اخبار خراسان جنوبی/ جریمه نقدی اصناف با بکارگیری مشمولان غایب

 

رتبه‌های نشریات خراسان جنوبی تغییر کرد

رتبه‌های نشریات خراسان جنوبی تغییر کرد

 سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به آخرین رتبه‌بندی اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سطح رتبه‌های نشریات تغییر کرد و شاهد ارتقای نشریات استان بوده‌ایم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی در نشست تخصصی مباحث آگهی‌های دولتی که با حضور مدیران مسئول نشریات استان برگزار شد افزود: اعمال این رتبه‌بندی در یارانه نشریات منتج به آثار خوبی شده اما در آگهی‌ها، مشکلاتی را برای نشریات استان به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: از زمان اعمال این رتبه‌بندی، مبالغ آگهی‌ها بسیار بالاتر رفته و اعتراضاتی را از سوی دستگاه‌های اجرایی به همراه داشته است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی ناچارند تعداد آگهی‌ها را کم کنند یا نشریات، تخفیف‌های بیشتری را به دستگاه‌ها ارائه دهند.

وی افزود: نشریات می‌توانند با استفاده از حق قانونی خود کل مبلغ مشخص شده برای آگهی را دریافت کنند یا تخفیف بدهند، از سوی دیگر افزایش هزینه‌های نیروی انسانی، چاپ، قیمت کاغذ و سایر موارد نشریات را در شرایط سختی قرار داده است.

رمضانی به رایزنی‌های انجام شده با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری پیرو ایجاد الزام برای دستگاه‌های اجرایی درخصوص پیوست رسانه‌ای مختص نشریات و پایگاه‌های خبری اشاره کرد و گفت: کارگروه‌هایی نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف احصای مشکلات فعلی نشریات تشکیل شده است.

بنابر این گزارش در این نشست مدیران مسئول نشریات به بیان نظرات خود درباره ایجاد تعامل بین نشریات و دستگاه‌های اجرایی درخصوص آگهی‌های دولتی پرداختند.

 

 

بخشی از مشکلات محله «سراب» تا مهر مرتفع می‌شود

شهردار منطقه دو بیرجند گفت: طی شش ماهه امسال قسمتی از مشکلات پیش‌ روی مردم این محله که موانع خاصی نداشته باشد توسط شهرداری پیگیری و انجام خواهد شد.

فارس من | بخشی از مشکلات محله «سراب» تا نیمه اول سال مرتفع می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس محله سراب بیرجند، یکی از محلاتی بوده که نسبت به دیگر محلات از امکانات رفاهی و اجتماعی کمتری برخوردار است و مردم این محله علی‌رغم پیگیری مشکلات خود از چند سال گذشته هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند.

از جمله مشکلات مطرح شده توسط شهروندان این منطقه از شهر نبود روشنایی کافی در ورودی این محله و در کوچه‌ها، نبود فضای سبز وفضای مناسب برای بازی کودکان، مشکلات مردم در حوزه رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی، نبود عابر بانک، عدم نظافت به موقع کوچه‌ها و جمع‌آوری نکردن زباله‌ها و غیره از جمله این مشکلات بوده است.

«سنجری» شهردار منطقه دو بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در این خصوص، اظهار داشت: فعالیت شهرداری در سه حوزه خدمات، عمرانی و زیرساختی و فضای سبز خلاصه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات طبق برنامه زمان‌بندی شده کارکنان مربوطه شهرداری در محلات حاضر و بحث نظافت و رفت و روب خیابان‌ها را انجام می‌دهند، تصریح کرد: این موضوع در محله سراب نیز به موقع انجام و اگر گاهی با تأخیر بوده به دلیل تعطیلات بوده است.

شهردار منطقه دو بیرجند ادامه داد: نگهداری حیوانات خانگی توسط برخی از اهالی این محله معضلات اساسی و دست و پاگیری ایجاد می‌کند بنابراین از اهالی این محله درخواست می‌شود تا بیشتر نسبت به رعایت اصول و ضوابط شهری اقدام کنند.

سنجری در مورد فضای سبز در این محله، گفت: در میدان ورودی سراب تحت عنوان میدان کوثر عملیات اجرایی و جدول‌گذاری این میدان انجام شده و بحث فضای سبز و دیوارسازی به زودی در حال انجام است.

وی افزود: در مورد ایجاد فضای سبز در داخل محله سراب مشکل اصلی مربوط به تملک اراضی لازم برای این اقدام بوده که در این راستا با ورثه‌های آقایان میابادی از سال‌های ۸۵-۸۶ تفاهم‌نامه‌ای بین آن‌ها و شهرداری بیرجند امضا شده اما متأسفانه هنوز اقدامی توسط ورثه در این زمینه انجام نگرفته است.

شهردار منطقه دو بیرجند ادامه داد: به محض اینکه این تملک انجام و کاربری مربوطه برای آن تعریف و در اختیار شهرداری قرار گیرد اقدامات خوب و در شأن مردم این محله در دستور کار قرار داده که زمان آن بستگی به تملک اراضی مربوطه دارد.

سنجری با اشاره به مشکل آسفالت برخی از کوچه‌های محله سراب، افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته در پی بازدید انجام شده بحث شرکت‌های حفاری در این بخش از کوچه‌ها مطرح بوده که هنوز پاسخ نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مورد روشنایی ورودی سراب قطعاً این موضوع پیگیری تا مشکل شهروندان در این زمینه رفع شود، افزود: در خصوص نبود عابر بانک نیز درخواست باید از طریق بانک‌ها پیگیری شود.

