اخبار خراسان جنوبی/ ثبت اختراع پروتز مکانیکی پنجه دست انسان

 

پیشینه جشن گلریزان دانش‌آموزان نیازمند در بیرجند به حدود ۳۳ سال قبل بر می‌گردد و این آیین نخستین بار در گود زورخانه امیر عرب و با هدف شادی دانش‌آموزان نیازمند در شب عید و به همت پهلوانان صاحب‌نام، کسبه و خیران آن زمان برگزار شد که هر سال همچنان در آستانه سال نو برگزار می‌شود.

ورزشکاران و پهلوانان زورخانه امیر عرب بیرجند به عنوان متولی برگزاری این نشست با الگوگیری از مولایشان حضرت علی (ع)، مردانگی، کمک به فقرا و تنگدستان را همیشه سرلوحه کار خود دارند و امسال هم به صورت خودجوش با برگزاری جشن گلریزان به دنبال هستند که دانش آموزان محروم استانمان با مهربانی خیرین و مردم قامتشان در نوروز آینده، نونوار شود.

مردم مهربان و سخاوتمند این دیار نیز در قالب برگزاری این جشن با اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود به یاری دانش آموزان بی‌بضاعت شتافتند و بار دیگر درس مشترک مهر، احسان و عاطفه را به خوبی در این شرایط بد اقتصادی پاس کردند.

آیت الله سید «ابراهیم رییسی» رییس جمهور و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، چراغ اول این جشن مردمی را با پرداخت یکصد میلیون ریال از حساب شخصی خود روشن کرد، همچنین فرمانده یگاه ویژه نیروی انتظامی کشور که امروز در خراسان جنوبی حضور داشت، مبلغ یک میلیارد ریال را برای اهدا به جشن گلریزان مردم بیرجند تقبل کرد.

هر سال استقبال مردم و خیرین از این جشن گلریزان بیشتر از سال قبل است به گونه‌ای که سال گذشته مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی هفت میلیارد ریال به این گلریزان کمک کردند که سال جاری این مبلغ به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

 

 

گزارشی از چند و چون فروش اموال مازاد دولت در خراسان جنوبی؛

 فروش اموال مازاد دولتی یا اموال اهدایی مردم؟

از بی توجهی به توسعه و ایجاد زیرساخت ها تا فروش پنهانی اموال اهدایی

طرح فروش اموال مازاد دولت؛ در حالی در خراسان جنوبی دنبال شده که در مواردی هم اموال اهدا شده مردم به دولت، برای ایجاد زیرساخت ها وتوسعه مناطق نیز به فروش رسیده و موجب اعتراض مردم شده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان؛ در ۲۷ مهرماه امسال بود که طرح فروش اموال مازاد دولت کلید خورد و معاون اول رئیس جمهور بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی شمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد. در واقع دولت فروش این اموال را یکی از راه‌های کم هزینه و غیر تورمی برای تامین مالی بودجه می داند که البته قرار نیست درآمد حاصل از آن در دستگاه‌ها یا استان‌های دیگری هزینه شود.

شناسایی ۱۰۰ ملک مازاد دولتی در خراسان جنوبی

این طرح در خراسان جنوبی هم پیگیری شده و به گفته عیسی جعفری مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی در شورای اداری استان در ۳۰ بهمن امسال، ۱۰۰ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی در استان شناسایی شده که برای ۶۲ ملک مجوز فروش صادر شده، اما برخی مدیران برای فروش مقاومت می کنند.

وی افزود: ۱۳ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی فروخته شده‌اند و از محل فروش آنها ۱۳ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف است ۱۰۰ درصد قیمت املاک فروخته شده را برای خود آن دستگاه تخصیص دهد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه هر ملکی که در سامانه مورد نظر ثبت شده باشد در صورت مازاد بودن قابل فروش است، گفت: در خراسان جنوبی بیش از ۲۰۰ ملک در سامانه مد نظر ثبت شده‌اند که مازاد نمی‌باشند.

جعفری با بیان اینکه املاک مازاد برای فروش باید دارای سند تک برگی باشند، ادامه داد: بعضی از املاک مازاد دستگاه‌ها قبل از فروش مشکلی نداشتند اما بعد از فروش معارض پیدا کردند و نیاز به تغییر کاربری یکی از مشکلات موجود در این باره است.

وی با اشاره به اینکه وجود املاک بدون سند دغدغه مدیران دستگاه‌ها است، بیان داشت: به ما اختیار داده شده است که اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی برای فروش املاک مازاد خود اقدامی انجام ندهند ما می‌توانیم در این باره اقدام کنیم.

این طرح در حالی در خراسان جنوبی دنبال شده که در مواردی هم برای فروش اموال اهدا شده به دولت برای ایجاد زیرساخت ها وتوسعه مناطق نیز برنامه ریزی شده است. فروش این املاک و اموال اهدایی مردم بدون اطلاع آنها، اعتراض مردم را به همراه داشته است.

فروش زمین ورزشی دهشک بدون اطلاعات مسئولان روستایی و شهرستانی

مهدی سلیمی عضو شورای اسلامی شهرک دهشک در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در سال ۱۳۷۲ شورای وقت شهرک دهشک یک زمین ۲۲ هزار متری در حاشیه جاده و ابتدای این شهرک را برای ساخت فضا و سالن ورزشی، به اداره ورزش و جوانان واگذار کرد.

وی افزود: این زمین مشاع و مال همه مردم بوده و شورای وقت این زمین را با امضای مالکین به ورزش و جوانان اهدا کرده، به شرط اینکه در این زمین، فضای ورزشی ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی شهرک دهشک اظهارکرد: در سال ۱۳۸۲ هم مسئولان ورزش و جوانان با این قول که فضا و امکانات ورزشی برای مردم این روستا ایجاد خواهد شد، درخواست کردند که این زمین به نام این اداره سند زده شود. البته در تفاهم نامه آن نوشته شده که این ملک متعلق به ورزش و جوانان نمی باشد، بلکه مال خود مردم است و چون قرار است  امکانات ورزشی ایجاد شود، این سند زده می شود.

سلیمی گفت: در تمام این سالها کوچکترین اقدامی هم برای ساخت این زمین انجام نشد و حتی برای ایجاد زمین چمن هم خود دهیاری زیرسازی آن را انجام داد. تنها کاری که در این زمین انجام شده، تسطیح و حصارکشی آن بوده است.

وی تصریح کرد: اما اخیرا بدون اینکه شورای اسلامی و دهیاری شهرک دهشک متوجه شوند، اداره کل ورزش و جوانان این زمین را به عنوان اموال مازاد و آن هم به کمترین قیمت ممکن؛ به فروش رساند.

فروش زمین ۳۰ میلیاردی به قیمت یک میلیارد تومان

عضو شورای اسلامی شهرک دهشک یادآور شد: فروش این زمین در حالی انجام شد که علاوه بر شورا و دهیار دهشک، حتی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قاین هم متوجه این اقدام نشد و این موضوع را از طریق دفترخانه ثبت و در زمان ثبت سند متوجه شدیم.

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان این زمین را که حداقل ۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد را به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان، فروخت، گفت: این در حالی است که این زمین همین الان مشتری ۲ میلیارد تومانی دارد و اگر به مزایده گذاشته شود، قیمت آن به ۴۰ میلیارد تومان هم می رسد. در واقع این زمین شامل ۷۰ قطعه زمین ۲۵۰ متری تایید شده بنیاد مسکن است که هر قطعه آن۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

ایجاد مجتمع ورزشی در منطقه دهشک ضروری است

سلیمی گفت: پس از این اقدام، موضوع را از طریق نماینده مجلس، دادستانی، سازمان بازرسی و … پیگیری کردیم که در ابتدا مدیرکل ورزش و جوانان جواب سرالا می داد، اما وقتی که دید واقعا پیگیر موضوع هستیم، فعلا معامله فسخ شده است.

وی با اشاره به اینکه اموال مازاد به اموالی گفته می شود که اضافه بر نیاز باشد، اظهارکرد: هم اکنون روستای پهنایی و روستای زول قاین با فاصله ۳ کیلومتر از هم، هر دو از سال ورزشی بروز و مجهز برخوردارند، در حالی که در بخش نیمبلوک و چند روستاهای همجوار دهشک، با جمعیت بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر، حتی یک سالن و کمترین امکانات ورزشی هم وجود ندارد. در حالی که خود شهرک دهشک به تنهایی، ۷۰۰ خانوار و حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد.

سلیمی بیان کرد: بر این اساس نه تنها ایجاد یک سالن ورزشی، بلکه ایجاد یک مجتمع ورزشی در این شهرک ضروری است. اما اداره کل ورزش و جوانان همچنان از فروش این زمین دم می زند، در حالی که مردم از فروش زمین ناراضی هستند و تاکید دارند که اگر هم قرار است زمین فروخته شود، زمین دیگری در این شهرک تامین و عواید فروش برای ساخت آن هزینه شود.

فروش زمین اهدایی مردم در بیهود قاین

حسین خلیلی دهیار روستای بیهود قاین هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: حدود ۱۰ سال پیش مردم روستای بیهود زمینی به وسعت ۲ هزار متر مربع را برای ساخت سالن ورزشی در اختیار اداره ورزش و جوانان قرار دادند.

وی افزود: بعد از مدتی ورزش و جوانان اعلام کرد که زمین کوچک است و نمی توان سالن در آن احداث کرد، به همین دلیل دوباره مردم روستا زمین دیگری به وسعت ۷ هزار متر مربع در اختیار اداره ورزش و جوانان قرار دادند که با وجود گذشت ۸ سال از آن زمان، فقط یک سوله در آن نصب شده و پروژه هنوز تکمیل نشده است.

خلیلی بیان کرد: اما متاسفانه اداره کل ورزش و جوانان اقدام به فروش این زمین و سالن نیمه کاره به عنوان اموال مازاد کرده که این موضوع باعث نارضایتی اهالی روستا شده و اکنون مردم در خواست باز پس دادن زمین برای اجرای عام کارهای المنفعه برای جوانان روستا دارند.

