گزارش/

کاهش تعداد زندانیان مهریه رکورد زد

رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور گفت: تعداد زندانیان مرتبط با مطالبات و شکایات مهریه به کمتر از ۶۰۰ زندانی کاهش یافته است.

 

سید اسدالله جولایی گفت: جمعیت مردان بدهکار صداق از آمار ۲۵۰۰ زندانی در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مرور در سال ۱۳۹۸ با یک شیب تند به تعداد ۱۲۲۹ محبوس کاهش یافته است.

با تاکید مراجع عظام تقلید در خصوص عذر حبس بدهکاران دیون غیرمعوض، این اعداد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب تا عدد ۹۴۵ و ۸۲۱ زندانی مهریه تقلیل یافته است.

به گفته جولایی با همیاری خیرین در برپایی بیش از ۴۰۰ جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان و همراهی برخی قضات محاکم در اعمال مجازت‌های جایگزین حبس و به طور ویژه قبولی دادخواست‌های اعسار یا تعدیل اقساط، آمار ۵ هزار و ۲۲۲ نفری زندانیان جرایم غیرعمد در ابتدای سال جاری امروز با کاهش ۵۵ درصدی محکومان همراه است.

 

 

 

بیمه رایگان برای دهک‌های پایین، آرزویی که برآورده شد

بر اساس آمار ۵ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۱۱ نفر بیمه سلامت رایگان شدند که همه این افراد شامل ۳ دهک پایین جامعه هستند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسفند سال قبل در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کردند نسبت به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش قرار دادن رایگان آن‌ها اقدام کند.

در این بند پیشنهادی که برای ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲ مطرح شده، آمده است:

۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آن‌ها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع پایگاه رفاه ایرانیان تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه‌ریزی کند که پرداخت توسط بیمار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند.

۲- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین لیست دارو‌های جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست دارو‌های بیمه‌ای و حذف دارو‌های غیرهزینه اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص دارو‌های گرانقیمت اقدام نماید. همچنین سازمان‌های بیمه‌ای مکلف هستند نسبت به نظارت بر تجویز و اجرای راهنما‌های بالینی اقدام کنند.

////

افراد نیازمند تحت پوشش بیمه سلامت

بر اساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف بوده افراد نیازمند را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد.

طبق برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت، تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان سال اول اجرای برنامه اقدامات زیر را بر اساس سیاست‌های کلی سلامت به عمل آورد:

پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و براساس آیین نامه‌ها خواهد بود.

فروردین ماه بود که وزیر بهداشت اعلام کرد که افزایش پوشش بیمه همگانی از برنامه‌های دولت است و امسال حتما همه افراد فاقد پوشش بیمه باید تحت پوشش قرار گیرند و اقداماتی از سوی سازمان بیمه سلامت ایران آغاز شده است.

هفته اول اردیبهشت آنطور که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفته بود: بر اساس قانون، بیمه سه دهک پایین جامعه رایگان است و دهک‌های بالا هم بر اساس مصوبه‌ای که دولت داده است، هزینه کمی پرداخت می‌کنند.

////

۵ میلیون نفر رایگان بیمه شدند

شناسایی افرادی که در سه دهک پایین جامعه قرار دارند و فاقد بیمه هستند باید از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، استعلام می‌شد که در نهایت نیمه اردیبهشت ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر از ارسال لیست اسامی افراد برای دریافت بیمه به سازمان بیمه سلامت داد.

بر اساس آماری که وجود دارد: ۵ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۱۱ نفر بیمه سلامت رایگان شدند همه افراد شامل ۳ دهک پایین جامعه به صورت خودکار بیمه سلامت می‌شوند و همچنین بیش از ۴۰۰ هزار نفر در مناطق آسیب پذیر کشور در پایان سال ۱۴۰۰ بیمه سلامت شدند.

موسوی نیک، مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفته است که فهرست ارسال شده به سازمان بیمه سلامت شامل همه افراد فاقد بیمه در کشور نیست و این فهرست مربوط به سه دهک پایین درآمدی است و حتما در دهک‌های درآمدی دیگر هم افراد فاقد بیمه وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانند با تخفیف‌هایی در حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

 

 

 

ناجا، فراجا شد

سخنگوی انتظامی کل کشور گفت: عنوان پلیس با توجه به تغییر ساختار از ناجا به فراجا تغییر کرد.

 

سردار مهدی حاجیان گفت: درپی تغییرات اعمال شده در پلیس کشور که ساختار آن به فرماندهی انتظامی کل ارتقاء یافت، عنوان اختصاری آن نیز به «فراجا» تغییر کرد.

