اخبار خراسان جنوبی

واکسیناسیون نوبت چهارم ۸۰ ساله‌ها به زودی آغاز می‌شود

 

 

استاندار خراسان جنوبی: اشراف کامل بر مرزهایمان داریم

استاندار خراسان جنوبی: اشراف کامل بر مرزهایمان داریم

 استاندار خراسان جنوبی گفت: اشرافیت علمی و پهپادی نیروهای مسلح از جمله ارتش و مرزبانی در مرزهای استان کامل و عالی است و در بازدیدهایی که داشتیم هر نوع ورود غیرمجاز در مرز از طرف افغانستان مورد رصد نیروهای مسلح قرار داشته است.

جواد قناعت جمعه شب در بازدید از پایگاه‌های مرزی ارتش در مناطق گزیک و یزدان اظهار داشت: نیروهای مسلح ما در مرز وجب به وجب را کنترل می‌کنند و واقعا آمادگی کامل در حراست از مرزها دارند که تلاش آنان جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه امروز فرصتی شد که به همراه فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی و مجموعه مرزبانی بازدیدی از برخی پاسگاه‌های مستقر در مرز داشته باشم، اضافه کرد: چیزی که بسیار مشهود است، روحیه نشاط و ایمان در فرماندهان و سربازان است که خیلی بانشاط، با انگیزه و سرزنده در حال حراست از مرزها هستند.

رییس شورای تامین استان خراسان جنوبی افزود: همچنین هماهنگی عالی بین نیروهای ارتش و مرزبانی وجود دارد و این وحدت و یکپارچگی که در بین نیروهای مسلح است، جالب و ستودنی است.

قناعت تصریح کرد: امکانات و تجهیزات در مرز ما عالی و کامل است اما در این بازدیدها برخی درخواست‌ها مطرح شد که این درخواست‌ها با هماهنگی در سطح استان، اجرایی خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی صبح امروز در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد و سخنران محوری این مراسم بود.

قناعت بلافاصله بعد از اقامه نماز جمعه با هدف خداقوت به نیروهای مسلح مستقر در مناطق مرزی به شهرستان‌های درمیان و زیرکوه رفت و از پایگاه‌ مرزی گزیک و تیپ ۲۳۰ متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش واقع در پایگاه مرزی یزدان بازدید کرد.

دیدار و گفت و گو با نیروهای مستقر در مرز و اطلاع از امکانات و تجهیزات در اختیار ارتش برای حراست از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان از برنامه‌های این بازدید بود که با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ نزاجا انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی در رزمایش نیروهای ارتش در نقطه صفر مرزی ماهیرود هم شرکت کرد.

این رزمایش با هدف ارائه توان نظامی و میزان آمادگی ارتش در حراست از مرزهای استان انجام شد.

قناعت با حضور در پایگاه مرزی شهید زرهرن تیپ ۱۸۸ نیروی زمینی ارتش مستقر در مرز ماهیرود، افطار را میهمان مرزبانان استان بود.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

کارگران از عوامل اصلی تحقق اقتصاد قوی و سالم هستند

کارگران از عوامل اصلی تحقق اقتصاد قوی و سالم هستند

استاندار خراسان جنوبی در پیامی به مناسبت روز کار و کارگر اظهار داشت: کارگران به عنوان موتور محرکه و بازوان پرتوان جامعه، از عوامل اصلی و موثر در تحقق اقتصاد قوی و سالم هستند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند” کار، یک ارزش والا در جامعه است، این را بایستی ما به شکل فهم عمومی و ادراک عمومی مردم دربیاوریم، اگر این معنا به معنای واقعی کلمه روشن شد، آن وقت ارزش کارگر بالا خواهد رفت، کارگر را در جامعه بایستی ارزشمند معرفی کرد” افزود: جایگاه کار و کارگر در آموزه‌های متعالی اسلام ناب محمدی (ص) چنان مورد توجه ویژه و خاص است که حضرت رسول اکرم (ص) می فرمایند؛” مَن سَعی عَلی عِیالِهِ فی طَلَبِ الحَلالِ فَهُوَ فی سَبیلِ اللّه/ هر که برای کسب روزی حلال برای خانواده خود بکوشد، کوشش در راه خدا به شمار می‌رود”.

وی بیان کرد: بدون تردید با چنین نگرشی به اهمیت و قداست کار و تلاش است که بوسه بر دست‌های کارگر زده می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کارگران به عنوان موتور محرکه و بازوان پرتوان جامعه، از ستون‌های اصلی و از عوامل درجه یک تولید ثروت در کشور به شمار می‌روند و در نیل به تعالی و شکوفایی نقشی مهم و اساسی دارند لذا بدون تردید می‌توان گفت کارگران ماهر و متخصص، از عوامل اصلی و موثر در تحقق اقتصاد قوی و سالم هستند.

وی ادامه داد: ورق به ورق صفحات تاریخ سراسر افتخار ایران اسلامی هم به خاطرات همراهی‌های کارگران در تمامی عرصه‌ها مزین است و قطع به یقین بخش اعظمی از پیشرفت‌های اقتصادی امروز کشور را مرهون تلاش جهادی و خستگی‌ناپذیری کارگران عزیزی هستیم که با وجود مشکلات و سختی‌ها، هرگز دست از کار نکشیده‌اند و در شرایطی که دشمنان قسم خورده نظام با توطئه‌های متعدد به دنبال زمین‌گیر کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق تزریق ناامیدی در مردم هستند، جانانه پای کار ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند چرخ‌های صنعت کشور از حرکت باز ایستد.

قناعت ضمن تبریک فرارسیدن یازدهم اردیبهشت روز کار و کارگر به جامعه بزرگ کارگری به‌ویژه کارگران زحمتکش خراسان جنوبی، اظهار امیدواری کرد: در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب با عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” مزین شده، با اهتمام دولت مردمی آیت الله رئیسی، مشکلات جامعه کارگری به حداقل برسد و به همت تلاش جهادی کارگران شریف، شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون استان و کشور باشیم.

هفتم تا یازدهم اردیبهشت هفته کار و کارگر نامگذاری شده است.

 

 

گره کور مزایده اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی / دستور استاندار هم کارساز نشد

گرچه چندی قبل موضوع مزایده اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی در جلسه هم‌اندیشی رؤسای هیأت‌ها و متولیان ورزشی با استاندار مطرح و دستورات لازم برای پیگیری و رفع مشکلات صادر شد اما تا این لحظه آثار ملموس و محکم‌پسندی اتفاق نیفتاده است.

گره کور مزایده اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی / دستور استاندار هم کارساز نشد

به گزارش خبرگزاری فارس، در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و آئین نامه ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۸۱ هیات دولت، اماکن ورزشی دولتی از طریق مزایده به افراد حقیقی و حقوقی با صلاحیت بصورت اجازه‌ای واگذار می‌شود.

از این رو تعدادی از سالن‌های ورزشی خراسان‌جنوبی که سال‌های متمادی به‌صورت ترک تشریفات در اختیار برخی از هیأت‌های ورزشی قرار داشته است، برحسب کار کارشناسی شده از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان در لیست مزایده اماکن ورزشی قرار گرفت.

بسیاری از این هیأت‌های ورزشی که ذی‌نفع بودند علی‌رغم اطلاع‌رسانی اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی و درج آگاهی مطبوعاتی در مزایده اماکن ورزشی در اختیار شرکت نکرده و کما فی‌السابق در انتظار گشایشی و ترک تشریفات دیگری بودند.

از آن سوی دیگر  جمعی از افراد حقیقی و حقوقی نیز بر حسب اطلاع‌رسانی عمومی و مطبوعاتی در سامانه کشوری مزایده کاملا قانونی اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی شرکت کرده و پس از تأیید صلاحیت مراجع قانونی برنده مزایده سالن‌های ورزشی مورد نظر شده‌اند.

واگذاری سالن‌های ورزشی در اختیار هیأت‌های خراسان‌جنوبی طی روزهای اخیر مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی در پی داشته و به اعتقاد مخالفان این موضوع نه تنها سودی به حال ورزش ندارد بلکه مانع بزرگی برای پیشرفت ورزش استان است.

موافقان این قانون نیز معتقدند که اجرایی شدن آن باعث افزایش مشارکت بخش خصوصی و کسب درآمد برای ورزش خراسان‌جنوبی می‌شود و اداره ورزش و جوانان نیز می‌تواند با اخذ تعهدات قانونی  نظارت بیشتری بر حوزه مالی و نگهداری اماکن ورزشی داشته باشد.