اعتراض مردم خضری مانع فروش زمین اهدایی به مخابرات

در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ هم گزارشی در همین باب در مورد یک قطعه زمین اهدایی مردم به اداره مخابرات، در پایگاه خبری تحلیلی خاورستان منتشر شد. طبق گفته رئیس وقت شورای اسلامی شهر خضری، در سال ۱۳۶۱ یک قطعه زمین یک هزار و ۲۰۰ متری برای توسعه فضا و زیرساخت‌های مخابراتی، توسط مردم به اداره مخابرات اهدا شد، اما شرکت مخابرات از آن زمان تاکنون نه‌تنها این زمین را نساخته،  بلکه چندین مرتبه آن را به عنوان اموال مازاد به مزایده گذاشته است. در این خصوص هم اعتراض شهروندان خضری در نهایت مانع فروش زمین شد.

بر این اساس؛ این موارد تنها چند نمونه از فروش املاک اهدایی توسط مردم به دولت است که نارضایتی های زیادی را به دنبال داشته است. در واقع این مردم معتقد اند که اگر املاک اهدایی آنها مازاد است و دولت به آنها نیازی ندارد؛ چرا دولت از مردم درخواست کمک کرده است و حالا هم که به دولت اهدا شده و مازاد است، به جای اینکه دولت آنها را بفروشد، باید آن را به خود مردم برگرداند. در مواردی هم که اعتراض مردم کارساز نبوده و املاک اهدایی آنها برخلاف میلشان به فروش رسیده است، انتظارشان این است که عواید حاصل از فروش این املاک برای توسعه همان مناطق هزینه شود و سرمایه های آنها از کفشان خارج نشود.

 

 

 

 

خودروی حامل ۱۴ راس گوسفند غیرمجاز در” طبس” متوقف شد/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان “طبس” از کشف ۱۴ رأس گوسفند قاچاق در این شهرستان خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش احشام کشف شده را بالغ بریک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ” فاضل مریمی” اظهار داشت : مأموران انتظامی پاسگاه”ده محمد” شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک وانت پیکان مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودرو تعداد ۱۴رأس گوسفند از نوع نژاد اصل سانن که فاقد هر گونه مجوز دامپزشکی بود کشف کردند.

 

 

 

 

حمل ۱۳۱ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک با نیسان/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۳۱ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک در شهرستان “نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار “ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “نهبندان” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک نیسان یدک کش مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از نیسان یدک کش ۱۳۱ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفع معضلات پروژه هلال، با هدف گره گشایی از کار مردم/۷-۳

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تأکید کرد: معضلات پروژه هلال، باید با هدف گره گشایی از کار مردم رفع شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباس زاده با بیان این مطلب در جلسه بررسی مشکلات پروژه مجتمع هلال بیرجند خاطرنشان کرد: مجتمع هلال به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده ، فلذا مشکلات این پروژه باید با نگاه ویژه حل و فصل گردد.
وی ادامه داد: مردم به امید استفاده از منافع این مجتمع، چند سال پیش در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند و بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.
معاون استاندار متذکر شد: مجتمع هلال، متقاضیان مردمی را درگیر کرده و ادامه این روند شایسته استان نیست.
عباس زاده تصریح نمود: این تکلیف همه ماست که برای رفع مشکلات این مجتمع، تمام توان خود را به کار گیریم و با نگاه مثبت به این موضوع ورود کنیم.
وی با تأکید بر این که به دقیقه ۹۰ رسیده ایم و اصلاً فرصتی برای از دست دادن نداریم، اظهار داشت: پروژه در حال حاضر به مرحله ای رسیده که باید به هر روشی که زودتر و با زمان کمتری به نتیجه می رسد، تعیین تکلیف شود.
شایان ذکر است؛ در این جلسه که سه ساعت و نیم به طول انجامید، ضمن بررسی کلیه مصوبات گذشته درخصوص رفع مشکلات پروژه هلال، تصمیمات ویژه ای در راستای سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه اتخاذ شد.
بر مبنای مصوبات این جلسه، پروژه احداث پارکینگ مجتمع هلال تا پایان سال کلنگ زنی شده و ظرف ۸ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. پیمانکار پروژه هلال مکلف شد، با فک پلمپ مجتمع، روند اجرای کار را با شتاب پیش ببرد و واحدها خیلی سریع به متقاضیان تحویل گردد.

طرح مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان تصویب شد/۲-۳

 

دوازدهمین جلسه کارگروه زیر بنایی،توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان خراسان جنوبی به ریاست  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور مهندس بیکی فرماندار شهرستان نهبندان بصورت ویدئو کنفرانس و سایر اعضاء برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این جلسه ۱۱ دستور کار از شهرستان های بیرجند، طبس ،فردوس ، سربیشه ، درح ، مود ، دیهوک و نهبندان مطرح که مورد بررسی و اعلام نظر اعضای کار گروه قرار گرفت .

از مهمترین مصوبات این جلسه تدوین برنامه مدیریت تالاب کجی نمکزار نهبندان ، الحاق ۳۰ هکتار از اراضی دولتی به شهر درح و الحاق به محدوده شهر سربیشه در خصوص تامین اراضی مورد نیاز طرحهای حمایتی مسکن بود.

 

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به نهاده های دامی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تلاش برای افزایش سهم صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی از طریق اعتبارات تملک و فروش اموال مازاد استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی در جلسه ای که با تشکلهای بخش کشاورزیتلاش برای افزایش سهم صندوق های حمایت از بخش کشاورزی شهرستان سرایان داشت گفت:منطقه کریمو و مصعبی سرایان استعداد اجرای طرح آبخیز و جالیز را دارد و می تواند به عنوان پایگاه در سرایان مطرح و اجرا شود.
جعفری اختصاص ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار مازاد بر اعتبارات تخصیص یافته به استان در حوزه تامین نهاده های دامداری را نتیجه تلاش و پیگیری‌های مسولان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده در حوزه تامین نهاده های دامداری، اتفاقات مناسبی در استان رقم خورد و تا فروردین ماه مشکلی در این حوزه نداریم.
وی از تلاش برای افزایش سهم صندوق های حمایت از بخش کشاورزی از طریق اعتبارات تملک و فروش اموال مازاد استان خبر داد و گفت: تعدادی ملک مازاد در استان به فروش گذاشته شد و امیدواریم از این محل به صندوق‌ها کمک شود و شاهد افزایش سهم دولت و ارتقای سهم تولیدکنندگان باشیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش ۱۵میلیاردی اعتبارات شهرستان سرایان در زمینه دامدار کارت را نوید داد و افزود: اختصاص این اعتبارات مازاد بر اعتبارات تخصیص یافته به استان بوده و تلاش‌ها در این حوزه ادامه دارد.
جعفری شب گذشته همچنین از مجتمع دامداری سرایان هم بازدید کرد و درد دلهای دامداران و مشکلات آنها را شنید و بررسی کرد.

مبارزه با استکبار ، رسالت مومن منتظر است/۳-۲

امام جمعه بیرجند گفت: مبارزه با استکبار، رسالت مومنی است که انتظار فرج می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، آیت ا… عبادی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بیرجند گفت : در دوران غیبت ، مبارزه با استکبار، رسالت مومن منتظر استتمام منتظران باید در مقابل ظلم و ستم طاغوتیان و استکبار جهانی بایستند تا زمینه برای ظهور امام زمان (عج) فراهم شود.

آیت الله عبادی افزود : آرمان‌های اسلام مشخص است و سرلوحه آن‌ها هم عدالت است تا انسان مسلمان عدل و عدالت را در همه زمینه‌ها رعایت کند.

وی با تأکید بر ترویج اسلام ناب محمدی گفت : در دنیا حزب و گروه فراوان است، اما خداوند راه را روشن کرده و راه حق از راه باطل جداست و برای کسی که بخواهد بدانند راه روشن است.

 

 

 

دفتر دوم «بیرجندیه ها» رونمایی شد

طی مراسمی از دفتر دوم کتاب «بیرجندیه ها» به قلم محمدرضا راشد محصل رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مراسم رونمایی از این کتاب، شامگاه چهارشنبه ۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور محمدرضا راشد محصل (به صورت مجازی)، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از شعرای استان در محل پاتوق کتاب بیرجند برگزار شد.
محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم عنوان کرد: خراسان جنوبی از دیرباز مهد علما، نویسندگان و فرهیختگان است و شخصیت های بزرگی همچون ابن حسام خوسفی و حکیم نزاری و بزرگان دیگری که در پاسداشت و بزرگداشت زبان و ادبیات فارسی تلاش کردند، در این استان حضور داشتند.
وی با بیان این که در حال حاضر نیز مفاخری فعال در این زمینه داریم، اضافه کرد:  یکی از این بزرگان دکتر راشد محصل است که پیوسته برای بزرگداشت زبان فارسی تلاش می کند و شاهدیم که هنوز ۸ ماه از رونمایی دفتر اول بیرجندیه ها نمی‌گذرد که دفتر دوم منتشر شده است.
رمضانی خاطرنشان کرد: دکتر راشد محصل شخصیتی بسیار متواضع و دارای علم فراوان و مایه مباهات ما و خراسان جنوبی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش هدف از برگزاری این جلسات و رونمایی ها را معرفی کتاب ها و شخصیت هایی  که برای اعتلای فرهنگی استان تلاش می کنند، دانست و افزود: امیدواریم این جلسات موجب ترویج کتاب و کتابخوانی در سطح استان شود.