به گفته سخنگوی انتظامی کل کشور، به مرور زمان و طی یک سال آینده اسامی ناجا از روی خودرو‌ها و تجهیزات پلیس نیز تغییر کرده و عنوان فراجا روی آن نصب می‌شود.

 

 

تک ماکارون ۳۸۰ میلیارد تومان جریمه شد!

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت تک ماکارون خبر داد.

 

احمد اصانلو گفت: کارخانه تک ماکارونی در یک هفته گذشته از باز کردن درب انبارها به روی بازرسان خودداری نکرده‌ است.

به گفته او این شرکت رقمی معادل ۳۸۰ میلیارد تومان محکوم شده و مجبور به عرضه کالاهای در اختیار خود به بازار شده است.

اکنون مشکلی از لحاظ ورود ماموران به انبارها وجود ندارد.

او گفت: به لحاظ قانونی کارخانه‌ها نمی‌توانند از حضور ماموران تعزیرات ممانعت به عمل آورند، در صورت ممانعت ورود مأموران توسط مسئولان حاضر در کارخانه‌ها، محدودیتی برای ورود با دستور شکستن قفل‌ها وجود ندارد.

 

 

 

 

پرداخت یارانه برای کاهش اختلاف طبقاتی است؟

پرداخت یارانه برای کاهش اختلاف طبقاتی است؟

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری گفت: نمایندگان و اساتید اقتصاد این مهم را فرض می‌گیرند که باید پرداخت یارانه‌ها به‌صورت هدفمند انجام شود، به زبان ساده این درست است که هر پرداختی از سوی دولت به مردم، افزایش درآمد را در پی دارد و این افزایش درآمد رفاه خانوارها را بیشتر خواهد کرد، اما اگر پرداخت یارانه یکسان و برای همه باشد، به‌هیچ‌عنوان روی ضریب جینی تأثیر کاهشی نمی‌گذارد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر خسروی‌نژاد، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در نشست بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که توسط اداره کل خدمات پژوهش و کاربست با حضور مدیران و پژوهشگران این مرکز برگزار شد، ضمن ارائه مطالعه انجام‌شده با موضوع اثر پرداخت یارانه نقدی جدید در خصوص سناریوهای افزایش یارانه با پژوهشگران مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری به تبادل‌نظر پرداخت.

خسروی‌نژاد در ابتدای این نشست ضمن بیان تاریخچه انجام این مطالعه پژوهشی، گفت: مباحث پرداخت یارانه نقدی در کشور تا سال ۹۹ به سمت کاهش دامنه شمول دریافت‌کنندگان یارانه حرکت می‌کرد؛ اما با روی کار آمدن مجلس یازدهم نمایندگان مجلس تلاش کردند با هدف کمک‌های معیشتی به اقشار مردم و به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد، هدف‌گذاری به سمت پرداخت یارانه جدید میل پیدا کند. اما نمایندگان و اساتید اقتصاد این مهم را فرض می‌گیرند که باید پرداخت یارانه‌ها به‌صورت هدفمند انجام شود، به زبان ساده این درست است که هر پرداختی از سوی دولت به مردم، افزایش درآمد را در پی دارد و این افزایش درآمد رفاه خانوارها را بیشتر خواهد کرد؛ اما اگر پرداخت یارانه یکسان و برای همه باشد، به‌هیچ‌عنوان روی ضریب جینی تأثیر کاهشی نمی‌گذارد.

وی با بیان اهمیت تفاوت میزان و نحوه پرداخت یارانه‌ها، ادامه داد: اصل تبعیض در پرداخت یارانه یک اصل مهم در پرداخت یارانه‌هاست؛ به این معنا که تغییر مثبت در شاخص‌های ضریب جینی تنها با تبعیض در میزان پرداخت محقق می‌شود. این یک اصل منطقی است که نباید از یاد برد؛ زیرا میزان یارانه و تخصیص یارانه به گروه‌های هدف به‌ویژه کم‌درآمدها، به کاهش ضریب جینی کمک خواهد کرد.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در پاسخ به سه سؤال “چرا یارانه می‌دهیم؟، چه مقدار یارانه باید پرداخت شود؟ و برای چه هدفی یارانه پرداخت می‌کنیم”، گفت: فاصله ضریب جینی، نسبت درآمد به مخارج کل دهک‌های مختلف باید همواره موردتوجه دولت‌ها قرار گیرد. بی‌تردید اختلاف دهک‌ها در جامعه باید توسط دولت کنترل شود. جالب است بدانید در کشورهای پیشرفته حتی در فضای رسانه‌ای از بیان میزان درآمد دهک ۱۰ به بالا اجتناب می‌شود. در این جوامع درآمدهای صدک‌های بالا یا  یک درصد بالای جامعه رمزگذاری شده و عدد درآمدهای بالا در گزارش‌های رسمی منتشر نمی‌شود.