شهردار منطقه دو بیرجند یادآور شد: در ۶ ماهه امسال قسمتی از مشکلات پیش‌روی مردم این محله که موانع خاصی نداشته باشد توسط شهرداری پیگیری و انجام خواهد شد.

سنجری در پایان از مردم خواست تا همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند تا در بحث تملک و کاربری موانع پیش روی شهرداری برداشته و بتواند خدمات لازم را به مردم این محله ارائه دهد.

از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور؛

۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به راهداری خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۶۵۰ میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه‌های روستایی و حذف نقاط حادثه‌خیز استان مصوب شده که تاکنون ۹۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

اسدالله جلال‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از محل این اعتبارات، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌های روستایی خراسان جنوبی مصوب شده که تاکنون ۸۰ میلیارد تومان آن به استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه با اختصاص این اعتبارات تاکنون روکش ۱۵ کیلومتر راه روستایی در استان انجام شده و مورد استفاده مردم قرار گرفته است، اضافه کرد: همچنین روکش آسفالت ۴۲ کیلومتر از راه‌های روستایی که عمده از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور است تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای نقاط حادثه‌خیز استان مصوب شده که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و از محل این اعتبار یک نقطه حادثه‌خیز اصلاح شده و اصلاح ۶ نقطه حادثه خیز استان در دستورکار قرار دارد.

جلال‌زاده عنوان کرد: سال گذشته، ۲۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی برای حوزه راهداری استان مصوب شده که تاکنون ۱۸۳ میلیارد تومان یعنی ۷۵ درصد آن اختصاص یافته است، همچنین در این مدت ۳۵۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای استان مصوب شده که ۳۲۸ میلیارد تومان یعنی ۹۴ درصد آن اختصاص یافته است

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۳۱ نقطه مصوب حادثه‌خیز داریم، گفت: تاکنون ۱۳ مورد رفع شده و ۶ مورد در دست اجراست و هشت نقطه باقی مانده است، همچنین ۴۹ نقطه پرتصادف در استان احصا و برای تصویب به تهران ارسال شده است.

جلال‌زاده با بیان اینکه تاکنون در خراسان جنوبی ۳۳ مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی احداث شده است، افزود: در حال حاضر ۱۷ مجتمع خدماتی و رفاهی در دست احداث داریم، همچنین ۲۳ مورد در مرحله استعلام قرار دارد که از این تعداد موافقت اصولی ۲۰ مورد را اخذ کردیم.

وی اظهار داشت: طول راه‌های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۷۶۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۲۱۰ کیلومتر راه اصلی، سه هزار و ۳۴۷ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی سفر کرد.

 

 

 

وزش باد در خراسان جنوبی شدت می‌گیرد/۲

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در ۲۴ ساعت آینده، وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در استان پیش‌بینی می‌شود.

فاطمه زارعی افزود: این وضعیت در جنوب و شرق خراسان جنوبی از شدت بیشتری برخوردار است.

وی گفت: به لحاظ دمایی امروز افزایش نسبی و جزئی دور از انتظار نیست اما روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به‌طور موقت دمای هوا کاهش خواهد یافت.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: پایان هفته جاری افزایش مجدد دمای هوا پیش‌بینی می‌شود.

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد:

اختصاص ۱۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات به خراسان جنوبی/۲-۳

اختصاص یک هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات به خراسان جنوبی

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: از محل جزء ۲ بند “ب” تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات به استان اختصاص یافت که براساس شاخص‌های جمعیت و نرخ بیکاری بین شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  جواد اشرفی  اظهار داشت: این تسهیلات باید با اولویت مناطق محروم و حاشیه نشین و فعالیت‌های خلاق و دانش بنیان هزینه شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به ضرورت جذب تسهیلات اختصاص یافته از محل تبصره ۱۶، اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست و مجموعه مدیران استان که مرتبط با بحث هستند، باید تمام تلاش خود را برای جذب آن تا پایان سال مالی بکارگیرند.

اشرفی عنوان کرد: هر دستگاهی که متولی این تسهیلات باشد، متقاضیان واجد شرایط را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند و این تسهیلات برای اشتغال و سایر موضوعات مرتبط پرداخت می‌شود.

وی گفت: براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ سقف اختصاص این تسهیلات چهار درصد است که از مرکز پیگیر هستیم که سقف پرداختی این تسهیلات به ۲ برابر افزایش یابد.

 

 

 

اعتبارات عمرانی خراسان جنوبی ۳۶ درصد افزایش یافت

اعتبارات عمرانی خراسان جنوبی ۳۶ درصد افزایش یافت

استاندار خراسان جنوبی گفت: اعتبارات عمرانی استان در سرفصل‌های تملک و داریی، توازن و نفت از ۷۸۵ میلیارد تومان در سال گذشته به هزار و ۶۹ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ افزایش یافت که رشد ۳۶ درصدی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز شنبه در شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین اعتبارات هزینه‌ای استان نیز در سال مالی ۱۴۰۰، ۴۷۱ میلیارد تومان بود که در سال مالی ۱۴۰۱به ۶۰۸ میلیارد تومان افزایش یافت و رشد ۲۹ درصدی دارد.