گرچه چندی قبل موضوع مزایده اماکن ورزشی خراسان‌جنوبی در جلسه هم‌اندیشی رؤسای هیأت‌ها و متولیان ورزشی با استاندار مطرح و دستورات لازم برای پیگیری و رفع مشکلات صادر شد اما تا این لحظه آثار ملموس و محکم‌پسندی اتفاق نیفتاده است.

باوجود اینکه سالن‌های ورزشی در اختیار برخی از هیأت‌های ورزشی بیرجند باید تا نیمه اول فروردین‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به تخلیه و تسویه حساب با ورزش و جوانان اقدام می‌کردند اما بنا بر اظهارات برخی از برنده‌های مزایده این اماکن ورزشی علی‌رغم پیگیری‌های مکرر هنوز تحویل و تحولی در این خصوص صورت نگرفته است.

در این میان تداوم استفاده غیرقانونی برخی از هیأت‌های مؤجر سال گذشته این اماکن ورزشی و دریافت شهریه‌ سانس‌های بهره‌برداری می‌تواند مسائل شبهه‌برانگیزی را رقم زند و لطمات مالی جبران‌ناپذیری را نصیب برنده‌های مزایده اماکن ورزشی سال جاری نماید.

 

 

مبلغ فطریه از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اعلام شد/۲-۳

مبلغ فطریه از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اعلام شد

مبلغ زکات فطریه و کفاره از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اعلام شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی از سوی دفتر وجوهات شرعیه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، مبلغ زکات فطریه ۴۰ هزار تومان و کفاره غیر عمد ۸ هزار تومان اعلام شد.

دفتر وجوهات شرعیه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پیامی ضمن اروزی قبولی طاعات و عبادات روزه داران شرایط پرداخت زکات فطریه و کفاره را به شرح زیر اعلام کرد: فطریه عبارت است از سه کیلو اعم از جو، گندم، آرد و برنج می‌باشد.

بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره از قوت غالب برای هر نفر ۳ کیلوگرم حدود ۴۰ هزار تومان، کفاره غیر عمد و فدیه هر روز ۷۵۰ گرم حدود ۸ هزار تومان و کفاره عمد هر روز ۴۵ کیلوگرم حدود ۴۸۰ هزار تومان خواهد بود.

لازم به ذکراست: زکات فطره باید شب اول ماه شوال که همان روز آخر ماه رمضان است کنار گذاشته شده و پیش از اقامه نماز عید فطر به فرد مستمند داده شود و افراد غیر سید به سید نمی‌توانند فطریه بدهند.

بیمه رایگان ۴۲ هزار نفر در خراسان جنوبی/۲-۳

بیمه رایگان ۴۲ هزار نفر در خراسان جنوبی

معاون اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی از بر قراری بیمه رایگان برای ۴۲ هزار نفر از ۵۰ هزار نفر جامعه هدف استان خبر داد.

مسعود مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قانون بر قراری بیمه رایگان در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر کشور اجرا می‌شود که در این راستا این قانون در چهار شهر بیرجند، فردوس، طبس و قاین اجرا می‌شود.

به گفته وی تا کنون قانون بیمه رایگان در خصوص ۱۰۰ درصد حدود ۲۴ هزار نفر جامعه هدف در شهر بیرجند اجرا شده است و همچنین حدود چهار هزار نفر در شهر طبس رایگان بیمه شده‌اند.

وی اضافه کرد: پنج هزار نفر هم در شهر فردوس مشمول اجرای بیمه رایگان شده‌اند و تاکنون از جامعه هدف ۱۰ هزار نفری شهر قاین پنج هزار نفر رایگان بیمه شده‌اند.

مختاری تصریح کرد: این افراد در سال جاری از طریق صندوق بیمه سلامت همگانی، رایگان بیمه شده‌اند و احتمال دارد برای تمدید بیمه رایگان این افراد در سال‌های آینده آزمون وسع توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اجرا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمه این افراد به شکل رایگان تمدید می‌شود.

استقرار ۱۰ گروه استهلال ماه شوال در خراسان‌جنوبی

/۲-۷

ناصری گفت: ۱۰ گروه استهلال در خراسان جنوبی برای رصد هلال ماه شوال از فردا در نقاط مختلف استان مستقر می‌شوند.

«حمید رضا ناصری» افزود:۱۰ گروه استهلال در استان خراسان جنوبی به رویت هلال ماه شوال خواهند پرداخت.

 

مسئول ستاد استهلال ماه در خراسان جنوبی گفت: استهلال در شهرهای بیرجند، قاین، فردوس، نهبندان، سه‌قلعه، خضری، سربیشه، بشرویه، زیرکوه انجام می‌شود که در مرکز استان دو گروه مستقر خواهد بود.

 

وی بیان کرد: گروه استهلال از روحانی، محاسبه گر، رصدگر و گزارشگر تشکیل شده است که در صورت رؤیت هلال ماه، به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می کنند.

 

ناصری با بیان اینکه شروع عملیات رصدی در سطح استان یک ساعت قبل از غروب آفتاب است، افزود: غروب خورشید در روز یکشنبه (مصادف با ۲۹ ماه مبارک رمضان) ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه و غروب ماه ساعت ۱۹:۵۳ دقیقه است که در این فاصله زمانی بایستی رصد صورت گیرد.

 

مسئول ستاد استهلال ماه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید ۶ درجه و ۳۴ دقیقه است، ادامه داد: رؤیت هلال ماه شوال در بیرجند به دلیل غبار، ضعیف است و در سطح کشور هم پیش بینی می شود که رویت هلال ماه راحت نخواهد بود.

برگزاری مسابقات پینگ پنگ در خوسف /۷

برگزاری مسابقات پینگ پنگ شهرستان خوسف به مناسبت گرامیداشت اصحاب فرهنگ و هنر

مسابقات پینگ پنگ شهرستان خوسف به مناسبت گرامیداشت اصحاب فرهنگ و هنر، با حضور ۱۶ هنرمند ورزشکار برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مسابقات به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری هیت پینگ پنگ شهرستان خوسف برگزار شد . در پایان با داوری حسین عبداللهی رئیس هیات پینگ پنگ شهرستان، به ترتیب مرتضی کرمی، رحمت ا… نوخواه و مهدی یوسفی مقام اول تا سوم را از آن خود کردند .

بهره مندی ۱۳۳۹ خانوار تحت حمایت کمیته از خدمات بیمه اجتماعی /۲-۳

1339 خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان خراسان جنوبی از خدمات بیمه اجتماعی بهره‌مند شدند

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: به منظور حمایت همه جانبه از مددجویان امداد در راستای توانمندسازی آنها یک هزار و ۳۳۹ خانوار از خدمات بیمه اجتماعی بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، محمد عرب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور حمایت همه جانبه از مددجویان امداد در راستای توانمند کردن آنها یک هزار و ۳۳۹ خانوار از خدمات بیمه اجتماعی بهره‌مند شدند که از این تعداد ۷۱۶ خانواده در قالب زنان سرپرست خانوار شهری و ۶۲۳ خانواده در قالب مجریان طرح‌های اشتغال و خودکفایی هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی  افزود: بیمه شدگان تامین اجتماعی پس از رسیدن به سن ۵۵ سالگی در زنان و سن ۶۰ سالگی در آقایان و با پرداخت حداقل ۱۰ سال پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری بگیری و سایر مزایا نیز بهره‌مند شوند.

وی با اعلام اینکه برای پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار طی سال گذشته، بیش از ۴۶ میلیارد ۱۹۸ میلیون ریال هزینه شده است.

عرب افزود: هدف از اجرای برنامه بیمه‌های اجتماعی، اجرای صحیح قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر سرمایه گذاری در جهت توانمندسازی مددجویان تحت پوشش و تامین پشتوانه اقتصادی برای این خانواده‌ها که به خروج پایدار از تحت حمایت امداد می‌شود خواهد بود.

 

 

 

معرفی برترین والیبالیست‌های جام رمضان «درمیان»/۷

پرونده مسابقات والیبال جام رمضان بانوان شهرستان درمیان با معرفی برترین‌ها بسته شد.

معرفی برترین والیبالیست‌های جام رمضان «درمیان»

 در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی، شناسایی و پرورش استعدادهای بالقوه یک دوره مسابقات والیبال جام رمضان ویژه بانوان شهرستان درمیان برگزار شد.

در این رویداد ورزشی شش تیم از شهرستان در سالن نجابت مجموعه ورزشی شهر اسدیه به رقابت پرداختند.