این مدرس دانشگاه با تشریح وضعیت انواع مخارج خانوارهای ایرانی مبتنی بر آمار رسمی مرکز آمار ایران، گفت: باید تصویر درستی از مخارج کل خانوار در ایران داشته باشیم. مخارج کل در یک تقسیم‌بندی کلی به مخارج خوراکی و غیرخوراکی تقسیم می‌شود. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۹۹ که برمبنای بررسی وضعیت هزینه‌کرد بیش از نوزده هزار خانوار شهری مورد پایش قرارگرفته است، در آن سال میانگین هزینه خانوار شهری ۶۳ میلیون تومان برآورد شده است. لذا به‌طور قطع با افزایش تورم در سال ۱۴۰۰ این هزینه‌ها نیز افزایش بیشتری داشته است و فاصله ضریب جینی بیشتر شده است. لذا تصمیم دولت را باید با توجه به موقعیت درآمد خانوارها و همچنین افزایش ضریب جینی تحلیل کرد.

وی با تشریح نزدیکی دهک‌ها در سرانه مصرف مواد خوراکی به هم نسبت به سرانه درآمد خانوار، گفت: ما باید به شاخص‌های نابرابری در اقتصاد دقت داشته باشیم و توجه به مخارج کل به‌جای درآمد کل می‌تواند به برنامه‌ریزی دقیق کمک کند.

خسروی‌نژاد در توضیح نابرابری بر اساس داده‌های مورد استفاده در این مطالعه، گفت: متأسفانه بر اساس بررسی داده‌های خام مرکز آمار؛ یک خانوار شهری به‌عنوان خانواری که حداکثر مخارج را داشته، در سال ۹۹ یک میلیارد و چهل میلیون تومان خرج کرده است و یک خانوار شهری به‌عنوان خانواری که حداقل مخارج را داشته در مدت مشابه دو میلیون و دوازده هزار تومان هزینه کرده است. این شدت اختلاف بین مخارج خانوارها آن‌هم در سال ۹۹ نشانه یک شکاف عظیم است، البته برای اندازه‌گیری نابرابری به دیگر خانوارها در طبقات بالایی، میانی و پایین درآمدی هم باید توجه کرد که بر این اساس شاخص ضریب جینی بهتر از مقایسه دو مشاهده حداکثر و حداقل درآمد است. این تفاوت در مخارج کل با توجه به تورم‌های موجود منجر به شکاف به‌مراتب عمیق‌تر شده است. لذا بر اساس این واقعیت آماری، دولت باید اقدامات لازم را برای کاهش نابرابری تدارک ببیند تا از مسیر آن ضریب جینی کاهش پیدا کند و منابع به‌صورت هدفمند توزیع شود، به‌گونه‌ای که شکاف موجود را کاهش دهد.

به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، خسروی نژاد با بیان اهمیت کاهش فاصله ضریب جینی، گفت: باید شفاف بفهمیم که به چه خانوارهایی یارانه بدهیم و به چه میزانی یارانه بدهیم. فهم این موضوع می‌تواند پرداخت یارانه توسط دولت را به گروه‌های هدف نزدیک‌تر کند. لازم به ذکر است دولت تلاش دارد تا بر اساس مخارج خوراکی‌ها دست به عمل جبرانی بزند. این یک اصل مهم است؛ چراکه بر اساس الگوهای موجود یارانه‌های ما به‌صورت مستقیم بر روی مخارج خوراکی‌های خانوارها تأثیر می‌گذارد.

 

 

خبر خوش برای جاماندگان از دریافت یارانه‌ها

خبر خوش برای جاماندگان از دریافت یارانه‌ها

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که طبق توضیح رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سایت سازمان هدفمندی یارانه ها تا آخر هفته جاری یا اویل هفته آینده برای ثبت نام افراد جامانده از دریافت یارانه راه اندازی شده و سپس اطلاعات آنها توسط وزارت کار بررسی می شود.

محمدرضا میرتاج الدینی در گفت ‌و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه گفت: این جلسه با حضور پارسانیا رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها درباره موضوع جاماندگان از دریافت تشکیل شد که پارسانیا گزارشی از پذیرفت کنندگان یارانه و کسانی که به ثبت نام نیاز دارند، ارائه کرد.

