با رایزنی‌های این مقام مسئول طلسم پروژه شکسته شد و به دنبال توافق ایجاد شده مابین هلال احمر و شهرداری برای تامین پارکینگ، عملیات احداث طرح آغاز شده و این مهم تا یک سال دیگر به اتمام می‌رسد.

این مقام عالی خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام جمعیت در استان بیان کرد: ساختمان اداری، تجاری هلال و ساختمان ستادی، امدادی هلال احمر استان برای تکمیل و افتتاح به اعتبارات ویژه نیاز دارد.

ملانوری با اشاره به سرمایه گذاری‌ها و هزینه‌های هنگفت این پروژه افزود:  تکمیل فاز اول ساختمان ستادی هلال احمر نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است.

ضرورت توجه به تجهیز پایگاه‌های امدادی

وی با اشاره به وضعیت پایگاه‌های امداد جاده‌ای استان اظهار داشت: تأمین تجهیزات و امکانات، خودروهای نجات و آمبولانس و شارژ انبارهای موجود از مهمترین نیازهای این پایگاه‌ها بوده که نیازمند توجه و بررسی است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از جمعیت هلال احمر خواستاریم در راستای تکمیل و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات نیمه کاره از هیچ تلاشی دریغ نکند.

ملانوری خواستار توجه ویژه به احداث پایگاه امداد کوهستان در محدوده بند دره بیرجند شد و گفت: این طرح از جمله مطالبات مهم استان بوده که اجرای آن نیازمند عنایت ویژه متولیان است.

هزینه احداث پارکینگ تامین می‌شود

رئیس شورای اسلامی بیرجند با اشاره به مشکل پارکینگ پروژه تجاری- اداری هلال بیان کرد: مقرر شده هزینه‌های احداث  پارکینگ توسط شرکت سرمایه گذاری  هلال احمر تامین شود.

ابراهیم تقی زاده ادامه داد: مقرر شده پیشنهادات شهردار بیرجند و شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ظرف مدت یک هفته پیرامون نحوه تامین پارکینگ و نحوه پرداخت هزینه‌ها برای بررسی و تصمیم گیری به شورای شهر ارسال شود.

بنا به گفته وی، هزینه‌های پروانه ساختمانی و کمیسیون ماده ۱۰۰ و میزان و نحوه پرداختی بعد از تصمیم گیری شورا اعلام خواهد شد.

امید است با همکاری هر چه بیشتر از سوی دستگاه‌های متولی، این پروژه هر چه زودتر به مرحله افتتاح برسد چراکه با اتمام این طرح کمک شایانی به رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*