اخبار خراسان جنوبی

بازار «برنج» در التهاب

ساماندهی مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از ساماندهی وضعیت نگهداری، واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های بلاصاحب در استان خبر داد.

عباس زاده در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان گفت: یکی ازساماندهی مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب در خراسان جنوبی مشکلات اجتماعی و در عین حال مسئله بهداشتی و روانی موجود در جامعه امروز بحث کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان‌ها است.

به گفته وی در خراسان جنوبی بعد از سال ۹۷، امروز برای اولین بار کار گروه با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی با هدف کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: چندماه پیش شاهد فوت پسر بچه‌ای در روستای امیرآباد بیرجند به خاطر حمله سگ‌های ولگرد بودیم.

عباس زاده افزود: موانعی در کنترل جمعیت این حیوانات وجود داشته است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری و اداره کل دامپزشکی استان رفع می‌شود.

وی گفت: هم اکنون دو مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در شهرستان بیرجند و قاین فعال است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: مهم‌ترین مسئله این مراکز باید ساماندهی، جمع آوری و نگهداری این حیوانات در مراکز  باشد.

عباس زاده افزود: با برگزاری جلسات کارگروه استانی به صورت فصلی پیگیر مباحث مربوط به جمع آوری و کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب هستیم.

وی گفت: اکنون مهم‌ترین مسئله تأمین مایحتاج، واکسیناسیون، نگه داری و روش‌های علمی عقیم سازی رها سازی و معدوم سازی این حیوانات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت:  آنچه برای کارگروه استانی و شهرستانی تکلیف شده است ابتدا جمع آوری حیوانات ناقل بیماری به انسان و نگهداری آن‌ها در مراکز  و  جداسازی حیوانات مفید از غیر مفید است.

عباس زاده افزود: حیوانات مفید در صورتی که مورد نیاز مردم برای نگهداری و کشاورزی هستند با ضوابط لازم در اختیارشان قرار داده شود.

معاون دادستان مرکز استان نیز گفت: به دنبال معدوم سازی سگ‌های ولگرد نیستیم، اما هر کدام از دستگاه ها‌ی مسئول باید به وظایف خود در قبال جمع آوری و ساماندهی آن‌ها عمل کنند.

حیرانی افزود: تا زمانی که جلسات کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان خروجی مناسبی نداشته باشد، نمی‌توان امیدوار به نتیجه بخش بودن اقدامات دستگاه‌ها و رفع نگرانی مردم شد.

 

 

 

 

 

سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «عباسعلی رضاپور» را به عنوان «سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند» منصوب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدعلی زلفی گل در این حکم خطاب به رضاپور نوشته نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند» منصوب می‌شوید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه‌ای جداگانه از زحمات و تلاش‌های «دکتر سید حجت هاشمی» ربیس سابق دانشگاه صنعتی بیرجند در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

رضاپور متولد (۱۳۵۹) دانش آموخته دکتری تخصصی، مهندسی عمران- گرایش هیدرولیک از دانشگاه صنعتی شاهرود و استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی بیرجند است. وی پیش از این معاونت اداری مالی و سرپرست برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه صنعتی بیرجند را بر عهده داشت.

 

 

 

 

 

سرپرست انتقال خون خراسان جنوبی معرفی شد
«کامبیز مهدی زاده» به عنوان سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان جنوبی معرفی شد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان، «کامبیز مهدی‌زاده» معاون بهداشتی سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امروز (۳ اسفند) به عنوان سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان جنوبی معرفی شد.

«ابراهیم میری مقدم»، مدیرکل سابق انتقال خون خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ هزار و ۴۶۰ نفر در استان برای اهدای خون مراجعه کردند که ۱۹ هزار و ۶۰۹ نفر موفق به اهدا شده اند، افزود: از مجموع اهداکنندگان خون در این مدت ۱۸ هزار و ۳۶۱ نفر مرد و هزار و ۲۴۸ نفر زن بودند.

وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۸۶۰ نفر بار اول، پنج هزار و ۲۶۷ نفر دارای سابقه اهدا و ۱۱ هزار و ۴۸۲ نفر اهداکننده مستمر خون بودند.

مدیرکل سابق انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۳۸۳ نفر برای پلاکت خون مراجعه کردند که ۳۴۷ نفر موفق به اهدای پلاکت شدند.

وی یاد آور شد: سال گذشته با دریافت هزار واحد پلاسما از بهبودیافتگان کرونا، بیشترین پلاسما را نسبت به جمعیت استان در کشور داشتیم، همچنین همزمان با شیوع زیاد کرونا کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی اهدای خون در سطح کشور را شاهد بودیم اما در خراسان جنوبی اهدای خون کاهش چندانی نداشت.

وی با اشاره به کمک ۵۰۰ میلیونی خیرین برای خرید دستگاه پلاسمافریز، گفت: این دستگاه همزمان می تواند ۴۸ واحد پلاسما را فریز کند.

وی تصریح کرد: برای تکمیل ساختمان این مرکز در یک سال و نیم گذشته با استانداران، خیرین، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی و سایر مسئولان جلساتی برگزار شد اما چون سال سختی بود نتوانستیم این ساختمان را تکمیل کنیم.

 

برگزاری آیین تجلیل از قهرمانان بوکس قائنات/۷

 

آیین تجلیل از قهرمانان بوکس باشگاه اتحاد با حضور هاشم پور ،مربی و قهرمان اسبق بوکس استان برگزار و از محسن عباس زاده (مربی تیم ) ، رجب زاده (سرپرست تیم ) بوکس شهرستان و شش بوکسور ارزنده قائنات که در رقابت های استان پنج مدال طلا و یک مدال نقره را کسب کرده بودند با اهدا لوح و جوایز تجلیل شد .

صدور بیش‌از ۲ هزار پروانه ساختمانی در طرح اقدام ملی مسکن در خراسان‌جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: طی اقدام ملی مسکن ۲ هزار و ۱۲۲ نفر پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند.

صدور بیش‌از 2 هزار پروانه ساختمانی در طرح اقدام ملی مسکن در خراسان‌جنوبی

قاسم تنها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: طی اقدام ملی برای ۲ هزار و ۷۴۳ نفر در راستای تأمین مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در استان ثبت‌نام صورت گرفته است.

وی ادامه داد: زمین مورد نیاز برای این تعداد از متقاضیان واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۲۲ نفر پروانه ساختمانی دریافت کرده‌ و عملیات اجرایی خود را آغاز کرده‌اند، یادآور شد: همچنین برای یک‌هزار و ۱۷۱ واحد فونداسیون ریخته‌ شده است.

تنها با بیان اینکه تعداد ۷۳۶ واحد به مرحله اسکلت رسیده است، افزود: برای تعداد ۲۷۴ واحد سقف نیز زده شده است.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام برای نهضت مسکن ملی توسط اداره راه و شهرسازی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: ثبت‌نام تا ۲۰ اسفندماه جاری ادامه دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: در راستای نهضت مسکن ملی برای بیش‌از ۳ هزار نفر تامین زمین صورت گرفته ولی نهایی نشده و باید پالایش شود.

تنها با اشاره به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گفت: در این شهرها نیز تاکنون برای ۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر ثبت‌نام صورت گرفته است.

مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور عنوان شد

سهم کشاورزی ۲۸ درصد از اشتغال و ۳۰ درصد از اقتصاد خراسان جنوبی/۲-۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: حوزه کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد اقتصاد خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهد که با برنامه‌ریزی مناسب باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور با حضور شرکت‌های معتبر این حوزه از ۱۱ استان اظهار کرد: ظرفیت گلخانه‌ای استان ۷۹ هکتار است که نشانگر آن است که در گذشته به خوبی از آن استفاده نشده به همین دلیل در وزارت جهاد کشاورزی برای خراسان جنوبی سرفصلی در نظر گرفته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه باید سالیانه نهضت گلخانه را ۱.۵ برابر افزایش دهیم، تصریح کرد: با ایجاد پنج مجتمع گلخانه‌ای در این حوزه به ظرفیت ۱۸۰ هکتاری باید برسیم.

به گفته وی در شش هزار و۵۷۳ هکتار محصولات گیاهان دارویی را افزایش دهیم تا در سال آینده سطح زیر کشت آن به ۱۰ هزار هکتار برسد.

وی اضافه کرد: ایجاد کسب و کارهای نوپا و توسعه اشتغال در بخش کشاورزی با کمک شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به جایگاه واقعی استان از برنامه‌های آینده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲۸ درصد اشتغال استان و ۳۰ درصد اقتصاد خراسان جنوبی توسط حوزه کشاورزی انجام می‌شود.

جعفری تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با کاهش ضایعات بخش کشاورزی، افزایش تولید در واحد سطح را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که از سوی بخش خصوصی نمایشگاه تخصصی کشاورزی برگزار می‌شود، عنوان کرد: با ایجاد تعامل برای رسیدن به اهداف مورد نظر در نهضت گلخانه‌ای باید تلاش کنیم که این مهم با معرفی ظرفیت‌ها و استراتژیک مورد نظر برای رسیدن به بهره‌وری در عرصه کشاورزی امکان پذیر می‌شود.

 

 

قدام انقلابی وزارت کشور در عزل فرماندار هتاک؛

تودهنی دولت رئیسی به مسئولی که می خواست توی دهن خبرنگار بزند!

دولت مردمی آیت الله رئیسی با عزل فرماندار رفسنجان ثابت کرد دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است.

روز گذشته نشست خبری سرپرست فرمانداری رفسنجان با حواشی همراه بود که در این جلسه پورمحمدی پاسخی توهین آمیز به سوال یکی از خبرنگاران می دهد.

بعد از آن واکنشهایی در فضای مجازی نسبت به این برخورد ناشایست فرماندار رفسنجان نسبت به خبرنگار منتشر می شود.

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی در واکنش به این موضوع در اینستاگرام خودنوشت: «دهان خبرنگار می زنید؟ قرار بود مردم ولی نعمت مسئولان باشند، خبرنگار هم صدای مردم است. گوش و چشم مردم است.»

همچنین تقی زاده مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان در حساب اینستاگرام خود پستی با این مضمون منتشر کرد: « به عنوان عضو کوچکی از روابط عمومی، متعهد به دفاع از فعالیتهای خبرنگاران و آزادی بیان هستم. خبرنگار مهمترین ناظر بر مدیران و صدای جمعه است. رسانه ها از مولفه های مهم قدرت سیاسی هستند وبر حیات سیاسی آنها تاثیرگذار. برخورد توهین امیز با خبرنگاران پذیرفتنی نیست و محکوم است.

علاوه براین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توییتی نوشت: «دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت مردان ضروری است»

دقایقی بعد از این توییت خبر عزل سرپرست فرمانداری رفسنجان از سوی وزارت کشور بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

این اقدام انقلابی دولت آیت الله رئیسی چنان به جان اصحاب رسانه و مردم نشست که خاطرات تلخ بدرفتاری مدیران دولت روحانی از وزیر گرفته تا استاندار و فرماندار را در اذهان تداعی کرد و بی تفاوتی که رئیس دولت قبل نسبت به منتقدان داشت.

بد نیست مروری بر یکی از برخوردهای ناشایست مدیران دولت روحانی با اصحاب رسانه داشته باشیم: عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی دولت روحانی در حاشیه یکی از نشست های هیئت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه گفته شده ایرباس سوم که به ایران آماده است مرجوعی کشور کلمبیا است،آیا این موضوع صحت دارد و شرایط آن اکنون چگونه است گفت: مرجوعی یعنی چی، این حرف های عجیبی است.

در ادامه اما وزیر راه  پس از قطع دوربین نسبت به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان واکنش دیگری نشان داد و به خبرنگار گفت: خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد!

وزیر راه بعد از این سخنان میکروفن خبرنگار را گرفته و قصد پرت کردن آن را داشت و با لحن فریادگونه گفت: شما حرفه ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمیارید برید بابا!

البته این تنها توهین وزیر نبود که نه با عذرخواهی همراه بود و نه واکنشی از سوی دولتمردان و رئیس دولت برای برخورد با وی صورت گرفت.

 

 

 

توزیع۱۲۰۰پک بهداشتی،آموزشی بین دانش آموزان اتباع بیگانه در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از توزیع یک هزار و ۲۰۰ پک بهداشتی، آموزشی و لوازم التحریر بین دانش آموزان اتباع بیگانه در استان به ارزش ۱.۵میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، پیش از ظهر امروز با بیان این خبر اظهار کرد: قریب یک هزار و ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر تبعه ی بیگانه در دوره های مختلف تحصیلی از مزایای آن برخوردار شدند.

وی، با بیان این که این اقلام مربوط  به موسسهnrcنروژمی باشد؛ تصریح کرد: در ابتدایی سال تحصیلی جاری نیزبیش از ۴۰۰ بسته بین این دانش آموزان توزیع شده است.

به گفته واقعی بیش از ۲ هزار دانش آموز دختر و پسر بیگانه در مدارس خراسان جنوبی مشغول تحصیل می باشند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی

درزیست بوم جدید،کودکان،تشنه یادگیری ازرهگذربازی می شوند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بر اساس زیست بوم جدید برنامه های آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی به شکلی تهیه، تدوین و اجرا می شود که کودکان تشنه ی یادگیری از رهگذر بازی می شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدزمانی،در آیین افتتاحیه اتاق رشد دبستان دخترانه هیئت امنایی علامه حلی بیرجند، اظهار کرد: خانه رشد، راهکاری نوین برای برخورداری از مدراسی پویا، شاداب و پژوهش محور  در قاموس سند تحول بنیادی و تربیت انسان هایی تمام ساحتی است.

وی، با بیان این که انسان در گذر زندگی نیازمند، تفکر جدید ، حرکت تازه ، اهداف نو و گذر از نقص های گذشته و جلوگیری از تکرار آنها است، تصریح کرد: بر اساس این طرح و  در راستای تحقق اهداف و  مصادیق  سند تحول بنیادین، راهکارهای اجرایی و درونی با رویکرد تحول آفرینی در سطح کلاس و مدرسه تهیه، تدوین شده و به مرحله اجرا در می آید.

به گفته زمانی،خانه ی رشد موقعیتی جدید و بستری نوین برای یادگیری توأم با نشاط است.

اثر شاعر بیرجندی نامزد شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شد/۳

    
اثر شاعر بیرجندی نامزد شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شد
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از حضور اثر حبیب حاجی پور در بین نامزدهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: در آستانه اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر داوران و نامزدهای پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) این جشنواره معرفی شدند.

به گفته وی در بخش «درباره شعر»با داوری محمود اکرامی‌فر، محمدرضا تقی‌دخت و سیدعلی میرافضلی، ۶ اثر به عنوان نامزدهای این بخش از جشنواره انتخاب شدند که “طنز در شعر معاصر فارسی” اثر حبیب حاجی‌پور نیز در بین آن ها قرار گرفت.