محمدرضا راشد محصل، استاد پیشکسوت و بازنشسته زبان و ادبیات فارسی و نویسنده کتاب «بیرجندیه ها» نیز در این مراسم عنوان کرد: همه ما شور و اشتیاق فراوانی نسبت به زادگاه خود داریم و به آن افتخار می کنیم. این شور نه ساختگی است و نه محدودیتی می پذیرد و قابل توصیف و توجیه نیست.
وی با بیان این که کتاب «بیرجندیه ها» نیز به واسطه همین علاقه نگاشته شده است، ادامه داد: دفتر اول کتاب، مجموعه مقالات مرتبط با خراسان جنوبی و خصوصا بیرجند است که در طول ۵۰ سال گذشته توسط خودم و دو نفر از برادرانم، شادروان محمدعلی راشد محصل و محمدتقی راشد محصل (مسئول گروه گویش در فرهنگستان زبان ایران و مدرس زبان‌های باستانی دانشگاه تهران) و همچنین کسانی که با خاندان راشد محصل در ارتباط هستند، در روزنامه ها و مجلات مختلف به چاپ رسیده بود.
این چهره آکادمیک در دیار خراسان جنوبی با اشاره به این که دفتر دوم تخصصی تر از دفتر اول است، اضافه کرد: فصل اول شامل مقالات برادرم محمد حسن راشد محصل (متخصص کشاورزی) می شود که در روزنامه ها و مجلات داخلی و خارجی انتشار یافته است. همچنین چکیده مقالاتی که به زبان خارجی منتشر شده بود نیز به فارسی ترجمه شده تا مورد استفاده افراد متخصص قرار گیرد.
محمدرضا راشد محصل با بیان این که مطالب تفننی و‌ گاه توصیفی نیز در میان این مقالات جهت استفاده کاربران معمولی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: فصل دوم مربوط به مقالات کوچک ترین برادرم جلیل راشد محصل است که در حوزه برق و الکترومغناطیس به صورت تخصصی نگاشته شده و در بسیاری از مجلات خارجی به ‌چاپ رسیده است.
به گفته وی بخش های پایانی دفتر دوم، مربوط به زندگی خواهر، پدر و مادرم است که نهایت بزرگواری و اهمیت را در مورد فرزندان به خرج دادند و با همه رنج ها و سختی ها، شرایط تحصیل ما را فراهم کردند و این آزادی در رسیدن به کاری که آرزوی آن را داشتیم، باعث شد همه ما نسبت به زادگاهمان و شهر بیرجند علاقه خاصی نشان دهیم .
این مولف در پایان سخنانش عنوان کرد: امیدوارم همه ما با شور و اشتیاقی که ‌نسبت به زادگاهمان داریم، نهایت تلاش را در زمینه معرفی فرهنگ شهرمان و خراسان جنوبی داشته باشیم.
محمد بهنام‌فر استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم درخصوص محمدرضا راشد محصل و آثار وی سخنانی بیان کرد وگفت: اعمالی که انجام می دهیم همچون بذری است که کاشته می شود و روزی جواب می دهد. خاندان راشد محصل نیز در این سرزمین بذر محبت و انسانیت را کاشتند و بدون این که خودشان خواسته باشند، این بذر رشد کرده و بسیاری از مردم خراسان جنوبی و کشور از آن بهره مند می شوند.

 

برگزاری بزرگداشت مفاخر استان با هدف الگوسازی برای جوانان

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: لازم است برنامه های فرهنگی مانند بزرگداشت مفاخر و چهره های برتر استان با هدف الگوسازی برای جوانان، نوجوانان و نسل آینده اجرا شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی در نشست هم اندیشی پیرامون برگزاری بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی با بیان این که استان خراسان جنوبی از دیرباز مهد علما و بزرگان بوده و مفتخر به داشتن پدران علم هستیم، ادامه داد: بسیاری از بزرگداشت ها برای کسانی برگزار شدند که در قید حیات نیستند، اما کسانی هم داریم که در بین ما حضور دارند و کمتر به آنها پرداخته شده است.

وی با بیان این که طی همفکری با انجمن مفاخر استان بنا شد برای دو نفر از مفاخر استان، دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام فر، بزرگداشت گرفته شود، اضافه کرد: هدف از برگزاری این جلسه همفکری درخصوص برگزاری هر چه بهتر و موثرتر این بزرگداشت است.

گفتنی است برگزاری بزرگداشت همزمان با هفته معلم و به صورت نیمه حضوری، سخنرانی دو تن از مفاخر استان درخصوص دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام فر، تهیه کلیپ از این افراد و پخش در صدا و سیما و فضای مجازی، بهره گیری از اساتید گروه ادبیات دانشگاه فردوسی، بهره گیری از اساتید شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برای معرفی کتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام فر و تهیه اتوبیوگرافی از این افراد و توزیع همزمان با بزرگداشت از جمله پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.

طرح ساماندهی و ثبت کتاب در کانون سربیشه اجرا می شود /۲

مدیر کل کانون خراسان جنوبی از مرکز فرهنگی و هنری سربیشه بازدید کرد

طاهره حمیدی در راستای پیگیری طرح ساماندهی و ثبت کتاب در مراکز کانون طی سفر به شهرستان سربیشه از نزدیک در جریان اجرای این طرح قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی در سفر به شهرستان سربیشه ضمن بازدید از  مرکز فرهنگی و هنری از نزدیک در جریان اجرای طرح ساماندهی کتاب در این مرکز قرار گرفت.

گفتنی است در این بازدید که فریده سلامیان کارشناس فرهنگی نیز حضور داشت فاطمه ضیغمی مربی مسئول این مرکز با ارایه گزارشی روند طرح ساماندهی کتاب  و برنامه‌های جاری این مرکز را تشریح کرد.

 

 

در دیدار مدیرکل کانون استان با مدیر آموزش و پرورش سربیشه عنوان شد

ظرفیت کتاب‌خانه‌های سیار در خدمات رسانی به مناطق روستایی/

دیدار مدیرکل کانون استان با مدیر آموزش و پرورش شهرستان سربیشه

طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با مدیرآموزش و پرورش شهرستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این دیدار با ارایه گزارشی از اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون در حوزه کودک ونوجوان خواستار تعامل هرچه بیشتر آموزش و پرورش این شهرستان با کانون پرورش فکری شد. وی در ادامه افزود: انتظار جامعه با توجه به شرایط موجود از سازمان‌های فرهنگی و آموزش و پرورش بسیار زیاد است و تعامل کانون پرورش فکری با آموزش و پرورش می تواند راه‌گشای مسائل فرهنگی، هنری  و آموزشی باشد.

حمیدی ظرفیت کتاب‌خانه‌های سیار کانون در خدمات رسانی به مراکز کم برخوردار و مناطق محروم را مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد، با تخصیص اعتبارات لازم کودکان ونوجوانان مناطق روستایی شهرستان سربیشه نیز از این خدمت کانون بهرمند شوند.

 

 

 

گلایه‌ها از نبود پزشک متخصص در خراسان‌جنوبی/ وزارت بهداشت به تعهداتش عمل کند/۷

خراسان‌جنوبی علی‌رغم داشتن زیرساخت‌های لازم حوزه درمان تأمین اجتماعی از نبود پزشک متخصص در این حوزه رنج می‌برد. در همین زمینه مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پزشک متخصص در انحصار وزارت بهداشت است، گفت: کار ما پرورش پزشک متخصص نبوده و در تمام استان فقط یک پزشک متخصص داریم و همه مهمان هستند.

گلایه‌های مدیر درمان تامین اجتماعی از نبود پزشک متخصص در خراسان‌جنوبی/ وزارت بهداشت به تعهداتش عمل کند

به گزارش فارس حدود نیمی از جمعیت استان را بیمه شده‌های تأمین اجتماعی تشکیل می‌دهند.این سازمان در رابطه با درمان جامعه تحت پوشش خود زیرساخت‌های خوبی را در مرکز استان فراهم کرده و علاوه بر بیمارستان شهید رحیمی، بیمارستان حضرت ابوالفضل بیرجند(میلاد) به عنوان یک بیمارستان فوق تخصصی امکانات و تجهیزات بسیار خوبی برای خدمت‌رسانی به جامعه تحت پوشش این نهاد در اختیار دارد.

اما نبود متخصص و نبود سازوکاری برای جذب متخصص سبب شده که همیشه بیمه شده‌های تأمین اجتماعی و حتی مسؤولان این سازمان از شرایط موجود گلایه داشته باشند.

پزشک متخصصی در مراکز تأمین اجتماعی نیست

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: زمانی که برای نوبت‌گیری تماس می‌گیریم در همه شاخه‌ها پزشک متخصص گنجانده شده اما پزشکی در مرکز حضور ندارد.

محمدی یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: برنامه زمان‌بندی مناسبی برای حضور پزشکان متخصص وجود نداشته و یک هفته امکان دارد پزشک متخصص در یک رشته خاص حضور داشته باشد اما باز تا چند هفته در آن رشته هیچ پزشکی نباشد.

وزارت بهداشت متولی پرورش پزشک متخصص است

«فرزاد فیروزی» مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی که از وضعیت موجود رضایت چندانی ندارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: پزشک‌های متخصص بیمارستان‌های تأمین اجتماعی طرحی یا مهمان هستند که همین موضوع سبب شده با معظل بزرگ نبود متخصص در برخی از زمان‌ها روبرو باشیم.

به گفته وی تأمین اجتماعی زیرساخت‌ها را از سرمایه‌های مردم فراهم کرده و طبق قانون باید وزارت بهداشت به عنوان متولی پرورش پزشک متخصص به استان‌های محروم کمک کند. در شرایط فعلی هیچ پزشکی از دانشگاه فارغ‌التحصیل نمی‌شود مگر اینکه تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد، این در حالی است که بضاعت نیروی پزشک متخصص دانشگاه علوم پزشکی در استان کم بوده و وزرات بهداشت هم سهمیه‌ای را برای تأمین اجتماعی در نظر نگرفته است.

فیروزی تأکید کرد: مقصر این داستان نماینده‌های مجلس بوده که هیچ ابزار قانونی را فراهم نکرد‌ه‌اند که بتوانیم از طریق آن پزشک متخصص بگیریم.

به گفته مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی در دور قبل در قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه تبصره ح ذیل ماده ۷۴ قانون گذاشته شده که در آن آمده است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف بوده تقاضای تخصیص نیروهای پزشکی طرح نیروی انسانی مورد نیاز سازمان تأمین اجتماعی را براساس تفاهم و همکاری متقابل با اولویت مناطق محروم بررسی و تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه این قانون نشان دهنده کم لطفی نماینده‌های مجلس در دور قبل سبب بروز این مشکلات بوده است، افزود: مگر می‌شود با تفاهم و توافق در هر کجا که تمایل داشته باشند پزشک بدهند. اگر تولید درمان برای تأمین اجتماعی الزامی بوده باید تأمین پزشک برای این سازمان هم برای وزارت بهداشت الزامی باشد.

پزشک آزاد راهگشا نیست 

فیروزی گفت: در شرایط فعلی گفته شده که از بازار آزاد پزشک دعوت به کار کنید، براساس آمار از ۲۶۰ متخصص موجود در استان فقط ۵۰ نفر آزاد کار می‌کنند که تمام وقت نیستند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در بین این افراد نیز تعدادی از پزشکان متخصص وجود داشته که توان کار ندارند و تعداد دیگر هم مطب‌ها و کلینیک‌هایی دارند که حاضر نیستند در بخش دیگری کار کنند.

وی بیان داشت: با این تعداد پزشک طبیعی بوده که تأمین‌ اجتماعی پزشک متخصص نداشته باشد این یعنی که همکاری بین بخشی وجود نداشته است.

