حوادث/ پایان ۸ماه زندگی مخفیانه قاتل مزدا سوار

پایان ۸ماه زندگی مخفیانه قاتل مزدا سوار

مرد شرور که در جریان یک درگیری پسر جوانی را با ضربه چاقو به قتل رسانده و متواری شده بود پس از ۸ ماه زندگی مخفیانه با تلاش کارآگاهان جنایی استان البرز شناسایی و دستگیر شد.
به گزارش «ایران»، رسیدگی به این جنایت از ۲۳ خرداد امسال به‌دنبال درگیری خونین در یکی از خیابان های ساوجبلاغ شروع شد.
در این نزاع خونین پسر جوانی به‌ نام حسین ۲۴ ساله با ضربه چاقو به ناحیه گردن جان باخت. برادر مقتول که خودش در صحنه درگیری حضور داشت خیلی زود به پلیس خبر داد اما عامل جنایت پس از این حادثه فرار کرد.
دقایقی بعد تیمی از کارآگاهان جنایی بلافاصله در صحنه جنایت که یکی از خیابان های ساوجبلاغ بود حضور یافتند و به دستور بازپرس جسد مقتول به پزشکی قانونی منتقل شد.
برادر مقتول که تنها شاهد ماجرا بود به کارآگاهان گفت: من با برادرم در یکی از خیابان‌ها قرار ملاقات داشتم تا او را سوار خودروام کنم و به محل کارم برویم. برادرم بتازگی در رشته برق فارغ‌التحصیل شده بود و قرار بود کارهای برقی یک ساختمان را انجام دهد. وقتی سوار بر پرایدم در خیابان حرکت می‌کردم ناگهان یک خودروی مزدا مقابلم پیچید و بعد راننده به نشانه اعتراض پیاده شد و شروع به فحاشی کرد. من که این صحنه را دیدم از خودرو پیاده شدم و با هم درگیر شدیم از آنجا که در همان محدوده با برادرم حسین قرار داشتم او با دیدن صحنه درگیری با این نیت که بین ما میانجیگری کند به ما نزدیک شد اما نمی‌دانم چه شد که راننده مزدا در یک لحظه رفت سراغ خودرواش و در حالی که همسر و فرزندش نیز داخل خودرو بودند چاقو را برداشت و به طرف ما حمله کرد ما اصلاً قصد درگیری نداشتیم بخصوص وقتی دیدیم همسر و فرزندش نیز در خودرو هستند، سعی داشتیم درگیری را خاتمه دهیم اما راننده خودروی مزدا دست بردار نبود و ناگهان با زدن ضربه‌ای به گردن برادرم او را کشت و خیلی زود سوار خودرواش شد و فرار کرد.
بدنبال اظهارات برادر مقتول، هویت راننده مزدا به نام جمشید ۳۴ ساله شناسایی شد و به دستور بازپرس پرونده این متهم فراری تحت تعقیب پلیس قرار گرفت. سرانجام پس از ۸ ماه متهم فراری در یکی از روستاهای محدوده کردان شناسایی و در ویلایش بازداشت شد.
بدنبال انتقال متهم به دایره مبارزه با جرایم جنایی استان البرز، وی تحت بازجویی قرار گرفت. این متهم در نخستین اظهاراتش منکر جنایت و مدعی شد خود مقتول چاقو داشته و ضربه را خودش زده است اما در ادامه بازجویی‌ها  لب به اعتراف گشود و راز جنایتش را برملا کرد اما برای توجیه اتهامش مدعی شد که مست بوده است وهیچ کنترلی بر رفتارش نداشته است.
به گفته سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی استان البرز این متهم در حال حاضر پس از اعتراف به اتهام قتل عمد بازداشت و به زندان منتقل شده و در انتظار محاکمه است. خانواده مقتول نیز در دادسرا با شکایت از متهم خواستار قصاص وی شده‌اند.

 

محموله “بوش” به اتهام قاچاق توقیف شد

وی گفته بود که این کالا‌ها ثبت سفارش و تائید منشـا ارز شده و دیوان عدالت اداری نیز با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای واردکننده قائل شده، رای داده و مجوز ترخیص صادر شده است.

                                                   محموله "بوش" به اتهام قاچاق توقیف شد                                       به گزارش ایسنا، با دستور مرجع قضایی به گمرک ایران، محموله لوازم خانگی برند آلمانی “بوش” به اتهام قاچاق و جعل اسناد توقیف و از مرجوع شدن آن جلوگیری شد.

اخیرا مرجع قضایی به گمرک ایران اعلام کرده است که ۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی بوش متعلق به شرکت کاسپین کالا دریا (بوش سرویس) که در بندر شهید رجایی دپو شده است را توقیف کند، دلیل این توقیف نیز اتهام جعل اسناد و قاچاق عنوان شده است.

طبق دستور قضایی، گمرک مکلف شده تا اطلاع ثانوی و تا صدور رای از خروج محموله از کشور جلوگیری کند.