 تیم والیبال ستارگان درمیان در مسابقات جام رمضان ویژه بانوان این شهرستان بر سکوی قهرمانی ایستاد، جوانان اسدیه نایب قهرمان شد و باشگاه امام علی(ع) شهر گزیک نیز مقام سوم رقابت‌ها را به‌دست آورد.

در مراسم اختتامیه این ماراتن ورزشی بانوان شهرستان درمیان با حضور مسئولان اداری و ورزشی از تیم‌های برتر با حکم قهرمانی و لوح سپاس تجلیل شد.

 

 

 

برداشت توت در خراسان جنوبی /۲-۳

برداشت توت از ۳۲۷ هکتار سطح زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی آغاز شده است.

بیشترین سطح زیرکشت توت در استان به شهرستان بشرویه اختصاص دارد و پس از آن به ترتیب شهرستان‌های سرایان و قاین در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

پیش بینی می شود امسال حدود ۸۱۵ تن توت از باغ‌های توت استان برداشت شود

 

 

 

طرح  دانش آموز زنبوردار در خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۲-۳

طرح استارت آپ (شرکت نوپا) زنبورداری خانگی- دانش آموز زنبوردار، برای اولین بار در کشور به صورت آزمایشی در خراسان جنوبی اجرایی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حاتمی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: طرح زنبورداری خانگی- دانش آموز زنبوردار دربخش فناوری‌های سبز دومین جشنواره ملی آب به عنوان طرح برتر دانشجویی انتخاب شده و این طرح به عنوان یکی از ۳ طرح برگزیده کشور است که قرار است توسط عرب دانشجوی دکترای زنبورعسل از دانشگاه تهران در خراسان جنوبی به صورت آزمایشی اجرا شود.

او گفت: این طرح قرار بود در سال ۱۳۹۹ اجرایی شود که به دلیل شرایط کرونایی اجرا نشد و امسال با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و سازمان دانش آموزی بیرجند اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

حاتمی گفت: این طرح قرار است در ابتدا با مشارکت ۳۰ نفر از دانش آموزان دوره متوسطه اول برگزار و دوره‌های آموزشی تئوری و عملی آن با هدف تصمیم بر تغییر نسل و تغییر رویکرد از سیستم زنبورداری سنتی به زنبورداری نوین و اقتصادی برگزار شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یکی از چالش‌های اصلی محیط زیست را انقراض گونه‌های گیاهی مرتبط عنوان کرد و گفت: انقراض گونه‌های گیاهی تبعات گسترده‌ای به همراه خواهد داشت که بسترساز چالش‌های محیط زیستی گسترده تری از جمله فرسایش خاک و سیلاب  خواهد شد.

 

 

 

 

خط اختصاصی گاز واحدهای تولیدی رایگان اجرا می شود/۲

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: اجرای خط اختصاصی گاز برای واحدهای تولیدی در استان رایگان است.

 

هاشمی گفت: پارسال ۲۵۳ واحد صنعتی و تولیدی در استان از گاز طبیعی برخوردار شده اند و خط اختصاصی آن‌ها به صورت رایگان اجرا می‌شود.

او گفت: رایگان بودن خط اختصاصی گاز واحد‌های صنعتی و تولیدی استان از سال ۱۳۹۵ و براساس مصوبه شورای اقتصاد اجرا می‌شود.

 

 

با موافقت کمیسیون ماده ۲۱؛

۱۰ طرح اقتصادی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۲-۳

۱۰ طرح اقتصادی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

 ۱۱ طرح اقتصادی در کمیسیون ماده ۲۱ واگذاری طرح‌های غیرکشاورزی استان خراسان جنوبی مطرح و با درخواست اجرای ۱۰ طرح موافقت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این کمیسیون روز شنبه به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد و از طرح‌های ارایه شده با تغییر یک طرح اقتصادی به دلیل نبود توجیه با شرایط منطقه مخالفت شد.

پنج طرح در حوزه صنعت و معدن، سه طرح در حوزه گردشگری و سه طرح در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت و ۱۰ طرح تصویب شد.

طرح‌های مصوب قرار است در ۶ شهرستان خراسان جنوبی از طریق بخش خصوصی اجرایی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: در حوزه گردشگری احداث دهکده گردشگری عشایری شوسف نهبندان، کمپ گردشگری سه‌قلعه سرایان و اقامتگاه بوم‌گردی سه‌قلعه سرایان مورد بررسی قرار گرفت و با درخواست سرمایه‌گذاران آنها موافقت شد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: در حوزه صنعت و معدن نیز طرح احداث کارگاه ورق فشرده چوبی آیسک سرایان، بسته‌بندی آب معدنی زیرکوه، تولید و فرآوری پرلیت دشت سربیشه، کوره قطعات آجر فشاری طبس مسینا درمیان و تولید قطعات بتنی دوست‌آباد سرایان مورد موافقت قرار گرفت اما با تغییر طرح تولید قطعات بتنی به ترمینال ضبط پسته مخالفت شد.

وی اظهار داشت: مجتمع خدمات رفاهی سه‌راهی بشرویه – فردوس، حمل و نقل کالا باربری اسدیه درمیان و پایانه عمومی بار در میل گز داوران نهبندان از جمله طرح‌های بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که با درخواست‌های سرمایه‌گذاران مبنی بر تعدیل قرارداد، واگذاری اولیه، تغییر طرح و افزایش مدت اجاره‌نامه به ۱۰ سال موافقت شد.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

هماهنگی ارتش و مرزبانی در خراسان جنوبی مثال‌زدنی است/۲-۳

اشرافیت کامل علمی و پهبادی نیروهای مسلح در مرزهای خراسان جنوبی

هماهنگی ارتش و مرزبانی در خراسان جنوبی مثال‌زدنی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: تعامل و هماهنگی بین نیروهای ارتش و مرزبانی در مرزهای استان مثال‌زدنی است و اتحاد و همدلی بین نیروهای مسلح جای تقدیر دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت با حضور در رزمایش شبانه یکی از پایگاه‌های نیروی زمینی ارتش مستقر در مرز ماهیرود افزود: این برادری و دوستی، شرایط دفاع مقدس را تداعی می‌کند که نیروها در کنار هم برادرانه به حراست از کشور مشغول بودند، بدون اینکه نیروها از همدیگر قابل تفکیک باشند.

وی گفت: در مرزهای شرقی کشور، امنیت کامل و پایدار برقرار است که عامل اصلی آن اتحاد و همدلی نیروهای مسلح در مرزها است.

رییس شورای تامین استان خراسان جنوبی اظهار داشت: فرصتی شد تا از توان رزمی نیروهای مستقر در مرز بازدید کنیم و این آمادگی کامل نیروهای مسلح در مرزهای استان جای تقدیر دارد.

وی افزود: رزمایش بسیار خوبی هم که برگزار شد، نشان داد خوشبختانه از لحاظ نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات در مرزهای خراسان جنوبی، شرایط بسیار خوب و در سطح عالی است.

قناعت تصریح کرد: با آمادگی کامل موجود در مرز، هرگونه تهدیدی از نوع سخت‌افزاری، بیشتر به یک شوخی شبیه است.

رزمایش شبانه نیروی زمینی ارتش مستقر در مرز ماهیرود با حضور استاندار خراسان جنوبی، فرمانده ارشد آجا در استان و جمعی از فرماندهان و مسوولان یگان‌های ارتش مستقر در مرزهای شرقی کشور برگزار شد.

این رزمایش با هدف ارائه توان نظامی و میزان آمادگی ارتش در حراست از مرزهای خراسان جنوبی انجام شد و استاندار در مراسم افطاری مرزبانان نیز حضور یافت.

دیدار و گفت و گو با نیروهای مستقر در مرز و اطلاع از امکانات و تجهیزات در اختیار ارتش برای حراست از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان از برنامه‌های این بازدید بود که با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ نزاجا انجام شد.