فیروزی ادامه داد: در استان نتوانسته‌ایم حتی یک پزشک متخصص بگیریم و در تمام مراکز شهرستان‌ها فقط خدمات پزشک عمومی داریم و در مرکز استان پزشک داخلی و بیهوشی نداریم و در شرایط فعلی حتی حاضریم با نرخی معادل بخش خصوصی کار کنیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پزشک متخصص در انحصار وزارت بهداشت است، افزود: کار ما که پرورش پزشک متخصص نبوده و در تمام استان فقط یک پزشک متخصص داریم و همه مهمان هستند، در واقع در تحریم داخلی قرار داریم.

پزشک متخصص در انحصار وزارت بهداشت 

وی تصریح کرد: برای این که مسأله را حل کنیم متأسفانه صورت مسأله را پاک می‌کنیم و این در حالی بوده که خدمات پزشکی با پزشک حل می‌شود نه اینکه با ساختمان و پول در حالی که این‌ها ابزار است.

فیروزی افزود: حاکمیت و مجلس اگر نظرشان بر این بوده که تأمین اجتماعی درمان تولید کند باید زیرساخت لازم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پزشک متخصص بوده به تعداد لازم برای این سازمان فراهم کند، اما متأسفانه آن‌ها ما را به رسمیت نمی‌شناسند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی یادآور شد: معظل بزرگ‌تری که وجود داشته این بوده که الان دانشگاه علوم پزشکی اجازه داده که با شرایط خاص با نهایت دقت ما بتوانیم از پزشکان متخصص این مجموعه در شهرستان‌ها به صورت محدود استفاده کرده و توافق‌نامه هم امضا شده اما چند ماه گذشته این امر اجرا نشده چون بیمه سلامت اعلام داشته که اگر کار کنند آن‌ها را از حمایت خود خارج می‌کنیم.

وی از نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها گلایه کرد و افزود: براساس نظر بیمه سلامت باید تعرفه دولتی باشد اما تعرفه تأمین اجتماعی براساس قانون مصوب هیأت وزیران بوده و در  آنجا مشخص شده که تعرفه مراکز درمانی تأمین اجتماعی چه قدر باشد و هیچ بیمه سلامتی در کشور شبه نداشته‌اند و فقط در خراسان‌جنوبی این اتفاق افتاده است.

فیروزی اظهارداشت: با این شرایط حتی چند پزشک معدودی هم که دانشگاه علوم پزشکی اجازه داده بود که با ما همکاری کنند هم انصراف داده چون برای آن‌ها توجیه نداشت.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همه این شرایط به وجود آمده چراکه در مراجع بالاتر قانونی مستحکم و شفاف در مجلس و هیأت وزیران نوشته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه به عنوان یک وکیل بیمه شده از مجلس دور قبل گله‌مند هستم که چرا این قانون را نوشتند، و در ادامه از نماینده‌های فعلی مجلس خواست، با توجه به اینکه برنامه پنج ساله توسعه بعدی در دستور کار بوده از تکرار این موضوعات پیشگیری کنند چون تا وقتی که پزشک تأمین نشود هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

فیروزی با اشاره به پیگیری‌های نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف افزود: این موضوع را بارها تذکر دادیم که ایشان نامه‌ای به وزارت زده‌اند و آنها هم فقط گفته‌اند که نهایت همکاری را خواهیم کرد که از آن نهایت همکاری هیچ امری حاصل نشده و حتی یک پزشک دو ساعت در ماه نتوانستیم جذب کنیم و در حال حاضر در رشته‌های داخلی با مشکل نیرو مواجه هستیم.

رتبه اول در تعداد تخت‌ها

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأمین اجتماعی هیچ قصوری نکرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم نموده به طوری که در استان از لحاظ تعداد تخت به نسبت جمعیت در کشور رتبه اول را دارا است، اضافه کرد: امکانات لازم را فراهم شده و  برنامه‌ برای آوردن دستگاه ام آر آی نیز صورت گرفته اما تا زمانی که متخصص نداشته باشیم، هیچ فایده‌ای ندارد.

وی اصلاح قانون را ضروری دانست و افزود: جلسات متعددی با مسؤولان استان داشته‌ایم اما تا زمانی که قانون مستحکمی وجود نداشته باشد نمی‌توان کاری کرد.

 خاطرنشان کرد: کلید اصلی در دست نماینده‌هاست و باید برای وضع قانون به کارشناسان مراجعه شود و در کلان باید تصمیمات به نفع مردم گرفته شود.

بازی با جان مردم با سرقت تابلو‌های جاده‌ای/۷-۳

همه‌ساله تعدادی از علائم و تابلو‌های هشدار دهنده موجود در جاده ها مورد سرقت و یا تخریب قرار می‌گیرند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  رئیس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی می‌گوید: تابلوها، علائم هشدار دهنده، گاردریل، پایه گاردریل و سیم و کابل‌های روشنایی جاده‌های استان به سرقت می‌رود.

از ابتدای امسال ۲۵ فقره سرقت از علائم و تابلو‌های هشدار دهنده انجام شده که برآورد خسارت آن‌ها در حال بررسی است.

رئیس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی می‌گوید: سرقت تابلو‌ها و علائم در همه محور‌های مواصلاتی اصلی و فرعی شهری و روستایی استان وجود دارد.

پلیس خراسان جنوبی نیز می‌گوید: وجود علائم و تابلو‌های راهنمایی و رانندگی نقش بسزایی در کاهش حوادث جاده‌ای و تلفات ناشی از آن دارد و نبود این علائم و سرقت آن‌ها به ویژه در شب، تهدیدی جدی برای جان رانندگان و سرنشینان خودروهاست.

راهداری خراسان جنوبی سالانه در حوزه ایمنی، اعتبار مشخصی برای نگهداری تابلوها، خط کشی سطح جاده‌ها، نگهداری روشنایی‌ها و نگهداری حفاظ‌ها دارد که به گفته مسئولان، مشکل تابلو آن‌ها را دچار چالش در این حوزه می‌کند.

رئیس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی معتقد است بخش اصلی پیشگیری از سرقت، با خود هموطنان و رانندگان جاده‌ای است که در صورت مشاهده هرگونه سرقت با پلیس تماس گرفته و یا گزارش این سرقت را به شماره ۱۴۱مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها اطلاع دهند.

نبود پزشک، تأمین اجتماعی را آزار می‌دهد

یکی از معضلات موجود در خراسان جنوبی کمبود پزشک است و تأمین اجتماعی نیز از این قضیه گلایه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  فیروزی مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: پزشک‌های متخصص بیمارستان‌های تأمین اجتماعی طرحی یا مهمان هستند که همین موضوع سبب شده با معظل بزرگ نبود متخصص در برخی از زمان‌ها روبرو باشیم.

او گفت: در شرایط فعلی گفته شده که از بازار آزاد پزشک دعوت به کار کنید، اما براساس آمار از ۲۶۰ متخصص موجود در استان فقط ۵۰ نفر آزاد کار می‌کنند که تمام وقت نیستند.

فیروزی گفت: با این تعداد پزشک، طبیعی بوده که تأمین‌ اجتماعی پزشک متخصص نداشته باشد؛ این یعنی که همکاری بین بخشی وجود نداشته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأمین اجتماعی هیچ قصوری نکرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است به طوری که در استان از لحاظ تعداد تخت به نسبت جمعیت در کشور رتبه اول را دارا هستیم گفت: امکانات لازم فراهم شده و  برنامه‌ برای آوردن دستگاه ام آر آی نیز صورت گرفته اما تا زمانی که متخصص نداشته باشیم، هیچ فایده‌ای ندارد.

 

  ۵۰ هزار نفر در خراسان جنوبی متقاضی مسکن ملی هستند/۳

مدیرکل راه و شهرسازی: بیش از ۵۰ هزار نفر در خراسان جنوبی متقاضی مسکن ملی هستند

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۵۰ هزار و ۲۹۶ نفر در این استان متقاضی استفاده از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن هستند و اطلاعات آنان در حال پالایش است.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه ثبت‌نام در ۳۱ شهر استان خراسان جنوبی باز است و از این تعداد ۲۰ هزار و ۸۷۶ نفر متقاضی مسکن در بیرجند هستند.

وی گفت: در زمان حاضر جز شهر بیرجند در سایر شهرهای استان جانمایی اراضی برای تامین زمین طرح «نهضت ملی مسکن» انجام شده است و تاکنون ۹ هزار و ۱۵۳ مجرد بین ۲۳ تا ۴۵ سال ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۲۹ اسفند ماه ادامه دارد و بعد از آن تحلیل و پالایش اطلاعات متقاضیان ثبت‌نام شده، تکمیل و نهایی می‌شود.

وی همچنین به روند اجرای طرح «اقدام ملی مسکن» در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی در سراسر کشور سهمیه این استان ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بوده که هزار و ۳۸۳ واحد سهمیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و هزار و ۶۷ واحد سهمیه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

داعی بیان کرد: ۱۵ هزار و ۸۹ نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد پنج هزار و ۹۷۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

وی گفت: پنج هزار و ۹۷۰ نفر در بانک مسکن افتتاح حساب داشته‌ و از این تعداد پنج هزار و ۱۴۰ نفر وجه اولیه را واریز کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تامین ۳۷ هکتار زمین در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر استان برای ساخت سه هزار و ۷۲۷ واحد خبر داد و افزود: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز ۵۰.۵ هکتار زمین برای ساخت سه هزار و ۴۱۶ واحد مسکونی تامین شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۷۷ واحد مسکونی در شهرستان‌های استان وارد فاز اجرایی شده است.

داعی گفت: در زمان حاضر هزار و ۸۱۶ واحد در مرحله اتمام فونداسیون، ۹۹۸ واحد اسکلت و ۴۰۹ واحد در مرحله اجرای سقف است.

وی افزود: ۲ هزار و ۱۴۰ واحد مستقر در سایت ۲۷ هکتاری شهر بیرجند نیز در مرحله اخذ پروانه قرار دارد.

سامانه ثمن به نشانی saman.mrud.ir  یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهر امسال به منظور ثبت‌نام و پایش متقاضیان واقعی مسکن آغاز به‌کار کرد و ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۲۹ اسفند ادامه دارد.