وی ادامه داد: طبق توضیح رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها، سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا آخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده برای ثبت نام افراد جامانده از دریافت یارانه راه اندازی شده و سپس اطلاعات آنها توسط وزارت کار بررسی می شود. علاوه بر این طبق دستور رییس جمهوری، یارانه افرادی که نسبت به قطع یارانه و یا دهک بندی خود اعتراض دارند واریز می شود.

میرتاج الدینی با بیان اینکه عمده گلایه نماینده ها به وزارت کار از عملکرد وزارت کار برای تعیین شاخص ها شاخص ها است، گفت: وزارت کار به گونه ای شاخص‌ها را تعیین کرده که افراد زیادی از دریافت یارانه حذف شده آن هم کسانی که جز دهک دهم نیستند پس باید اصلاح شاخص‌ها انجام شده و تطبیق شاخص ها اصلاح شود.

وی در پایان گفت که این کمیسیون هفته آینده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی موضوع نحوه ثبت نام جاماندگان از دریافت یارانه و تعیین معیارها و شاخص های حذف یارانه ها دعوت می‌کند.

پایان عرضه غیرشفاف‌ از سوی خودروسازان/‌‌ عرضه خودرو چند برابر می‌شود

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با اجرای «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌»، عرضه خودرو از طریق این سامانه چندین برابر عرضه‌های پیشین خواهد بود.

پایان عرضه غیرشفاف‌ از سوی خودروسازان/‌‌ عرضه خودرو چند برابر می‌شود

عبدالله توکلی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌» از امروز آغاز به کار کرد، اظهار داشت: از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه امکان ثبت‌نامه در سامانه فراهم خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با راه‌اندازی «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌» دیگر هیچ خودروسازی بیرون از این سامانه خودرو عرضه نخواهد کرد و بنابراین همه خودروسازان بخش دولتی و خصوصی باید خودروهای خود را از طریق این سامانه عرضه کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت عرضه خودرو چند برابر عرضه‌‌های پیشین است، گفت: در چند ماه گذشته تمرکز ‌روی تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگی بوده است بنابراین با تکمیل این خودروها، ظرفیت عرضه خودرو افزایش یافته است.

توکلی لاریجانی بیان داشت: در حال حاضر خودروهای ناقص و به عبارتی کف پارکینگ خودروسازان ، به ۵۰ هزار دستگاه رسیده است ،‌ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ، تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازان،‌ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه بود.

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از افزایش عرضه خودرو از تکمیل خودروهای کف  و تولیدی که قابلیت عرضه به بازار  را داشته باشد، ایجاد می‌شود افزود: متاسفانه دو اتفاق نامطلوب در صنعت خودروی کشور در سال های گذشته وجود داشت که تلاش شد این مشکلات حل شود، اول اینکه آمار تولید منتشر شده توسط خودروسازان شامل تولیدات ناقصی بود که عملا قابلیت عرضه نداشت و در کف پارکینگ ها می‌ماند‌، مورد دوم اینکه عرضه خودروسازان به صورت کم و قطره چکانی و البته هر خودروساز به صورت جداگانه و غیرشفاف انجام می شد که سبب شکل دهی بازارهای کاذب و یا تداوم فعالیت سوداگران در این بازار می شد.

وی افزود: با توجه به عرضه خودرو از طریق «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌»، عرضه خودرو به اندازه ظرفیت خودروسازان خواهد بود و به آنها اجازه نخواهیم داد که بیش از ظرفیت نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند.

 

 

 

ارز ترجیحی، چه بود و چه می‌شود؟

سیداسماعیل داودی
ارز ترجیحی، چه بود و چه می‌شود؟

تهران – ایرنا پرداخت یارانه برای نخستین بار در طرح تحول اقتصادی دولت نهم و دهم و هدفمندسازی یارانه‌ها اختصاص یافت، اما حمایت‌هایی از این دست، با عناوینی همچون سوبسید، کوپن، سهمیه و … سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارد.