حواشی بوش از رایزنی تا مرجوعی و قاچاق
ماجرای پرحاشیه بوش، از آبان ماه پارسال شروع شد، زمانی که ارونقی- معاون وقت فنی گمرک ایران- اعلام کرد که محموله‌ای شامل حدود ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در آستانه ترخیص قرار گرفته، ولی به دلیل برخی ابهامات و عدم امکان ترخیص در زمان ممنوعیت واردات کالا‌های گروه چهار، گمرک ترخیص این محموله را متوقف کرده است. وی گفته بود که این کالا‌ها ثبت سفارش و تائید منشـا ارز شده و دیوان عدالت اداری نیز با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای واردکننده قائل شده، رای داده و مجوز ترخیص صادر شده است.

اما این پایان کار نبود و از آن زمان تا همین مدتی پیش صاحب کالا رایزنی و مذاکرات متعددی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صمت و بانک مرکزی که برای کالا ثبت سفارش تمدید و منشا ارز تائید کرده بودند، جهت ترخیص داشت، حتی در مقطعی از گمرک ایران بابت توقف ترخیص و اعلام متروکه برای کالا، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بود.

با توجه به عدم تفاهم بین دستگاه‌های مختلف برای ترخیص محموله بوش، در تیرماه امسال جلسه‌ای تشکیل و قرار شد که در صورت امضا و تائید تمامی دستگاه‌های مرتبط، کالا ترخیص شود، اما برخی با وجود اعتقاد به ترخیص، حاضر به تائید و امضا نشدند.

گزارش معاون پیشین گمرک از این جلسه و مذاکرات صورت گرفته حاکی از آن بود که گمرک به دلیل ابهامات موجود به ویژه در مورد منشا ارز با ترخیص موافقت نکرده است مگر آنکه بانک مرکزی، بانکی بودن ارز آن را تائید کند تا بتواند طبق مصوبه بهمن ماه پارسال که شرایط ترخیص کالا‌های گروه چهار با ثبت سفارش بانکی را فراهم کرده، ترخیص شود، ولی هیچ گاه بانک مرکزی این تائیدیه را صادر نکرد.

محموله بوش در حالی در گمرک بلاتکلیف باقی ماند و باید طبق ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی مرجوع می‌شد، که با دستور مرجع قضایی و اتهام قاچاق کالا، واردکننده این محموله، دیگر نه تنها امکان ترخیص بلکه مرجوع کردن هم نخواهد داشت.

 

ایران در رتبه سوم قربانیان حملات باج افزاری

بررسی ها نشان می‌دهد از میان ۱۰.۵ میلیون بدافزار شناسایی‌شده از ۱۱ دی تا ۱۰ بهمن امسال، ۴۳ درصد آن به باج‌افزار واناکرای مربوط است و ایران در رتبه سوم کشورهای قربانی این باج‌افزار قرار دارد.

                                                   ایران در رتبه سوم قربانیان حملات باج افزاری
به گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتا، باج‌افزار واناکرای (WannaCry) از سال ۲۰۱۷ قربانی می‌گیرد و همچنان به عنوان تهدیدی جدی و فعال باقی‌مانده است.

به طور معمول باج افزار واناکرای سیستم عامل ویندوز را هدف قرار می‌دهد و با رمزگذاری انواع فایل‌های موجود در سیستم عامل، خواستار دریافت باج از طریق بیت کوین (Bitcoin) می‌شود.

در ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی، حمله سایبری عظیمی با استفاده از باج‌افزار واناکرای آغاز شد که بیش از ۳۰۰ هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرد.

علیرغم حجم گسترده حملات واناکرای، اقدام به موقع و پیشگیرانه مرکز مدیریت راهبردی افتا، مانع از وقوع حادثه سایبری همچون آمریکا در سازمان‌های دارای زیرساخت حیاتی ایران شد.

کارشناسان نرم‌افزاری معتقدند که باج‌افزار واناکرای از نادیده گرفتن نقطه‌ضعفی شکل گرفته است که اولین بار توسط آژانس امنیت ملی آمریکا کشف شد و سپس به یکی از نیرومندترین حملات سایبری جهان تبدیل شد.

بررسی‌های شرکت امنیتی دیفندر نشان می‌دهد که پس از واناکرای، بدافزار GandCrab با ۱۳ درصد در مقام دوم قرار دارد؛ علیرغم اینکه این باج‌افزار، از سال ۲۰۱۹، خدمات خود را به‌عنوان یک باج‌افزار اجاره‌ای (Ransomware-as-a-Service – به‌اختصار RaaS) متوقف کرده بود.

آخرین آمار حاکی‌است، باج‌افزارها در ۱۴۹ کشور قربانی می‌گیرند و ۲۴ درصد آنها در آمریکا فعال هستند، کانادا با ۱۵ درصد دومین کشور جهان از لحاظ میزان فعالیت باج‌افزارها است و کشورهای برزیل و ایران، هر یک با ۱۱ درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

مراکز دولتی با ۲۶ درصد حملات، در صدر حمله باج افزارها هستند و پس‌از آن، بخش‌های مخابرات با ۲۴ درصد، آموزشی و تحقیقات با ۲۴ درصد و فناوری با ۹ درصد قرار دارد.

اطلاعات کامل تخصصی و فنی درباره باج افزار واناکرای در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا برای متخصصان، کارشناسان و مدیران IT منتشر شده است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*