تیم هندبال بانوان بیرجند مقام سوم کشور را کسب کرد/۷

تیم هندبال بانوان لرستان قهرمان لیگ ۲ کشور در یزد شد

 مسابقات هندبال لیگ دسته ۲ بانوان باشگاه‌های کشور در گروه ۲ روز جمعه در شهر مجومرد یزد به پایان رسید و در پایان تیم بیرجند مقام سوم این مسابقات را کسب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در پایان این رقابت‌ها بعد از تیم نگین کوهسار لرستان، تیم‌های کوکارمانیاکرمان و هیات بیرجند خراسان جنوبی به ترتیب دوم و سوم شدند.

طبق مقررات، تیم‌های اول و دوم این گروه به رقابت‌های لیگ دسته اول هندبال قهرمانی بانوان باشگاه‌های کشور که زمان آن توسط فدراسیون اعلام می‌شود صعود کردند .

این مسابقات از روز یکشنبه هفته گذشته با حضور تیم‌های اروند خوزستان، کوکارمانیاکرمان، امید اصفهان، ماهشهر، فرزان دهدشت، نگین کوهسار لرستان، دای صلح، هیات هندبال بیرجند، ایزی پایپ کاشان و دختران کویر شهر مَجومرد  پیگیری شد..

تجلیل از هفت مربی فوتبال و سفیر محیط زیست در خراسان جنوبی/۷

تجلیل از هفت مربی فوتبال و سفیر محیط زیست در خراسان جنوبی

هفت مربی برتر فوتبال سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی به منظور بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت مربیان برای آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا آیین نکوداشت مربیان برتر فوتبال با هدف ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت داوطلبانه این قشر از نخبگان جامعه و حضور موثر در مناسبت‌های محیط زیستی روز پنجشنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور و به‌طور همزمان در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در این آیین با همکاری و همراهی کانون مربیان فوتبال خراسان جنوبی، اداره کل ورزش و جوانان و به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، هفت نفر از مربیان برتر در حوزه فوتبال مورد تقدیر قرار گرفتند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این آیین گفت: برای تحقق اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی و نیز در اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست مبنی بر ضرورت بسیج سرمایه‌های معنوی، فرهنگی و ورزشی کشور برای حفاظت و احیای خردمندانه عرصه‌های طبیعی تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و کانون مربیان فوتبال ایران در آذر امسال برای مدت چهار سال منعقد شد.

اسدالله حاتمی ارتقای سطح آگاهی، اخلاق محیط زیستی و روحیه مشارکت‌پذیری مربیان فوتبال در زمینه حفظ محیط زیست، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های ورزشی با ملاحظات زیست محیطی و انتقال آموزه‌های محیط زیستی به بازیکنان فوتبال را از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با انعقاد این تفاهم‌نامه فرصت خوبی فراهم‌ شده تا با استفاده از ظرفیت‌ها در حوزه ورزشی و با حضور جامعه فوتبالی و ورزشکار بتوانیم برای فرهنگ و آموزش در جامعه به ایفای نقش در پاسداری و حفاظت از این منابع خدادادی بپردازیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: استفاده از ظرفیت ورزشکاران به عنوان سفیران محیط زیست می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد و این ورزشکار می‌تواند بهترین مبلغ و مربیان حوزه حفاظت محیط‌ زیست باشد که امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه شاهد همراهی و کمک جامعه ورزشی بخصوص جامعه فوتبالی‌ کشور باشیم و بتوانیم با تدوین برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مفید و ارزشمند در راستای حفظ محیط‌ زیست گام‌های موثری برداریم.

وی افزود: نماد کانون مربیان فوتبال عقاب طلایی گونه در معرض خطر انقراض است که حفاظت از آن اهمیت دارد.

حاتمی همکاری در زمینه آگاهی‌بخشی جامعه ورزشی و چهره‌‎های ماندگار با رویکرد اشاعه فرهنگ محیط زیستی، تامین مدرسین دوره‌های آموزشی مربیان فوتبال در زمینه محیط زیست، گنجاندن موضوع محیط زیست در برنامه‌های آموزشی مربیان فوتبال، بهره‌مندی از جایگاه چهره‌های ورزشی برای ارایه پیام‌ها و توصیه‌های محیط زیستی را از مهمترین اقداماتی عنوان کرد که در این تفاهم‌نامه مورد تاکید است.

وی همکاری در برگزاری مسابقات ورزشی و رزمایش‌هایی با عناوین محیط زیستی برای گرامیداشت مناسبت‌های محیط زیستی مثل روز طبیعت، روز زمین پاک، روز جهانی محیط زیست، روز جهانی تنوع زیستی، روز جهانی حیات وحش، روز جهانی تالاب، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ و روز ملی هوای پاک را از دیگر موضوعات مورد تاکید برشمرد و گفت: ورزشکاران علاقه‌مند به عنوان سفیران محیط زیست کارت همیار محیط زیست دریافت خواهند کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: توسعه همکاری مشترک بین مجموعه ورزشی و محیط زیست و انتخاب مربیان به عنوان سفیران فرهنگی محیط زیست می‌تواند نقش و مسوولیت‌های اجتماعی را در برابر محیط زیست پررنگ کنند.

حسن عزیزی افزود: کانون مربیان فوتبال خراسان جنوبی به عنوان پیشگام در این تفاهم‌نامه مشترک باید زمینه را برای آموزش نسل جوان فراهم کند.

وی اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه مشترک از برنامه‌هایی است که بتوانیم زمینه توسعه فرهنگ محیط زیست را به سایر بخش‌های ورزشی نیز فراهم کنیم زیرا همراهی ۳۰ هزار ورزشکار سازمان‌یافته در استان می‌تواند نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست داشته باشد.

محمدرضا جباری، زکیه قائمی، امیرحسین بذرافشان، حسین طیب، هادی خسروی، فریبا خواجوی و محمدرضا سمیعیان از مربیان برتری هستند که امروز در این آیین سراسری مورد تجلیل قرار گرفتند و از این پس به عنوان سفیران محیط زیست در فعالیت خواهند کرد.

 

 

 

گلریزان پهلوانان برای دانش‌آموزان نیازمند خراسان جنوبی

گلریزان پهلوانان برای دانش‌آموزان نیازمند خراسان جنوبی

پهلوانان و خیرین خراسان جنوبی در آستانه سال نو با برگزاری جشن گلریزان در محل زورخانه ابوتراب بیرجند به یاری دانش‌آموزان نیازمند شتافتند.

به گزارش ایرنا، سی امین جشن مردمی گلریزان شامگاه چهارشنبه در محل زورخانه ابوتراب بیرجند با حضور ورزشکاران و پهلوانان باستانی‌کار و تعدادی از مسوولان برگزار شد.

جشن گلریزان به دلیل شیوع کرونا برای دومین سال به‌صورت مجازی و رسانه‌ای در سطح استان برگزار و به‌صورت زنده ساعت ۲۱ از شبکه استانی خاوران پخش شد.

پیشینه جشن گلریزان دانش‌آموزان نیازمند در بیرجند به حدود ۳۳ سال قبل بر می‌گردد و این آیین نخستین بار در گود زورخانه امیر عرب و با هدف شادی دانش‌آموزان نیازمند در شب عید و به همت پهلوانان صاحب‌نام، کسبه و خیران آن زمان برگزار شد که هر سال همچنان در آستانه سال نو برگزار می‌شود.

ورزشکاران و پهلوانان زورخانه امیر عرب بیرجند به عنوان متولی برگزاری این نشست با الگوگیری از مولایشان حضرت علی (ع)، مردانگی، کمک به فقرا و تنگدستان را همیشه سرلوحه کار خود دارند و امسال هم به صورت خودجوش با برگزاری جشن گلریزان به دنبال هستند که دانش آموزان محروم استانمان با مهربانی خیرین و مردم قامتشان در نوروز آینده، نونوار شود.

مردم مهربان و سخاوتمند این دیار نیز در قالب برگزاری این جشن با اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود به یاری دانش آموزان بی‌بضاعت شتافتند و بار دیگر درس مشترک مهر، احسان و عاطفه را به خوبی در این شرایط بد اقتصادی پاس کردند.

آیت الله سید «ابراهیم رییسی» رییس جمهور و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، چراغ اول این جشن مردمی را با پرداخت یکصد میلیون ریال از حساب شخصی خود روشن کرد، همچنین فرمانده یگاه ویژه نیروی انتظامی کشور که امروز در خراسان جنوبی حضور داشت، مبلغ یک میلیارد ریال را برای اهدا به جشن گلریزان مردم بیرجند تقبل کرد.

هر سال استقبال مردم و خیرین از این جشن گلریزان بیشتر از سال قبل است به گونه‌ای که سال گذشته مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی هفت میلیارد ریال به این گلریزان کمک کردند که سال جاری این مبلغ به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

مسوول برگزاری جشن گلریزان در حاشیه برگزاری این جشن به خبرنگار ایرنا گفت: کمک‌های خوب مردم و دستگاه‌های اجرایی یکی از تفاوت‌های این جشن با سال‌های گذشته است.

مهدی قمری با اشاره به کمک‌های خوب دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در این جشن افزود: استانداری خراسان جنوبی، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل کمیته امداد هر کدام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به این جشن مردمی کمک کردند.

وی درباره مبلغ جمع آوری شده در جشن گلریزان امسال هم گفت: تعهد کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در این جشن ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که این مبلغ در چند روز آینده افزایش خواهد یافت.

قمری هدف از برگزاری این جشن را تهیه لباس و پوشاک برای دانش آموزان نیازمند در آستانه سال نو ذکر کرد و افزود: جامعه هدف با کمک آموزش و پرورش و کمیته امداد شناسایی شده و موازی کاری با کمیته امداد نداریم و همکاری تنگاتنگی با این نهاد محرومیت‌زا صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: سفره جشن گلریزان همچنان پهن است و مردم و مسوولان می‌توانند با واریز مبلغ نقدی خود به شماره حساب ۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۱۷۰۴۰ نزد بانک صادرات کمک‌های خود را به دانش آموزان نیازمند اهدا کنند.

مسوول برگزاری جشن گلریزان با بیان اینکه سال گذشته عایدات جشن گلریزان بیرجند هفت میلیارد ریال بود گفت: با این مبلغ ۶ هزار و ۸۰۰ دست لباس نو برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه شد که ارزش واقعی این اقلام ۱۲میلیارد ریال برآورد شده است.

قمری ادامه داد: این کمک‌ها بین ۹۱ مدرسه در شهرستان بیرجند و پنج شهرستان خراسان جنوبی توزیع شد.