جراحی بزرگ دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی از بودجه ۱۴۰۱ در عمل آغاز شده است؛ اقدامی که دولت از آن به عنوان طرح ملی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ کالاهای اساسی یاد می‌کند و با اجرای آن درصدد است، از رانت و فساد جلوگیری و یارانه‌ها را عادلانه‌تر بین مردم توزیع کند.
در این زمینه، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور تاکید کرده است که مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک الزام قانونی، عقلی و اقتصادی است و دولت می‌خواهد یارانه تک‌تک افراد به دست خودشان برسد.
بر اساس گزارشی که معاون اول رئیس جمهور ارایه کرده است، سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شده اما به گفته او، طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری از این یارانه‌ها داشته‌اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک‌های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است.
البته، دولتمردان این وعده را داده‌اند که قرار نیست با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف‌تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک‌تک آحاد جامعه است، به خودشان پرداخت شود.
هر چند این جراحی مثل هر جراحی دیگر برای بدنه جامعه دردناک و نگران‌کننده است، اما به زعم کارگزاران دولتی و همچنین فعالان بخش خصوصی، به تعویق انداختن آن، موکول کردن حل بحران به آینده است.

دولتمردان  وعده داده‌اند که قرار نیست با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف‌تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک‌تک آحاد جامعه است، به خودشان پرداخت شود               پرداخت یارانه نقدی از کجا آغاز شد؟
پرداخت یارانه نقدی برای نخستین بار با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز شد؛ براساس این قانون که بخشی از طرح تحول اقتصادی دولت نهم به حساب می‌آمد، مقرر شده بود که یارانه ۱۶ قلم کالا از جمله بنزین حذف و به قیمت بازارهای منطقه خلیج فارس عرضه شود و در عوض، نیمی از درآمد حاصله به منظور جبران ناشی از فشار حذف یارانه‌ها به صورت نقدی به حساب مردم واریز شود.
به این ترتیب، نخستین پرداخت یارانه‌ نقدی در طرح هدفمندی یارانه‌ها آذرماه ۱۳۸۹ با پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار انجام شد.
این روند تا سال ۱۳۹۳ ادامه پیدا کرد و پس از آن، فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت حسن روحانی اجرایی شد؛ در فاز دوم، ۱۵ درصد از مردم برای دریافت یارانه نقدی انصراف دادند که رقمی حدود سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را برای دولت آزاد می‌کرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی از کجا آمد؟
از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران، دولت تصمیم گرفت تحت تاثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی ارز ترجیحی تعریف کند و ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کند.
این اقدام، یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات دولت دوازدهم بود که با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل کالاهای اساسی اختصاص یافت؛ هر چند به مرور برخی از کالاها از فهرست دریافت این ارز خارج شدند و در نهایت، اقلام گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی در این فهرست باقی ماندند.
این طرح اگرچه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را هدف گرفته بود اما برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی از همان ابتدا نسبت به آن انتقاد داشتند؛ از جمله اینکه طبقات متوسط و ضعیف جامعه کمترین بهره را از این منابع دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی، موجب قاچاق این کالاها به کشورهای همسایه شده بود؛ مساله دیگر، فساد ِ وجود ارز چند نرخی بود که این موضوع حواشی زیادی را در خصوص تخصیص ارز ترجیحی به همراه داشت؛ با این حال، فعالان بخش خصوصی نیز معتقد بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به جز رانت و فساد، رقابت‌پذیری را در فعالیت‌های اقتصادی کاهش داده است.

طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ کالاهای اساسی چیست؟
پیامدهای تخصیص ارز ترجیحی باعث شد که دولت سیزدهم حذف این ارز و توزیع عادلانه یارانه‌ای را که تاکنون در این زمینه پرداخت می‌شد، در دستور کار قرار دهد که در گام نخست، این ارز از بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شد.

این یارانه تا امروز در زنجیره تامین و توزیع به واردکننده پرداخت می‌شد که مشکلاتی ایجاد کرد و همه به این مشکلات واقف هستند. در این طرح یارانه باید به آخر زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود تا او خودش سفره‌اش را مدیریت کند                                   در روزهای اخیر اطلاعات گسترده و البته گهگاه متنوع و متناقضی در خصوص میزان و نحوه پرداخت این یارانه مطرح می‌شد اما سید ابراهیم رئیسی شب گذشته (دوشنبه شب؛ نوزدهم اردیبهشت‌ماه) نحوه اجرای این برنامه را تشریح کرد.
رئیس جمهوری در این زمینه اعلام کرد: این یارانه تا امروز در زنجیره تامین و توزیع به واردکننده پرداخت می‌شد که مشکلاتی ایجاد کرد و همه به این مشکلات واقف هستند. در این طرح یارانه باید به آخر زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود تا او خودش سفره‌اش را مدیریت کند.
بر این اساس، به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.
طبق اعلام دولت، نحوه پرداخت ارز ترجیحی به دارو نیز به این گونه خواهد بود که یارانه‌ای که اکنون واردکنندگان این بخش دریافت می‌کنند، به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و بیمه‌ها دارو را با قیمتی که الآن وجود دارد به دست مردم می‌رسانند.
البته، همانطور که رئیسی اعلام کرده است این طرح کوتاه مدت خواهد بود و برنامه‌ریزی شده که حمایت‌ها فعلا برای دو ماه آینده بدین شکل حمایت صورت گیرد و سپس فرم پرداخت این یارانه‌ها تبدیل به کالابرگ الکترونیک خواهد شد.