خراسان‌ جنوبی در چهار شهرستان سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه یکی از سه معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

 

 

 

کشف بیش از ۴۹ تن ذرت قاچاق در نهبندان/۴

کشف بیش از ۴۹ تن ذرت قاچاق در نهبندان

 فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: در بازرسی از ۲ دستگاه کامیون، ۴۹ تن و ۶۸۵ کیلوگرم ذرت قاچاق و فاقد مجوز حمل در این شهرستان کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ احسان رحیمی افزود: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ دستگاه کامیون مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان کرد: پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از کامیون‌ها ۴۹ تن و ۶۸۵ کیلوگرم ذرت قاچاق و فاقد مجوز حمل کشف شد که ارزش ریالی محموله ذرت قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران در این رابطه ۲ خودرو را توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

وانت حامل ۳۳۰ کیلوگرم تریاک در طبس متوقف شد/۴

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی شهرستان طبس با توقیف خودروی وانت، ۳۳۰ کیلوگرم تریاک را کشف و یک قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران انتظامی طبس با دریافت اخباری مبنی بر حمل مواد افیونی توسط سوداگران مرگ در این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران هنگام گشت‌زنی در محورهای فرعی شهرستان طبس وانت تویوتا قاچاقچیان مواد مخدر را مشاهده کرده و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: راننده وانت پس از مشاهده ماموران پلیس متواری شد که در یک عملیات ضربتی با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح و شلیک چند گلوله، خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۳۳۰ کیلوگرم تریاک کشف شد.

وی بیان کرد: در این رابطه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد که به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی و روانه زندان شده است.

 

 

 

 

 

ظرفیت بالقوه تولید انرژی از ۳۰۰ روز آفتابی خراسان جنوبی

ظرفیت بالقوه تولید انرژی از ۳۰۰ روز آفتابی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به عنوان یکی از قطب‌های منابع طبیعی از جمله داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و قرار گرفتن در دالان بادی شرق کشور می‌تواند سهم قابل توجهی در تولید انرژی‌های نو داشته باشد و این استان را چند گام به سمت توسعه پایدار سوق دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا انرژی خورشیدی منبع انرژی تجدیدپذیر و منحصر به‌فرد در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است که می‌توان آن را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی نیز تبدیل کرد.

تولید انرژی‌های نو یا پاک در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در ایران داشته است، خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌های با قابلیت بالا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی محسوب می‌شود.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از تاکیدات مقام معظم رهبری است و ایشان در سخنرانی‌های متعدد از سال ۱۳۸۵ تاکنون بارها بر این مهم تاکید کرده‌اند.

حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای فروردین سال ۱۳۹۳ در دیدار مدیران ارشد وزارت نیرو فرمودند: استفاده از انرژی‌های خورشیدی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد چون هم سلامت را به همراه دارد و هم یک تحول در فناوری است.

همچنین ایشان در روز درختکاری (۱۲ اسفند) ۱۴۰۰ با تاکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک گفتند: توسعه انرژی‌های غیرفسیلی مانند انرژی هسته‌ای که استفاده از آن در دنیا روزافزون است و کشورهای منطقه ما نیز در حال حرکت به سمت آن هستند و نیز انرژی‌های بادی و خورشیدی، باید جدی گرفته شود.

استان خراسان جنوبی یکی از مناطقی است که با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی از ۳۶۵ روز سال شرایط مطلوبی برای استفاده از انرژی‌های نو به‌ویژه انرژی خورشیدی دارد. ساعات آفتابی در خراسان جنوبی به‌طور متوسط به سه هزار و ۲۰۰ ساعت در سال و بیشتر نیز می‌رسد که در برخی شهرستان‌ها از جمله طبس مقدار تابش ۴۸۱ کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز است.

با توجه به موقعیت جغرافیای خراسان جنوبی و پراکندگی شهری و روستایی، استفاده از انرژی خورشیدی باید مورد توجه قرار گیرد همچنین قرارگیری این استان در دالان بادی شرق کشور امکان سرمایه‌گذاری برای تولید برق از انرژی باد را فراهم کرده است.

از طرفی خراسان جنوبی به عنوان یک استان مرزی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد، کشوری که بیش از ۷۰ درصد برق مورد نیازش را از کشورهای همجوار وارد می‌کند. در نتیجه خراسان جنوبی با استفاده بهینه از انرژی‌های پایدار خورشیدی و بادی، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید برق تبدیل شود و علاوه بر تامین نیاز استان و استان‌های همجوار، بخشی از انرژی را به کشورهای همسایه صادر کند.

سال گذشته همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملیات اجرایی احداث یک نیروگاه خورشیدی در شهرستان خوسف با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان آغاز شد.

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با افتتاح و بهره‌برداری این نیروگاه و فاز نخست نیروگاه بادی درح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی این استان به ۳۵ مگاوات خواهد رسید.

ظرفیت تولید انرژی از ۳۰۰ روز آفتابی خراسان جنوبی

مهدی دادگر با اشاره به ظرفیت بالای خراسان جنوبی در انرژی‌های نو افزود: در حال حاضر سه نیروگاه بزرگ خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۸ مگاوات در استان فعال است.

فعالیت ۴۸۷ نیروگاه برق خورشیدی در خراسان جنوبی

آنطور که مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی آمار داد، ۴۸۷ نیروگاه بزرگ و کوچک خورشیدی در این استان با مجموع ظرفیت ۲۳.۱ مگاوات در مدار تولید انرژی قرار دارد.

علیرضا پوزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر سه نیروگاه بزرگ خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۸ مگاوات و ۴۸۴ نیروگاه کوچک مقیاس با مجموع ظرفیت ۵.۱ مگاوات در حال بهره‌برداری هستند.

وی بیان کرد: انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در فصل تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برق‌آبی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ نیروگاه کوچک مقیاس به ظرفیت ۷۲۷ کیلووات به شبکه سراسری متصل شده است.

وی تصریح کرد: انرژی تولیدی نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای امسال ۶ هزار و ۳۸۲ مگاوات ساعت بوده و درآمد حاصل از این میزان انرژی که بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان است به مالکان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

آمادگی شرکت برق برای خرید تضمینی ۲۰ ساله برق

پوزشی گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکانی را دارد که علاقه‌مند به نصب این نیروگاه‌ها هستند.

وی انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای اجرای طرح را ۲۰ هزار مگاوات ساعت اعلام کرد و افزود: مجموع ارزش انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ها معادل ۳۳ میلیارد تومان است.

این در شرایطی است که به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو برای افزایش تولید برق تا ۳۵ هزار مگاوات برنامه‌ریزی کرده و این برنامه برای اجرا در دستور کار است.

مصطفی نخعی افزود: سال گذشته وزیر نیرو در زمان رای اعتماد وعده‌هایی به نمایندگان عضو کمیسیون انرژِی درخصوص افزایش تولید برق تا ۳۰ هزار مگاوات داد که طبق گفته وزیر نیرو این برنامه دنبال می‌شود.

وی گفت: ۱۵ هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت و نظارت مجموعه وزارت نیرو، ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع و ۱۰ هزار مگاوات توسط تجدیدپذیرها برنامه‌ریزی شده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو در تلاش است تا واحدهای نیمه‌تمام هرچه زودتر وارد مدار تولید شود، به عنوان مثال با تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در حوزه تجدیدپذیرها تا تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد.

وی افزود: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر آفتاب یا باد است و اقداماتی در این خصوص از گذشته شروع شده که بخشی به نتیجه رسیده و خیلی‌ موارد هم متوقف شده است.

نخعی اظهار داشت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به احداث نیروگاه خورشیدی در نهبندان با سرمایه‌گذاری شستا اشاره کرد که متوقف شده بود و با پیگیری‌های یک سال اخیر کار دوباره به جریان افتاده و به‌زودی احداث این واحد عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: خراسان جنوبی در یکی از بهترین دالان‌های بادی در ایران و حتی دنیا قرار دارد به‌ویژه مناطق مرزی مانند دُرح سربیشه و نهبندان که در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بوده، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای احداث نیروگاه بادی محسوب می‌شوند.

ظرفیت تولید انرژی از ۳۰۰ روز آفتابی خراسان جنوبی

صادرات برق به افغانستان مستلزم ایجاد توازن بین تولید و مصرف

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش‌های بزرگ افغانستان که برای این کشور مانند همه کشورهای دیگر اهمیت دارد، انرژی است و این کشور چون منابع نفتی و گازی حداقل تاکنون نداشته در حوزه انرژی واردکننده است و طبیعتا همواره به انرژی نیاز دارد.

وی افزود: درخصوص کشور همسایه ما افغانستان، ایران در زمینه تامین فرآورده‌های نفتی نسبتا خوب عمل کرده و برای تامین برق نیز مذاکراتی انجام شده و فعالیت‌هایی توسط دولت در این خصوص انجام شده است اما کافی نیست.

نخعی اظهار داشت: سال ۱۳۹۹ به همراه تیمی از وزارت نیرو از جمله مدیرعامل توانیر سفری به افغانستان داشتیم که مذاکراتی درخصوص صادرات برق به این کشور انجام شد اما بخشی به دلیل مسائل آمریکا محقق نشد.