 

 

 

 

برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج/۲-۳

مرحله استانی بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این مرحله از مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در محل سالن همایش مجتمعبرگزاری مرحله استانی بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت غدیر بیرجند برگزار شد.
این مسابقات با هدف ایجاد شور و نشاط قرآنی در جامعه و توجه بیشتر آحاد مردم به‌ویژه تشکل‌های قرآنی، خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان به قرآن و عملیاتی کردن مفاهیم ناب قرآن کریم در جامعه برگزار می‌شود.
هزار و ۳۰۰نفر در ایام الله دهه فجر در مرحله ناحیه‌ای مسابقات قرآن و عترت بسیج شرکت کرده بودند که ۱۰۵نفر از منتخبین آنها در مرحله استانی و در محور‌های مشارکت‌های گروهی و مشارکت فردی در دو رده سنی زیر ۱۶سال و بالای ۱۶سال در ۱۳رشته شرکت کردند.
برای رشته‌های فردی قرائت تحقیق وترتیل و همچنین رشته‌های حفظ علاوه بر آزمون شفاهی، آزمون کتبی مفاهیم قرآن کتاب مقاومت
از نفرات برتر هر رشته در مرحله استانی تجلیل و نفر اول هر رشته نیز به مرحله کشوری راه می‌یابند که از ۱۹تا۲۲ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

افزایش قربانیان کرونا به ۱۳۵۵ نفر در خراسان جنوبی/۲-۷

قربانیان کرونا در خراسان جنوبی با ۳ فوت جدید در شبانه روز گذشته به هزار و ۳۵۵ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز افزایش قربانیان کرونا به ۱۳۵۵ نفر در خراسان جنوبیگذشته ۲۳۲ مبتلای جدید کرونا نیز در استان شناسایی شد که بیشترین آن با ۱۱۲ نفر مربوط به شهرستان بیرجند است.

شریف زاده افزود: هم اکنون نیز ۱۴۳ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۱۲۴ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند و ۲۳ نفر آن‌ها در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند و حال ۸ نفر مساعد نیست.

وی گفت: در ادامه واکسیناسیون نیز تا کنون ۵۷۴ هزار و ۷۹۹ نفر دز اول، ۵۱۵ هزار و ۶۹۰ نفر دز دوم و ۱۹۶ هزار و ۱۴ نفر دز سوم واکسن کرونا را در خراسان جنوبی دریافت کرده اند.

 

 

 

 

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ خطرآموزش حضوری در مدارس/۷

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ خطرآموزش حضوری در مدارس

در حالیکه ۸ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر کرونایی قرار دارند، طی چند رو گذشته برخی از مدارس آموزش دانش آموزان را حضوری کرده اند که زنگ خطر افزایش ابتلا را به صدا در آورده است.

به گزارش مهر ۲۷ بهمن ماه جاری مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد: با توجه به مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ارائه خدمات آموزشی و تربیتی از روز شنبه ۳۰ بهمن در مدارس کم‌جمعیت روستایی، رشته‌های عملی و کارگاهی هنرستان‌ها و پایه دوازدهم حضوری می‌شود.

«محمدعلی واقعی» افزود: به استناد نامه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و صورتجلسه هشتاد و چهارمین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا، در همه مدارس روستایی کم‌جمعیت فاقد زیرساخت لازم برای آموزش غیرحضوری، کارگاه‌های هنرستان‌ها همچنین کلاس‌های درس دانش‌آموزان پایه دوازدهم، بدون توجه به رنگ‌بندی آموزش به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

با اعلام این خبر از طرف مدیر کل آموزش و پرورش استان متأسفانه تعدادی از مدارس استان که مجوز بازگشایی مدارس را نداشتند اقدام به آموزش حضوری و اجبار دانش آموزان به حضور در مدارس کردند که همین امر گلایه والدین را به همراه داشت.

آموزش حضوری در شرایط قرمز

والدین یکی از دانش آموزان پایه ششم در فردوس با گلایه از آموزش حضوری مدرسه در گفتگو با مهر می‌گوید: مدیر و معلم مدرسه اصرار بر این دارند که پایه ششم بسیار اهمیت دارد و از آنجایی که دانش آموزان بعد از سال تحصیلی در این رده آموزشی باید خود را برای امتحانات تیزهوشان و مدارس نمونه آماده کنند باید برای روش‌های بیشتر و آموزش‌ها با کیفیت بهتر کلاس‌ها هر چند در هفته ۳ روز به صورت حضوری برگزار شود.

«نوایی» ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه وضعیت امیکرون در فردوس نسبت به سویه های قبلی در این شهرستان بیشتر است سلامت فرزندم به مراتب بسیار با ارزش تر از نمره و یا قبولی وی در مدارس تیزهوشان و نمونه است و شخصاً مخالف حضور فرزندم در مدرسه هستم اما از آنجایی که آموزش حضوری است با اجبار و با استرس او را به مدرسه می‌فرستم.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموز پایه کلاس دوم دبستان می‌گوید: یادگیری درس فرزندم برایم اهمیت زیاد دارد اما این یادگیری منوط به سلامت فرزندم از نظر جسمی و روحی می‌باشد اما وقتی مدرسه آموزش حضوری را اجبار می‌کند باید از نظر سلامت جسمی فرزندم نگران باشم و هم اینکه استرس بر یادگیری دانش‌آموز هم تأثیر خوبی ندارد.

«جعفری» برخی از تصمیمات مدیران و معلمان مدارس را دلسوزی آن‌ها برای یادگیری بهتر دانش آموزان عنوان می‌کند و می‌گوید: با شروع کرونا در کشور و تعطیلی حدود ۲ ساله مدارس خانواده‌ها نیز دچار مشکل در یادگیری کودکان و آموزش آن‌ها شده‌اند و منتظر هستند تا هرچه سریع‌تر آموزش‌ها به شیوه عادی برگردد.

وی بیان داشت: همان طور که بعد از پشت سر گذاشتن سویه دلتا تمام خانواده‌ها فرزندان را با رغبت به مدارس فرستادند اما زمانی که سویه امیکرون شدت گرفت عاقلانه نیست تا دانش آموزان در این وضعیت به مدارس مراجعه کنند.

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ غفلت آموزش حضوری در مدارس

رضایت نامه برای حضور

ساعت ۱۲ ظهر است و خیابان‌های طبس شاهد حضور دانش آموزان با لباس فرم و جمعیت انبوه والدین بر جلوی در مدرسه برای بازگرداندن فرزندان به خانه هستند.

چند نفری از والدین در خیابان کنار یکدیگر ایستاده‌اند تا مدرسه زنگ تعطیلی را نواخته و فرزندان را به خانه ببرند در حالی که ناراضی از آموزش حضوری مدرسه و حضور دانش‌آموزانش در مدرسه هستند.

«عرب زاده» می‌گوید: چند روز قبل معلم فرزندم در شاد اعلام کرد که از این هفته باید هفته‌ای ۳ روز برای آموزش در کلاس حاضر شوید که چند نفر از خانواده‌ها مخالف بودند و البته عده‌ای موافق اما بعد از اینکه رنگ شهرستان از قرمز به نارنجی تغییر کند آن زمان آموزش حضوری شود.

وی ادامه می‌دهد: برخی از خانواده‌ها به آموزش و پرورش اعتراض کرده‌اند که آنجا اعلام شد که اجباری به فرستادن دانش آموزان نیست و مراجعه حضوری اختیاری است اما وقتی معلم بیشتر مطالب را سر کلاس تدریس می‌کند و فقط چند کار برگ برای دانش آموزان در خانه می‌گذارد و یا به چند فیلم اینترنتی اکتفا می‌کند چاره‌ای جز مراجعه فرزندان به مدارس نیست چون در غیر این صورت از تدریس عقب می‌مانند.

وی در مورد گرفتن رضایت نامه از والدین توسط مدارس هم گلایه می‌کند و می‌گوید: در حالی که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس حق گرفتن رضایت نامه ندارند اما مدیران تنها با وجود رضایت نامه والدین اجازه حضور دانش آموزان را به کلاس می‌دهند مگر والدین اصرار به بازگشایی مدارس داشتند که مسئولیت باید بر گردن والدین باشد.

یکی دیگر از والدین در این بار ادامه می‌دهد: بیشتر مدارس از تهویه مناسب و امکانات بهداشتی خوبی برخوردار نبوده و در این شرایط حق بازگشایی مدارس را ندارند.

«ملکی» تصریح می‌کند: متأسفانه وضعیت طبس از نظر ویروس کرونا و سویه هایی که تاکنون به همراه داشته در برخی موارد از بیرجند حادتر بوده و همیشه آمار بالایی دارد اما با وجود اینکه تمام مدارس استان از اواسط آبان و یا اوایل آذر ماه سال جاری آموزش حضوری را آغاز کردند در طبس از همان هفته دوم مهرماه آموزش‌ها حضوری و با حضور تمام پایه‌ها بود و حتی طی دو ماه گذشته که تنها طبس و یکی دیگر از شهرستان‌های یزد در کشور قرمز بودند اعلام کردند مدارس باید حضوری باشد با وجود هر رنگ بندی که داشته باشد.

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ غفلت آموزش حضوری در مدارس

این در حالی است که استاندار خراسان جنوبی در ۹ بهمن ماه جاری در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: تصمیم برای تعطیلی مدارس یا مراکز دیگر در شهرستان‌های استان به علت شیوع کرونا فقط برعهده ستاد استانی است لذا شهرستان‌ها باید دغدغه خود را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند تا دلایل آنها در ستاد استانی کرونا بررسی و تصمیم‌گیری شود.

از آنجایی که برخی مدیران اصرار بر بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دارند اما وضعیت مبتلایان در استان همچنان بالا است و طی این مدت تعدادی از هم استانی‌هایمان جان خود را بر اثر این ویروس از دست دادند.

والدین دانش آموزان شهرستان‌های زیرکوه، قاین، نهبندان هم از بازگشایی مدارس ناراضی هستند و بیشتر افراد ابتلای خود و خانواده خود را از طریق فرزندانشان تا قبل از تعطیلی مدارس عنوان کردند و حتی بر اساس آمار بیشترین مبتلایان دانش آموزان و معلمان بودند که خانواده‌های خود را هم درگیر این بیماری کردند.