وی پیش‌بینی کرد: اعتبارات عمرانی خراسان جنوبی در سال مالی۱۴۰۰ با اختصاص اعتبار از سایر ردیف‌ها و با احتساب اعتبارات عمرانی سفر رییس جمهور به سه هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در شورای برنامه‌ریزی استان سهم اعتبارات شهرستان‌های خراسان جنوبی به صورت درصدی به تصویب اعضا رسید، اضافه کرد: توزیع اعتبارات در سال جاری براساس روش علمی و تخصصی انجام شده است.

قناعت با تاکید براینکه دستگاه‌های اجرایی از جذب حداکثری اعتبارات ملی وزارت‌خانه‌ها غافل نشوند، اضافه کرد: در مجموع ۸۰ درصد اعتبارات کشور به صورت ملی و ۲۰ درصد به صورت استانی تخصیص می‌یابد که با توجه به حجم بالای اعتبارات ملی، مدیران دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را برای جذب حداکثری اعتبارات ملی بکارگیرند.

وی با اشاره به اینکه در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به خراسان جنوبی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات سفر رییس جمهور اضافه شد و اعتبارات این سفر به هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید، اضافه کرد: تاکنون یک و ششم اعتبارات سفر رییس جمهور به استان تزریق و بین دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی توزیع شده است.

قناعت عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو نخستین استان‌هایی بود که هدف سفر رییس جمهور قرار گرفت که این موضوع به نفع استان شد و اعتبارات سفر زودتر از سایر استان‌ها به خراسان جنوبی تزریق شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اتمام سال مالی ۱۴۰۰، مسوولان دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات سال مالی جاری بکارگیرند و در خصوص جذب این اعتبارات به صورت هفتگی جلساتی با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه انتظار ما این است که مسوولان نگاه بخشی نداشته باشند و نگاه استانی در مولدسازی املاک مازاد دولت داشته باشند، اضافه کرد: انتظار ما از مسوولان دستگاه‌های اجرایی این است که منفعت استان را در مولدسازی املاک مازاد دولت از منفعت وزارت خانه‌ها ترجیح دهند تا شاهد توسعه استان باشیم.

قناعت افزود: نباید در شرایطی که برخی دستگاه‌های برای ارائه خدمات به مردم از نبود مکان رنج می‌برند، برخی دستگاه‌های املاک مازاد آنان خاک بخورد، از آنجایی این املاک سرمایه ملی است باید مورد استفاده عموم قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: کارگروه مولدسازی املاک مازاد دولت فعال‌تر و جدی‌تر از گذشته برگزار شود تا در این کارگروه املاک دولتی مازاد تبدیل وضعیت و مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است توزیع اعتبارات به ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی براساس درصد، واگذاری ساختمان شماره ۲ اداره‌کل استاندارد استان به عنوان ملک مازاد به شورای هماهنگی مواد مخدر برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶، طرح و بررسی مصوبات کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایر، شهری و آمایش سرزمینی و محیط زیست و نحوه توزیع اعتبارات جزء ۲ بند “ب” تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ از دستورکارهای شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بود که با رای حداکثری اعضا به تصویب رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت ۲ وقف جدید در خوسف/۲

از آغاز امسال تاکنون دو وقف جدید در شهرستان خوسف ثبت شده است.

مسئول اوقاف وامور خیریه خوسف  گفت : یکی از این موقوفات مربوط به ورثه والدین شهید حسن فنودی بوده که شامل یک قطعه زمین مزروعی به مساحت ۴۷۰ متر به همراه  ۳۳ دقیقه آب از مزرعه کنقند با نیت کمک به افراد نیازمند و فقرای شهرستان بوده است.

حجت الاسلام محمد الهی  افزود : در مجموع ۹۹۰ وقف در شهرستان خوسف به ثبت رسیده است که  بیشترین موقوفات مربوط به عزاداری سیدالشهدا (ع) است.

 

 

 

 

رقابت بدون گل تیم های پارسا صنعت بیرجند و شادکام مشهد/۷

رقابت تیم پارسا صنعت بیرجند با شادکام مشهد به تساوی بدون گل منجر شد.

در ادامه مسابقات لیگ دسته سه کشور عصر دیروز رقابت دو تیم پارسا صنعت بیرجند با شادکام مشهد در ورزشگاه آزادی بیرجند برگزار شد.

پس از ۹۰ دقیقه تلاش این رقابت با نتیجه صفر بر صفر پایان یافت.
تیم فوتبال پارسا صنعت بیرجند با ۲۲ امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار دارد.

 

 

 

 

۱۰ مصوبه سفر استاندار خراسان جنوبی به فردوس محقق شد/۲

۱۰ مصوبه سفر استاندار خراسان جنوبی به فردوس محقق شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون از مجموع ۱۲ مصوبه سفر به شهرستان فردوس به گزارش فرماندار، ۱۰ مصوبه به نتیجه رسیده و ۲ مصوبه هم در دست پیگیری است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار با امام جمعه، فرماندار، شهردار و جمعی از معتمدین شهرستان فردوس با اشاره به مصوبات نخستین سفر شهرستانی خود به فردوس افزود: فردوس، مقصد سومین سفر شهرستانی بود.