وی گفت: از طرفی در ایران چون در زیرساخت‌ها به‌خصوص تولید برق در سال‌های گذشته تلاش آنچنانی انجام نشده با کسری برق مواجه شدیم و تولید برق نسبت به مصرف مقداری عقب‌تر بود که در پیک مصرف سال گذشته ۱۳ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم.

نماینده شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور افغانستان به انرژی به‌خصوص برق نیاز دارد که می‌توان از این فرصت به‌درستی استفاده کرد مشروط به اینکه یک موازنه مثبت در کشور ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ایجاد موازنه مثبت برق مستلزم این است که هم کاهش مصرف داشته باشیم یا حداقل افزایش نباشد و هم طرح‌های بهینه‌سازی را با قدرت دنبال کنیم که آن هم مستلزم افزایش تولید یعنی سرمایه‌گذاری جدید برای تولید است.

نخعی گفت: کمیسیون انرژی از سال گذشته با جدیت ورود کرد و طرحی تحت عنوان مانع‌زدایی از صنعت برق را کلید زدیم و تمرکز ما این است بتوانیم با مفاد قانونی که پیش‌بینی شده دولت را برای ورود قوی‌تر و بهتر در حوزه بهینه‌سازی مصرف و تولید برق مکلف کنیم.

وی بیان کرد: تجدیدپذیرها رکن اصلی تمامی تصمیم‌گیری‌ها بوده و در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقویت ‌بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه شد.

حمایت از تجدیدپذیرها در قانون بودجه 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال درصد قابل توجهی از عوارض برق را به تجدیدپذیرها اختصاص داده‌ایم و در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ در بخش مصارف یکی از محورهایی که خیلی خوب دیده شده، حمایت از تجدیدپذیرها است.

وی اظهار داشت: در مورد طرح مانع‌زدایی از صنعت برق هم تجدیدپذیرها را به‌صورت ویژه دیده‌ایم به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده‌ایم ۱۰ هزار مگاوات برق از طریق صنایع پرمصرف تولید شود یعنی این صنایع را تشویق و تکلیف کند تا به سمت تولید برق بروند.

نخعی گفت: از این میزان قرار شد ۹ هزار مگاوات برق حرارتی و حداقل هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید شود که می‌تواند به توسعه تجدیدپذیرها در کشور کمک کند.

با توجه به اینکه انرژی از بنیادی‌ و راهبردی‌ترین بخش‌های اقتصادی یک کشور است از طرفی با توجه به ظرفیت‌های منحصر به‌فرد خراسان جنوبی در زمینه انرژی‌ پاک، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند امسال برای نخستین بار تشکیل شد.

رییس این کمیسیون گفت: با توجه به ظرفیت‌های خدادادی متعدد در استان خراسان جنوبی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، ضرورت دارد این موضوع مهم ابتدا در استان معرفی و جایگاه آن تبیین شود و پس از آن با هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی برای ترویج و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اقدامات لازم صورت گیرد.

سینا سرحدی افزود: این موضوع با توجه به حمایت اتاق بازرگانی بیرجند و ظرفیت قانونی اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران، در دستور کار اتاق قرار گرفته است و پس از طی فرآیندهای قانونی کمیسیون تخصصی نیز تشکیل شد.

ظرفیت تولید انرژی از ۳۰۰ روز آفتابی خراسان جنوبی

چشم‌انداز روشن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان جنوبی

وی گفت: در حال حاضر و با توجه به حمایت و هدایت‌های دولت و برنامه‌های استاندار خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود توسعه در این بخش که جزو زیرساخت‌های اصلی است، افق روشنی را پیش رو داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: توسعه در تمامی بخش‌ها، حتما به توسعه در حوزه تولید انرژی نیاز دارد و باید برای تامین این زیرساخت از الان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شود تا در آینده با چالش مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: همچنین استان خراسان جنوبی از رهاورد توسعه انرژی در کوتاه‌مدت می‌تواند به رشد شاخص‌های اقتصادی دست یابد و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بومی و غیربومی باشد.

پرواضح است با افزایش جمعیت و رشد صنایع، تقاضا برای انرژی افزایش می‌یابد همچنین مردم و مسوولان بیش از پیش نسبت به اثرات زیست محیطی سوخت‌های فسیلی آگاه می‌شوند.

برآیند این دو روند در سال‌های اخیر باعث شده که مسوولان کشور بیش از پیش به انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی و باد توجه کنند، زیرا با توجه به این وضعیت هر قدمی که به سوی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برداریم، اقتصاد کشور را مقاوم‌تر کرده‌ایم.

طرح تولید برق خورشیدی برای عشایر همچنین مددجویان زیرپوشش کمیته امداد نیز تجربه موفقی بوده که با همکاری شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در سال‌های اخیر عملیاتی شده است.

بنابر اعلام کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی ۲۰۰ پنل خورشیدی پنج کیلوواتی برای خانواده‌های مددجوی روستایی زیر پوشش کمیته امداد در این استان راه‌اندازی و بهره‌برداری شده است.

طرح تولید برق خورشیدی با هدف ایجاد اشتغال و خودکفایی برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) که هیچ منبع درآمد یا توان اشتغال ندارند، اجرا شده است.

هر پنل خورشیدی قادر به تولید پنج کیلووات برق در ساعت است و در این طرح پس از نصب پنل و ورود انرژی برق تولیدی به مدار، میانگین بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر خانوار درآمد دارد.

همچنین با اجرای فاز نخست طرح توزیع سامانه‌های خورشیدی قابل حمل در خراسان جنوبی یک هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری از مزایای این سامانه‌ها و برق خورشیدی بهره‌مند شدند.

پنل‌های خورشیدی علاوه‌ بر بهبود رفاه عشایر نقش مهمی در حفظ محیط‌ زیست دارد و عشایر از این پنل‌های خورشیدی می‌توانند برای شارژ وسایل برقی کم‌مصرف همچنین برای روشنایی متناسب با توان تولیدی دستگاه استفاده کنند.

 

 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی خبر داد؛
اجرای ۱۰۰ عنوان برنامه فرهنگی در ماه مبارک رمضان/۷

حاجی گفت: به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی بیش از یکصد عنوان برنامه فرهنگی از جمله مسابقات کتابخوانی، نقاشی، نشست های تخصصی کتاب، قصه گویی و … طی ماه مبارک رمضان اجرا شده است.

«محمود حاجی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی به عنوان یکی از مهم ترین دستگاه های فرهنگی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان تاکنون اجرای برنامه های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: برگزاری محافل قرآنی و جلسات تفسیر قرآن کریم از ابتدای ماه مبارک رمضان در کتابخانه های عمومی استان در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

وی با اشاره به اینکه بیش از یکصد عنوان برنامه فرهنگی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی از ابتدای ماه مبارک رمضان اجرا شده است، گفت: برگزاری نشست های کتاب تخصصی با موضوع قرآن، روزه و نماز و سبک زندگی قرآنی از مهم ترین برنامه های این نهاد طی ماه مبارک رمضان بوده است.

 

 

حاجی ادامه داد: تولید محتوا در فضای مجازی شامل قصه گویی و کتاب جهت آموزش به کودکان نیز طی این ماه مبارک در دستور کار قرار داشته است.

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی به برگزاری مسابقات کتابخوانی اشاره کرد و گفت: طی ماه مبارک رمضان مسابقه کتابخوانی نهج البلاغه در سامانه مسابقات الکترونیکی نهاد کتابخانه های عمومی برای گروه سنی ۱۵ سال به بالا اجرا شده است و علاقمندان تا پایان ماه رمضان مهلت دارند تا در این مسابقه شرکت کنند.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری اختتامیه جشنواره رضوی و مسابقه نقاشی ماه مهمانی با خدا در شهرستان سربیشه و ارسال پیام های قرآنی در راستای طرح هر روز یک آیه به ادارات و سازمان های دولتی استان و اطلاع رسانی در فضای مجازی از دیگر برنامه های این نهاد طی ماه مبارک رمضان بوده است.

 

 

 

تیغ برنده خشکسالی برگلوی خراسان جنوبی/ تشدید بحران با سوءمدیریت

تیغ برنده خشکسالی برگلوی خراسان جنوبی/ تشدید بحران با سوءمدیریت

خشکسالی و کمبود منابع آبی هر روز زخمی عمیق‌تر بر گلوی خراسان جنوبی برجای می‌گذارد و باید راهکارهای مدیریت آب به صورت عملیاتی مورد توجه برنامه‌ریزان استان قرار گیرد.