مدارس مجوز ندارند

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با بازگشایی برخی از مدارس در شهرستان‌های پر خطر استان گفت: مدارس به هیچ عنوان مجوز بازگشایی و آموزش حضوری را در مناطق شهری پر خطر ندارند و طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا تنها در مناطق شهری دانش آموزان هنرستان‌ها و پایه دوازدهم و در مناطق روستایی دانش آموزان روستایی و عشایری می‌توانند در کلاس حاضر شوند.

«غلامرضا شریف زاده» در مورد اخذ رضایت نامه از والدین هم تصریح کرد: این امر مدیران قانونی نبوده و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازند و والدین با فرستادن دانش آموزان به مدرسه آن‌ها را داخل آتش فرستاده و این آتش را برای دیگر خانواده‌ها و عموم جامعه روشن می‌کنند.

وی در مورد اقدام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با این موضوع طی چند روز گذشته افزود: تاکنون رسمی و غیر رسمی چندین مرتبه این موضوع را به معاون استاندار اعلام کرده‌ایم.

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ غفلت آموزش حضوری در مدارس

تذکر به مدیران شهرستان

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد بازگشایی برخی مدارس در استان گفت: روز سه شنبه نامه‌ای به مدیران شهرستان‌ها ارسال شد تا برابر دستورالعمل ستاد مقابله کرونا تنها مدارسی که اعلام شده است در مناطق شهری و روستایی حق برگزاری کلاس‌های حضوری را دارند و به تمام گزارشاتی که به دستمان رسیده تذکر داده شده است.

«محمد علی واقعی» با بیان این که هم اکنون منتظر اعلام دستورالعمل جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با آموزش حضوری مدارس هستیم ادامه داد: هرگونه تماسی که از شهرستان‌ها و شکایتی از طرف والدین بوده است از طریق همکاران آموزش و پرورش بازرسی صورت گرفته و به موضوع رسیدگی شده است.

وی در مورد اخذ رضایت نامه از طرف برخی مدیران مدارس هم افزود: این یک راهکار سلیقه‌ای است که از طرف مدیر انجام می‌شود و در سیستم آموزش و پرورش اصلاً چیزی تحت عنوان رضایت نامه نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از شهرستان‌ها و بویژه طبس گلشن بر اساس تصمیمات ستاد کرونا آموزش غیر حضوری اجرا نمی‌شود تصریح کرد: اصلاً اینگونه که والدین عنوان می‌کنند نیست و اصرار خود والدین برای حضور فرزندانش در کلاس و آموزش حضوری باعث می‌شود تا معلم برخی از دروس را به صورت حضوری تدریس کند اما والدین برعکس موضوع را عنوان می‌کنند.

به گفته وی برخی از دانش آموزان تلفن همراه ندارند و معلم ضمن تدریس آنلاین در فضای شاد به صورت حضوری برای این دانش آموزان تدریس دارد.

وی افزود: در صورت هرگونه شکایت و یا گزارش از طرف مردم با مدارسی که خلاف ستاد کرونا دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند برخورد می‌شود.

برابر پیگیری مهر مبنی بر گفته دبیر ستاد استانی مبارزه با کرونا که به صورت رسمی و غیر رسمی موضوع بازگشایی مدارس به معاون استاندار اعلام شده است در تماس با مسئول روابط عمومی استانداری اعلام شد: دانشگاه علوم پزشکی و دبیر ستاد وظیفه نظارت، اجرا و پیگیری تصمیمات ستاد را بر عهده دارد و هیچ وقت ۲ مصوبه و موضع در این زمینه وجود ندارد.

 

 

 

میانگین بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی ۱۱۴ درصد افزایش یافت

 

قاینات پُر بارش‌ترین و طبس کم بارش‌ترین در خراسان جنوبی/۲

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون قاینات پُر بارش‌ترین و طبس کم بارش‌ترین در خراسان جنوبی گزارش شد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون قاینات پُر بارش‌ترین و طبس کم بارش‌ترین در خراسان جنوبیبیشترین بارندگی‌ها با ۱۰۳ میلیمتر در شهرستان قاینات و کمترین میزان بارندگی با ۵۴ میلیمتر در شهرستان طبس به ثبت رسیده است.

خندان رو افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۱۴ درصد افزایش داشته، اما تاثیر آن بر سفره‌های آب زیرزمینی استان محدود است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی همچنین گفت: میانگین بارش‌های این استان در سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) با احتساب بارندگی چند روز اخیر به ۷۰ میلیمتر رسیده، این در حالی است که در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۳ میلیمتر بارندگی داشتیم.
خندان‌رو با بیان اینکه بارندگی‌های مناسبی برای اسفند امسال و فروردین سال آینده نیز پیش بینی شده است افزود: اسفند امسال و فروردین سال آینده نیز بارندگی‌های خراسان جنوبی در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته که بحرانی‌ترین شرایط را از نظر بارندگی‌ها داشتیم، مناسب و امیدوارکننده است.

وی هچنین گفت: در سال آبی جاری خراسان جنوبی بعد از هرمزگان دومین استان کشور از نظر افزایش بارندگی نسبت به بلندمدت است و این بارندگی‌های مناسب تاثیر محدودی بر سفره‌های آب زیرزمینی استان دارد، اما به بهبود وضعیت مراتع و کشاورزی استان کمک خواهد کرد.
خندان‌رو افزود: بارندگی‌های مناسب در سال آبی جاری جبران‌کننده کسری مخزن تجمعی منابع آب زیرزمینی استان نیست و مدیریت مصرف آب باید همچنان در استان کم‌بارش خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد.

توقیف سواری پژو با بیش از ۳۱۵کیلوگرم تریاک در نهبندان

مأموران فرماندهی انتظامی نهبندان در بازرسی از یک سواری پژو پارس، ۳۱۵کیلو و ۱۵۰گرم تریاک کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان اخباریتوقیف سواری پژو با بیش از ۳۱۵ کیلوگرم تریاک در نهبندان مبنی بر حمل و جا بجایی موادمخدر توسط سوداگران مرگ و انتقال آن به شهر‌های مرکزی کشور را دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

سردار فرشید افزود: مأموران هنگام کنترل محور‌های فرعی این شهرستان سواری پژو پارس قاچاقچیان موادمخدر را که با سرعت بالایی در حال حرکت بود شناسایی کردند و به راننده آن با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: راننده به محض مشاهده پلیس از محل متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب کردند و پس از طی مسافتی با برتری عملیاتی پلیس، قاچاقچی مواد مخدر عرصه را بر خود تنگ دیده و با رها کردن خودرو با استفاده از تاریکی شب از محل متواری شد.

سردار فرشید با بیان این که تحقیقات پلیس برای دستگیری متهم متواری شده ادامه دارد؛  افزود: ماموران در بازرسی و پاکسازی مسیر تردد سواری پژو پارس، ۳۱۵کیلو و ۱۵۰گرم تریاک کشف کردند.

 

برگزاری دوازدهمین آزمون جامع حفظ قرآن کریم در خراسان جنوبی /۲-۳

دوازدهمین آزمون جامع حفظ قرآن کریم در فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی برگزار شد.

رییس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه کلاس های آموزش حفظبرگزاری دوازدهمین آزمون جامع حفظ قرآن کریم در خراسان جنوبی  قرآن از ابتدای امسال با حضور ۴۰۰نفر از کارکنان ناجا و خانواده های آنها برگزار شده است گفت: تا کنون ۲۴۳نفر در شهرستانها از ۳۰بهمن در رشته های حفظ یک جز تا حفظ کل قرآن کریم شرکت کردند که ۱۶۰نفر موفق به کسب نمره قبولی شدند.
حجت الاسلام عبدالهی گفت: پیش بینی می شود از بین شرکت کنندگان شهرستان بیرجند، خوسف و ستاد فرماندهی انتظامی استان ۳۰۰نفر در آزمون شرکت کنند و حدود ۲۰۰نفر قبول شوند.

 

 

 

 

به همت محققان دانشگاه بیرجند انجام شد؛

ثبت اختراع پروتز مکانیکی پنجه دست انسان/۲-۳

پروتز مکانیکی پنجه دست انسان با ۱۰ درجه آزادی به همت محققان دانشگاه بیرجند ساخته و ثبت اختراع شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، پروتز مکانیکی پنجه دست انسان با ۱۰ درجه آزادی به همت محققان دانشگاه بیرجند ساخته و ثبت اختراع شد.
دکتر وحید اربابی با اعلام خبر ثبت اختراع پروتز مکانیکی پنجه دست انسان گفت: معلولیت دست محدودیت بزرگی در کیفیت زندگی افراد ایجاد می‌کند. علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های گسترده موسسات و شرکت‌های مختلف بین‌المللی و ارائه نمونه‌های متنوع پروتزهای الکترونیکی و هیدرولیکی، همچنان خلاء یک پروتز کاربردی و ارزان قیمت که بتواند نیازهای ضروری روزمره فرد معلول را پوشش دهد احساس می‌شد. این موضوع گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند را بر آن داشت تا با طراحی یک پروتز مکانیکی گامی در جهت رفع این مشکل بردارد. در این محصول با ترکیب دو مکانیزم هیدرولیکی توزیع نیرو و مکانیزم انتقال نیرو از بدن انسان به پروتز و همچنین استفاده از یک شیر هیدرولیکی سه حالته به خوبی می‌توان ضمن ایجاد قابلیت گرفتن اجسام (grasping)، حالت‌های مختلف گرفتن اجسام (grip) را نیز شبیه‌سازی کرد. البته لازم به ذکر است وجود مزایایی دیگر از قبیل: مچ انعطاف‌پذیر با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و ضربه‌گیرهای پلاستیکی به طور کلی کارایی این پروتز را افزایش می‌دهند.
گفتنی است این پروژه توسط دکتر وحید اربابی سرپرست گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند و مهندس مهدی بازرگان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و در راستای پروژه کارشناسی ایشان انجام پذیرفته است.

 

برگزاری بزرگداشت مفاخر استان با هدف الگوسازی برای جوانان/۲-۳

    
برگزاری بزرگداشت مفاخر استان با هدف الگوسازی برای جوانان
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: لازم است برنامه های فرهنگی مانند بزرگداشت مفاخر و چهره های برتر استان با هدف الگوسازی برای جوانان، نوجوانان و نسل آینده اجرا شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ نشست هم اندیشی پیرامون برگزاری بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی، پنجشنبه ۵ اسفندماه جاری برگزار شد.