 

 

کارگروه رفع موانع تولید، از نوع میدانی

کارگروه رفع موانع تولید، از نوع میدانی

رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) که سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و تأکید نمودند؛” شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌ جانبه و رفع موانع کاملاً محقق شود”،در سخنرانی نوروزی خود در تبیین موانع تولید در کشور فرمودند: ” واردات بی‌رویه و بی‌ مورد، یا قاچاق کالا، یا مقررات زائد و غیر لازم و دست‌وپاگیر، یا کمک نکردن بانک‌ها و نظام بانکی به تولید که اینها مواردی است؛ لکن موانع تولید فقط اینها نیست؛ برداشتن بعضی از این موانع تولید بر عهده‌ خود مردم است و بعضی بر عهده‌ دستگاه‌ های دولتی یا به کلی دستگاه‌های حکومتی است؛ چه قوه‌ مجریه و چه سایر قوا. به هر حال موانع تولید زیاد است که اینها باید از سرِ راه برداشته بشود”.
این دستور کار ویژه، تکلیف همه را روشن کرد و وظیفه ای سنگین را بر دوش آنهایی نهاد که احساس مسئولیت می کنند، و قطع به یقین دکتر قناعت استاندار خراسان جنوبی هم در شمار همین افراد دغدغه مند است.
بدون تردید همین دغدغه هم بود که او را برای چندمین بار راهی شهرک صنعتی مرکز استان کرد تا حال و روز واحدهای تولیدی نیمه فعال و تعطیل را از نزدیک ببیند و از آن جایی که هدف از بازدید، رصد شرایط به تنهایی نبود و قرار بود این اقدام، نتایج مطلوب و خوبی به همراه داشته باشد، دستگاه های متولی را فراخواند تا با جمیع ملاحظات و تدابیر، چالش ها و موانع پیش روی هر واحد صنعتی را بررسی نموده و حوزه های مرتبط را برای حضور در این بازدید همراه کنند. همین تدبیر درست هم مدیران صمت، جهادکشاورزی، تعزیرات حکومتی، شرکت گاز، امور مالیاتی، شورای هماهنگی بانک ها و… را به خط کرد.

دکتر قناعت پیش از بازدید از مراکز تولیدی، نظرات کارشناسان امر را دریافت و سپس با حضور در هر واحد صنعتی، کلیه جوانب امر را مورد بررسی قرار می دهد، استاندار در این بازدیدها از شرایط تولید می پرسید، علت کم شدن ظرفیت های تولید را جویا می شد و از موانع پیش روی پیشرفت و توسعه هر واحد بیشتر مطالبه می کرد.
او سپس با همین اطلاعات زمینه ای، در یک جلسه و در محل همان واحد تولیدی، موارد را با مدیران مرور می کرد و از آنها راهکار و راه حل می خواست. مدیرکل صمت به عنوان دبیر کارگروه رفع موانع تولید استان هم مکلف بود تمام موارد را برای پیگیری تا حصول نتیجه، ثبت و ضبط و ابلاغ نماید.
دیدار چهره به چهره، دل به دل سرمایه گذار دادن، شنیدن تمام دغدغه ها و نگرانی ها، دیدن حال و روز پریشان تولید از نزدیک، احساس همدردی، تأیید نگرانی ها، قابل قبول نخواندن تعلل های دستگاه های اجرایی در پاسخ به مطالبات فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و… دلگرمی و امیدواری را برای سربازان عرصه تولید استان به همراه داشت.
این بازدید که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید، اتخاذ تصمیم های ارزنده ای را به همراه داشت که در قالب مصوبات یک کارگروه رفع موانع تولید میدانی، ثبت و ضبط شد و برای اجرایی شدن به دستگاه ها ابلاغ می گردد.
تکلیف دستگاه ها به همراهی با فعالان اقتصادی، نگاه ویژه مدیران عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به جوانان فعال کارآفرین، مساعدت بانک ها در پرداخت تسهیلات ویژه به واحدهای متقاضی و … از مهمترین مصوبات این کارگروه میدانی و در صحنه بود.

درگذشت پدر شهید جلالی در خوسف/۲

پدر شهید غلامحسین جلالی امروز به دلیل کهولت سن و تحمل یک دوره بیماری در خوسف به فرزند شهیدش پیوست.

مراسم تشییع مرحوم محمد جلالی پدر شهید غلامحسین جلالی امروز سه شنبهدرگذشت پدر شهید جلالی در خوسف ساعت ۱۴ در فضای باز مسجد امام رضا (ع) با رعایت فاصله اجتماعی برگزار خواهد شد.

شهید غلامحسین جلالی در تاریخ پنجم بهمن ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه در عملیات کربلای ۵ به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

 

 

کشف ۲۰ میلیارد ریال کالای اساسی احتکار شده/۴

مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی، ۲۰ میلیارد ریال کالای اساسی احتکار شده را در شهرستان بیرجند کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان با اقدامات اطلاعاتی از احتکار کالای اساسی در یک منزل مسکونی واقع در شهرستان بیرجند مطلع شدند که بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

سردار فرشید افزود: ماموران محل احتکار را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی به همراه نمایندگان اداره تعزیرات حکومتی و اداره صنعت، معدن و تجارت این محل را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران در بازرسی دقیق از انبار شناسایی شده، انواع مواد غذایی، مواد شوینده و بهداشتی به ارزش ۲۰ میلیارد ریال کشف کردند.

سردار فرشید گفت: مأموران در این خصوص یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

تاکید نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر تولید محتوا در حوزه مهدویت/۲-۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: در جریان برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت مهدی(عج) علاوه بر مراسم ها باید روی محتوا کار و تلاش کنیم.

آیت الله عبادی در جلسه شورای سیاست گذاری و پشتیبانی بنیان مهدویت باتا کید نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی بر تولید محتوا در حوزه مهدویت بیان اینکه مراسم سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) باید باشکوه برگزار شود گفت: برنامه‌ها برای ترویج فرهنگ مهدویت در استان تولید شود.

وی با اشاره به نقش مردم در دوران غیبت افزود: باید برای ظهور آن حضرت شرایط فراهم شود تا با ظهور امام زمان عدالت در جامعه فراهم شد.

طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم در این جلسه گفت: باید در دوران غیبت حضرت مهدی (عج) امانتداری، گسترش عدالت، توجه به مردم و استفاده از نیرو‌های جوان انقلابی را در دستور کار قرار دهیم.

آینه دار مدیرکل صدا و سیمای استان هم در این جلسه پیرامون تولید برنامه‌های خبری و تولیدی سیما و صدای استان در ایام هفته مهدویت گفت: ۴۰ عنوان ویژه برنامه در سیما، ۳۰ میان برنامه، ۳۰ نماهنگ و پوشش جشن‌های مردمی به صورت زنده از جمله برنامه‌های ایست که در این ایام اجرا و پخش می شود.

همچنین در این جلسه اعلام شد جشن میلاد مهدی موعود در تمام بقاع متبرکه برگزار می شود.

 

 

دستگیری ۵ خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر در زیرکوه/۴

۵ خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر دراجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در زیرکوه شناسایی و بازداشت شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی زیرکوه از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبردستگیری ۵ خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر در زیرکوه داد و گفت: مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت برخورد با خرده فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

سرهنگ سلمانی افزود: مأموران انتظامی زیرکوه با اقدامات اطلاعاتی مناطق آلوده و جرم خیز را در این شهرستان شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی وارد مخفیگاه آن‌ها شدند.