در این ارتباط، سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و پنجمین و یکصد و سی و ششمین مرحله یارانه نقدی براساس دهک‌های شناسایی شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبالغ تعیین شده به حساب ۲۳ میلیون سرپرست خانوار واریز شد.

به این ترتیب، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و دستور رییس جمهور، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های اول تا سوم و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر، دوشنبه (۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، آغازی برای سایر اصلاحات اقتصادی
در این ارتباط، «عباس آرگون» نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به ایرنا می‌گوید: تصمیم دولت در زمینه اصلاح نظام یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی جزو اقدامات بسیار مثبت و درست تلقی می شود و با اجرای آن منشأ رانت‌هایی که به دنبال این اقدام ایجاد شده بود، از میان خواهد رفت.
وی می‌افزاید: اگر تصمیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته اتخاذ می‌شد، اکنون این اقدام دولت به راحتی و با هزینه کمتر اجرایی می‌شد؛ زیرا گذشت زمان برای تصمیم مربوط به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی کار را برای این اقدام دشوار کرده است.

اگر تصمیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته اتخاذ می‌شد، اکنون این اقدام دولت به راحتی و با هزینه کمتر اجرایی می‌شد؛ زیرا گذشت زمان برای تصمیم مربوط به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی کار را برای این اقدام دشوار کرده استعضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران توضیح می‌دهد: اکنون چنین بحثی مطرح شده است که برخی معتقدند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شاهد حذف یارانه‌ها خواهیم بود درحالی‌که چنین صحبتی صحت ندارد و یارانه حذف نخواهد شد، بلکه فقط نحوه پرداخت آن با برخی از تغییرات همراه می‌شود و تصمیم اتخاذ شده به عدالت نزدیک‌تر خواهد بود.
آرگون گفت: باید اقدامی انجام شود تا این طرح دولت، مردم را در هاله‌ای از ابهام قرار ندهد و جزییات طرح تبیین و تشریح شود، در این صورت مردم هم از اقدامات انجام شده از سوی دولت حمایت خواهند کرد.
نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اعتقاد بر اینکه این اقدام دولت می‌تواند آغازی برای سایر اصلاحات اقتصادی کشور باشد، می‌افزاید: امیدواریم تا در حوزه یارانه‌های پنهان هم این اقدام به مرحله اجرا برسد و مانع از هدررفت انرژی و یارانه‌ها شوند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا هم اشتباه بود
«علیرضا کلاهی صمدی» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این خصوص به ایرنا می‌گوید: نظام یارانه‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا هم اشتباه بود و اصلاح آن اتفاقی است که باید هر چه سریعتر رخ می‌داد.
وی که اجرای درست این طرح را شرط موفقیت آن می‌داند، معتقد است: ما نیاز به جراحی اقتصادی داریم؛ جراحی کنیم، قصابی نکنیم.
کلاهی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل ریشه‌ای رشد اقتصادی پایین، تخصیص نادرست منابع است ادامه داد: نظام یارانه‌ای کشور، که شامل یارانه‌های پنهان بخش انرژی نیز می‌شود، به عدم تخصیص بهینه منابع می‌انجامد و همه اینها، به هم ریختگی بازارهای و مکانیسم‌های اقتصادی را به دنبال دارد.

 

 

 

کمک معیشتی ماه اول به حساب همه مشمولان یارانه واریز می‌شود

رئیس‌جمهور دستور داد: کمک معیشتی ماه اول به حساب همه مشمولان قبلی که متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

وی در این جلسه گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ توسط آنها قابل برداشت گردد و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت نمایند.

رئیسی با اشاره به اینکه باید به مردم فرصت بازبینی اطلاعات خانوارها داده شود تا قانون مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دقیق‌تر به اجرا درآید، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام نماید.