وی بیان کرد: هرچه وفاق و همدلی در ارکان مختلف بیشتر باشد، توفیقات در جذب اعتبارات ملی و استانی نیز بیشتر خواهد شد و در سایه همدلی و اتحاد، مشکلات منطقه بهتر و سریع‌تر مرتفع می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی به مطالبات مردمی در شهرستان فردوس اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از این مطالبات در سفرهای بعدی که به صورت رسمی یا موردی صورت خواهد گرفت، در دستورکار قرار می‌گیرد و برای رفع آنها برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی با بیان این نکته که از مشکل کارخانه آرد شهرستان مطلع است و برای کمک به رونق تولید در این واحد پیگیری‌هایی هم شده است، اظهار داشت: تخصیص ۱۵میلیارد تومان تسهیلات به این واحد تولیدی از جمله اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: کارخانه‌های آرد استان، یک سوم ظرفیت کار می‌کنند لذا باید برای رونق بیشتر در این واحدها، کمک کنیم و اجازه ندهیم به خاطر این تحولات جهانی و ملی، زمین بخورند.

قناعت جهادی بودن مدیران و کارکردن با جدیت آنها برای رفع مشکلات و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را که به عنوان مطالبات مردمی در جلسه مطرح شد، بجا عنوان کرد و گفت: وظیفه ما این است که جز نوکری برای مردم را در دستور کار نداشته باشیم.

وی افزود: وقتی رییس دولت و اولین فرد قوه مجریه، تمام وقت خود را برای مردم هزینه می‌کند، به دل جامعه می‌رود و به صورت رودررو و در کنار مردم، مسایل را پیگیری می‌کند، ما هم به عنوان نمایندگان این دولت، تکلیفی جز این نداریم که دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تکیه دولت برای رفع مشکلات به توانمندی‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های داخلی است تاکید کرد: رییس جمهور از جنس مردم است و جز خدمت به مردم، هدفی ندارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که دولت سیزدهم با آنها دست و پنجه نرم می‌کند اظهار داشت: مهمترین اقدام دولت، اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و رفع مشکلات اقتصادی کشور است، موضوعی که دولت‌های قبل با اذعان به اهمیت آن، جرات ورود به آن را نداشتند.

در این دیدار به برخی از ظرفیت‌های شهرستان فردوس از جمله معدن با ذخیره ۱۰ میلیون تن مس، کارخانه منیزیم به عنوان تنها واحد فرآوری ایران و خاورمیانه و قنات بلده اشاره شد و موضوع تکمیل مجتمع آبرسانی عشایر، شبکه جمع‌آوری و تصفیه خانه فاضلاب هم به عنوان بخشی از مطالبات مردم مطرح شد.

 

 

 

برگزاری مراسم اختتامیه دوره آموزشی سربازان مرکز آموزش مرزبانی بیرجند

مراسم اختتامیه دوره آموزشی سربازان مرکز آموزش مرزبانی نیروی انتظامی محمد رسول الله بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، در این مراسم که مسئولان نظامی و انتظامی و معاون سیاسی ، امنیتی و برگزاری مراسم اختتامیه دوره آموزشی سربازان مرکز آموزش مرزبانی بیرجنداجتماعی استاندار خراسان جنوبی حضور داشتند سربازان پس از ادای احترام به تمثال شهیدان و سان، سردوشی را دریافت کردند.

 

در این مراسم از فرماندهان نمونه گردان، سربازان نمونه، مربیان نمونه، بهترین تیرانداز و اسلحه دار و مربی قرآنی تقدیر شد.

 

سردار محمدی فرمانده مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله بیرجند گفت:این سربازان پس از گذراندن آموزش‌های نظامی،  عقیدتی، سیاسی و اقتصادی از مقاطع عادی، دیپلم و فوق دیپلم و بالاتر در این مرکز آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و برای پاسداری از مرز‌های نظام جمهوری اسلامی ایران آماده شدند.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم در این مراسم گفت: امروز که شما موفق به اخذ سردوشی شده اید وظیفه بسیار بزرگ و سنگین بر دوش دارید.

 

طالبی دشمن شناسی را از مهم‌ترین برنامه‌های نیرو‌ها دانست و گفت: علیرغم تمام این توطئه ها، دشمنان تاکنون نتوانسته اند به اهداف شوم خود برسند و حضور مردم در صحنه، هوشیاری نیرو‌های مسلح و تبعیت از ولایت باعث شد توطئه ها خنثی شود.

 

وی گفت: امروز نیرو‌های مسلح به ویژه مرزبانان در سراسر کشور آماده هستند و همواره از مرزها نگهبانی و حراست می‌کنند.

 

 

 

ثبت وقف یک‌میلیارد تومانی در طبس/۲

بانوی طبسی منزل یک میلیارد تومانی خود را در طبس وقف کرد.

رئیس اوقاف وامورخیریه طبس گفت : یک منزل مسکونی به متراژ ۲۵۰ مترمربع توسط خیر نیک اندیش شهربانو حسن زاده در شهرستان طبس وقف شد.

امینی نسب افزود : این منزل با نیت روضه خوانی دهه اول ماه محرم و پنج شب پایانی ماه صفر در هیئت روستای محمدآباد وقف شده است.

وی گفت:  همچنین ۳۴ مورد وقف در شهرستان طبس در دست پیگیری و اقدام است.

رئیس اوقاف وامورخیریه طبس با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون سه مورد وقف در شهرستان به ثبت رسیده است افزود: شهرستان طبس در مجموع دارای ۵۴۲ وقف است.

امینی نسب گفت : عزاداری و اطعام عزاداران امام حسین (ع) و قرائت قرآن و کمک به نیازمندان بیشترین نیات واقفین در شهرستان بوده است.