وی گفت: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان‌های آلوده، ۵ خرده فروش مواد مخدر و توزیع کننده مواد مخدر را دستگیر و ۲۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر را کشف کردند.

 

 

 

 

 

 

کرونا ۵ بیمار دیگر را راهی خانه ابدی کرد/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۵ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی قربانی این بیماری شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۵۹ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۱۴۸ بیمار و از ۵۵۸ تست سریع ۲۶۵ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۸۱۷ تست ملکولی و سریع در استان ۴۱۳ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵ مورد از بشرویه، ۲۲۷ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از خوسف، ۵ مورد از درمیان، ۱۹ مورد از زیرکوه، ۱۵ مورد از سرایان، ۱۹ مو رد از سربیشه، ۲۹ مورد از طبس، ۲۱ مورد ازفردوس، ۳۵ مورد از قاین و ۲۷ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۷۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۳۲ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۱ نفر وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۵ مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۳۴۴ نفر افزایش یافت.

 

 

 

مهوید فردوس رکورددار بارش‌ها در خراسان جنوبی/۲

مهوید فردوس با ۵۱ میلیمتر بارش رکورددار بارش‌ها در خراسان جنوبی گزارش شد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: درمهوید فردوس رکورددار بارش‌ها در خراسان جنوبی ۴۸ ساعت گذشته در اغلب شهرستان‌ها بارش بین ۵ تا ۲۰ میلیمتر ثبت و در برخی از نقاط استان همچون فردوس، سرایان، قائنات و بیرجند نیز بارش ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر گزارش شد.

نخعی افزود: بیشترین میزان بارش گزارش شده از مهوید فردوس با حدود ۵۱ میلیمتر بوده است و از بیهود قائنات ۳۸ میلیمتر، فتح آباد و انارستانک فردوس ۳۷ میلیمتر، باغشهر اسلامیه ۳۳ میلیمتر، فتح آباد قائنات ۳۲ میلیمتر، خرو و فردوس ۳۱ میلیمتر، کریمو ۲۷ میلیمتر، ماهمیران خوسف ۱۹ میلیمتر، روستای درمیان ۱۵ میلیمتر، سربیشه ۱۷ میلیمتر، سرایان ۱۶ میلیمتر، بیرجند ۱۴ میلیمتر، جنوب بیرجند ۲۲ میلیمتر، قاین و طبس ۱۲ میلیمتر، خوسف ۱۰ میلیمتر، مود ۱۷ میلیمتر، حاجی آباد زیرکوه ۷ میلیمتر، آلنگ نهبندان ۶ میلیمتر، اسدیه ۴ میلیمتر، بشرویه ۳ میلیمتر، نهبندان کمتر از یک میلیمتر گزارش شده است.

 

 

 

انتقال مرجان‌های ۲۲۰ میلیون ساله به موزه زمین‌شناسی طبس/۲

مرجان‌ها و دوکفه‌ای‌هایی متعلق به ۲۰۵ تا ۲۲۰ میلیون سال قبل به موزه زمین‌شناسی طبس منتقل شدند.

مسئول موزه‌های خراسان جنوبی گفت: در پی کشف یک سایت فسیلی جدید درانتقال مرجان‌های ۲۲۰ میلیون ساله به موزه زمین‌شناسی طبس ژئوپارک طبس مرجان‌ها و دوکفه‌ای‌هایی متعلق به ۲۰۵ تا ۲۲۰ میلیون سال قبل کشف شده که تعدادی از آن به موزه زمین‌شناسی طبس منتقل شد.

غلامحسین شعیبی افزود: موزه میراث زمین طبس با دارا بودن ۶۰۰ نمونه انواع سنگ‌ها، کانی‌ها و مواد معدنی توانسته نظر بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه را به خود جلب کند.

وی گفت: این موزه در عمارت سردر باغ گلشن و در مساحت ۲۰۰ مترمربع ایجاد شده و در آن انواع کانی‌ها، سنگ‌ها، فسیل‌ها و مواد معدنی به نمایش عموم گذاشته شده است.

شعیبی با اشاره به انتقال تعدادی فسیل جدید به موزه میراث زمین طبس افزود: این فسیل‌ها در جریان بازدید کارشناسان از سایت مناطق جنوبی ژئوپارک اواخر بهمن‌ کشف شده که بسیار کم‌نظیر و ارزشمند است.

مسئول موزه‌های خراسان جنوبی گفت: سایت فسیلی تازه کشف شده شامل انواع مرجان‌ها و دوکفه‌ای‌ها، متعلق به حدود ۲۰۵ تا ۲۲۰ میلیون سال قبل بوده و تنوع و گسترش لایه‌های فسیل‌دار در این سایت منحصربه‌فرد است.

شعیبی افزود: تعدادی از این فسیل‌ها برای مطالعه و بازدید عموم به موزه میراث زمین طبس منتقل شده است.

وی گفت: قدیمی‌ترین فسیلی که در ژئوپارک طبس نگهداری می‌شود مربوط به ۵۳۰ میلیون سال پیش بوده و از جاذبه‌های دیدنی برای گردشگری در این شهرستان است.

 

 

 

 

بازار برنج روی موج گرانی/کمبود روغن در خراسان جنوبی داریم/۷

بازار برنج روی موج گرانی/کمبود روغن در خراسان جنوبی داریم

بررسی های میدانی نشان می دهد قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج در بازار با افزایش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی به بیش از ۳۰۰ هزار تومان در خراسان جنوبی رسیده است.

به گزارش مهر اسفند ماه که فرا می‌رسد بسیاری از افراد در تکاپوی خرید اقلام مورد نیاز عید می‌شود که از جمله این اقلام، کالاهای اساسی از قبیل روغن و برنج است و برخی از افراد که دستی در هنر شیرینی‌پزی دارند خواهان خرید شکر نیز هستند.

از طرف دیگر در سال ۱۴۰۱ بلافاصله بعد از عید نوروز ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که این مسئله موضوع تنظیم بازار و ضرورت نظارت بر قیمت‌ها را دو چندان می‌کند.

هر چند مسئولان به صورت مستمر سخن از توزیع اقلام مورد نیاز مورد نیاز مردم و نظارت بر بازار می‌گویند اما مردم خراسان جنوبی وقتی به بازار مراجعه می‌کنند یا کمبود کالایی چون روغن را مشاهده می‌کنند و یا قیمت برخی از اقلام چون برنج با جیب آنها همخوانی ندارد.

مرضیه خدابخشی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بازار شاید کمبود برنج وجود نداشته باشد ولی قیمت‌ها مقداری افزایش داشته است که تهیه این کالای پر مصرف را برای اقشار ضعیف مشکل کرده است.

هر کیسه برنج نزدیک ۳۰۰ هزار تومان

وی بیان‌کرد: یک کیسه برنج پاکستانی را چندی پیش به قیمت حدود ۲۸۰-۲۹۰ هزار تومان خریداری کردم و برنج ایرانی را که به واسطه قیمت بالای آن اصلاً نمی‌توان خریداری کرد.

خدابخشی یادآور شد: علاوه بر فراهم بودن کالاهای اساسی در جامعه، باید قیمت‌ها نیز با نظارت‌های دقیق، کاهش هزینه‌های تولید و … به گونه‌ای باشد که همه اقشار مردم توان خرید آن را داشته باشند و آسیب به نیازمندان وارد نشود.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: در گذشته بسیاری از خانم‌های خانه برای ایام نوروز خودشان شیرینی تهیه می‌کردند ولی در حال حاضر به واسطه گران شدن قیمت شکر و …رغبتی برای این کار هم باقی نماینده است و.