به گزارش مهر نام استان‌های کویری چون خراسان جنوبی با آب و خشکسالی گره خورده است. مردمان این خطه از ایران به خوبی می‌دانند که آب کیمیایی است که با سهولت از کف برود به راحتی به دست نخواهد آمد.

مردمانی که خشکسالی‌های ۲۰ ساله را تجربه کرده‌اند به خوبی می‌دانند که کاهش بارندگی و کمبود آب به معنای گران شدن علوفه و مشکل برای دامداران و به عبارت دیگری سختی معیشت بر این قشر پرتلاش و به ویژه عشایر این دیار است.

مردمانی که می‌دانند اگر امروز در شهرهای بزرگ آب را به درستی مصرف نکنند، آسیب آن را کشاورزان و روستاییان در روستاهای مرزی درمیان و سربیشه و زیرکوه می‌بینند و حتی برای تأمین حداقل آب مورد نیاز برای آشامیدن و بهداشت با مشکل رو به رو می‌شوند.

اما به راستی در حال حاضر وضعیت آب و بارش نزولات آسمانی و اوضاع سدهای خراسان جنوبی به چه صورت است و آیا می‌توان امید به سالی بهتر از قبل را داشت.

تنها ۲۳ درصد حجم مخازن خراسان جنوبی آب دارد

سعید سروی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: حجم کلی مخازن خراسان جنوبی ۷۵ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر تنها ۲۳ درصد آن آب (حدود ۱۷ میلیون متر مکعب) آب دارد.

وی بیان‌کرد: با توجه به سال خشک گذشته و کمبود بارندگی‌ها و رواناب‌ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت به طوری که کسری مخزن آبخوان‌های خراسان جنوبی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۱۲۵ میلیون متر مکعب رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این آمار نسبت به سال گذشته (۱۳۹۹-۱۳۹۸) حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است، ادامه‌داد: از طرفی همزمان با افزایش کسری مخزن شاهد افت سطح آب زیرزمینی بودیم که در سال گذشته متوسط افت سطح آب زیرزمینی استان ۲۵ سانتی متر بوده است.

تیغ برنده خشکسالی برگلوی خراسان جنوبی/سومدیریت بحران را تشدید کرد

۹ منطقه ممنوعه بحرانی داریم

سروری اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی از حیث منابع آبی ما ۹ منطقه ممنوعه بحرانی، ۲۲ منطقه ممنوعه، ۱۳ منطقه آزاد داریم.

وی درباره وضعیت سدهای خراسان جنوبی بیان کرد: سد زره در شهرستان درمیان در حال حاضر ۷.۵۷ میلیون متر مکعب آب (۳۱.۳۳ درصد از حجم کلی مخزن) دارد که این میزان در سال گذشته ۷.۲۸ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سد دره بید شهرستان طبس نیز تنها ۷.۱۴ درصد آن آب دارد، گفت: سد نهرین طبس نیز حجم فعلی مخزن آن ۱.۸۱ میلیون متر مکعب است و در واقع ۳۷.۲۴ درصد آن آب دارد.

سروری اظهار کرد: سد فرخی شهرستان قاین نیز ۳۳.۴۱ درصد حجم صد، سد شهید پارسا در سرایان ۳۵.۳۵ درصد، سد کریت نیز ۴.۸۹ درصد، سد حاجی آباد نیز ۱۷.۸۳ درصد و سد سیاهو شهرستان سربیشه ۱۰ درصد حجم کلی سد آن آب دارد که این آمارها نشان دهنده دقت هر چه بیشتر ما در مصرف آب در بخش‌های مختلف را می‌طلبد.

میزان بارندگی‌ها تاکنون بیش از ۷۰ میلی متر بوده است

علیرضا خندان مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی رو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا روز ۲۷ فروردین ماه میزان بارندگی در خراسان جنوبی حدود ۷۰.۴ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۸۱ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش داشته است، گفت: با توجه به اینکه سال گذشته کاهش بارندگی‌ها در ۷۰ -۶۰ سال قبل بی سابقه بوده است سال مطلوبی برای مقایسه نیست.

خندان رو گفت: با توجه به اینکه نسبت به بلندمدت و سال‌های نرمال، در سال زراعی جاری حدود ۲۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم می‌توان گفت شرایط مطلوبی از نظر وضعیت بارندگی نداریم.

تیغ برنده خشکسالی برگلوی خراسان جنوبی/سومدیریت بحران را تشدید کرد

عباس خاشعی، دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند و دکترای علوم و مهندسی آب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۷۰ درصد آب مصرفی ما در بخش کشاورزی هزینه می‌شود و از این جهت مدیریت آب این بخش یک ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه در مورد مدیریت آب در بخش کشاورزی دو نگاه مدیریت مزرعه‌ای و مدیریت حوزه‌ای (یک حوزه آبی) وجود دارد، بیان‌کرد: سیستم‌های نوین آبیاری در مقیاس مزرعه‌ای در افزایش بهره‌وری آب مؤثر است ولی در مقیاس حوزه‌ای چندان مطلوب نیست.

وقتی سیستم‌های آبیاری نوین هم به کاهش مصرف آب کمک نکرد

عضو هیئت مدیره انجمن آبیاری و زهکشی ایران درباره چرایی مؤثر نبودن سیستم‌های نوین آبیاری در مقیاس حوزه‌ای گفت: علت این است که موقع استفاده از سیستم آبیاری نوین سطح زیر کشت را افزایش می‌دهیم و با این افزایش سطح زیر کشت مقدار مصرف آب کاهش پیدا نمی‌کند.

خاشعی تأکید کرد: بی توجهی در این موارد است که باعث شده علی رغم افزایش استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری با کسری آب مخازن رو به رو باشیم.

وی درباره نقش الگوی کشت در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: تعیین الگوی کشت موضوعی بسیار مهم و البته پیچیده است و به شرایط مختلف اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و … برمی‌گردد.

دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند که به تازگی به عنوان سرپرست دانشگاه تربت حیدریه نیز منصوب شده است، بیان‌کرد: شاید برای اینکه مردم ما در آرامش و آسایش باشند نیاز به کشت محصولات استراتژیک چون گندم، دانه‌های روغنی، شکر و … داشته باشیم ولی شرایط کم آبی را نیز باید در نظر بگیریم.

خاشعی گفت: به نظر من در کنار اینکه به واسطه کمبود منابع آبی باید برخی از این محصولات را وارد کنیم، نیاز داریم که پتانسیل خودکفایی کشت این محصولات را خودمان تقویت کنیم تا در شرایط بحرانی با مشکل رو به رو نشویم.

تیغ برنده خشکسالی برگلوی خراسان جنوبی/سومدیریت بحران را تشدید کرد

توجه به کشت گیاهان کم آب بر و مقاوم به خشکی برای خراسان جنوبی یک اولویت است که در مورد محصولات استراتژیک خراسان جنوبی چون زرشک و زعفران و عناب وجود دارد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که درختی چون درخت عناب در تابستان رشد می‌کنند و اینگونه درختان به صورت طبیعی نیاز به آب دارندوی اظهار کرد: به عنوان مثال ما برای تولید گندم به یک فرصت یک ساله نیاز داریم و اگر برای یک سال خودمان ذخیره گندم داشته باشیم تا حدودی آسودگی خاطر داریم چرا که در صورت رخ داده شرایط ویژه چون تحریم و … تا یک سال بعد که ذخیره ما به اتمام برسد فرصت کشت و برداشت گندم را داریم.

وی بیان داشت: توجه به کشت گیاهان کم آب بر و مقاوم به خشکی برای خراسان جنوبی یک اولویت است که در مورد محصولات استراتژیک خراسان جنوبی چون زرشک و زعفران و عناب وجود دارد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که درختی چون درخت عناب در تابستان رشد می‌کنند و اینگونه درختان به صورت طبیعی نیاز به آب دارند.

گیاهان دارویی بهترین کشت برای اقلیم خراسان جنوبی است

عضو هیئت مدیره انجمن آبیاری و زهکشی ایران یادآور شد: به نظر من از نگاه کارشناسی برای اقلیم خراسان‌جنوبی بهترین و مطلوب‌ترین کشت، کشت گیاهان دارویی است چرا که در مدت زمان کوتاه بازدهی مطلوبی نیز می‌دهند.

وی گفت: ما بیشتر گیاهان دارویی را در اسفند کشت کرده و در اردیبهشت یا خرداد برداشت می‌کنیم که با اقلیم استان ما نیز بسیار تطابق دارد.

خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان‌های کویری و به ویژه خراسان جنوبی هر روز زخمی عمیق‌تر بر جای می‌گذارد، زخمی که مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی می‌گوید تنها راه درمان آبخیزداری است.