رئیس اوقاف وامور خیریه طبس افزود: شهرستان طبس نیاز به وقف‌هایی در حوزه بهداشت و درمان، علمی و پژوهشی و تحصیل دانشجویان و طلاب دارد.

 

 

 

 

نجات پیرمرد مفقود شده در خوسف/۴

پیرمرد هشتاد ساله مفقود شده در حومه روستای تقی آباد شهرستان خوسف نجات یافت.

رئیس هلال احمر شهرستان خوسف گفت: فرد مفقود شده ساعت ۱۰ شب گذشتهنجات پیرمرد مفقود شده در خوسف از منزل خود خارج شده و پس از عدم نتیجه جستجو خانواده وی و مردم محلی، ساعت هفت و پنج دقیقه صبح امروز اعلام مفقودی یک پیرمرد در روستای تقی آباد شهر ماژان به پایگاه هلال احمر شهرستان خوسف اعلام شد.

ولی زاده گفت: برای نجات فرد مفقود شده، یک گروه سه نفره هلال احمر و یک گروه سه نفره نیرو‌های انتظامی و چندین گروه مردم محلی بلا فاصله به محل اعزام شدند.

وی گفت: پس از جستجوی سه ساعته گروه‌های تجسس، ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه صبح امروز فرد مفقودی پیدا و با حال عمومی نسبتا خوب خانواده تحویل داده شد.

 

 

 

 

 

 

آزادی آخرین زندانی زن جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی/۲-۳

آخرین زن زندانی مشمول قانون ستاد دیه از زندان‌های خراسان جنوبی آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر ستاد دیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما استان گفت: ۲آزادی زن زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی مرد ویک زن زندانی  با کمک خیران و ستاد دیه آزاد شدند.
حسین‌پور افزود: مجموع بدهی این ۳ زندانی ۱۲  میلیارد و ۱۳۱ میلیون ریال بوده است.
وی گفت: از این میزان ۴ میلیارد ۵۷۳ میلیون ریال گذشت شاکی،۴ میلیارد ریال احصار ،  یک میلیارد ۷۳۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی، ۶۰۷ میلیون ریال کمک استانی و  یک میلیارد ۷۸۳ میلیون ریال کمک کشوری بوده است.

مدیر  ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۹۰ محکوم جرائم غیر عمد در زندان‌های استان زندانی هستند، که ۳۳ بدهکار مالی و ۵۵ نفر بابت دیه در زندان ها هستند.
وی با شاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۰ زندانی آزاد شدند گفت :  ۱۷ نفر مرد و ۳ زن هستند .
مدیر ستاد دیه خراسان جنوبی کل  بدهی زندانیان را  ۶۴ میلیارد ۴۵۷ میلیون ریال عنوان کرد

 

 

 

خدمات رسانی به ۱۰ روستای طبس توسط کتاب‌خانه پستی /۲

خدمات رسانی به ۱۰ روستای شهرستان طبس توسط کتاب‌خانه پستی کانون پرورش فکری

 کتاب‌خانه پستی کانون در شهرستان طبس از سال ۱۳۹۵ فعالیت مجدد خود را در این شهرستان آغاز کرده است و هم اکنون به کودکان و نوجوانان ۱۰ روستای این شهرستان که دسترسی به منابع مطالعاتی تخصصی حوزه کودک و نوجوان را ندارند خدمات فرهنگی کتاب محور به صورت رایگان ارایه می کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ معرفی کتاب، امانت کتاب، اجرای مسابقات مختلف فرهنگی، هنری و ادبی از جمله فعالیت‌های کتاب محوراین کتاب‌خانه کانون استان است که بیش از ۲۰۰ کودک و نوجوانان مناطق روستایی شهرستان طبس در بخش‌های مرکزی، دیهوک و دستگردان از آن بهره مند هستند.

 طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان نیز در خصوص اهداف این نوع از کتاب‌خانه های کانون گفت: این فعالیت‌ها در راستای عدالت فرهنگی، افزایش سطح مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، کشف و شناسایی استعدادهای کودکان ونوجوانان توانمند روستایی انجام می شود تا در کنار این اهداف خلاء در دسترس نبودن کتاب برایشان به این شیوه پر شود.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر دو کتاب‌خانه پستی کانون در شهرستان‌های طبس و بیرجند فعال هستند افزود: ارتقای برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان و ترویج مطالعه از  اهم برنامه های کانون پرورش فکری است و امیدواریم شاهد ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در روستاها ومناطق دور افتاده و کم برخوردار از طریق کتاب‌خانه‌های پستی کانون باشیم.

 

 

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی:

انتشار ۱۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس نیازمند حمایت مالی است/۲-۳

 انتشار ۱۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس نیازمند حمایت مالی است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: ۱۶۰ عنوان کتاب با موضوع شهدا تهیه و آماده چاپ شده که به دلیل عدم حمایت مالی تاکنون منتشر نشده اند.

سرهنگ غلامرضا فلاحی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: هم زمان با برگزاری کنگره شهدای خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۷، ۱۶۰ عنوان کتاب در شهرستان های استان تهیه و آماده چاپ شد که به دلیل عدم حمایت مالی، تاکنون این کتاب ها منتشر نشده اند.

وی ادامه داد: یکی از راه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، انتشار کتاب های پیرامون شهدای خراسان جنوبی است تا با مستند سازی که در این خصوص انجام می شود، اقدامی تاثیرگذار انجام شده باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: تا کنون بیش از ۲۶۰ عنوان کتاب در بخش های مختلف دفاع مقدس کودک، نوجوانان و بزرگسالان، داستان، شعر، خاطره و تاریخ شفاهی توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان، منتشر شده است.