رئیس‌جمهور همچنین از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست نحوه محاسبه شاخص‌های دهک‌بندی خانوارها به طور شفاف برای مردم تبیین شود و با اطلاع‌رسانی لازم ابهامات و دغدغه‌های مردم در این زمینه برطرف و جامعه و افکار عمومی به خوبی قانع شوند.

در این جلسه، همچنین وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، گزارش‌های جداگانه‌ای از وضعیت ذخایر کالاهای اساسی در کشور ارائه کردند.

 

 

 

وقتی هزینه و فایده ارز ۴۲۰۰ تومانی با یکدیگر همخوانی نداشت!

هدف اصلی طرح تخصیص یارانه به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی، حمایت مؤثرتر از اقشار کم درآمد جامعه و افزایش قدرت خرید به ویژه برای سه دهک اول درآمدی است که دچار فقر غذایی و در تنگنای شدید معیشتی‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از گذشت مدتی از اجرای سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات کلیه اقلام و در ادامه تخصیص به ۲۵ قلم کالای اساسی، محافل کارشناسی و اقتصاددانان انتقادات زیادی به این سیاست داشتند. اغلب این ارز یارانه‌ای را عامل بروز مفاسد، رانت‌ها، خلق نقدینگی و مشکلاتی برای تولید مشابه داخلی می‌دانستند که حمایت مؤثر از مصرف‌کننده را نیز محقق نکرده بود و تنها منابع ارزی کشور را تلف می‌کند. پیامدهایی که موجب شد، حامیان دولت قبل و اقتصاددانان جریان اصلاحات نیز بر شکست سیاست ارز ترجیحی اعتراف کنند. (هرچند اخیراً برخی با عینک سیاسی به سراغ اقدام دولت آمده‌اند.)

در همین رابطه، سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در خصوص اصلاح ارز ترجیحی و دستاوردها و پیامدهای آن گفت: درباره موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰، می‌دانیم چه مأموریت سنگینی بر عهده وزیر اقتصاد است. بنابراین تا می‌توانیم باید از نظر تبلیغاتی و سیاسی از این دولت حمایت کنیم چراکه بزرگترین برنده دلار ۴۲۰۰ رانت‌خوارها و دلال‌ها هستند؛ نه مردم.

وی تصریح کرد: آمارهای بانک مرکزی در دولت‌های قبل و فعلی می‌گوید، تا ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ به جیب گروه معدودی می‌رود.

واردات مازاد با دلار ۴۲۰۰

همچنین، صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی به تازگی ضمن ابراز مخالفت ضمنی با سیاست ارز ترجیحی اظهار داشت: یکی از عوارض تأمین ارز یارانه‌ای برای وارد کننده این بود که به دلیل وجود شکاف ۲۰ هزار تومانی میان قیمت ارز نیمایی و ارز دولتی، بیش از آنچه نیاز کالایی کشور بود، واردات صورت می‌گرفت اما الان با اجرای این طرح، خواهیم دید که واردات ما قطعاً کاهش خواهد یافت و به میزان نیاز می‌رسد.

به گفته صالح آبادی واردات اضافه کالاهای اساسی به دلیل اختصاص ارز ارزان به آن، سبب قاچاق کالا به کشورهای منطقه و همسایه می‌شد؛ به ویژه در حال حاضر که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت کالاهای اساسی در دنیا گران شده، بسیاری از کشورها تعرفه واردات کالای اساسی را صفر کرده‌اند. اما ما کالای اساسی با قیمت ارزان وارد می‌کردیم و در نتیجه مازاد آن به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد.

حذف چراغ خاموش برخی از اقلام ۲۵ گانه

بررسی‌ها نشان می‌دهد، عدم توفیق دلار ۴۲۰۰ تومانی در ساماندهی قیمت بعضی از کالاهای اساسی، موجب شد، ارز یارانه‌ای اقلامی مانند برنج، شکر، لاستیک و چای در همان دولت دوازدهم حذف شود. اما حذف این ارز برای سایر کالاها به دلیل تبعات اجتماعی و اقتصادی و عدم آمادگی دولت روحانی، با عزم جدی روبه‌رو نبود و ارز ۴۲۰۰ به میراث نامبارک دولت پیشین برای دولت سیزدهم تبدیل شد.

با شدت یافتن انتقادات نسبت به اشتهای روزافزون اقلام محدود برای تقاضای دلار ۴۲۰۰ و اوج‌گیری انتقادات کارشناسان مبنی‌بر ضرورت تعیین و تکلیف آن، قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پس از کش و قوس‌ها، بر اساس اختیار دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تدوین و به تصویب رسید.