سازه‌های نجات دهنده استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرایط خشکسالی در استان بیان کرد: سازه‌های آبخیزداری می‌تواند نجات گر استان در شرایط خشکسالی و مدیریت روان آب‌ها باشد.

علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه بارندگی در استان به شکل رگباری است و به جای نفوذ آب در خاک شاهد رواناب‌ها هستیم، بیان داشت: اجرای سازه‌های آبخیزداری و مدیریت روان آب موجب می‌شود تا حجم بیشتری از آب به سفره‌های زیر زمینی نفوذ کند.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد جمعیت استان روستاییان هستند که به طور مستقیم معیشت آنها به آب وابسته است، اظهار داشت: در مکان‌یابی سازه‌های آبخیزداری اصولاً آنها را در بالا دست منابع آبی از جمله قنوات احداث می‌کنیم که این مهم موجب می‌شود تا آب دهی قنوات حداقل ۲ برابر افزایش یابد و در برخی از سازه‌ها حتی شاهد افزایش چهار تا پنج برابری دبی آب بوده‌ایم.

تیغ برنده خشکسالی برگلوی خراسان جنوبی/سومدیریت بحران را تشدید کرد

آمارها نشان می‌دهد روستاهایی که سازه آبخیزداری در بالا دست منابع آبی آن‌ها احداث شده دیرتر از بقیه روستاها دچار مشکلات آبی شده‌اندمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد روستاهایی که سازه آبخیزداری در بالا دست منابع آبی آن‌ها احداث شده دیرتر از بقیه روستاها دچار مشکلات آبی شده‌اند.

وی تصریح کرد: قنات‌هایی که در طول ۲۰ سال به مرور خشک شده بودند، با بارندگی و اجرای سازه آبخیزداری مجدد احیا و منجر به برگشت جمعیت به برخی روستاها شده است.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب استحصال آب در هر سال دارد، بیان داشت: سازه‌های آبخیزداری از فرسایش ۹ تن خاک در هکتار جلوگیری می‌کنند و و کنترل رسوب را به میزان ۶ تن در هکتار مدیریت می‌کند.

به گفته وی همچنین اجرای هر هکتار آبخیزداری در بحث دامداری باعث افزایش ۱۲۰ کیلوگرم علوفه در هکتار می‌شود.

وی تصریح کرد: در سازه‌ها به دلیل اینکه از لوله‌های تخلیه استفاده می‌شود آب کم کم تخلیه شده و بهره برداران انسانی و اکوسیستم طبیعی از آن بهره مند می‌شوند.

نصرآبادی از اجرای ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری شامل سنگی، گابیونی، سنگ ملاتی و خاکی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۳۰ سازه آبخیزداری با اعتبار ۱۶۴ میلیارد تومان در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات ملی و استانی ۱۶۴ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافته است، افزود: تاکنون ۷۵ درصد این اعتبار تخصیص یافته و پروژه‌ها در حال انعقاد قرارداد یا احداث است که تا پایان سال مالی (تیر ۱۴۰۱) به اتمام خواهد رسید.

آنچه مسلم است در سال زراعی جاری نیز وضعیت منابع آبی در خراسان‌جنوبی چندان مطلوب نیست و می‌طلبد که در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعتی نسبت به اصلاح الگوی مصرف آب همت بیشتری داشته باشیم و گلوی خشک سرزمینمان را تشنه‌تر نکنیم.

آغاز دوره دوم طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم/۷

    
آغاز دوره دوم طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از آغاز دوره دوم طرح آموزش رایگان هنر ویژه مناطق محروم در استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: طرح آموزش رایگان هنر با هدف ایجاد عدالت فرهنگی و فراهم شدن امکان دسترسی همگان به امکانات فرهنگی و هنری در استان های مرزی و مناطق محروم اجرا شد.

وی با بیان این که دوره اول این طرح ، بهمن ماه سال گذشته در ۵ شهرستان استان برگزار شد، اضافه کرد: دوره دوم نیز از ۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و در شهرستان های بیرجند، درمیان، سرایان، طبس، قاین و زیرکوه اجرا می شود.

به گفته وی در این دوره، رشته های چهره آرایی با تدریس طاهره محمد زاده، بازیگری تئاتر با تدریس ملیحه محمدی و عکاسی دیجیتال با تدریس هادی ثابت در شهرستان بیرجند برگزار خواهند شد.

زمزم با اشاره به این که دوره های سایر شهرستان ها از ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز می شوند، ادامه داد: در شهرستان درمیان، دوره های طراحی مد و لباس با تدریس حکیمه مصطفایی و هنرهای دستی در خانه با تدریس فرزانه محمدی و همچنین در شهرستان زیرکوه دوره عکاسی دیجیتال با تدریس وحید فنودی برگزار می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان سرایان، تدریس دوره بازیگری را حسین ابراهیمی و دوره مربی گری نقاشی کودکان را حسین خنجری بغداده برعهده دارد.

 

 

 

همدلی با نوجوانان در لحظه ناب افطار در مرکز شماره سه کانون بیرجند/۲-۳

همدلی با نوجوانان در لحظه ناب افطار در مرکز شماره سه کانون بیرجند

کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره سه بیرجند، در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان روزه خود را در کنار مربیان در محل مرکز افطار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در بیست و پنجمین روز از روز های پر برکت ماه مبارک رمضان، مرکز شماره ۳ بیرجند با هدف پرورش حس دینی مذهبی اعضا و دیدار اعضای فعال، با برگزاری ضافت افطار میزبان نوجوان  دختر و پسر مرکز شد.

بر اساس این خبر؛ تعداد ۹۰ عضو نوجوان این مرکز در کنار مربیان خود روزه‌ی خود را افطار کردند.

گفتنی است؛ اقامه نماز جماعت، تقدیر از اعضای برگزیده، اعلام ویژه برنامه‌های فصل بهار و نیز هم‌اندیشی فعالیت‌ها، از اهم دیگر بخش‌های این برنامه‌ی معنوی بود که با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی برگزار شد.

 

 

 

بارش‌های رگباری و رعد و برق در راه خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی رگبار باران و رعد و برق در استان پیش بینی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، زارعی گفت: براساس خروجی مدل‌های پیشیابی هواشناسی به تدریج با نفوذ و تقویت ناپایداری‌های جوی وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا به همراه افزایش ابر تا سه شنبه رگبار باران و رعد و برق و در نواحی مستعد و مرتفع بارش تگرگ و خطر برخورد صاعقه پیش بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به شدت بارش‌های رگباری در روز یکشنبه تا دوشنبه وقوع رواناب و آب گرفتگی و احتمالا سیلابی شدن برخی مسیل‌ها می‌تواند سبب ایجاد خسارت شود.

 

 

 

 

اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در بیرجند/۴

طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در بیرجند اجرا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی بیرجند گفت: این طرح با حضور تیم‌های گشتی پلیس اجرایی شد که در همین رابطه تعداد ۱۶ دستگاه موتورسیکلت و ۲ خودرو توقیف و روانه پارگینگ شدند.

 سرهنگ  فولادی با اشاره به این که اجرای این طرح، موجب رضایتمندی شهروندان و همچنین تقدیر و تشکر آنان را به همراه داشته است؛ افزود: راکبان و رانندگان متخلف با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

مرمت بافت تاریخی شهر خوسف خراسان جنوبی/۲

بافت تاریخی خوسف با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری خوسف مرمت شد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر خوسف گفت: بافت تاریخی خوسف دارایمرمت بافت تاریخی شهر خوسف خراسان جنوبی ارزش‌های اقلیمی، معماری بومی و نیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرهنگی و تاریخی است و این بافت ضمن آنکه به‌عنوان پایگاه ملی شناخته‌شده به‌عنوان منظر فرهنگی نیز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

پریسا جمشیدی افزود: در سال جاری اداره کل راه و شهرسازی استان در قالب طرح بازآفرینی شهری با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین شهرداری خوسف بخشی از محله‌های تاریخی بافت و تعدادی از ساباط‌ها را مرمت و بهسازی می‌کند.

وی گفت:  اعتبار اختصاص‌یافته برای مرمت و بهسازی این بافت تاریخی بیش از یک میلیارد تومان است.

جمشیدی افزود: این اقدامات شامل مرمت موضعی، کف‌سازی محله، اجرای فضای سبز و فضای استراحت مردم و گردشگران است.