 

 

 

 

 

 

پروژه دوبانده‌سازی محور بیرجند قاین سال آینده تکمیل می‌شود

 

پروژه دوبانده‌سازی محور بیرجند قاین سال آینده تکمیل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: عملیات دوبانده‌سازی محور بیرجند-قاین در صورت اختصاص اعتبار تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام می‌رسد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، وحید داعی اظهار داشت: پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

وی گفت: خراسان جنوبی به دلیل همجواری با شش استان کشور، داشتن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و چهار گذرگاه مرزی در بخش راه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: دو کریدور اصلی کشور شامل چابهار- زاهدان – بیرجند به سمت مشهد و کریدور بندرعباس- کرمان- دیهوک- فردوس و بجستان و همچنین کریدورهای فرعی طبس به سمت اصفهان و یزد این استان را به چهار راه کریدوری تبدیل کرده است.

داعی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است، افزود: طول راه‌های این استان پهناور و کویری ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند اذعان داشت: از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۹۳ کیلومتر از راه‌های استان به صورت دوبانده هستند، ادامه داد: در این راستا ۵۸۰ کیلومتر باند دوم با حجم قرارداد سه هزار میلیارد تومان در دست اجرا است.

داعی با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۷۳۴ کیلومتر باند دوم در استان ایجاد شده بود ادامه داد: در سفر سال گذشته رئیس جمهور ۲هزار میلیارد تومان در ردیف ۳ مصوبات تا سال ۱۴۰۲ برای استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان وجه نقد و ۱۰۰ میلیارد تومان قیر به استان اظهار داشت:  اختصاص این اعتبارات سبب تحرک خوبی در حوزه راهسازی استان شد که در این راستا حدود ۵۰ کیلومتر زیربار عبور رفت و ۳۰ کیلومتر هم تا مرحله زیرسازی آسفالت انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۲۱۶ کیلومتر برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده است، افزود: از این میزان ۱۰۰ کیلومتر برای ۱۴۰۱ است که چنانچه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد، می‌توانیم ۱۰۰ کیلومتر باند دوم را تا پایان سال تکمیل کنیم.

داعی، محور بیرجند- قاین را یکی از محورهای پرحادثه خراسان جنوبی برشمرد و افزود: طول کل این محور ۱۰۰ کیلومتر است که ۸۴ کیلومتر از مسیر دوبانده شده و زیر بار عبور رفته است.

وی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر باقی مانده و در حال اجرا است اظهار داشت: امید است چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف دو ماه آینده زیر بار ترافیک برود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تلاش می‌کنیم ۱۲ کیلومتر باقی مانده هم در صورت اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد و پرونده این پروژه بسته شود.

جریمه نقدی اصناف با بکارگیری مشمولان غایب/۴

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان از جریمه نقدی اصناف با به کارگیری مشمولان غایب خبرداد و گفت: مشمولان غایبی که تا کنون برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکرده اند برابر ماده ۱۰ و ۵۸ و ۶۲ قانون با محرومیت های اجتماعی مواجه می شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”سید احمد حسینی” اظهار داشت: مشمولان غایبی که وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند برابر مواد ۵۸ و ۶۲ قانون خدمت وظیفه عمومی با تشدید محدودیت ها و محرومیت های اجتماعی، عدم برخورداری از هر گونه تسهیلات دولتی و اشتغال در سازمان ها و کارگاه های دولتی و خصوصی مواجه می شوند.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۰ قانون وظیفه عمومی هر گونه استفاده از تسهیلات دولتی مانند دریافت وام و کسب پروانه کار و کاندید شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و استخدام به هر صورت (رسمی و قرار دادی و روزمزد) به شرط تعیین تکلیف وضعیت خدمتی مشمولان است.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: به کارگیری مشمولان غایب توسط کارفرمایان و کارخانجات و کارگاه ها و شرکت ها و آموزشگاه ها و بنگاه ها و مغازه ها و تعمیر گاه ها دولتی و خصوصی برابر ماده ۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی برای اعمال مجازات تعیین شده و به دستگاه های قضائی معرفی می شوند.

سرهنگ حسینی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی مجازات در نظر گرفته شده برای این دسته از افراد برای بار اول پرداخت هزینه سالانه یک سرباز به میلغ حدود ۲۹ میلیون تومان و برای بار دوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز محاسبه و اخذ می شود.

 

 

 

 

خودروی حامل چوب قاچاق دربشرویه متوقف شد/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی”بشرویه” گفت: مأموران در بازرسی از یک کامیون ، ۱۲ تن چوب قاچاق به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد میربلوکی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان بشرویه در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از کامیون، ۱۲ تن چوب قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی محموله کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

ترخیص اینترنتی وسایل نقلیه توقیفی در خراسان جنوبی/۴

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: مالکان وسایل نقلیه ای که وسیله آن ها به علت تخلفات رانندگی توقیف شده و فاقد دستور قضائی باشند می توانند نسبت به ثبت در خواست اینترنتی ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا عباسی” اظهار داشت: به منظور تسریع در ارائه خدمات و ارتقاء رضایتمندی مردم، فرایند ترخیص وسایل نقلیه توقیفی به صورت کاملاً غیرحضوری(اینترنتی) به عنوان یکی از برنامه های هوشمندسازی پلیس راهور فراجا در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در این خصوص با بررسی های کارشناسانه و فنی، نرم افزار و سامانه هوشمند ترخیص اینترنتی وسایل نقلیه در راستای تکریم مردم، حفظ حقوق شهروندی و صیانت اموال مردم طراحی شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی بیان داشت: شهروندان عزیز می‌توانند با نصب اپلیکیشن”پلیس من” بر روی دستگاه تلفن همراه خود از خدمات اینترنتی پلیس راهور به ویژه در حوزه ترخیص اینترنتی بهره‌ مند شوند.