کمبود روغن جامد؛ مشکلی که بارها تکرار شده است

رضا افشار از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما در خراسان‌جنوبی برای خرید روغن جامد با مشکلاتی رو به رو هستیم و به راحتی در دسترس شهروندان نیست که در گذشته نیز این مشکل بارها تکرار شده است.

وی با اشاره به اینکه نباید در تهیه کالاهای اساسی چون برنج، شکر، روغن و گوشت مردم با مشکل رو به رو باشند، بیان‌کرد: سخن از برنج ایرانی به واسطه قیمت بالای آنکه نمی‌توان زد و برنج هندی و پاکستانی را باید نزدیک ۳۰۰ هزار تومان خرید.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: در گذشته مردم به بهانه نوروز و افطاری‌های ماه مبارک رمضان و … دور هم جمع می‌شدند و شاد بودند ولی هم شیوع کرونا و هم گران شدن کالاهای اساسی این دورهمی‌ها و صله‌رحم را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

کالاهای تنظیم بازار و فروشگاه‌های شلوغ

افشار یادآور شد: من زیاد به دنبال کالای تنظیم بازار نمی‌روم چون یا به سختی پیدا می‌شود و یا وقتی فروشگاه محل توزیع کالای تنظیم بازار را پیدا می‌کنیم بسیار شلوغ است، در حالی که باید بین همه اصناف توزیع شود تا مردم راحت‌تر تهیه کنند.

وی گفت: در سبک زندگی فعلی برنج جز کالاهای پر مصرف زندگی مردم است و از این جهت نظارت بر قیمت و توزیع مناسب آن یک ضرورت است.

فرشته رضایی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: به راستی یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی برای یک خانواده چهارنفره چقدر می‌ماند؟ آیا بیش از دو- سه هفته می‌توانند از این کیسه برنج استفاده کنند؟

وی بیان‌کرد: بعد از سه هفته مجدد باز خرید برنج و قیمت‌هایی که به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و در این شرایط به ویژه برای خانواده‌های نیازمند تهیه آن مشکل شده است.

رضایی افزود: نمی‌دانم علت چیست و چرا در عرض دو- سه ماه قیمت برنج ۴۰-۵۰ هزار تومان در هر کیسه افزایش قیمت پیدا کرد.

کمبود روغن در بازار داریم

محمد شریف در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه مسئولان امر درباره توزیع برنج و روغن و…تنظیم بازار می‌گویند ما در اصناف خرده تا الان مشاهده نکردیم و مشکل کمبود روغن در بازار خراسان‌جنوبی نیز هنوز حل نشده است.

رئیس اتحادیه خوار و بار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت روغن مایع ۸۱۰ گرمی در بازار ۱۴-۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، بیان‌کرد: هر چند قیمت روغن مایع گاه بر اساس کارخانه‌های مختلف متفاوت می‌شود.

شریف با بیان اینکه قیمت روغن جامد به طور معمول ۵ کیلوگرم ۹۱ هزار تومان است، گفت: مشکل کمبود روغن در بازار خراسان جنوبی مربوط به الان نیست بلکه گاه وضعیت خوب شده ولی دوباره مشکل کمبود روغن برمی‌گردد.

افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت هر کیسه برنج

وی درباره وضعیت برنج در بازار نیز با تأکید بر اینکه کمبودی در وجود ندارد و قیمت هر کیسه بیرجند نسبت به یک ماه قبل ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است، اظهار کرد: هر کیسه برنج پاکستانی در خراسان‌جنوبی ۳۲۰ هزار تومان و قیمت هر کیسه برنج هندی حدود ۲۷۰ تا ۲۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه خوار و بار خراسان جنوبی گفت: مشکل کمبود برخی از اقلام اساسی چون روغن باید به صورت ریشه‌ای حل شود و اگر کالاهای اساسی تنظیم بازار در اختیار اصناف قرار گیرد آنان نیز بر اساس تعهد خود در اختیار مردم قرار می‌دهند.

مراقبت از توزیع خارج شبکه کالاهای اساسی

مهدی جعفری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره گلایه برخی از اصناف درباره اینکه چرا کالاهای اساسی تنظیم بازار در اختیار آنها قرار نگرفته و بیشتر در فروشگاه‌های بزرگ و … توزیع می‌شود، گفت: وقتی که کالای تنظیم بازار توزیع می‌شود باید مراقب باشیم که حتماً به دست مردم برسد و خدای نکرد خارج از شبکه توزیع نشود.

وی بیان کرد: در این راستا نیاز به نظارت داریم و وقتی کالا در نقاط مشخص چون فروشگاه‌های بزرگ و … توزیع شود کار نظارت ما نیز سهل تر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین در نشست خبری ۳۰ بهمن ماه از تخصیص ۹۲۰ تن برنج برای بهمن و اسفند، توزیع ۴۰ تن گوشت مرغ منجمد و توزیع ۷۲۴ تن انواع روغن خبر داد.

قیمت برنج تنظیم بازار

جعفری در مورد قیمت کالاهای تنظیم بازار نیز بیان کرد: قیمت هر کیلو برنج تایلندی برای مصرف کننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کننده و قیمت هر کیلوگرم برنج هندی برای مصرف کننده ۲۴ هزار تومان است.

برنج و روغن جز کالاهای پر مصرف زندگی مردم است و شاید هر ماه مجبور به خرید این اقلام باشند و از این جهت ضرورت دارد که هم تهیه آن به راحتی در اصناف خرده در دسترس مردم باشد و هم با نظارت دقیق از افزایش خودسرانه قیمت آن جلوگیری شود.

کمبود برخی از کالاهای اساسی چون روغن نیز بارها در خراسان‌جنوبی تکرار شده و حل ریشه‌ای این مشکل نیز یکی از خواسته‌های شهروندان است که باید به آن توجه ویژه داشت.

کیفیت نان در زیرکوه پایین است/۲

غیرتی با بیان اینکه کیفیت نان در شهرستان زیرکوه پایین است، گفت: به سه موضوع کیفیت نان، بهداشت و توزیع عادلانه آرد باید توجه ویژه ای شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جلسه کمیسیون تنظیم بازار و کارگروه آرد و نان شهرستان زیرکوه امروز (۳ اسفند) به ریاست سرپرست فرمانداری زیرکوه و با حضور مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی برگزار شد.

«محمدرضا غیرتی» سرپرست فرمانداری زیرکوه در ابتدا این جلسه اظهار داشت: کیفیت نان در شهرستان زیرکوه پایین است و این موضوع به دغدغه مردم در شهرستان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه سه موضوع کیفیت نان، بهداشت و توزیع عادلانه آرد بسیار مهم و حایز اهمیت است، افزود: تمام دستگاه های مرتبط موظف هستند در خصوص این موضوعات در قدم اول نظارت را به طور ویژه پیگیری کنند و در قدم بعد آسیب شناسی دقیقی در این خصوص داشته باشند و در جلسه بعد ارائه کنند.

سرپرست فرمانداری زیرکوه با اشاره به تخلفات بعضی از نانوایی ها گفت: در صورت مشاهده تخلف، بر اساس قوانین با نانوایی برخورد و در صورت تکرار سلب امتیاز می شوند و در کنار این به نانوایی های وظیفه شناس که نان با کیفیتی به مردم تحویل می دهند تشویق شوند.