دولت سیزدهم نیز که از زمستان سال گذشته برای کنار گذاشتن این پدیده اختلال‌زا در نظام ارزی کشور، نیم‌خیز شده بود، از اواسط اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حذف این ارز برای باقیمانده کالاهای اساسی را در دستور کار قرار داد. از این رو، ارز ۴۲۰۰ تومانی تعدادی از کالاهای اساسی با هدف توزیع عادلانه و مؤثر یارانه‌ها، حذف و به نوعی نحوه اختصاص آن به خانواده‌ها تغییر کرد.

در همین رابطه، سعید توتونچی پژوهشگر اقتصادی به تازگی در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به ایجاد مخالفت و مقاومت‌هایی در مقابل تصمیم دولت برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: دولت شهامت به خرج داده و دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده است، اینکار دولت سیزدهم حتماً با مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی روبرو خواهد شد، دولت ماجرا را برای مردم تبیین کند.

انتفاع دهک‌های محروم از این حمایت مالی

گفتنی است، هدف اصلی طرح تخصیص یارانه به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی، حمایت بیشتر و مؤثرتر از اقشار کم درآمد جامعه و افزایش قدرت خرید به ویژه برای سه دهک اول درآمدی است که دچار فقر غذایی و اوضاع معیشتی دشوار هستند. بر این اساس، طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه بر خلاف اصرار بر تأمین ارز ۴۲۰۰، موجب حمایت بیشتر از اقشار ضعیف جامعه خواهد شد.

بررسی وضعیت درآمدی دهک‌های اول تا سوم و قیمت کالاهای اساسی (حتی در دوره اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی) نشان می‌دهد، میزان قدرت خرید و بهره‌مندی این اقشار از کالاهای عرضه شده با ارز ارزان هم ناچیز بوده و به طور مثال تأمین ۱.۶ میلیون تومان برای یک خانواده ۴ نفره در این ۳ دهک، به میزان قابل توجهی قدرت خرید و امکان بهره‌مندی از منابع مغذی را ایجاد کرده است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مردمی‌سازی یارانه‌ها قدرت خرید همه دهک‌ها را افزایش داد؛ دهک اول با ۹۲۳ هزار تومان افزایش، صدرنشین بازتوزیع عادلانه یارانه‌ها است. با اعلام نرخ جدید کالاهای اساسی از سوی اصناف و مقایسه این ارقام با آخرین سرانه مصرف و مبالغ واریز شده به حساب خانوارها، قدرت خرید همه ۹ دهک افزایش یافته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: سه دهک اول (اقشار با کم‌ترین درآمد) به طور میانگین ۸۰۴ هزار تومان افزایش قدرت خرید داشته‌اند.

۳ دهک اول درآمدی به عنوان برجسته‌ترین جامعه هدف در طرح «اصلاح روش توزیع یارانه‌ها»، به ازای هر نفر در ماه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. البته این مبلغ بعد از کسر قسط وام کرونا توسط بانک‌ها (که در دولت قبل پرداخت شد)، به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

بر این اساس یک خانواده ۴ نفره در ازای دریافت مبلغ ۱.۶ میلیون تومان یارانه، بر اساس جدول زیر فقط ۸۱۴ هزار تومان از آن را بابت پرداخت مابه‌التفاوت اقلام گران شده صرف خواهد کرد. این در حالی است، که پیش از این بر اثر فشار معیشتی، تأمین حداقل‌ها از سبد کالاهای اساسی نیز برای این دهک‌ها دشوار و با اختلال مواجه شده بود. موضوعی که نشان می‌دهد، دلار ۴۲۰۰ تومانی هم بیشتر نصیب طبقات مرفه و برخوردار جامعه می‌شده و هم نیازمند بازنگری بوده است.

وقتی هزینه و فایده ارز ۴۲۰۰ تومانی با یکدیگر همخوانی نداشت!

بر اساس آنچه گفته شد، اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اولین سال این دولت، نشان از عزم جدی برای اصلاح رویه‌های اشتباه اقتصادی در کشور دارد. به نظر می‌رسد طرح جدید بازتوزیع یارانه‌ها، عدالت محوری و حمایت از اقشار ضعیف جامعه را به دنبال داشته باشد.

البته در کنار همراهی قابل تمجید توده‌های مختلف مردم با اصلاح اقتصادی اخیر، انتظار دستیابی به اهداف کلان اقتصادی از جمله کنترل تورم برای جلوگیری از تکانه‌های آتی اقتصادی پربیراه نیست.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*