سرهنگ عباسی خاطرنشان کرد: مالکان وسایل نقلیه ای که وسیله آن ها به علت تخلفات رانندگی توقیف گردیده و فاقد دستور قضائی باشند می توانند با مراجعه به اپلیکیشن «پلیس من» و یا وبسایت «راهور ۱۲۰» به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت درخواست اینترنتی ترخیص وسیله خود در تمام ساعات شبانه روز اقدام کنند.

 

 

 

وقوع یک فقره قتل بر اثر اختلاف خانوادگی در «قاین»/۴

سرهنگ زال بیکی از وقوع یک فقره قتل به علت اختلافات خانوادگی در شهرستان قاین خبر داد.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی قاین گفت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک مورد درگیری منجر به قتل در یکی از روستاهای شهرستان قاین، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او گفت: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند، فردی به علت اختلافات خانوادگی همسر قبلی خود را که ۵۲ سال سن داشت با ضربات چاقو مجروح کرده و مصدوم به علت شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

سرهنگ زال بیکی گفت: قاتل در بازجویی‌های پلیسی به قتل همسر ۵۲ ساله خود نیز اعتراف کرد که در این خصوص پرونده تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

اسماعیل زاده،مدیرجدیدآموزش و پرورش قاین/۲

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی ابراهیم اسماعیل زاده را به عنوان مدیر جدید آموزش و پرورش شهرستان قاین در دولت مردمی برای ساخت ایران قوی معرفی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد،  در این آیین، با بیان این که مسئولیت امانتی بسیار سنگین است؛ تصریح کرد: توجه ویژه به ارتقای ساختارهای آموزشی و پرورشی کودکان و نوجوانان برای تربیت تمام ساحتی ایشان،مهمترین وظیفه متولیان آموزش و پرورش استان است.

وی، با اشاره به استقبال جامعه جهانی از سرود سلام فرمانده، موفقیت آن را مرهون بها دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان دانست و  عنوان کرد: انجام کار تمیز فرهنگی علاوه بر پویایی و نشاط معنوی، لرزه بر اندام دشمنان اسلام، بدخواهان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی می اندازد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: بیماری کرونا علاوه بر مختل نمودن آموزش، زندگی عادی دانش آموزان را دچار اختلال کرد، که با شروع سال تحصیلی جدید وحضوری شدن مدارس این معضلات مرتفع خواهد شد.

به گفته موسوی نژاد ۲ هزار معلم و زن و مرد، برای تربیت تمام ساحتی ۲۸هزار دانش آموز دخترو پسر دوره های مختلف تحصیلی در ۲۸۰ آموزشگاه شهرستان قاین تلاش کرده و در راستای تبیین برنامه های آموزشی، تربیتی و اسلامی جهاد می نمایند.

شایان ذکر است در این آیین از زحمات احمد احمدی فرد تقدیر شد.

 

 

 

در سایه نبود ایمنی

جاده‌های کویر، قاتل جان مسافران می‌شوند/۷-۴

همه ساله تصادفات زیادی در جاده‌های خراسان جنوبی رخ می‌دهد که برای کاهش حوادث باید علاوه بر رعایت مقررات، به فکر ایمن سازی جاده‌ها نیز بود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری کشور است که ۱۷ هزار کیلومتر راه در آن وجود دارد.

این استان محل اتصال کریدور‌های ارتباطی است و همه ساله مسافران زیادی از آن برای رسیدن به سایر استان‌ها عبور می‌کنند.

مشکلات راه‌های خراسان جنوبی به حدی است که امسال تصادفات در آن افزایش داشته و نیاز است تا چاره‌ای برای حل مشکلات آن اندیشیده شود.

جاده ها کویری است، نیازمند مجتمع خدمات بین راهی هستیم

یکی از رانندگان اتوبوس گفت: جاده‌های خراسان جنوبی از جمله جاده بیرجند – اسدیه و طبس – یزد نیازمند اقدامات زیادی است و نقاط حادثه خیز در آن‌ها زیاد است.

او گفت: جاده‌های استان کویری است و به همین سبب رانندگان خسته می‌شوند؛ جاده‌های خراسان جنوبی نیازمند مجتمع‌های بین راهی هستند که کمتر در مسیر‌ها دیده می‌شوند.

یکی از مسافران که ساکن مشهد است نیز گفت: از خراسان جنوبی به خراسان رضوی می‌روم؛ یکی از جاده‌های دارای مشکل جاده بیرجند – قاین بوده که تا حد زیادی مشکلات آن برطرف شده است.

او گفت: باید برای باقی جاده‌های این استان نیز فکری شود، زیرا هر بار که چه با خودروی شخصی و چه با اتوبوس از خراسان جنوبی عبور می‌کنم، شاهد تصادف هستم.