معاون استاندار مطرح کرد:

درخواست امهال تسهیلات مراکز بوم‌گردی در خراسان جنوبی/۳

درخواست امهال تسهیلات مراکز بوم‌گردی در خراسان جنوبی

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالبه اغلب مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان، امهال و تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات است که می‌طلبد بانک‌های عامل در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست بررسی مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان افزود: بانک‌ها همراهی کنند، اقامتگاه‌های بوم‌گردی جان دوباره می‌گیرند.

وی با اشاره به مشکلات اقامتگاه‌ها در زمینه بازپرداخت تسهیلات خود به بانک‌ها اظهار داشت: تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات با نرخ زمان پرداخت (۴ – ۶ درصد)، پرداخت تسهیلات معوق در پایان دوره و ارائه تمهیدات لازم درخصوص کمک به اقامتگاه‌های بوم‌گردی از مطالبات این حوزه است.

معاون استاندار خراسان جنوبی از نقش اقامتگاه‌ها در توسعه گردشگری گفت و ادامه داد: امروزه گردشگری یکی از امیدبخش‌ترین فعالیت‌ها و از پیشران‌های مهم در توسعه است.

وی اظهار داشت: نقش صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی دنیا در تولید ناخالص ملی، جذب نیروی کار، اشتغال و درآمدزایی بسیار قابل تامل است.

عباس‌زاده گفت: ظرفیت‌های خراسان جنوبی در جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی و نیز تنوع اقلیمی کم‌نظیری که دارد، فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر است و توجه به صنعت گردشگری نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی با تاکید بر لزوم تامین زیرساخت‌های لازم در راستای جذب گرشگر و رونق صنعت گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی را یکی از مهمترین زیرساخت‌ها در این زمینه عنوان کرد و گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی از طریق توسعه گردشگری ارزان‌قیمت و ایجاد اشتغال در روستاها، در معرفی میراث تاریخی و طبیعی هر منطقه نقشی بسزا دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: اشاعه فرهنگ، آداب، رسوم و سنت‌های هر منطقه از مهمترین پیامدهای حضور اقامتگاه بوم‌گردی در هر روستا به‌ویژه روستاهای هدف گردشگری است.

وی با تاکید بر اهمیت حضور اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای منحصر به‌فرد خراسان جنوبی گفت: هر فرد با سرمایه اندکی که دارد، می‌تواند نسبت به راه‌اندازی یک اقامتگاه بوم‌گردی و در حقیقت یک بنگاه اقتصادی اقدام کند.

عباس‌زاده اظهار داشت: شرایط کرونایی طی ۲ سال اخیر، صنعت گردشگری را تحت‌الشعاع قرار داده و سرمایه‌گذاران حوزه هتل‌ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به‌شدت متأثر ساخته است.

وی افزود: بنا به پیش‌بینی‌ها، نوروز پیش رو با افزایش تعداد سفرها روبه‌رو خواهیم بود لذا این وظیفه ماست که کمک کنیم اقامتگاه‌ها جان دوباره بگیرند و بتوانند شرایط را برای استقبال از گردشگران و مسافران فراهم کنند.

قول مساعد بانک‌ها مبنی بر تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات با نرخ ۴ – ۶ درصد و اضافه شدن تسهیلات معوق به پایان دوره اتمام اقساط و نیز مکاتبه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص مساعدت با سرمایه‌گذاران این حوزه از مصوبات این جلسه بود.

اجرای ۱۹۹ پروژه مدرسه‌سازی با کمک خیران در خراسان‌جنوبی/ رشد ۲۰ درصدی جذب کمک خیران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اعتباراتی که از سوی خیران در استان جذب شده رشد ۲۰ درصدی داشته است، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۹ پروژه در قالب ۴۹۶ کلاس درس در دست اقدام بوده که همه آنها با مشارکت خیران تأمین اعتبار می‌شود.

اجرای 199 پروژه مدرسه‌سازی با کمک خیران در خراسان‌جنوبی/ رشد 20 درصدی جذب کمک خیران

محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۴ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به منظور تأسیس، احداث و مرمت فضاهای آموزشی مصوب و شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه مبنای توسعه یافتگی روند هر کاری، آموزش است، تصریح کرد: لازمه آموزش نیز وجود فضای درست و مناسب است.

اتفاقات خوشایند در جذب مشارکت خیران برای ساخت مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این سازمان یک دستگاه فنی و تخصصی بوده که نیاز آموزش و پرورش برای احداث مکان‌های آموزشی و جانمایی مناسب مکان‌ها را برعهده دارد، اضافه کرد: در سال ۹۰ سند بالادستی تحت عنوان سند تحول بنیادی به منظور آموزش در تراز انقلاب اسلامی ایران مصوب که این سند دارای شش زیرنظام بوده که ششمین زیرنظام آن فضا، تجهیز و فناوری کلیه اهداف استراتژی آموزشی می‌باشد بنابراین تمامی برنامه‌هایی که ذیل این زیرنظام بوده به سازمان نوسازی استان‌ها سپرده شده است.

چاوشان یادآور شد: رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، معاون وزارت آموزش و پرورش بوده و یکی از برنامه‌های کلیدی که این سازمان دنبال می‌کند، بحث فضاهای آموزشی و توسعه این فضاها و همچنین تجهیز و استانداردسازی این فضاها است.

وی یکی از اقدامات کلیدی سازمان نوسازی مدارس را در کنار تمامی اهدافی که دنبال می‌نماید، جذب و جلب خیران و نیک اندیشان مدرسه‌ساز عنوان کرد و گفت: طی این سال‌ها اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

۶.۶۷ مترمربع سرانه آموزشی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از اقدامات شایسته که در راستای تشکیل این سازمان صورت گرفته افزایش سرانه فضای آموزشی در کشور بوده است، تصریح کرد: قبل از انقلاب این سرانه حدود ۱.۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده و امروز به عدد ۵.۲۲ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز رسیده که رشد ۴ مترمربعی به ازای هر دانش‌آموز را در حال حاضر نسبت به قبل از انقلاب نشان می‌دهد.

چاوشان ادامه داد: در استان سرانه آموزشی ۶.۶۷ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده که در این راستا جزو پنج استان برتر کشور هستیم.

وی اضافه کرد: البته به لحاظ نقطه‌ای کمبودهایی در مساکن مهر، شهرک‌های اقماری و روستاهای اطراف در استان وجود دارد که امیداست با کمک خیران و مسؤولان این عدد را رشد و به میانگین سرانه آموزشی کشور برسانیم.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات ملی سازمان نوسازی مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی ادامه داد: استاندارد سرانه کشور ۸.۳ مترمربع بوده که هنوز با این میزان فاصله داریم.

چاوشان سال ۱۴۰۰ را برای سازمان نوسازی مدارس استان به لحاظ جذب اعتبارات سال خوبی دانست و گفت: اعتبارات این سازمان از سه منبع اعتباری شامل اعتبارات استانی، ملی و کمک خیران تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان اعتبارات ملی تخصیص یافته به اداره کل نوسازی استان ۱۰۶ میلیارد تومان بوده که امسال به ۲۱۱ میلیارد تومان رسیده است، یادآور شد: این اعتبارات ۱۰۰ درصد رشد داشته که نوید مهرماه پرافتتاحی در سال آینده با اعتبارات ردیف ملی که به استان داده شده می‌دهد.

رشد ۲۰ درصدی جذب کمک‌های خیران برای ساخت مدرسه در خراسان‌جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان داشت: بعد از سفر رئیس جمهور به استان مصوباتی خوبی داشته‌ایم و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به نوسازی مدارس تزریق شد.