محمود رمضانی در این نشست با بیان این که استان خراسان جنوبی از دیرباز مهد علما و بزرگان بوده و مفتخر به داشتن پدران علم هستیم، ادامه داد: بسیاری از بزرگداشت ها برای کسانی برگزار شدند که در قید حیات نیستند، اما کسانی هم داریم که در بین ما حضور دارند و کمتر به آنها پرداخته شده است.

وی با بیان این که طی همفکری با انجمن مفاخر استان بنا شد برای دو نفر از مفاخر استان، دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام فر، بزرگداشت گرفته شود، اضافه کرد: هدف از برگزاری این جلسه همفکری درخصوص برگزاری هر چه بهتر و موثرتر این بزرگداشت است.

گفتنی است برگزاری بزرگداشت همزمان با هفته معلم و به صورت نیمه حضوری، سخنرانی دو تن از مفاخر استان درخصوص دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام فر، تهیه کلیپ از این افراد و پخش در صدا و سیما و فضای مجازی، بهره گیری از اساتید گروه ادبیات دانشگاه فردوسی، بهره گیری از اساتید شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برای معرفی کتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام فر و تهیه اتوبیوگرافی از این افراد و توزیع همزمان با بزرگداشت از جمله پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.

در دیدار با امام جمعه بیرجند مطرح شد؛
گلایه «طهرانچی» از تعطیلی‌ مراکز آموزشی کشور/ دانشگاه آزاد بعد از عید حضوری می‌شود
طهرانچی با گلایه از تعطیلی مراکز ‌آموزشی کشور در ایام شیوع کرونا، گفت: هیچ جای دنیا رفتاری که ما در ایران نسبت به غیرحضوری کردن مدرسه و دانشگاه داریم را ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز بیرجند، «محمد مهدی طهرانچی» امروز (۵ اسفند) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا مشکلات عدیده ای داشت که به همت بدنه نجیب دانشگاه آزاد، امروز دانشگاه از مشکلات درونی خود عبور کرده است، اظهارکرد: باید ریل دانشگاه آزاد اصلاح می شد که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در گذشته تاثیراتی را در حوزه فرهنگ در اجتماع داشته است که همه آن مثبت نبود و گسستگی داشت و صرفا به افزایش تحصیل کردگان اکتفا می کرد، گفت: امروز یک برنامه ۵ ساله مدون و مصوب هیات امنا دارد که به دنبال تربیت قوه عاقله و گسترش فضای انقلابی در سیر کار تعلیم و تعلم در کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی سعی شده است در جریان آموزش، اصل تربیت بر محور امامت باشد، اظهارداشت: جشنواره علمی و ادبی مهدویت امسال برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طهرانچی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار دانشجوی اهل سنت در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که برای تقریب مذاهب و تربیت سازنده باید اقدام می‌کردیم، گفت: اکنون بیش از ۲۰ دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه های آزاد کشور راه اندازی شده است؛ به دنبال تقریب مذاهب هستیم و نگاه تربیت تقریبی در دانشگاه آزاد دنبال می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاهی که حل مسئله نکند از مردم دور خواهد شد، گفت: چنانچه دانشگاه مسئله مردم را حل نکند مردم با دانشگاه قهر خواهند کرد، چراکه نیازهای آنها در دانشگاه برطرف نمی شود لذا دانشگاه آزاد به این موضوع هم ورود کرده است و دانشگاه به دنبال پوست اندازی در راستای حل مسئله است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با بیان اینکه در حوزه آسیب های اجتماعی در خراسان جنوبی در برخی موارد وضعیت استان بسیار خوب است اما در برخی موارد آسیب های جدی وجود دارد، گفت: رشته های علوم اجتماعی دانشگاه را فراخوان کردیم و از آنها خواستیم که مسئله استان را بررسی کنند، لذا دانشگاهی مدنظر است که رویکرد آن حل مسئله باشد.

رفتار افراطی در قبال کرونا و آموزش در کشور

طهرانچی با اشاره به اینکه کرونا و فضای مجازی موضوعی است که در کشور به شدت افراطی نسبت به آموزش و پرورش و دانشگاه عمل می شود، افزود: هیچ جای دنیا رفتاری که ما در ایران نسبت به غیرحضوری کردن مدرسه و دانشگاه داریم را ندارند.

وی اظهارداشت: اکنون یک جریان ناامیدی گسترده را در جوانان القا می کنند و آنها را به سمت خارج سوق می دهد که بخش زیادی از آن به خاطر اثرات تربیتی شبکه های اجتماعی است که محیط رفاقتی جوانان ما را از آن خود کرده است، در کرونا هم این محیط رفاقتی بر محیط آموزشی و زندگی دانشجویی غلبه کرده است.

وی با بیان اینکه امروز در آموزش شاگرد پروری وجود ندارد و مدرس هیچ ارتباطی را دانشجو و دانش آموز ندارد، اظهارداشت: دو سال است که ارتباط بین دانشجو و استاد به صورت افراطی در کشور قطع شده است و در کشورهای منطقه هم این طوری نیست.

پشت تعطیلی دانشگاهها جریان ناامیدی وجود دارد

وی با اشاره به اینکه تعطیلی دانشگاه‌ها متاسفانه جریانی پشت آن وجود دارد که به دنبال تعطیل کردن محیط های تعلم و تربیت در کشور هستند، افزود: البته در حال حاضر آیت الله رئیسی یک اراده جدی به خرج دادند قدری باز کردیم و باز به بهانه امیکرونی که عوارض آن به اندازه یک سرماخوردگی بود، دوباره دانشگاهها را بستند، یعنی یک اراده جدی وجود دارد که ما نتوانیم در کشور فضای حقیقی تعلم و تربیت را در دست بگیریم و این برای ما درد آور است.

وی با اشاره به اینکه اراده دانشگاه بر این است که بعد از تعطیلات عید نوروز به جد فضای حقیقی و مدارس سما را شروع کنیم و البته مقداری حمایت های فرهنگی را در این زمینه لازم داریم، ادامه داد: نباید به این راحتی محیط های آموزشی را تعطیل کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد که محیط های آموزشی ما را دو قفله کنند، افزود: دو سال از تعطیلی دانشگاه گذشت و دو سال دانشگاه ها تعطیل ماند که نباید این طور می بود.

وی گفت: دانشگاه آزاد هیچ مشکلی برای باز کردن خوابگاه ها و دانشگاه آزاد اسلامی و سلف و … ندارد و آمادگی کامل برای بازگشایی را دارد.

مسئول دارالقرآن عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی خبر داد؛
پیش بینی شرکت ۵۴۳ نفر در آزمون جامع حافظان قرآن نیروی انتظامی خراسان جنوبی
فلاحی گفت: در دوازدهمین آزمون جامع حافظان قرآن کریم فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی پیش بینی می شود ۵۴۳ نفر از کارکنان، خانواده و بازنشستگان ناجا شرکت کنند.

«ابراهیم فلاحی»، مسئول دارالقرآن عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کل کشور، دوازدهمین آزمون جامع حفظ قرآن کریم در فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در حال برگزاری است.

 

وی با بیان اینکه کلاس های آموزش حفظ قرآن از ابتدای امسال با حضور ۴۰۰ نفر از کارکنان ناجا و خانواده های آنها برگزار شده است، گفت: تاکنون ۲۴۳ نفر در شهرستان ها از ۳۰ بهمن در رشته های حفظ یک جز تا حفظ کل قرآن کریم شرکت کردند که ۱۶۰ نفر موفق به کسب نمره قبولی شدند.

 

فلاحی با اشاره به مراسم اختتامیه آزمون حفظ قرآن کریم در استان، ادامه داد: امروز برگزاری آزمون از بین شرکت کنندگان شهرستان بیرجند، خوسف و ستاد فرماندهی انتظامی استان است که پیش بینی می شود ۳۰۰ نفر در آزمون شرکت کنند و حدود ۲۰۰ نفر قبول شوند.

 

مسئول دارالقرآن عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: طی ۱۲ سال اخیر حدود چهار هزار نفر از کارکنان ناجا و خانواده های آنان در آزمون های حفظ قرآن شرکت کردند که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر توانستند نمره قبولی آزمون ها را کسب کنند.

 

وی با اشاره به تربیت ۴۵ نفر حافظ کل در دارالقرآن عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی، گفت: سطح حفظ کارکنان و خانواده های ناجا در سطح مطلوبی است که موفقیت آنان در آزمون های کشوری تاییدکننده این مهم است.

 

فلاحی در پایان گفت: در سال جاری مسابقات قرآن کریم در بین کارکنان و خانواده های ناجا برگزار شده است.

 

 

 

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی:
سلامت نفس پیام کلی قرآن کریم است
حجت الاسلام عبداللهی با تأکید بر لزوم بصیرت دینی و سیاسی، گفت: اهل بیت(ع) از ما سلامت نفس و پاکی ظاهر و باطن را انتظار دارند و این پیام کلی قرآن کریم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «محمدرضا عبداللهی» امروز (۵ اسفند) در مراسم اختتامیه دوازدهمین آزمون جامع حافظان قرآن کریم فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار کرد: زیربنای تمدنی و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی آن را از سایر انقلاب ها ممتاز می کند.

 

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مبنای عقیدتی بسیار قوی برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) دارد، افزود: دلیلی اصلی دشمنی تمدن غرب با تمدن غرب همین است و بحث هسته ای و موشک ها ظاهر پوسته دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی با اشاره به تضاد ایدئولوژیک بین فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ غرب، ادامه داد: به همین دلیل تمدن غرب در هراس است و به هیچ وجه امکان تعامل و کنار آمدن وجود ندارد و شاهد هستید غرب با همه سازوکار خود بیش از ۴۰ سال تلاش می کند تا ریشه انقلاب را نابود کند.

 

حجت الاسلام عبداللهی با تأکید بر اینکه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اکنون دشمن ملت ایران را هدف گرفته است تا از فرهنگی غنی اهل بیت(ع) فاصله بگیرند تا کم کم تربیت شدگان سند ۲۰۳۰  که سربازان دشمن هستند تربیت شوند، بیان کرد: فرهنگ ناب اسلام، ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب و بصیرت دینی و سیاسی از مولفه های مهمی هستند که باید وظایف خود را در قبال آنها به درستی انجام دهیم.

 

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در پایان تأکید کرد: اهل بیت(ع) از ما سلامت نفس و پاکی ظاهر و باطن را انتظار دارند و این پیام کلی قرآن کریم است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*