وقوع ۴۵۳ حادثه رانندگی در جاده های خراسان جنوبی

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۵۴ نفر در تصادفات جاده‌ای استان کشته شده اند و ۵۲ درصد حوادث از نوع واژگونی است.

او گفت: ۴۵۳ تصادف از ابتدای امسال در جاده‌های خراسان جنوبی به وقوع پیوسته که در این تصادفات ۸۲۴ نفر مجروح شده اند.

سرهنگ رضایی گفت: شناسایی، آشکارسازی و رفع نقاط حادثه خیز یکی از راه حل‌هایی است که باید به آن توجه شود تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

شهرستان‌های نهبندان و طبس به ترتیب با ۱۶ و ۷ کشته، بیشترین تلفات جاده‌ای را از ابتدای امسال داشته اند.

 

 

 

 

 

یادداشت شهروند

به یاد آقای زجاجی و کتاب فروشی او

محمود فاضلی بیرجندی

قاصدک باز آمد و از دیار و یار خبر آورد. خبر آورد که آقای زجاجی هم به رفتگان پیوسته است.

زجاجی آشنای قدیم هر کس از اهالی بیرجند بود که دلی در گرو کتاب و کتاب خوانی داشت. همه ما کتاب فروشی پر و پیمان او را می شناختیم. به روایتی نخستین و بهترین کتاب فروشی شهر بود که در آن ممکن بود تازه ترین کتاب های بازار پررونق کتاب دهه های ۱۳۴۰ و
۱۳۵۰ تهران را در این شهر دورافتاده به دست آورد.

زجاجی خودش کتاب خوان بود. کتاب را می شناخت و با هر کس از اهل کتاب همپای خود او راه می رفت. به دانش آموز، کتاب درسی می داد، برای تشنگان بازار روشنفکری، از رمان و داستان و شعر داشت تا برسد به ترجمه های آثار فیلسوفان و سیاست ورزان نامی باخترزمین، و برای اهل تاریخ “دفتر مُذَهّب تاریخ” این سرزمین را گشوده داشت.

در دهه ۱۳۳۰ که چندی جدال دولت و دربار تند شد، نبض تحولات در کتاب فروشی او در بیرجند می تپید. برای خواص، کتاب هایی داشت که خاموش به دستشان می داد تا تنها بخوانند. چه راز و رمزها که در میان آن سینه سوختگان رد و بدل می شد!

مداد سوسمار بزرگ و قطوری در ویترین کتاب فروشی او آویزان بود که در شامه ما دانش آموزان آن دوره عطر مداد سوسمار را می پراکند. جعبه های مدادرنگی آلمانی او بهترین مدادهای رنگی بود و رنگ و جلای زندگی دانش آموزی ما را به آسمان می برد.

هر سال شهریور که می رسید کتاب های درسی سال نو را از آقای زجاجی می خریدیم. درس و مدرسه آن روزگاران درس های شیرین از عشق و زندگی و پیشرفت بود. روزها را می شمردیم تا سال تحصیلی برسد و این کتاب ها را که از آقای زجاجی گرفته بودیم در کلاس بخوانیم. بعضی هم می گفتند: کتاب درسی را نباید پیش از کلاس خواند. موقعش که رسید آدم درس را درست یاد نمی گیرد.
اما با همین اوصاف، نمی شد که کتاب ها را تا پیش از شروع سال نو چند بار ورق نزد و از هر کتاب چند درسش را پیشاپیش از بر نکرد.

زنده یاد علی زجاجی سال ۱۳۱۱ در بیرجند زاده شد. پدرش به رسم روزگار جامه بلندی بر تن می کرد که به مرور، جامه ویژه روحانیان شناخته شد. اما اهل منبر نبود. دکانی در انتهای بازار بیرجند داشت و کارش صحافی بود. نخستین تقویم های نجومی را او به بیرجند آورد. در آن روزگار بازار چاپ و نشر ایران چندان مایه ور نبود. از پاکستان و هند و افغانستان هم کتاب های فارسی زبان به ایران می آمد. شماری از آن کتاب ها در دکان صحافی او دستیافتنی بود.
پسر او به نام علی زجاجی وقتی بزرگ شد کار پدر را پی گرفت و دکان کتاب فروشی باز کرد. کتاب فروشی معتبری که هر گاه کسی بخواهد تاریخ سیاسی بیرجند را بنویسد ممکن نخواهد شد که آن را بی نام او و کتاب فروشی او به انجام برساند.

زجاجی هم پس از تحولات اواخر دهه ۱۳۵۰ ناملایمت دید. جان عزیز او هم از نوازش تندروها بی بهره نماند.
اما او کتاب فروش بود. جامعه و مقتضیاتش را می شناخت. هنر او جایی به اوج می رسید که کتاب را به کتاب خوانانی که بضاعت مالی نداشتند به رایگان می داد. سفارش می کرد کتاب را تمیز نگه بدارند و هر وقت آن را خواندند به دکانش بازآورند. کتاب خوان هم از این بخشندگی سرمست می شد.

زجاجی در دهه های اخیر کتاب فروشی خود را به خیابان خاکی برده بود. چندی در آن جا هم بر سر پیمانش با اهل کتاب ماند. او در پرورش درسی، علمی، اجتماعی همه ما نقشی داشت که شایسته نیست آن را با ارج و بزرگی به یاد نسپاریم.

نام و یادش “دور از رقعه آلودگان” باد.

تعبیرهای درون گیومه از زنده یاد مهدی اخوان ثالث.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*