چاوشان ادامه داد: در کنار آن پروژه‌هایی وجود داشته که با سازمان‌های شبه دولتی و نهادهای انقلابی و حمایتی در قالب پروژه‌های بزرگ مقایس و مشارکتی در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه اعتباراتی که از سوی خیران در استان جذب شده رشد ۲۰ درصدی داشته است، افزود: این رقم از ۴۹ میلیارد تومان در سال گذشته به ۵۶ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.

تخصیص ۲۶ درصدی اعتبارات استانی سازمان نوسازی مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی خیران را بازوان توانمند سازمان نوسازی مدارس در ساخت مدارس دانست و گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۹ پروژه در قالب ۴۹۶ کلاس درس در دست اقدام بوده که همه آنها با مشارکت خیران تأمین اعتبار می‌شود.

چاوشان به اعتبارات استانی سازمان نوسازی مدارس اشاره داشت و یادآور شد: اعتبارات استانی که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و از ۳۰ میلیارد تومان به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسیده که نشان از رشد ۶۷ درصدی آن بوده اما تخصیص آن کم و حدود ۲۶ درصد بوده و از میزان ۱۱.۷ میلیارد تومان به ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: امیداست این اعتبارات تخصیص یابد تا پروژه‌های اندکی که از محل این اعتبارات پیش‌بینی شده به اتمام برسد.

گنجانده شدن اتمام پروژه‌های نیمه تمام در برنامه سازمان نوسازی مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال تعداد ۴۸ پروژه در قالب ۱۷۴ کلاس درس با زیربنای حدود ۲۶ هزار مترمربع و با مبلغ اعتباری ۱۳۰ میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: همچنین تعداد ۱۵ پروژه در قالب ۷۰ کلاس درس در ایام فجر به بهره‌برداری رسیده و تا انتهای سال هم پروژه‌‌های متعددی با پیشرفت فیزیکی ۹۶ و ۹۷ درصد در دست اقدام است.

چاوشان خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه تمام زیادی در استان داریم که در برنامه سازمان گنجانده شده تا با اعتبارات محرومیت‌زدایی و مصوبات دولت به اتمام تا کمبود فضای آموزشی کمتر احساس شود.

 

 

 

 

افزایش صادرات فله‌ای گیاهان دارویی خراسان جنوبی/ ارزش افزوده‌ای که آسان از کشور خارج می‌شود/۴

 

افزایش صادرات فله‌ای گیاهان دارویی خراسان جنوبی/ ارزش افزوده‌ای که آسان از کشور خارج می‌شود

درحالی استان خراسان جنوبی رتبه ۵ کشور از نظر سطح زیرکشت گیاهان دارویی را دارد که به علت نبود صنعت فرآوری این محصولات به صورت فله‌ای و کیسه‌ای از کشور خارج می‌شود.

به گزارش تسنیم، گیاهان دارویی در دنیا منبع مهمی برای درمان و صنعت داروسازی است اما این ظرفیت بی‌نظیر، مورد غفلت مسئولان و سرمایه گذاران واقع شده است.

در حالی که روز به روز تقاضا برای مصرف داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی افزایش می‌یابد، می‌توان با ورود اساسی متخصصان به این حوزه، شاهد اقدامات شایسته در این زمینه بود.

در روزگاری که جوانان به‌ تدریج از کشاورزی روی برگردانده و راهی شهرها شده‌اند، توسعه فعالیت‌هایی چون تولید گیاهان دارویی، برند‌سازی در این حوزه و جذب مشارکت سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند گامی مؤثر در افزایش دلگرمی کشاورزان، رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید باشد.

گیاهان دارویی به عنوان ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی به شمار می‌رود که علاوه بر حفاظت و احیاء و بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌شود.

گیاهان دارویی در خراسان جنوبی به دو روش آبی و دیمه کشت می‌شود و برخی از این گیاهان نیز در مراتع به صورت خودرو رشد می‌کند.

کارشناساسان معتقدند؛ با توجه به کیفیت بالای اسانس و ماده موثر گیاهان داوریی، نیاز کم‌آبی و استفاده از نزولات آسمانی، کوتاه بودن و عدم تداخل دوره رشد با سایر محصولات، کم‌توقع بودن و مقاومت گیاهان دارویی نسبت به آب شور و اقلیم نامساعد بسیار کم‌هزینه‌تر نسبت به داروهای شیمیایی است و نقش مهمی در اقتصاد استان می‌تواند ایفا کند.

توسعه کشت گیاهان دارویی در استان باعث ارزآوری و رونق اقتصادی، کاهش وابستگی به خارج از کشور، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و کشاورزان خواهد شد.

گیاهان دارویی به عنوان ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌رود که علاوه بر حفاظت و احیاء بهره‌برداری صحیح از گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی سبب بهبود سطح سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مردم، ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق تولید اقتصادی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها می‌شود و احراز جایگاه شایسته و دستیابی به سهم مناسبی از بازار جهانی گیاهان دارویی را کسب خواهد کرد.

شناخت خواص دارویی گیاهان شاید بیرون از حافظه تاریخ باشد و این گیاهان درطو ل تاریخ همیشه با انسان قرابت خاصی داشته و آثار دارویی و موارد استفاده آن بر هیچکس پوشیده نیست و یکی از دلایل مهم این قدمت حضور باورهای ریشه‌دار مردم سرزمین‌های مختلف در زمینه استفاده از گیاهان دارویی است.

اگر چه علاقه، همدمی و توجه به این گیاهان مفید در سال‌های گذشته ناچیز بوده ولی خوشبختانه به تازگی مورد عنایت و توجه بیشتری قرار گرفته است.

در هر حال چنین به نظر می‌رسد که در جامعه ما هنوز درک جامعی از مفهوم گیاهان دارویی و شیوه صحیح تهیه و مصرف آنها وجود ندارد و علاقه‌مندان به گیاهان دارویی معتقدند همانطور که گیاهان در باغ نباتات خوب رشد می‌کنند، باید سعی شود زمینه علاقه‌مندی به این گیاهان در قلب‌های انسانها نیز فراهم و افزون شود.

عبدالرضا رضایی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اشاره به اینکه ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی در استان خراسان جنوبی داریم اظهار داشت: گونه‌های گیاهی که در خراسان جنوبی وجود دارد از تنوع بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه پنجم سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور را دارد افزود: در استان زعفران، زیره، انواع نعناع و آویشن، خاکشیر، زنیان، اسطوخودوس، رازیانه، خارشتر، آنغوزه، زوفا و آلوئه ورا از جمله مهمترین انواع گیاهان دارویی هستند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گیاهان دارویی جزو مزیت‌های اصلی این استان است و شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک استان و فاصله دمای شب و روز و نوسانات دمایی باعث افزایش کیفیت و مواد مؤثره درمانی در گونه‌های دارویی شده است.

رضایی با بیان اینکه دو نوع کشت گونه گیاهان دارویی در استان داریم که یک مدل آن مرتعی است که منابع طبیعی اجرای آن را برعهده دارد و دیگری زراعی است که جهاد کشاورزی کشت و توسعه آنها را برعهده دارد گفت: در کشت زراعی گونه‌های گیاهان دارویی به مزیت اقتصادی و مناسب با شرایط اقلیمی خشک و کم آب استان توجه می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: جهاد کشاورزی در اراضی مستثنیات کشت و توسعه گیاهان دارویی را در حال انجام دارد که از جمله آن ۲۴۴ هکتار کشت آنغوزه را در راستای رشد، احیا و توسعه این محصول در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد جهاد کشاورزی حرکت به سمت توسعه کشت گیاهان دارویی مزیت‌دار و زراعی کردن و تنوع آن است تا جایگزین محصولات پر آب بر در استان شود گفت: زعفران مهمترین گیاه دارویی است که در استان کشت می‌شود.