 

 

 

 

یازدهمین روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی در هزار و ۴۴۶ نفر ثابت ماند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۴۰

یازدهمین روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبیآزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۶ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳ مورد بشرویه، ۶ مورد از بیرجند، ۲ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سربیشه، ۱ مورد از فردوس، ۲ مورد از قاینات و ۱ مورد از طبس شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: خوشبختانه هیچ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری نیست و بیمار بدحال کرونایی نداریم.

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

شاهد یک جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم

روحانیون خراسان جنوبی پیشگام در راه انقلاب و شهادت/۳

نماینده ولی فقیه در استان گفت: روحانیون همواره در راه انقلاب و شهادت پیشگام بودند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جنوبی،آیت ا… عبادی در آستانه برگزاری کنگره ۴ هزار شهید روحانی در ۴ خردادماه با دو روحانیون خراسان جنوبی پیشگام در راه انقلاب و شهادتخانواده شهیدان روحانی اسدالهی و  خاتمی از شهدای بیرجند دیدار کرد و گفت: آسایش و آرامش امروز کشورمان مرهون خون شهدا وخانواده‌های آنان است.

وی افزود: امروز که دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ نظامی موفق نشدند از نظر فرهنگی وارد میدان شدند و باعث فساد در جامعه می‌شوند.

نماینده، ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه امروز بیداری مردم مسلمان در دنیا آغاز شده است و روز به روز بیشتر می‌شود افزود : بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب  تنها راه نجات از توطئه‌های دشمنان اسلام بصیرت وتکیه بر تبیین است.

شهید روحانی سید هادی  اسدالهی در سال ۶۳ در ارومیه و شهید سید سعید خاتمی در سال ۶۲ در منطقه جزیره مجنون در عملیات خیبر به شهادت رسیدند.

 

 

مقابله با بیابانزایی در خراسان جنوبی نیازمند ۷۰ میلیارد تومان اعتبار/۷-۴

اجرای عملیات مقابله با بیابانزایی در خراسان جنوبی به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مقابله با بیابانزایی در خراسان جنوبی نیازمند ۷۰ میلیارد تومان اعتبارصداوسیما گفت:برای سال ۱۴۰۱ نیز در قالب عملیات پیشنهادی، اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۰ هزار هکتار عملیات مقابله با بیابانزایی پیشنهاد شده است.

 

نصرآبادی افزود:به منظور کاهش اثرات منفی بیابانزایی و جلوگیری از پیشرفت آن در خراسان جنوبی تاکنون فعالیت‌های متعددی همچون تهیه طرح‌های بیابانزدایی به مساحت یک میلیارد و  ۷۴۰ هکتار در قالب ۲۸ طرح، نهال کاری بیش از ۱۵۰ هزار هکتار، بذرکاری ۱۳هزار و ۸۷۶ هکتار، مدیریت رواناب‌های سطحی بیش از ۳۰ هزار هکتار و مالچ پاشی هزار و ۳۰۰ هکتار  انجام شده است.

وی گفت: همچنین در سال ۱۴۰۰ اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی به طرح های مقابله با بیابانزایی اختصاص یافته که در پی تخصیص درصدی از اعتبارات، عملیات آبیاری سنواتی و طرح پخش سیلاب در حال اجرا است.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:خراسان جنوبی با مساحت ۱۵میلیون و  ۷۹هزار و ۷۱۷ هکتار حـدود ۹ (نه) درصـد از مساحت کشـور را به خود اختصـاص داده است که مساحتی معـادل ۱۴میلیون و ۵۶۲هزار و ۹۵۰ هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

 

نصرآبادی گفت:از کل عرصه‌های طبیعی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می دهد و به بیانی دیگر خراسان جنوبی با ۱۲میلیون و ۹۸۹هزار و ۲۸۴ هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی، دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

 

وی گفت:بیابان زایی بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جهانی در قرن ۲۱ محسوب می‌ شود و خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخائر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است.

 

نصرآبادی افزود:جمعیت روبه افزایش استان و بالارفتن نیاز غذایی جامعه، مدیریت اصولی و آینده نگری را برای عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌طلبد تا بتوان در جهت کنترل و مدیریت مناطق بیابانی گام‌های موثری را  برای بهره برداری بهینه برداشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه پدیده‌های بیابانی حدود ۴میلیون و ۵۲۵هزار و ۷۸۴ هکتار از کل وسعت استان را تشکیل می‌دهد گفت:براساس به روز رسانی که در سال ۹۸ انجام شد ۴۱ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:سطح ۲میلیون و ۱۳۵هزار و ۹۸۵ هکتاری این کانونها ارزیابی که ۶۰۳هزار و ۸۳۶ هکتار دارای شدت زیاد، ۸۶۸هزار و ۴۹۰ هکتار با شدت متوسط و ۶۶۳هزار و ۶۵۹ هکتار با شدت کم است؛ که ۱۴ درصد مساحت استان را دربر می‌گیرد.

 

نصرآبادی گفت:مجموع خسارت‌های ناشی از این کانون‌های بحرانی در خراسان جنوبی سالانه ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

 

 

توقیف محموله حشیش و تریاک در نهبندان/۴

ماموران انتظامی خراسان جنوبی در بازرسی از سواری پژو ۱۶۱ کیلو و ۱۵۰ گرم حشیش و ۸۵ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران پاسگاه”عربخانه” شهرستان

توقیف محموله حشیش و تریاک در نهبندان نهبندان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک سواری پژو ۲۰۶ مشکوک شدند و با استفاده از علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: راننده سواری پژو ۲۰۶ به محض مشاهده پلیس از محل متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب و در یک عملیات منسجم و هماهنگ خودرو را متوقف و در بازرسی از آن ۱۶۱ کیلو و ۱۵۰ گرم حشیش و ۸۵ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان این که در این عملیات مجموعا ۲۴۶ کیلو و ۵۰۰ گرم انواع مواد مخدر کشف شد، گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

کشف بیش از ۴۹ تن ذرت قاچاق در نهبندان/۴

مأموران انتظامی نهبندان در بازرسی از ۲ دستگاه کامیون ۴۹ تن و ۶۸۵ کیلوگرم ذرت قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،فرمانده انتظامی نهبندان گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل

کشف بیش از ۴۹ تن ذرت قاچاق در نهبندان خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به ۲ دستگاه کامیون مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ رحیمی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون‌ها ۴۹ تن و ۶۸۵ کیلوگرم ذرت قاچاق که بدون مجوز حمل بود به ارزش ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

ثبت اطلاعات مکانی ۷۳۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی/۲-۳

تاکنون اطلاعات مکانی ۷ هزار و ۳۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی ثبت و شناسنامه‌دار شده است .

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان گفت: شهرستان بیرجند با هزارثبت اطلاعات مکانی ۷۳۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی و ۸۷۵ رشته قنات، رتبه اول تعداد قنوات را در استان دارد.

اکبر محمدی افزود: در خراسان جنوبی بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت آب منطقه‌ای استان ۱۱ هزار و ۸۶۹ منبع آبی کشاورزی وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه هستند.

به گفته وی سالانه در مجموع ۷۷۷ میلیون مترمکعب از منابع آبی بخش کشاورزی استان استحصال می‌شود که از این حجم، ۵۵۲ میلیون متر مکعب از چاه‌ها، ۱۹۵ میلیون متر مکعب از قنوات و ۳۰ میلیون متر مکعب از طریق چشمه تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که از این تعداد خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات رتبه اول کشور را دارد، افزود: ما معتقدیم که بیش از هشت هزار قنات در استان داریم که در حال شناسایی و شناسنامه‌دار کردن بقیه قنوات هستیم.

وی به کیفیت بالای آب برداشتی از چشمه‌ها و قنوات خراسان جنوبی نسبت به چاه‌ ها اشاره کرد و گفت: به طور متوسط هر رشته قنات در خراسان جنوبی حدود یک لیتر بر ثانیه آبدهی دارد و بیش از ۶۰ درصد قنوات استان دارای آب شرب و آشامیدنی و با کیفیت بالا هستند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۵۰ سال قبل تمام آب شرب و کشاورزی خراسان جنوبی از طریق قنوات و چشمه تامین می‌شد گفت: حفر بی¬رویه چاه‌های عمیق و نیمه¬عمیق باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی قنوات شده‌اند.

به گفته وی طول قنوات استان در مجموع چهار هزار کیلومتر است که نزدیک به ۳۰ درصد آن احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است و تاکنون حدود سه هزار ۶۰۰ رشته قنات در استان حداقل یک مرتبه مرمت شدند.

وی گفت: در مجموع حدود هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات استان نیاز است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*