رضایی بیان کرد: سالانه ۲.۵ میلیون نشاء گیاه دارویی در استان تولید می‌شود و پتانسیل خوبی برای توسعه اراضی تحت کشت گیاهان دارویی و تأمین کننده نشاء برای سایر استان‌ها مطرح است.

وی گفت: شاخص‌ترین گونه گیاهان دارویی در استان زعفران، عناب، زرشک و آنغوزه است که به صورت خام خارج می‌شود.

امید است با تامین اعتبارات کافی برای توسعه کشت گیاهان دارویی، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت دارو و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت بخش خصوصی در بخش فرآوری و صادرات، گیاهان دارویی را بتوان به عنوان یک صنعت سودآور در کشور توسعه داد.

 

 

 

 

تحقق وعده دولت با گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی

تحقق وعده دولت با گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی در کمتر از ۶ ماه پس از سفر رییس جمهور به این استان انجام شد که اقدام جهادی برای عمل به وعده‌های دولت و اعتمادآفرینی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا آیت الله سید “ابراهیم رییسی” نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که این سفر در نهایت ۲۸۵ طرح مصوب برای استان به همراه داشت و در مراحل مختلف پیگیری و اقدام هستند و برخی از آنها نیز اجرایی شده است.

یکی از این مصوبات گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی است که ابتدای تشکیل دولت سیزدهم عملیاتی شد و با کار جهادی کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی این تعداد روستا در مدت کمتر از ۶ ماه به شبکه سراسری گاز متصل شدند.

این اقدام تحسین رییس جمهور را نیز در پی داشت و آیت الله رییسی همزمان با دهه فجر امسال در آیین افتتاح و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی وزارت نفت گفت: سفر ما به خراسان جنوبی اوایل دولت سیزدهم انجام شد و گازرسانی به ۱۶۹ روستا در همین مدت کوتاه باعث خرسندی است.

اقدام اعتمادآفرین

وی اظهار داشت: سفر ما مصوباتی داشته و این مصوبات پیگیری و اجرایی شده و مردم نیز شاهد اجرای آنها هستند که این اقدام، اعتمادآفرین است.

رییس جمهور افزود: سرعت عمل در اجرای مصوبات استانی نشان می‌دهد که دولت به وعده‌های خود صادقانه و پرتلاش عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت مردمی توسعه و پیشرفت کشور را در پرتو عدالت‌محوری پیگیری می‌کند گفت: توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار در دستور کار دولت قرار دارد و معتقدیم باید به این مناطق رسیدگی بیشتری شود تا مردم بتوانند با احساس عدالت و در رفاه زندگی کنند.

تحقق این مصوبه سفر رییس جمهور را مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی به لحاظ بازه زمانی اقدامی بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان به فرمان رییس جمهور و با کار جهادی کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی تکمیل شد.

سید محمود هاشمی افزود: فرمان رییس‌ جمهور در سفر به خراسان جنوبی این بود که شرکت گاز استان، ۱۶۹ روستا را تا پایان سال ۱۴۰۱ با بودجه این ۲ سال به شبکه سراسری گاز متصل کند.

وی اظهار داشت: اما این پروژه را بیش از یک سال زودتر تکمیل کردیم که اقدام جهادی از سوی مجموعه کارکنان شرکت گاز محسوب می‌شود همچنین از بودجه سال ۱۴۰۱ برای گازرسانی به این روستاها استفاده نشد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: دهه فجر امسال پروژه گازرسانی به ۱۶۹ روستا به‌طور رسمی افتتاح شد و سه هزار و ۴۷۸ خانوار در ۶ شهرستان استان از آن بهره‌مند شدند.

آغاز عملیات گازرسانی به ۱۱۲ روستای دیگر

وی افزود: ۲۴۳ میلیارد تومان برای گازرسانی این تعداد روستا هزینه شده است و عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۱۲ روستای دیگر استان هم آغاز شد.

هاشمی اظهار داشت: با همت کارکنان شرکت گاز تا پایان امسال و در ادامه نهضت گازرسانی در استان، تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی خراسان جنوبی از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

امسال گازرسانی به ۲۱۲ روستای استان خراسان جنوبی در برنامه بوده که بالاترین تعهد در سطح شرکت‌های گاز سراسر کشور اعلام شده و با تلاش صورت گرفته این تعداد به ۲۳۲ روستا رسیده است.

شهرستان‌های سرایان و فردوس به‌طور کامل از گاز طبیعی برخوردار هستند و در حوزه روستایی این ۲ شهرستان هیج پروژه‌ای باقی نمانده است.

گازرسانی به واحدهای مسکونی تازه‌ ساخت نیز از دیگر اقداماتی بوده که در این مدت انجام شده و در بهره‌برداری به‌موقع از مسکن شهری و روستایی موثر است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حوزه مسکن جان تازه گرفت افزود: گازرسانی به هزار و ۶۳۷ مسکن محرومان در ۳۶۳ روستا با هزینه ۲۱ میلیارد تومان اجرا و افتتاح شد که هزار و ۶۳۷ خانوار از آن بهره‌مند شدند.

وی گفت: هر مسکن که مسیر مشخص داشته و ساختمان‌ها به مرحله نصب انشعاب رسیده باشد، شرکت گاز جلوتر از سایر سازمان‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.

بهره‌مندی ۹۶ درصد روستاییان از گاز طبیعی 

هاشمی بیان کرد: با همت کارکنان شرکت گاز در سه سال اخیر و رشد گازرسانی اکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۶ درصد خانوار روستایی خراسان جنوبی از این نعمت خدادادی بهره‌مند هستند و با این احتساب درصد بهره‌مندی خانوار روستایی استان به بالاتر از میانگین کشوری افزایش یافته است.

وی گفت: تا پایان امسال با اتمام پروژه‌های در دست اجرا، درصد بهره‌مندی خانوار روستایی این استان از گاز طبیعی به ۹۸ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از افزایش ۶۱ درصدی جمعیت زیر پوشش گاز طبیعی در حوزه روستایی این استان خبر داد و افزود: ابتدای سال ۱۳۹۷ فقط ۲۰۱ روستای استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار داشت و با بهره‌مندی ۳۵ درصدی خانوار روستایی، خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار از گاز طبیعی شناخته می‌شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: شرایط خاص جغرافیایی و کوهستانی بودن اغلب مسیرهای روستایی و از طرفی سومین استان کشور به لحاظ وسعت و تراکم اندک جمعیت، نتوانسته است مانع شتاب قابل توجه گازرسانی در سال‌های اخیر شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه دارد و حدود ۴۱ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.

شروع فعالیت گازرسانی در خراسان جنوبی به یک سال قبل از تاسیس شرکت گاز استان (سال ۱۳۸۴) بر می‌گردد و تا قبل از تاسیس شرکت مستقل استانی، اقدامات و فعالیت‌های لازم از طریق شرکت گاز استان خراسان (قبل از تقسیم) پیگیری می‌شد.

فاز اول گازرسانی به خراسان جنوبی در آبان سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید و شهر قاین به عنوان اولین شهر این استان از گاز طبیعی برخوردار شد. فاز دوم گازرسانی به استان در سال ۱۳۸۷ با تزریق گاز مرکز استان (شهر بیرجند) به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*